Science fiction
rstripverhaal moet
het van de truc-
\fotografie hebben
Schilderkunst in
Visserskapel Noordwijk
'ierre Richard probeert
=zichzelf in de hand te houden
oger Moore op de
|pres voor Britse
iconomie
Beeldhouwster
Monica Elias
weer enthousiast
aan het werk
i DEZEWEEK IN DE BIOSCOPEN
En verder
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 27 JUNI 1980
PAGINA 9
Werk van Janos Bittenbinder.
NOORDWIJK Van 28
juni tot en met 13 juli
wordt in de oude Vissers
kapel aan de Hoofdstraat
een expositie ingericht,
waar werk te zien valt van
een tweetal kunstenaars,
die ieder op eigen manier
„spelen" met de werkelijk
heid.
■«Toen in 1966 de televisie-
lerie „Star trek" van
Itart ging, droomde men
jog van een maanwan-
[teling. De science-lic-
Jion-strip had zo'n
ereldsucces, dat men
[ir tien jaar na de laatste
levering met dezelfde
Rolbezetting een groots
"pgezette avondvullende
Hm aan durfde wagen,
legisseur werd Robert
'ise, die met „West side
Itory" en de niet kapot te
[rijgen „Sound of music"
lewezen had niet voor
jen gigantisch karwei te-
kabau9 te schrikken.
1.Jaar het is toch wel de
Ijipeciale effecten-specialist
1 Douglas Trumbull, die met
Jije grootste eer ging strij-
ten. Wat we van hem te
:ien krijgen is een combi-
Luxor: Star trek (a.l.) met
William Shatner en Leo
nard Nimoy. Regie: Robert
Wise.
natie van Kubrick's „2001,
a space Odyssey" en
„Close encounters of the
third kind", waar tussen
door de acteurs zich dood
ernstig maar erg houterig
bewegen.
Captain Kirk moet in de
film weer in actie komen
als de aarde door een gro
te vijandige wolk wordt
bedreigd. Dank zij de slim
me, maar eeuwig somber
kijkende Spock komt men
er achter, dat het hier om
een driehonderd jaar oude
Voyager 6 gaat, destijds
de ruimte ingestuurd om
informatie te verzamelen,
maar toen „In het zwarte
gat" verdwenen. Nu drie
eeuwen later duikt de Voy
ager weer op, maar kan
zijn informatie niet aan zijn
Schepper kwijt, omdat
men zijn code op aarde
niet meer gebruikt.
Er is getracht alles weten
schappelijk verantwoord in
beeld te brengen met zo
veel ingewikkelde machi
nerieën, dat je gewoon
weer naar de simpele
Flash Gordon-seriefilms
met zwemkampioen Larry
Crabbe uit de jaren dertig
gaat verlangen. Toen kon
je in de ruimte tenminste
nog eens lachen.
MILO
Persis Khambatta als de
stuurvrouwe Ilia, die in een
robot verandert in „Star
trek".
Trianon: Mij niet gezien (a.l.) met Pierre Richard en
Aldo Maccione. Regie Pierre Richard.
Coals zovele komieken
iroor hem wil de Fransman
Pierre Richard zijn eigen
!ilms regisseren en hij acht
le tijd gekomen dit ideaal
ie verwezenlijken. Maar
laarvoor is zelfkritiek en
rooral zelfdiscipline nodig.
Chaplin, Stan Laurel en la-
jer Jacques Tati wisten die
|p te brengen, door uit
gaand van een simpel sce-
ïario een serie kostelijke
icènes te schrijven, maar
het name Jerry Lewis
Irak als een loslopend
kaard alle richtingen uit en.'
ïïene Wilder ging de senti-
nenteel-romantische kant
Harry Langdon wist
tiet eens waarom zijn pu-
liek hem grappig vond.
|ichard hééft in Tunesië de
„Mij niet gezien"ge
maakt, gebaseerd op een vol
komen rammelend scenario,
waarbij de grootste moeite
Pierre Richard heeft het maar druk als de zich achter een
ander verschuilende scenarioschrijver in „Mij niet gezien".
werd gedaan om het scenario omgekeerde volgorde dus. hulpje van een gevierd see- naamd „gagman Als deze
aan te passen aan de door Voor zover er verhaal in de narioschrijver, die Richard laatste de kans krijgt zich
hem bedachte grappen. De film zit, gaat het over het heeft „ingehuurd" als zoge- yoor de scenarioschrijver te
laten doorgaan, voert hij zijn
plotselinge kans op, door met
een verwaande Italiaanse ac
teur op tournee te gaan naar
Tunesië met alle gevolgen
van dien.
Richard gaf zichzelf de vrije
hand en de film bevat inder
daad zeer gekke sekwenties,
die je nog bijblijven als je de
film zelf al lang vergeten
bent Maar door een gebrek
aan timing, een viotte monta
ge onder motto „ik ben toch
zo leuk" valt Richard als ko
miek-regisseur door de
mand. De Tunesische mede
werkers zijn geen goede ac
teurs en door het te lang aan
houden van bepaalde scènes
kan het gebeuren, dat een
grimmige kameel de komiek
wegspeelt van het doek.
MILO
Om aan zijn belagers te ontsnappen duikt Pierre Richard
met de meest eerbare bedoelingen onder de dekens.
IDO I Het laatste ultimatum (12) met Roger Moore
James Mason. Regie: Andrew V. Maclaglen.
i ruim 50-jarige Roger
loore, die als opvolger
'an Sean Connery in de rol
'an James Bond maar niet
>uder leek te worden dan
ijn „Ivanhoe"- cn „Saint"-
gij lagen, heeft zich een ander
ezicht aangeschaft en zich
chter een forse George V-
- (aard verscholen voor de
'P* ilm „North sea hijack",
ïen even verrassende als
aangename verandering
'oor diegenen, die een beet-
e uitgekeken waren op
tijn eeuwig jonge „clean-
•haven" uiterlijk.
Us onderwater-stuntman
tufus Excalibur ffolkes (met
wee kleine ff's) is hij precies
iet tegenovergestelde van
iet James Bond-type. Hij
laat vrouwen, zelfs de Britse
ninister-president, is dol op
latten, borduurt in zijn vrije
tijd „om beter na te kunnen
denken" en legt zichzelf en
zijn legertje kikvorsmannen
een ijzeren discipline op. Hij
is dan ook de enige figuur die
Engeland kan redden van
een economische crisis als
een aantal onverlate., onder
aanvoering van Anthony
Perkins een aantal booreilan
den op de Noordzee dreigen
op te blazen. Andrew V.
McLaglen, voornamelijk als
regisseur bekend door zijn
actie-westerns, heeft van
„North sea hijack" best een
aardige, onderhoudende film
gemaakt. Er zit vaart en
spanning in het verhaal, dat
zich gelukkig niet helemaal
onder water afspeelt maar
zich beurtelings concentreert
op de actie aan boord van
een gekaapt schip en de op
de minuut uitgekiende red-
LIDO II The spy who lo
ved me (12) Een van de re
centere Bond-films met Ro
ger Moore als agent 007. (re
prise, derde week)
LIDO III Mysterie in tri
plo (16) Voortreffelijke drie-
in-een film met Brigitte Bar-
dot en Alain Delon in het
eerste deel, Jane Fonda en
Terence Stamp in het tweede
deel en Peter Fonda en
Francoise Prevost in het laat
ste deel. De regie is in han
den van Fellini. Het is een
rolprent uit 1969. (reprise,
derde week)
STUDIO Kentucky fried
movie (16) Volslagen dolle
parodie op de Amerikaanse
film- en televisiewereld,
(tweede week)
Roger Moore met baard In "Het laatste ultimatum.
dingsactie van ffolkes.
Naast Roger Moore als de
whisky-drinkende cynicus
moet onmiddellijk James Ma
son worden genoemd als de
argwanende Britse admiraal,
die tenslotte moet toegeven
dat de „amateur" ffolkes veel
efficiënter te werk gaat dan
de Engelse marine. En dat is
heel wat.
MILO
REX Intieme porno-spel
letjes (16) Pornofilm (eerste
week)
CAMERA Kramer ver
sus Kramer (a.l.) Rijkelijk
met Oscars overladen film
met voortreffelijk acteer
werk van o.m. Dustin Hoff
mann. Het verhaal gaat over
een jong echtpaar dat uit el
kaar gaat en strijdt om het
zoontje, (elfde week)
EUROCINEMA I (Alphen
aan den Rijn) The knock-
out-cop (a.l.) Krachtpatser
Bud Spencer in een verma
kelijke rol (derde week)
EUROCINEMA II (Alphen
aan den Rijn) Kramer
versus Kramer (16) zie Ca
mera.
EUROCINEMA III (Alphen
aan den Rijn) De sheriff
ziet ze vliegen (a.l.) Aller
nieuwste film van krachtpat
ser Bud Spencer, die ditmaal
rondstapt met een marsman
netje. Bud Spencer is ook in
een ander deel van dit thea
ter te zien. (premiere)
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) Roller
Boogie (a.l.)
GREENWAY (Voorschoten)
Elvis the movie (a.l.)
Ook: Terugkeer van Bruce
Lee (16) en Herbie, het
volkswagentje (a.l
Een van de twee is Janos Bit
tenbinder, een sedert 1978 in
ons land wonende Roemeen,
die in 1946 te Grosswaradin
in het Transsylvanische ge
deelte van Roemenië werd
geboren. Na zijn gymnasiu
mopleiding studeerde hij
bouwkunde aan de Academie
voor de Bouwkunst en aan
de Kunstacademie van Cluj
in z'n geboorteland. Bitten-
binder hield zich aanvanke
lijk bezig met het schilderen
en restaureren van ikonen in
,opdracht van plaatselijke
kerken, was ook nog enige
tijd docent aan de Kunstaca
demie te Oradea en vestigde
zich in 1977 als zelfstandige
graficus te Boedapest, Mün-
chen en sinds enige tijd te
Utrecht.
Het grote tekentalent van
Bittenbinder heeft een sugge
stieve inhoud en is bepaald
indrukwekkend. Zijn tech
nisch zeer knappe etsen stra
len een beklemmende dra
matiek uit. In de tekeningen
van de Roemeense kunste
naar neemt de jas een opval
lende plaats in. Zo personifi-
ceert een soort legerjack door
de vormen waarin het kle
dingstuk ligt, hangt of staat,
een gevangene.
Bittenbinder exposeerde
reeds vele malen, onder meer
in zijn vaderland Roemenië,
in Hongarije, Duitsland,
Frankrijk, Cuba en de Vere
nigde Staten. De expositie in
de Noordwijkse Kapel is de
vierde maal dat hij in Neder
land zijn werk publiekelijk
toont
Zijn mede-exposant Lex Hei-
liijgers werd in 1949 te Drie
bergen geboren en studeerde
te Utrecht aan de Academie
voor Estetische Vormgeving.
Hij woont en werkt nog altijd
in de Domstad. Zijn (olieverf)
schilderijen neigen naar het
surrealisme, waarin fantasie
en preciese techniek samen
gaan. Het geschilderde is dui
delijk herkenbaar, maar de
compositie werkt in op de
fantasie van de toeschouwer.
Van Heilijgers hangen drie
en twintig schilderijen op de
expositie, die volgens insiders
uitermate boeiend belloft te
•worden. Burgemeester mr. J.
M. Bonnike zal vanavond om
acht uur, de opening verrich
ten.
De tentoonstelling is dage
lijks gratis te bezichtigen en
wel van 14 tot 17 uur en van
19 tot 21 uur (zaterdag en
zondag van 13 tot 16 uur).
Monica Elias aan het werk.
WARMOND De War-
mondse beeldhouwster Mo
nica Elias is na een onder
breking van 10 jaar weer
enthousiast aan het werk
gegaan. Vandaag is in het
Oude Raadhuis een exposi
tie geopend met haar werk.
Plastieken en tekeningen
staat er op de affiche. Dat
klinkt heel eenvoudig maar
dat blijkt het niet te zijn. Na
een bezoek aan het atelier
van Monica is de bewonde
ring voor haar werk met
sprongen gestegen. Vele uren
zware arbeid gaan gepaard
aan het totstandkomen van
een kunstwerk. Monica is
niet gauw tevreden. Na een
dag werk bekijkt zij het re
sultaat uiterst kritisch en als
het dan de volgende, dag toch
tegenvalt, verwijdert zij zon
der pardon alles wat er met
zoveel moeite is opgebouwd.
De plastieken van Monica
worden veelal uitgevoerd in
brons. Hetgeen erg veel werk
betekent want voor het gie
ten zijn zowel een positief als
een negatief model nodig.
Eerst wordt een tekening ge
maakt, daarna een verkleind
model, vaak meer dan een,
vervolgens een model op
ware grootte met een nega
tief en pas dan kan het defi
nitieve kunstwerk worden
gegoten.
In het atelier van Monica
Elias staan enkele modellen
van de kunstwerken die zij
in opdracht heeft gemaakt.
Het ree-kalf voor Diepeveen
evenals de korhoenders voor
dezelfde gemeente, de spe
lende paarden voor Creil en
de dubbelfiguren voor het
GGD-gebouw van Haarlem.
Ook werkt zij wel in op
dracht van particulieren: een
buste of een kinderkopje. Op
die manier heeft zij o.m. ja
ren geleden een vakantie in
Zwitserland verdiend. Een
veeleisende moeder wilde op
korte termijn een kopje van
haar zoontje. Het kind moest
echt tijdenlang stil poseren
onder het wakend en ge
strenge oog van zijn moeder.
Het beeldje kwam klaar, de
moeder tevreden en Monica
op vakantie. Jaren geleden
heeft Monica haar werk la
ten zien op tentoonstellingen
in Amersfoort, Oosterbeek,
Ouderkerk a.d. Amstel, Ber
gen en Zwolle. Deze expositie
in Warmond ziet zij als het
begin van een nieuwe aktie-
ve periode waar zij met
graagte aan is begonneh. Het
Oude Raadhuis is geopend op
zaterdag 10.30—16.00 uur,
zondag, woensdag en donder
dag 14.0017.00 uur en op
dinsdag 19.0&—21.00 uur.