m [jïï. ïïT Ti i Bittere strijd tussen twee letterkunde- programma's op Franse televisie Geraffineerde Nederpop van The Nits in „Countdown" -j TERUGBLIK hou f het lJ scherm in het oog The Nits: ouderë merseybeat in moderne aanpak TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DONDERDAt RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE i gr i a Carel vindt om als omroep aan te haken bij de boycot. Er gebeurt daar 'wat op sportgebied, hoezeer mis schien ook gekortwiekt door de boycot en daar moet verslag van gedaan worden, al was het maar om te laten zien hoe deze Spelen door politieke ver wikkelingen in het slob zijn geraakt. Het geld voor reserveringen in ho tels voor verslaggevers zal bovendien ook moei lijk terug te halen zijn. Nog kostbaarder is dat in geval van boycot er heel wat zenduren overblijven van de 160 uren, die voor de Olympische Spelen op de Ned. tv zijn uitgetrok ken. De omroepen, die zendtijd hebben afgestaan aan de NOS, krijgen deze weer terug, maar alle zit ten voor het probleem hoe al die lege uren met pro gramma's op te vullen. Het maken en voorberei den van een tv-program- ma kost üjd en lukt moei lijk binnen een week- /veertien dagen. Hoe dit allemaal moet, weet En kelaar ook niet precies. Edda Afgelopen zaterdag begon VARA-tv met het feuilleton „Reünie" over de dertigers, de generatie die ontdekte, dat het leven meer is dan hard werken alleen aan de wederopbouw van ons land, hetgeen na de oorlog als maatschappelijk motief gold. De dertigers krijgen allengs meer aandacht voor zichzelf. Dat is een zeer ge compliceerd terrein, omdat elk mens geleid door gevoel en verstand zijn eigen weg kan kiezen en daarbij ande ren op die weg vindt, met wie een vorm van samen leven moet worden gevon den. Dat wordt in korte fil mische scènes uitgewerkt op tekst van Hans Holt- kamp. Edda Barends speelt daarin de rol van Eefje, de vrouw van Klaas. Nu ver telt Edd^aan de VARA- gids, dat zq niet zo gelukkig is met die fragmentarische taferelen, omdat zij daarin te weinig kans zou krijgen het door haar uit te beelden karakter duidelijk neer te zetten. Wij delen deze be zwaren, temeer als in intie me scènes weinig gezegd wordt en deze daardoor hun Rients leven van de hoofdperso nen: kort, hevig en vluchtig. Dit laat tevens de mogelijkheid open als kij ker eigen ervaringen in te vullen in dit verhaal. Bo vendien gaat het om het schrijversdebuut van Hans Holtkamp, een beginneling die we de ruimte moeten geven. Rients zegt ook, dat aantrekkelijk in dit feuille ton vooral is dat het vol verrassende ontwikkelin gen zit. Dit moeten we dan maar even afwachten. In tussen kondigt hij de aan maak van alweer een nieu we VARA-serie aan. Die zal uit twaalf delen bestaan en is op papier gezet door vier schrijvers, die eerder op VARA-tv hebben gedebu teerd. Van hen zal het moe ten komen het Nederlandse drama op tv te behouden en verder uit te bouwen! Felix Woningnood of niet, luchtkastelen zullen blijvend worden gebouwd, in een zeer eigen architectuur en VEg) al of niet in de vorm van hoogbouw. Nu weer door de Ameri- kaanse zanger Felix Cavaliere van de vroe- gere Young Rascals. Uit volle borst zong hij nu een eerste solo-el- pee vol onder de titel y ij „Castles in the air". I il/ Zijn stevige stemgeluid - kennen we nog van y" zijn eerdere persoonlijk L tW getinte liedjes als „Girl like you" en „It's won- {JtF derful". Dat werkt nu tl nog sterker door in zijn -Vy N I nieuwste nummers, - waarin hij die lucht- j| y kastelen verder Mp" tnn uitbouwt en deze be- JjjHk schrijft „Good to j have love" en „Dancin' BegpBffigfjfl the night away". Wie x-X V het gegeven is vaste voet te krijgen in een dergelijke zwevende huisvesting kan in elk L Hglffijra geval met de voetjes van de vloer. IA Wat er wel of niet aan boycot van de Olympische Spelen in Moskou ge pleegd zal worden, die 800.000 gulden, die de NOS voor zendfaciliteiten vooruit heeft moeten beta len, krijgen we niet meer terug als de NOS aan de boycot mee zou doen en geen enkel beeld uit Mos kou door zal seinen. NOS- tv-hoofd Carel Enkelaar vertelt aan de NCRV-gids, dat hij het vrij zinloos zin verliezen, omdat ze slechts geringe opheldering verschaffen over de inten ties van de figuren in dit verhaal. Edda spreekt over een rafelig beeld met gaten erin. Dat had ze graag an ders gezien, maar zij moet wel bedenken, dat tv-drama van eigen bodem in ons land nog in ontwikkeling is en dat de gevolgde speelstijl in dit tv-feuilleton het ver diende te worden uitgepro beerd. In hetzelfde blad wordt die feuilletonstijl nader ver klaard door Rients Slippens, de dramaturg van VARA- tv. Hij schrijft, dat deze se rie het karakter heeft ge kregen van de manier van (Van onze correspondent Jan Drummen) PARIJS - Sedert vijf jaren vermijdt een deel van de Fransen naar men zegt de meer intellectualistische groep van de bevolking het om vrijdagavond uit te gaan of gasten te ontvangen. Vrijdagavond is namelijk de avond van „Apostrophes", de literaire uitzending van Bernard Pivot, die niet al leen een van de interessant ste, maar in zekere zin ook een van de populairste man nen van de Franse televisie is. Al eerder had Pivot een zeer ter snede zijnde in terviewer, die bovendien een van de grote voetbalexperts in Frankrijk is een lite raire uitzending gehad (van 1973 tot 1974) en wel op het eerste kanaal, terwijl „Apos trophes" op het tweede ka naal uitgezonden wordt. Deze beide netten zijn sedert jaren concurrenten, die el kaar zelfs in de programme ring bestrijden. Elke vrij dagavond verzamelt Pivot een aantal schrijvers rond zich die dan over hun meest recente werk op vragen ant woorden, in discussie met de interviewer of in onderling debat treden. Dit neemt niet zelden ietwat homerische vormen aan. Maar het suc ces van de uitzending is, gro tendeels dankzij de persoon lijkheid van Pfvot, elke week verzekerd. Uitgevers en boekverkopers verklaren dat 26 procent van him tota le verkoop rechtstreeks aan „Apostrophes" te danken is. Kortgeleden heeft de bekende i'ournalist Georges Suffert op iet concurrerende eerste ka naal eveneens een wekelijks letterkundig programma ge lanceerd, „La Rage de Lire" genoemd. Evenals Pivot heeft hij zelf een aantal boeken ge publiceerd, maar deze zijn meer politiek georiënteerd dan die van zijn tegenhanger van het tweede kanaal. Beiden zijn zeer gecultiveerde figuren, waarbii de jongere Pivot zeker „losser en „volkser" over komt dan Suffert. Het feit, dat deze nu eveneens een soortgelijke uitzending verzorgt, heeft tot een botsing geleid, die op haar beurt tot een soort clan-vorming aanlei ding heeft gegeven. Hierdoor blijkt dat een deel van het Franse televisiepubliek en de literaire wereld min of meer in twee antagonistische groe pen tegenover elkaar zijn ko men te staan. Het grootste televisieblad van het land heeft nu de niet al te geniale gedachte gehad een soort confrontatie voor de ca mera's voor te stellen, waarbij Pivot en Suffert een soort match zoals het grote grote pu bliek graag volgt, zouden uit vechten. Beide antagonisten hebben geweigerd, maar het is juist hun motivering, hun ar gumentatie die de zaak nu aanzienlijk verscherpt en in zekere zin vergiftigd heeft. Pivot heeft gezegd: „Kunt u zich voorstellen dat een minis ter een ontmoeting met Thierry le Luron aanvaardt?" Thierry le Luron is DE grote en zeer begaafde imitator van Frankrijk, die regeringsfigu ren regelmatig op de korrel neemt. En Georges Suffert heeft nog al verbolgen gereageerd met te zeggen: „Ik wil geen poppe- kast, want dat is Pivot en zijn uitzending. Ik verkoop boe ken, ik neem geen gemakkelij ke of bekende schrijvers. De kracht van Pivot? Zijn kracht ligt erin dat hij niet van boe ken houdt. Hij houdt alleen van voetbal!" Behalve de persoonlijke tegen stellingen ontstaat hier ook het probleem van de gevreesde „doublures" op de diverse tv-kanalen. Pivot heeft met succes op "ijn eigen kanaal dit soort verdubbelingen weten te voorkomen, maar hij is na tuurlijk machteloos waar het de programmaleiding van een concurerend net betreft. Intus sen bombarderen de beide te genstrevers elkaar met de kijkpercentages, die wat de ei gen uitzendingen betreft aan gedikt, en die wat de concur rent aangaat afgeslankt wor den. De situatie heeft nu een soort status quo bereikt, waarbij Pi vot niettemin een grotere sym pathie geniet dan Suffert: zijn programma is een instituut ge worden, zijn bescheidenheid is spreekwoordelijk en het feit hem ervan beschuldigd te heb ben „niet van boeken te hou den" heeft menigeen geschokt. De pers heeft zich uiteraard van de aangelegenheid mees ter gemaakt. Er worden arti kelen aan de affaire gewijd en, jammer genoeg, niet altijd met de bedoeling een modus vi- vendi te vinden. Blijft dat drie miljoen Fransen geregeld naar „Apostrophes" kijken en 700.000 tot één mihoen naar „La Rage de LireBeiden blijven uitstekende vertonin gen, tot de concurrentie tot ex cessen leidt. De Nederpop krijgt tegen woordig ruimschoots de aan dacht op radio- en t.v. Te recht, want we zijn in korte tijd een flink aantal groe pen rijker geworden. Na op namen van de New Adven tures en de Meteors zendt Veronica vanavond in „Countdown" beelden uit van The Nits. Eigenlijk zijn The Nits nauwelijks een nieuwe groep te noemen. De Amsterdammers begonnen in '74, maar hun tijd moest toen verdeeld worden tussen studie en muziek. The Nits bestaat nu uit twee tekenle raren, één HTS-er en een af gestudeerd socioloog. Na een valse start met een in Wales opgenomen debuut-elpee, on dergebracht bij een onafhan kelijk produktie maatschap pij, gaat de groep nu be dachtzamer te werk. Hun el pee „Tent" is een geraffi neerde verwerking van de uit de jaren zestig bekende mersey-beat, gebracht met de strakke en sobere aanpak van de jaren tachtig. Toch kent de pop van The Nits een vrolijke noot, hun huidi ge hitsingle „Tutti Ragazzi" is daar een goed voorbeeld van. De grote kracht van de groep schuilt echter in de knappe teksten van hun nummers. Bijzondere perso nen als bijvoorbeeld „Fro zen Fred" worden op aan trekkelijke manier beschre ven. Hetzelfde geldt voor een bootreis naar Engeland in het nummer „Hook of Holland". The Nits maken popmuziek met hun hersens waarbij de humor niet ont breekt. Ned. II 20.32 uur. Artsenij In de muziek-8pecial „Being with you" speelt de pianist Lau rens van Rooyen hoofdzakelijk werk van zijn elpee „Silly Symphony". Gewest tot gewest Het begin De medisch-informatieve ru briek „Artsenij" besteedt aan dacht aan de problemen die slechthorende jongeren onder vinden, de ziekte van Besnier Boeck en maagklachten. Ned. I 20.55 uur. Kom terug Het „wisiflesje" is gevonden. In de serie „Kom gauw terug" kan Georgien naar haar moe der in Holland. Ned. II 18.59 uur. Eternity Op het moment dat Warden zichzelf voordraagt voor een officiersbenoeming wordt de Japanse aanval op Pearl Har bour een feit. Ned. II 21.10 uur. Van Rooyen Een muziekspecial rond Lau rens van Rooyen onder de titel „Being with you", waarin deze pianist nummers van zijn meest recente elpee „Silly ony" ten get 22.00 uur. Angst Het paardencentrum in Win schoten, bosmieroorlogen en Peel en Maas honderd jaar, dat zijn de onderwerpen in de ru briek „Van gewest tot gewest". Ned. I 18.59 uur. Het tv-spel „Het begin" gaat ovet het kind van het echtpaar Kari en Kjell, dat geboren wordt met een vaak voorko mende afwijking: een gesple ten gehemelte. Ned. I 20.00 uur. „Leven met angst" is een pro gramma over kindermishan deling, waarin Tineke Vos met volwassen mensen praat, die terugkijken op een jeugd vol met ruzies, slaag, vernedering en angst. Ned. II 22.25 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Toeristische tips 18.50 Staatsloterij 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest P.P. 19.50 Uitzending van de PVDA NOS 20.00 Het begin, tv-spel 20.42 VV.K. Kunstrijden op de schaats. 20.55 Artsenij 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 Panoramiek 22.40 Studio Sport 23.35 Journaal. NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.10 Russisch II voor gevorderden NOS 18.55 Journaal SOCUTERA 20.27 Rlm van het Nationale Rheumafonds VOO 20.32 Countdown 21.10 From here to eternity 22.00 Muziekspecial: Being with you 22.25- Leven met angst, doc. TELEAC 23.00 Microprocessors NOS 23.35 Journaal. DUITSLAND 1 (Regionaal progr. NDR: 18.00 naai journaal. 18.30 Aktuallty 18.45 Kleuterserie. 18.55 Nlrgei, 1st Poenischen. 19.25 Regionaal gazine. 19.59 Programmaoverz. W| 18.00 Die Magermllchbande. 18 Licht muziekprogr. 18.40 Del milchbande. 19.15 AktualiteS 19.45 Poppentheater). 20.00 Reportage. 22.30 Journaal. '66 1 DUITSLAND 2 «I V 18.20 Reportage. 19.00 Journi tide 19.30 Weisses Haus. 20.15 Aktu magazine. 21.00 Aktualitelten. 21 Informatief progr. 21.25 Sport. 23 Cella Oder Die Uberwinder. 0.35 JdF1" naai. effi DUITSLAND 3 WDR trlei 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus gels. 19.00 Natuurlilmserie. 19 a^n «5 i j is *d Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 sprekken en ontmoetingen. 21.45 tueel magazine. 22.00 Informatl serie. 22.05 Blondinen bevorj troe 23.35 Journaal. ati< BELGIE NEDERLAND 1 M 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Korte in kenfilm. 18.27 Alias Smith 6 Jot n- 19.17 Standpunten. 19.37 Mededa cht gen en Morgen. 19.45 Journaal. 20 Weerbericht. 20.15 Mork en Mini 20.40 Hoe Bernard het trompetspa an verleerde. 21.35 SportreporldBrgi 22.45 Journaal. >n BELGIE NEDERLAND 2 "fC 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Korte 5 1 kenfilm. 18.27 Alias Smith 6 J< 19.17 Standpunten. 19.37 Medec gen en Morgen. 19.45 Journaal. J Weerbericht. 20.15 De Heksenha speelfilm. BELGIE FRANS 18.30 Doe. progr. 19.00 Cultureel» gazine. 19.15 Regionaal progr. 191 Weerbericht. 19.30 Journaal. 191 Wegeninformatie. 20.00 Les Visltefl 20.55 Informatief progr. Aansluit Muziekprogramma. Aansluitend Jj NEDERLAND 1 OPEN SCHOOL 10.25-11.25 Open Schooltijd NOS-NOT 11.30-12.00 Schooltelevisie NOS 10.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.30-15.00 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aktual. 10.25 Neue Szenen einer Familie, tv-serie. 11.35 Aktual. 12.20 Aktual. 12.50 Perso- verz. 13.00 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Reportage. 17.00 Docum. film. 17.30 Docum. film. 17.50-18.00 Journ. ffl gion. magaz.: NDR: 9.30-10.00 f derprogr. WDR: 8.05-11.55 Schotf levisie.). DUITSLAND 2 16.00 Verhalen. 16.30 Tv-ci 17.00 Journ. 17.10 Tekenfilm 17.40 Aktual. en muz. DUITSLAND 3 WDR 7.55 Gymn. 8.05-11.55 SchoolteB sie. (9.30 Kinderprogr 17.00-1J| Schooltelevisie. 17.30 Inform, s BELGIE NED. 1 14.00-16.00 en 17.00-18.00 Schc BELGIE NED. 2 14.00-16.00 en 17.00-18.00 Schoö levisie. BELGIE FRANS 14.00 en 14.30 Schooltelevisie. 17 Salvator et les Mohicans p4id HILVERSUM 1 18.11 (S) Hier en nu. NOS 19.30 (S) Langs de lijn. (19.38 Paardekoersen. 20.15 NOS- -Visparade). 22.30 (S) Hobbyscoop. 23.02 (S) Met het oog op morgen. NCRV 0.02 (S) Nachtdienst. (3.10 Lichtsein). HILVERSUM 2 18.00 (S) Vrije tijd. blije tijd 18 30 R.V.U. De Jaren '30-'80. 18.50 P.P.: Uitzending van de CPA. 19.00 (S) De Rode Draad. 20.00 (S) VARA-klassiek: Contrabas en plano: heden- optuig daagse muz. 20.20 Het zout In de p«,oi« ;Cj tureel programma. 21.05 (S) VARA-klaitfc Radio Philharmonisch Orkest met pü« klassieke muz. (Pauze 21.35-21.45 H«W In de pap) 22.30 Nws. NOS. 22.40 Opa School. VARA 23.25 Jazz-special. 23.5 Nws. HILVERSUM 3 leder heel uur nieuws. 19.02 (S) Rauhlu 22.02 (S) Roek-Tempel. 23.02 (S) Walhü Pi/-ht waar Willem Wever woont? 10.02 J-4"1 (S) Muziek bij de koflle. 12.03 (S) Het nuttlgèn var (7.30, Nws.) 9.00 Gymn voor de vrouw. .VlCfl 9.10 Waterst. NOS: 9.15 Werk- 11"*» bank AVRO; 1000 Radj0 La_ waaipapegaal. 10.10 Concerlani: klass. muz. 10.30 't Is historisch. 10.50 'Radiojourn. 11.00 De Nederlandse Schoolradio. 11.20 Aspecten. 11.50 Regio-aal, provinciale In form. 11.56 R.V.U.: Energie in discussie (2). 12.16 OVERHEIDSVOORL.: Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.26 Meded. t.b.v land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Radiojourn. HmüSüM TROS: 7.02 (S) De Havermoi e WW how- 9 03 <s> Con,inu r 11.03 (S) Oe polderpopi r-Q) 12.03 (S) De Nederlandsli <oCfBr top-10. 13.03 (S) 50 pop ol envelop. 15.03 (S) TROS Top n VARA: 7.00 Nws. 7132 2 Del (KV. se opera 1925-1950. 9 30 ZZD C Klass. vloolmuz. 9.55 (S) 10 fj, viixyti pianomuz. 10.25 (S) Feesl herkenning: klass. muz. 1 Nws. 12.02 (S) Lunch met kamermuz. 1 Het zout in de pap. 13.30 (S) Hedendu muz.: Nederlandse componisten. 14.001 14.02 (S) Philharmonisch Kwintet van nen. 15 05 (S) Muz. van Scandinavö componisten. 15.55 Het zout In de 16 25-17.00 (S) Kamermuz. voor vioolpj Het familiale leven van de Buddenbrooks bleef uitermate gecompliceerd, dat konden wij gisteravond wederom vaststel len. Intussen is het met zo'n serie ongeveer als met het ro ken of drinken: als je niet uit kijkt raak je er nog aan ver slaafd. Overigens, voor een ontwenningskuur hoeft men dan eventueel niet zo beducht te zijn, want de series volgen elkaar op het scherm op met een regelmaat, waar geen ein de aan lijkt te komen. Brandpunt hield zich bezig met het sinds zondag weer bij zonder actueel geworden barre verschijnsel van het voetbal vandalisme. En met name dan de eventuele terugslag daar van op tv-voetbalreportages. Want sinds men een NOS- technicus de neus heeft ver brijzeld - de druppel die de emmer deed overlopen zo werd dat uitermate beeldend genoemd - leken die een beet je op de tocht te komen staan. Maar dat viel bij nader inzien nogal mee. Althans deelde Bob Spaak mee, dat men vanavond bij de bekerwedstrijden weer gewoon aan de slag gaat. Het viel mij overigens op dat ver slaggevers - Kees Jansma en vooral Theo Reitsma - aan-' zienlijk minder voor hun hachje beducht waren dan de l technici. En verder ook dat dereen om „garanties" vro E die niemand kon geven. Nou, tenslotte stelde ik i nog met enig plézier vast Koos Postema in Den Héd Vandaag de heren Van Dam (PvdA) en De Beer (VVD)' e Mounties van het huurwei noemde. Ik geef toe, een derhand is gauw gevuld. HERMAN HOFHUIZ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2