9AIs je beweging wilt moetje nans0 Rod Stewart of naar EC Liverpool9 POP IEen van Baehs zonen m 1 zich best eens uitleven V K w IJ Op elfde Pinkpop komt iedereen weer ruim aan z9n trekken Goueert-ageiida STATISCHE „SKY" STELT ZICH KLASSIEK &P Gruppo Sportivo iaat weer van zich horen Groots discofeest in Congresgebouw Baron van Swieten, Ne derlands diplomaat in Oostenrijkse staats dienst en tevens harts tochtelijk muzieklief hebber die bij voorbeeld Haydn aan de libretti voor „Die Schöpfung" en Die Jahreszeiten" hielp deze van Swieten wist natuurlijk heel goed aan wie hij het vroeg. In 1773 wendde hij zich tot Bachs tweede zoon Carl Philipp Emanuel met het verzoek hem zes symfonieën voor strij kers met continuo te le veren. Zoals bijna alle compone rende musici van zijn tijd, moest Philipp Emanuel onder meer van zulke op drachten leven. In zijn korte autobiografie die nog niet zo lang geleden door de Nederlandse uitgever Frits Knuf in facsimile op nieuw is uitgegeven, ver telt de componist dat de opdrachtgevers dikwijls de belachelijkste voorwaar den stelden. Daarmee ver klaart hij het grote onder scheid tussen de muziek die hij in opdracht compo neerde en de (weinige) muziek die hij uit eigen aandrang of voor eigen plezier vervaardigde. Van Swieten ontpopte zich als een ideale opdrachtge ver. Hij drong er bij Phi lipp Emanuel op aan dat deze zich geen enkele be perking zou opleggen en geen rekening zou houden met technische moeilijkhe den die zich bij de uitvoe ring eventueel zouden kunnen voordoen. De componist mocht zich, zo gezegd, best eens helemaal uitleven. Dat sloeg natuur lijk op de reputatie die Philipp Emanuel zich met zijn klavecimbel-composi ties reeds had verworven. Die maakten hem nogal berucht om wat zijn tijdge noten ervoeren als capri- cieuze wendingen, humeu- Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) rige modulaties, eigenaar dige pauzes, een kinderlij ke mengeling van goochel trucs en geleerdheid. Lang niet iedereen bewon derde de- door Philipp Emanuel beoefende nieu we stijl van de „Empfind- samkeit", die in de muziek de affecten, de aandoenin gen van het gemoed, van ogenblik tot ogenblik tot uitdrukking wilde bren gen. 'Het ligt voor de hand dat deze stijl, in krasse te genstelling tot die van Va der Bach, vaak heftig en grillig, onstuimig en senti menteel en ook willekeu rig en wisselvallig aan deed. Van Swieten wilde die stijl, die hij voorname lijk van de klaviermuziek van Philipp Emanuel ken de, nu wel eens toegepast zien voor het traditionele strijkersensemble met kla vecimbel. De Hamburgse Bach Philip Emanuel werkte destijds in Hamburg als muziekdirecteur heeft zich bij de uitvoering van Van Swietens opdracht in derdaad onbelemmerd la ten gaan. De zes symfo nieën die in de catalogus van Wotquenne onder nummer 182 werden gere gistreerd, bevatten uitda gende muziek, soms fel, soms grillig, soms gevoelig, soms geestig maar steeds beheerst door invallen die spontaan lijken te zijn op gekomen en die niet van plan waren rekening te houden met de logica van het eenmaal opgezette mu zikale betoog. Toen Van Swieten vijf jaar nadat hij de bestelde sym fonieën op zijn diplomatie ke post in Berlijn in ont vangst had genomen, naar hef hof in Wenen terug keerde en daar de werken van Philip Emanuel liet uitvoeren, baarden ze nog al opzien, naar veronder steld mag worden ook bij Haydn en Mozart. Wat deze zelden te horen mu ziek nu nog aan luisterge not kan verschaffen, blijkt uit het dubbelalbum DSLO 557-8 in de Florile- gium-serie van L'Oiseau- Lyre, een Decca-label dat in ons land door Phono gram wordt geïmporteerd., The Academy of Ancient Music, het Londense en semble van Christopher Hogwood, dat steeds meer van zich doet spreken, geeft van de zes symfo nieën heldere en rijk ge nuanceerde maar toch ook overrompelende vertol kingen, zoals bij dit en semble vanzelf spreekt, wordt gemusiceerd op oude instrumenten en in de 18e eeuwse uitvoerings stijl. Het aardige van dit in elk opzicht fijne dubbelalbum is, dat op de vierde plaat kant twee vroegere symfo nieën van Philipp Emanu el (Wq. 174 en 176) voor wat grotere bezettingen (onder andere met drie trompetten) zijn opgeno men. Ook die bevatten kostelijke muziek maar muziek die de lijn Bach- Handel meer of minder voortzet en lang niet zo veel verrassingen biedt als de door Van Swieten be stelde strijkerssymfonieën. Juist door deze toevoeging aan het album kunnen de strijkerssymfonieën door elke aandachtige luisteraar op hun originaliteit wor den getoetst en naar waar de worden genoten. JOHN KASANDER 22 mei The Cure, Paard van Troje in Den Haag 24 mei Frank Zappa, Ahoy' in Rotterdam 24 mei Herman Brood, Paard van Troje in Den Haag 26 mei Pinkpop met Garland Jeffreys, Raymond van het Groenewoud, Van Halen, Joe Jackson, J. Geilsband, The Jam en The Specials, Sportpark in Geleen 27 mei Peter Gabriel, Carré in Amsterdam 3 juni Led Zeppelin, Ahoy in Rotterdam 4 juni Little River Band, Congresgebouw in Den Haag 6 juni Styx, Jaap Edenhal in Amsterdam 6 juni Santana, Groenoordhal in Leiden 6 juni Saga, Jaap Edenhal in Amsterdam 7 juni Roxy Music, Ahoy in Rotterdam 13 juni Fleetwood Mac, Ahoy' in Rotterdam 14 juni Boudewijn de Groot, Circustheater in Den Haag 28 juni Rod Stewart, Ahoy' in Rotterdam V grootste gemene deler an het Engelse muziek- iinnend publiek is mo- SL ienteel dolenthousiast ver de klanken van vijf iuzikanten, van wie het \erendeel oogt als trouw- irtige huisvaders. De mu- ëkpers in Engeland heeft »n3Uh- ddelijk meer moeite met e gekozen muziekvorm a an het vijftal, een menge- ng van pop en min of ieer authentiek klassiek, 'ier en daar wordt zelfs migrerend gesproken van sub-barok muzak". Dat er en markt is voor een po- daire aanpak van klas- eke en daarnaar zwemen- muziek wisten we in Ne erland sinds Ekseption, 'hijs van Leer (Focus) en flairck allang. Dank zij 1 dies ïky" zijn de Engelsen er e us ook weer achtergeko men. Met het succes van eze groep pikt Groot-Brit- g inniè' weer de draad op, ie door toedoen van punk ek te zijn losgelaten. En- eland, bij uitstek de ba- ermat van de symfoni- be rock, leek de laatste 'es ren genoeg te hebben van e overgeproduceerde bom- v> ist, waarin deze muziek ch langzamerhand via jnmense batterijen ge lidsboxen, een kapitaal trmogen aan watts en jgverblindende lichteffec- •n had ontwikkeld. De mplistische punk, hierop en onvermijdelijke reac- e, luidde voor veel symfo- ische rockgroepen het ein- Ie aanpak van „Sky" lijkt in ote mate op die van de roepen uit de jaren zeventig. hier een enorm assorti- \ent instrumenten, torenho- versterkers en geluids- oxen, waaruit perfectionisti- - af en toe klinische Iuziek klinkt, dat alles om- n van de muziek van „Sky" ormen de gitaren van Ke rn Peek, John Williams en keyboards van Francis lonkman De bas van Her- l Flowers en het drum- irk van Tristan Fry vor- nen de gedegen ondergrond ïnr de muzikale escapades >n de solisten. Eigenlijk le- >rt het optreden van het jftal een vreemd beeld op 'zeten op een stoel turen zij •espannen naar de blad- uziek op een lessenaartje oor al John Williams valt ierdoor op: hij lijkt gekluis- rd aan zijn zitplaats. Met jn 39 jaar en zijn jarenlange varing op het concertpodi- m is dit gedrag er blijkbaar Pt meer uit te rammen. Hij vijt zich van zijn taak als hardwerkende typiste e de brief van haar baas 'iwerkt. De anderen bewe- i n zich aanmerkelijk losser, jewel ook bij hen de blad- uziek als geheugensteun ngeert. f >zt lf u; Mr oc grw ir n u, 'Si 'ader gaal op lap tegenstelling tot de ove- ?e groepsleden gedraagt >hn Williams zich als een perstcr. Hij laat zich de ioratie van de talloze fans elgevallen aanleunen, ken voor interviews ai hij voor wat ze zijn. In aats daarvan gaat hij uitge- eid met vrienden op stap. vier andere leden die studiomuzikanten en met •tredens in diverse groepen nodige sporen hebben ver end compenseren deze wil. Het gesprek over iky" vindt plaats met de ui tmate bereidwillige basgi- tist Herbie Flowers (vroe- r bij Blue Mink) en toet- J man Francis Monkman -Curved Air), die samen et Kevin Peek het leeuwe- el van de composities voor rn rekening nemen. )it is de kans voor ons alle- aal om onze zienswijze te- nover muziek naar voren brengen zonder dat de an- 'ten dat doorkruisen. Ik 'b me als muzikant nog >oit zo vrij gevoeld," zegt erbie Flowers. „In een be- leidingsgroep sta je in tost van één persoon. Leuk wr een tijdje, het vormt nslotte een deel van je er- iring, maar de muzikanten Hen op den duur op het po- um in slaap." De 42-jarige isgitarist vervolgt: „Waar- 13 we dit doen valt moeilijk zeggen. Het gaat ons niet in het geld. We hadden alle- aal onze carrière. In wezen de groep daarvan een uit- leisel. Op een gegeven inblik liepen onze levens, }e ideeën parallel en het ijkt te werken. Tenminste, it denk ik. -We komen alle- aal met eigen ideeën. Als mand iets goed vindt, pro- ■fen we dat tijdens de repe- 1ie uit." fancis Monkman: „John ftUiams heeft de naam Sky" bedacht. Eerst lachten LeK fe er om, maar we kwamen allemaal met gekke namen. Twee keer hebben we het woorden boek doorgelopen maar uiteindelijk konden we ons steeds beter met de naam „Sky" verenigen". Dood ge wone muzikanten Francis Monkman over de bewerkte klassieken: Voor ons is het gewoon muziek. Wij vormen een groep en we zijn doodgewone muzikanten. Wat we in wezen willen zeg gen is dat alle soorten muziek eigenlijk dezelfde zijn. De componist schrijft ze in een bepaalde volgorde op en in een bepaalde stijl. Wij spelen hetzelfde instrument en de zelfde noten, alleen geëlek trificeerd. Mensen maken die indelingen. Herbie Flowers: „Voor hen betekent klassieke muziek een concert in een net pak en je stil en netjes gedragen." Francis vult aan: „Het is heerlijk om die muziek te maken in een sfeer die niet zo is.Hij vervolgt: „Ik denk wel dat mensen onze muziek classical rock noemen, maar ik geloof niet dat het juist is. „Barokmuziek is ritmisch, het vertoont een grote gelij kenis met rockmuziek. Maar wat is barokmuziekAlle muziek gaat in elkaar over, er zijn geen echt afgebaken de grenzen. We hebben een gitaarduet dat een paar hon derd jaar oud is en een ander, dat nog niet zo lang geleden geschreven is. Eigenlijk is er geen verschil. Fifo (van Sky 2 - TvR) zou je met een strijkkwartet kunnen spelen. En als je het luid en met een drumstel speelt, klinkt het zoals wij het spelen. Het past in elke periode." Over het lezen van papier antwoordt Herbie Flowers: Waarom niet? Moeten we soms over het toneel dansen? De muziek van Sky is „gestoeld" op de klassieken met rock als toegevoegde waarde. Als je beweging wilt moet je naar Rod Stewart of naar FC Liverpool gaanOptredende artiesten kunnen net zo goed door muziek bewogen raken als het publiek of het nu moeilijk of niet is. Als de mu ziek voor je staat vormt het een soort veiligheidsmaatre gel. „Dat Vivaldi van Curved Air op het repertoire van Sky staat, daar zit niet meer ach ter dan dat wij het nog steeds een goed stuk vinden, het was een soort handelsmerk van Curved Air en het past goed bij ons. Ik was er zelf eerst op tegen, maar de ande ren hebben me overtuigd," zegt ex-Curved Air Francis Monkman. Leentjebuur Met het leentjebuur spelen bij de klassieken beschikt Sky inmiddels al over een ruim repertoire. Herbie Flo wers: We zijn pas begonnen, maar we hebben nu al keus te over. Het optreden hoeft niet meer vantevoren vast te staan. Als we op het podium iets speciaals willen spelen, doen we dat. De muziek die wij spelen is niet echt moei lijk. We zijn de periode ont groeid, waarin wij zo nodig moesten laten zien wat wij allemaal konden." Francis Monkman over de keuze van instrumentatie: „Misschien is de volgende single wel een zangstuk. We hebben daar al een idee over, hoewel we het nog niet zeker weten. We gaan er niet spe ciaal voor zitten om er over te praten, we werken meer op impuls. Herbie Flowers: „Welke plaat wij beter vonden? Ik geloof niet dat er iemand is die datgene wat 'ie gedaan heeft goed vindt. Orson Wel les antwoordde eens op de vraag welke hij zijn beste film vond: Geen enkele, want tezamen vormen ze een overzicht van datgene, waar van ik nu weet dat het beter had gekund. Met andere woorden, zo gauw je iets ge schreven hebt of iets ge speeld hebt, ben je heel klein stapje verder, simpelweg door het gedaan te hebben. Punk is het volgende onder werp. Herbie Flowers: „Punk is geweldig. Wij voelen er al lemaal betrokkenheid mee. Het heeft ervoor gezorgd dat een hoop bullshit in de mu ziek is verdwenen. In Sky zoeken we niets anders dan de mogelijkheid om muziek te spelen. De punks doen het zelfde. Die pakken, net als wij, hun spullen en spelen." Francis Monkman: „Sky is niet een reactie op de onder- geproduceerde muziek van de laatste tijd. Wij kunnen het ook niet helpen dat wij al die ervaring hebben en onze instrumenten zo beheersen." Herbie Flowers valt hem bij: „Ontwikkeling is een logisch verschijnsel als je in de mu ziek zit. Captain Sensible van The Damned bijvoorbeeld is een geweldige basgitarist en hij wordt steeds beter. Mo menteel leert hij muziek le zen. Misschien schrijft hij nog wel eens een symfonie, een concert of gewoon rock 'n' roll. Dat de pers de muziek van Sky niet zo kan waarderen, ontlokt aan de spraakzame Herbie Flowers de reactie: „De muziekindustrie is nog niet bereid een groep zonder uitgesproken persoonlijkhe den te accepteren. De hele rock 'n' roll-industrie is te ego-georiënteerd. De radio speelt nauwelijks instrumen tale muziek, alleen de top- veertig. De muziek wordt ook speciaal daarvoor ge maakt. Vijftig tot zestig pro cent van die muziek is waar deloos. Toch heeft Sky allerminst te klagen met een dubbelalbum op de eerste plaats van de el- pee-top-tien en een top-tien notering voor de single „Toc cata". Deze maand toert „Sky" door Engeland. Avond aan avond laat een publiek van „alle leeftijden" zich in een tijdsbestek van twee en een half uur met stevige rock en klassieke klanken inpak ken. Nederland kan alvast via het vinyl met Sky ken nismaken. Voor een live-op treden is het wachten echter tot oktober/november als een tournee door Europa en zeer waarschijnlijk Neder land op het programma TOM VAN RIJSWIJK Gruppo Sportivo Is terug van weggeweest. Na het optreden in de Rotterdamse Ton Menkenhal in juni van het vorig jaar liet de inmiddels legendarisch geworden Nederpop-formatie „Gruppo Sportivo" niets meer van zich horen. Hans Vandenburg, spil van de groep, en de zijnen wa ren aan een periode van rust toe en wilden er bovendien eens over nadenken of zij hun eenmaal ingeslagen muzikale weg wel wilden blijven volgen. Hans nam nog even, voordat hij zich terugtrok in Amerika, zijn eerste solo elpee Buddy Odor Is A Gas" op, die in het najaar werd uitgebracht. Op deze el pee kon hij een aantal experimenten kwijt die hij met Gruppo Sportivo nooit had kunnen uitvoeren. Rond de andere leden bleef het evenwel doodstil. Maar dit zal niet lang meer duren. Onlangs vloog Hans met zijn kern naar Londen om in de Rock field Studios een gloednieuwe Sportivo-elpee op te ne men. De opnamen zijn inmiddels achter de rug en de release staat gepland op 21 mei aanstaande. Titel van dit album wordt „Copy Copy" en voor de produktie tekenen de leden zelf. DEN HAAG Discogangers van Den Haag en omstreken kunnen binnenkort hun lol weer op. Want op zaterdag 14 juni aanstaande wordt er voor de derde maal. van elf uur 's avonds tot drie uur 's nachts, een groots discofeest gehouden in de Carousselzaal van het Nederlands Congresgebouw. Hier bij zal ondermeer van de partij zijn de bekende formatie American Gypsy", alsook de Latin Band „Razzmatazz". Om de dansers op adem te laten komen, zullen er zo nu en dan slapsticks worden vertoond. Bovendien wordt er een licht- en modeshow gegeven. Kaarten voor deze discomanifestatie zijn op de avond zelf voor tien gulden te verkrijgen aan de Carousselzaal. „Er zijn groepen, die nooit op Pinkpop zullen spelen zoals The Jam bijvoorbeeld, die vind ik ontzettend slecht" zei Pinkpop- organisator Jan Smeets vorig jaar in deze krant. Na de uitstekende elpee „Setting Sons" en de Engelse hit „Eton Rifles" nam hij kennelijk deze uitspraak terug, want The Jam zal de afsluiter zijn van het elfde Popfestival in Geleen dat ook dit jaar weer op Tweede Pinksterdag (vanaf elf uur) wordt gehouden in de Burgemees ter Damensportpak. Pinkpop krijgt ook dit jaar weer een uitgeba lanceerd programma. Wat in Lochem moei zaam op gang komt, lukt Jan Smeets en zijn medewerkers wel: het kiezen van acts die in het hedendaagse muziekgebeuren een be langrijke rol spelen. Dat het sterke programma van vorig jaar wie herinnert zich niet het optreden van The Police of de in de regen spelende Elvis Cos- tello 26 mei een waardige opvolger zou krijgen, werd met enige vrees tegemoet ge zien. Er is momenteel een grote stroom new wave-, powerpop- en new roek-groepen, maar kies daar maar eens de blijvers uit. De keus lijkt echter dit jaar opnieuw de juiste. Programma Het programma begint 's morgens om elf uur vrij rustig met Garland Jeffreys. Hij krijgt als starter alle tijd te bewijzen dat hij zalen als de Eksit in Rotterdam en Paradiso in Amster dam ontgroeid is. De zanger timmert al vanaf 1972 aan de weg en forceerde met „Matador" eigenlijk al zijn Europese doorbraak. Ray mond van het Groenewoud, de Belgische hedjes-zanger, had eerst helemaal geen zin om op Pinkpop op te treden, maar zwichtte tenslotte toch. Hij zegt: „Ik speel eigenlijk al leen maar omdat Jan Smeets me graag wil hebben". Een van de hoogtepunten van het festival (midden op de dag geprogrammeerd) is ongetwijfeld pianist-zanger Joe Jackson met zijn groep. Vooral door zijn concerten' maar ook door zijn twee uitstekende elpees („Look Sharp", „I'm the man") heeft hij in korte tijd naam gemaakt. De Engelse Spe cials zorgen voor ska-muziek ofwel de voetjes van de, dan waarschijnlijk door de verwachte 50.000 bezoekers vertrapte, grasmat. En dan is het aan het eind van de middag oorwat jes in! Want bij de Amerikanen Van Halen en de J. Geils Band zal de 30.000 watt ge- luids-installatie, die vakkundig bediend wordt door de Engelse technicus Brian Croft, wel volledig open worden gezet. Vooral de dynamische show van de J. Geils Band waar uit veel vakmanschap spreekt, is opwindend. De Engelse driemansformatie The Jam is on getwijfeld dè grote verrassing van het elfde Pinkpop. De nog jonge band, overleefde niet voor niets de punkbeweging. Muzikaal is de groep tot heel wat in staat, dat bewijzen ze op „Setting Sons" en de voorganger All Mod Cons". Engeland is al gezwicht, nu is Neder land aan de beurt. Voor het eerst in de geschiedenis van Pink pop zal er gebruik worden gemaakt van twee podia inplaats van drie. Die verandering had echter wel tot gevolg, dat er wat technische wijzigingen aan de bestaande tribune moes ten worden aangebracht; ook werd het dak verlengd. De pauze-muziek wordt op zeer professionele wijze verzorgd door de Engelse Radio I disc- jockey John Peel, die voor de derde keer naar Nederland afreist. Guy Mortier van bet Belgische blad Humo leest de omroepberich- ten voor. Kaarten Kaarten voor het Pinkpopfestival zijn tot 23 mei in de voorverkoop verkrijgbaar bij het bespreekbureau van deze krant. Voor wie geen kaartje meer kan bemachtigen, biedt de KRO-radio en televisie een kleine troost. Het festival wordt namelijk in zijn geheel op ge- luids- en beeldband vastgelegd. De opnamen worden woensdag 28 mei via Hilversum III uitgezonden. De televisie besteedt in septem ber een uur lang aandacht aan het gebeuren. De Engelse Jam is ongetwijfeld dè grote verrassing van het elfde Pinkpopfestival.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 13