Ati Dijkmeester: nog vaker lachen om eigen fouten In .Zomergasten': confrontatie met de ledigheid Sport via de Wereldomroep TERUGBLIK NTB solidair met Britse musici TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DONDERDAG: RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG Kees Deenik neemt afscheid van NCRV Prinses Irene houdt toespraak voor Spaanse radio „HOE BESTAAT HET"VOLGEND SEIZOEN WEKELIJKS OP HET SCHERM RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 4 JUNI 1980 PAGIN*ST NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.40 Toeristische tips 18.50 Emilie 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest P.P. 19.50 Uitzending van DS'70 NOS 20.00 Studio Sport 20.10 Holland Festival '80: Zomergasten 21.37 Journaal 21.55 Zomergasten, vervolg NOS-NOT 22.40 Voorlichting kleuteronderwijs NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden IKON-KRO-RKK 18.59 Het paard van Troje SOCUTERA 20.27 De Henry Dunant vloog naar Zuidoost-Azie VOO 20.32 Vakantie in Nederland II 21.30 Remmers ontmoet Pieter Kleyn van Willigen 22.05 Taxi, tv-serie 22.55 Veronica's agenda TELEAC 23.02 Microprocessors II 2e cyclus, les 19 NOS 23.37 Journaal DUITSLAND 1 (Region, progr.: NDR: 18.00 Regiof progr. 18.30Aktual. 18.45 Kleuters hu' rie. 18.55 Nirgendwo 1st Poenische kn tv-serle. 19.25 Region, magaz. 19.! Progr.overz. WDR: 18.00 Der Milll nenbauer, tv-serie. 18.30 Muz.prog.j 18.40 Der Milllonenbauer, tv-serl 19.15 Aktual.magaz. 19.45 Scieni fiction progr.). 20.00 Journ. 20.15 L cilla. tv-film. 21.50 Report. 22.30 A On tual. 23.00 Filmreport. 23.45 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Spelprogr. 19.00 Journ. 19.: Sport. 20.15 Aktueel magaz. 21.( Aktuel. 21.20 Die Strassen von Si mij Francisco, misdaadserie. 22.05 Co sumententips. 22.10 Docum. 22.40 Pruelung eines Lehrers, tv-spi 0.15 Journ. J— DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus E gels. 19.00 Dierenfilmserie. 19.4 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Inforrt progr. 22.45 Konflikt, Amerikaans speelfilm. 0.10 Journ. BELGIE NEDERLAND 1 18.15 Emilie. 18.20 Alias Smith e nes. komische westernserie. 19.4 Standpunten: politieke uitzendinj 19.37 Meded. en Morgen. Journ. 20 10 Chez nous, toneelstuk 22.40-22.55 Journ. BELGIE NEDERLAND 2 18.15 Emilie. 18.20 Alias Smith en J nes. komische westernserie. 19.' Standpunten: politieke uitzendin 19.37 Meded. en Morgen. 19.' Journ. 20.10 Die Entfuehrung ai sem Serail, opera van Mozart do het koor en orkest van de Beiers Staatsopera m.m.v. solisten (Eurov sie). BELGIE FRANS .j.ww UUUVIK.IKUIIJI OI. M.ay.D. u.l Region, progr. 19.29 Weerber. 19.3e, Journ. 19.55 Wegeninform. 20.00 L<P» c sentiers du monde: docum. serifen 21.15 Magaz. v.d. vrouw. Aansl^erp NEDERLAND 1 NOS-NOT 11.30-12.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.00-15.00 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10 00 Actual. 10.25 Nils Holgerssons wunderbare Reise. tv-film. 11.35 Filmreportage. 12.20 Umschau. 12.50 Persoverz. 13.00 Journ. 13.50 Journ. 13.55 Piraten im Karibische Meer- (Reap the wild wind), Amerikaanse speelfilm. 15.55 Journ.. 16.00 Filmre portage. 16.45 Kinderprogr. 17.3 Reportage. 17.50 Journ. (Reg. prog 'va NDR: 9.30 Kleuterprogr. WDR: GeSfoal: progr.-opgave.) DUITSLAND 2 12.00 Klass. muz. 13.00 Reportagi [TOC] 13.30 Journ. 13.35 Auto. Geige un b der Hund Klecks, Russ. speelliln „.i, 15.10 Tekenfilm. 15.15 Cult. progi~nrl 16.00 Journ. 16.05 Filmreportagi 16.35 Der junge Mr. Lincoln (Youn Mr. Lincoln). Amer. speelfilm. BELGIE NEDERLANDS NET 1 14.00 Afwisselend: -Tennis: Internal I Open Kampioenschappen van Frankl rijk; - Wielerronde van Italië. Beidf uitzendingen: Eurovisie. BELGIE FRANS Tussen 15.00 en 17.00 EurovWe: I, Wielerronde van Italië. ncl verb Amerikaanse koorrr Middagconcert: Radio Kamer Orkest: muz. 15.10 (S) Klaverclmbel: Klass. 16.05 Het zout In de pap. 16.30 (S) En wat allemaal onder zijn be nell wind is gebeurd, och, je kuniaak als staatsnoofd niet overal he rolgi op houden. Over de moon Igen de vier Europese journalis lersi ten hoorde hij trouwens ooi agie pas voor het eerst. Helemaa unci verkeerd begrepen dus weer flets deze Idi Amin. lolit Verder werd in Brandpunt z< lielc ongeveer de doodsklok geluic over de Twentse textiel. Ook-, werden er toch nog enkelt reddingsboeien uitgeworpen Wat er nog over is moet kwa litatief uitstekend zijn. Voort moet men weer durven onder arc( nemen, desnoods van produk eer, veranderen. Er werden enkelf 0U(j voorbeelden genoemd. Erj to veel zin leek men er niet mee: ur té hebben. De omschakelinj egj u te veel kosten en de over ,er heid is in Twente eerder eer erb afbouwende dan een stimule ^er rende instantie. Sombere ge eCLj luiden dus. Twente zorgt vooi een recordhoogte in de wer kloosheid. liu De KRO begon weer een nieu jjEI] we jeugdserie. Beëindigde eei serie met historische allure ei kondigde voor de volgend! Ie ,week het begin van weer eei rijk dertiendelige serie aan. Teven: werd een begin gemaakt me )e een omvangrijk projekt ovei lij v Leven op Aarde, een serie dii arig zeer de moeite waard lijkt tl en worden. Er gebeurt dus tod lorz; wel het een en ander.al is hefuitii zomer. HAN JONKERioi loei iiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilft B" De paus en Idi Amin, twee zeer uiteenlopende figuren in KRO's Brandpunt van giste ren. Welke betekenis het be zoek aan Frankrijk heeft ge had, hoorden we vooral van theoloog Chenu. De paus heeft zich langdurig voorbereid en de Franse bisschoppen hebben hem het Franse kerkelijke kli maat goed uitgelegd. Met ge volg dat Z.H. niet kwam om orde op zaken te stellen. Er is ruimte gebleven voor eigen geloofsbeleving in Frankrijk, waar de priester-arbeider nog altijd een geziene figuur is en men desnoods de kerk wil af wijzen, maar niet het evange lie. Dat hield tevens een dui delijke berisping in voor de Nederlandse bisschoppen die er niet zo in geslaagd zijn de paus de juiste informatie te ge ven en het genuanceerde beeld voor een betere ver standhouding. Een volgende keer beter, zo opperde Wille- brord Nieuwenhuis aan het slot. Maar dan niet onderling verdeeld. Dat Idi Amin niet voor niets voor een gevaarlijke operette- figuur is versleten werd beves tigd in het eerste interview na zijn vlucht uit Oeganda. Hij was er van overtuigd, zo zei hij, in tegenstelling tot Oboto, nog altijd populair te zijn bij de Oegandezen. Hij zou graag terug willen keren om die arme mensen te redden uit de klauwen van de Tanzanianen. Kees Deenik tijdens de laatste opname van „U zij de glorie". HILVERSUM Na ruim veertig jaar gewerkt te hebben voor de NCRV, gaat Kees Deenik op 1 juli aanstaande met pensioen. Jarenlang heeft hij voor de NCRV-microfoon gezongen en gedi rigeerd. In 1972 ging hij ook televisiewerk doen, onder meer het maandelijkse koor- en zangprogramma „U zij de glorie" en het programma „Ruimte". Bij de laatste opname van „U zij de glo rie" werd Deenik benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Jan de Haan, die al geruime tijd meewerkt aan het pro gramma, zal samen met zijn collega Jan Stolk uit Groot-Ammers de dirigeerstok van Kees Deenik overnemen. AMSTERDAM De Neder landse Toonkunstenaarsbond (NTB) heeft zich solidair ver klaard met de staking van de Britse omroepmusici tegen het ontslag van vijf omroeporkes ten door de BBC per 1 juni. E- venals andere vakbonden aan gesloten bij de internationale federatie van musici heeft de NTB gisteren zijn leden ge vraagd niet voor de BBC te werken, zolang de staking duurt. Aan de dirtecties van het Concertgebouworkest, de NOS en het Holland Festival is het verzoek gedaan niet mee te werken aan een uitzending van Holland Festivalevemen- ten naar Engeland, zoals aan vankelijk in de bedoeling lag. Prinses Irene houdt op zondag 15 juni aanstaande op Radio Club Holandes een toespraak voor al die Nederlandei's en Vlamingen die op dat moment verblijven aan de Spaanse kustgebieden. Prinses Irene houdt deze rede om luister bij te zetten aan de uit breiding van dit Nederlandstalige programma naar alle belang rijke vakantiegebieden in Spanje. Na deze datum is Radio Club Holandes te beluisteren aan de Costa Brava, de Costa Blanca, Mallorca, de Costa del Sol en de noordkust van Marokko. De presentatie van dit programma is in handen van Ron Brandste- der, Els van Gorp en Willem Maarschalk. AMSTERDAM „Soms spant het er wel even om. Vooral wanneer het zo tegen de opname loopt en er niet voldoende mate riaal is, omdat er toevallig alléén maar brieven binnenkwamen van kijkers met klachten over postorderbedrijven. Eén on derwerp aan de kaak stellen, dat kun je niet maken, dat wordt verschrikkelijk saai. Op zo'n precair moment is het dan ook al tijd rennen, hollen en draven geblazen. Een telefoontje hier, een belletje daar en maar hopen dat er iemand is die ons een tip kan geven. Wonder boven wonder blijkt dit uit eindelijk steeds weer te lukken en zo ko men we toch, zij het op het allerlaatste mo ment en hijgend, met ons programma voor de buis". Aan het woord is Ati Dijckmeester (33), de te levisievrouw die een beetje doet denken aan de volwassen geworden Pipi Langkous: rood haar, sproeten, ondeugende ogen, niet op haar mondje gevallen en vooral strijdbaar. Zij 'ver-' maakt' al vijf jaar lang, samen met Hans Em- mering en Joop Brusse, de Nederlandse kijkers met „Hoe bestaat het". Het programma, waar voor het idee van de Engelse televisie is over genomen en waarin misstanden op een ironi sche manier aan de kaak worden gesteld. Ati is geboren in Amsterdam, deed de „dames H.B.S.", en studeerde een blauwe maandag Spaans. In haar studententijd leerde zij Ralph Inbar kennen, toentertijd nog VAR A-regisseur en van hem kreeg ze het aanbod een jaar lang de presentatie voor haar rekening te nemen van het inmiddels overleden tienerprogramma „Fanclub". „Waarom, weet ik eigenlijk niet", zegt ze over deze entree in televisie-land. „Kennelijk heb ik een uitstraling die de men sen aanspreekt. Want ook voor het werk dat ik daarna heb gedaan, ben ik eigenlijk steeds aangenomen zonder dat mijn werkgevers kon den weten of ik er de capaciteiten wel voor had". Eén van die latere werkgevers was Rob van Houten in wiens theater Funhouse zij de pantomime-kunst beoefende. Verder werkte ze als freelancer mee aan nogal wat radio-pro gramma's. Binnen het team van „Hoe bestaat het" func tioneert Ati nu vijf jaar. Naast de presentatie neemt ze de selectie van de onderwerpen voor haar rekening, die in goede tijden wel met do zen tegelijk binnenkomen. Ze schrijft hierover een „rapport", dat Hans Emmering en Paul Witteman vervolgens als basis gebruiken voor het script. Ati is bepaald in haar knollentuin met dit pro gramma, vooral nu het in het komende seizoen wekelijks, een kwartier lang, op de televisie verschijnt. „Dat betekent dat we met actuele zaken kunnen komen en de mensen er werke lijk bij kunnen betrekken. Bovendien hopen we nu ook eens het verloop van een bepaalde zaak te kunnen laten zien. Want een kwestie van een week geleden ligt nog vers in het ge heugen, die van een maand tevoren niet". „Het is vooral de formule die mij aantrekt", verklaart de Amsterdamse haar enthousiasme. „Typisch Vara, volgens mij. Signaleren wat er mis is, aangeven wat je er tegen kunt doen öf hoe je het kunt voorkomen en vooral de men sen laten lachen om hun eigen fouten. Dit alles zonder een wijsvinger op te heffen en zonder verkapt te zeggen: Mensen, wat zijn jullie toch voor een stommelingen". Hoewel Ati tijdens de uitzending niet geëmo tioneerd raakt -het onderwerp is immers daar voor al helemaal uitgediept -kan zij zich achter de schermen behoorlijk druk maken over de ellende die sommige mensen vaak uit onwe- tenheid kan overkomen. Daarom zit zij er ook totaal niet mee om bedrijven of instellin gen die hun cliënten oplichten of van het kas tje naar de muur sturen, danig voor schut te zetten. „Liefst zelfs op een zo hard mogelijke manier, zodat het in ieder geval duidelijk over- Ati: „Ik zou niet weten welk ander programma ik met net zoveel plezier zou doen". komt". In de beginperiode werden zij en haar collega's nog wel eens lastig gevallen door in stellingen, wier kwalijke praktijken aan de kaak waren gesteld en die daarin een reden zagen een proces tegen hen aan te spannen. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer, want „zo langzamerhand is het wel bekend, dat wij al leen feiten aan de orde stellen. Misstanden die zwart op wit aantoonbaar zijn". Behalve in „Hoe bestaat het" zal Ati het ko mende seizoen weinig op de beeldbuis te zien zijn. Als moeder van een dochtertje en vroüw die in het geheel geen last heeft van carrière drang, vindt zij dat er met de voorbereiding van dit programma al voldoende tijd gemoeid is. „Bovendien", zegt zij „zou ik niet weten, welk ander programma ik met net zo'n plezier zou doen. Het enige dat ik misschien nog wel zal willen, is in een film spelen. Het witte doek heeft een magische aantrekkingskracht op mij. Maar ook daarvoor zou ik slechts weinig opzij zetten. Ik heb al teveel mensen zien doodgaan aan hun carrière. Figuurlijk en soms ook let terlijk". HILVERSUM Vakantiegangers hoe- alle belangrijke sportgebeurtenissen slagen in de uitzendingen van 17.30 uur ven deze zomer niets te missen van de op de voet zal volgen. (49m band) en van 19.30 uur (31m band), grote sportevementen. Met het eenvou- Onder andere zullen er reportages wor- Ook zal er door deze omroep aandacht digste radiootje dat voorzien is van een den uitgezonden van het Europees Kam- worden besteed aan de Olympische Spe- kortegolf afstemming, is Radio Neder- pioenschap voetbal. De tweede helft van len voor gehandicapten, de Tour de Fran- land Wereldomroep te ontvangen, die het Nederlandse elftal wordt „live" ver- ce en de Olympische Spelen in Moskou. JÊ Henri Remmers praat met de gepensioneerde presi dent-directeur van Smit In ternationale Slepersbedrijf over de geruchtmakende havenstakingen in Rotter dam. examenkandidaten van een school uit Amstelveen wisse len ervaringen uit met jonge ren die enkele jaren geleden examen deden en nu aan het werk of nog werkloos zijn. Ned. II, 16.59 uur. Vakantie in Nederland In de tweede aflevering van dit zomeramusementprogram- ma treden onder anderen op Ben Cramer, Trio Tessaloniki, Quintus, Rob de Nijs, de Dolly Dots, Lee Towers en de Millio- Remmers ontmoet Van Willigen Remmers praat met de zojuist gepensioneerde president-di recteur van Smit Internationa le Slepersbedrijf. Ned. II. 21.30 uur. Taxi In deze dubbele aflevering van „Taxi" rijdt John auto 804 in de soep tot grote schrik en droefenis van zijn collega's. Ned. II. 22.05 uur. Johns collega's weten de meest wilde herinneringen op te halen over de taxi, die John in de prak rijdt. Gewest' In „Van gewest tot gewest" komt ondermeer aan bod: het automatische uitleensysteem van de Openbare Bibliotheek in Almelo en de reconstructie van de vesting Bourtange. Ned. I, 18.59 uur. Studio sport Vanuit het Oostenrijkse trai ningskamp impressies van het Nederlandse elftal. Ned. I, 19.55 uur. Paard van Troje Vanavond de laatste afleve ring in het drieluik over ge beurtenissen op school. Eind- „Zomergasten" is een speel film van Peter Stein en Bot- ho Strauss naar het toneel stuk „Datsjniki" van Maxim Gorki. Het is een filmversie van de toneelvoorstelling door het Berlijnse gezel schap Schaubühne am Halle- schen Ufer, die van dit stuk ook een aantal voorstellin gen zal geven in het kader van het Holland Festival. Plaats van de handeling is een kolonie zomerhuisjes in het Rusland van het begin van deze eeuw. Een groep mensen brengt de zomer door in en rond de „datsja" (zomerhuisje) van de advo caat Basov en zijn vrouw Varvara. Zij vullen de tijd met discussies, toneelvoor stellingen, een boottochtje, liefde en een reeks kleine ruzietjes. Eén ding hebben zij met elkaar gemeen: het leven dat ze leiden, is onbe vredigend. Allen vinden dat hun leven veranderd zou moeten worden. Maar ieder heeft zijn eigen geschiede nis, zijn eigen problemen en reageert daarom anders op de ontevredenheid. De span ning stijgt met de dag. Tij dens een uitstapje barsten de opgekropte emoties los. Ned. I, 20.10 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2