Sonja Barend staat voor de klas in schoolradio Prof. Vergote over dereligieuze beleving Herman van Veen doet op Duitse tv meer met publiek dan Paul Anka TERUGBLIK hou r het lJ scherm in,hét oog TELEVISIE VANAVON TELEVISIE WOENSDA RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 19 FEBRUARI 1980 PAG „Geen enkel verschil maakt het uit of je nu voor volwassenen of voor kinde ren een programma presenteert. In bei de gevallen moet je jezelf zijn, vertrou wen wekken, inspelen op reacties en iets afweten van het onderwerp dat aan de orde wordt gesteld". Geen enkele moeite heeft Sonja Barend ermee de schoolradioserie „Haagse Bluf" te presenteren. Het programma, dat iedere woensdagochtend door de Stichting Ne derlandse Schoolradio (AVRO/VARA) wordt uitgezonden en waarin zij met kin deren praat over moeilijke zaken als wet ten, belangengroepen en politieke par tijen. Integendeel, zij vindt het juist leuk om een serie met én voor kinderen te ma ken. „Kinderen", licht zij toe, „kunnen zo spontaan reageren en verrassend uit de hoek komen. Soms is het dan ook hard la chen geblazen, want dit kan leiden tot ui terst komische situaties". Voor de opnamen van „Haagse Bluf" be zoekt Sonja Barend iedere week een vijf de- of zesdeklas van lagere scholen, ver spreid over het hele land. Dit leidt veelal tot een hevige opschudding onder deze leerlingen. „Wanneer ik binnenkom", al dus schetst Sonja de stemming, „ontstaat er een tumult van jewelste. Er breekt dan een soort oorlog uit. Ik laat ze dan maar wat betijen, want een klas tot de orde roe pen ligt me niet. Na drie minuten, wan neer die kinderen in de gaten krijgen dat die Sonja van de t.v. een doodgewone me vrouw is, houdt die kakofonie op. En na tien minuten zijn ze volkomen aan me ge wend. Dan gaan we praten over het on derwerp, waarop de leerlingen zich met hun onderwijzer hebben voorbereid. Met een mond vol tanden omdat toevallig iemand van de beeldbuis in hun klas aan wezig is, daar hebben de kinderen volgens Sonja Barend helemaal geen last van. „Gelukkig maar", zegt zij, „want anders zou het programma helemaal mislukken. In „Haagse Bluf" gaat het er namelijk om kinderen te laten praten over een kwestie die hen onduidelijk is óf over een situatie die hen dwars zit. Daarover kunnen zij discussiëren met een wethouder, een bur gemeester of een kamerlid, die we in de klas hebben uitgenodigd. Die legt hen dan het een en ander uit of vertelt welke stap pen zij moeten ondernemen om een einde te maken aan die voor hen nare situatie. In dit programma treed ik op als tussen persoon tussen de kinderen en de uitgeno digde autoriteit. Als een burgemeester bij voorbeeld te deftige woorden gebruikt, dan zeg ik: Burgemeester, dat begrijpen we niet". Als voorbeeld voor de werkwijze van de programmamakers van „Haagse Bluf" haalt Sonja de tweede uitzending aan van deze serie „Groepsbelangen en belangen groepen", die op 20 februari wordt uitge zonden. „Om uit te leggen wat het ver schil is tussen deze twee begrippen, gaan we uit van een situatie die leeft onder de leerlingen. Van te voren vraagt de onder wijzer zijn pupillen in welke situatie de kinderen graag verandering zouden wil len zien. Dit om de term groepsbelang duidelijk te maken. Het verrassende hier bij was, dat de kinderen een heel ander groepsbelang aanwezen dan de onderwij zer had vermoed. Hij veronderstelde na melijk, dat zijn leerlingen grieven koes terden tegen het nabijgelegen clubhuis, waar vaak gevochten wordt en waar het interieur niet om aan te zien is. De kinde ren wezen echter als groepsbelang num mer één aan: het grasveldje, dat vlakbij de school ligt en waarop zij niet kunnen spe len omdat honden dat als toilet gebruiken. Om het begrip belangengroep concreet te maken, stelt de onderwijzer vervolgens dat de klas door hun collectieve wens een belangengroep is geworden en dat zij ge zamenlijk er iets aan kunnen doen om van dat grasveld weer een speelterrein te maken. Na deze voorbereidingen begint de uitzending pas, die twintig minuten duurt. Karei van Roskam vertelt de luis teraars welk onderwerp aan de orde wordt gesteld en daarna wordt het thema geïllustreerd door spelletjes, uitgevoerd door de leerlingen. Tot slot kom ik aan de beurt. In het geval van-die tweede uitzen ding was een wethouder uitgenodigd met wie de kinderen, onder mijn leiding, een gesprek voerden. Het leuke was nu, dat die wethouder beloofde ervoor te zorgen dat zij weer snel op dat veldje kunnen spelen. En zo beleven die kinderen daad werkelijk het wezen van de democratie, wat uiteindelijk het doel is van deze se- LUDUINA SALTERS Sonja Barend: „In dit programma is het mijn taak het contact tussen de kinderen en de uitgenodigde autoriteit soepel te la ten verlopen". In de reeks gesprekken die Louis ter Steeg voor de KRO-televisie met een aantal prominente gods dienstfilosofen heeft gevoerd, komt vanavond de Leuvense psy choloog en theoloog Antoon Vergo te aan het woord. De Belgische hoogleraar die in Frankrijk en België een grote reputatie heeft verworven, houdt zich in zijn werk vooral bezig met de vraag hoe mens-zijn en godsdienstig-zijn op elkaar betrokken zijn. In tal van publicaties heeft Vergote de bete kenis van de religieuze ervaring in het menselijk handelen belicht. Het onderwerp wordt vanavond besproken aan de hand van het laatste boek van Vergote, 'Beken- tenis en Begeerte'. De twee termen vertegenwoordigen twee tegenge stelde kernmerken van het mense lijk bestaan, dus ook ook in de ge richtheid van de mens op God. De schuld en het verlangen kunnen op bepaalde momenten een stoornis ondergaan die zich dan uit in res pectievelijk neurose en hysterie. Vergote gelooft dat deze stoornis sen ook aangetroffen kunnen wor den in hele geloofsgemeenschap pen. Typerend voor het kerkelijk leven in het recente verleden was volgens hem het schuldgevoel dat zich uitte in een collectieve neuro se. Van de andere kant manifes teert de begeerte zich in de verhou ding tot God onder meer in charis matische bewegingen die zoals het geval van Jonestown bewijst, kun nen uitgroeien tot een hysterie. Bij beide termen gaat het er om het juiste evenwicht te vinden. Ned. II 22.35 uur. Het eerste leven De serie „Het onstaan van de we reld" gaat vanavond over de bouw stenen van het leven, zoals het DNA- molecuul en de aminozuren. Ned. I 19.30 uur. „Brandpunt" brengt een film n.a.v. het 60-jarig bestaan van Schiphol, waar in Ton Schuurman8 een beeld geeft van het vervoer van vliegtuigpassa giers, wat van begin tot eind door de computer wordt beheerst. Land inzicht Leerlingen van twee middelbare scholen worden getest op hun kennis van China, het land dat centraal staat in de nieuwe actie van „Metterdaad". Ned. I 20.30 uur. San Francisco In de serie „The streets of San Fran cisco" helpt Steve Keller zijn collega Jimmy Vega, die uit persoonlijke mo tieven verbeten loert op een drug handelaar. Ned. I 22.10 uur. Zekerheid Een muzikaal programma, waarin aan de hand van liedjes en dialogen ingegaan wordt op de herinneringen van een balling. Dit na aanleiding van Psalm 42 met de titel „Voor de zekerheid". Ned. I 23.00 uur. Muppets Het Muppet-theater is vanavond ge sloten. Daarom speelt de show zich af op een spoorweg-perron. Daar arri veert een van Amerika's beroemdste country-zangeressen Loretta Lynn. Ned. II 19.25 uur. Buddenbrooks In deze aflevering van de serie „Bud denbrooks" verlooft Tony Budden- brook zich met Bendix Grünlich, de man die zij aanvankelijk niet kon uitstaan. Ned. II 20.27 uur. Schiphol en KLM „Brandpunt" brengt in een extra lan ge aflevering een film, gemaakt n.a.v. het 60-jarig bestaan van Schip hol en de KLM. Cineast Ton Schuur- mans geeft een een beeld van een proces van aan- en afvoer van vlieg- II 21.30 uur. Clown Herman van Veen Vrijwel gelijktijdig zaterdagavond op het eerste en het tweede Duitse* net zag men twee vormen van the- aterkleinkunst bedreven door twee artiesten van naam: Herman van Veen en Paul Anka. De eerste be gon zijn show met zijn vrolijk- weemoedige „Kletsnatte clowns", terwijl Anka resoluut de volle zaal voorhield „I do it my way", in vertaalde termen: „Ik doe het op mijn manier". Achteraf bleek die manier niet zo'n heel persoonlijke te wezen. Anka werkt in wat men zo langzamerhand de oudmodische theaterstijl mag noe men: een bijna stilstaande zanger op het podium met achter zich aan hun zetels gekluisterde muzikanten en voor zich aan stoelen geketend pu bliek. Anka zingt gepassioneerd, maar dat kun je alleen merken aan zijn gespannen stembanden. De enige beweging die hij met zijn lichaam maakt bestaat uit het minzaam bui gen naar de zaal wanneer daar ap plaus uit opstijgt. Los daarvan vinden wij persoonlijk Anka niet zo'n origi nele theaterman. Hij werkt daarvoor net een beetje teveel in de Strangers in the night-stijl van Frank Sinatra, wiens intonaties men bij Anka kan terug horen. Dit alles in de stijl van de crooner, Amerikaans voor zanger, vrij vertaald kreuner. Op het andere net bood Herman van Veen een goede gelegenheid tot ver gelijking. Herman staat geen moment stil op het podium. Zijn muzikanten dwarrelen voortdurend om hem heen en zijn eveneens Duitse publiek bleek moeilijk aan stoelen te binden. Zo maakte Herman van zijn optreden een compleet kijkspel en volgens de verhalen uit Duitsland loopt men er storm voor. Bij voorstellingen in het buitenland leeft elke artiest zich uit in een hom mage aan het volk in de zaal en daar buiten. Paul Anka kwam op de prop pen met een ijlings geschreven lied over de twee mooiste Duitse deernen, die hij op zijn tournee had ontmoet, Gisela en Monica geheten, over wie hij niet kwam uitgezongen, maar hij verzette er verder geen voet voor. Zo geheel anders Herman. Die ging halverwege zijn optreden de zaal in en klom net zo lang tussen de men sen door over de stoelen heen tot hij Gudrun had ontdekt, de legendari sche, langharige Duitse oervrouw Goedroen, geliefde van de blondge lokte held Siegfried. Hij wijdde aan haar een lied, melancholisch van ver langen en tegelijk vrolijk van vreug de, in een snelle stemmingswisseling waarvan alleen de clown het geheim bezit. Aan het slot van de voorstelling ging Herman opnieuw de zaal in. Hij dan ste tussen de rijen door, pikte Gu drun op die hem prompt volgde, waarna het publiek in een lange stoet zich. achter hen beiden aan bewoog. Halverwege dit uitbundige gebeuren zette Herman Gudrun voorop en volgde hij haar, terwijl hij zijn juich stemming overdroeg aan het door de zaal dansende volk. Ongeveer op hetzelfde moment zong Anka op het andere net tot slot van zijn optreden en op herhaald verzoek „I do it my way", terwijl Herman in wezen bezig was het op zijn eigen manier te doen. TON OLIEMULLER Crooner Paul Anka NEDERLAND 1 NOS 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort, voor Joeoslaven en Italianen 18.55 Journaal EO 18.59 Ronduit-Tv, jeugd magazine 19.30 Het ontstaan van de wereld 20.10 EO-regio-avond in Hoorn, reportage 20.30 Land inzicht, spelprogramma 21.00 Tijdsein 21.24 Tenslotte NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag NCRV 22.10 The Streets of San Francisco, tv-serie 23.00Voor de zekerheid, religieus programma NOS £3.20 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.25 Microprocessors II, le cyclus (15) NOS 18.55 Journaal KRO 18.59 Sinbad de zeeman 19.25 De Muppetshow NOS 20.00 Journaal KRO 20.27 Buddenbrooks, tv- 21.30 Brandpunt 22.35 Schuld en begeerte gespreksprogramn NOS 23.20 Journaal 23.25-23.55 Olympische Winterspelen DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 19.38 19.59 Progr.overz. WDR: 19.3 al. 19.45 Inform, progr.) 20.00 20.15 Licht muz.progr. 21.00 reportage. 21.45 Olympische spelen. 22.30 Actual. 23.0< progr. 23.55 Journ. 24.00 Olyr Winterspelen. 0.35 Drauf un (Gunflght at Dodge City), Sf 1.55-5.00 Olympische Winten Kunstrijden. DUITSLAND 2 18.20 Tekenfilmserie. 19.00 19.30 Patience - Ein Kartens( Nacht (Pasians), speelfilm, r Filmkritiek. 21.00 Actual. 21.21 eel magaz. 22.00 Filmrubr.r Popconcert. 23.45 Journ. j DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Wiskunde. 19.00 Markt. 19.45 J 3. 20.00 Journ. 20.15-0.45 Caif BELGIED NED. 1 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 K progr. 18.30 Open School. 19.0 te film. 19.05 Gastprogr. I Meded.en Morgen. 19.45 20.10 Amus.progr. 21.05 Wet progr. 21.55 Kwis. 22.25-22.40, BELGIED NED. 2 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 M progr. 18.30 Open School. 19.0 te film. 19.05 Gastprogr. Meded.en Morgen. 19.45 i 20.10 Dierenprogr. 20.40 Para gels. tv-serie. 21.30-23.00 Ik bi confess), speelfilm. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Documj Cult, magaz. 19.15 Reg. magaz Weerber. 19.30 Journ. 19.55 Cj gar. toneelstuk. 22.00 Filmrubr, Cult, overz. 23.15-23.20 Journ, NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.25 Olympische Winterspelen NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NCRV 15.30 Jan de muzikanj 15.35 De koning op z'n kop 15.45 De slang, de aap en de papegaai, poppenfilm 15.55 De grote klok 16.45 Ik ga met jou, als je dat soms nog niet dacht, cabaret programma. 17.05 Theelepelvrouwtje soverz. 13.00 Journaal. 9.55 Jol 10.00 Olympische Winter( 15.55 Journaal. 16.00 Olyn\ Winterspelen. (Regionaal progn 9.25 Kleuterprogr. WDR: 8.Q Schooltelevisie. 9.25 Kleuterpro DUITSLAND 2 16.20 Cabaretprogr. 16.35 C fllmserie. 17.00 Journaal. 17.1 mantensucher. 17.30 Aktualltel DUITSLAND 3 WDR 7.55 Gymnastiek. 8.05-11.55 3 televisie. (9.30 Kleutert 17.00-17.30 Schooltelevisie. J BELGIE NED. 1 15.30 Open School 16.30 Jeu gazine. i BELGIE NED. 2 3 15.30 Open School. 16.30 Jein gazine. BELGIE FR^NS 15.30 Kinderprogr. 17.00 Gevi progr. 18.50 Ultz. van de BP. KRO: 19.0 meervoud. 20.00 (S) Komponlst portret (II). 21.15 Spektakel. 22.2C ging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Zin li 19.02 (S) Natatelen. 20.03 (S) zang. operettemelodleen. 20.30 (S) Van Bro adway tot Carre. 21.02 Met voorbedachte rade. hoorspelserie (3). 22.02 Sportpanora- 23.55-24.00 Nws. ma NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. VARA: 0.02 (S) Elpee tuin. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck. HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondsplts rr nale Hitparade. VARA: 19.02 (S) Po| plus. 21.02 (S) Nashville. 22.02 (S) that jazz. 23.02-24.00 (S) Elpee tuin 9.03 (S) Muziek terwijl r-1 U werkt. 10.02 (S) Kletskop. VPRO 1 richt 10 45 (S) Villa-VPRO. 13.03 (S) Welingelichte kringen. 13.30 (S) Spannende Splookjes. 14.02 (S) Achter werk. EO: 14.20 (S) Radio-Kleuterkrant. 14.45 (S) Open Huls. 16.02 (S) EO-Metter- daad. 16.15 (S) Tijdsein. NCRV 17.45 (S) Theaterorgelbespellng. fflDTRSUM VARA 7.00 Nws. 7.10 Och- n tendgymnastlek. 7.20 De Wek- kerradlo. (7.30. 8.00 en 8.30 r Cr\ Nws.) 9.00 Gymnastiek voor de \f4f~0 yrouw. 9.10 Waterstanden. NOS renen I Schoolradio. 11.30 Aalten - Centraal. OVER HEIDSVOORLICHTING. 12.16 Tekst en Uit leg. VARA 12.26 Mededelingen voor land- (NOS). 12.30 Nws. 12.36 Din- -tljd-genoeg. 15.30 Operette. 16.00 jong en je moet wel—.hoorspelse Lichte grammofoonmuz. 17.00 (S) Ec je Nederlands. 17.24 Mededelingen S politieberichten. 17.30 Nws. (S) Des Engels. 9 03 (S) gen tot twaalt. 12.03 (S) Show. 14.03 (S) De Th< kink Show. 17.03 (S) Sll HliraSIJM NCRV 7.00 Nws. JÊÊÊ de Woord. 7.10 9.00 Nws. 9.02 (l 73 C 9 15 (S) Onder KlASSïEK 10.00 (S) Orkestp l Onder de hod sstpalet. 12.1 12.02 (S) Tafelmuz. (12.02 anowerken uil de Romantiek. 12.30 nade Orkest. Radiokoor met sopraai <S) Platen nws.) 13.55 (S) Zojuist J nen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Otello. ojj Rossini 16.55 (S) Kunst- en vliegwa Tja, het was gisteravond bij de NCRV weer zover: er werd een „gespeelde documentaire" opgevoerd: „De truc". Zij was bedacht en geschreven door Henk Mochel. En het ging om een aantal goochelaars (12, 16 of 18, met dat cijfer werd een beetje gegoocheld) die tijdens hun congres lelijk ziek werden vanwege een virus dat zij via een aldaar opererende geleer de hadden opgelopen van een belendend laboratoirium, waar men op zijn beurt weer goo chelde met bacteriën ten be hoeve van enig erfelijkheid-; sonderzoek. Het was dus het voortschrijden van de weten schap contra de desastreuze gevolgen die daaruit* voor het dagelijks leven kunnen voort vloeien. Zoals wel meer met gedramatiseerde (gespeelde) documentaires het geval is kwam het ook met deze „truc" weer neer op een poging het informatieve te koppelen aan de aantrekkelijkheid van het speelse, maar cok nu kreeg ik de indruk dat het een het an der in de weg zat. Ik geef toe dat het allemaal heel keurig en aardig was gedaan en ook dat Mochel wellicht veel le ring zal hebben getrokken uit de adviezen van Gerben Hel- linga, maar naar mijn smaak kwam het uiteindelijk toch ook weer hierop neer dat het niet al te nuttige met het be trekkelijk aangename verenigd. Ik vrees dat h aard van deze soort docii taire-beestjes is. In Televizier-Magazine b de Jaap van Meekren zachtjes voor op een kab crisis ja of nee. Hij deé geheel op eigen gelegei want alle politici die en' zicht zouden kunnen b weigerden op dit mom( praten. Ofschoon aan hel van de uitzending pr Van Agt toch nog evi Hoogeveen opdook, zij hi sluitend om de beginnenl ties in Rotterdam voor2 te laken. Daarover had Meekren toch daarvooi juist een gesprek gehaij Wim Kok, voorzitter va FNV, waarin hij (Jaap weer eens bewees, dat lang terecht wordt rschouwd als een van del beste interviewers die het scherm kennen. Tro de hele actualkiteitenr van de AVRO mocht e avond best wezen. Wi waren ook nog uitsteker portages van Will Sim! Belgrado over de situa Joegoslavië in verbant het te verwachten verscl van Tito en van Fon Westerloo uit Wash over het SAmerikaansi koopschandaal. HERMAN HOFHl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2