'Trompettist in Auschwitz9 Veel m uziekthea ter en buitenlands toneel in komend Holland Festival Hoe was het eigenlijk?'' Strijd en ondergang van het Getto in Warschau „Guernica deze herfst naar Span je NIEUWE BOEKEN OVER TWEEDE WERELDOORLOG Zij komen... ïc KUNST LEIDSE COURANT DONDERDAG 24 APRIL 1980 PAGINA AMSTERDAM Het 33ste Holland Festival dat 1 juni begint, zal 332 uitvoeringen omvatten van 72 produkties. Ook vorig jaar waren er 72 produkties, maar toen wer den er slechts 259 uitvoerin gen gegeven. Naast Amster dam (dat erg veel serie-voor stellingen heeft), Den Haag en Rotterdam doet ook Utrecht weer groot mee. En verder nog 16 andere steden, waarvan de meeste echter maar een of twee voorstel lingen nemen. Groningen, Middelburg, Muiden en Schiedam doen er wat meer. De Nederlandse Opera die zich vorig jaar tot een reprise moest beperken, komt nu met 2 Nederlandse premières: de o- pera „Tijl" die Jan van Gilse kort voor de laatste wereldoor log componeerde, mogelijk in het besef van wat ons aan on derwerping en tirannie te wachten stond. Kersjes diri geert van dit werk zeven voorstellingen in verschillende steden. Alleen in Amsterdam gaat de tweede première, nl. Peter Schats „Aad verslaat de knekelgeest". Deze opera, die te zien en te horen is in een tent in Frankendael is geïnspi reerd op een Chinees stripver haal. In Den Haag zal het opera-en semble van de stad Keulen tweemaal Mozarts „Zauberflö- te" geven in een enscenering van de befaamde Fransman Ponnelle en onder muzikale leiding van de Brit Pritchard. Dan is er nog een opera voor kinderen (en hun ouders) ..The two fiddlers" van de En gelsman Peter Maxwell Davies die in het Nederlands „Ver trouw nooit een trol" gaat he ten. Volgens het bestuur van het Holland Festival zijn er verder geen opera's maar er is nog wel heel wat avontuurlijk muziektheater. Het Rotter dams Philharmonisch orkest heeft op het podium tussen de musici een paar plaatsen uitge- Peter Schat: „Aad verslaat de knekelgeest". spaard waarop onafhankelijke acteurs kunnen opereren. Or kest en acteurs spelen samen een stuk dat oorspronkelijk „Every good boy deserves fa vour" van Stoppard en Previn heet. maar dat in het Neder lands „ABCDEFG" wordt ge noemd. Dit stuk zal in zes ste den te horen en te zien zijn. De wereldpremière van Stock- hausens" „Michaels Heimkehr" gaat samen met het al eerder geschreven „Michaels Jugend" alleen als NOS-produktie in het Amsterdamse Concertge bouw. Bloemlezing „A Handel Pasticcio" is de naam van een gecostumeerde bloemlezing uit 10 opera's van Handel door Ton Koopman met solisten, koor en zijn eigen nieuwe Harlekijn Barokorkest Pan komt het zilveren Neder lands Kamerorkerst met als jubileumstuk Glucks „L'isle de Merlin" of „De omgekeerde wereld", een komische opera met een Pierrot en een Scapin. Festival en KRO doen samen in „Le Testament de Villon" waarvoor de omstreden Ame rikaanse dichter Ezra Pound de muziek schreef Orkest en koor staan met solisten onder leiding van Reindert de Leeuw. Omdat het Muiderslot 700 jaar bestaat, zal daar op de binnenplaats een spel van zang en dans uit de dertiende eeuw worden opgevoerd: „Li Gieus de Robin et de Marion", waarvoor lang geleden Adam de la Halle tekende. Er is met dat al ook nog thea ter geïntegreerd met muziek van minder klassiek allooi. Willem Breuker geeft met de Theaterunie en zijn eigen Kol- lectief zijn compositie „Boven Drijven". Bram Vermeulen en Rick Zaal maakten een pops cène onder de titel „De Toe komst gaat het helemaal ma ken". De VPRO doet uitslui tend voor de officiële opening in Amsterdam een enkele maal „Elly of het beroemde stuk" met muziek van Wim T. Schippers. Voor de televisie gaat dit muziektheater op pre cies hetzelfde ogenblik maar een klein beetje anders dan in het theater Carré in de hoofd- Acht uur toneel De toneelliefhebbers zijn vele jaren aan het Festival danig te kort gekomen. Nu treedt de Schaubühne am Halleschen Ufer, een van de progressiefste toneelgezelschappen van het huidige Berlijn, met liefst vier produkties in ons land op. Daaronder bevindt zich de complete „Orestie" van Aischylos die in de Cinetone Studio in Amsterdam twee maal wordt gegeven, dat wil dus zeggen twee voorstellin gen van acht uur inclusief pauzes tussen de drie stukken van de trilogie. Verder bren gen de Berlijners „Gross und Klein" van Botho Strauss. „Die ganz begreifliche Angst vor Schlagen" van Courteline en „Aus der Fremde" van Jandl. Deze laatste drie wer ken gaan in Rotterdam en Den Haag. Rotterdam alléén komt met „Theater als georganiseerde krankzinnigheid" van Know- les en Wilson en Mickery Am sterdam presenteert, ook uit New York, „Humboldt's Cur rent" van Ping Chog en en semble. Het Düsseldorfer Schauspielhaus geeft „Und die Liebe höret nimmer auf" van Von Horvath. Tenslotte is er nog wat Nederlands toneel. Het onafhankelijk toneel van de Maasstad komt met Gorki's „Zomergasten" de Riante Pro dukties van Amsterdam bren gen „De ontdekking" van Bru ce Gray. Op een verlaten scheepswerf van Gusto in Schiedam zal de groep Bewth zo zijn eigen spel spelen. En dan is er ook nog poppenthea ter van Jozef van den Berg. Kindertheater Heel veel aandacht zal het Holland Festival dit jaar beste den aan theater voor kinde ren. Davies' opera „Vertrouw nooit een trol" werd al ge noemd. Verder komt uit Ber lijn het Grips Theater met liefst zes stukken voor kinde ren. De jeugdige toeschouwers zullen de Duitse taal in het al gemeen niet zelfstandig kun nen volgen, maar er wordt ge zorgd voor een uitstekende „begeleiding". Dan komt uit het Vlaamse Gent de kinder musical „Spring!" en het Rot terdamse Wiedus gaat rond trekken met „Circus Emma". Op het Lange Voorhout in Den Haag is er al op 31 mei een Haags kindertheaterfesti val. Op acht dagen lang zal worden gevolgd door vele kin dervoorstellingen in Haagse theaters, buurt- en clubhuizen. Ballet en dans Wat het ballet betreft: een en semble uit Stuttgart komt met choreografieën van de be treurde Cranko, van Tetley, Béjart en MacMillan. De drie verschillende programma's kunnen om technische rede nen niet alle drie in Amster dam, Rotterdam en Den Haag worden vertoond, maar elke stad kriigt een programma tweemaal. Het Phylobolus Dance Theatre uit New York zal de acrobatiek tot dans ver heffen en de galerie De Appel brengt zes presentaties van groepen die op zoek zijn naar alternatieve bewegingen. Er is verder een introductiepro gramma van Scapino en een voorstelling van het werkcen trum Dans in Rotterdam. Na tuurlijk doen ook de grote Ne derlandse balletensembles mee. Het Nationale Ballet her haalt het van vorig jaar be kende „Live-Life", maar het Danstheater komt met twee premières. Dans, gecombineerd met mas kerkunst en muziek zit er uit eraard ook in de „Niet-wester- se kunstuitingen". Er zijn ze ven exotische voorstellingen van zeven groepen: Koninklij ke dansen uit Bhutan aan de voet van de Himalaya, een carnavalsoptocht uit Bolivia, klassieke dansen uit twee heel verschillende gebieden van India, traditionele volksthea ter uit Japan en gemaskerde dansen uit Tanzania en Zam bia. Daar sluit bij aan een ten toonstelling van moderne Af rikaanse kunst in het Amster damse Tropenmuseum. Concerten Het spreekt vanzelf dat er ook nog neel wat concerten wor den gegeven. Het concertge bouworkest speelt onder Kon- drasjin de weinig bekende tweede symphonie van Boro din en onder Tabachnik inte graal „Pli selon pli" van Bou- lez. In de Haagse Houtrusthal gaat het requiem van Berlioz door twee orkesten, nl. het Re sidentieorkest en het orkest van Straatsburg, samen met twee grote koren, en wel het Omroepkoor en het grote koor Bratislava met bovendien nog in de hoeken van de hal vier koperensembles, alles bij el kaar ruim vierhonderd zan gers en musici onder leiding van Alain Lombard. Het Ne derlandse Kamerorkest zal op zijn jubileumconcert een Ne derlands opdrachtwerk ten doop houden en het Radioka merorkest wijdt een program ma aan Boulez en zijn leerling Peter Schat. De Rotterdamse Philharmonie doet met zijn ei gen toonkunstkoor de symfo nie „Antar" van Rimski-Kos- kakow en de Polowetser Dan sen van Borodin. Muziek uit de dertiende eeuw is te horen van het Ensemble Sequentia uit Keulen en mu ziek van ons eigen verleden van het Ensemble Kaproen en de Camerata Trajectina. Dan zijn er nog concerten van het Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en het madrigaal kwintet van Gustav Leonhardt. De onlangs overle den Nederlandse componist Rudolf Escher wordt in Den Haag met twee kamermuziek programma's herdacht. Na tuurlijk komt het Ensemble Hoketus van Louis Andriesen, dat vorig jaar zo insloeg, terug en wel met nieuw werk van Cornelis de Bondt en van de in Rome werkende Ameri kaan Rzewsky. Er hoeft nauwelijks gezegd te worden dat Beiaardconcerten en natuurlijk ook de Rotter damse manifestatie Poetry In ternational ook tot het Holland Festival behoren Maar verras send nieuw zijn de stages voor jonge theatercritici Zoals gezegd is de officiële o- pening van het festival in Am sterdam met Wim Schippers. De officiële sluiting heeft dit jaar plaats in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburch met een complete avondma rathon van 19.00 uur tot 02.00 's nachts. Wat daar allemaal wordt gedaan, is een hoofd stuk apart. JOHN KASANDER Forum brengt Madama Butterfly De Japanse sopraan Atsuko Auzuma als Madama Butterfly e wu Bruno Sebastian als Pinkerton in de opvoering van Puccini' opera Madama Butterfly door Opera Forum uit Enschede di op woensdag 30 april te zien is in het Congresgebouw te De r Haag. Dirigent is Guëtav Fülleborn, Stephan Volkmann hee de regie. Zoals meestal bij Forum zijn de hoofdrollen beze| door buitenlanders MADRID Het beroemde schilderij „Guernica" van de Spaanse schilder Pablo Picas so zal op 30 september a.s. met 57 voorbereidende schetsen en twee studies in olieverf van New York naar Spanje wor den overgebracht. Dit heeft het Museum voor Moderne Kunst in New York de Spaan se regering schriftelijk toege zegd. Op 30 september eindigt in New York een grote Picasso- tentoonstelling, waarvoor wer ken uit de gehele wereld bijeen worden gebracht Picasso schilderde in 1937 het werk, nadat in de Spaanse burgeroorlog de Baskische stad Guernica door Duitse vliegtui gen was platgebombardeerd. Het schilderij werd vervaar digd in opdracht van de Spaanse republikeinse rege ring en het was bestemd voor de Parijse Wereldtentoonstel ling. Picasso bepaalde, dat het tol |N werk niet naar Spanje i gaan, zolang daar de democr |de hersteld. Hij g bruikleen aan het Nejf Yorkse Museum voor Moderf Kunst. Waar „Guernica" zal komen hangen, is nog niet i maakt. Zowel Malaga, Picasso werd geboren, als Bai celona, waar zich al een Pica -collectie bevindt, make nf ipraak op het schilder Volgens de erfgenamen Picasso zou de meester Hip in 1973 overleed, zijn hebben uitgesproke ieV voor het Prado-museum Madrid. Daar bevinden echter geen werken van derne meesters. Hoe het ook zij, de Spaans* verwachten niet d het werk voor het nieuwe j in Spanje te zien zal zijn. 25 oktober 1981 zal het 100 ja geleden zijn'dat Picasso geboren. i>t Lex van Weren, de Amster damse trompettist die de verschrikkingen van Ausc hwitz, maar pok die van Gross-Rosen en Dachau overleefde, juist omdat hij muzikant was en aldus voor Hitiers beulen van enig nut, heeft enkele jaren geleden zijn feitelijk volko men onvoorstelbare erva ringen al eens in een televi sie-programma verteld. Hij heeft dat nu ten overstaan van Dick Walda uitgebreid herhaald, en die maakte er een boek van. Zijn verhaal gaat het gezond verstand, het redelijk mense lijk begrip, verre te boven. Ook het zijne zelf, want dat treft bijzonder in dit boek, dat hij nog altijd een antwoord blijft zoeken op de vraag die hem bezighoudt: „Zijn de Duitsers een ander soort men- „Ik ben er nog steeds niet achter", zegt hij, „en ik geloof dat ik het nooit zal begrijpen". ■Toch wil hij weten hoe de Duitsers hebben gedacht en gevoeld. „Als ik de kans zou krijgen, zou ik met SS-ers wiÜen praten. Ik probeer waar dan ook met Duitsers in gesprek te komen. Ik ben bij hun bierfeesten geweest, in die enorme hallen. Ik moét kijken naar die mensen, naar hun doen en laten. Sommige mensen vinden dat een vreemde afwijking." En een ander vreemd verlangen dreef hem tot naoorlogs be zoek aan alle concentratie kampen, ook Auschwitz, eerst in 1952, later weer en vorig jaar opnieuw. Hij wilde er in alle rust iedere plek binnen en buiten -het kamp bekijken. „Eenmaal in Polen ben ik soms wel drie keer teruggereden naar een bepaald punt. Het straatje achter het Lager van Janina bijvoorbeeld, het straatje dat ik vanuit het kamp kon zien en waar ik nu doorheen kon wandelen zolang en zoveel ik wilde." En de villa van com mandant Höss, waar nu oud gevangene Tadeusz Szymans- ki in de buurt woont, een Pool die sedert 1941 nooit meer uit het kamp is wegge weest, er als gids gebleven is en nog weet hoe Van Weren ooit onder de verlichte kerst boom een bijzonder grote in het kamp „Stille nacht" op de trompet heeft moeten blazen. Want dat vonden die Duitsers mooi, muziek en Weihnachten, de brave bur gers die beulen werden en nu weer brave burgers zijn, zich wellicht het grote kamporkest herinneren dat vrolijke mar sen blies als de afgebeulde ko- lonnes slaven terugkeerden van hun werk in de mijnen of elders, een orkest van slaven dat op commando speelde bij de poort waarop „Arbeit macht frei" geschreven stond. Van Weren vertelt zonder enig pathos, nuchter registre rend uit een zwaarbeladen herinnering, bijna koel. Mis schien juist heeft dat relative ren hem mede doen overle ven. „De Joden zijn geen an der soort mensen", zegt hij, „zij zijn net zo dom of knap of goed of slecht als niet-Joden. Wat wij wel extra hadden was onze joodse gein. Ik bezat die zelf ook sterk: als de dingen slecht liepen probeerde ik me er steeds bovenuit te tillen De poort „Arbeit macht frei"; Lex.van Weren vertelt erover in „De trompettist van Auschwitz' Oudere Nederlanders hebben ieder voor zich hun eigen herin- Wl nèringen en hun eigen verhalen over de oorlog en de Duitje bezetting. Tot die herinneringen en verhalen behoort ook het boek „Zij komen...", Dolle Dinsdag 5 september 1944-bevrijding rob] mei 1945 van Ans van der Heide-Kort. Haar verhaal speelt, gd zich voornamelijk af in Arnhem en in Zuid-Holland, in het bij zonder in Den Haag, Leiden en Oegstgeest. Zij beschrijft de .grote blijdschap in Arnhem toen daar bij de befbamde lucht landingen de geallieerde troepen verschenen, haar angst, en die van haar gezin toen het steeds slechter ging, haar vlucht naar andere oorden, haar voedseltochten en alles wat zich af speelde in bovengenoemde steden. Voor hen, die dit alles e eens aan den lijve hebben ondervonden schrijft Ans var Heide-Kort niets nieuws. Een groot aantal Nederlanders heeft in die periode hetzelfde, zo niet meer, doorstaan. Het boek past echter wel in de veelheid van oorlogslectuur, die in verband met 5 mei 1980 op de markt komt. Ans v.d Heide-Kort „Zij komen...". Uitg. Westfriesland te Hoorn, 21,50 met een dosis humor. Beter gezegd: met zelfspot. Je nam jezelf in de maling, je relati veerde. Je dacht steeds: het zal wel meevallen. Of: laat ik maar berusten en me probe ren aan te passen. Je maakte geintjes onder elkaar, tot aan het bittere, eind. In de kam pen, onder de gruwelijkste omstandigheden, hebben de Joden het zich daarmee dra gelijk gemaakt." Maar dan toch alleen wanneer de SS-er in Birkenau hen met gehand- schoende hand niet meteen naar links had verwezen, naar de vrachtauto's die van de trein rechtstreeks naar de gaskamers reden, maar naar rechts, waar ook Van Weren nog een kans had, al was de rugzak met z'n trompet met een al uit z'n handen gesla gen. Later pas, op het nipper tje van de ondergang, werd hij bij de Duitsers als muzi kant bekend en daarmee met een een bijzonder exemplaar, dat ze wel wilden bewaren JAN ONSTENK Dick Walda: „Trompettist in Auschwitz", herinnerin gen van Lex van Weren. Uitg. De Boekerij, Elsevier. 102 pag. Prijs 17,90. Een analytisch verhaal over gruwelij ke gebeurtenissen kan soms veel die per treffen, dan emotioneel geschre ven pagina's. Tot deze conclusies komt men, wanneer men het boek „Hoe was het eigenlijk?" van de Duit se schrijver Max von der Grtin gele zen heeft. In dat boek geeft hij weer, wat er tussen zijn geboortejaar 1926 en zijn terugkeer in 1948 uit Ameri kaanse krijgsgevangenschap in Duits land is voorgevallen. Het boek is een persoonlijk geschreven analyse, die soms bijna huiveringwek kend aandoet. Vooral, omdat de notities van de gebeurtenissen sinds het verschij nen van Hitier op het Duits politiek to neel voortdurend onderbroken worden door letterlijke weergaven van gesprek ken, van politieke ontwikkelingen, -por- logs-episoden, rechtszaken tegen bestrij ders van het Nazisme, terechtstellingen, geschiedkundige feiten En dat alles neergeschreven in een taal, zo direct, dat men er telkens weer door wordt beroerd. Jaar na jaar worden in korte hoofstuk- ken bijna in telegramstijl op papier ge zet, aangevuld door directe en in hun so berheid soms aangrijpende dagbladnoti ties. Daardoor stijgt het boek uit boven de persoonlijk weergegeven gedachten van iemand die de oorlog ook heeft mee gemaakt. Daardoor ook betekent dit boek naar ons gevoel een aanvulling op de geschiedenis van die jaren. Vooral omdat die jaren hun verlengstuk hebben gekregen in alles, wat de wereld sinds 1945 drijft. Max von der Grün „Hoe was het ei genlijk"?, Uitg. Wereldbibliotheek, Amsterdam, 24,90 Een van de meest gruwelij ke episoden uit de Tweede Wereldoorlog is de Nazi- moord op duizenden Joden en hun medestanders in het getto van de Poolse hoofd stad Warschau tussen april- oktober 1943. Het is een epi sode, die zijn bittere weerga niet heeft. Samengedreven in dit getto, dat uitgroeide tot een reusachtig vernieti gingskamp, hebben de Jo den een lijden doorge maakt, dat hen tenslotte dreef tot een wanhopige op stand tegen de Nazi's. En dit in de wetenschap, dat met hun massaal verzet de dood als overwinnaar te voorschijn zou komen. Velen herinneren zich wat al op papier is gezet over dit in ferno in Warschau. Velen le ven met in hun herinnering de foto's, die na de oorlog zijn verschenen over dit bloedbad en over het bovenmenselijk verzet van de duizenden ver doemden. Velen ook zullen na het zien van nog gruwelijker foto's hierover in het Joods Mausoleum in Jeruzalem en na het lezen van de teksten zijn weggevlucht. De werke lijkheid moet nog veel afgrij selijker zijn geweest, dan ooit in foto's of in woorden is vast te leggen. Over deze dramatische ge beurtenissen is al heel wat ge schreven, maar waarschijnlijk nog nooit zo ingrijpend detailleerd als in het boek „Strijd en ondergang getto in Warschau", Poolse professor Bernard r?r Mark, in leven directeur het Joods Historisch Instituut' ch in Warschau. Hij heeft voor! e 1 het schrijven van dit rr mentale boek kunneq schikken over veel bewaard tei gebleven bronnenmateriaal uit Jobdse, Poolse en Nazi-; chieven. Daardoor heeft het boek een grote authentieke waarde gekregen. De schrijver heeft dank zij de tot hem beschikking staande gegevens duidelijk kunnen maken, dat de opstand getto van Warschau gruwelijke werkelijkheid ver is uitgegroeid boven het w« hopig verzet van de Joden gen hun vervolging. Het een strijd geworden van van groeperingen tegen een monsterlijk systeem dat uit was op de uitroeiing van alle de vijanden van dit systeem. Een> internationale verzetsbewe ging dus, samengetrokken in- en rond het getto van War schau, die straat na straat, 0i huis na huis en kamer mer tegenstand bood tegen steeds meer Nazi's. Bernard Mark: „Strijd en ondergang van het getto Warschau". Uitgeverij West- friesland, Hoorn. 35. biji tor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 8