CPN op zoek naar een progressieve meerderheid „In dit heidens moeilijk vak ben ik een gelukskind geweest „Dirigeren kun je niet leren. Dat is een gave, die je bij je geboorte meekrijgt99 i&JNST/BINNENLAND ZONDER ER ZELF NOG ECHT IN TE GELOVEN Het Metropole Orkest zonder Dolf van derLinden is even absurd als Parijs zonder Eiffeltoren9 Bassie zonder Adriaan en een pot zonder deksel MSTERDAM De tatste jaren is er binnen Communistische Par Nederland (CPN) wel et een en ander veran- erd. De partij heeft niet leer die volstrekte star- eid van vroeger, toen een enkele interne dis* mogelijk was ver de communistische rincipes. Zij is ook aar buiten toe opener eworden. De partij eeft zichzelf als het rare een face-lift toege* iend met de onmisken* are bedoeling zich beter de kijker te plaatsen an progressief Neder* md. Binnen de verschil* nde afdelingen is men steeds meer gaan teren en hier en daar onden de afgelopen we en zeer kritische gelui en van andersdenkende PN-ers worden opge- angen over het beleid at door het partijbe- uur wordt gevoerd. En communistische weede Kamerleden akker en Wolff stellen ch tegenwoordig heel at meegaander op te- {cnover de andere frac* 3 in minder lieve woorden in de mond genomen. De CPN wil heel ver gaan in het vinden van eqn pro gressieve meerderheid, want ook D'66 en zelfs het progressieve deel van het CDA (de dissidenten) wor den in de congresstukken gezien als potentiële ge sprekspartners. Op weg naar De Grote Verzoe ning, lijkt het. En dat dan onder het motto van een door de partii noodzakelijk geachte „richtingverande ring in de Nederlandse po litiek", zoals partijvoorzit ter Henk Hoekstra het vanmorgen in zijn con gresrede uitdrukte. Met andere woorden: het kabi net-Van Agt moet kost wat kost verdwijnen en ook de vorming van een CDA-PvdA-coalitie moet worden voorkomen. Zeker nu de rol van de progres sieve CDA-voormannen als AR-voorzitter Hans de Boer en professor Goud zwaard is uitgespeeld. Met behulp van een parle mentaire meerderheid wil de CPN twee dingen be reiken: de macht van het grootkapitaal beknotten en vermindering van de be wapening met afschaffing van de atoomwapens. Die eisen maken wel duidelijk dat de CPN vooralsnog niet van plan is veel water in de wijn te doen. KOERSWIJZIGING Henk Hoekstra is de man die verantwoordelijk is ge weest voor de geleidelijke koerswijziging die de afge lopen drie jaar binnen de partij heeft plaatsgevon den sinds de teleurstellen de verkiezingen van 1977. De CPN viel destijds terug van vijf naar twee zetels in de Tweede Kamer. De verkiezingsleus „Van Agt De CPN houdt vandaag, morgen en overmorgen in Amsterdam haar 27e congres sinds de oprichting van de partij. Dit congres verschilt in zover re van de vorige, dat voor het eerst sinds lange tijd weer in het openbaar wordt vergaderd. In het verleden wa ren deze bijeenkomsten traditioneel potdicht voor buitenstaanders. Op het congres zal een viertal door het par tijbestuur voorgestelde resoluties ter sprake worden gebracht. Vanuit de verschillende afdelingen zijn de nodi ge kritische geluiden te horen ge weest op de inhoud van deze resolu ties. Deze openlijke kritiek was een aantal jaren geleden nog ondenkbaar. eruit, de CPN erin" had de partij blijkbaar meer kwaad dan goed gedaan. De toenmalige voorzitter Paul de Groot werd min of meer voor het debacle verantwoordelijk gesteld en verdween van het to neel. Op het congres zal nog moeten blijken of de CPN ook daadwerkelijk opener en democratischer kan gaan functioneren. De vier nogal traditioneel getoon zette ontwerpresoluties van het partijbestuur zijn namelijk niet onverdeeld gunstig ontvangen door een groep minder behou dend ingestelde CPN-ers. Notabene in het CPN-dag- blad De Waarheid - het hol van de leeuw - is on langs nog een aantal zeer kritische'stukken geplaatst over de inhoud van de ontwerpbesluiten: te be perkt, het bestuur ontloopt uitspraken over bijvoor beeld feminisme en eman cipatie, wazigheid over de internationale politiek. Die openlijke kritiek was ove rigens een aantal jaren ge leden nog ondenkbaar. De vraag is echter of de nog altijd traditioneel en behoudend ingestelde meerderheid binnen de partij soepel genoeg zal zijn om op het congres ook de meer verlichte CPN-ers aan het woord te laten. Het CPN-bolwerk Gronin gen bijvoorbeeld onder de bezielde aanvoering van Fré Meis zal het de meer genuanceerd denkende CPN-leden in Amsterdam zeer lastig kunnen maken. SPANNINGEN Zeker is dat de CPN met haar koerswijziging naar een toleranter en demo cratischer opstelling een proces op gang heeft ge bracht dat nog voor de no dige interne spanningen kan zorgen. Want de con sequentie van die omme zwaai is dat nu ook geluis terd moeten worden naar die jongere CPN-garde en hun openlijke kritiek op het gebrek aan standpunt bepaling in de vier resolu-- ties. Hun stem in de partij is steeds luider hoorbaar. Het is eigenlijk verwon derlijk dat juist binnen de CPN - veel meer dan in de andere linkse partijen - een politieke stroming ontstaat, die zich zeer kri tisch en idealêftisch op stelt. En dat terwijl de weerstanden tegen dfze stroming in de CPN juist het grootst zijn. Maar nogmaals, een over grote meerderheid in de CPN behoort nog altijd tot de zogenaamde „gestaalde kaders". Het zal hun veel moeite kosten om de tot voor enkele jaren gehan teerde strakke partijlijn al weer een eindje te laten vieren. De krampachtig aandoende resoluties staan dan ook nog voornamelijk in het teken van behoud van de eenheid in de par tij. Woorden als strijd, ac tie en solidariteit komen in vrijwel elke alinea voor. Zaken waarover binnen de partij nogal verschil lend wordt gedacht - en die dus aanleiding kunnen geven tot onenigheid - ko men niet of slechts ter loops aan de,orde. Afge wacht moet worden of men op het congres genoe gen neemt met het gebrek aan harde standpunten over bijvoorbeeld vraag stukken op het gebied van cultuur en onderwijs en emancipatie. SAMENWERKING De CPN zal zich sterk ma ken voor het tot stand brengen van een progres sieve meerderheid in ons land, zo staat in een van de congresresoluties te le zen. De CPN biedt zich dus aan voor deelname aan een progressief kabi net. De kans dat dit ook inderdaad gaat gebeuren moet zeer gering worden geacht De PvdA vorft daar nog niet zo veel voor en zal waarschijnlijk nog liever kiezen voor een links minderheidskabinet dat dan door de CPN moet worden gedoogd. De PvdA heeft haar gereserveerde houding tegenover de CPN onlangs nog eens duidelijk laten bliiken door wél PPR en PSP uit te nodigen voor een ge sprek over verdergaande samenwerking, maar niet de communisten. D'66, die in een progressieve coali tie zeker niet gemist kan worden, heeft nog veel meer moeite met de com munisten als coalitiepart ner. Voorzitter Jan Ter- louw heeft duidelijk laten merken dat voor hem het CDA oua ideeën en demo cratische instelling verf eerder in aanmerking komt dan de CPN. Ook CPN-voorzitter Henk Hoekstra gelooft eigenlijk niet echt in die progressie ve meerderheid. Hoekstra in een interview met het weekblad Vrij Nederland: „Je kunt zeggen dat er eerst samenwerking nodig is tussen PPR, PSP en CPN. Dat zou voor de PvdA aanleiding kunnen zijn om zich te heroriënte ren." Ook op het congres erkende hij „dat nog verf werk verricht zal moeten worden om barrières naar een progressieve meerder heid te slopen". De fractie voorzitter in de Tweede Kamer, Marcus Bakker beschouwt de progressieve meerderheidsvorming echter als een uitdaging. FRANS WEERTS LEIDSE COURANT VRIJDAG 6 JUNI 1980 PAGINA 15 HILVERSUM Alleen dat Idee al: het Metro pole Orkest voortaan zonder Dolf van der Linden. Zonder de Heer van Stand, die tijdens talloze Eurovi sie Song Festivals weggooi-artiesten van Nederlands fabrikaat een stijlvol le, gezongen uitvaart bezorgde. Zonder de alsmaar in gewicht afnemende dui zendpoot, die 35 jaar lang even moeite loos van muzikale genres verwisselde als een kameleon van kleur. Smeuiige jazz, semi-klassiek strooigoed, operet teklanken en beukende beat toverde hij met de beheerste wiekslag van zijn handen uit violen, celli en bassen, uit trompetten, trombones en tuba's, uit piano's, harpen, trommels en klarinet- Het idee, dat deze onoverwinnelijke com bine Metropole Orkest en doordouwer Dolf achteraf toch geen eeuwig leven beschoren was, leek tot voor kort even absurd als Parijs zonder Eiffeltoren, als Bassie zonder Adriaan en een potje zon der deksel. En toch gaat het er nu echt van komen: op zaterdag 7 juni zal de Meester, die nog het meest lijkt op een belastinginspecteur met een groot inlevingsgevoel, nog één keer voor het voetlicht treden in de Haagse Prins Willem-Alexanderzaal. En als vanouds zal hij daar virtuoos zijn manschappen naar de overwinning voe ren. Alsof er geen definitief afscheid bo ven zijn grijze, dunnende haar hangt, zal hij het ook aan de stok krijgen met topar tiesten Marco Bakker, Ramses Shaffy, Toots Thielemans, Liesbeth List en 'Emmy Verhey, die op zijn aanwijzingen het slotaccoord van zijn carrière voor hun rekening nemen. Big bands Daarna komt er een einde aan het open baar leven van de bijna 65-jarige diri gent-arrangeur- en componist, die kort na de Tweede Wereldoorlog van het be stuur van Herrijzend Nederland de op dracht kreeg om een groot radioorkest te formeren naar het voorbeeld van de toen razend populaire Big Bands in Amerika.' Waarom ze uitgerekend hem met die taak opzadelden? „Hij vreest, dat die be noeming alles te maken had met zijn alomtegenwoordigheid in Hilversum. „Om in de crisisjaren brood op de plank te houden, heb ik de gekste schnabbels aangepakt en in elk orkest gezeten, waar ze een pianist nodig hadden. Je kunt het Izo gek niet opnoemen of Dolf was van de partij. Het ene moment was ik een pseu- do Romein in een Italiaanse formatie en een week later zat ik alweer in een on- Niet onmisbaar Dolf van der Londen „iedereen krijgt tenminste één keer in zijn leven de kans om zijn idealen te verwezenlijken. Maar die moet je dan ook wel gelijk pakken wenst zijn naderend afscheid onder geen beding te dramatiseren. „Niemand is on misbaar", stelt hij met duidelijke tegenzin vast, „en zelfs voor een dirigent luidt op een dag onherroepelijk de bel voor de laatste ronde. Ik wil best bekennen, dat ik het er danig moeilijk mee gehad heb. Want muziek maken is toch nog wat an ders dan een stoel in mekaar timmeren of een raamkozijn in de grondverf zetten. Met alle respect overigens voor timmer lieden en schilders. Maar muziek is een virus, dat je hele lichaam infecteert. Als ie die ziekte eenmaal onder de leden hebt, blijf je er tot aan je dood mee tob ben". Een seintje Daarom is het voor mij misschien een wrang geluk geweest, dat ik tijdig van mijn dokter een seintje heb gekregen. In 1975 zei hij al: ,je moet het wat kalmer aan gaan doen". Een stapje terug noemde hij dat Want anders zou de motor af slaan. Na die waarschuwing heb ik serieus ge- probeerd om mijn vak te relativeren. Ik deed ernstig mijn best om de door hem aangegeven stapjes terug te doen. Want ik wilde vast wennen aan het idee, dat ik op een ochtend wakker zou worden als ambteloos burger". Muzikale noten Op 1 juli 1980 is het voor hem zover. Dan wordt zijn taak als orkestleider, school meester, klaagmuur en sociaal werker van het Metropole Orkest door Rogier van Otterloo overgenomen en zal hij voortaan als kersverse A O W-er zijn mu zikale noten zonder hulp van anderen moeten kraken. „Het is drommels mooi geweest", stelt hij opgelucht vast, „want ik behoor tot de bevoorrechte mensen, die kunnen zeg gen: „ik heb bereikt, wat ik wilde. Niet meer en niet minder". Gelukkig barst het in Nederland van het talent en dat maakt het afscheid nemen voor mij een stuk eenvoudiger. Als ik straks thuis de radio aanzet en de omroe per hoor zeggen: „In het komende half uur speelt voor u het Metropole Orkest", zal ik gegarandeerd iets te horen krijgen, dat mij als muziek in de oren klinkt. Die tranen bewaar ik liever voor mezelf". LEO THURING Dolf van der Linden: „als ik straks de radio aanzet en het Metropole Orkest hoor. zal ik gegarandeerd iets te horen krijgen, dat me als muziek in de oren klinkt" wijs hemd met wijde soepmouwen smachtende Balalaika's te spelen. Maar ik heb ook Russische balletten begeleid en danslessen voor een paar gulden tn de week". Dik tevreden De zoon van een Vlaardingse muziekhan delaar, die viool- en pianolessen kreeg van de legendarische Jos Vranken senior en harmonie- en compositieleer studeer de bij de gebroeders Zagwijn, blijkt na het opmaken van zijn levensbalans dik tevreden te zijn. Hij is straks 45 jaar ge trouwd „een opmerkelijke score op de Gooise matras", meent hij en daar naast heeft hij het Nederlandse muziekle ven verrijkt met een orkest, dat door zijn specifieke klankkleur en zijn oeverloos repertoire tot een uniek instituut is uitge groeid. Onder zijn stimulerende directie kregen tientallen getalenteerde musici ook de kans om door te stoten naar de toppen van de vaderlandse lichte muziek: Dick Schallies, Cees Verschoor, Benny Behr, Sem Nijveen, Ferdinand Povel, Ack van Rooijen en Rudi Brink bouwden in zijn muzikale laboratorium een water dichte carrière op, die hen internationale bekendheid gaf. En Jos Cleber, Jan Cor- duwener en Piet Daalhuizen maakten van zijn noot een privé deugd en for meerden eigen orkesten in etherland. Gave „Dirigeren", is zijn vaste credo, "kun je niet leren. Dat is ëen gave, die je bij je ge boorte mooi meekrijgt. Om uit te leggen, wat ik nou precies deed, heb ik het diri geren wel eens vergeleken met het be spelen van een instrument. Je staat voor een gigantisch orgel, waarvan de toetsen gevormd worden door de muzikanten. En met gebaren moet je proberen om ze tot. leven te brengen. Wat een schrijver met woorden duidelijk maakt, doet een diri gent met gebaren. Ik kan je zeggen, dat het een gigantische klus is, waar je je le ven lang op blijft studeren. En achteraf moet je toegeven, dat je er minder van begrijpt dan op het moment, dat je er aan begon. Van binnen en buiten Toen ik in 1945 de kans kreeg om naar mijn eigen inzichten een groot orkest te formeren, heb ik stad en land afgestroopt om de allerbeste muzikanten bij elkaar te krijgen. ,Alle Amerikaanse, Engelse en Canadese clubs, die je toen overal in Ne derland had, kende ik na een paar maan den van binnen en van buiten. Want daar zaten immers de talenten, die ik no dig had om mijn droom te realiseren. In het begin arrangeerde ik de meeste num mers ook nog zelf, maar op den duur hield ik het niet vol en kwamen er men sen bij als Pi Scheffer, Manny Oets, Bert Paige en Jos Cleber, die goddank precies op mijn golflengte bleken te zitten. Ik moet eerlijk toegeven, dat ik in dit hei dens moeilijke vak een gelukskind ben geweest. Want wat kan een dirigent zich nou nog meer wensen dan de beste muzi kanten en de beste arrangeurs van Ne derland?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 15