pe Hooglandse kerkeen feestkerk Lakenhal en Geologie en Mineralogie" irengen hun (cultuur)goederen aan de man Friese kastanjeboom zet in Hazerswoude het 20-jarige oude leven voort LEIDS m ERKE- PAD ^AD/REGIO LEIDSE COURANT WOENSDAG 14 MEI 1980 PAGINA 5 ZONDAG 18 MEI IS HET WEER INTERNA TIONALEMUSEUMDAG Jet is wat te stellen met die tiaand mei. Gaat u zelf tiaar eens na: om te [eginnen leggen dezer dagen |le vogels met (zondering dan van de )ekoek en de griet éen met Hemelvaartsdag ven ie op Pinksteren af dat lijkt dan weer een lerale repetitie van de imervakantie; het is de iaand dat het eerste gras, itgesproten in april, hooi igint te worden, tot dolle igernis van degenen die lergisch voor hooi zijn en ïverdiend gestraft worden iet hooikoorts. Nou, en dan ebben we goed en wel loederdag op bed, aan tafel in de keuken achter de lie3» u£' en ^aar staat weer cJe iternationale Museumdag foor de deur. pimbambeieren, all over the r|| vorld. Dat is het feest van ®Ömende zondag 18 mei. In eiden kom je die dag een eind-, want er zijn meer tien musea. Niet dat die Op llemaal zo n d luseumdagachtig zijn, maar r zijn altijd wel een paar epl lie met veel gepaste omhaal ii en halve zondag de grendel de an de poort laten en het indaolk naar binnen trachten te ikken met hun Ha anbiedingen. aardig handje daarvan in eeft het stedelijk museum za De Lakenhal, schitterend gehuisvest aan de Oude Singel achter een geweldig gave goudeneeuwse gevelrij. Twee iaar heeft die Lakenhal, tentoonstellingsruimte par excellence, al aan die Museumdag meegedaan met een OPEN HUIS. Tot volle tevredenheid van museummedewerkers en hele ritsen bezoekers. Groot succes in 1978 en 1979. Geen wonder, want wat de Lakenhal biedt, vindt z'n weerga niet. Ook achter de schermen is dit stedelijk museum een hedendaagse topper. Dat is wel gebleken uit de reacties van mensen die bij vorige museumdag- gelegenheden ter plaatse in alle hoeken en gaatjes vrijelijk blikken hebben mogen werpen. Er waren geestdriftige lieden bij die het in 't jonge verleden betreurden dat die Museumdag, de 18e mei steeds, op een doordeweekse dag gehouden werd zodat lang niet iedereen de mogelijkheid had om te komen. Wel, dit bezwaar bestaat in 1980 dus niet, want de 18e valt op een zondag. Komt het zien, komt het zien, wat er te koop is in de Lakenhal. Te koop natuurlijk niet, maar figuurlijk gesproken word je er ook rijker van, bij de omwegen door het museale complex, dat geopend is van 's middags een tot vijf uur. Let wel: de toegang is GRATIS en het kopje koffie, van tijd tot tijd ververst, is eveneens GRATIS. Er zullen regelmatig RONDLEIDINGEN worden gegeven langs de restauratie-ateliers, de studieverzameling en de verschillende opslaggebieden. of depóts; enorme zolders die veel meer laten zien dan het topje van de ijsberg zoals die zich voordoet in de openbare magnifieke expositieruimten in de gebouwen. In de hal beneden zal bovendien een diaklankbeeld worden vertoond over „Leiden na 1574 tot 1900"; vanaf het aloude ontzet derhalve tot midden in een periode dat het verval van de Sleutelstad groot en schilderachtig was. We zijn allemaal van harte welkom. De Lakenhal is er voor iedereen. Wie trekt er die dag nog meer aan de tentoonstellingsbel Dat is het onvolprezen Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie. Ook hier worden Jan en alleman verwacht. De aard van de collectie is geheel verschillend van die in de Lakenhal, maar zeker (en dat zegt niet alleen het hoofd van de Educatieve Dienst van het museum, mevrouw drs. E. van der Wilk, dat zeg ik ook zelf, uit ervaring) zo boeiend. Aan de Hooglandse Kerkgracht wordt zondag een exquise gelegenheid geboden om even door te dringen tot de diepste geheimen der aarde. Weliswaar een uurtje korter rondscharrelen dan in de Lakenhal: „Geologie en Mineralogie" is die middag geopend van twee tot vijf uur, maar dat is altijd nog dik de moeite van een bezoek waard. Er worden ook hier RONDLEIDINGEN gegeven (niemand hoeft op eigen houtje tot ontdekkingen te komen) in de verschillende afdelingen van het museurh; men wandelt door de Schatkamer (edelstenen) en Vulkaanzaal, door de showzaal (mineralen en meteorieten), men ziet er processen aan de oppervlakte van de aarde (onder andere koraaleiland, bliksembuis troetelobject van de directie, heb ik weieens gedacht. U staat er ook oog in oog met fossielen uit Nederland, waaronder reuzenhert en mammoetkop. En dan de „planten en :ilv Stedelijk museum de Lakenhal: in alle schoonheid langs de Leidse Oude Singel; in een ongekende setting met dee ïechts twee auto's voor de deur I dieren van vroeger", zoals dinosauriërs (nee, geen dinosaurussen) en vishagedissen. En niemand die hier muizenissen aan het hoofd heeft, want het is een blijde aangelegenheid, die internationale Museumdag. Ik heb me laten vertellen, dat filmzaa over geologische onderwerpen wordt vertoond, zoals („met name", heet dat tegenwoordig bij heel wat taalgoochelaars; jongens, hou er nou toch eens mee op over de ontwikkeling van het leven op aarde niet het kabaal en over ons Nederland zoals het vroeger was en nooit meer zal worden; over het ontdekken en ontginnen van aardolie, die dan weer deviezen in de nationale geldlade spuit. Ik zou het schadelijk vinden als de rondleidingen en de vertoningen inderdaad gelijktijdig zouden plaatsvinden; dan zou men zich immers de ezel moeten voelen die heeft te kiezen tussen twee schelven hooi. We mogen op een redelijke oplossing hopen. Het draaiboek vermeldt verder, dat rondleidingen en filmprogramma's steeds een half uur duren, waarna tijdens de pauze van een kwartier in de filmzaal een GRATIS kopje KOFFIE of een evenzeer welkom glas FRISDRANK zal worden geoffreerd. De oude Romeinen kenden dat al: offertur aliquid, er wordt Iets Aangeboden. Vraag en aanbod; wisselwerking ook bij Geologie en Mineralogie. Ons wordt voorts medegedeeld, dat de toegang tot dit kapitale rijksmuseum (geopend op maandag tot en met vrijdag, van 10 tot 12 uur en daarna van 14 tot 17 uur, 's zondags van 14honderd tot 17honderd uur wat is: van twee tot vijf) altijd en zonder meer GRATIS is. Vlieg er zondag eerstkomende eens een paar uurtjes uit. Doe in elk geval deze twee voornoemde muséa aan. Laat u niet weerhouden door het attractieve zomerweer en Ajax is tóch al kampioen; plaatselijk schijnt het overigens voetballogisch (van die sportredactie krijg je toch geen hoogte) aardig knudde te zijn. Trouwens, ach wie weet, misschien regent het zondag wel, of is het miezerig. Hetgeen door de gezamenlijke actieve musea-staven van harte gehoopt wordt en de goden aanbevolen. Anders is het donderen geblazen, vrees ik; dan zit men in de depóts en showzalen domweg bij de pakken neer. En zoiets mag je een internationale Museumdag van z'n leven niet toewensen. Die openbaar kunstbezitmensen zitten er ook niet de hele middag voor Jan Doedeldandy. De kastanjeboom in de voortuin van Driehof. Gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Een zegswijze, die een soliede basis heeft gevonden in onze zuinigheid die onverminderd met vlijt huizen bouwt als kastelen. Maar met bomen moet je helemaal bedachtzaam omspringen. Dat zijn trouwens levende wezens. Een erg mooi voorbeeld van het verantwoord omgaan met de flora wordt -gevonden in Hazerswoude- dorp, aan de Dorpsstraat, waar het bejaardenhuis Driehof een welgedane indruk ligt te maken. De directe omgeving van Driehof wordt steeds meer „aangekleed", wordt leefbaarder, gezelliger. Vóór het complex ligt een groene weide, op het moment bedekt met een witte lading van madelieven, waar best een hooggroeier op z'n plaats zou zijn. De gemeente Hazerswoude heeft daarvoor, in een verantwoord opgebouwde context, een oplossing gevonden. Ze kocht een kastanjeboom aan, afkomstig van het landgoed Hardenbroek dat in het lommerrijke Friese Achtkarspelense Kooten gelegen is. Vanuit Kooten naar de voortuin van Driehof, een hele sprong, maar een welkome. Van Fries naar Hollands, dat is een afstand die sinds eeuwen al verscheidene malen eerder is overbrugd. Voor een boom mag dat niets betekenen. En alle hulde aan dè dienst gemeentewerken van Hazerswoude, want die heeft de ongeveer drie ton wegende „kolos" gekoesterd, als ware het een klein kind. De boom is, gemeten naar de jaarcirkels, rond de twintig jaar oud. Dat is dus nog een jonkie, die" met veel zorg verpoot is. Acht meter hoog en vijf meter breed in de kroon. Dat is topwerk. Ik heb de kastanje gezien en ik heb ook gezien, dat er sprake is geweest van koesteren. De stam is zorgzaam omwikkeld met textiel; „gelegd in doeken". De boom is ingegraven op een aarden terpje, als op een stevig eiland, en de zespuntige bladeren dwarrelen om en ora in de wind. Niet zo gezwind als de lootkinderen van een populier, maar toch Ze bewegen zich alsof ze alles voor het zeggen zouden hebben, al was het maar voor een paar maanden.... Daar staat dus de kastanje die Hazerswoude vanuit het Friese heeft aangekocht, nu zich warmend in een vrij optimistisch zomerzonnetje: „wat je vandaag hebt, is leuk meegenomen. Tot het volgend jaar...." En maar door. En dat vooraan, aan het begin van de zomer van '80. Het lijkt op een beginnelingetje, een welgekoosd kind. En de mensen van de Hazerswoudse plantsoenendienst maar spuiten, rond die verworven kastanjeboom. Er wordt beweerd, dat het ongeveer duizend liter in veertien dagen was. Om het leven er in te houden..! We wachten maar af.... !cf v-as wat je noemt een vol huis" op Krc ftingsdag 1980 in de Hooglandse p aan den lijve merkbaar toegewijd etejjc/e ijsheilige Pancratius, die op 12 Wj ijö jaarfeest had. Veel muziek, die hoorbaar en veel gepraat, dat on- >bsM was. En wat doet een mens, i. Ve YSl luisteren wil, maar door de leid van electronische apparatuur oor de roep om spraakles van spre- doof gehouden wordt, hij gaat zit- 'ijken. Ik moet U bekennen, dat ik wonderlijke dingen in de kerk ge- KI' heb. Gebouwd in 1280, staat er op "or restauratiebord uit 1840. Leuk, V wanneer u bedenkt, dat de kerk e. dein houten noodkerkje in 1315 eigesticht. Voor mij hadden de hw Voogden dat bord bij de recente in Sura tie mogen laten wegrestaure- restauratie is klaar, maar nog niet erVPe orgelkast gaapt je met glazen 1 Xan ^eeSte en pijpen op vakantie [ke Het orgel is in restauratie. De col- ika uit de Marekerk kreunt nu al :k Jetandend, dat het onderdelen t'gaan afstaan aan het speelwerk in nd aneraskerk. Het is, dat de veertien en PUWse pastoor van de Pieterskerk iel yn begrafenis al tot niets vergaan ;ev <jaar anders zou hij zich vast in zijn I omdraaien bij het horen, dat weer deel van de Pieterskerk (het orgel in de Marekerk stamt namelijk uit de hoofdkerk) aan de Pancras moet wor den afgestaan. Waarom hij zich in zijn graf zou gaan omdraaien leest u vol gende weken, want volgende week start hoofdstuk 3 van Leids kerkepad, dat voor de rest van het jaar over de Pieterskerk zal handelen. Terug naar de ijskerk op het Hogeland, waar balkbeschilderingen zó mooi ge restaureerd zijn, dat je zou denken, dat het net niet meer écht is. Zoiets van, mooie plastic bloemen, net echte". Keu rig neergelegde grafzerken, die met name in het oude priesterkoor zijn te ruggelegd op een manier, die ervan ge tuigt, dat de restaurateurs net zoveel kaas van middeleeuwse katholieke tra ditie hebben gegeten als de os van haar ossestaartsoep: op een plaats waar nooit begraven kon worden, liggen antieke grafstenen met het hoofd op het voete neind. Wat nou weer? Wel, katholieken werden in vroeger dagen begraven in de kerken. Daar bestond een soort tweerichtingsverkeer: leken met het hoofd naar het altaar, priesters met hun hoofd van het altaar af. Je mag het natuurlijk helemaal niet zeggen, maar voor leken daagt nog wat in het Oosten en priesters hebben zó dikwijls aan het naar het Oosten gerichte altaar gestaan, dat ze het na hun dood wel voor gezien bielden. Nu is het eenheidsworst in de Hooglandse graven wereld: alles moet dagen naar het Oosten, ook het massale priestergraf, dat in de Hooglandse kerk aanwezig is geweest en waarvan de zerk verzaagd om een pilaar heen ligt. Het is te hopen, dat bij de restauratie van de Pieterskerk die fout niet wordt herhaald. Hooglandse kerk, feestkerk. Onwille keurig moest ik aan een woord van Wim Kan denken: „we vertruien zo". Op 5 mei werd in die kerk weer eens duidelijk hoe mensen verloederen. Het zakje met knisperende zuurtjes ging te regelmatig rond en wanneer het niet in het programmaboek staat, staat slechts een enkeling op bij het horen spelen van het Wilhelmus in een compositie van de oudste prins der Nederlandse toondichters Hendrik Andriessen: „Dat is nu watje „vertruiïng" kunt noemen. Dat kun je van de Pancraskerk niet zeggen, want of je het eens bent met de vorm van restauratie of niet, de trui is haar uitgetrokken en ze pronkt in een duidelijk zichtbaar spiksplinternieuwe bruidsjapon. Dat hoort ook voor een feestkerk, vind ik. Alleen de bruilofst- gasten merken hoe ijzig de bruid is; zij zelf is er aan gewend, al eeuwen! „Uit wind en steen, uit kou en hout, met rij zig licht is een kerk gebouwd" om het „chemisch bruiloftslied" uit de- Rand stadbundel te parafraseren. Het zou al leen leuker zijn wanneer de feestkerk gasten kon ontvangen, die zich wat vu riger van cultuur en traditie bewust waren. 5 Mei 1980 was weer een heel duidelijk bewijs hoe acultureel de „roomsen" zijn, alhoewel zij toch de oudste kerke lijke traditie door d'aderen kunnen la ten vloeien: ze blonken uit door bijna massale afwezigheid. Je kon het duide lijk horen. Horen? Ja, de niet-Romana zingt de laatste regel van het Wilhel mus namelijk altijd fout en die laatste regel denderde fout door de feestkerk. Conclusie: de niet-katholieken waren duidelijk in de meerderheid en statis tisch zou dat niet moeten kunnen. De bruidsjurk is er natuurlijk al een paar eeuwen aan gewend, dat het „lieve moeder van de Heer" is vervangen door „moeder, onze kraai is dood" en dat op de plek waar in haar oude glorie het altaar ter ere van Sebastiaan stond, nu een herinneringsplaquette hangt voor de orangistische lector Jan le Francq van Berkhey. En toch blijft de bruid een feestkerk, omdat ze vindt dat al die veranderingen haar niet aan gaan, want ze staat er bovenboven op het Hogeland, met de zon op haar mu ren, maar met ijskoude voeten. JAN DOOVE Hoe hoger, hoe ijziger. De Pancraskerjr op het Hogeland. BURGERLIJKE STAND LEIDEN Overleden: A. P. J. Dol ling, geb. 05 jun. 1957, dochter, H. A. C. de Frankrijker, 23 dec. 1933, man; K. Kooij, 13 nov. 1906, man; C- Alge- ra, 08 aug. 1916, man. Geboren: Cèline Marguerita, d.v. W. J. M. Hocks en J. M. Reckinger; Mar lijn Sebastiaan, z.v. F. Vink en A. de Ruijter; Serkam. z.v. A. Yasin en S. Palta; Andrea Elisabeth Johanna Sophia, d.v. P. van Polanen en E. S. M. Schmitz; Emiel, z.v. W. J. Walburg en M. I. G. van den Berg; Ronnie, x.v. F. J. Buls en A. Guërin; Marlijn. z.v. L. J. C. Camp en J. W. M. van der Put ten; Jorrit Johannes Alexis, z.v. J. F. J. Slingerland en C. J. Salman; Su zanneBernadina, d.v. W. Lommers en B. J. M. van Driel; Jannie Cathari- na, d.v. J. Heemskerk en C. de Mooij; Vincent, z.v. J. J. Tacx en P. Hill»- brand; Clazina Wllhelmina Johanna, d.v. A. J. van den Berg en C. J. Co- lijn; Wouter Johannes, z.v. R. A. M. de Haas en T. van Beelen; Annet, d.v. R. J. Weber en A. Laman; Anlka, d.v. D S. Remerij en M. van Duijn; Ester Sophia, d.v. M. C. Binnendijk en S. C. M. Smit; Ftonald Manuel, z.v. E. H. M. Maas en E. J. Lohuizen; Marjolein, d.v. N. W. A. Meeuwenoord en A. M. Melters; Ahmed, z.v. M. D. Soussi en Z. Sarghini; Coralie Viviane, d.v. Ci Pluimgraaf! en J. Hoek; Johan Peter, z.v. H. J. R. Dongelmans en A. P. van der Meulen; Wendy, d.v. J. Groenen dijk en M. A. Stravers; Marianne Ber- nadette, d.v. G. J. van Mourik en H. J. van der Koppel; Letty Heleen, d.v. G. A. Pasma en J. M. in 't Veld; Jeflry, z.v. P. L. Looijestijn en H. P. L. Turenhout; Silvia Adriana Maria. d.v. T P. M. van den Burg en A. J. M. Coene; Jacob Pieter. z.v. J. P. van Duijn en J. de Jong; Akin, z.v. D. K. Inderson en L C. Jaquet; Annemarie Cornelia, d.v. C. W. A. J. Spcuijt en A. van der Hulst; Maria Adriana, d.v. H. P. Zoet en C. M. van Ruiten; Leendert Johannes, z.v. G. L. van Egmond en R. J. W. Heemskerk; Ruiger Hans, z.v A. Klootwijk en Z. van der Heide; Johannes Jacobus Lam bert us, z.v. J. J. C. Schetter en E. A. Heerlnga; Mehtap. d.v. S. Atak en S. Atak; Ste fan, z.v. W. Smit en A. van der Meu len; Arjan, z.v. R. J. Gijsman en A. Bomeman; Richard Cor nel is Hendrik, z.v. C. P. D. de Haas en Y. 0. Kooi- stra; Annemleke Christina, d.v. D. T. Krul en K. B. Hofstra; Cornelia Elisa beth. d.v. G. Dijkhuizen en E. van Slooten; Sanne Maartje. d.v. J. G. J. Bauman en M. J. A. T. van de Kruija; Selina, d.v. H. J. M. de Ridder en J, C. Schellevts.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5