M a9 1 l Documentaire van Ev. Omroep over „De wezen van Oeganda" BEELD SPRAAK TERUGBLIK Klassieke revue heeft Plautus harder nodig dan André van Duin REVUEdoorBIDO. TELEVISIE VANAVONDVC TELEVISIE WOENSDAG 1 RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 8 APRIL 1980 PAGINA André van Duin kreeg dezer dagen als revue-ster bij uitstek een prachtboek in handen gestopt. Het eerste exemplaar van „Bonte pracht - vederdracht", de ge schiedenis van de revue in Nederland, ge schreven door theaterfactotum Dries Krijn en grafisch en illustratief schitte rend verzorgd door de Walburg Pers te Zutphen. En toch keek André op zijn neus en stond hij misschien wel voor het eerst van zijn leven met een mond vol tanden. Hij las er namelijk in, dat de re vue sedert de oorlog niet meer bestaat, dat er geen geld meer voor is en dat ra dio en tv dagelijks naarstig in de weer zijn de laatste krenten en kruimels van tafel te vegen. Terwijl van hem toch de laatste jaren werd betoogd, dat hij met zijn bruisende benadering van het pu bliek en met zijn ferme uitmonstering van zetstukken en stariets bezig was de revue nieuw leven in te blazen. Troost voor hem overigens, dat Snip en Snap door Dries Krijn over dezelfde kam wor den geschoren. In het boek komen zij zeer bescheiden ter sprake, al gingen zij door tot 1977. Zij zouden hun glans echter al lang voordien verloren hebben door zich als forensen te bedienen van de Bon te Dinsdag Avondtrein op de radio. Men zou dit boek lezend denken te maken hebben met een sombere auteur. Daarvan is echter geenszins sprake. Hij beschikt over een gedegen kennis van zaken en brengt over het ontstaan van de revue in de vorige eeuw in ons land zaken boven water, die men al lang aan de vergetelheid achtte prijsgegeven. Het is echter juist deze kennis die hem ertoe heeft verleid het verschijnsel revue te hoog in te schatten. Men wordt dat al gewaar op de eerste pagina, waar hij aan toont, dat de revue rechtstreeks afkomstig is van de Griekse tragedie en de Attische ko medie, dit in samenhang met de Dionysius- verering en via Aristophanes met zijn he kelspelen en de Commedia dell' Arte aan ons doorgegeven. André van Duin en Snip en Snap zullen ervan staan te kijken, dat zij theatraal gesproken directe afstammelingen zijn van klassieke theaterschrijvers als Plau- tus en Terentius, die via Shakespeare en in ons land bijv. Hooft met zijn „Warenar" hun invloed hebben doen gelden op onze revue successen als „Als op het Leidscheplein de lichtjes weer eens branden gaan", „Dat's goed bekeken" en „Knijpen maar". Deze overschatting duidt op een te intense liefde van een schrijver voor zijn onder werp, maar men moet er onmiddellijk aan toevoegen, dat juist hierdoor een rijk boek is ontstaan, want dat doet Dries Krijn ook met zijn grote liefde: de revue, hij betast de huid en volgt elke speling van de ziel. Een zeer leesbaar boek en tevens een beschrijving van de revuehistorie zoals we tot .op heden zelden zijn tegengekomen, zo deze al be stond. Temeer waar hij ook begeleidende bijverchijnselen als diverterend kermisge- doe van lieden van laag allooi een plaats geeft in deze geschiedschrijving kan hem integere eerlijkheid in de opzet van zijn boek niet ontzegd worden. door Ton Oliemuller /;/y PRIJS 25 CENT houd, respons en verrassing. Ook al s zij in de grond op dezelfde vorm - sketch, dans, running gag (steeds terugkerende grap), lichte maatschappijkritiek en ster van de avond - naast elkaar gezet leiden zij elk een eigen leven. Een complex geheel der halve. Wil men daar toch duidelijke lijnen in aanbrengen, dan moet je ook weten waar je die moet trekken. Hij bepaalt zich daartoe door van elk onderdeel van de revue drie coryfeeën naar voren te halen en die in hun tijd te plaatsen. Voor de drie grootste revue- makers van ons land koos hij de pionier Reyding, gevolgd door van Hall en Bouw meester. Tot de drie grootste publiekstrek kers in dit theatergenre rekent hij Buziau, Davids en Bandy. En tot meest succesvolle tekstleveranciers Rido, Henvo en Van Tol. Binnen deze toch beperkte keus weet Dries Krijn zich een meester in het schetsen van de betekenis van al die vele anderen zonder wie de revue evenmin geworden zou zijn wat ze is, of was volgens de schrijver. Reyding blies in ons land de revue leven in. Bouwkundig ingenieur uit Delft leed hij on der tekort aan opdrachten. Uit bijverdienste wierp hij zich op zijn liefhebberij, het schrij ven van zwierig-ironische schetsen, die hij onderbracht in voorstellingen, die hij in Pa rijs vooral had leren kennen als de revue. Als in de jaren 1890 met de kermis de ar tiesten verdwenen, zette hij dit werk in een zaal voort. Hij kreeg veel bezoek voor zijn pogingen tot revue als „De Eiffeltoren", „Hookie-pookie" en „De doofpot". De laat ste titel duidt er op, dat hij aanzienlijke, ook politieke kritiek op de verschijnselen van zijn dagen lanceerde, hetgeen ongetwijfeld In de revue „Verboden toegang" kwamen Adam en Eva op het Amsterdamse stadhuis een boterbriefje halen. bijdroeg tot de toeloop naar enige honder den uitvoeringen. Als Amsterdammer moest je dat gezien hebben. Bovendien creëerde hij in zijn theater de onsterfelijke Jordaner, zowel in de rollen van slampamper als min naar van de vrouw en van het leven. Dit al les in zijn „Salon des Variétés." Jaren later volgde Henri ter Hall zijn voor beeld door een avondvullende revue in het leven te roepen. Ter Hall begon als beroeps komiek met een tournee door Noordhol landse plaatsen. Elk jaar schreef hij een nieuw programma, waarin overwegend werd ingehaakt op de dingen van de dag met veel kritische kanttekeningen. Door royaal te zijn voor zijn artiesten wist hij de besten aan zich te binden. Hij ontdekte ook, dat het grappig bloot leggen van de samen levingsweeën meer effect sorteerde naarma te er meer meisjes in de show meedansten. Ook dat bij voorstellingen in de grote steden de meisjes luchtiger gekleed konden zijn dan in de kleinere plaatsen. Elk dansmeisje werd dan ook voorzien van een danspakje met verlengstukken die afhankelijk van plaatselijke optredens wel of niet moesten worden aangebracht. Voor de bonte vederdracht op de Bühne zorgde tenslotte de derde grootheid in dit vak, Louis Bouwmeester, zelf zoon van een befaamd acteur, over wiens Shylock met thans nog napraat. Bouwmeester werd de grote concurrent van ter Hall. Toen deze laatste zijn theateractiviteiten neerlegde, ontfermde Bouwmeester zich over toen al een grootheid als Buziau. Revue's met deze artiest werden dagen tevoren uitverkocht, een reputatie die niet slonk nadat met het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt alle cos- tuums en requisieten van de Bouwmeester- Willy Alberti begon in de Jordaanrevue zijn carrière. revue verloren gingen en er enige tijd niet kon worden opgetreden. Piet Muyselaar Vferd door Bouwmeester ontdekt, maar groeide in Sleeswijks tijd bij toeval pas uit tot de grote vedette Snip naast Snap in een snel geschreven sketch voor heer en dame. Het gebeurde op een avond toen Louis Da vids ziek geworden was en die openvallende ruimte moest worden ingevuld. Jacques van Tol, de uitgesproken tekstleverancier van Louis Davids, slingerde snel een dialoog op papier. De revue van Sleeswijk heeft jaren op deze succestrekker gedreven. Dries Krijn kan er weinig meer over opmerken dan dat op die avond de twee microfoon-komieken Snip en Snap werden geboren, omdat ze zich lieten inpalmen door de Bonte Dinsdag avond trein. Jacques van Tol, die voor een jaarsalaris en verlies van zijn naam als auteur, al zijn tek sten aan Louis Davids verkocht, vindt men in dit boek beschreven als een spitsburger, die zich altijd richtte naar hoe de wind in de maatschappij waaide. Dit voerde hem tot het nationaal socialisme en grote moeilijk heden na de oorlog. Rido, de schuilnaam van de journalist Philip Pinkhof, hield met zijn teksten jarenlang de revue overeind. Een van zijn bekendste werd „Verboden toegang", waarin Adam en Eva hun intrede deden in de revue, die echter op het toneel wel eerst even op het stadhuis moesten ver schijnen om een boterbriefje te halen, aan gezien nooit enige zekerheid was verkregen over de vraag of zij wel getrouwd waren. De derde bekende schrijver Henvo werkte vooral veel in het volkse genre. Hij was de rasjordaner Henk Voogt die revue per strekkende meter schreef. Zocht Louis Da vids in zijn liedjes naar de gemeenzaamheid van zijn publiek en Buziau op de clowneske kanten in de mens, Lou Bandy mikte op meezingers. Heel Nederland zocht met hem de zon op, ook al liep je met boter op je hoofd. Dries Krijn komt met tal van onbe kende bijzonderheden uit de levens van deze drie grootste komieken, die ons land gekend heeft in de tijd dat de revue volgens hem werkelijk nog heette te bestaan. Het gaat er niet om, dat Dries Krijn van daag de dag geen talent meer zou onderken nen in wat we momenteel aan kleinkunstar- tiesten voorhanden hebben. Hij mist eigen lijk alleen maar de vorm van de revue. Maar als deze volgens hem afstamt van het klassieke drama van eeuwen voor Chr., zou dan nu plotseling de revue helemaal dood zijn, werkt inspiratie niet meer na 2000, 3000 jaar? Hij ziet wel pogingen vandaag om deze theatervorm haar plaats te doen heroveren. Maar hij mist het gehalte. En vooral hij ziet geen duetten meer, die het in de revue altijd zo goed deden. Krijn wil de oude Romein Plautus terug op het toneel die André van Duin ontroerd de hand drukt. Want tegen Plautus kan Frans van Dusschoten natuur lijk nitt op. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Joegoslaven en Italianen 18.55 Journaal EO 18.59 EO-kinderkrant 19.30 De zwaargewichten 19.55 Hij Die is, en Die was en Die komt 20.50 Tijdsein 21.24 Tenslotte NOS 21.37 Journaal 21.55 Panoramiek 22.15 Beeldspraak 22.55 Journaal. NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden KRO 18.59 Sinbad de zeeman 19.25 De Muppet-show KRO 20.27 Buddenbrooks 21.30 Brandpunt 22.05 Het verdwenen water van de Nijl DUITSLAND 1 (Regionaal progr. NDR: 18.00 Andros - Reporter der Grossst 1EZV gazine. 19.59 Programmaoverz. W 18.00 Mrs. Appelbys Bar. 18.30 I 7. 18.40 Holmes und Yoyo. 19.15 tualiteiten. 19.45 4tel vor 8). 2$ Journaal. 20.15 SpeJprogr. 21.00 tueel magazine. 21.45 Delvecd 22.30 Actualiteiten. 23.00 Gespi 23.45 Journaal. tage. 22.00 Dodeskaden - Mensc lm Abseits. 0.15 Journaal. DUITSLAND 3 WDR Kleuterprogr. 18.30 TV-cursus kunde. 19.00 TV-porlret. 19.45 Jo nal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Repo sprogr. 22.30 Medisch mags 23.15 Journaal. BELGIE NED 1 18.00 Tekenfilmserie, serie. 18.30 Open Jeugdmagazlne. Journaal. 20.1 21.00 TV-portr 22.15 Journaal. 22. BELGIE NED 2 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kien serie. 18.30 Open School. Jeugdmagazlne. 19.40 Morgen. 19 Journaal. 20.10 Dierenprogr. 20 BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Culture., progr. 19.00 Cultureel progr. 19h' Regionaal magazine. 19.29 Weert» richt. 19.30 Journaal. 19.55 Mesjfat),'. des ronds de culrs. 21.20 Fllmr^,' tage. 22.10 Ballet. 22.40 Journaal, i 1 BELGIE FRANS 2 18.45 Curieuse nature Afl.: De bescherming bouwgronden. 19.15 ZIE NET I. Variétés: Musiscope. Showprograi ma met Fablenne Thlbault e.a. 21^ Internationaal Forest National tenni ge~, rogrj L i.21|.v trljd i 22.00 i ka' t b .m» NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 in actualiteiten. 10J de 11.10 Showprog aa: mlt Polltur, tv-serk int agazine. 12.55 Perst' Kijken met een kamera, natuurserie Captain Caveman Chiffy Kids, tv-serie 15.55 16.05 16.25 16.30 Emily en de drie oude dames, tekenfilm 16.43 Boudewijn en Pieternel in de winter, poppenfilm 16.50 In de dierentuin 16.57 De film van Ome Willem NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden srle. 17.5 naai grogr. NDR: 9.30 Kleuterprojj WDR: 9.30 kleuterprogr. DUITSLAND 2 J ee 16.15 Kinderprogr. 16.30 Kleum an progr. 17.00 Journaal. 17.10 Gib da ne Traume nicht auf, tv-film. 17.41 - Actualiteiten en Muz. DUITSLAND 3 WDR 9.30 Kleuterprogr. BELGIE NED 1 15.30 Open School. 15.55 K Van 15.30-18.00: Zie NET eugdprog t nale Hitparade. VARA 19.02 (S) Popdondsr <j ndlng Jazz. 23.02 (S) Elpeetuln. I Edït klnderprogi Ï6.«7S)"L i blokje Nederland! kringen. 13.30 Opgelet: EO: 14.20 (S) Radlo-k (S) Open huls. 16 02 NCRV: 17.45 (S) Och- grj»l tendgym. 7.20 De Wekkerradio. INFO NOS:_...5W«v- S'SfïïKïi Show. 14.30 (S) Oe Theo-Stok [Ink-Show. 17.03 (S) Stampij. HDUSUM NCRV: 7.00 Nwe. 7.02 Het tover vuSSt» 3.30 Oude Schoollled|es. »en kwartje? 14.30 Leet- 0 Operette. 16.00 De Plet- KlASSttt Onder de hoogte Orkestpalet. 12.00 Tatelmuz. (12.02 (S) Planowe mantlek. 12.30 (S) Themagi Platennws.) 13.55 (S) Zojul Deze Oegandese jongens, van wie de vaders zijn ver moord, verblijven in de gevangenis waarin ze tegen hun wil zijn terecht gekomen en waarin ze helemaal niet thuis horen. Een filmploeg van de Ev. Omroep verbleef kortgele den in Oeganda om er het wedervaren te filmen een jaar na de beëindiging van de terreur van dictator Amin. Deze terreur heeft in menig gezin diepe won den geslagen. Er zijn 300.000 a 400.000 mensen in koelen bloede vermoord, gewoon omdat Amin daar zin in had. Het gevolg is, dat dat land 200.000 wedu wen telt en 800.000 wezen. Over hen handelt de docu mentaire „De wezen van Oeganda", die vanavond wordt uitgezonden in „Tijdsein". Voor deze kin deren is snelle hulp gebo den en deze is voor een deel ook al op gang ge bracht. Kinderen zonder familie zwerven gewoon op straat rond. Een deel van deze kinderen voegde zich al eerder bij de ter- reursoldaten van Amin om ergens bij te willen horen. Die kinderen vertoeven momenteel met die solda ten in de gevangenis, waar zij helemaal niet thuis ho ren. Het ontbreekt voor de opvang niet alleen aan geld, dat er snel moet ko men, men vindt in dat land ook geen mensen meer, die de leiding voor dergelijke hulp op zich zouden kun nen nemen, omdat juist deze beter onderlegde groep van de eigen bevol king het meest te lijden had van Amin's moordpar tijen. Hier en daar is of wordt de bouw gestart van tehuizen, waarin de verlo ren lopende kinderen kun nen worden opgevangen. De Ev. Omroep heeft al een actie gestart, maar er is nog veel meer hulp nodig* Op de kijkers zal vana vond een beroep worden gedaan. Ned. I 20.50 uur. Zwaargewichten Een kijkje in de wereld van de zee-olifanten, die nabij Cali- fornië worden aangetroffen. Ned. I 19.30 uur. Panamarenko De Antwerpse kunstenaar Pa namarenko poogt met zijn werk zich te onttrekken aan de wetten van de zwaartek racht. Bekeken wordt in hoe verre hem dat lukt. Ned. I 22.15 uur. Muppetshow Danny Kaye vanavond als speciale gast van de Muppets. Ned. II 19.25 uur. Nijlwater Zoals we al schreven ver dwijnt het water uit de Soedan door verdamping van een moeras. In een Nederlands project probeert men dit water vast te houden voor irrigatie. Ned. II 22.05 uur. Wie op drie paasavonden tele visie iets extra-feestelijks had verwacht is ongetwijfeld zeer bedrogen uitgekomen. Alles ging zijn gewone, dus nogal slome, gangetje. Zaterdaga vond de Showbizzquizz op 1 en de Mike Burnstynshow op 2, waarbij ik nog maar eens moet aantekenen dat laatstgenoemd toch ook niet al te hoog tim merend amusementsprogram ma nog bepaald spiritueel ge noemd moet worden vergele ken bij de doffe ellende die Ron Brandsteder steeds maar weer op het scherm smijt. Bij de VARA was er nog een kort Engels tv-spel, waar iets van te verwachten viel, gepland, maar dat ging op het laatste moment niet door. Het werd vervangen door een door de omstandigheden (staking) op geschoven aflevering van ,Twee voor Twaalf". En niet laar iets tegen die integendeel veet sinds jaar en ;n daaraan heeft. dat ik ook quiz heb dag wat En verrassingen waren dus uitgesloten. Op de eerste paasdag ruimde de VPRO vrijwel zijn hele avond in voor de Duits-Ameri kaanse cineast met de nogal Nederlandse naam Wim Wen- ders. Emile Fallaux had een gesprek met hem en daarna werd zijn film „Der Amerika- nische Freund" vertoond. Een „moderne gangsterfilm" werd zij genoemd. In ieder geval was er nauwelijks sprake van een gangsterfilm in de overge leverde zin van dat woord. Wel ging het duidelijk om een gangsterfilm op niveau, om een „sjieke" gangsterfilm zoge zegd. Maar dat betekende (alt hans voor ongergetekende) he laas ook dat het verhaal niet altijd even begrijpelijk was. Ook VPRO, zal wellicht me nigeen met mij hebben ge dacht. En de TROS zal waarschijnlijk toch wel niet hebben veron dersteld dat zij een eventuele paasvreugde (wat daar dan ook onder verstaan kan wor den) heeft verhoogd met de vrtoning van „Nee schat, nu niet" in een opvoering uiter aard door het „Theater van de lach", een nauwelijks voorstel bare opeenhoping van plat vloerse grolligheden. En zelfs wie het niet is ontgaan dat John Lanting natuurlijk best een goed blijspelacteur is, moe het dan toch ook zijn opgeval len dat de rest er maar w. amateuristisch omheen sprong Maar ook dat wist men dan al lemaal al. Gistermiddag toch nog ee programma dat er enigszin uitsprong. Toen werd er in eer extra uitzending van „Van ge west. tot gewest" een herinne rende documentaire vertoont over de bevrijding van Noord en Oost-Nederland in apri mei van 1945. Vier redactei ren van de rubriek hadde zich daar aangezet. En zij bt wezen met hun werkstuk da zij ook op het gebied van d documentaire van wat langer adem uitstekend hun vak vei staan. En zeker maakten z ons duidelijk dat de bevrijdir van de besproken gebiedei vergeleken bij de bevrijdin van Westelijk Nederland, te onrechte een ietwat vergeter althans verwaarloosde aangi legenheid is. HERMAN HOFHUIZ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2