•<t Stuntman/acteur Robert Conrad laat zijn filmkunstjes zien Geef jonge artiesten in de WW speel kans op derde televisienet Harde feiten en geen fabeltjes in ,De schone schijn' van de kunst TERUGBLIK i TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG z RADIO DINSDAG hou t1 het lJ scherm in het oog RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 3 MAART 1980 Kunstbeleid verklaard voor een breed publiek, dat staat voorop in „De Schone Schijn" van NOS-tv, die morgenavond op Ned. I om 22.10 uur begint aan een nieu we serie van drie afleveringen. Eind vo rig jaar kwam de positie van de schep pende kunstenaar aan de orde, ditmaal zal samensteller Thijs Chanowski zich bezig houden met de instellingen voor or ganisatie en verspreiding van kunst in de samenleving. Over wat in die kringen omgaat wordt heel wat afvergaderd, hetgeen zijn neerslag vindt in omvangrijke rapporten. De man in de straat hoort er meestal pas van als er er gens heibel ontstaat, zoals laatst bij de mi- mespelers, die te laat met hun plannen bij de minister kwamen en toen niets meer kregen uit het voor hen bestemde potje. Daarom is het goed, dat deze zaak nu op het scherm wordt opengegooid. Dat er zelfs har de noten worden gekraakt. Het huidige beeld van de kunst, d.w.z. de herscheppende kunst zoals die wordt bedreven door musici en theatermensen, laat verstarring aan de top zien en beknotting van talent aan de voet. In het kort komt het hierop neer: mu sici in de bestaande orkesten worden be noemd voor het leven. Dit slokt een groot deel op van de 185 miljoen, die door de ho gere en lagere overheid jaarlijks wordt uit gegeven. Slechts een klein deel blijft over voor de experimenterende en improviseren de muziekgroepen. Ongeveer hetzelfde ziet men gebeuren in een theater. De gesubsidieerde theaterbe drijven souperen zoveel overheidsgeld, dat er voor beginnend talent weinig overblijft om zich te bewijzen. Deze beginners kunnen putten uit een bescheiden pot voor experi mentele projecten na zorgvuldige studie van en goedkeuring op hun plannen. Terecht. Gaan zijn van start en slagen zij, dan zullen zij het jaar daarop gemakkelijker voor een eenmalige toekenning in aanmerking ko men. Blijkt hun werk blijvend, dan kloppen zij de derde maal in elk geval tevergeefs aan, omdat zij inmiddels worden gerekend tot de gevestigde groepen. De grote gezel schappen beschikken echter over beperkte plaatsing met als gevolg, dat aankomend ta lent in de WW verdwijnt. In „schone schijn" zal dit leiden tot de vol gende redenering: De kunstenaar heeft het meest onsociale beroep ter wereld gekozen en daar zal hij de consequenties van moeten trekken. Een niet zo heldere boekhouder Juist nu de NOS de tijd rijp acht om de minister het voorstel te doen tot uitbrei ding van de tv-zendtijd met 54 uur per week, verschijnt een PvdA-commissie met het vergaande plan om dagelijks tv te brengen van 12 tot 24 uur en ter finan ciering daarvan de STER-zendtijd uit te breiden. Bovendien zou er een derde net moeten komen voor minderheidspro gramma's. Dit zijn programma's over on derwerpen waarvan mag worden aange nomen, dat er geen grote publieken naar zullen kijken, maar die geïnteresseerden sterk aanspreken. Het gaat in beide gevallen om meerjaren plannen. Het is moeilijk op voorhand er conclusies en consequenties aan te verbin den. Men mag hoogstens vaststellen, dat de vraag niet te vroeg komt, mede gezien het groeiende aantal mensen, dat overdag gele genheid krijgt tot tv-kijken, en het feit, dat steeds vaker door kijkers op buitenlandse zenders wordt afgestemd. Wat de STER be- kan een niveau lager aan het werk gehou den worden. Een kunstenaar aan het eind van zijn artistiek vermogen zal plaats moe ten maken voor talentrijker opvolgers, om dat eerst en vooral er kwaliteit geleverd moet worden. Hij (zij) zal dan terecht komen in dezelfde WW als waarin nu de jonge artiest loopt. Dat is maar een kwestie van zien. Zal min der erg worden als het lijkt, wanneer de subsidieverschaffers, zeg kortshalve CRM, tot een schikking kunnen komen met het ministerie van Sociale Zaken. Het jaarlijkse door deze beide ministeries naar kunst en kunstenaars over te hevelen bedrag, in de vorm van subsidie dan wel van sociale uit kering, zou gestort moeten worden in fond sen waarbij raden van kunsten met betrok kenen onderling uitmaken hoe en aan wie het geld wordt verdeeld, waarbij voorop moet staan, dat alleen kunstenaars, die iets te bieden hebben, de kans krijgen voor het publiek te verschijnen. Hier speelt nog een ander aspect in mee, dat niet minder stevig zal worden aangepakt door Thijs Chanowski en zijn mede-pro grammamakers, onder wie NOS-supervisor Jan Venema. Hierbij komt de volgende mis groei aan de orde: in de vrije theaterproduc ties wordt gemikt op de gemiddelde publie ke smaak. Het succes, d.w.z. de volle zalen, verleiden het gesubsidieerde toneel ertoe soortgelijke producties op te zetten. Dit voert tot oneigenlijk gebruik van subsidie geld, dat juist wordt uitgegeven om de ver nieuwing in de kunst een kans te geven en daarvoor publieken te creëren. Dat dit laat ste te weinig gebeurt heeft er ook mee te maken, dat zaalhouders en schouwburgdi recteuren uiteindelijk de programmakeus bepalen en niet de (her)scheppende kunste naars. Dat komt volgens Chanowski en de zijnen doordat in diverse gemeenten de schouwburgen worden uitgebaat als horeca bedrijven, onderworpen worden aan een soortgelijke exploitatie-opzet als het ge meentelijk zwembad. Daar is de kunst ech ter niet mee gediend. En nog minder is daarvoor het subsidiegeld bestemd. In „schone schijn" zal de stelling worden verdedigd, dat er voor elke vorm van thea ter, ook de sterk experimentele, publieken te vinden, althans te vormen zijn. Bewijzen daarvoor levert bijv. het Shaffy-circuit, dat met probeerproducties veel volk tot zich trekt. Dit gebeurt in kleine zalen, die zich met grote regelmaat vullen. Eenzelfde voor stelling in een grote zaal zou waarschijnlijk na één keer mislukken en voorgoed ver dwijnen. De kleine zaalproducties zullen op korte termijn meer kansen moeten krijgen. Dit hoeft niet ten koste te gaan van grote zaalproducties. Om de verstarring uit het huidige kunstbe leid te krijgen, zullen wettelijke regelingen nodig zijn, o.a. die op de instelling van door kunstenaars en raden van kunst zelfstandig te beheren fondsen, gevoed door subsidies Thijs Chanowski: „Jong talent moet kans krijgen in kleine zaalprodukties uit daarvoor bestemde subsidiegel den". en sociale uitkeringen, als betoogd door twee departementen dus. Verder zal moge lijk de omroepwet moeten worden aange- East om nauwere samenwerking tot stand te rengen tussen de omroepen en gebundelde theateractiviteiten. Deze twee grote bron nen voor werk voor (her)scheppende kun stenaars werken nu veelal langs elkaar heen, hetgeen geld kost, Zeker als men het ziet gebeuren, dat een operavoorstelling zwaar gesubsidiëerd wordt ten behoeve van eigenlijk een klein publiek, waar tv en radio weer extra voor moeten betalen als ze er iets van willen uitzenden. En omdat dat te duur is kopen ze liever iets in het buiten land. Van oudsher de Fabeltjeskranteman Thijs Chanowski zal in „De Schone Schijn" met harde cijfers komen, hem verschaft door de econoom Jan Honout. In interviews van Gerrit Bussink en George Hulshof zal hij bovendien uitgesproken argumentatie aan dragen. Allemaal harde feiten en zeker geen fabeltjes. Jonge experimenterende theatermensen zouden een kans op het derde tv-net moeten krijgen. treft, behoeven er geen problemen te be staan, want volgens STER-directeur Chr. Smeekes moet hij bij gebrek aan karig toe gemeten zendtijd jaarlijks voor 160 miljoen aan tv-reclame van de hand wijzen. Boven dien kan er volgens hem een bepaling ko men, dat voor kinderen schadelijke reclame uitsluitend in de (latere) avonduren mag worden uitgezonden. Of het PvdA-voorstel op korte termijn haal baar is moet worden betwijfeld, maar het NOS-plan moet ten departemente en in het parlement een goede kans kunnen maken. De daarvoor aangevoerde NOS-argumenta- tie klinkt overtuigend genoeg. Dagelijks be kijkt 15 procent van de Nederlandse kijkers buitenlandse zenders. De NOS verwacht, dat dit cijfer snel en aanzienlijk zal toene men, als hier t.z.t. ook Nederlandstalige pro gramma's uit het buitenland ontvangen zul len kunnen worden. Omdat ons land wordt omgeven door grote landen, die wel met ei gen satellieten zullen gaan werken, wordt de Nederlandse kijker zonder veel extra kosten gemakkelijk door het buitenland be reikt en naar men mag aannemen ook be speeld. Grote adverteerders kunnen dan in de verleiding komen om hun voor ons land bestemde reclame via het buitenland op het Nederlandse scherm te doen neerdalen. Technisch, organisatorisch en commerciëel (financiëel) lijken dit allemaal haalbare kaarten. Moeilijker vooralsnog komt over de vraag, hoe al die Nederlandse zendtijd gevuld moet worden. Verschillende omroe pen hebben daarover al hua gedachten la ten gaan en zijn tot verschillende uitkom sten gekomen. We zullen moeten afwachten hoe dit allemaal uitpakt. Een hint hiervoor kunnen we alvast opdoen uit de serie „De schone schijn", waarin door NOS-tv morgenavond een stuk kunstbeleid aan de orde wordt gesteld. Op zeker mo ment zal er voor worden gepleit om de om roepwet zodanig te wijzigen, dat het moge lijk wordt financiële en artistieke mogelijk heden, waarover ons land beschikt, ter be schikking te laten komen van de tv. Waar blijven al die leerlingen die door de ver schillende kunstacademies jaar in jaar uit worden afgeleverd? En steekt CRM geen geld in films voor examinandi van de filma cademie, waarvan de resultaten nooit ver der komen dan de archiefkast van CRM? En kunnen experimenterende jongere tonelis ten, voor wie er geen plaats is bij de be staande gezelschappen, niet ingezet worden voor het vervaardigen van tv-programma's? De Nederlandse kijker wil meer zien op zijn eigen tv. En jong artistiek talent loopt van daag de dag in de WW. Twee bevolkings groepen, die als het ware voor elkaar ge schapen zijn. Laten die jongeren zich voor lopig eens experimenteel uitleven op het voor minderheden bestemde derde net. Hebben ze gelijk wat om handen. Het echte talent komt dan vanzelf wel op het eerste of tweede net bovendrijven, waar het voor grotere groepen kijkers kan tonen wat het werkelijk waard is. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Kortweg 18.55 Journaal VARA 18.59 Barbapapa 19.05 Nieuwtjes uit Uhlenbusch 19.35 De witte zeehond, film 20.00 Koning Klant 20.40 De natuur en de mens, natuurfilmserie VARA 21.55 Achter het nieuws 22.25 De onvoorstelbare wereld van Roald Dahl NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.25 Italiaans: avanti, avanti, (2) AVRO 18.59 Doctor Snuggles 19.05 AVRO's Toppop AVRO 20.27 Waaghalzen, reportage 21.20 Televizier Magazine 22.00 Een ruiter rijdt voorbij, tv-serie DUITSLAND 1 (Regio, progr.: NDR: 18.00 Sp< progr. 18.30 Aktual. 18.45 Kleul progr. 18.55 Pariser Geschicht tv-serie. 19.25 Cultur. overz. 19 Progr.overz. WDR: 18.00 Amus.prc Aansl.: Parole Chicago, tv-se 18.30 Literair portret. 18.40 Natu filmserie. 19.15 Aktual. 19.45 Li progr.). 20.00 Journ. 20.15 Rot i Schwarz, tv-film. Aansl.: Loterij-i I slag. 21.10 Film. 21.45 Spass Bels< - Herbert kommt. tv-serle. 22.30 i tual. 23.00 Lastentraeger (Baai speelfilm. 0.35-0.40 Journ. DUITSLAND 2 18.25 Pollzeiarzt Simon Lark, tv-sei 19.00 Journ. 19.30 Spelprogr. 20. Inform, magaz. 21.00 Aktual. 21, 1 Der Boxer, tv-film. 23.40 Journ. DUITSLAND 3 WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-curs i Duits. 19.00 Cultur. serie. 19.45 Akt eel progr. 20.00 Journ. 20.15 Politi J verslag, (herh.) 22.00 Das Amule l speelfilm 23.50 Journ. rie. 18.30 Open School. 19.00 Infor progr. 19.30 Verkeerstips. 19. Meded.en Morgen. 19.45 Jou 20.10 Weerber. 20.15 Spelpro* 20.50 Ontsnappingsroute, tv-ser 21.40 Jongerenmagaz. 22.20 Jou 22.35-23.05 Open School. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Literaire i i brlek. 18.45 Sport. 19.15 Regie nieuws. 19.25 Weerber. 19.30 Joui 19.55 Inform, progr. 20.00 La mals 1 de campagne, speelfilm. 21.20 D i cussie. 23.00-23.05 Journ. NEDERLAND 1 10.00-11.30 Schooltelevisie NOS-NOT 14.00-14.30 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.05 Aktual. 10.25 Re port. 11.10 Liedjesprogr. 11.55 Re portages. 12.25 Aktual. 12.55 Pers verz. 13.00 Journ. 16.10 Journ. 16. Filmreport. 17.00 Klnderprogr. 17. Die Leute vom Domplatz, tv-ser 17.50-18.00 Journ. (Region, prog NDR: 9.30-10.00 Kleuterprogr. WD 8.05-11.55 Schooltelevisie.) DUITSLAND 2 15.15 Klnderprogr. 16.00 Kindi progr. 16.45 Journ. 16.55 Klndt progr. DUITSLAND 3 WDR 7.55 Gymn. 8.05-11.55 Schoolteto sie. 17.00-17.15 Schooltelevis 17.30 Inform, serie. BELGIE NED. 1 14.00-16.00 Schooltelevis 1 17.00-18.00 Schooltelevisie. BELGIE NED. 2 14.00-16.00 Schooltelevis 17.00-18.00 Schooltelevisie. BELGIE FRANS 14.15, 14.30, 15.00 en 17.00 S< televisie. 17.50 Les Mohicans d ris, tv-serie. HILVERSUM 1 TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De verha len van Vlrgillus van Tuil (23). 18.30 (S) De klnderplatenbak. 18.45 (S) De planeteneter, hoorspelserie. 19.02 (S) Tross-country. 20.02 (S) Zomaar 's avonds. 21.30 (S) Mi chel en Louis. 22.02 (S) TROS Big Band Show NOS: 23.02 (S) Met het oog op mor- gon. AVRO: 0.02 (S) Radlojourn. 0.10 (S) Platenscala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S) Muz. en verkeersinform. HILVERSUM 2 om het woord. 20.00 (S) Muziek In Ncj Lil Studio 2: The Academy of Ancient Mus klass. muz. 21.30 (S) Vondel had een kd sen winkel, kwis. 22.25 80ND ZONüi NAAM. NOS: 22.30 Open School. 23.25 Muz. van eigen tijd. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nati nale Hitparade. AVRO: 19.02 (S) De Fran Nieuwe. 19.30 (S) Folk live. 20.02 (S) Prai paal 15. 21.02 (S) Superclean Dreammad 22.02 Radlojourn. 21.10 (S) Blues. Bt HIuraSDto AVRO: 7.00 Muz. en verkeersln- r*m form. (7.03 en 8.03 Radlojourn.) 9.03 (S) Tekst en uitleg. 9.08 (S) J L. Concertant, klass. muz. 10.02 (S) Pirht. D6 zandbakshow. 10.10 Arbeids- vitaminen. 11.02 (S) Lord zeep sop. feuilleton (6). 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.30 (S) Mon vieux, ma viellle. 13.03 Radlo journ. 13.20 (S) De AVRO Diligence. 14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16.02 Hersengymn. 16.30 De zandbakshow. 16.38 Kat In de zak. 17.02 (S) Gas terug. BOTERSPM KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgy- Lange vingers. NOS: 14.30 Open Schol KRO: 15.15 Opvoeden In geloven. 15.1 Geen verboden toegang. 16.30 Het prai progr. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Ech BUÏEBSUM VARA: (Van 7.00-18.00: Aktu ÉV via Dingen van de dag.) 7.02 Gesodemeurders. 8.30 (S) Hi rO land. ze zeggen10.30 (S) T pisch Jansen. 11.30 (S) VARj( zoekplaatje. 13.30 (S) Spitsbeei 15.30 (S) Popkrant. 16.30 (S) Beton. ÊTM mn- 7 20 H 7.30 Nws. 7.: f cr\ B.36 Gordon t«FO .36 Echo. 8.30 Nws. Franks, lichte muz. i 900. 9.00 Gymn. •uw. 9.10 Waterst. 9.15 De letter M. 10.30 Ouder lemaal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ratel. OVERHEIDSVOORL. 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.3 amiEKSDM K&t* rst. KjlóSl» 10.00 (S) Opus van tien tl twaalf. 12.00 Nws. 12.02 (S) li termezzo. 13.00 (S) De mee verkochte "klassieke tien". 13.30 (S) Kore - korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) De hoj "C": Beeldende kunst en kritiek. 14.30 (1 Gultarlteiten. 15.10-17.00 (S) Belcantoriun Die Schoeptung, oratorium van Haydn. .De vroegere stuntman, later bekend Hollywodacteur Ro bert Conrad, laat onder de titel „Waaghalzen" vana vond een en ander zien van de filmkunstjes en gevaar lijke klussen, die hij uit haalde om op te vallen. Hij dankt er nog steeds zijn re putatie aan. Ned. II 20.27 uur. Uhlenbusch Boeren houden diereri om er centjes mee te verdienen. Toch houden zij ook van hun die ren. Ned. 119.05 uur. Witte zeehond Uit het jungleboek van Rudy- ard Kipling het verhaal over de witte zeehond die plezier heeft in het leven. Ned. I 19.35 uur. Koning klant De consument kan weer zijn voordeeltjes halen in de ru briek die eisen stelt aan prijs en kwaliteit. Ned. I 20.00 uur. Natuur en mens In de Spaanse natuurserie dit maal aandacht voor de bijene ter, een kleurrijk vogeltje. Ned. I 20.40 uur. Emancipatie Zoals wij verleden week al schreven krijgen in „Achter het nieuws" emanciperende vrouwen alle gelegenheid te laten horen wat er nog mis is in de samenleving, die door mannen wordt beheerst. Ned. I 21.55 uur. Stuntman Robert Conrad, zoals men hem nogal eens door Hollywood kan zien rondlopen. Roald Dahl In de onvoorstelbare wereld van Roald Dahl ditmaal het gefilmde verhaal over de vrouw Mary, die ook na de dood van haar man blijft lij den onder zijn bedilzucht. Ned. I 22.25 uur. Een ruiter In de negende aflevering van de voorbijrijdende ruiter tre den er gote veranderingen op in het dagelijkse leven door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Ned. II 22.00 uur. Koot en Bie hadden het giste ren op zich genomen het mo dieuze verschijnsel door te prikken, dat hierin bestaat dat een steeds toenemend aantal min of meer leidinggevende mensen zich begeven in aller lei noodlotsvoorspellingen die uitmonden in een koude oor log of zelfs in een derde we reldoorlog. Zij deden dat na tuurlijk weer - die jongens kunnen niet anders - heel be kwaam. Zij waren er overi gens wel in geslaagd ons on derhand welbekende figuren als de Rochebrune, Van der Laak en Tedje van Es even zo vrolijk in het spel te laten meespelen. Dolle pret dus met een nog serieuze onder- en achtergrond ook. Een Aktua Plus was gewijd aan een op stapel staande actie die bestaat uit een „wereld- strategie voor natuurbescher ming" of daaromtrent. Wibo van der Linde interviewde in het kader daarvan prins Ber nard helemaal in Botswana. Daar is op zichzelf natuurlijk niets tegen. Alleen hoop ik dat niemand mij het euvel duidt, dat ik mijn lachen niet hele maal kan houden als Van de Linde die zaken aanpakt, te beginnen met Genesis en de lijn vervolgens doortrekt via Descartes en de prins naar zichzelf. Wibo als filosoof, wie had dat ooit kunnen denken. Robert Long en Leen Jongew-' aard, van wie de requisiete- nauto onlangs werd geroofd en. die daardoor uiteraard danig waren onthand, kwamen zat- rerdagavond Sonja in haar show vertellen, dat zij van vandaag af aan weer aan de slag kunnen en dat was in ie der geval goed nieuws. Even als het feit dat Freek de Jonge na zijn werkwaardige escapa de als televisiepresentator weer gewoon op de oude, joli ge toer bleek te zijn gegaan. Al was zijn optreden nu niet be paald overtuigend. Maar goed, wellicht moet ook hij weer even wennen. Voor de rest was er ook nog al eens aanleiding om de wenkbrau wen te fronsen. Bij dat item bijvoorbeeld over die landge noten die helemaal in Egypte, maar dan ook in een oogwenk hun rijbewijs gaan halen, zij het dat zij daarvoor een fiks sommetje moeten betalen. On der meer ook aan een reisbu reau dat speciale rijbewijstrips schijnt te organiseren naar dat land waar een normaal toerii naar toe gaat om op een ka meel te zitten. Het moet over; gens (nogmaals) gezegd wol den dat Sonja Barend met die merkwaardige mense (vogels van zeer diverse plul mage zonder twijfel) toch uij stekend uit de voeten kaï Tante Lien uit Den Haa (Wieteke van Dort dus) li( tenslotte een alleraardigste U lefonade los. Achter het Nieuws was dez keer bijzonder alert. Hans Pd lak verzorgde op een uitste kende manier het ietwat or] rustbarende nieuws uit d Amsterdamse Vondelstraal Burgemeester Polak spral zelfs van een „buitengewori gevaarlijke en ernstige situd tie". Het was overigens eel bijzonder conflictueuze aflevd ring van de actualiteitenrv briek, moest dat helaas oo wel wezen. FNV-voorzitte Wim Kok kwam ons nog; verontrustend toespreken ovt de mogelijke verscherping va de arbeidsconflicten en Jan c Graaf was naar Suriname g( togen om ons te informere over het daar ontstane niet miskennen conflict. HERMAN HOFHUIZE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2