Erik van Reijendam: „M'n fagot wit? Nooit!" televisie vanavo>
Vergrijsde grootvader op tv
bestormd door gewetensvragen
3
i
3
Dimitri Frenkel Frank vroeg
„Wie is er vanavond vrij?"
TERUGBLIK
hou
het l
scherm
in het
oog
PvdA-commissie
wil derde tv-net
televisie vrijdag
radio vanavond
radio vrijdag
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURAN
DONDERDAG 28 FEBRUARI 1980 PAl
Na Schumann en Tschaikowski is zondag
Ned. I om 22.30 uur Felix Mendelssohn
aan de beurt in de TROS-serie „Theo Olof
presenteert". Opnieuw probeert regisseur
Erik van Reijendam, op grond van een uit
voerige briefwisseling, een beeld te geven
van een componist achter zijn werk. Men
delssohn maakte het Erik relatief gemakke
lijk: er zijn stapels brieven van de op 30-ja-
rige leeftijd gestorven componist en de rol
van Felix' zus Fanny, gaf deze film extra
kleur. Hoewel kleur in dit programma een
tamelijk misleidende term is. Erik van
Reijendam: „Om de orkestmusici niet te
veel op te laten vallen, zijn ze evenals in de
vorige programma's in het wit gekleed en
ook de vleugel die door Marja Bon wordt
bespeeld, is weer wit. Ik kan me overigens
voorstellen, dat Marja daar moeite mee
heeft en ik overweeg een andere oplossing,
als ik een nieuw muziekprogramma maak".
Niet alleen omdat ook de kijkers opmerkin
gen hadden. Van Reijendam, van oorsprong
beroepsfagottist: „Als ik met m'n fagot in
m'n eigen programma moest optreden? En
ze verfden m'n fagot wit? Ja, dag! Dat na
tuurlijk nooit".
I
Waarom Erik van Reijendam zijn musici dan
wel in het wit stak, kan deze regisseur moeite
loos verklaren: „Ik maak geen documentaire,
ik probeer de componist en zijn muziek te visu
aliseren. Daarin past niet het zwart van con
certzalen, dus ook geen zwarte vleugel. Ook
technisch kan dat bij de opnamen moeilijkhe
den geven. Misschien komen in het volgende
programma, dat over Liszt moet gaan, helemaal
geen musici voor en hoor je alleen de muziek.
Dan blijft voor mij de taak over, om de gege
vens die ik uit brieven haal, te dramatiseren. Ik
houd me overigens uitsluitend aan de brieven;
dat^s de enige zekerheid om historisch exact te
zijn en bovendien strikt persoonlijk".
In vijftig minuten moet Van Reijendam probe
ren weer te geven, wat zijn persoonlijke im
pressie was, na het lezen van tientallen brie
ven. De TROS-regisseur: „Dat is moeilijk. Met
Tschaikowski ben ik te ver doorgeschoten, ge
loof ik. Misschien heb ik met dat programma er
te weinig rekening mee houden, dat de kijker
al die brieven niet heeft gelezen en het moet
doen met die ene film. Met Mendelssohn is het
me wel beter gelukt".
Groot aantal
Hoe goed het deze keer is gelukt, zal zondag
een groot aantal kekers merken. Van Reijen
dam: „Schumann trok twee miljoen kijkers; dat
is veel, voor een muziekprogramma. Maar wie
er precies kijken, is me niet duidelijk. Ik denk
dat er veel kijkers bij zijn, die uitgeluisterd zijn
op de top-tien; jongeren, die popmuziek zijn
ontgroeid, maar nog niet bewust klassiek zijn
gaan luisteren. Ik weet niet, of de echte klassie
ke muziekliefhebber, voor wie ik dit soort pro
gramma's niet in de eerste plaats maak, massaal
kijkt. Dat heb ik ook nooit zo onderzocht. Er is
zo ontzettend veel goede muziek; daar wil ik
wat mee doen en als blijkt dat twee miljoen
mensen kijken, dan heb ik toch goede hoop, dat
daar mensen bij zijn, die door mijn program
ma's naar de klassieke kant worden getrokken.
Dat wil ik ook eigenlijk. Maar het blijft moei
lijk. Of laat ik het zo zeggen. Als je met carna
val meedoet, dan maak je ook de sfeer mee. Zet
je de camera op datzelfde carnaval, dan mis je
in de huiskamer die sfeer en vraag je je af, wat
er nou het leuke van is. Dat geldt ook voor jazz;
een jazz-opname biedt in de huiskamer nooit
wat de uitvoering in een tentje of in een zaal
teweeg brengt.
Als ik klassieke muziek in de huiskamer wil
brengen, dan mbet ik er rekening mee houden,
dat de sfeer van de uitvoering niet overkomt,
dat is een vast gegeven. Dus moet je er iets voor
in de plaats zetten. Dat probeer ik, als ik mijn
programma's maak. Ik laat muziek horen en
geef daar beelden bij. Zodat de kijker achteraf
kan zeggen: nou, het was mooie muziek en ik
heb ook iets van de componist begrepen"
Twijfels
Tot zekere hoogte lukte dat met Schumann en
Tschaikowski, al zal niet iedereen het eens zijn
met de wijze waarop Van Reijendam te werk
ging. Deze regisseur kent zelf ook zijn twijfels,
sterke en zwakke punten. „Met Mendelssohn
wilde ik laten zien, dat de zus van Felix,
Fanny, minstens even begaafd was. Maar dat zij
alle eer moest laten aan Felix, omdat zij maar
een vrouw was en als vrouw haar plaats moest
weten. Ook wil ik aantonen, hoe moeilijk een
wonderkind het kan krijgen als hij volwassen is
geworden; men verwachtte immers zo veel van
hem en Mendelssohn was een wonderkind. Ik
laat ook zien, dat Felix Mendelssohn graag
schilderde en hoe hij verder als mens was. Een
keurige, nogal saaie man in de omgang".
Na Mendelssohn, van wie men alleen symfo
nisch werk hoort, moet Liszt volgen. Welke
componisten vervolgens voor dramatisering in
aanmerking komen, weet Van Reijendam niet.
In paniek: „Mozart? O nee, daar begin ik niet
aan. Of het moet een hele serie kunnen wor
den".
FRITS BROMBERG
Theo Olof presenteert Felix Mendelssohn, in een programma dat begint met de dood van de
componist.
Martin Balsam die de rol van schrijver Ira Da-
vidoff speelt als een vergrijsde grootvader, die
zich voor jongere tv-kijkers verantwoordelijk
voelt.
Op 31 jan. jl. verscheen Hare Majesteit op
het scherm om het Ned. volk op de hoogte te
stellen van haar voornemen af te treden.
Het onmiddellijk gevolg hiervan voor het
tv-aanbod op die avond met een gewijzigd
programma leidde tot uitstel van het Ame
rikaanse tV-spel „Het is maar een verhaal"
(The storyteller), dat handelt over geweld
op tv en dat de NCRV aankocht en wil ver
tonen om de discussie over dit precaire on
derwerp gaande te houden. We krijgen het
nu vanavond te zien op Ned. I om 19.55 uur.
Eerder schreven wij, dat in dit spel gewetens
vragen een schrijver van tv-spelen bestormen,
zelf een vergrijsde grootvader, die gek op zijn
(klein)kinderen moet vernemen, dat een jongen
een brand heeft gesticht op de wijze als hij in
een tv-spel had laten gebeuren. In die brand
kwam die jongen ook om. Gestikt in de rook,
wordt erbij verteld, want levend verbrand zou
de geschiedenis nog schokkender gemaakt heb
ben.
Tendele steunt dit verhaal op de werkelijkheid,
nl. op die van de destijds 15-jarige Ronny Za-
mora uit Miami, die zijn buurvrouw doodschoot
op dezelfde wijze als hij voorgedaan had gezien
in een aflevering van „Kojak".
Dat kon de NCRV zich aantrekken, want die
bracht deze serie ook op tv, zij het dat deze in
Hilversum werd ontdaan van geweld en dat al
leen die afleveringen werden uitgezonden,
waarin sprake was van een psychologische be
nadering van de misdadiger.
Het lag daarom voor de hand, dat men bij de
NCRV meer dan wellicht bij andere omroepen
de discussie volgde die voortvloeide uit dit ge
lukkig extreme voorbeeld van nagebootst tv-
geweld met dodelijke afloop. Het spel „Het is
maar een verhaal" bevat ongetwijfeld drama,
zoals in de ontmoeting van de vergrijsde tv-
schrijver met de moeder, die bij de brand haar
zoon verloor, maar overwegend dient deze tv-
produktie het doel het gesprek over dit onder
werp op gang te houden.
Men krijgt de schrijver Ira Davidoff, een rol
van Martin Balsam, uitvoerig in gesprek met
producers. Dit zijn de mensen bij de Ameri
kaanse tv, die- met een bepaald spel-in-wording
de boer op moeten om er sponsors voor te vin
den, een situatie die wij in ons land gelukkig
niet kennen, omdat hier de adverteerders niet
de inhoud van de tv-programma's bepalen. Men
ziet de schrijver ook verkeren in de boezem
van zijn gezin, zijn hartelijke betrekkingen met
zijn naaste familie, hetgeen in hem een gevoel
van verantwoordelijkheid ontwikkelt voor de
vele miljoenen, die als tv-kijkers de invloed
van zijn tv-spelen ondergaan.
John Kraan, inkoper voor de NCRV van bui
tenlandse tv-produkties: „Als NCRV streven
we naar de allergrootste zorgvuldigheid bij het
kiezen van tv-werk uit het buitenland. De
vraag over de invloed op vooral jongeren van
geweld op de tv blijft voor ons actueel, juist om
dat hierover nog steeds onvoldoende bekend is.
In die opvatting past het uitzenden van deze
film, waarin zowel tv-makers aan het woord
komen als mensen die door hun werk met ge
weld te maken hebben".
In verband met dit laatste lijkt een opmerking
van een politieman van belang die zegt, dat hij
in tv-spelen nog nooit echt geweld heeft gezien,
maar altijd namaakgeweld. Op de tv blijven
vechtenden elkaar schoppen en slaan, terwijl
hij in de praktijk juist ervaart, dat slachtoffers
soms ernstig worden toegetakeld.
De moeder van de verbrande jongen doet in dit
spel de schrijver ernstige verwijten. De vader
evenwel vertrouwt hem toe, dat zijn zoon al
langer moeilijk gedrag vertoonde.
Dit laatste antwoord past een beetje in het
straatje van de tv-schrijvers, want ook over kij
kers met moeilijk gedrag strekt de verantwoor
delijkheid van de tv-schrijver zich uit. Dit
maakt deze film als verhaal een beetje onge
loofwaardig, omdat het op een pleidooi lijkt
voor de schrijver zelf. Maar voor discussie ook
in de huiselijke kring leent dit tv-spel zich ze
ker, reden waarom het goed is, dat het in het
begin van de avond wordt uitgezonden.
TON OLIEMULLER
Onder de verzamelnaam
„Metropole Show" presen
teert de TROS een aantal
programma's rond het Me
tropole Orkest o.l.v. Harry
van Hoof. Naast de vaste
medewerking van dit or
kest, is het de bedoeling dat
in dit programma de uitge
nodigde artiesten zich nu
eens van een andere kant
aan het publiek laten zien.
In „Wie is er vrij vana
vond?" staat Dimitri Fren
kel Frank in de rol van pre
sentator. Hij leverde een
zeer persoonlijke bijdrage
aan het engageren van de
optredende artiesten. Want
door gewoon bij een aantal
collega'a aan te kloppen met
de vraag „Wie is er vana
vond vrij?", wist hij heel
wat artiesten naar de plaats
van handeling. De Vest in
Alkmaar, te krijgen. Marco
Bakker, Thijs van Leer en
Patricia Paay behoeven ver
der geen toelichting meer,
maar bij de theatergroep
Funhouse van Rob van Hou
ten ligt dat misschien an
ders. Funhouse brengt vana
vond de doldrieste „Beetho
ven-act" uit hun huidige pro
gramma. Maar er zijn ook
buitenlandse artiesten, zoals
de Japanse gitarist Kyoshi
Shomura, die het befaamde
„Concerto d'Aranjuez" zal
spelen. Grote uitsmijter is
Don McClean die na rijn ou
dere sucessen „Vincent" en
„American Pie" besluit met
zijn hit van dit moment
„Crying". Toch is het Dimi-
tri die zelf voor de verras
sing zorgt. In een sketch met
Patricia Paay laat hij zien
dat hij nog veel meer dan
presenteren kan.
Ned. II 2L25 uur.
Lucy
Lucy zoekt per advertentie
een kamergenoot. Carol Bur
nett voelt er wel iets voor.
Ned. 119.30 uur.
Natuurgeneeskun
de
„NOS-tribune" gaat vanavond
over natuurgeneeskunde. Vo
rig jaar brachten 750.000 Ne
derlanders een bezoek aan een
alternatieve genezer. Velen
zijn van mening dat de behan
deling van een natuurgenees
kundige in het pakket van het
ziekenfonds thuishoort. Maar
de aloude vereniging tegen de
kwakzalverij steekt opnieuw
de kop op.
Ned. I 22.10 uur.
Top 50
Ton Poppes en Anita Roose
boom houden ons in een swin
gende disco-show op de hoogte
van de standen in de hitpara
de.
Ned. II 18.59 uur.
Eenzaam spel
In het laatste deel van de
thrillerserie „Eenzaam spel"
gaat de vlucht van accountant
Harry Blake voort Toch heeft
hij nu bewijsmateriaal in han
den, waarmee hij het mis
daadsyndicaat te lijf kan.
Ned. II 20.27 uur.
Soap
Eunice en haar congreslid uit
Washington krijgen een chan-
tagebrief. Intussen belooft Lef-
kowitz de jongen Danny in le
ven te laten.
Ned. II 23.15 uur.
Patricia Paay en Dimitri Frenkel Frank in een
komische sketch in het programma „Wie ia er
vanavond vrij".
OOK UITBREIDING TV-ZENDTIJD
EN STERRECLAME BEPLEIT
Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - De zendtijd van de Neder
landse tv moet worden uitgebreid, zodat van
's middags 12 uur tot 's nachts 24 uur kan
worden uitgezonden. Naast de tv-zenders
Nederland I en Nederland II moet er een
derde net komen. Door de uitbreiding van
tv-zendtijd zal ook de Ster-reklame meer
ruimte kunnen krijgen. De Ster-reklame zal
ook bij de regionale omroepen kunnen wor
den ingevoegd.
Dit zijn de belangrijkste aanbevelingen uit de
gisteren uitgebrachte PvdA-omroepnota, die is
samengesteld door een commissie, onder leiding
van een PvdA-Kamerlid.
De commissie verwacht, dat door een flinke
uitbreiding van de tv-zendtijd het euvel van de
sluikreklame voor een groot deel zal verdwij
nen. Wel is een strenge reklamecode gewenst.
Het systeem van reklame tussen de program
ma's door, zoals dit bijvoorbeeld in de Verenig
de Staten het geval is, wordt door de commissie
afgewezen.
Voor de gewenste uitbreiding is het gebruik
van een Nederlandse satelliet volgens de com
missie niet nodig, want op dit moment ligt vol
gens haar een enorme zendtijd ongebruikt:
„Overdag biedt de tv vrijwel nog niets".
De commissie schat de kosten die met de uit
breiding zijn gemoeid, ongeveer 80 miljoen gul
den per net. In de verruimde zendtijd dienen
meer dan nu het geval is uitzendingen te wor
den verzorgd voor minderheden, aldus de
PvdA-commissie.
Zij is verder ook van mening, dat het huidige
systeem van zendtijdverdeling ingrijpend moet
worden gewijzigd. Zij adviseert dan ook tot in
stelling van een speciale raad, die de sollicita
ties gaat beoordelen van de zeridgegadigden.
Die raad moet vervolgens de minister van CRM
gaan adviseren over al dan niet toewijzing van
een a-, b- of c-zendmachtiging. Die toewijzing
zal gelden voor slechts zeven jaar. Voor de"
zendtijdverdeling moet niet alleen het aantal
leden gaan meetellen, maar ook de mate waar
in men representatief is voor een bepaalde cul-
tureel-maalschappelijke stroming.
Ook de regionale omroep moet, aldus de com
missie, geheel uit de omroepmiddelen worden
betaald. Ook hier moet de eerder genoemde
raad gaan beoordelen, welke levensvatbare ini
tiatieven" voor regionale omroepen bestaan. De
mogelijkheid voor reklame-uitzendingen zal
ook bij de regionale omroep aanwezig zijn.
Het VVD-Kamerlid Wim Keja zei in een eerste
reactie niet te verwachten, dat ook de gehele
PvdA-fractie met deze nota akkoord zal gaan.
„De nota zal onaanvaardbaar blijken voor de
PvdA-fractie in verband met de uitbreiding
van de Ster en de regionale Ster". Keja noemde
de nota verder behoudend omdat zij de uit
gangspunten van het huidige omroepsysteem
vasthoudt. Het voorgestelde nieuwe selectiesys
teem voor zendgemachtigden is volgens hem
„het dichtgooien van de deur voor ons open
omroepbestel".
Elke omroep met
eigen man in Suriname
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Een voorstel van de NOS-
radio in de werkgroep actualiteiten om uit
praktische overwegingen naar Suriname
eén reportageploeg te sturen heeft het niet
gehaald. De diverse omroepen waren tegen.
Het resultaat is nu dat van diverse kanten
wordt geprobeerd eigen verslaggevers, voor
zover die al niet ter plaatse waren, naar Su
riname te laten reizen. Het betreft hier het
Journaal en Panoramiek van de NOS, Ver
onica, de Vara, de Tros en de Avro.
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Sesamstraat
18.45 Paspoort voor Turken
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Staaltje de locomotief
19.05 Kerkbuurt
19.30 Lucy en Mr. Mooney
19.55 't is maar een verhaal
NOS
21.55 Den Haag vandaag
22.10 NOS-Tribune
NOS
23.05 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.55 Journaal
TROS
18.59 De TROS top-50
TROS
20.27 Eenzaam spel
21.25 Wie was er vrij
vanavond
22.20 AktuaTV
23.10 Soap, tv-serie
DUITSLAND 1
(Regionaal progr. NDR 18|
teuer der Landstrasse. 18.3
telten. 18.45 Kleuterpro|
Abenteuer der Landstras|
Regionaal magazine. 19.59(
maoverz. WDR: 18.00 Deti
vey. 18.15 Elne amerlkanlsc,
19.15 Actualiteiten. 19.45 I
tage.). 20.00 Journaal. 20.1
sieprogr. 21.15 Amusem
21.45 Amusementsprogr. 2J
aliteiten. 23.00 Klassieke,
23.55 Journaal.
DUITSLAND 2
18.20 Der Burgermeister. 1|
naai. 19.30 Spelprogr. 21.Q
telten. 21.20 Discussie. 22.2I
23.15 Journaal.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Klnderprogr. 18.30 1
Natuurkunde. 19.00 Je
19.45 Journal 3. 20.00
20.15 Die blinde Sunderln.
formatlef progr. 22.20 Actu(
zine. 23.05 Journaal.
BELGIE NEDERLAND 1
18.00 Tekenfilmserie. 18.05
progr. 18.35 Dick Turpln. 19|
film. 19.05 Sport. 19.35 M
gen en Morgen. 19.45 Journ
Ike, tv-serle. 20.55 Panoraij
Edelman, bedelman, schutt
tv-serie. 22.35 Journaal.
BELGIE NEDERLAND 2
18.00 Tekenfilmserie. 18.05
progr. 18.35 Dlck Turpln. 191
film. 19.05 Sport. 19.35 Mi
gen en Morgen. 19.45 Joumi
Fllmmagazine. 21.00 De Ijzej
tav. 22.00 Doe.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 I
progr. 19.00 Cultureel n
19.15 Regionaal progr. 19.3
bericht. 19.30 Journaal. 19j
matief magazine. 20.15
Daarna Journaal.
NEDERLAND 1
O.S.
10.20-10.40 Fries voor
Friestaligen
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aktual. 10.25 Indis-
kret. speelfilm. 12.05 Docum. film.
12.50 Persoverz. 13.00-13.10 Journ.
16.15 Journ. 16.20 Docum.
Report. 17.50-18.00 Journ.
progr. WDR: 8.05-11.55 Scl
sle.)
DUITSLAND 2
10.30-11.00 Kleuterprogr. 1&
tensch. progr. 16.45 Journ
Jeugdjourn, 17.40 Aktual. en?
17.00-17.45 Schooltelevisie, f
BELGIE NEDERLAND 1 h
14.00-16.00 en 17.00-18.00 Sf|
levisie.
levisie. j,
BELGIE FRANS
14.00-15.00 en 17.15 School,
17.50 Les Mohicans de Pac^
rie.
HILVERSUM 1
18 11 (S) Hier en nu. 18 30 (S) In beweging.
18.45 (S) Leger des Hellskwartler. 19.02 (S)
De wereld zingt Gods lof 19.55 (S) Op de
man af. 20.03 (S) 't Is Ted-tljd. 21.02 (S)
Tien jaar Marcussen-orgel. 21.40 (S) Lltera-
ma-donderdag. 22.02 (S) Bij de tl|d. NOS.
23.02 (S) Met het oog op morgen. KRO 0.02
(S) De Nachtspiegel. 1.02 (S) Tussen de hoe
zen met Wlnfrled Povel. 3.02 (S) Herrie of
Harry op 1. 6.02 (S) Country time. 6.50 Het
levende woord.
TING. 18.35 Gesprekken met vrouK
18.50 Uitzending van de VVD. AVHJ
Zo hoor )e noo sons wat. 19.20
kaan gespeeld. 21.00 (S) P<
muziek. 22.30 Nws. 22.40 (S)
nomuz. 22.58 (S) Strijkkwartet.
Jazz Spectrum. 23.30 AVRO'
naai. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3
leder heel uur nieuws. NOS 18.
Avondsplts met de Nationale
TROS. 19.02 (S) Poster. 20.02
Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S)
a va;
20 r
i
L,.ï 7
KRO: 7.03 Echo. 7.13 (S) Even na
zeven (8.03 Echo.) 9.03 (S) Ge-
var. progr. 12.03 (S) Gevar.
progr. 14.02 (S) 5x3. 15.02 (S)
;rL* Op de valreep. 17.02 (S) ....En zo
•c-'4 hoort het ook.
VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Och-
tendgymn. 7.20 VPRO-Exprease.
(7.30. 8.00 en 8.30 Nws.) 9.00
Gymn. voor de vrouw. 9.10 Wa-
,'Mrn terst. Expres-VPRO. Exrepss-V-
in* pro. NCRV: 10.30 Onder
schooltijd. NOS: 10.45 Werkbank. 10.55
Progr.overz. AVRO: 11.00 Schoolradio.
TROS: 11.20 Week In - week uit. 12.26
Meded.t.b.v. tand- en tuinbouw. 12.30 Nws.
10.36 Aktua. NOS: 13.00 Nws. 13.11 Meer
over minder. 14.20 Op de zeepkl*t....komt u
maar. 14.45 't Kan van nut zijn. 15.30 Van
onze redaktle. VOO: 17.00 (S)
(17.30 Nws.)
JIHRSPM EO: 7.02 (S) Ronduit
"y 8.05 (S) Tijdsein. 9.03 (S
zikale fruitmand. 10.03
der ure. 15.20 (S)
POF 15.30 (S) Top 40.
I
HH1TRSOJ NOS: 7.00 Nws. 7.02 (i c
JB Klassiek. 9.00 Nws. 9.02 -
ziek uit de Middeleeuwen
C sance. Renassance. 9.30
KLASSIEK dagmorgen concert:
phony
Muz.
klankschoonheid van de Poolse
14.40 (S) Plaat-Praat. VPRO: 15.(
(S) MuzJek-op-vler: Hedendaagse
van Nederlandse componiste
Een taart met tien kaarsjes die
aan het slot voorzichtig wer
den uitgeblazen. Ot en Sien
herdacht hoe alweer een de
cennium gele'den de Dolle Mi-
na's de straat op gingen en met
stoute acties de aandacht pro
beerden te vestigen op de gro
te ongelijkheid. Er werd giste
ren wat giechelend op terug
gekeken. Ook wat algemene
conclusies getrokken of het
werkelijk iets heeft uitgehaald.
Dat zou in de een of andere
wetgeving vaste vorm hebben
moeten krijgen. Zoals met be
trekking tot gelijk loon bij ge
lijke arbeid wat een even fer
me kreet was als „baas in ei
gen buik". Erg opgetogen over
het resultaat waren de inmid
dels een jaartje ouder gewor
den en thans keurig geklede
dames niet. Maar dat de Dolle
Mina's in de jaren zeventig iets
op gang hebben gebracht, een
noemde het het uitwaaieref
fect, dat bleef wel min of meer
overeind aan het slot. Maar
dan toch met weinig politiek
effect. Ook in de vakbt
kregen die Mina's geen
aan de grond.
En hoezei
allemaal ook nu door de
sende kaste geregeld
meende een van de aai
gen te zién in de deining
de pil en kortgeleden F
rond de sterilisatie. Er
een nog niet eens zo
theorie over ontwikkelt
Even tevoren deed de N(
en Zweedse film weer e<
der boekje open over het
wenlot. Een geval van ki
loosheid wegens niet bij e
passende bloedgroepen,
kens als ik een Zweedse
zie denk ik weer een va E
bekentenissen van Liv
mann tegen te komen.
lijkt allemaal nogal op el
Dat komt vooral door a
vis-a-vis, maar het wasfl1
tuurlijk wel zielig.
HAN JONK
Zimbabwe en meisjes-emancipatie
op school-tv
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In het kader van de schooltelevisi
briek „Schooltv-Actueel", wordt de komende twee wel1
achtereenvolgens aandacht besteed aan „de verkiezingeIn
Zimbabwe" en „meisjes-emancipatie".
Voor de eerstvolgende uitzending op vrijdag 29 februari (1r"
uur) vormen de verkiezingen in Zimbabwe het hoofdonderv/1
Na een korte documentatie volgt een studio-gesprek met n
medewerker van het Komite Zuidelijk Afrika en een telef ei
gesprek met Karei Roskam, VARA-correspondent in Zimbalet
Verder leerlingen die met video hun eigen schooljournaal f)
ken en bekijken hoe kinderen in winkels worden „behandi
In de uitzending van vrijdag 7 maart (11.00 uur) staat het thi^1
„meisjesemancipatie" centraal. Dit in het kader van de intei
tionale dag van de vrouw (8 maart).