Beeldenen boekillustraties in Noordwijkse Hervormde Kapel Met Allister MacLean i/veer de barre kou in En verder I Deze week in de bioscopen Pol Jong: een sociaal 'Woyzeck' van Theater boeiend maar weinig kritisch Expositie kantborduursels in Auberge de Kieviet bewogen etser "*4 AGI| LEIDSE COURANTVRIJDAG 8 FEBRUARI 1980 PAGINA 9 r-V fi Plastiek van Jan Treffers LEIDEN Het stuk „Woyzeck" Is wel het bekendste werk van de Duitse auteur Georg BQchner. Het stuk wordt her haaldelijk door groepen gespeeld, die er een interessante uitdaging in sien. Het stuk is namelijk niet af; er bestaan vier versies van en geen enkele is door Bfichner tot de defi nitieve versie verklaard. De groep Theater speelt vanavond in de Schouwburg haar versie van het stuk. In het uitgebreide programma, dat te vens de volledige tekst van alle vier versies bevat, zegt The ater dat ze meer heeft willen doen dan alleen het verhaal spelen. Theater heeft in het stuk ook diverse kritische noten gevonden die Biichner erin zou hebben gelegd. Dat maat schappelijk kritische aspect nu heeft Theater in haar voor stelling willen versterken. In haar programma weet Theater haar visie zeer goed te on derbouwen. Het merkwaardige feit doet zich nu voor, dat van die kritische houding in het stuk niets terug te vinden is. „Woyzeck" wordt opgevoerd als het verhaal van de sol daat Woyzeck die uit jaloezie zijn ontrouwe vrouw doodt Dat Woyzeck zelf een slachtoffer is van zijn meerderen (sloofje van de onderofficier en proefkonijn van de dokter), blijft zeer in het vage. Het schrijnende, manipulerende van deze mensen komt niet uit de verf. Daarmee is de intentie van Theater mislukt, wat niet wil zeggen dat de voorstelling zelf slecht zou zijn. In een ietwat gewild sober decor leveren de spelers uitstekend spel, hoe wel naar mijn smaak net iets te traag. Alleen Bea Meulman probeert wat vaart in haar spel te leggen, waardoor ze af steekt tegen de anderen. Af en toe belemmert het decor het zich van het publiek op het spel, maar deze momenten zijn kort en niet van vitaal belang in de voorstelling. De opvoe ring door Theater is onderhoudend en interessant, hoewel niet zo interessant als zij zelf aangekondigd heeft Jacqueline Mahieu WASSENAAR In Auberge de Kieviet is van 12 febru ari tot en met 9 maart een expositie ingericht van kant borduursels van de Wassenaarse kunstenares Ena Stok- Van Es. De kunstenares, die haar werken signeert met TVE', exposeerde reeds eerder in Rotterdam, Middel burg, Bielefeld en Oberhausen. Ena Stok-Van Es werd geboren in Semarang. Behalve met naaldkunst houdt zij zich bezig met schilderen en tekenen. Bovendien heeft zij diverse (kinder)boekillustraties op haar naam staan. Enige jaren geleden ontdekte zij de 'naaldschil- fderkunst'. Een geheel nieuwe en voor haar zeer inspireren de materiaalbehandeling van stukjes antieke, veelal kostba re, kanten weefsels. Met deze weefsels, voor een gedeelte geërfd van haar grootmoeder, voor een ander deel moei zaam uit oude boedels verkregen, componeert zij haar fanta sierijke kantborduursels. Auberge de Kieviet is gevestigd aan de Stoeplaan 27 NOORDWIJK Tot en met 24 februari presenteert de Noordwijkse culturele commissie in de Hervormde Kapel aan de Hoofdstraat een tentoonstelling van be eldhouwkunst van de Noordwijkerhoutse kunste naar Jan Treffers. In de ge ëxposeerde kleinplastieken laat treffers alen hoezeer de oorlog hem beïnvloed heeft. Zijn werk, dat minder het leed van de slachtoffers, weergeeft, maar des te meer de solidariteit en de onver zettelijkheid van de verzet strijders, kenmerkt zich% door kracht en schoonheid. De beeldhouwer toont dit in een reeks beeldjes, geboet REX Het hete dagboek van een 17-jarige (16) Porno film. TRIANON Tess (16) Schitterende film van Roman Polanski over het onsterfelij ke liefsdes verhaal uit het Vic toriaanse Engeland, (tweede week) EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Escape from Alcatraz (16) zie Camera. EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Airport '80, the Concorde (16). Alain De- Ion en Sylvia Kristel is een zwakke rampenfilm, waarbij vooral het nieuwe Franse vliegtuig centraal staat. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Race naar de schroothoop (a.l.) Matige rolprent waarin tal van auto's geslachtofferd worden. LEIDEN De etsen en pentekeningen van de 35-jarige kunstenaar Pol Jong hebben een tweeledige sociale achter grond. Ten eerste omdat Pol Jong in zijn werken een bepaald maatschappijbeeld afschildert, maar ook omdat vrijwel ie dereen zich de aanschaf van een van zijn werken kan veroorloven. Door de ge meenschappelijke werkplaats 'De Ban ge Duivel' is het mogelijk met zijn kunst (en die van naaste medewerkster Lydia Luyten) tot in alle lagen van de bevolking door te dringen. De geboorteplaats van Pol Jong is Den Haag. Hij volgde daar de kweekschool en toen hij na drie jaar de deur definitief ach ter zich sloot, had hij de hoofdakte en licen tie tot het geven van handvaardigheid in het voortgezet onderwijs in zijn achterzak. Na drie jaar hield hij het lesgeven voor ge zien en verhuisde in 1968 naar Leiden met in het achterhoofd het idee te proberen be roepskunstenaar te worden. Maar daarom moest wel een baantje gevonden worden en dat lukte. Drie dagen per week werkte Pol Jong bij het Stedelijk Museum de Laken hal. „Een bijzonder leuke baan, vond ik dat. Maar op een gegeven moment kreeg ik meningsverschil met de directeur Würf- bain, die het museum beslist als een stijlka mer wilde houden. De educatieve kant, zoals bij Volkenkunde, mocht ik niet voor groot publiek ontwikkelen. Met ruzie ben ik vertrokken." De eerste Triën nale was tevens Pol Jong's eerste tentoonsteling. Omdat Pol Jong ondertussen heel wat pentekenin gen had gefabri ceerd, kon hij inzenden. En niet zonder suc ces. Zijn werk werd tijdens de Triënnale ten toon gesteld en als klap op de vuurpeil kocht de gemeente drie tekeningen. Het succes van de Triënnale was de stimu lans om door te gaan. Om finan ciële zekerheid te hebben, leid de Pol Jong -en dat doet hij nu nog- drie maal in de week een een cursus gra fiek in het crea tiviteitscentrum in Zoetermeer. Erecode Ondertussen was de samen werking met on der anderen Ly dia Luyten en Frans Motens al op gang geko men (zie ook de LC van 18-1). Kunst voor ie- bange duivel'. Twee personen zijn met de productie bezig en dat betekent enorme tijdwinst. De één houdt de handen schoon en zorgt voor de pers, terwijl de ander de plaat poetst (wrijft de drukinkt met de duim in de plaat en slaat het overtollige er met de muis van zijn hand vanaf. Een scho ne- en een vuile handentaak dus eigenlijk. Ongerichte weerspannigheid De onlangs gereed gekomen uitgave van 'De bange duivel' met de titel 'Ongerichte weerspannig heid', geeft een Pol Jong te zien met een ietwat gewijzigde stijL .Ongerichte weerspannig heid', bestaat uit een fraaie hou ten, met linnen beklede, doos met daarin be halve de tien et sen ook tekst en uitleg. Het nieuwste werk is 'anders' omdat Pol Jong norma liter oeverloze voorstudies in de vorm van te keningen maakt, alvorens hij de Êlaat bewerkt. >it keer raad den de medebe woners van het pand aan de Rijndijkstraat Pol aan om di rect op de plaat te gaan werken, en het werk niet van te voren al zo'n beetje te be palen. Het lij- nenwerk loopt in de nieuwste tien etsen niet zo geordend als bij eerdere wer ken en zelfs komt het bij de len van de etsen voor, dat het lijkt of het een iets nader uitge- dereen, werd Hngen alvorens de ets ter verkoop aangeboden werkte schets hpt rfpvip* van i__ 9 Kntmf» het devies van kan worden, de groep kunste naars aan de Rijndijkstraat. „Een ets. daar betaal je hier dertig gulden voor. Daarmee hoop ik ook te bereiken, dat een scholier eens een stukje kunst in plaats van de maandelijkse langspeelplaat in huis haalt", verduidelijkt Pol Jong. Kunst voor ieder een dus. Om dat waar te kunnen maken, is het volgens Pol bepaald niet raadzaam om alleen maar pentekeningen te maken, want die zijn aanmerkelijk prijziger dan etsen. „D44rom ben ik ook gaan etsen, je kan van één ets met alle gemak honderd mensen la ten genieten". Dat de meeste etsers het min of meer als een erecode zien om de etsen alleen in zeer kleine oplagen de wereld in te sturen, is niet bepaald een methode die Pol Jong volledig onderschrijft: „Ik laat er beduidend meer mensen van genieten dan de doorsnee etser, maar ook weer niet al te veel, want dan kom ik niet meer aan ande re dingen toe. Ik beperk de produktie niet omdat het iets unieks moet blijven, want dat blijft het werk hoe dan ook. Per slot van rekening, hoe groot de oplage ook is, het blijft handwerk, van het bewerken van de koperen plaat tot de laatste handeling aan de etspers." Dat de etsen zo goedkoop geleverd kunnen worden, is voor het grootste deel te danken aan de gemeenschappelijke aanpak van 'De betreft. Jong: „Inder daad blijkt, dat die rechtstreekse manier heel mooi kan zijn. Het werk hoeft ook niet beslist één bepaald ding voor te stellen, het mogen best allemaal losse partjes zijn. Daarmee kan ik uitstekend uitbeelden wat me nou eigenlijk bezig houdt." De werken van 'ongerichte weerspannig heid' geven een kritisch, nu en dan zelfs beklemmend maatschappijbeeld vanuit de beleveniswereld van de maker. „Ik kan wel mooie zonsondergangen gaan maken, maar je moet niet aan de oppervlakte blij ven, er gebeurt zoveel meer aldus de gra ficus, wiens meest recente etsen min of meer collages van de tijd zijn. Er wordt ge speeld met gebeurtenissen uit het recente verleden en met dingen van nu. De onte vredenheid van de mensen wordt ook weergegeven. Eft van de tien etsen van ongerichte weer spannigheid kost tweehonderdtwintig gul den, terwijl het hele boek slechts duizend gulden kost. Een deel van een gedicht van Bertolt Brecht, dat bij de uitgave inbegre pen is en dat veel zegt over de beweegrede nen van Pol Jong: 'Wat zijn dat voor tijden, waarin een gesprek over bomen zowat een misdaad is omdat het een zwijgen op vele misdaden inhoudt!'. WIM BUNSCHOTEN seerd uit rode en witte klei of gesneden uit poreuze steen. Zijn ervaringen en gevoelens drukt hij uit in zijn plastieken op een wijze, die zowel jong als oud zal aanspreken. De collectie boekillustraties toont met het werk van een aantal tekenaars het proces van de schets tot de uiteinde lijke p ren taf druk. Van een twaalftal boeken kan men zien hoe een eenheid is ver kregen tussen de vormen van hetboek, de druk, het papier, de kleur, het lettertype van de verwerkte tekst en de daarbij opgenomen illustraties in verschillende stadia van hun ontstaan. De oude Visserskapel aan de Vechtpartij in de vrieskou CAMERA Escape from Alcatraz (16) Clint Eastwood ontsnapt uit de gevangenis ►Alcatraz, een Amerikaanse l' versie van het Franse Duivel seiland. Een boeiende film, die ver uitstijgt boven de mid delmaat in dit genre, (vierde rWeek) LIDO I Apocalypse Now (16) Gruwelijke film ipver de oorlog in Vietnam. -Wreder dan The Deer Hun- ter', maar voor velen min stens even indrukwekkend. Marlon Brando is de zwakste steen in het hele gebeuren, waarin regisseur Francis Cop pola zijn afschuw van de oor log toont, (zesde week) LIDO II Die Blech- trommel (16) Een facineren- de blik op het Duitsland van voor en tijdens de Twede We reldoorlog, gezien door de ogen van het dwergje Oscar, (tweede week) LIDO III l'Histolre simple (16) Een simpel ver Hoofdstraat met haar sfeer volle interieur leent zich uit stekend voor deze combinatie van kleinplastieken en boe killustraties. De tentoonstelling is tot en met 24 februari dagelijks te bezichtigen van 14 tot 17 urn en van 19 tot 21 uur (zaterdag en zondag van 13 tot 16 uur). De toegang is gratis. Ra)onald Suthertland ii (i Luxor Het geheim 'an Bear Island (12) met Jonald Sutherland en —/anesse Redgrave. Re- j(ie: Don Sharp. Sfce avonturenromans van Hüistair MacLean vinden Hretig aftrek bij de film- jBroducenten en „Bear Is land" is nu al de dertiende •roman van deze auteur die ■■et bioscoopscherm haal de. Voor wie het nog niet doorhad, de formule die ^MacLean voor zijn verha- Ljen gebruikt, wordt nu wel ^ferg duidelijk en wie zich ■>og kan herinneren hoe ■lock Hudson destijds in Be kou worstelde tegen ^en saboteur in het gezel schap poolreizigers in „Ice Station Zebra" zal dat pa troon ook weer terugvin den^ in en op „Bear Is- Een wel zeer gemêleerd ge selschap wetenschapsmen sen trekt naar het onherbe rgzame Bear Island om er proeven te doen en een rap port op te stellen over de klimatologische veranderin- Vanesse Redgrave gen, die zullen ontstaan als Rusland de bedding van zijn in de IJszee uitkomende ri vieren gaat verleggen. Van dat alles komt niet veel om dat al spoedig blijkt> dat alle leden van de expeditie, met zeer verschillende motieven, er op uitzijn de goudschat te bemachtigen verborgen in een in 1945 bij Bear Island gezonken nazi-onderzeeër. Tot overmaat van ramp be vindt zich onder het gezel schap een saboteur, zodat de arme Barbara Parkins al spoedig na een klein rolletje onder een lawine verdwijnt. Het gezelschap wordt aardig gedecimeerd en bij ieder slachtoffer heb je weer een verdachte minder om uit te kiezen. Regisseur Don Sharp heeft het weidse sneeuwlandschap in het hoge noorden fraai uitgebuit voor een aantal spectaculaire achtervolgin gen per sneeuwscooter of de grotere hydrocopter, die zich ook over het water kan be wegen. Donald Sutherland, die eigenlijk van het begin van de film af al boven ver denking stond, mag het ten slotte alleen uitvechten met de saboteur, terw'ijl de rest van de overlevenden, waar onder Vanessa Redgrave en Richard Widmark, op Bear Island op zijn veilige terug keer wachten. Het is allemaal wel erg voor spelbaar, al weet Sharp on danks de kou het tempo er goed in te houden. MILO EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) De moord bandiet (a.l.) Een ouderwetse Belmondo in een typisch Franse actiefilm. GREENW A Y-THEATER (Voorschoten) Kort Ame rikaans (16) Aardige film naar het befaamde boek van Jan Wolkers. De film is opge nomen in het Leiden van de Tweede Oorlog haal over alledaagse mensen dat door een prachtige rol van Romy Schneider twee uur lang ongemeen boeiend wordt, (tweede week) STUDIO Manhattan (a.l.) Schitterende film met de subtiele humor van hoofdrol speler/regisseur Woody Allen over het verknipte artiesten leventje van New York. (ne gende week).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9