„jioeterwoude speelt in op integratie plannen
Thijs van Leer en
René Verhoeff
breken door naar
Duitse televisie
Si
eidschendam wil
unstwerk bij 'De Fluit'
TAD/REGIO
5 ÜNSTENAARS UIT EIGEN GEMEENTE
RIJGEN VOORRANG
Baal laat
epische
periode
achter zich
Voorstelling in Schouwburg afgebroken
Economisch
wel en wee
ET BOUW NIEUWE KLEUTERSCHOLEN
VT'
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 14 MAART 1980 PAGINA 5
ar René Verhoeff, broedend op nieuwe successen.
j" Hij hoeft er niet lang over
dl na te denken, René
Verhoeff, koordirigent;
wonend, etend, drinkend,
S slapend en vaak levend in
Noordwijk, op de vlakte
S3i tegen de badplaats aan.
„Met zo'n programma
S-J bereiken we zeker een
ia!' slordige dertig miljoen
kijkers en luisteraars. Dat
3,1 noem ik nou een geweldige
dt doorbraak die Thijs (met
a;réém komma drie miljoen
gramofoonplaten nu wel
£e een wereldartiest) en ik
Sei gemaakt hebben. Of niet
soms Thijs met z'n
toverfluit, die hij in z'n
Belgische woonplaats Mol
oppoetst, en René met z'n
bezwerende handen waar
zangers en zangeressen en
instrumentalisten aan
hangen, zijn op weg naar
een wenkend, groter
afzetgebied. Verhoeff dacht,
dat dit wel wat was. Voor
zichzelf en voor de krant,
en dat is een vrij normale
^"gedachtengang voor een
kunstenaar die de
publiciteit niet schuwt
„Ik zal het je maar
vertellen. Een week of twee
tde) terug belde de manager van
Thijs me op. Of ik er wat
voor voelde om
;wltelevisieopnamen met Thijs
de te maken voor de
d Saarlandische Rundfunk in
Saarbrücken. Samen met
DIRIGENTEN GROOT-FLUITIST
MAKEN DE MILJOENEN-BUTS
Thijs van Leer: volle maan voor de gouden fluit...
Op mijn omwegen door stad en land kom
ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen
tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel
len wie u graag in deze rubriek zou willen
tegenkomen Het nummer van mijn geduldi
ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar
toestel! 8 vragen.
het orkest van die
Rundfunk. Ik had nog een
week de tijd. Ik heb ja
gezegd. In september is de
uitzending op het eerste,
tweede en derde net van de
Duitse teevee. Over heel
Duitsland dus. Vandaar die
dertig miljoen kijkers, zeg
maar. En het grijpt om zich
heen: ook de Zwitserse en
Oostenrijkse televisie
hebben het programma
opgekocht. Man, als ik niet
zo'n rustig type was, zou ik
er nerveus van worden. Die
belangstelling kwam ook al,
omdat de CBS-platen van
Thijs van Leer de Deutsche
Gramophone Gesellschaft
verlokten tot het maken
van een elpee".
Thijs blijft duidelijk van
leer trekken en René volgt
waakzaam onmiddellijk in
zijn voetspoor; jongens, die
elkaar aanvullen tot een
geslaagd geheel. Verhoeff is
net een paar dagen terug
van zijn groot-Duitse
wapenfeit. „Ik dirigeerde
daar een special van veertig
minuten, met onder andere
Vivaldi, Bach, Handel,
Fauré, Purcell, rondo's van
Rogier van Otterloo. Een
week tevoren kreeg ik
ongeveer vijftien partituren
thuis gestuurd. Daar heb ik
dag en nacht op gestudeerd
en met dat hele pakket op
zak trok ik naar de Saar.
Nou, wat mii betreft is het:
Saar moet blijven. Ik heb
daar een geweldige week
beleefd. Het was er keihard
werken, de hele dag door.
Om zeven uur ging de
wekker (terwijl ik thuis
gewend ben tot bij negenen
uit te slapen) en om acht
uur gingen we aan de slag,
meestal tot een uur of zes 's
middags. Werken met erg
gemotiveerde mensen van
dat orkest, erg
gedisciplineerd ook. Je kon
zelf je rustpauzes bepalen.
Dat is vaak in Nederland
wel anders, met allerlei cao-
voorschriften".
De producer was Hen-
Doctor Emmering, die
bijvoorbeeld ook een
programma over de pianist
Arthur Rubinstein heeft
gemaakt; een internationaal
produkt dat ook op de
Nederlandse televisie te
zien was. Herr Doctor
Emmering heeft op
Verhoeff een geweldige
indruk gemaakt door z'n
geweldige werkwijze: „er
was een geweldige
belichting, fascinerend,
grandioos gewoon. Een
week lang doordrammen
voor een programma van
veertig minuten. Niets aan
het toeval overlatend.
Sommige werken heb ik
wel vijftien keer over
moeten dirigeren voor het
goed was volgens de Herr
Doctor".
De doorbraak is gemaakt.
Maar René Verhoeff wordt
verder gedreven. Auf
Fltlgeln des Gesanges. Op
19 mei gaat hij met
tweehonderd zangers, Die
Haghe Sanghers (lui met
een inmiddels geweldige
internationale
concertervaring, in Oost en
West) en Rotte s
Mannenkoor, naar Rome
voor een verblijf van vijf
dagen. Een aantal concerten
en een audiëntie bij de paus,
voor wie de Hagenaars en
Rotterdammers ook zullen
concerteren. Zo staat er,
natuurlijk, ook Poolse
koormuziek op het
programma, „voor onze
zingende paus". Optredens
met onder meer muziek van
Nederlandse componisten,
zoals Badings,
Monnikendam, het
achtstemmig Te Deum van
Hubert Cuypers. Dat wordt
zingen in de Sint Pieter, de
Sint Jan van Lateranen en
de Sixtijnse Kapel. Jawel.
Mogelijk ook een concert in
Peruggia, festivalstad.
Nauwelijks bekomen van
de vermoeienissen en
aandoeningen vliegt
Verhoeff daarna linea recta
door naar Kopenhagen,
voor een „live" concert met
Thijs van Leer (zoals die
twee in eikaars buurt
blijven, voorbeeldig) en het
Deens Radio
Philharmonisch Orkest in
het beroemde Tivoli-park
in de Deense hoofdstad.
Opgenomen door de Deense
teevee. Ook hier Music for
the Millions, al zijn het er
een stuk minder dan in de
bondsrepubliek. En dan,
eerder al, op 5 mei die
medewerking aan de grote
Bevrijdingsmanifestatie,
met 6000 bezoekers in de
Haagse Houtrusthallen,
waar ook koningin Beatrix
zal spreken, met verder een
keur van befaamde
Nederlandse solisten.
Verhoeff treedt daar aan
met Die Haghe Sanghers,
gesteund door het
Promenade Orkest.
René Verhoeff krijgt
nauwelijks de tijd om op
adem te komen. In de
spaarzame vrije uurtjes
thuis kijkt hij naar
voetbalwedstrijden op de
buis of luistert naar
vertrooiende romantische
klanken, vooral die welke
door Rogier van Otterloo op
het volk worden afgestuurd.
Dan is het weer vort met de
geit Om veelbelovende of
halsstarrige leerlingen de
weg naar de succesvolle
directie te wijzen. Nog dit
jaar wil Verhoeff een
„historische elpee" maken
met muziek van
Nederlandse componisten,
gerealiseerd door Renè's
gemengde koor Haga
Can tare. Dat wordt ook
weer uit de kunst met
werk van de huidige cantor
van de Oude kerk in Delft
Piet van Amstel, en
koorcomposities van
vroegere cantores van die
Oude kerk, zoals Cornelis
Boscoop, 17e eeuw. In het
Academisch Historisch
Museum in Leiden dook
Verhoeff een anoniem
Kyrie van omstreeks 1600
op. „Op zo'n plaat zit ook de
radio te wachten, om weer
eens wat nieuws te
hebben", weet René
Verhoeff, die verder in het
land workshops gaat leiden
om dirigenten en
koorzangers wat meer
toegankelijk te maken voor
het werk van Nederlandse
componisten. „Dat is echt
wel nodig", vindt René
Verhoeff, de man van de
doorbraak.
TON PIETERS
DSCHENDAM Leidschendamse kun-
aars moeten worden betrokken bij het
;en van een kunstwerk bij de nieuwe
thai van het sportcomplex „De Fluit",
was gisteravond de mening van een
5* ïderheid van de raadscommissie voor
tarele zaken die gevraagd was een keuze
aken uit werk van twee Haagse kunste-
s, J. Snoeck en W. L. Wagemans.
ran de tien commissieleden steunden een
il van de heer J. J. Roovers om het voor-
te houden, het aanbod via de plaatselij-
.mjers publiek te maken en gelegenheid te ge-
t tot aanmelding. Volgens de wethouders J.
tijer en G. L. Hendriks is de voornaamste
dat de Leidschendamse kunstenaars niets
..raagd het destijds niet verstrekken van
an de Leidschendamse kunstenaarsvereni-
gevraagde lijst van adressen. Bij het
skrecht had ene heer Van Leeuwen, inwo-
van Leidschendam, al gevraagd waarom
aanbesteding en architectenkeuze wel
u baarheid was betracht en niet voor de
l j, tenaars „die toch ook recht hebben op een
mocratisch mogelijke besteding van over-
^gelden".
itect Frencken, die een uitvoerige uiteen-
g had gegeven over de twee ontwerpen,
it voor een aantal ontwerpen afzonderlijk
worden betaald en dat hiermee het be-
v bare bedrag (24.000 gulden) aanmerkelijk
worden aangetast. Soms wordt hiervoor
tplossing gevonden door het vragen van
ellen van inzicht", summiere schetsen die
%iet betaald worden. Vanuit de commissie
gewezen op het bestaan in Den Haag van
ocumentatiecentrum waaruit heel eenvou-
dressen van Leidschendamse kunstenaars
e verkrijgen. Gevraagd naar de procedure
dere gemeenten zei wethouder Meijer dat
el kleinere gemeenten de 1%-regeling ge
niet wordt toegepast. De wethouders be
den het aanhouden in hoge mate, mede
omdat het kunstwerk nu niet op de geplande
datum van opening van de sporthal, 29 augus
tus, gereed kan zijn. Wie het ook betreurd zul
len hebben zijn de twee kunstenaars die broe
derlijk naast elkaar op de tribune de beslissing
afwachtten, een derde loopt nu misschien heen
met het been waarom twee honden vochten.
Wagemans had glasapplicaties bedacht voor
vier ramen aan de gevel en evenveel ramen by
het restaurant. Snoeck ontwierp een betonnen
figuur, bekleed met handgevormde keramische
tegels, op het buitenpleintje die binnen in 40
cm. hoge figuurtjes zou worden voortgezet.
Voor aankoop van kunstwerken waarvoor dit
jaar in Leidschendam tienduizend gulden be
schikbaar is werd een werkgroep van drie ge
vormd die zich nu waarschijnlijk ook met het
kunstwerk bij de sporthal gaat bezighouden. De
eerste 700 gulden gaan naar een de gemeente
aangeboden aquarel van een reeds lang geleden
opgeruimde Leidschendamse molen met op de
achtergrond de torens van de Petrus- en Pau-
luskerk en de historische Dorpskerk.
Bij de rondvraag ontstond enige onenigheid
over wie nou eigenlijk de oranjefeesten moet
organiseren: de oranjeverenigingen in Leid
schendam en Stompwijk (die dit sinds mensen
heugenis doen) of de commissie voor culturele
zaken die ook hiervoor bij verordening is aan
gewezen. In een nog deze maand te houden ex
tra-vergadering zullen in ieder geval de begro
tingen van beide verenigingen worden beke
ken. Op vragen over de muziekvereniging Cae--
cilia die de harmonie wil omzetten in een ge
woon orkest zei wethouder Meijer dat hierbij
het probleem van onvoldoende aanwas speelt.
Volgens de heer Klein van de Culturele Raad,
gaat het alleen om financiële problemen. De
drumband, majorettes en minirettes blijven be
staan. De Culturele Raad zal op verzoek van de
commissie de moeilijkheden bestuderen en
hiervan verslag uitbrengen.
Kunst- en Antiekbeurs
in kasteel Keukenhof
LISSE Voor de veertiende maal wordt een kunst- en an
tiekbeurs gehouden in het sfeervolle kasteel 'Keukenhof in
Lisse. De beurs duurt van aanstaande zaterdag tot en met
zondag 23 maart. De toegang bedraagt vijf gulden.
Op de beurs zijn vijftien stands ingericht met antieke curiosa.
Onder meer zijn er een collectie speeldozen en Hollandse bo
demvondsten te bewonderen. Onder de topstukken van de beurs
bevinden zich een unieke serie van drie Russische ikonen en
een fraaie ring van koning Willem II. Tevens behoren poppen
en oude prenten tot de bezienswaardigheden. De openingstijden
zijn dagelijks van twee tot tien uur behalve op zaterdag, dan is
de beurs van elf tot zeven uur geopend. Aanstaande zondag is de
beurs van elf tot negen uur open en zondag 23 maart van elf tot
zes uur.
LEIDEN De ommekeer in
speelstijl die werd ingezet
met „Newkrassov" zet zich
voort in „Freule Julie" van
Strindberg, zo bleek gistera
vond in het LAK. Baal heeft
rich in dit stuk geheel op de
tekst en invulling geworpen.
Werd voorheen de tekst
slechts als kapstok gebruikt
waaraan de groep haar zo spe
cifieke speelwijze kon ophan
gen (hierbij ging men zo ver
dat men de tekst aan het spel
aanpaste), nu is het de tekst
en de bedoelingen van de au
teur die de basis van Baals
voorstelling vormen.
Met dit stuk heeft Baal defini
tief een tiidperk afgesloten.
„Nekrassov' had nog in zover
re met het oude Baal te ma
ken, dat het een satire was en
daarmee nog van een dubbele
betekenis voorzien was. Bo
vendien was het op speciale
wijze actueel, omdat men dit
stuk over de Koude Oorlog in
het licht kon zien van de
tweede Koude Oorlog rond de
kwestie Afghanistan.
Met „Freule Julie" is Baal ech
ter terecht gekomen in het re
pertoire toneel, waarin het
zich niet langer onderscheid
van een groep als de Haagse
Comedie. Ik doel dan niet al
leen op de stukkeuze, maar
ook op de speltrant. Het bete-
kensvolle fysieke is verdwe
nen uit het spel van Baal; de
spelers bewegen omdat de
tekst dat vereist of omdat ze
lang genoeg stil gestaan heb
ben, het is wat doelloos gewor
den allemaal. De tekst is van
Strindberg, niet langer van de
spelers zelf, en ook niet echt
eigen gemaakt door de spelers.
„Freule Julie" was in Strind-
bergs tijd (19e eeuw) goed voor
een schandaal: een ware freule
die zich afgeeft met een ordi
naire huisknecht en hem daar
voor van zijn verloofde moet
aftroggelen, hoe iemand het in
zijn hoofd kon halen zo'n stuk
te schrijven, was onbegrijpe
lijk. Ondertussen heeft het pu
bliek al het een en ander mee
gemaakt, en kan het veel ver
der meegaan in de handelin
gen en gevoelens van de freule
en de huisknecht In de „Freu
le Julie"-interpretatie van
Baal wordt een psychologisch
oorlog gevoerd, de oorzaken
voor het handelen van de per
sonages liggen niet in de maat
schappij, maar in het heden en
vooral verleden van de perso
nages zelf. Met deze interpre
tatie heeft Baal haar epische
periode duidelijk achter zich
gelaten, en is „makkelijker"
en tegelijkertijd onherkenbaar
geworden.
LEIDEN De voorstelling door to
neelgroep Theater van „De nachtegaal
zong", gisteravond in de Leidse
Schouwburg, moest na tien minuten
worden onderbroken en vervolgens
worden gestaakt wegens defecten aan
het décor. Het handjevol toeschouwers
dat de regen had getrotseerd, kon na
een gratis kopje koffie onverrichterza-
ke naar huis terugkeren.
Voor dit stuk van Cecil P. Taylor had
Theater uit Engeland een décor laten
overkomen, dat daar permanent in een
schouwburg had gestaan. Bij de repetities
en bij de, naar men zei, zeer succesvol
verlopen première, afgelopen woensdag in
Arnhem, was er geen vuiltje aan de lucht
geweest en hadden de wagens waarop
grote delen van het décor tijdens de voor
stelling verreden moesten worden, goed
gefunctioneerd. Maar gisteravond in de
Schouwburg reden ze zichzelf vast, zodat
er geen beweging meer in te krijgen was.
Bij het soort realistische toneel dat „De
nachtegaal zong" naar ik vermoed is, zijn
soepele scène-wisselingen essentieel en is
een realistische aanduiding van de scène
onvermijdelijk. De suggestie uit de zaal
om dan maar zonder décor verder te spe
len, werd door de woordvoerder van de
groep terecht als niet realistisch van de
hand gewezen. Mogelijk wordt het stuk op
een andere avond overgespeeld. De men
sen van Theater wilden wel. Het is de
vraag of zo'n „reprise" in de planning van
de Schouwburg past
PAUL VAN DER PLANK
Aan de Rooseveltstraat 60 is
de groothandel in speelgoed,
klokken enz. Veenendaal Bel
gië n.v. in staat van faillisse
ment verklaard.
Aan de Leuvenstraat 67 is
het typeburo „Text All" geves
tigd.
Aan het Begoniadal 3 is Bo-
dijn Constructies b.v. i.o., beto-
nijzervlechtersbedrijf, geves
tigd.
Aan de Anna van Saksen-
straat 9 is H. Gaasbeek, aanne
mer van timmerwerken van
niet bouwkundige aard, geves
tigd.
Aan de Haarlemmerstraat
35 is het café „De Kenneweg",
eig. Th. F. M. Nijssen voortge
zet door E. A. Th. Sliggers.
Aan de Brandts Buyskade 4-
8 is ',,'t Karrewiel", siroopwa-
felbakkerij, opgeheven.
Aan de Morsweg 3 is de an
tiekhandel „La Bergère", eig.
H. Bergers als filiaal van
Morsweg 5 voortgezet door J.
E. Goudeau.
Aan de Morsweg 5 is de dro
gisterij „De Klaproos", EIG. H.
Bergers voortgezet door J. E.
Goudeau.
Van de Apollolaan 410 is het
ass.kantoor „Zuid West" onder
de nieuwe handelsnaam „Staal
Assurantiën", verplaatst naar
Flevoweg 13.
Aan de Roemer Visscher-
straat 26a is W. Evers-Cramm,
fabricage van- en handel in
zelfgemaakte damesbovenkle-
ding vanuit een woonhuis, ge
vestigd.
Aan de Vondellaan 41 is bij
de Ton Menken IJsbaan te
vens het cafébedrijf van A.
Zalm gevestigd.
Aan de Korte Mare 12 is in
een leegstaand v.m. dameskap
salon, „Vermeer Enterprises",
groothandel import en export
en comm.handel in roerende
goederen gevestigd.
Aan de Corantijnstraat 57 is
C. A. Carels-van Hameren,
schoonmaakbedrijf, gevestigd.
Aan de Flevoweg 13 is „Het
Slaapkamercentrum" van Jan
van der Klugt gevestigd.
tERWOUDE De nieuwe kleuterschool
Iielhof wordt vrijdag 21 maart geopend,
ruim een maand geleden de „Klaverwei
en nieuwe deuren opende betekent deze
êle opening dat alle scholen in Zoeterwou-
fp nu in het jasje zitten, dat in ieder geval
precies pas zit Met de bouw van en de
'erweide èn de Hummelhof is daarom ook
„£?niit gelopen op de intregratieplannen
erfn kleuter- en lagere school, die in 1983 in
tehele land gestalte moeten krijgen. De
meihof is zodanig tegen de Sjaloomschool
rsli n
school gesproken kan worden, maar
ook in het gebouw zelf.
,yl ijlet was een dure en moeilijke aangelegen-
|Tomdat we tegen de Sjaloom aan moesten bou-
Waar de lessen gewoon door gingen. Boven-
nigi de eerste Paal P33 23 maart 1979 de grond
de enorme strenge winter. Na de zo-
"«antie in augustus 1979 is de kleuterschool
dan wel in gebruik genomen maar de speelzaal bij
voorbeeld was nog niet klaar. De start was dan ook
niet erg mooi, maar het resultaat nu is werkelijk
fantastisch. De sfeer is nu echt huiselijk".
Ook aan het aanzicht van de school is veel aan
dacht besteed. Een palissade en een kunstwerk
moeten straks de scheiding tussen de twee speel
plaatsen gaan vormen. De paaltjes zijn in de vorm
van een driehoek, een halve cirkel en een vierkant
geplaatst „Voor de kunstwerken, want ook bij de
Klaverweide komt er een", aldus De Jong: „is ge
bruik gemaakt van de 2% regeling in samenwer
king met de gemeente. Het kunstwerk bij Hum
melhof en Klaverweide gaat 3x3=9 heten en wordt
door de heer Littel uit Zeeland uitgevoerd in rood,
geel en blauw. De vijfkantige pilaren van ver
springende hoogte zullen in het afgepaalde vier
kant komen. Bovendien zal de boom die door de
gemeente bij de opening geplaatst zal worden ook
een belangriike functie als breekpunt in het aan
zicht vanaf de Ambachtsherenweg vormen. De be
doeling is gewoon dat de mensen bij zichzelf den
ken „wat ziet dat er leuk uit", als'ze voorbij de
school rijden".
Paul Warmerdam en Lia Kouwenhoven, respectie
velijk hoofd van de lagere school en hoofdleidster
van het kleuterschoolgedeelte, hebben vooral hun
mond vol over de integratie, die nu al geweldig
verloopt. Lia: „De integratiehal, die van Sjaloom
naar Klaverweide loopt, wordt ook als zodanig ge
bruikt. De kleuters en de klassen één en twee ma
ken volop gebruik van de ruimte. Ook de weeko
peningen met de kleuters en alle andere klassen
zijn erg leuk. Elke klas verzorgt een keer de ope
ning, de andere groepen kijken dan. Na Pasen ko
men er ook weekafsluitingen en af en toe doen we
het alleen met de kleuters en de klassen een en
twee. Natuurlijk zijn bok de gezamenlijke projec
ten en feesten en het gezamenlijk oudercomité een
teken van uitstekend functionerende integratie".
Paul vindt dat het samengaan zo op natuurlijke
wijze gebeurt. „Gevoelsmatig heb ik het ook steeds
over", we openen vrijdag in plaats van over
„Hummelhof opent". Een cadeau van Sjaloom aan
Hummelhof past dan ook eigenlijk helemaal niet
We zitten al zo dicht bij elkaar, vooral omdat we
als mens al nader tot elkaar staan, we hebben het
zelfde doel voor ogen. En bovendien is het ope
ningsfeest ook een beetje voor de nieuwe fietsen
stalling die gerealiseerd is en de aula die met een
schuifwand en een nieuwe vloer enorm verbeterd
is", aldus Paul.
Ook de speelplaatsen buiten zijn beide voor kinde
ren van 4 tot 12 jaar tegelijk toegankelijk. Wel is
het de bedoeling dat aan de Hummelhofkant de
rustige spelletjes worden gedaan, terwijl aan de an
dere kant van palissade en kunstwerk, die nadruk
kelijk niet als een afbakening maar als een soort
rustpunt bedoeld zijn, de wat drukkere spelletjes
gedaan kunnen worden.
Zowel de kinderen als het onderwiizersteam zijn
dus erg blij met de verhuizing van de oude Hum
melhof naar de Veldzichtstraat. De oude Hummel
hof werd in 1965 geopend en in 1972 uitgebreid
met een derde lokaal (in dit laatste lokaal is kort
geleden de bibliotheek gestart) en vertoonde ern
stige bouwkundige mankementen. Vrijdag 21
maart belooft dan ook voor allen een feestelijke
dag te worden. De kinderen komen pas om 11 uur
op school en kunnen dan tot 2 uur aan allerlei acti
viteiten deelnemen, waar zelfs lekker eten bij
hoort Om half drie volgt dan de officiële opening
door de heer G. W. van der Meer, oud-bestuurslid,
tezamen met een leerling van de Sjaloom, gevolgd
door het officiële gedeelte van de receptie. Vanaf
half vijf zijn alle ouders welkom op de receptie. De
dag daarna is er van 11 tot 1 uur een open dag
voor heel Zoeterwoude. Er zijn o.a. twee filmhoe-
ken. Eén met allerlei gebeurtenissen vanaf augus
tus 1979 en één over de historie van de Sjaloom
school.
Ook is er een stekjesmarkt. „En dat is niet
alleen om op die manier nieuwe planten de school
in te krijgen, maar vooral ook een symbool", vol
gens Paul en Lia gezamenlijk. „De opening bete
kent immers een nieuw begin en bovendien zijn
we momenteel bezig met een projekt „Energie",
waarin zonne-energie een belangrijke rol speelt"