Dodewaard viel zonder slag of stoot Russen krijgen verkeerde kijk op het Westen PARIJS REKENT OP TOPDRUKTE TIJDENS BEZOEK VAN DE PAUS kerk wereld Priester besteeg „Ambt" BINNENLAND leidse courant woensdag 28 mei 1980 pagi; bloemen midden op de brug ging zitten met een bordje: „Geweldloos is onze keus en jouwe?" Gewichtheffen Maar de ME kwam pas na uren. Even ging er een dreiging uit van de busjes die nog de deuken vertoonden van de strijd op de 30e april. Maar uit die busjes kwa men nu goedige boerenzoons, in voor een geintje. „Dit wordt een oefening ge wichtheffen, meneer", zei er een. In alle rust werden de demonstranten opgepakt en in de busjes gezet en meteen afge voerd, ergens buiten Dodewaard, buiten de politie-afzetting. Toen de busjes niet gauw genoeg terug waren, werden een paar demonstranten zolang op de grond geparkeerd op de plaats waar het vol gende busje zou komen: „Even wachten bij de halte hoor", zei een van de ME'ers. Later, zijn kameraad: „Dit zijn mensen van een veel hoger niveau dan in Am sterdam. Ik heb het maar liever zo". Publieke achterdocht en wantrouwen jegens pries ters en religieuzen zal de komende dagen mogelijk een van de kenmerken van het pauselijk bezoek aan Frankrijk zijn. De politie heeft namelijk vastgesteld dat tal van beruchte zak kenrollers, onder wie enke le van internationaal for maat, sedert enkele dagen in de Franse hoofdstad ver blijven en het wordt moge lijk geacht dat tientallen van hen zich als priester of non vermomd onder de me nigte zullen begeven. Speciale rechercheurs van de Franse politie inspecteren se dert enkele dagen, alle wonin gen, flats, winkels en kan toorgebouwen langs het par cours dat Paus Johannes Pau- lus II tijdens zijn driedaags bezoek aan Parijs, St. Denis, le Bourget en Lisieux aflegt. Kort voor het voorbijtrekken van de paus zullen alle riolen nog eens doorzocht worden. Vanaf vrijdag zullen er in Pa rijs 7300 geüniformeerde poli tieagenten en duizend man in burger met de bewaking van de paus belast zijn. Op de luchthaven van Le Bourget waar de paus zondag een plechtige mis opdraagt en waar men maximaal 2 miljoen personen verwacht, zullen minstens 5000 agenten met de bewaking en orde-dienst be last zijn. In Lisieux zullen twintig compagnieën van de oproerpolitie ingezet worden. De pauselijke „veiligheidsoffi cier de Amerikaanse mon seigneur Marxinkus die des tijds in Manilla het leven van paus Paulus VI redde, is se dert 19 mei in Parijs. Hij in specteert praktisch meter voor meter het traject dat de pauselijke stoet in Frankrijk zal afleggen. Op Le Bourget zijn 25 eerste- -hulp posten ingericht, even als een volledig militair veld hospitaal waaraan tientallen artsen verbonden zijn. Men houdt er rekening mee dat twee- tot drieduizend mensen onwel zullen worden, tal van bezoekers een hartaanval krijgen, zelfs dat enkele vrou wen spontaan zullen bevallen. Vijf ambulance-helicopters worden daarvoor in paraat heid gehouden. Op Le Bourget zijn voorts honderden toiletten en wasge legenheden ingericht, er is 15 km. afrastering aangelegd en voor de provandiering zijn honderdduizenden broodjes, warme worstjes en honderden hectoliters drank beschikbaar. Tijdens de H.Mis die op Le Bourget wordt opgedragen kunnen een miljoen mensen ter communie er liggen alt hans een miljoen hosties ge reed. Duizend luidsprekers zullen overigens de stem van de paus versterken. Dertig duizend verkenners zijn met de ordedienst belast Het luchtverkeer dat door het in gebruik nemen van de luchthaven Charles de Gaule al aanzienlijk ingekrompen is, zal 48 uren lang geheel stilge legd worden. De autoriteiten doen voorts alle mogelijke moeite om automobilisten te ontmoedigen om naar Le Bourget te gaan. Degenen die desondanks met de auto gaan moeten er rekening mee hou den dat het ritje van Parijs naar Le Bourget vijf tot tien uur kan duren. Er is niette min 50 hectare parkeerruimte voor in totaal 8000 bussen en 50.000 particuliere wagens in gericht. Voorts zijn tientallen extra treinen ingelast, die naar schatting 350.000 reizi gers zullen vervoeren. De politie heeft overigens ge waarschuwd dat het verkeer in grote gedeelten van Parijs tijdens het pauselijk bezoek volkomen vast dreigt komen te zitten. Als het weer goed is verwacht men dat er 400.000 tot 500.000 personen de nacht voor de plechtigheden op de luchthaven zullen doorbren gen. Er zijn dan ook hangars en loodsen met een totale op pervlakte van 15.000 m2 inge richt als slaapruimte. Bij zeer slecht weer zullen de afstan den die door de paus per hef- schroefvliegtuig afgelegd zou den moeten worden (Orly-Pa- rijs, Parijs-St. Denis, Parijs-Le Bourget, Parijs-Lisieux) per auto plaatshebben, hetgeen aanzienlijke vertragingen in het programma kan veroorza ken. De bevolking is sterk afgera den jonge kinderen mee naar Le Bourget te nemen wor den er niettemin kinderen meegenomen dan moeten deze voorzien zijn van etiket ten of zogenaamde badges met hun identiteit. Aanvankelijk verwachtte men voor het bezoek van de paus niet meer belangstelling dan voor dat van een buiten lands staatshoofd, mede om dat de Parijzenaars nogal bla sé zijn, niet in het minst om dat er nauwelijks een week voorbij gaat zonder een offi cieel bezoek aan de Franse hoofdstad van de een of ande re hoogwaardigheidsbekleder. Men ging er voorts aanvanke lijk vanuit dat de meeste Fransen zich tevreden zouden stellen met het kijken naar de tv vooral ook omdat twee kanalen praktisch ononder broken het hele bezoek uit zenden en Johannes Paulus er bekend om is dat hij op de tv uitstekend overkomt. Tenslot te heerste de opvatting dat de fransman aanzienlijk reserve in acht zou nemen, omdat de paus "toch niets van Frank rijk begrijpt". Daar komt bij dat in sommmige kringen de nodige anti-propaganda is ge maakt. Door vrij-denkersor- ganisaties, vrijmetselaars, de zgn. Gallicanistische tak van de kerk, anti-klerikalen ra tionalisten en feministengroe- pen (die de paus verwijten de vrouwen van hiërarchie uit te sluiten en anti-feministisch te zijn). Ondanks dit alles lijkt de opkomst indrukwekkend te worden, althans wanneer het weer goed zal blijken. Het Franse episcopaat vreesde aanvankelijk, dat voor de jon- gerenwake in het 50.000 zit plaatsen tellende stadion van net Pare des Princes niet ge noeg belangstelling zou be staan, maar vorige week wa ren er al 200.000 aanvragen voor een plaats binnen. Voor het plein van de Notre Dame verwachtte men maximaal 35.00 personenn, maar nu wordt er op ruim 50.000 gere kend, terwijl in St. Denis waarvan de basiliek maar 300 gelovigen kan bergen op een toevloed van honderdduizend personen gerekend wordt. De honderdtwintig duizend hotelkamers in Parijs zijn se dert weken gereserveerd, e- venals 60.000 slaapplaatsen die door jeugdherbergen en ander organisaties ter be schikking gesteld zijn. De au toriteiten doen sedert weken beroepen op particulieren ka mers te verhuren. Het wordt mogelijk geacht dat de paus een bezoek aan de Sacre Coeur van Mont Martre zal brengen, evenals aan de Pool se kerk in Parijs, hetgeen niet op het programma staat. De kosten van het pauselijk bezoek wordt op 2,75 miljoen gulden geraamd. Maar het is nog niet duidelijk hoe een en ander precies gefinancierd zal worden. De Franse staat en Unesco dragen maar voor een vrij gering bedrag bij. De Pa- rijse gemeenteraad en het Franse episcopaat nemen het leeuwendeel van de kosten voor hun rekening. Het epis copaat heeft een openbare in tekening geopend die eind vo rige week al bijna vier ton had opgeleverd. Maar met dit al weet nog niemand wie de kosten van de „Bateau-mou- che" het pleziervaartuig, zal betalen, waarmee de paus vrijdag avond van de Parijse stadhuis de Seine afvaart tot nabij de nuntiatuur. In de marge van het bezoek woekert de souvenierhandel welig. Alle gebruikelijke sou- veniers, al dan niet met de af beelding van de paus, worden rijkelijk uitgestald. Er is zelfs een pauselijk parfum op de markt gebracht fe< De afgesloten twee weken »or .lebben lezers van het Brit* igs se blad „The Times" zich>ec kunnen amuseren met eendi correspondentie die een n Anglicaans priester startte ng met de vraag of lezers eenerl naam wisten voor het'ee paard dat hij juist had aan* nc geschaft „Een paar jaar ge- leden had ik een paard dat „Ambt" heette. Als ik uit" rijden was en de bisschop belde op. dan kon hem naar waarheid worden meegedeeld dat ik in trai* ning was met mijn Ambt", aldus de priester. Hij vroeg of de lezers meer van zulke nuttige namen wisten. Elke dag kwamen er bij „The Times" suggesties binnen. De bisschop kon met een gerust hart worden verteld dat de priester op stap was met „Pa* rochiële taken", dat hij de nieuwe „Liturgie" aan het uitproberen was, dat hij bezig was met „Heterodoxie', dat hij zijn „Prebende" is gaan halen en dat hij „Zion" had bestegen. Ook werd als ant woord aan de bisschop geop perd dat de priester „dl nooddruftigen" aan het ver zorgen is oi dat hij meneer de bisschop niet kan ontvangen omdat hij „Genade" aan zoeken is. Een lezer meende dat de priester juist op „Re-, .traite" kon zijn, als de bis schop belde. DODEWAARD Strijdliederen zingend gingen ze strijdloos ten onder. Misschien dat zó in de an nalen de geweldloze ontzetting van de kerncentrale Dodewaard door de Mobiele Eenheid gister middag om half drie zal worden geboekstaafd. Een boerendochter uit een boerderij tegenover de kerncentrale zei het anders: „Ik vind dat ze het lief doen". Ze deden het ook vriendelijk, de ME'ers, die in Amsterdam zo hard erop los kon den slaan. Zo van: „Pak an jongens, dit is een zware", en met vier man tilden ze, met een lach op het gezicht, een zwaar gewicht-demonstrant van de grond op en versjouwden hem naar de arrestan tenbusjes. Dan ging het van: „Wie volgt" en daar werd de volgende al in het busje gedeponeerd. Busje weg, volgende busje. Met een goed uurtje was het werk ge klaard. Wat misschien het mooiste was: dit was niet de ME van de dreiging, dit was de ME van jongens-onder-elkaar, de jongens in sporttenue, in hemdsmouwen zogezegd. Alleen een smal leren riempje dat uit de rechterbroekzak bengelde ver ried dat de gummistok wel degelijk trek- kensbereid was. Burgemeester Patijn had het 's morgens om kwart over elf duidelijk gezegd: het terrein van de kerncentrale Dodewaard vóór twaalf uur verlaten of anders zal de politie worden ingezet om het terrein te ontruimen. Maar, geen geweld, geen honden, geen knuppelen en slaan, tenzij de demonstranten zelf zich zouden ver zetten. Dat was duidelijk niet het geval. Want, zeiden de demonstranten, verenigd in de BAN, de Breek Atoomketen Nederland: „Het is niet zo, dat wij hier staan om de arbeiders van de centrale te pesten of om agentje te pesten. Deze actie is ge richt tegen de centrale, die een toene mende bedreiging voor de omgeving vormt. Bovendien produceert hij steeds meer afval, afval dat niemand op kan ruimen". Bovendien, zeiden ze: „BAN is een groep van mensen die ongerust is over kernenergie. Daarom verzetten zij zich tegen de keten van bedrijven die bestaan om kernenergie te kunnen op wekken. Wij verzetten ons direct en ge weldloos. Direct wil zeggen rechtstreeks tegen deze bedrijven, en geweldloos om dat we geen geweld gebruiken of dingen vernielen. Wij hebben als doel met deze actie om opnieuw actie te voeren voor sluiting van de centrale. We vestigen de aandacht op Dodewaard en laten zien dat het verzet tegen kernenergie niet door macht of geweld te breken is". De burgemeester wilde echter het perso neel in de kerncentrale laten vervangen door de nieuwe ploeg. Het vermoeide personeel mocht er wel uit van de de monstranten, het „verse" personeel er niet in. Na het ultimatum van de burgemeester bleef het rustig onder de demonstranten aan de Bandijk, waar de hoofdpoort van de kerncentrale via een brug is te berei ken. Er werd een anti-kernenergielied gezongen, de brug was vrolijk versierd met blauwe ballonnetjes, links en rechts werden bloemen geplukt om ze later aan de ME aan te bieden, er viel geen onver togen woord tussen wakende politie en demonstranten. Er werd vruchtesap ge haald, de politie mocht meedrinken, bloemen sierden de brug samen met spandoeken met opschriften als „Na Do- dewaard naar de Paralympics" en „Lie ver vandaag actief dan morgen radio-ac tief". Op het terrein van de kerncentrale zat moeder zwaan rustig en onverstoorbaar op haar eieren en keek zo nu en dan schuin omhoog naar het gewemel op de brug, een paar waterhoentjes vlogen op een over de leuning gegooide boterham af. Een straaljager vloog laag over en voor de rest een vredige stemming, bijna vrolijk. De jaren van de flower power le ken terug. Eén demonstrant als clown verkleed, één oude man in ketelpak met helm op. Een groepje dat getooid met Een kleine 200 demonstranten werden zo afgevoerd. Zingend, gedragen, ge- v sleept, maar blijmoedig. Omdat ze gelo- n ven geweldloos voor een goede zaak te vechten en, omdat ze er zeker van over-J^ tuigd zijn dat ze ooit in het gelijk zullen worden gesteld, vastberaden. De BAN:*™1 „Wij laten ons niet buitenspel zetten. Daarom zitten we hier bij het hek van de centrale, maar wel geweldloos. Wij vinden dat de kerncentrale op een on verantwoordelijke manier draait. Als het nu niet lukt om de centrale te sluiten, dan komen we zeker terug. En we zullen niet de enigen zijn. Want de acties tegen kernenergie gaan door. Juist nu, want er wordt vergunning gegeven voor het op slaan van afval, want het geld van elek-V^ triciteitsrekeningen wordt nog steeds ge- I bruikt om Kalkar te financieren en Ne-^ derland werkt ook nog steeds mee aan de verspreiding van atoomwapens doorfeN via Urenco aan Brazilië verrijkt uranium te leveren". UTRECHT De Russen krijgen een zwaar vertekend beeld van het Westen. Het Westen is nog steeds de „kapitalisti sche vijand". Tot die conclusie komt dr. W.P. van den Bereken in zijn proefschrift Het beeld van het Westen in de Sovjet- pers en hij baseert deze stelling op een in tensief onderzoek in de iaren zeventig van de Russische regeringskrant Izvestija, die met een oplage van acht miljoen exempla ren na de Pravda de grootste krant van de Sovjet-Unie is. De Sovjet-burger is door het beeld dat hij zich van het Westen kan vormen geheel aangewezen op kranten als de Izvestija en de Pravda omdat hij geen Westerse kranten kan krijgen. Het blijkt dat ook nu, na Helsinki en na alle gepraat over ontspanning, niets veranderd is in de wijze van afschilderen van het Westen. ME IN HEMDS MOUWEN ONTZET CENTRALE ware dat wel wordt gemeld in zekere zin nog meer waar gemaakt. Wordt het sombere beeld over het Westen in belangrijke mate bepaald door wegla tingen, het beeld van de socialistische we reld wordt hoofdzakelijk opgebouwd uit onware berichten. Er worden zaken ge meld die er niet zijn: tevredenheid van de burgers, hoge communistische moraliteit, politieke eensgezindheid, broederlijke verbondenheid, gelijkheid, rechtszeker heid, vrijheid en dergelijke. Het is echter niet zo dat problemen en negatieve ver schijnselen in eigen land niet aan de orde worden gesteld in de Sovjet-media, maar dat gebeurt op een heel andere manier dan met de Westerse. Wordt er dan alleen maar negatief over het Westen geschreven in de Sovjet-pers? Het valt niet te ontkennen dat de Izvestija veel schrijft over het Westen, maar het is ongenuanceerd, in termen als „kapitalisti sche landen", „wereld van het kapitaal" en „kapitalistische wereld". Er wordt te veel gegeneraliseerd, waardoor er een door en door negatief beeld van het Wes ten met name op sociaal gebied ontstaat. Er wordt nimmer waarderend geschreven over ook maar één aspect van de verzor gingsstaat in de sociaal-democratische lan den, over de sociale wetgeving en over de levensstandaard. „De wereld van het ka pitaal een wereld van rechteloosheid", „waar het kapitaal heerst", „hun zeden" zijn de standaardtitels waaronder de socia le werkelijkheid in het Westen wordt be licht. Ook over de economische activiteiten wordt ondanks het feit dat de handelscon tacten toenemen niet ondubbelzinnig posi tief gesproken. De EG-overschotten wor den als belastend bewijsmateriaal tegen het kapitalistische systeem aangehaald on danks de aankoop ervan door de Sovjet- Unie, de landbouwsituatie in de Verenig de Staten wordt, ondanks de graanaanko- pen door de Sovjet-Unie aldaar, evenmin gunstig beoordeeld. Zelfs problemen die Oost en West gemeenschappelijk hebben zoals energiecrisis, milieuvervuiling, in flatie, worden niet zakelijk en a-ideolo gisch behandeld. Alle onderwerpen wor den zo gepresenteerd dat ze in geen geval, zelfs niet indirect, positieve kanten van het kapitalistische produktiesysteem kun nen doen uitkomen. Kortom, elk artikel over het Westen is een onderdeel in het eindeloze vervolgverhaal over „de verde- Leden van de Mobiele Eeenheld maakten gistermiddag In opdracht van de burgemeester een einde aan de blokkade van de kerncentrale in Dodewaard. De anti-kern-demon- stranten boden slechts lijdelijk ver zet. re verdieping van de crisis van het kapi talisme". Het generaliseren op basis van op zichzelf staande gegevens en incidentele feiten is slechts een aspect van de Sovjet-bericht geving over het Westen. Het negatieve beeld wordt niet opgebouwd uit pure ver zinsels maar uit kolossale weglatingen. Al lerlei zaken en talloze nieuwsfeiten uit het Westen die niet in ongunstige zin kunnen worden vertaald worden in de Sovjet-pers bewust weggelaten, hoe we zenlijk en evident ze ook zijn. Ze worden niet ontkend maar eenvoudig verzwegen. Zo valt een groot deel van de sociale en economische werkelijkheid en van het po litieke reilen en zeilen in de Westerse we reld onder een principieel taboe van de censuur. Door het wegvallen van het grootste deel van de waarheid wordt het aai Dr.van den Bereken: „De positieve bféie dering van bepaalde Westerse lai\de blijft beperkt tot het buitenlandse pol le ke beleid van deze landen. Dat wil zeil. tot de mate van samenwerking melcor Sovjet-Unie. Bovendien wordt deze jter tiek voorgesteld als realistische reactsoni de Sovjet-Unie-initiatieven tot ontsj.2. ning en ontwapening en zodoende i(Vo het positieve aspect in de Westerse buista landse politiek uiteindelijk toch op r|3. ning van de constructieve opstelling |Ka de Sovjet-Unie. In het kader van de |4. i spanning kunnen ook afzonderljke peme nen die een belangrijke rol spelen in bei politiek, bijvoorbeeld Brandt, Nixon, |ga: gunstig worden geportretteerd en in Da verband veranderen zelfs monopolies ian kapitalistische uitbuiters in eerbare /,du delspartners. 5. iko Jzw pe bri 6. de da

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 10