Muiderslot ideaal voor actie en
muziek van zeven eeuwen geleden
Ontembaar
verlangen
tot overleven in
„Een dag uit het
leven van Iwan"
Stencilschrijvers maken
VPRO onbestuurbaar
Edward Downes nieuwe
dirigent Omroeporkest
TERUGBLIK
hou t
het lJ
scherm
in het
oog
Dirigent Leo Driehuys verlaat NOS
TELEVISIE VANAVOISM
TELEVISIE WOENSDA(
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
rivellais
vernieuw)
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
LSU
DINSDAG 10 JUNI 1980 PAGIk""-""
Met een overrompelende opvoering van een
13e eeuws herdersspel en daaraan vooraf
gaande concertjes van muziek uit dezelfde
of iets latere tijd, alles in de kostelijke am
biance van het historische Muiderslot, heeft
het Holland Festival dit jaar kennelijk in
een behoefte voorzien. De toeloop naar de
première was jongstleden vrijdagavond, ge
meten aan de ruimtelijk mogelijkheden, al
maximaal en de bijval was groot, al noopte
dé onvoorziene avondkou sommige dames
gebruik te maken van toevallig beschikba
re paardendekens of van de regenjassen
van hun echtgenoten. Blijkens de kaartver
koop zal de belangstelling voor de nog vol
gende opvoeringen van 11 tot en met 14 juni
wel optimaal blijven.
Gelukkig voor wie er niet heen kan. verzorgt
de NOS-televisie vanavond een live-uitzending
vanaf de binnenplaats. Doordat het spel van
Robin en Marion in het oorspronkelijke oude,
destijds in Noord Frankrijk gebruikelijke dia
lect wordt gegeven, zijn er Franse en Belgische
acteurs-zangers voor aangetrokken. De kostu
mering is een lust voor het oog, de attributen
zijn dikwijls heel vermakelijk en bovendien is
er levende have: een prachtig écht paard voor
de ridder en heel wat gedweeë schapen en on
berekenbare lammetjes voor het even verlief
de als verleidelijke herderinnetje.
Omdat de weersomstandigheden altijd een
spaak in het wiel kunnen steken, maakte de
NOS maandag zonder publiek al een reporta
ge-opname die in reserve wordt gehouden als
de live-uitzending onverhoopt niet mocht kun
nen doorgaan. (Nederland I, 22.10 - 22.55).
Bovendien geeft NOS-radio vanavond een
complete uitzending van het afwisselende in
stijl aangepaste voorprogramma dat zich ten
dele ook op de binnenplaats afspeelt en verder
in de ridderzaal, de bisschopskamer en de
slaapkamer van het slot. Aansluitend volgt ook
in de radio-uitzending het gehele herdersspel.
(Hilversum II, van 20 uur af).
Zoals voor de hand ligt, doen zich bij de inter
pretatie en de weergave van zo'n zeven eeu
wen oude teksten en dito muziek van allerlei
problemen voor. Regisseur Eddy Habbema die
een zo groot mogelijke levendigheid bereikt
maar ook in stijl wil blijven, was er zich ter
dege van bewust dat de gedramatiseerde pas-
tourelle (het eerste deel) en het daarbij aanslui
tende vriendenfeest, de zogenaamde bergerie,
meer nuanceringen bevatten dan bij eerste le
zing kan blijken. Het was dan ook geen over
bodige luxe dat René Stuip de oud-Franse
tekst nauwkeurig vaststelde en soms wat vrij
maar in elk geval karakteristiek vertaalde zo
dat er theatraal kon worden gewerkt. Het was
evenmin overbodig dat Leo Meilink, belast
met de muzikale leiding, werd begeleid door
de musicoloog Kees Vellekoop voor het'beant
woorden van de vraag wat te doen met het no-
temateriaal. Adam de la Halle, een van de laat
ste trouvères (andere naam voor troubadours),
gebruikte voor zijn herdersspel liedjes en re
freinen die in zijn dagen gemeengoed waren.
Het was dan ook mogelijk de muziek wat uit te
breiden door stukjes te gebruiken die in ande
re handschriften voorkwamen op melodieën
die ook Adam al toepaste, zij het in een andere
bewerking. Voor de instrumentatie, met name
van de bergerie, gaven de teksten vaak zelf de
te gebruiken instrumenten aan zoals doedel
zak, fluiten, dierenhoorns. In die dagen wer
den daar vaak vedel en luit, schalmei en trom
pet en eenvoudig slagwerk aan toegevoegd.
Het Ensemble Dialogo Musicale brengt die in
strumentale muziek toegewijd ten gehore.
Op de muzikale stijl en sfeer worden de toe
schouwers-luisteraars trouwens uitstekend
voorbereid door het optreden van het Keulse
ensemble Sequentia, en vocaal en instrumen
taal kwartet dat een boeiend beeld geeft van
de trouvère-kunst van Arras (Atrecht) waar
Adam de ia Halle werd geboren en waar hij in
elk geval een deel van zijn leven heeft ge
werkt. Ton Koopman speelt op hetzelfde ogen
blik in een andere zaal muziek van tijdgenoten
en vrienden van Constatijn Huygens, waarop
ook het programma van het Ensemble Ka
proen uitkomt. De Camerata Trajectina ten
slotte komen met een bloemlezing van politie
ke liederen uit onze 80-jarige (godsdienst) oor
log. Alles bij elkaar bepaald geen manifestatie
waarbij men zich behoeft te vervelen.
JOHN KASANDER
De film „Een dag uit het le
ven van Iwan Denisowitsj"
is gebaseerd op het gelijkna
mige boek van de Russische,
inmiddels naar het westen
verbannen, schrijver
Alexander Solzjenitsin. Solz-
jenitsin was in de oorlog ar
tillerieofficier en werd in
1945 gearresteerd, omdat hij
in brieven de grootheid van
Stalin in twijfel had getrok
ken. Hij zat in verbeterings-
en dwangarbeiderskampen
en in speciale gevangenis
sen. Na zijn gevangenisstraf
van acht jaar werd hij „bal
ling voor het leven". In 1957
werd hij gerehabiliteerd.
Pas in 1962 verscheen zijn
boek „Een dag uit het leven
van Iwan Denisowitsj", dat
in Rusland waar kritiek op
Stalin Chroesjtsjof van pas
kwam, een sensatie werd.
Later werden de werken van
Solzjenitsin echter in zijn
geboorteland verboden.
In „Een dag uit het leven
van Iwan Denisowitsj" be
schrijft Solzjenitsin letter
lijk een dag uit het leven
van de gevangene Iwan, die
veroordeeld is tot vele jaren
dwangarbeid in een Sibe
risch werkkamp.
Ned. I, 19.30 uur
Ronduit
In deze aflevering wordt van
gedachten gewisseld over het
thema „Twee worden één".
Verder wordt er een fragment
getoond uit een speelfilm,
waarin de Amerikaanse Joni
,de hoofdrol speelt. Zij is inva
lide geworden door een duik
in ondiep water.
Ned. 1,18.59 uur.
Studio Sport
Aan de vooravond van het Eu
ropees voetbalkampioenschap
in Italië brengt Studio Sport
het laatste nieuws rond het
Nederlandse elftal en de te
genstanders.
Ned. I, 22.55 uur.
Cijfers en
letters
Quizprogramma, gepresen
teerd door Han van der Meer
Ned. II. 18.59 uur.
De verlaten
eilanden
In „De Slangenput" belanden
de vijf kinderen door een
storm op een onbekend eiland.
Zii maken daar kennis met^-
mcnsen, nakomelingen van
mensen die op hetzelfde punt
in de achttiende eeuw schip
breuk leden.
Ned. II, 19.25 uur.
DeSullivans
Het eerste deel van de televi
sieserie „De Sullivans" wordt
de Australische familie opge^
schrikt door het nieuws, dat
Engeland aan Duitsland de
oorlog heeft verklaard.
Ned. II. 20.27 uur.
Leven op aarde
In „De eerste zeedieren" laat
presentator Attenborough die
ren zien, die volgens hem ver
gelijkbaar zijn met dieren die
zeshonderd miljoen jaar gele
den leefden.
Ned. II. 21.55 uur.
Heel de mens
Harry Mourits praat met de
heer Van der Hoeven, die als
koster de kerkelijke vernieu
wingen van dichtbij heeft
meegemaakt en deze als posi
tief ervaart.
Ned. II, 22.50 uur.
Morgenmiddag
Na „Maja de Bij" om 15.30 uur
wordt „Wereldcircus" uitge
zonden. Hierin treden onder
meer op de koorddanser Artu-
ro Se^ura en de luchtacroba
ten The Dolly Sisters en The
Swaying Stars. Tenslotte bren
gen Boris en Bram in „De Bo
ris en Bram Show" een bezoek
aan de dolfijnen.
David Attenborough rftet een Japanse spinkrab.
De huidige moeilijkheden bij de VPRO kon
men lang tevoren aan zien komen. Zij
vloeien direct voort uit de werkwijze van
deze omroep, waarbij de programmamakers
het laatste woord hebben zonder inspraak
van het bestuur. De onafhankelijkheid van
de creatieve mensen staat al tien jaar voor
op. Dat werkte goed zolang men te maken
had met uitgesproken talenten, die voor de
keus en de kwalitet van hun werk voldoen
de argumenten konden aandragen om aan
directie en bestuur achteraf gelegenheid te
bieden passende verantwoording voor de
uitzendingen af te leggen. De grotere vrij
heid die minder getalenteerde programma
makers zich momenteel aanmatigen maakt
dit allemaal wat problematischer.
Hierbij voegt zich nog een tweede euvel, dat
zich speciaal bij de VPRO in sterke mate voor
doet. Onder de 180.000 leden bevinden zigh
rond 200 amateurvergaderaars, die elke verga
dering gebruiken om uitgebreid het tv-aanbod
te kritiseren en te evalueren. Zij voelen zich
programmamakers-in-het-klein, die in lange
brieven en stencils precies voorschrijven hoe de
programma's van de VPRO er uit zullen moe
ten komen te zien. Als de programmamakers
dit allemaal serieus zouden moeten nemen zou
er geen tijd meer overblijven voor het maken
van programma's. Het bestuur beschouwt al die
geschreven stukken niet minder als een plaag,
hoezeer het ook op het standpunt van de in
spraak staat. Dit bracht de scheidende voorzit
ter mr. L. Laus tot de verzuchting, dat de pa
pierwinkel bij de VPRO enige bossen per jaar
kost en een groot deel opslokt van het vereni-
gingsgeld, geld dat beter besteed kan worden.
Heel die papierwinkel uit de afgelopen jaren
heeft er uiteindelijk toe geleid, dat er gewerkt
zou moeten worden aan nieuwe statuten, waar
in zou komen te staan, dat het bestuur de pro
grammering moet bepalen. Het zittende bestuur
had daar moeite mee, omdat het de journalistie
ke en creatieve zelfstandigheid van de pro
grammamakers wenst te vrijwaren tegen welke
inmenging ook van binnenuit of van buitenaf.
Hierop liep het in de vergadering van afgelo
pen zaterdag helemaal vast. Niet alleen het zit
tende bestuur zag het met deze werkwijze niet
zitten, ook de nieuw aangetrokken voorzitter,
mr. M. Jager, en diens medekandidaat H. de
Boer toonden toen de zaken ter vergadering al
dus liepen weinig bereidheid om het roer over
te nemen.
De drie directeur van VPRO-tv, -radio en alge
mene zaken, t.w. Kleywegt, Haasbroek en de
Smit, lopen nu met het plan om alle I8O.000 le
den van de VPRO een schriftelijke reactie te
vragen over het standpunt van het bestuur:
moeten de programmamakers zelfstandig kun
nen blijven werken of moet het bestuur dwin
gende regels voorschrijven omtrent de inhoud
van de programma's? Dit initiatief zal op korte
termijn leiden tot een nog grotere papierwin
kel, maar het schijnt wel de enige manier te
zijn om de 200 zich opdringende VPRO-verga-
deraars de wind uit de zeilen te nemen. Vóór
september wil men hierover een uitspraak heb
ben van alle VPRO-leden. Dan volgt er een ex
tra-vergadering. Tot die datum zal een restant
van het bestuur de meest dwingende zaken be
hartigen. Daartoe behoort in elk geval niet het
voornemen om ruim vijf miljoen te besteden
aan een campagne om leden te werven. Die
campagne was bedoeld om de VPRO aan de B-
status te helpen en die status is weer nodig om
te voorkomen, dat de VPRO bij uitbreiding van
de zendtijd steeds verder achter zou komen te
liggen op de grote en grotere omroepen. Dit
geld zou men nu kunnen gebruiken om een or
ganisatiebureau een onderzoek te laten instel
len naar de werkbaarheid van de VPRO, een
voorstel van de scheidende voorzitter Laus, dat
bij doorgaan opnieuw grote bedragen zal ver
gen.
Uit de vóór de vergadering verstrekte stukken
blijkt, dat het bestuur van de VPRO met als
mogelijk nieuwe voorzitter mr. M. Jager en de
drie VPRO-directeuren, die zich bezig houden
met de programmatische gang van zaken, het
diepgaand eens zijn over de werkverdeling, nl.
dat bij de programmering zoveel mogelijkheid
vrijheid en zelfstandigheid dient te worden ge
garandeerd. Het bestuur moet zich in elk geval
onthouden van bemoeienis met de uitvoering
van het programmabeleid, met het ingrijpen in
lopende programmering en het voorschrijven
van konkrete programma's. Kandidaat-voorzit
ter mr. M. Jager, wethouder in Heemstede, liet
vooraf weten zich in hoofdlijnen te kunnen
verenigen met de huidige taakverdeling binnen
de VPRO. Hij wilde zich in de discussie daaro
ver overigens niet mengen in afwachting van
het oordeel van de ledenraad over de gewenste
wijziging inn de statuten. Nu hij tijdens de ver
gadering zijn kandidatuur evenwel introk,
werd het voldoende duidelijk waar hij staat.
Een te kleine groep VPRO-leden wil ook vol
gens hem een te grote invloed op de program
mering, die dan via het bestuur zou moeten
worden uitgespeeld. Ook naar zijn mening zou
dezq manier van werken de VPRO onbestuur
baar maken als gevolg van teveel roergangers
op het VPRO-schip.
TON OLIEMULLER
HILVERSUM De 55-jari-
ge Engelse dirigent Edward
Downes is met ingang van 1
september volgend jaar be
noemd tot de opvolger van
Kenneth Montgomery, de
huidige chef-dirigent van
het Omroeporkest. De over
eenkomst geldt voor drie
jaar.
Edward Downes startte in het
begin van de jaren vijftig met
zijn carrière als dirigent bij
Covent Garden in Londen.
Daar dirigeerde hij praktisch
iedere werk van het repertoire
van het Royal Opera House.
Van 1971 tot 1975 was hij di
recteur en eerste dirigent van
de Australische opera. Naast
zijn opera-activiteiten werkte
Downes regelmatig met de
Londense symfonie-orkesten.
De 48-jarige Leo Driehuys, dirigent van zo
wel het Radio Filharmonisch Orkest, het
Omroeporkest, het Radio Kamer Orkest als
het Promenade Orkest, beëindigt per 31 au
gustus aanstaande zijn werk bij de NOS.
Sinds vijftien jaar verzorgde hij voor deze
omroep ruim dertig concerten per jaar. Van
af 1977 kombineerde hij deze functie met het
dirigentschap van het Charlotte Symphony
Orchestra in North Carolina (V.S). Aan
laatsgenoemde taak gaat hij zich nu volle
dig wijden.
Na zijn studie aan het Konmklijk Conservatori-
rière als eerste hoboïst in het Limburgs Symfo
nie Orkest. Dezelfde functie kreeg hij daarna
bij het voormalig orkest van de Nederlandse O-
pera in Amsterdam. Als dirigent debuteerde hij
in 1959 bij dat orkest met Verdi's „La Travia-
ta". Vanaf 1965 werkte Leo Driehuys voor de
NOS, gekombineerd met het leiderschap van
het Balletorkest ('67-'69) en dat van het Gelders
Orkest ('70-'74). Tijdens zijn NOS-tijd werkte
hij mee aan verschillende radio- en televisie
concerten, waaronder het bekende televisiepro
gramma „Jonge mensen op weg naar het con
certpodium".
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.40 Paspoort-informatie
voor Jougoslaven en
Italianen
18.50 Emilie
18.55 Journaal
EO
18.59 Ronduit, magazine
voor jongeren
19.30 De veroveraars van
Lachish (The conquerors
of Lachish),
documentaire film
20.00 Een dag uit het leven
van Iwan Denisowitsj,
tv-film
21.25 Tenslotte
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Holland Festival 1980:
Het spel van Robin en
Marion
22.55 Studio Sport
23.20 Journaal
NEDERLAND2
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.55 Journaal
KRO
18.59 Cijfers en letters
19.25 De verlaten eilanden,
jeugdserie
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.27 De Sullivans, tv-serie
21.20 Brandpunt
21.55 Leven op aarde,'
documentaire serie
22.55 Heel de mens
NOS
23.25 Journaal
DUITSLAND 1
20.00 Journ. 20.15 Muz. sj
21.00 Report. 21.50 Reportai_
Detektiv Rockford: Anrut gerii
daadserie. 23.05 Aktual. 23.3!
'kale show. 0.25 Journ. (Reg.
NDR: 18.00 Der Preis der
tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 KI
serie. 18.55 Der Preis der
tv-serie. 19.25 Reg. magaz.
Progr.overz. WDR: 18.00 Heinric
gute Konlg. tv-serie. 18.30 Kort
18.40 Heinrich der gute Konig,
rie. 19.15 Aktual. 19.45 Amus.p
DUITSLAND 2
18.20 Tekenfilmserie. 19.00
19.30 Cowboy mit 300 PS
Cowboy), speelfilm. 21.00 Heute
nal. 21.20 Reportage. 21.50
rum. 22.35 Lissy, speelfilm.
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterserie. 18.30 Tv-k
wiskunde. 19.00 Reportage.
Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Gj
21.00 Momente. 21.15 Sport.
Inform, progr. 22.30 Medisch
BELGIE NEDERLANDS NET 1
18.20 Tekenfilmserie. 18.35
film. 18.40 Kleuterprogr. 19.05 j
progr. 19.35 Meded. en
19.45 Journ. 20.10 Showprogr.j
Gevar. spelprogr. 22.20 Kwis. f
Journ.
BELGIE NEDERLANDS NET 2
Van 18.30 tot 20.10: Zie NET 1
Sort. 20.40 Paradijsvogels, tv.
21.25 Tramlijn begeerte (A stre
named desire), speelfilm.
BELGIE FRANS
18.15 Verhaal. 18.30 Inform.
19.00 Spelprogr. 19.15 Reg.
19.29 Weerber. 19.30 Journ.
Histoires insolltes, tv-serie. 20.5
kenfilm. 21.05 Gevar. spelpl
22.25 Journ.
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-10.30 Schooltelevisie
11.00-12.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
KRO
15.30 Maja de bij
15.55 KRO's Wereldcircus
16.45 De Boris en Bram Show
17.35 Toeristische tips
17.40 E.K.Voetbal:
openingswedstrijd
Tsjechoslowakije-
West-Duitsland
In de rust: Staatsloterij
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.05 Aktual. 10.2
tort, misdaadserie. 12.05 Rep.
Persoverz. 13.00 Journ. 14.55 J
15.00 Sport. 16.40 Klnderprogr.
Journ. 17.40 Sport. (Reg. progr.
9.30 Kleuterserie.)
DUITSLAND 2
16.15 Kinderprogr. 16.30
progr. 17.00 Journ. 17.10 Gib
Traume nicht auf, tv-serie. 17.4*
tual. en muziek.
5.00 tot 18.00: Zie NET
II onj
toen. 19.02 (S) Lichte
20.03 (S) Operattemuz. 20.30 Folk live.
21.02 (Sj Vierkleur. 22.02 (S) Sportpanora-
ma. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen.
1.02 (S) Groot
KRO:E18S10M Verkenning. HUM.VERBOND:
18.20 N
ren Partij. KRO: 19.00 Kerk in
NOS: 20 00 (S) Holland Festival 1980:
merata Trajectina - oude muz. (In de
Gesprekken rond het progr.) KRO: 23t
Zin in muz. 23.30 (S) Muz. op het spel
I. P.P.: 18.50 Boe-
HlIVQtSO.M ieder heel uur nieuws. VOO: 7 02
Ook goeie morgen. 9 03 Muziek
W terwijl u werkt. 10.02 Kletskop,
gj L VPRO: 10.45 Villa-Vpro. 13.03
Welingelichte kringen 13.30 Een
klap op je kop. EO: 14.20 Radio-
-Kleuterkrant. 14.45 Ronuit-Exlra. 15.30
Van hart tot hart. 1602 EO-Metterdaad.
16.15 Licht en uitzicht. 17.02 Tijdsein.
NCRV: 17.45 Theaterorgelbespeiing.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Och-
tendgym. 7.20 De Wekkerradio.
NOS: 9.00 Gym voor de vrouw.
9.10 Waterstanden. 9.15 Werk
bank. VARA: 9.25 De vooruit
gang. 9.50 Hoor Haarl 11.10
Schoolradio. 11.30 Culemborg-Centraal.
OVERH.VOORL.: 12.16 Franco Huis. NOS:
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws, VARA: 12.36 Dingen van de dag.
13.00 Nws. 13.11 Culemborg-Cerltraal.
13.30 Oude Schoolliedjes. 13.50 Kinderen
een kwartje? 14.30 Leeft-tijd-genoeg. 15.30
Operette. 16 00 Stiefmoeder Aarde,:
hoorspel. 16.55 Licht gram.platen.
Een blokje Nederlands. 17.24
Nws. 17.36 Dingen van de dag.
jur nieuws. KROl
Des Engels. 9.03 Van neg»
twaalf: muziek en lichte M
12.03 De Noen Show. 14.01
Theo Stokkink-show.
Stampij.
tÜdlRSCTd NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het
\MF
rd. 7.10 Pr
fOOL. Nws. 9.02 Divertiment
t—i H der de hoogtezon. 10.00 Ork
vfoSl» palet. 12 00 Nws. 12 02
Festival Mag. 12.05 Tafelmi?
13.55 Zojuist
i Rimsky Korsakot,
De NCRV begon gisteravond
met een serie van dertien do
cumentaires over de uitermate
bloedige stijd die de Sovjet-
Unie en Duitsland tijdens de
tweede wereldoorlog voerden.
Zij dragen de verzameltitel
„De vergeten oorlog". Een iet
wat misplaatste titel, naar het
mij wil voorkomen. Wellicht is
het waar dat in de westelijke
wereld minder bekend is over
de veldslagen aan het oost
front dan over die in het wes
ten, maar met name over Sta
lingrad zijn boekdelen ge
schreven en zelfs een geheel
niet-geïntereseerde weet nog
wel te vertellen dat bij die
stad, waar de Duitsers januari
1943 een duchtige nederlaag
leden, het keerpunt in de oor
log is begonnen. Maar ook
voor de rest is momenteel de
bijdrage van de Sovjets in de
overwinning van destijds nau
welijks meer vergeten, dan die
van de westelijken.
Het gaat om een Amerikaanse
film, waaraan de Russen heb
ben meegewerkt. Op zich na
tuurlijk al een unicum. Paul
Hollaar, hoofd van de afdeling
documentaires van de NCRV,
wees er in zijn (nogal uitvoe
rig) inleidend woord onder
meer op dat er veel onbekend
Russisch materiaal in de docu
mentaires is verwerkt. Dat
was aan de eerste aflevering,
dunkt mij, nog niet zozeer af
te zien, maar men hoeft er niet
aan te twijfelen dat het de ko
mende maanden nog wel zal
blijken. Nu staat in ieder geval
al vast dat het een heel inter
essante serie gaat worden.
De AVRO vertoonde een Fifa-
film over de wereldkampioen
schappen voetbal van 1978 in
Argentinië. Het ten onred
nog niet helemaal vergel
oorlogje, zou een mens nu
neigd zijn te zeggen. Een
overzichtelijke film was
ook al niet. En het commé
taar was even snorkend
titel van de rommelige fi
„De macht van voetbal". Ma
goed, als het allemaal bedof
was als een warming-up vo
de Europese kampioenschi
pen, die morgen gaan op<
bloeien, dan werd het d<
misschien bereikt.
Herman Hofhuizen
ADVERTENTIE
Veranderde samenstelling,
méér smaak, minder
kalorieèn. Nu 10 kalorieën
per glas tegen 100 in
een glas gewone frisdrank
Trisop i
zP Zwitsers A
lekfgr i
zonder
suiker.