Dudley Moore en deBolero van Ravel sJrwffia Dona Flor kan overleden echtgenoot niet loslaten Hoogwaardige linoleumsneden van Sees Vlag in Galerie 'De Sluis' DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN Steracteurs in spionagefilm met lawine-climax halverwege „Tafel van Tien": plezierig, maar vaag Vlaams constructivisme in de Lakenhal En verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 29 FEBRUARI 1980 PAGINA 9 LEIDSCHENDAM In Galerie 'De Sluis' worden in de maand maart werken geëxposeerd van de kunstenaar Sees Vlag. Zijn stijl is realistisch maar in de vormgeving enigszins gestyleerd en strak ge houden. Vlag maakt gebruik van li-' noleumsneden, maar dan tot een dermate hoge graad van perfectie gebracht dat ze dikwijls worden verward met zeefdrukken. In de werken van Sees Vlag staat Den Haag en omgeving centraal. Jetty Wery exposeert deze maand met haar keramische plastieken. In het werk van de kunstenares is de natuur steeds als uitgangspunt terug te vin den. Blauw/groen en gebroken wit zijn de overheersende tinten in dit werk. De sieraden van Roos van Al ten, ook gedurende de maand maart in 'De Sluis' te bewonderen, zijn wat hoofdvormen betreft somber, maar worden door het gebruik van spiegelt jes opgefleurd zodat zij een levendig en vrolijk karakter krijgen. De prent van de maand maart werd gemaakt door Hanny Reneman. Het is een ets, getiteld 'Hannularia fructuo- sa', die in een oplage van 30 exempla ren is vervaardigd. Een kleine ten toonstelling van ander werk van Hanny Reneman is in de gang van de galerie ingericht. Galerie 'De Sluis', Sluiskant 24 in Leidschendam, is woensdag tot en met vrijdag van 12.00 tot 18.00 uur, donderdagavond van 19.00 tot 21.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en zondag van 13.00 tot 17.00 uur geo pend. Zeefdruk van Cees Vlag, voorstellende de Haagse Prinsessegracht. UXOR: 10 (16) met Dudley Moore en ulie Andrews. Regie Blake Edwards. ogen we de berichten uit Amerika gelo en, dan heeft Blake Edwards' komedie oor volwassenen „10" de Bolero van aurice Ravel hoog op de nationale hit- farade gebracht, het is immers op deze nuziek, dat Bo Derek, het meisje met de ioogste score in songwriter Dudley Moo t's notitieboekje, in bed het beste warm Dopt. En al heeft dan niet iedereen zoiets raais als Bo Derek in huis, het is nooit reg om voor alle zekerheid maar een >laat van Ravel's Bolero aan te schaffen, e weet niet of hij nog eens van pas ;omt.... Hake Edwards' het meest bekend om zijn ra- endsnelle opeenvolging van grappen zoals in The great race" en de Inspecteur Clouseau- lms met Peter Sellers, begint „10" in een oor zijn doen zeer gezapig tempo. De succes- olie schlager-componist George Webber e Engelse komiek Dudley Moore, die wat /eg heeft van Woody Allen en ook diens Play it again, Sam" in Londen op de plan- en bracht is 42 geworden. Hoewel hij ver een vaste vriendin beschikt, krijgt hij toch het gevoel dat het leven aan hem voorbij glipt, zeker als hij door zijn telescoop de or gieën van zijn overbuurman gadeslaat. Als hij wachtend voor een stoplicht een jong bruidje gadeslaat, weet hij dat zelfs zeker en hij heeft er zelfs een bezoek aan een tandarts voor over om er achter te komen waar zij haar wittebroodsweken doorbrengt en haar dan heel stoutmoedig achterna te reizen. Na enige tijd om haar te hebben heenge- draaid, krijgt hij onverwacht de gelegenheid om haar intiem te leren kennen, wat niet precies wordt wat hij in zijn dagdromen ver wachtte. Maar een ervaring rijker keert hij weer terug bij zijn oude vriendin. Met de Bo lero van Ravel. Edwards moet het dit keer niet zo zeer heb ben van de slapstick-effecten, dan wel van vaak hele subtiele grapjes met zo nu en dan een allergekst sketchje er tussen, zoals het be zoek aan de componerende geestelijke en diens oude huishoudster, een cruel joke in een overigens verder heel lieve, zelfs roman tische komedie. En wat Bo Derek betreft, de sexbom van de jaren tachtig, geef ons toch maar Marilyn Monroe die in Billy Wilder's veel puntiger „The seven year itch" een kwart eeuw gewleden de brave Tom Ewell tot verhitte dagdromen bracht. MILO LEIDEN Toneelgroep Theater wordt een vaste klant van de Schouwburg. Waren ze onlangs al te zien geweest met „Het belang van Ernst", „Don Juan", en „Woyzeck", vanavond zijn ze weer aanwezig met „Tafel van Tien" van Alan Ayckbourn. Ayckbourn is een schrijver die goed ge bruik weet te maken van toneelgrapjes, die soms afglijden naar toneeltruukjes. Een geliefd grapje van hem is bijvoor beeld het telkens verwijzen naar mensen die in het gehele stuk niet op toneel verschijnen. De trukendoos van Ayckbourn betreft voornamelijk de vorm-kant van zijn stukken; zodra men over de inhoud van zijn stukken zou praten, komt men in de knoei. Vaak wordt een zekere betrokkenheid en diepgang gesugge reerd, maar die wordt in feite nooit echt doorgezet. In „Ta fel van Tien" is ook weer onduidelijk wat de schrijver nu eigenlijk heeft gewild. Het stuk bevat vele kluchtige ele menten, maar wordt geen echte klucht. Het bevat ook ver wijzingen naar ideologische en politieke verschillen tussen mensen, en de conflicten die daardoor ontstaan, maar ten slotte blijken die verwijzingen slechts franje te zijn. Ayck bourn doet alsof hij stelling neemt, maar doet dat in wer kelijkheid niet. Het is die schijnbare oprechtheid die me zo hindert in Ayckbourn. Theater speelt „Tafel van Tien" omdat er best leuke en speelbare momenten in voorkomen. „Het stuk" gaat over de problemen die ontstaan binnen het organisatiecomité van het Festival van Pendon. Meningsverschillen lopen uit de hand, en tenslotte wordt de totale oorlog verklaard. De ten tonele gevoerde scène duurt vrij lang en is erg traag; in deze scène moet aan het publiek de situatie geschetst wor den. Is dit eenmaal gebeurd, dan gaat het stuk wat sneller. Omdat het zich echter rondom de vergadertafel afspeelt, is het toneelbeeld weinig dynamisch. Er zijn een paar prach tige rollen (Aryans als tragische dronkelap, Jan Verhoeven als vervelende zeur) waar een paar zwakke tegenover staan. Over het algeheel is het spel wel te genieten, het stuk heeft weer een strak gestructureerde opbouw die ge lardeerd is met een groot aantal grappen (zowel wat struc tuur als wat inhoud betreft). Als de spelers eenmaal op dreef komen, is het stuk echt leuk. Het decor is zorgvuldig ontworpen en uitgevoerd: het is het interieur van een ty pisch Engels plattelandshotelletje. Juist door de zorgvuldig heid wat het decor aangaat, treft mij de onzorgvuldigheid in het uitspreken van de Engelse namen bijzonder onaan genaam (Evans, Newfoundland). Dergelijke dingen vor men een smet op een verder redelijk doordachte voorstel ling. JACQUELINE MAHIEU Scène uit de „Tafel van Tien" LEIDEN Bij de tentoonstelling óver het constructi visme in de Lakenhal, die van 1 maart tot en met 13 april duurt, komt zowel de oude als de jonge generatie Vlaamse constructivisten aan de orde; van 1920 tot he den. De basis voor deze kunstvorm, waarbij vlakken, cirkels en lijnen van fundamenteel belang zijn, werd in de jaren 1910-1920 in Rusland gelegd. Oorspronkelijk was de term constructivisme alleen van toepassing op het werk van Vladimir Tatlin, die de naam 'bedacht voor zijn eigen werk: reliëfs geconstrueerd uit ele menten van verschillende materialen. Pas later gaat men de term gebruiken voor de groep van Russische kunste naars, die zich als eersten van de de traditionele inspiratie bron van de kunst, de natuur, wisten los te maken. Zij wijdden zich geheel aan het ordenen van beeldelementen als lijn, vlak, en cirkel in enkelvoudige kleuren op het -«vlak of in de ruimte. ee Marvin op jacht naar de Rus Boenin. Het zal ongetwijfeld toeval zijn geweest dat de spionage-thriller „Avalanche Express" voor zo wel regisseur Mark Robson als voor acteur Ro bert Shaw de laatste film in hun carrière is ge weest. Beiden overleden kort na of tijdens het einde van de opnamen. Deze laatste rolprent kan nauwelijks een waardige afsluiting van hun filmloopbaan worden genoemd. Noch voor Mark Robson, die ooit Humphrey Bogart regis seerde in „The harder they fall" en die daar naast de sensurround-rampenfilm „Earthqua ke" op zijn naam had staan, noch voor Robert Shaw die hoofdrollen vertolkte in een paar van de grootste filmsuccessen aller tijden: Jaws en' The Sting. De titel „Avalanche (lawine, red.) Express" is om onbegrijpelijke redenen niet vertaald. Het verhaal is gebaseerd op een boek van Colin Forbes, een Alister MacLean-achtige schrijver. Robert Shaw speelt generaal Malenkov, het Hoofd van de Russische Geheime Dienst KGB, die met gegevens van een op handen zijnde o- CAMERA Avalanche Express (12) met Lee Marvin en Robert Shaw. Regie: Mark Robson. peratie overloopt naar het Westen. Onder bege leiding van een aantal Amerikaanse geheima genten stapt hij op de Atlantic Express, de trein die koers zet van Milaan via het besneeuwde Zwitserland naar Rotterdam, om tijdens de lange rit als doelwit te fungeren voor zijn vroe gere kameraden. Opzet is de executie van zijn tegenstander Boenin, gespeeld door Maximilian Sen ell. Een keur van andere bekende acteurs, zoals Lee Marvin, Horst Bucholz en Mike Con nors (uit de tv-serié Mannix) als publieksmag- neet in dit kapitale, maar nauwelijks spannen de en humorloze verhaal. Men moet bijna vijf tig minuten wachten, voordat de actie op het filmdoek goed losbarst (het torpederen van een vrachtschip en natuurlijk een lawine). Jammer dat die climax al halverwege plaatsvindt. Tom van Rijswijk .IDO I Spetters (16) Uit- ekende nieuwe film van aul Verhoeven vooral ge- cht op een jong publiek. De lm vertelt het verhaal van ie jongemannen die zich lieven in de motorcross, remiere; een uitgebreide icensie in de L.C. van afge- ipen woensdag) IDO II Die Blechtrom- ai ti (ie) E n fascinerende lik op het Duitsland van di( tor en tijdens de Tweede nj< Wereldoorlog, gezien door p ogen van het dwergje Os- ir. (vijfde week) ia IDO III La luna (16) egisseur Bernardo Berto- 301 icci gaat wat te ver in zijn nn irfilming van een moeder- 1^0 ton relatie, (tweede week) pg EX Zweedse porno- achten (16) Pornofilm. RIANON Tess (16) Uit- nil ekende film van Roman tlanski over het onsterfe- ke - liefdesverhaal uit het ictoriaanse Engeland, (vijf- iwïeek) 30 UROCINEMA I en II (Al ien aan den Rijn) Spet- rs (16) zie Lido I. UROCINEMA III (Alphen n den Rijn) Bear Is- nd (12) Zie Camera. UROCINEMA IV (Alphen in den Rijn) Als ade- -~iars vielen ze aan (12) tectaculaire film over een oep geallieerde militairen ie een hoge legerfunctiona- s uit een onneembare Duit- - gevangenis gaat be vrij-. RÈENWAY-THEATER ^oorschoten) Odds and vens (a.l.) (eerste week); 'k From hell to victory 2) (eerste week). Brags. Regie: Bruno Baret- to. Sék Bo Derek, gek op Ravel. lllliiiiiil We krijgen in ons land maar weinig Braziliaanse speel films te zien en wat er nog over de grens komt, draagt meestal een strijdlustig en realistisch karakter. Het is daar om wel vérrassend een luchtig werkje als „Dona Flor en haar twee echtgenoten" van regisseur Bruno Baretto tegen te komen, een film die men het beste een erotische komedie zou kunnen noemen, ware het niet dat de maker zijn grap wel erg heeft uitgesponnen, terwijl via de titel, de begin beelden en de reclamecampagne de clou van het verhaal de toeschouwer al lang bekend is. Na een wilde carnavalsnacht overlijdt de jonge Vadinho op straat aan een hartverlamming. Hij was een losbol, die zijn- vrouw Dona Flor zeven jaar lang het leven tot een hel maakte. Maar toch wel een plezierige hel vergeleken bij het keurig geor dende leventje dat de weduwe daarna krijgt als zij met een keu rige apotheker trouwt. Dan verlangt ze terug naar de ondeugen de, maar vitale Vadinho. En ziet, plotseling verschijnt hij, als door de duivel gezonden, weer in haar bed. Alleen maar zicht baar en tastbaar voor haar. Bruno Baretto besteedt na de begintitels een heel lange flash back aan deze Vadinho om te laten zien hoe verdorven hij wel was. Een losbol, die het geld dat zijn vrouw met kooklessen ver diende, vergokte. Een dronkaard en een rokkenjager. Dona Flor slikte het jaren allemaal geduldig, maar na de dood van haar- man hoopt zij een nieuw leven te beginnen aan de zijde van een saaie apotheker. Weer neemt Baretto alle tijd om te laten zien hoe saai deze etikettenplakkende Teodoro eigenlijk wel is. En terwijl hij de wals uit Léhars „Lustige Witwe" op de fagot blaast(!) weten we welke kant het met Dona Flor zal opgaan. Dit soort kleine subtiele grapjes en een schilderachtig beeld van het Braziliaanse burgerleven kunnen niet verhelen dat Baretto als moppenverteller wel erg lang van stof is. Dona Flor tussen haar twee echtgenoten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9