Gied Jaspers blijft onvoorwaardelijk geloven in Elly en Wim Schippers BEELD SPRAAK TERUGBLIK „Money to bum": misdaadfilm met ironische inslag hou fn het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVONl TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 9 JUNI 1980 PAG 5TAI door Ton Oliemuller Gied Jaspers blijft onvoorwaardelijk ge loven in Wim T. Schippers en diens „Elly of het broemde stuk", dat we verleden week op het VPRO-scherm zagen. Hij deed de regie van dit openingsstuk voor het Holland Festival in het Amsterdam se Carré en treedt al jaren op als de pro motor van wie hij beschouwt als de grootste kunstenaar van deze eeuw. Zoals Picasso met zijn kunst het nieuwe denken beïnvloedde, zo ziet hij Wim T. Schippers als de man die voor de naaste toekomst de moderne artistieke trend en trant ontwerpt en bepaalt. Zegt Gied: „Wim is een jongen die alles kan, een even briljante als merkwaardige figuur. Hij is van huis uit beeldend kunstenaar en beschouwt het scherm als de grootste galerie van Nederland, waar kunst en levenskunst wordt geëxposeerd en valt te bewonderen. Ik zie hem als de anarchist van het moderne amusement. Hij doet dingen die de mensen in beroering brengen, al is het maar dat de mensen er boos om worden. Daarmee zet hij de mensen aan het denken en dat is precies wat hij beoogt. Na de uitzending zondaga vond sprak ik een klassieke pianist, die mij vertelde, dat hij na het zien van „Elly" op tv tot zijn meest schitterende pianospel kwam, omdat elke aanslag door, een of andere ge heimzinnige kracht het juiste toucher kreeg. Dat is wat Wim met mensen doet. Hij leert ze zichzelf te ontdekken. Ik heb zondaga vond geen mens weg zien lopen uit Carré, zelfs niet de.mensen die het slecht vonden wat hij deed. Dat heeft iets te maken met de geheime kracht van het werk van Wim. Hij dwingt de mensen, te blijven, omdat hij elk ogenblik met iets onverwachts kan komen. Bij alles wat hij doet hangt er iets in de lucht, waar publiek gevoelig voor is. Zijn script heeft hij zo nauwkeurig uitgewerkt, dat hij niets aan het toeval over hoefde te laten. Je bent een bewonderaar van Wim Schippers of je bent het niet, maar in elk ge val kan niemand om hem heen. Het zal hem een zorg zijn of hij door het publiek wordt bewonderd of verguisd. Dat tekent zijn grootheid. Hij staat overal boven, is altijd zichzelf. Vooral op jongeren heeft hij een enorme invloed. Zij herkennen figuren als Servet, Haché en van Oekel. Hij was ook de man die Phil Bloom bloot op de buis zette en bepaalde daarmee voor jaren het karak ter van de VPRO. Hij verwekte daarmee niet minder dan een revolte, omdat hij een nieuw levensbeeld schiep en daarmee de sa menleving blijvend van aanzien verander de". Bij de VPRO wacht men met enige span ning op de kijkcijfers van verleden week zondagavond, toen er enige uren zendruim- te werd gegeven aan de belevenissen van „Elly of het beroemde stuk". De grote vraag is niet alleen hoeveel mensen (niet) hebben gekeken, maar zeker ook hoeveel kijkers hebben afgehaakt, het niet langer hebben willen of kunnen aanzien. Men verwacht bij de VPRO grote verschillen in waardering, zoals bij meer VPRO-programma's te doen gebruikelijk. Kijkers, die een zeer hoog cij fer verlenen, naast kijkers die er geen goed woord en geen goed cijfer voor over hebben. Dagblad- en tijdschriftschrijvers hebben zeer verschillend over deze vertoning ge oordeeld, waarbij zij speciaal zijn ingegaan op de vraag, of Elly nu wel of niet het ge schikte stuk was om het Holland Festival jfr-iSw' *SB LS' Gied Jaspers: „Net als Picasso bepaalt Wim T. Schippers de nieuwe vorm van de kunst. Die man kan alles" mee te openen. De maker. Wim T. Schip pers. heeft zeer eigen opvattingen over de betekenis van kunst, die voor hem meer is dan het maken van mooie dingen. Bij meni ge gelegenheid heeft hij laten weten, dat kunst ontregelend moet werken, de mensen uit hun zekerheden mag halen, melig mag zijn, ipoet verbijsteren, een verbastering mag gevèn van de werkelijkheid. Hij deed daar in het stuk „Elly" zelf volop aan. mee door als de musicus Jacques Plafond ge dweeë disco aan de voorstelling toe te voe gen en als een dolle dichter uit te barsten in liefdesliedjes jegens Elly in een balkonscène. En voorzover de kijker nog niet overtuigd was van Schippers' spottend spel met thea trale trouvailles of vondsten zo men wil, dan moet hij dat aan de weet gekomen zijn aan de hand van de poespas met de stofzui ger, door het boos weglopende echtpaar uit de zaal en de gesprekjes in de pauze, waarbij we overigens een interview misten met de vader van de hoofdrolspeelster Guikje Roet hof. Haar vader, drs. Hein van de PvdA- Tweede Kamerfractie, keek als bezoeker al vol verwachting in de camera. Maar hem werd geen vraag gesteld, terwijl hij daar toch als trotse vader moet hebben rondgelo pen. Zijn eigen dochter in een hoofdrol in het openingsstuk van het Holland Festival, waar zij nog geen week tevoren slechts op tv te zien was in een zwijgende rol als eroti sche versiering van een programma vol lief desliedjes van Rob de Nijs, die met de gor dijnen dicht zich af wenste te sluiten van de buitenwereld. Ook vader Roethof zal de volgende dag met enige verbazing de recensies hebben inge zien. Die logen er niet om. De ene krant liet publiek aan het woord en liet dat reppen van een flop, een afgang, zonde van het geld, melig gedoe en het absolute niks. Zelfs viel de term pure flauwe kulL waarbij geen mensèn wegliepen, omdat je als oprechte snob bij de openingsavond van het Holland Festival niet weg behoort te lopen. In een andere krant weer heette Schippers' voor stelling een kermis der meligheid, een be schamend arrogante en slordige vertoning. Onze eigen recensent stelde vast, dat het in het uitverkochte Carré voor Schippers heel moeilijk bleek om de beoogde verveling en verbijstering beklemmend te laten werken. Wat we te zien kregen waren povere tafere len. Er werd gezocht naar gemakkelijk suc ces door het intrappen van open deuren. Hierom kon je wel eens zuurzoet glimla chen, maar je werd er niet echt door gepakt. En muzikaal gesprokwen liet Wim Schip pers zich meer kennen als een handige jon gen dan als een origineel talent. Hier staan weer heel andere meningen tegenover. Bij voorbeeld die van de recensent, die vond, dat het Holland Festival nu eens niet saai van start was gegaan, die zelfs diepzinnig heid beluisterde in de teksten van Elly, waar zij rept over haar plaats hier op aarde; „Zo lang je zoekt naar mij, zo lang zal ik be staan". In de ene krant heette het voorts; „Wie op zoek gaat naar een inhoudelijke boodschap, een keiharde mening, een genadeloze esthe tiek of een onbevangen komedie kwam be drogen uit. Wie van tevoren een avond van aan elkaar en in elkaar geperste windbuilen incalculeerde, kon echter onbevangen la chen om de idioterie van Schippers op de kleinburgerlijke toer". In weer een ander blad; „Schippers is de vleesgeworden idee achter Elly. Zij is op zoek naar de zin van het leven en lijkt in haar onwezenlijk witte maagdelijke jurk de abstractie van de zoekende kunstenaar, wiens, verlangen ze verwoordt. Een zoek tocht naar de zin van het bestaan. Zij treedt op in een kubistisch driedimensionaal schil derij en knapt af op het spruitjesburgerlijke milieu van haar ouders". Gied Jaspers, die altijd het standpunt heeft verdedigd, dat de kijker aan de buis blij vend verrast moet worden met onverwachte dingen en o.a. de geestelijke vader is van tal van grappen, die in vroegere KRO-kwisses met deelnemers werden uitgehaald, blijft derhalve sterk in Schippers geloven. Hij ziet in hem blijkens uitspraken in interviews een kunstenaar van wereldformaat, die veel meer kansen zou moeten krijgen. Toch zegt Wim Schippers, dat hij eigenlijk niks kan, dat er daarom niks fout kan gaan. Hij verfoeit vakmanschap. Dat dient alleen maar om de mensen houvast te geven. Hij ziet het vooral als zijn taak om dat houvast los te maken. Dat heeft volgens hem iets te maken met de roeping van de kunstenaar. Dat veel kijkvolk met hem hierin van me ning verschilt, versterkt bij hem alleen maar het inzicht in zijn taak als artiest, nl. de functie van vogelverschrikker voor al- wie in de kunst te hoog wil vliegen. Intussen heeft Gied Jaspers grote plannen met Wim. Hij heeft in New York alvast een kantoor geopend, van waaruit zal worden geprobeerd om de kunst van Schippers ook bij het Amerikaanse publiek ingang te doen vinden. Er staat een voorstelling op Broad way op het programma, een show gespeeld door zes herdershonden onder de titel: „Going to the dogs". Midden in New York zal Wim Schippers bovendien een klassieke Griekse ruïne oprichten, waar de gaande en komende man zich kan vermeien in de oud heid. In ons lancf zal bovendien een speel film worden gemaakt, waarvoor Wim mo menteel hard aan het werk is. Hij wil alleen de titel nog'pas prijs geven, nl. „Hotel Ho tel", d.w.z. een verhaal dat speelt in een ho tel dat „Hotel" heet. Gied Jaspers: „Het Amerikaanse publiek zal zeker gevoelig blijken voor de trendbepa- lende amusementskunst van Wim Schip pers. Als ik daar niet in geloofde zou ik me voor deze man niet zoveel moeite geven". „Money to burn" (De groot meester) is de titel van de Amerikaanse tv.-film die vanavond wordt uitgezon den en die geregisseerd is door Robert Michael Lewis naar een scenario van Elroy Schwartz. Het is een mis daadfilm met een ironische inslag over een bende valse munters, die een ingenieus plan bedacht hebben om hun valse bankbiljetten in om loop te krijgen. De grootmeester Jed Finne- gan (E. G. Marshall) is we gens vervalsing veroordeeld. Hij voelt zich redelijk thuis in de gevangenis en ontwik kelt daar zelfs een liefhebbe rij: het drukken van valse dollarbiljetten op de huis drukkerij. Zijn plan is om dit bankpapier (ter waarde van één miljoen) naar het buitenland te smokkelen en het om te wisselen voor uit de circulatie genomen biljet ten, die verbrand zullen wor den. Na zijn straftijd zal Jed Lan gen chikken over een vermogen aan geldig waardepapier. Zijn slimme echtgenote (ge speeld door Mildred Nat- wick) is een toegewijde compagnon in deze hele on derneming. Ned. I, 20.10 uur. Alle vogels vliegen Een musical voor de jeugd, ge schreven door Mies Bouhuys. Een vogelkoopman, die al zijn vogels neeft laten vliegen, wil nu op de markt dromen gaan verkopen. En hiermee trekt hij natuurlijk de aandacht van vele kopers. Ned 1.19.05 uur. Dr. C. Rijnsdorp In de negende aflevering van de serie „Lage zon, lage scha duwen", praat dr. C. Rijnsdorp over „Voorhoede en achterban binnen onszelf". Ned. I, 22.50 uur. Mork en Mindy Mork wil in deze aflevering te weten komen, wat het stem recht in een democratie nu precies inhoudt. Ned. II. 19.25 uur. De macht van voetbal Film over de hoogtepunten het Wereldkampioenschap Voetbal 1978 in Argentinië. Ned. II. 20JT7 uur. Kaz Kaz neemt de verdediging op zich van Gregg Marsh, een oude studiegenoot van Sam, die beschuldigd wordt van verduistering en oplichting. Ned. II. 21.50 uur. Amsterdam Binnen de VPRO is een ernstige crisis ontstaan toen zaterdagmiddag tijdens de in Amsterdam ge houden vergadering van de le denraad zes van de elf be stuursleden besloten onmid dellijk op te stappen. Onder hen waren de toch al aftre dend voorzitter mr. L. La us en Jenno Witsen. Ook de be stuursleden Blom, Abbink Spaink, De Gruiter en Van Ennen gingen heen. Na dit incident verklaarden de kandidaten voor het voorzit terschap, Mr. M. Jager en Hayo de Boer, en mevrouw Vroege, de enige kandidate voor de post-Witsen, dat zij hun kandidatuur terugnamen, maar zij zullen wel overwegen om op de volgende extra le denvergadering, direct na de zomervakantie, waaróp een nieuw bestuur geformeerd zal moeten worden, mee te doen in een nieuwe procedure. De VPRO zal nu voorlopig worden geleid door de blijven de vijf bestuursleden (De Boer, Nijk, Van Wijnbergen, Daams en Beets), samen met de voor zitters van de vijf ledenraads commissies. Aanleiding tot het bestuurs- conflict was het met 27 tegen 24 stemmen verwerpen van een principieel onderdeel van nieuwe statuten, waarbij vol gens het bestuur de beslis singsbevoegdheid inzake de programma's bij de directie zou moeten blijven. Frans de Smit, economisch directeur van de VPRO kondigde na mens de directie aan, dat maandag het personeel van de VPRO bijeen geroepen zal worden voor overleg. Boven- dien is het volgens hem nood zakelijk om alle ongeveer 180.000 leden van de VPRO op korte termijn „op zo goed mo gelijke en heldere wijze in te lichten vooral over de achter gronden van deze affaire". Radiodirecteur Jan Haasbroek zei de indruk te hebben gekre gen, dat de ledenraad niet heeft ingezien welke conse quenties het verwerpen van het bestuursvoorstel zou kun nen hebben. Hij zei ook eer bied te hebben voor de be stuursleden, die zijn wegge gaan. Voor de dagelijkse prak tijk van het omroepbedrijf van de VPRO is er volgens hem en ook volgens televisiedirecteur Arie Kleywegt weinig aan de hand. „Het beleid tot 1 oktober is uitgestippeld en wij gaan dan ook rustig door", aldus Haasbroek. Geen problemen had het be stuur gehad bij het voorstel om te proberen tegen eind 1981 genoeg leden te hebben ge worven om de B-status te be reiken. Dat voorstel werd met slechts één stem tegen aange nomen. De VPRO, die ook tot voor kort altijd heeft ver klaard een C-omroep te willen blijven, is omgezwaaid onder meer omdat het volgens het bestuur waarschijnlijk is dat zij haar vaste televisie-avond (op zondag) zal kwijt raken. „Daardoor zullen onze pro gramma's versnipperd over de hele week worden aangebo den, waardoor niet alleen het idee om de B-status te halen een hersenschim zou worden maar ook de C-status in ge vaar zou komen", aldus het bestuur. Men wil nu proberen om van 178.000 leden per 1 september 1980 te groeien naar 363.000 le den per 31 december 1981. Dat moet mogelijk zijn omdat uit een onderzoek zou zijn geble ken, dat het ledenpotentieel van de VPRO gesteld kan worden op 600.000. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.40 Schooltelevisie- voorlichting 13.50 Emilie 18.55 Journaal 18.59 Wollie's wereld 19.05 Alle vogels vliegen, musical voor de jeugd 20.10 De Grootmeester, Amerikaanse speelfilm NOS 21.37 Journaal NCRV 21.55 De vergeten oorlog, serie documentaires 22.50 Meditatie NOS 23.05 Journaal NEDRELAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.55 Journaal AVRO 18.59 Alleen op de wereld 19.25 Mork en Mindy NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 De macht van voetbal, film 21.45 Frans op z'n Brusse 21.50 Kaz - éen zaak van klasse, tv-serie 22.40 Televizier magazine NOS 23.25 Journaal DUITSLAND 1 20.00 Journ. 20.15 Das Kranke am Rande der Ts]echlsche tv-serie. 21.15 Kontraste. 21.45 sprekken, rep. en muziek. 22.3( taul. 23.00 Zuchte Raben (Crla vos). Spaanse speelfilm. 0.45 J (Reg progr.: NDR: 18.00 Sports 18.30 Aktual. 18.45 Kleuter 18.55 Heinrlch, der gute Konlg, rie. 19.25 Nordschau-Mag. 19.59 grovere. WDR: 18.00 Amus.p DUITSLAND 2 18.20 l.O.B. - Spezlal - auftrag, i tiveserie. 19.00 Journ. 19.30 progr. 20.15 Inform, serie. 21.00L] 'oïï; ju' DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterserie. 18.30 Rep. Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 l retprogr. 21.45 Der Konig von h Gardens (The King ot Marvin dens), speelfilm. 23.25 Journ. BELGIE NEDERLANDS 18.30 Tekenfilmserie. 18.35 rie. 19.00 Documentaire. 19. keerstipe. 19.35 Meded. en 19.45 Journ. 20.10 Weerber. Kort muzikaal progr. 20.30 Al rnagaz. 22.00 Penmarric. 22.55 Journ. BELGIE FRANS 18.15 Verhaal. 18.30 Sport. Spelprogr. 19.15 Reg. magaz. Weerber. 19.30 Journ. 19.55 li progr. 20.00 Licht progr. 20.30 tensch. progr. 22.00 Diacussia Joum. lEIDEf f Di| niwva raar D emeter an van id te Jeujfom *-30.i >ersu Mqfievc r di KL tv-a istfi flultim standigi ilanner ïensho visi rarme 2 choenc ilaten- j caraktt iet froi NEDERLAND 1 NOS-NOT 10.00-10.30 Schooltelevisie 11.00-12.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.00-15.00 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.05 Aktual. 10.2 junge Garibaldi, tv-serie. 11.10 progr. 11.55 Kontraste. 12.25 hau. 12.55 Persovere. 13.00 16.10 Joum. 16.15 Filmdoku 17.00 Poppenspel. 17.50 Joum. progr. NDR- 9.30 Kleuterserie.) DUITSLAND 2 16.00 Tv-kursus wtafcimde. Progr. voor ouderen. 17.00 17.10 Poppen-tekenfilm. 17.40 al. en mux. HILVERSUM 1 leder heel uur nieuws. TROS: 18.11 Aktua. 18.25 De kinderplatenbak. 18.45 De Plane- teneter. radioleuilleton. 19.02 TROS- -Country. 20.20 Zomaar 's avonds. 00.02 Pim Jacobs' PlalenscaJa. 1.02 One o'clock jump. 2.02 AVRO's Service Station. 6.02 AVRO: Muziek en verkeerslntorm. D'66. NCRV: 19.00 NCRV-L Psalm van da week. 19.30 Bandstand! 20.00 Holland Festival 1980: Nederl) mor Orkest mei solisten: klass. -22.50 Bond zonder naam. NOS: 22.. 22.40 Parlement en toekomst, lezing. 23.25 Muziek van eigen tijd. 23.55 N HILVERSUM 3 leder heel uur nieuws. NOS: De a AVRO: 19.02 The 7 O'clock show. 2 steenen tijdperk. 21.02 Superclean C 19.15 23.03 AVRO's swlngtlme. Rgros 1 {onnen rinkelp hultim; hans ri rebruik |iur. H< :ers, v flie in c (a's kor [ros vet len gev lersone [ten get ope Lan ^ertrag en do gemeen ildaar. .kort n; ril '7 j len blij! I drijf or stad ni HTgtffSUd AVRO^7.03. 7.30. 8.03 en 8.30 Radiojournaal.) 9.03 Tekst en Ti Uitleg. 9.08 (S) Concertant. 10.02 _J L De zandbakshow. 10.10 (SenM) rfrht Arbeidsvitaminen. 11.02 Biels en Co.. radioleuilleton. 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.30 (S) Mon vieux, ma vieille. 13.03 Radiojournaal. 13.20 (S) De AVRO-Diligence. 13.55 Beursplein 5. .14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16.02 De zandbak show. 16.10 (S) Gas terug. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgym. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Uch- (Vtcrt te muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 l''1 Gym. voor de vrouw. 9.10 Water standen. 9.15 Scheepspraat. 9.20 Oe letter M. 10.30 Ouder worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ratel. OVERH.VOORL: 12.16 Ultz. voor de landb. NÓS: 12.26 Meded. tbv land en tuinb. 12.30 Nws. KRO: 12.36 Écho. 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.30 Lange vingers. NOS: 14.30 Een dag op stap. klankbeeld. KRO: 15.15 Boekenwijsheid. 15.30 4 verboden toegang. 16.30 Hel praatM 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echd T Jansen. 11.30 (Sj VARA'S plaatje. 13.30 (S) Spitsbeeid. 15.30 (Sj krant. 16.30 (S) Beton. TROS: 7.00 Nwe. 7.02 (S) Cl do. 9.00 Nws. 9.02 (S) 1 9.30 (S) Van heinde en 1 10.00 (S) Opus tien t zo. 13.03 (S) De meest verkochte Kla! Tien. 13.30 (S) Koren - Korpsen. 14.00 14.02 (S) De hoge "C". 14.30 (S> Guit i. 15.00 (S) eeJcantorium. Jef RademakeRs en Joost Tho- lens maakten voor de KRO nu de Belgen toch 150 jaar blij ken te bestaan een docu mentaire over de verhouding Holland-België, waar allerlei vrolijke (en soms minder vro lijke) verhalen over in omloop zijn, die bij tijd en wijle gekris talliseerd worden in ineens weer opduikende Belgen of Hollandermoppen, die een en kele keer nog wel geestig zijn. Ook van onze zijde uit betref fen zij uitsluitend de Vlaam stal ige Belgen, want de Fran stalige kennen wij helemaal niet. Ook de Holland-België van Jef en Joost speelde zich uitsluitend af op dat vlak, af gezien nu even van die Frans klinkende jongens die in het Belgische voetbalelftal liepen mee te schoppen. Zij hadden een aantal mensen bezocht, die zich als Nederlander in België of als Belg in Nederland had den gevestigd. En of zij maar over hun ervaringen wilden vertellen, welnu, dat wilden zij wel. Vooraf deelde Öans van Willi- genburg mee, dat de KRO niet elk woord voor zijn rekening zou nemen. Allicht niet. Ove rigens had die omroep dat bij nader inzien best kunnen doen, want er was nauwelijks een onvertogen woord bij. He laas was er ook zeer weinig sprake van interessante, ont hullend verklaringen. In feite ging het om brave, maar nogal kleurloze mensen, die zich hoofdzakelijk bedienden van de gebruikelijke prietpraat tot en met die over de betere Bel gische patat-frites toe. Verder werd nog eens duide lijk (en ten overvloede) aange toond, dat bekendheid nog geen intelligentie garandeert. De bekende Belg Hugo Met sers sloeg een wartaal uit, waarvan je de tranen in de ogen kreeg en de bekende K» r p. derlander Luns hield zich, aj hans nog met een zekere tuositeit, op de vlakte. Maarji, die niet onamusante voetbaKIGl fragmenten (met de nostaljL^u losslaande commentaarstej0^'1 van Philip Bloemendaal) koiDe Le den natuurlijk niet alles goejHaan! maken. Zaterdagavond ben ik (voori aardighed) nog al eens dwaald naar het buitel Naar Duitsland III onder- dere, waar twee Engelse pagandafilmpjes uit de tw< wereldoorlog werden toond. Met Duitse ondei ling waarachtig. Zelden heblhun c zo duidelijk kunnen vaststel gekoi len, dat de Engelsen de uiteindelijk toch gew< hebben. Afgaande op de doenlijke inhoud van filmpjes en in gedachte, vergelijk Jfbezoi van de nazi's uit die dagfionge kon ik daar ook nog een har» Sinte grondig aan toevoegen: en *Goec terecht. heeft een Van „Achter het nieuws" bef elk ji inner ik mij vooral nog ei en m uitvoerige eigen report^ feest over de vervuiling van; 4 niet Middellandse zee (so blue, 4 over* blue), die werkelijk onrustbi met rende vormen schijnt aan I een i nemen. Het leek mij niet de k opwekkende reportage vtf aan de honderdduizenden, Rapt straks toch weer een val in gindse streken gaan brengen. Maar de waarhe moet natuurlijk wel ges worden. En ook de gew schuwde mens op vakantie voor twee. Enfin, de acbtë] blijvers krijgen staks royaal £warc gelegenheid de buitenlandft^ter een ansicht van Zand voort' spec de Veluwe op te sturen: „gfl sPetl ten uit schoon Holland". r Ikoü HERKAN HOF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2