•foocky wordt toch ^wereldkampioen Autodidact in hart en nieren Pot voor drie in Katwijk Deze week in de bioscopen Fluitconcert Johannes Centrum Verkoop tentoonstelling van Hans Bouman Chileense wand- kleedjes en keramiek in „De Schakel" Deverconcert in Lisse ■^G 15 FEBRUARI 1980 LEIDSE COURANT PAGINA 9 véester Stallone maakte d(én klap carrière met rla scenario van de „un- ïcjog", die zich vijftien kelen wist staande te ïlnen in de boksring te- T de wereldkampioen, jwilde het niet verko- tenzij hij het zelf l^it verfilmen met zich- i |in de hoofdrol. Ten- besloten de grote iejiobazen de gok met (tlone maar te wagen en iepky" werd een kassuc- alle onverwachte film- issen heeft Rocky nu .■en vervolg gekregen en bleit voor Stallone, die -4uw aan het roer stond, net een logisch vervolg jworden. Wat gebeurde rder met de straatvech- locky, die hoewel de ;zer op punten toch een •ol was geworden voor ^assa van de kleine man, bidank zij zijn incasse- {vermogen een kam- n kan weerstaan s met zovele boksers is (oor hem eigenlijk geen weg terug meer. Hij geeft te veel geld uit het bëlas- ting-element wordt maar heel even aangestipt en hoewel hij bereid is vuil werk te verrichten om zijn gezin te onderhouden, kan hij voor zijn eergevoel eigen lijk niet onder een revan chepartij uit. Afgezien van een extra me lodramatisch element waarom moet nu Adrian's bevalling, juist tijdens de training, zo moeilijk verlo pen is „Rocky II" weer helemaal de succes-story van de „underdog". De ka rakters hebben zich rond de simpele Rocky geloofwaar dig ontwikkeld. Talia Shire is niet meer het schuwe meisje, maar de stuwende kracht achter Rocky gewor den, Burt Young als de zwa ger is niet meer de profiteur maar menselijker, terwijl Carl Weathers als de we reldkampioen Apollo Creed nu een soort provocerende Mohammed Ali is geworden, belust op een spectaculaire afrekening met de tweede- LIDO 1: Rocky II (16) met Sylvester Stallone en Ta lia Shire. Regie: Sylves ter Stallone. hands bokser, die tegen hem staande wist te blijven. Vooral dat laatste houdt in, dat „Rocky II" meer boks film is geworden dan zijn voorganger, die alleen maar in Capra-stijl trachtte te be wijzen dat eigenlijk alleen een verloren zaak het waard is om voor te knokken. Dank zij een voortreffelijk gemonteerd slotgevecht, waarin Rocky tenslotte toch maar vraag niet hoe de wereldtitel verovert, Stallo ne's onmiskenbare persoon lijkheid en weer een schitte rende rol van Burgess Mere dith als de oude trainer Mic key doet in dit geval wat zelden gebeurt Rocky II weinig of niets voor Rocky I onder. Maar het is meer een boks film geworden. MILO ERA Escape from traz (16) Clint Eastwood apt uit de gevangenis iz, een Amerikaanse van het Franse Dui- iland. Een boeiende die ver uitstijgt boven diddelmaat iri dit genre, e week). II Die Blechtrom- (16) Een fascinerende op het Duitsland van en tijdens de Tweede jldoorlog, gezien door de van het dwergje Oscar. r< ie week) a) III Une histoire sfrle (16) Een simpel ver- dover alledaagse mensen door een prachtige rol Romy Schneider twee lang ongemeen boeiend It. (derde week) ~>IO Manhattan (a.l.) endam In de se- ioncerten op de Zon- tvond komt 17 februari (blok)fluitist Frans :n naar het Paus Jo- Centrum in Prin- iof in Leidschendam. ™jens het concert, dat om over acht begint, en werken gespeeld Jakob van Eijk, Tele- ^n, Joh. Seb. Bach, Be- 4n anderen. En verder Schitterende film met de subtiele humor van hoofdrol speler/regisseur Woody Al len over het verknipte arties tenleventje van New York. (tiende week). REX Mary kom uit de broek (16) Pornofilm. TRIANON Tess (16) Uit stekende film van Roman Polanski over het onsterfelij ke liefdesverhaal uit het Vic toriaanse Engeland, (derde week) EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Escape from Alcatraz (16) zie Ca mera. EUROCINEMA II (Alphen Scène uit Escape from Alcatraz. aan den Rijn) Mad Max (16) Australische film waarin een somber toekomstbeeld vol met criminaliteit wordt geschilderd, (eerste week) EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Race naar de schroothoop (a.l.) Matige rolprent waarin tal van au to's geslachtofferd worden. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Mannen van staal (12) Lee Majors en George Kennedy in "een vak kundig gemaakte ongecom pliceerde film vol met wol kenk ra bber-acrobatiek. (eer ste week). GREENWAY-THEATER (Voorschoten) Vakantie perikelen met funeste ge volgen (a.l.) (eerste week); Escape from Athene (16) (eerste week). SCHILDER BRUNO DE KLERK: LEIDEN Een academie voor Beelden de Kunsten heeft Bruno de Klerk nooit bezocht en evenmin is hij bij andere kunstenaars in de leer geweest. Een paar jaar bakkersvakschool dus toen toch al bezig met vormpjes is de enige scholing, die hij na het basisonderwijs genoten heeft. Desalniettenmin heeft Bruno de Klerk hoogten bereikt, die voor niet alle 'gediplomeerde kunste naars' weggelegd lijken te zijn. Bruno de Klerk is een individualistische auto didact, die er bepaald uitgesproken ideeën op nahoudt. Om van de ene op de andere dag van bak kersleerling in kunstenaar te veranderen, lijkt zeker wanneer door een bijna wan hopige onderwijzer achter het vak tekenen op de lagere school onherroepelijk het wel gemeende cijfer „drie" werd genoteerd bijna ondoenlijk, maar voor Bruno de Klerk was het geen enkel probleem: „Ik was in galerie Walenkamp bij een tentoon stelling van Belgische constructivisten. Van het werk van Verstock raakte ik zo gefasci neerd, dat ik direct wist dat ik dat ook zou gaan maken. Ik was vijftien jaar oud en ben me vanaf die dag met schilderen gaan bezig houden." Geleidelijk aan rolde hij in het wereldje van de kunstenaars. Met zes andere kunste naars kraakte hij de M.T.S. nabij de Pie terskerk. Zelfverzekerd en geestdriftig wis selde Bruno de Klerk 's nachts werken in de boterfabriek, werken voor uitzendbure aus en schoonmaakbedrijven af met het schilderen van vlakken. „We zijn verhuisd, want op een gegeven moment zaten er wel vijftig mensen in het pand. Later met grote feesten liep de boel een beetje uit de hand." Het volgende onderkomen waren de Boer- haavezalen in De Camp. De huurprijs be droeg vijfentwintig gulden per maand, maar toch waren er soms nog problemen om die jaarlijks, onwaarschijnlijk lage, jaar lijks te betalen huur bij elkaar te schrapen. Het kunstenaarsschap heeft De Klerk dus niet geheel op een presenteerblaadje voor geschoteld gekregen; hard werken was een eerste vereiste. Faam Tussen alle verhuizingen en werkzaamhe den door verwierf Bruno de Klerk zekere faam. Zijn werk werd door diverse musea gekocht tegen vaak niet kinderachtige prij zen. „Ik wist, dat mijn werk gewoon goed was, althans dat vond ik zelf. Ik heb nooit aan de waarde getwijfeld. Ook gezien de tijd die je eraan besteedt, mag er best voor betaald worden. Als je het niet mooi vindt, dan koop je het gewoon niet." Het fungeren als artotheek door het werk aan belangstel lenden te verhuren, bleek niet bepaald een daverend succes. Problemen als wanbeta lers en niet terug te vinden schilderijen wa ren aan de orde van de dag. De afmeting van de schilderijen (twee meter) lenen zich dan ook niet bijster goed voor verkoop aan particulieren, omdat er maar enkele inte- rieuren zijn, waar een werk van dergelijke grootte tot zijn recht zou kunnen komen. Veelal musea en later het Rijk (contra-pres tatie) waren de voornaamste afnemers van De Klerks kunst. De Klerks tekeningen daarentegen zijn wel door iedereen te beta len. Een map met honderd tekeningen kost vijftig gulden. Hoewel de contra-prestatie regeling voor Bruno de Klerk bepaald een lucratief werkterrein was, is hij er op een gegeven moment, ondanks de financiële voordelen, toch uitgestapt. Personen, die kritiek op de subsidie-regeling hebben omdat de vergoe ding te hoog zou zijn, behoren tot een bijna uitgestorven soort. Bruno de Klerk is eén van hen: „Als je niets gewend bent, betaalt de contra-prestatie bijzonder goed. Maar het houdt wel in, dat je werk moet blijven leveren en dat er geen mogelijkheid tot ex perimenteren is. Ik vind, dat ik dan mijn vrijheid kwijt ben en dat het plezier in het schilderen afneemt. Daarom ben ik eruit gestapt voordat ik aan dat hoge uitgavenni veau gewend was en ik moeilijk meer een stapje terug kon doen. Ik kon bijna alles kopen. Bovendien vind ik het best goed dat je er eerst eens over nadenkt voordat je iets aanschaft." Een actuele zaak, die veel invloed heeft op. de huidige levenswijze van Bruno de Klerk gehad heeft, is de kwestie rond het kunste- naarspand aan het Plantsoen 99c. Collega's en voormalige vrienden aan het Plantsoen hebben ervoor gezorgd, dat Bruno de Klerk de woning heeft moeten verlaten. Zij span den een proces aan en de kantonrechter be sliste tot veler verbazing, dat De Klerk moest vertrekken. „Ik wist niet dat het zo ver zou komen, maar ineens stond de deur waarder voor m'n neus. Al mijn spullen en schilderijen zijn in een niet schoongen- maakte pekelwagen gestouwd, waardoor de schilderijen aan de onderkant zijn uitgebe ten", vertelt de teleurgestelde kunstenaar voor wie het niet geheel duidelijk is waar om hij op straat is gezet. De Klerk: „Er werd iets vaags gezegd, als zou ik me niet gedragen als een goede huurder. Ik heb er toentertijd voor gezorgd, dat in het pand kunstenaars konden gaan wonen. Zelf wil de ik eigenlijk niet, maar er ontbrak een vijfde man. En nou hebben ze me eruit gewerkt. Misschien is er ook wel van af gunst sprake." Wel was het de bedoeling, dat de woning gemeenschappelijk gerund zou worden. De Klerk daarentegen is nogal een individua list en daarvoor lijkt aan het Plantsoen 99c geen plaats. Het meest serieuze gevolg van het ontruimingsbevel is, dat De Klerk zeker voorlopig min of meer gedwongen werkloos is: „Nadat we het pand aan het Plantsoen hadden opgeknapt, heb ik me bewust heel fanatiek met schilderen bezig gehouden. Eindelijk was ik weer een beetje op dreef en nou begint hetzelfde gedonder. Wie weet hoe lang het duurt voordat ik mijn woning en atelier weer heb ingericht. Ik wil eindelijk wel weer eens gaan schil deren." WIM BUNSCHOTEN Bruno de Klerk aan de tekentafel, een belangrijk instrument voor de kunst schilder. Frans Brtlggen komt uit Am sterdam waar hij aan het gy mnasium en aan het Mu- zieklycem studeerde. Na en kele jaren musicologie aan de Gemeente Universiteit te Amsterdam en daarnaast blokfluit te hebben gestu deerd bleek dat voor hem een carrière als blokfluitist was weggelegd. Hij is nu le raar oude muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag maar treedt ook vaak in binnen- en buiten land bij kamerorkesten als solist op of in recitals met clavecimbel. Frans Brtlggen maakte tour nees door Amerika en Japan en hij maakte grammofoon platen waarop bijna het ge hele belangrijke 18e eeuwse solo-repertoire voor blokfluit. Hij heeft menig componist, vooral de jongere generatie, weten te inspireren werken voor blokfluit te schrijven. Een van de tentoongestelde werken van Hans Bou man. IN KATWIJKSE GALERIE 'DE WITTE DUIF' KATWIJK Burgemees ter mr. C.A.Bos opent van middag een verkoopten toonstelling in galerie 'De Witte Duif' van het werk van de in 1973 overleden Katwijkse tandarts en kunstenaar Hans Bouman. De tentoonstelling van het naoorlogse werk van J.P.G. Bouman die hiermee lande lijke bekendheid genoot, is ondergebracht in het tijde lijke onderkomen van de galerie aan het Katwijkse Andreasplein. Ongeveer 35 werken van de schilderen de tandarts die bijna 40 jaar in Katwijk werkte, zijn over het algemeen ab stract De op 18 augustus 1903 in Bergambacht geboren J.P.G. Bouman heeft zijn tekenen en schilderen altijd gezien als een innerlijke drang. Afge zien van een korte tekeno pleiding was Bouman auto- didakt. Van de figuratieve vooroorlogse olieverfschilde rijen van Bouman zijn op de tentoonstelling twee exem plaren te bezichtigen. De in het culturele leven van Kat wijk wel geziene, maar niet opvallende figuur begon in vergelijking met zijn tijdge noten al vroeg met experi menteren, zowel in kleur als in vorm. Ondanks dat zijn werk verwant is aan dat van bijvoorbeeld Lucebert, kan Hans Bouman niet tot de 'ex perimentelen' gerekend wor den. In 1949 voelde Bouman zich bekwaam genoeg om erken ning voor zijn kunst te vra gen. Hij organiseerde in maart van dat jaar een expo sitie in de kunstzaal van de 'Moderne Boekhandel' in de Amsterdamse LeidsestraaL Dat zijn schilderskwaliteit ook in die jaren gewaardeerd werd, blijkt wel uit de accep tatie van het gerenommeerde schildersgezelschap 'De On- afhankelijken', waar Bouman lid van werd. Daarna wordt hij in 1957 toegelaten tot de Dordrechtse schilderskring 'Pictura'. Behalve de beken de in Katwijk werkende kunstenaar Willy Sluiter, is Hans Bouman de enige Kat wijkse schilder die van de twee landelijke schildersve renigingen lid is geweest. Galerie 'De Witte Duif' is op gezet door de Katwijker P. van Duy ven voorde (41). Hij kan uitgebreid en enthousiast over de kunstenaar Bouman vertellen. De galeriehouder beschouwt de door hem geor ganiseerde expositie als een soort geste aan de overleden schilder. Hij heeft in overleg met de familie van Hans Bouman een verantwoorde en afgewogen keuze uit het werk van de kunstenaar kunnen maken. Onder het motto 'Rondom de Rijnmond' wordt tijdens de tentoonstelling een mapje et sen van regionaal bekende kunstenaars uitgegeven. Dit is een jaarlijks terugkerende aangelegenheid. Belangstel lenden kunnen zo'n doosje met vijf etsen aanschaffen te gen betaling van 200 gulden. De expositie duurt nog tot 1 maart en is donderdagavond en zaterdag geopend, respec tievelijk van zeven tot negen uur en van elf tot negen uur. LEIDSCHENDAM In „de Schakel" in Leidsen- hage in Leidschendam wordt tot 20 maart een ten toonstelling van Chileense wandkleedjes en keramiek van de Leidschendamse Jo Kriekaard van Reenen ge houden. De kleedjes wor den in Chili „arpilleras" genoemd. Een goed Neder lands woord bestaat hier voor niet maar het is een soort patchwork echter niet bedoeld als vrijblij vende vorm van volk skunst. Ze hebben een boodschap en zijn uitgedacht door de maaksters, vrouwen van werkloze mannen die vaak om politieke redenen geen baan meer kunnen krijgen. De regering trekt zich van deze mensen niets aan. Zij hebben zich georganiseerd, zelfstandig of met behulp van de kerk, om via de pro ductie van de kleedjes over hun situatie te vertellen en door de verkoop wat geld te verdienen. De vrouwen ma ken de „arpilleras" op ver zoek van Solidaridad. Solida- ridad wil zoals bekend steun verlenen aan pogingen van kerken, groepen en personen in Latijns Amerika om de mens daar in staat te stellen zelf vorm te geven aan zijn leven en samenleving. Zij wil bij kerken, groepen en perso nen in Nederland de betrok kenheid bevorderen bij akti- viteiten in Latijns-Amerika die gericht zijn op verande ring van maatschappelijke structuren in dat deel van de wereld. De kleedjes gaan over de situatie in de krot tenwijken, het gebrek aan water, electriciteit en werk. Overal vuilnis, mannen zon der werk, vrouwen wassen kleren voor de rijken, kinde ren maken auto's schoon, mensen worden door solda ten uit hun krotten verwij derd. De Chileense vrouwen vertellen op deze wijze, met naald en draad, over hun omstandigheden. Deze volk skunst-met-een-boodschap verdient, aldus Solidaridad, een groot publiek en worden dan ook in „de Schakel" niet alleen tentoongesteld maar ook verkocht. Door de aan koop steunt men op directe wijze de eigen organisatie van de Chileense vrouwen. Keramiek Jo Kriekaard van Reenen werkt al jaren in Leidschen dam. Zij is auto-didact en ex poseert voor het eerst Behal ve potten en vazen maakte zij beeldjes die de Weense mode van 1850 tot circa 1940 weergeven. De expositie, zoals gewoonlijk door Victor van der Lee georganiseerd, is dagelijks en gratis open van half elf tot half vijf, op maandag en donderdag ech ter van half een tot half vijf, donderdags van zeven tot ne gen uur en zondags gesloten. Zelf redigeert hij uitgaven van blokfluitmuziek uit de 18e en 20e eeuw. De laatste jaren vervult hij ook leerop drachten aan enkele Ameri kaanse universiteiten. Toegangskaarten voor het concert kosten acht gulden (CJP- en Pas65-houders, als mede jongergn tot 16 jaar, be talen slechts zes gulden) en zijn verkrijgbaar Prinses An- nalaan 464, Brederode 79. KATWIJK - K. en O. Kat wijk organiseert morgenmid dag een opvoering van het kindercabaret„Potvoordrie". Het vrolijke programma start om twee uur in theater Tripo dia. Pot voor drie, gaat een potje buitenspelen! Dat is de naam van het kindercabaret dat de sectie jeugd van het Katwijkse K. en O. zaterdagmiddag in Tripodia laat optreden. Kort samenvattend wonen Beatrijs en Jan Simon met hun moeder in een rood huis met groene luiken voor de ramen. Ze heb ben een mooie tuin, vol rodo dendrons. In die tuin spelen ze samen met Elsje, hun nieuwe buurmeisje. „Potje buitenspe len" is een vrolijk programma met liedjes, sketches, en ver halen. Kaarten hiervoor zijn bij het VVV Katwijk en bij K. en O. Katwijk te verkrijgen. ben Elisabeth Strumphler en Elvira Vis al samen met Joep Wanders en Gerrit de Boer een concert verzorgd in 't Huys Dever. Op het pro gramma staan dit keer wer ken van Hammerschmidt, Pepusch, Dowland, Weiss, Ravel en Ibert. Toegangsbewijzen en pro gramma's voor het concert, dat om acht uur begint, zijn verkrijgbaar bij het VVV- kantoor aan de Lissese Grachtweg. De toegangsprijs is zes gulden, CJP-houders en 65-plussers betalen vier gulden. LISSE In het kader van de serie Dever-concerten wordt morgen een concert gegeven door zangeres Eli sabeth Strumphler, dwars- en blokfluitiste Paula van Wijk en de gitaristen Mar tha Pels en Elvira Vis. In het voorjaar van 1979 heb-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9