,lk vind het heel fijn
om naar te kijken,
maar zou je het niet
anders kunnen doen?'
Limburg tegen
Oost-Nederland
in de Minivoetbalshow'
35
D'66 wil nationale omroep
TERUGBLIK
Jurylid van VARA 's voorstelling:
TELEVISIE VANAVOND
-(
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURAN
VRIJDAG 7 MAART 1980
PAGINA 2 S
r
Het deelnemende gezelschap mi
med voor de zoveelste keer de zon
nige openingstune van het amuse
mentsprogramma „Vara's voor
stelling": „Wij willen op tournee
van Roodeschool tot in Carré". Be
ginnende artiesten krijgen hier
immers de kans zich aan het Grote
Publiek te presenteren. „Een
springplank voor jong talent"
luidt het voortvarende parool.
Maar na twee dagen van moei
zaam repeteren wekt een groot
deel van het jonge talent de in
druk ernstig te twijfelen aan de
veerkracht van de springplank.
Ook de makers van het programma
hebben moeite zich begeesterd over
hun geesteskind uit te laten. Verwon
derlijk is dit niet. Het gaat hier im
mers om een variant op het jarenou
de thema van de Talentenjacht, dat
in het verleden in de vorm van pro
gramma's als „Rodeo" en „Nieuwe
Oogst" al meer dan genoeg is uitge
molken. Maar bij de Vara achtte men
de formule blijkbaar nog steeds suc
cesvol. Alom in de lande wordt weer
op talenten gejaagd en altijd komen
er weer mensen op af die allemaal
denken dat hun kunstje van unieke
kwaliteit is. Uit dat rijke aanbod
doen de plaatselijke Vara-af ge vaar
digden een altijd weer moeilijke
keus. Het geselecteerde gezelschap
dat dan overblijft wordt bij voorkeur
op een zondagmorgen naar Hilver-
- sum getroond om daar een definitie
ve auditie te doen voor het ganse
produktieteam dat zich met het pro
gramma bezighoudt.
Doorslaggevende stemmen hebben
het Vara-amusementsgezicht Henk
van Montfoort, regisseur Rinus Spoor
en comboleider Henk Westrus.
Van Montfoort zegt over het pro
gramma: „Eigenlijk presenteer ik het
alleen maar. Kijken doe ik nooit.
Voor mij is goed amusement een pro
gramma van Pim Jacobs".
Roem
Toch beslist dit drietal voornamelijk
wie er in de Voorstelling komen en
zij dragen er zorg voor dat alle amu-
sements-ingrediënten, liedje-dansje
kunstje, evenredig aan bod komen.
De gelukkigen die binnen dit stra
mien passen, worden een half jaar la
ter uitgenodigd naar de studio te ko
men. Dan blijkt dat de eerste stap op
weg naar Carré te bestaan uit uren
lange repetities en dikke lagen
schmink op onschuldige kinderge
zichten.
Vijf scholieren uit Rhenen die onder
de naam „Royal Flush" een mario
nettennummer brengen mopperen
vanachter hun masker: „Ze willen je
wel helpen, maar je moet wel precies
ten en jaarmarkten en zien in dit tv-
optreden een bekroning van hun
hobby. Zij hoeven geen roem, even
min als de leden van de „Charles-
town Jazzband", die voor de vrolijke
dixielandnoot mogen zorgen. „We
doen het niet omdat we het zo'n leuk
programma vinden. Maar we bestaan
tien jaar en dan wil ie wel eens iets
aardigs doen. Als je dan op tv komt,
is dat prima, al wordt er met al dat
repeteren natuurlijk wel met je ge
sold".
Dit soort deelnemers behoort tot de
categorie goedwillende amateurs, die
het hele gebeuren als een uit de hand
gelopen lolletje beschouwen. Aan hen
is de springplanktheorie dus niet be
steed. Ernstiger wordt het met de
kandidaten die daar wel serieus in
geloven. Cabaretière Anne-Marie
Konincks uit Utrecht bijvoorbeeld.
Jaren trok zij met liedjes het land
door in het gezelschap van clown
Doppie. Na een auto-ongeluk slijt ze
nu haar dagen op een verzekerings
maatschappij, onderwijl werkt ze
krampachtig aan een come-back. „Je
krijgt het niet zomaar", weet ze in
tussen. „Het enige wat je kan doen is
zoveel mogelijk audities aflopen. Of
het nu Sesamstraat is of dit program
ma. Het voordeel hiervan is dat je
ontzettend veel mensen bereikt. Bo
vendien zullen er ook wel impresari
o's naar kijken".
Dezelfde taktiek volgt de zingende
danseres Lisa Brown uit Rotterdam.
„Nu ga ik met een programma het
land in. Ik dans, ik zing, ik babbel en
beeld typetjes uit. Dat werk is eigen
lijk heel vervelend, maar als ik het
hier nu goed doe, kan ik misschien
doorbreken".
Beide dames blijven er met een naïef
soort fanatisme in geloven. „Vara's
voorstelling", door de gevestigde cri
tici niet waardig geacht er maar één
woord aan te besteden, laat ze in de
waan.
Arbeidsbureau
Regisseur Rinus Spoor meent ernstig:
„We zijn in feite een arbeidsbureau
voor jonge mensen die de showbizz in
willen". Hij ondersteunt die stelling
door naar een zangeresje te verwijzen
wiens stem tot in het Noorse Trond-
heim zou zijn doorgeklonken. Dat het
niet zomaar om vrijblijvende flauwe
kul gaat, moet het panel van Gooise
schnabbelaars bewijzen, die als jury
dienst doen.
Henk van Montfoort, het amusementsgezicht van de Vara.
Rinus Spoor: „We hebben wel eens
geprobeerd wat andere mensen voor
dat pannel te krijen. Mensen die je
echt kritisch zou kunnen noemen als
Anthierens of Scheepmaker, maar
die willen niet en wat moet je dan?"
Jury
Blijft er dan werkelijk niets anders
over dan argeloze kandidaten onder
werpen aan het belerende woordje
van mensen die interesse veinzen? Ze
telkens weer een verhaaltje laten op
hangen in de trant van: „Ik vond het
erg fijn om naar te kijken, maar mis
schien zou je dit of dat kunnen doen,
want je staat hier tenslotte om te le-
Naar het oordeel van de jury had zij
de meeste allure. Het publiek had de
marionetten uit Rhenen het aardigste
gevonden. Ook het panel had zich al
lovend over de scholieren uitgelaten:
„Zo zie je maar, de Nederlandse jeugd
is niet zo slecht als zo vaak wordt ge
dacht". Het dixielandorkestje werd
naar huis getuurd met het verwijt te
weinig gelijkenis te vertonen met het
Pasadena Roof Orchestra en Anne-
Marie Konincks staarde verbitterd
voor zich uit. Zij verweet pannellid
Viola van Emmenes grove ondeskun
digheid. Anne-Marie had in haar
liedje de mening van een kind ver
tolkt, maar Viola kende geen kind
met zo'n zware stem. Dit heet tegen
woordig amusement op de buis. The
re 's no business, like showbusiness.
MICHAEL PETERSON
hou l
het lJ
scherm
in het
oog
Hedy d'Ancona is het middelpunt In „Een ander uur U".
Vanavond in de tiende wedstrijd van
dit seizoen zullen de koplopers in Pou
le B van de minivoetbalcompetitie uit
maken wie er naar de finale gaat. Het
team van Oost-Nederland staat voor op
Eunten, maar als het team van Lim-
urg met meer dan twee doelpunten
verschil wint, staan zij weer bovenaan.
De Limburgers staan o.l.v. Frans Kör-
ver en treden verder aan met o.a. Ge
rard Hoenen, Jo Bonfrère, Willy Ver-
hoeves en Leen Kiers. Het team van
Oost-Nederland o.l.v. Toon Valks ver
schijnt met o.a. Gert Bals, Charlie Bos
veld, Jan Jeuring André van der Ley
en Henk Warn as. Er staat dus heel wat
op het spel en de „oudjes" zullen'onge
twijfeld weer voor gave staaltjes tech
niek zorgen.
Ned. II 21.20 uur.
Laurel Hardy
Stan en Ollie zitten in de gevangenis. Ze
weten zich van de prins geen kwaad en
blijven lachen.
Ned. I 20.40 uur.
De ombudsman
Ombudsman Frits Bom komt terug op de
„DERDE TV-NET MOET RECLAME-NET WORDEN"
«rf,emen;3ire,redactiej ONTKOPPELING
Om voor een zendmachtiging in
aanmerking te komen zal een om
roepvereniging een minimumaan
tal leden moeten tellen, dat door
de ontkoppeling van het program
mablad veel lager zal liggen dan
nu het geval is, waarschijnlijk en
kele tienduizenden. De gedachte
van omroepverkiezingen heeft
D'66 inmiddels verlaten, omdat
naar haar mening daardoor ook
weer grote omroepen zullen ont
staan. Omroepen moet kleinscha
lig blijven, vindt D'66. Verder
moet aan de zendgemachtigden als
eis gesteld worden dat zij een to
taalprogramma brengen, aldus de
nota. De programma's zullen vol
gens de nota regelmatig moeten
worden gecontroleerd. Wanneer
dan blijkt dat de omroep niet lan
ger voldoet aan de gestelde eisen,
dan kan dat leiden tot een waar
schuwing of zelfs intrekking van
de zendmachtiging. Ook moet de
zendmachtiging voor radio en tv
moeten worden losgekoppeld, zo
dat een tv-omroep niet automa
tisch radio-zendtijd krijgt toegewe
zen. Een gedeelte van de omroep
middelen moet worden overgedra
gen aan een productiefonds voor
kostbare en cultureel waardevolle
programma's, waar alle omroepen
een beroep op kunnen doen.
Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG D'66 wil naast
de tv-zenders Nederland 1 en 2
een derde „reclamenet", zodat de
STER op de bestaande zenders
kan verdwijnen. Dit derde net
moet worden beheerd door een
nationale omroep. Op Neder
land 1 en 2 moeten ook nieuwe
omroeporganisaties een kans
krijgen. Het lidmaatschap van
een omroeporganisatie moet
worden losgekoppeld van het
abonnement op een programma
blad. Verder zal een bepaald
percentage van de programma's
van Nederlandse makelij moe
ten zijn. Iedere omroep krijgt in
het nieuwe bestel evenveel zend
tijd toegewezen. Dat zijn enkele
hoofdpunten uit de omroepnota,
die gisteren door een werkgroep
van D'66 werd gepresenteerd.
De televisienetten 1 en 2 moeten
volgens de D'66-nota behouden
blijven voor de bestaande omroe
pen en eventuele nieuwe omroe
pen. Het reclamenet Nederland 3,
waar veel meer ruimte komt voor
STER-spots, moet in de toekomst
gaan fungeren als concurrent voor
de te verwachten buitenlandse
commerciële zenders en op die
manier verhinderen dat grote be
dragen aan reclamegelden naar
het buitenlénd gezogen worden.
Dit derde net moet worden be
heerd door een nog op te richten
Nationale Omroep Organisatie
(NOO), die programma's brengt
met daaromheen reclame. Dat
kunnen ook programma's zijn die
door het bedrijfsleven worden
aangeboden. Het enige reclame
element mag echter schuilen in de
vermelding vóór en na het pro
gramma: „dit programma wordt u
aangeboden door...".
De zogenaamde A-, B- en C-status
zal volgens D'66 dus moeten ver
dwijnen, zodat de omroepen zich
niet langer zorgen hoeven te ma
ken over het behalen van hoge
kijkcijfers, maar zich kunnen con
centreren op gerichte program
ma's. Het effect van de vertrossing
zal daardoor verdwijnen, aldus de
nota.
REGIONALE STER
Er moet een landelijke spreiding
komen van regionale omroepen.
Deze moeten gewoon uit de alge
mene omroepmiddelen
worden betaald, dus niet door ge
meente en provincie. D'66 spreekt
zich uit vóór een regionale STER,
om ook de kleinere regionale be
drijven de mogelijkheid te openen
om te adverteren. De regionale be
drijven moeten zelfs voorrang
krijgen boven de grote bedrijven,
omdat deze toch al de gelegenheid
hebben bij de landelijke STER.
Onlangs nog heeft ook de PvdA
een omroepnota uitgebracht. Daar
in wordt weliswaar eveneens ge
pleit voor een derde net, maar niet
speciaal als reclamezender. De
PvdA wil gewoon op alle drie de
zenders STER-reclame en de hui
dige uitgangspunten van het om
roepbestel handhaven. Tot voor
kort was ook de PvdA-fractie net
als D'66 vóór landelijke financie
ring van de regionale omroepen.
Nu heeft de PvdA samen met het
CDA een motie ingediend, waarin
wordt voorgesteld de regionale
omroepen toch voor een gedeelte
te financieren door middel van
een regionale heffing. Dit tot on
genoegen van D'66'er Mertens. Hij
betichtte de PvdA gisteren dan
ook van ongeloofwaardigheid, om
dat deze binnen enkele weken vol-
fen hem een totale ommezwaai
eeft gemaakt. Het PvdA-kamer-
lid Kosto noemde de nota in een
eerste reactie onrealistisch. Vol
gens hem zal het derde net zoals
D'66 dat wil het „vuilnisvat" wor
den van de Nederlandse tv, waar
alles op terecht komt wat door de
andere zenders niet wordt ver
toond. Ook de VVD kan zich niet
vinden in de voorstellen van D'66.
problemen rond sterilisatie en met name
op de knevelcontracten die daarvoor in
ziekenhuizen moeten worden getekend.
Ned. I 19.30 uur.
Twee voor twaalf
Tweemaal twee spelers moeten aan de
hand van vragen een woord zien te vor
men in de quiz „Twee voor twaalf".
Ned. I 20.00 uur.
Vara's voorstelling
Nieuwe gezichten in Vara's voorstelling,
zie ook elders op deze pagina.
Ned. I 20.40 uur.
Ander uur u
De tweede uitzending van „Ander uur U"
draait om Hedy d'Ancona. Zij is Eerste
Kamerlid voor de PvdA en heeft met
Maurice de Hond een sociaal-wetenschap
pelijk onderzoekbureau.
Ned. I 21.55 uur.
Harrisburg
Het tweede deel van „Een jaar na Harris
burg" laat zien dat kernenergievoorstan
ders ervan uit gingen dat radioactief afval
ófwel kon worden opgewerkt, ófwel in
zee gestort. Sinds enige tijd wordt voorge
steld dit afval in diepe zoutkoepels onder
de grond te storten. Over de risico's van
deze oplossing gaat deze uitzending.
Ned. I 23.00 uur.
Matt en Jenny
André van der Ley zal vanavond
ongetwijfeld voor snelle bewegingen
zorgen In de Minivoetbalcompetite.
Jenny ontmoet een aardige schooljuf
frouw, die haar les wil geven. Matt vindt
dat maar niks.
Ned. II 18.59 uur.
Kies
In de jongerenrubriek „Kies" is jaloezie
het onderwerp.
Ned. II 19.25 uur.
Geheim kommando
Majoor Brady wekt de ergenis op van Mo
nique door met Gestapo-mannen in het
restaurant aan te pappen.
Ned. II 20.27 uur.
Vandaag
de dag
Ds. Ype Schaaf heeft het over de bekende
kreet dat de tijd zo „veranderd" is.
Ned. II 22.50 uur.
Zaterdagmiddag
Morgenmiddag is er om 15.32 uur het lied
je „Jan de muzikant" van Jules de Corte,
„Het hondje Rexie", „De kleine pinguin"
en „De vrienden van Anna".
Zaterdagmiddag vanaf 15.32 uur.
NEDERLAND 1
Nieuws voor doven en
slechthorenden
Sesamstraat
Paspoort, voor
Spanjaarden
Journaal
Barbapapa
Popeye
Laurel en Hardy,
slapstick
De Ombudsman
Twee voor twaalf
Nieuwe gezichten in
VARA's voorstelling,
muziekprogramma
Journaal
i
Een ander uur "U"
18.55
VARA
18.59
19.05
19.10
19.30
20.00
20.40
22.50 Vandaag de dag
KRO m
23.05 Praten met de j
minister-president
NOS
23.20 Journaal
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportprog
18.30 Actual. 18.45 Kleuterprog
18.55 St-Paull Landungsbrucke
tv-serle. 19.25 Reg. progr. 19.5v
Progr. overz. WDR: 18.00 Licht prog™
20.15 Flltterwochen (Honnlngman^I
speelfilm. 21.55 Economisch magai
22.30 Actual. 23.00 Sportprogr. 23.1
DUITSLANd 2 l
8.20 Slapstick. 18.35 Idem. 19.11
NEDERLAND2
NOS
•18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.25 Italiaans; avanti avanti
(2 herhaling)
NOS
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Matt enJanny, tv-serie
19.25 Kies
NOS
20.00Journaal
NCRV
20.27 Geheim Commando,
tv-serie
21.20 Minivoetbalshow
22.10 Hier en nu
22.00 Actual. 22.20. Cultureel magc
23.05 Abrechnung in San Francisf
18.00 Kinderprogr. 18.30 Tv-cursi-ij
sociale wetenschappen. 19.00 Vrijfx-
tijdsmagaz. 19.45 Actueel protr"
20.00 Journ. 20.15 Docum. sertpi'
21.00 Momenta. 21.15 Religie«v<
progr. 22.00 Die Bauern. tv-serijje
22.45 Docum. serie. 23.30 Journ.
BELGIE NED. 1 jle
18.00 Jeugdserie. 18.20 KleuterprogL.
18.35 Open School. 19.05 Kunstmf"
gaz. 19.35 Meded. en Morgen. 19.#°
Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Cfn
Wash, speelfilm. 21.50 Intervietui
22.40 Journ. (u
BELGIE NED. 2 fj
Van 18.00 tot 20.15: Zie NET I. 20.tf
Poppenshow. 20.40 Docum. 22.1'
Cultureel magaz. Pn
BELGIE FRANS PJ
Northern Lights, speelfilm.
NEDERLAND 1
TELEAC
10.45 Russische II voor
gevorder den (5 herh.)
11.30 Microprocessors II, 1e
cyclus (17 herh.)
OPEN SCHOOL-NOS
12.00 Fries voor Friestaligen
(6 herh.)
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 Journaal
NCRV
15.32 Jan de muzikant
15.35 Het hondje Rexie,
tekenfilm
15.45 De kleine pinguïn,
teken filmserie
15.55 De vrienden van Anna,
jeugdfilm
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.05 Act. 10.25 Mu(
.progr. 10.34 Rauchende Colts (Gunj
moke, tv-serle.). 11.20 Serie
sticks. 11.35 Reportages. 12.20 Ach
progr. 12.50 Persoverz. 13.00-13.1(
13.40 Progrj
Report. (Reg. progr. NDR: 17.30 PrtJ
gr.overz. 17.31-18.00 Die unsterbl
chen Methoden des Franz Josef Waj
nlnger, tv-serle. WDR: 17.30 Aq
17.55-18.00 Progr.lnform.).
Cursus wiskunde (herh.). 17.30 Cil
BELGIE NEDERLANDS
14.00 Open School. 15.30 Cult.
gaz. 16.00-17.45 Siegfried (Die N
BELGIE FRANS ,D(
15.30 I'Enfant sul twet, toneelstul ve
17.00 Progr. voor bsitenl. werkn ejs
mers. 17.30 Jeugdmagazlne.
0.00(S) Europees Concertpodlui
SSL'Sk*» n0S-c"iu""-S|'3 l
NOS: leder heel uur nws. 18.03 (S) I
,n Avondspils met de Nationale Hitparac
>S'70. VOO: 19.00 (S) Veronica Sport. NOS:
HmgSM
fl!H« "CW: 702 IS) eoptrl»
Hl? Tr -sof.
13 03 S r°J- 1?03 <S> Los vasI- (13
T?Ol? D'k
Studio I. 16.02 (S) De Speeldoos.
TROS: 7.00 Nws. 7.10 Och-
tendgym. 7.20 TROS-blnnenkort.
eurlfr 9.00
Coulissen. 12.26 Meded. voor s
tulnb. 12.30 Nws.^12.36 Aktua
boeUongerer
V-Zaterdag-Sport.
Ie
00 Nws. 7.02 (S) Op e K
lonnetie. 's morgens
e. 8.00 (S) Klassiek m
(S) Plano-an. 9.30
Mattfnale. 12.00 N*#e
2.05 (S) Liever de luc
net.... 14.00 Nws. 14.1 fC
Progr.overz. 14.05 (S) AVRO's Platen P
"0 (S) Cabaret over muzls
3rote solisten onder Kart g
1.00 verz.
iS" 12 02 Proflrove
,r de ">3-15 (S) Op
De TROS bracht gisteravond
„Een gelukkige hand", een
stuk van D.L. Coburn, dat uit
eraard al lang in alle schouw
burgen opgevoerd, op het
scherm. Gewoon in een thea
ter-registratie. Ik heb, vrees
ik, nog meer opgemerkt, dat
zulks wellicht nog de beste
vorm van televisie-toneel is.
In ieder geval had ik bij deze
gelegenheid weer heel sterk
die indruk. Daar kwam nog bij
dat het hier ging om een stuk
met een uitermate summiere
bezetting: twee personen, maar
die vallen dan wel zeer exact
te „registreren". Wat overi
gens ook betekent, dat de ca
mera's bijna elke spiervertrek-
king vastleggen. Je kunt om
zo te zeggen precies zien hoe
ze het doen, de acteurs. Het is
in die omstandigheden geens
zins uitgesloten dat zij min of
meer door de mand vallen.
Maar in het geval van zulke
formidabele tonelisten als
Mary Dresselhuys en Guus
Hermus, is daar natuurlijk
geen sprake van. Integendeel,
het was werkelijk adembene
mend die twee mensen op dit
uitermate hoge niveau hun
vak te zien beoefenen. Allicht,
het blijft altijd beter om lijffjl
lijk de schouwburg te bezo
ken, maar als een
gisteren en op die i
avondje toneel thuis bezorj
krijgt, ach, dan is dat nog alti
meegenomen. Ik wil eigenli)V(
maar zeggen: er zijn toch
ker wel meer stukken d'
een gegeven moment in
theater zijn uitgespeeld?
Tros aktua liet een van de pR
loten die betrokken zijn bij hi
merkwaardige heiniken-affa
het woord,
moet nog voorkomen
interview had dus iets indi
creets en vooral veel
digs. Trouwens, als ik i
dl*
herinner heeft aktua zelf
het verleden haar zwijgzaarr'
heid in een bepaalde affaii 1
wel eens terecht verdedif
met erop te wijzen dat zij n(
„sub judice", om niet te zeggf
„onder de rechter" was.
Een reportage over het al
lastige Amsterdam („Mokui
wat maak je me nou") dro(ye
iets te zeer de kenmerken va
haastig in elkaar gedraaid
zijn om helemaal au serieuj.
genomen te kunnen worden.
HERMAN HOFHUIZE