Hiërarchische kerk bevordert polarisatie zeggen 76 Duitse hoogleraren in brief Rahnei oneen: met Küng over gezag in kerk Een wagenspel vol carnaval en veel hoofse liefdeslyriek kerk wereld dat ikditdoen mag KUNST Tweede au uit Zijl opgevist Kerken helpen bij terugkeer Rhodesische vluchtelingen Karmelieten tegen gebruik naamTitus Brandsma LEIDSE COURANT VRIJDAG 8 FEBRUARI 1980 PAGII r UTRECHT Met carnaval in het vooruitzicht trekt op het ogenblik een groepje zangers en musici door ons land om te laten zien en ho ren, hoe de vastenavondpret in 1606 in de straten van Rome gestalte kreeg. Het gaat om een zogenaamd wa genspel, zoals dat door de gehele middeleeuwen in tal van Europese landen in de open lucht werd vertoond tot stichting en vermaak van het gewone volk. Een laat voorbeeld van zulk the ater op wielen, dat naar be hoefte kon worden ver plaatst en overal waar dat mogelijk was, kon worden vertoond. De muziek voor dit muzikale wagenspel voor carnaval werd gecomponeerd door Paolo Qu- agliati, die als organist en kla- vecinist in Rome in hoog aan zien stond. Als componist van helaas goeddeels verloren ge- gane klaviermuziek en van ge lukkig gedeeltelijk bewaard gebleven vocale muziek, bezat hij ook ver buiten Rome een goede reputatie. Voor vijf zangstemmen, die hij solistisch, maar ook in ensem bles toepast, en verder wat in strumenten, maakte hij op tekst van één van zijn leerlin gen „II carro di fedelta d'amo- re" oftewel „Het wagenspel van de liefdestrouw". Waar het over gaat, behoeft na deze titel geen toelichting meer. Blijkens de door Pieter Vrij man fraai gecostumeerde voorstelling, die door Rinus Elling werd geregisseerd en door Ton Koopman van het klavecimbel af gedirigeerd, is het stuk in zijn beknoptheid een opmerkelijke curiositeit. In blijvende waarde is het niet te vergelijken met ons eigen, nog altijd springlevende mira kelspel „Mariken van Nieu- meghen" maar het geeft wel licht epn beter idee van de rol die het wagenspel in het alge meen in de samenleving van middeleeuwen en renaissance heeft gespeeld. Daarom was het goed, dat er eens aandacht voor werd gevraagd. Vooraf ging een ander, veel uitvoeriger en naar mijn me ning muzikaal veel belang wekkender stuk van Quagliati. Het was aangekondigd als zijn de ook een wagenspel. Maar dat moet op een misverstand berusten. Onder de titel „La sfera armoniosa", wat mis schien het beste te vertalen is door „De sfeer van harmoni sche welluidendheid", bundelt de componist niet minder dan twintig aria's met basso conti nuo en onderbroken door kor te instrumentale soli en hier en daar wat ensemblewerk. Oorspronkelijk waren al deze aria's gezet voor slechts twee sopranen, maar Koopman is zo verstandig geweest de hele cy clus te verdelen over vijf voca listen, die toch voor het wa genspel nodig waren. Zo wer den de sopraan Marianne Kweksilber en de mezzo-so praan Lucia Meeuwsen wat ontlast en hoorde men ook bij zonder mooie aria's van de te nor Harry Geraerts, de tweede tenor Michiel ten Houte De Lange en de bas-bariton Harry van der Kamp. Deze aria's maakten de avond tot een bij zondere manifestatie. Ton Koopman stelt dat de uit voeringen van deze beide hoofdwerken van Paolo Quag- liatie stellig de eerste zijn die na de zeventiende eeuw heb ben plaats gevonden. JOHN KASANDER LEIDEN Voor de maal is gisterenbij bal werkzaamheden een a len personenauto opgj uit de Zijl. Woensdag werd een aut ven water gehaald, die i Merenwijk was gestolen, teren kwam een Volvo a oppervlakte die op 9 dect was gestolen uit de I Prinsenstraat. Uit naam van „ontelbaar velen" hebben 76 katholie ke hoogleraren uit alle vakgebieden in West-Duits- land zich in een open brief gericht tot de katholieke theologische faculteiten in Duitsland „om hulp te ge ven, die in de huidige situa tie „bijna geen andere groep christenen kan ge ven". Vele mensen, zo schrijven zij. hebben het steeds moeilijker om het christelijk geloof, zoals de hiërarchische kerk dat leert, tot grondslag van hun leven te maken. De ver andering in de belevingswe reld enerzijds en het starre vasthouden van de kerk aan geloofsformuleringen, die door het denken van vorige eeuwen zijn bepaald, hebben tot een tweespalt bij de gelo vigen geleid. De hiërarchi sche kerk bevordert zelf de door haar gevreesde polarisa tie tussen progressieven en katholieken. De hoogleraren zeggen, dat een toenemend onbehagen vele christenen uit alle lagen van de bevolking van het ge loof en de kerk wegdrijft. De hiërarchische kerk heeft geen moeite gedaan het tweede Vaticaans concilie voor de gelovigen uit te leg gen. De hoogleraren noemen het ontstellend, dat de hië rarchische kerk het werk van theologen, die dit wel hebben gedaan, heeft gene geerd. In plaats daarvan worden in tellectuelen, vooral de theolo gen, gediscrimineerd en er van beschuldigd het gewone volk te misleiden. Door deze „bescherming" werd deze groep dom gehouden en wer den de intellectuelen ge dwarsboomd doordat de kerk in strijd met het Nieuwe Testament hen „aan de letter bindt en van de geest, die vrij maakt" losmaakt. De hoop van vele leken is nu gericht op de universitaire theologiedocenten, aldus de brief. Het is echter niet te ho pen, dat zij het strategisch handelen van de kerk over nemen en niet voor hun me ning uitkomen. De opstellers zeggen ook, dat de zaak Küng helaas geen uitzonde ring is. Er is alleen meer aan dacht aan besteed. Het is te hopen, dat men uit deze ver keerde beslissing van de kerk leert. De veroordeling van Küng is geen onfeilbare beslissing. Deze is niet te ver antwoorden en moet derhal ve worden teruggetrokken, aldus de brief van de 76 hoogleraren. De katholieke hulporgani saties Bisschoppelijke Vas- tenaktie, Cebemo, Memisa en Mensen in Nood hebben 400.000 gulden ter beschik king gesteld voor de terug keer van vluchtelingen naar het platteland van Rhodesië. Dit nadat het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties de lokale kerken heeft gevraagd om haar klinieken en scholen op het platteland te gebrui ken voor de opvang van deze vluchtelingen. De 250.000 vluchtelingen uit Zambia, Mozambique en Botswana zullen via zes door gangskampen door het hoge commissariaat gerepatrieerd worden. Vervolgens zullen zij terugkeren naar hun streek van herkomst, waar de meeste voorzieningen en in vele gevallen de behuizing ontbreken. De lokale kerken, die als eni gen over een uitgebreid net werk van posten in de geiso- leerde plattelandsgebieden beschikken, hebben het ini tiatief genomen om aan de opvang van vluchtelingen mee te werken. Het hiervoor benodigde kerkelijke perso neel zal vanuit het program ma van het hoge commissari aat bekostigd worden, terwijl de kerken gevraagd zijn om financieel bij te springen voor wat betreft de benodig de hulpgoederen. Ook zal een grote groep vluchtelingen rondom de steden binnen Rhodesië terugkeren naar het platteland. De financiële hulp zal gebruikt worden voor voedsel, kleding, de kens, medische verzorging en tijdelijk onderdak. Er is overleg gepleegd met Duitse hulporganisaties waarna Caritas Duitsland 400.000 DM voor hetzelfde programma ter beschikking stelde. De commissie voor so ciale dienstverlening en ont wikkeling van de Rhodesi sche bisschoppenconferentie zal de hulp in samenwerking met de interkerkelijke orga nisatie „Christian Care" ver delen. Beide organisaties hebben gedurende de Rhode sische oorlog op uitgebreide schaal hulp verleend aan po litieke gevangenen en de ge troffen plattelandsbevolking en genieten het vertrouwen van het Patriottisch Front. De Stichting voor Oecumeni sche Hulp aan Kerken en Vluchtelingen (SOH), die de Wereldraad van Kerken in Nederland vertegenwoordigt, begint deze week met een hulpactie voor de vluchtelin gen. De drie besturen van de Karmelieten in Nederland, het Titus Brandsma Insti tuut en de Titus Brandsma Stichting, beide te Nijme gen, hebben zich in een ver klaring gedistancieerd van de wijze waarop de naam Titus Brandsma wordt ge bruikt in het kader van de activiteiten van de R. K. Titus Brandsma Stichting, gevestigd in Hoorn. Volgens een persbericht van de afdeling pers en publici teit van de Konferenties Ne derlandse Religieuzen vinden de drie besturen de naamge ving van de R. K. Stichting volstrekt misleidend vanwe ge het onverdraagzame en polariserende karakter van de onlangs door haar gevoer de actie, onder meer onder de slogan „Trouw aan de Paus". Deze acties zijn naar hun idee volkomen onvere nigbaar met de geest van Ti tus Brandsma en zij karakte riseren de activiteiten als „onwelvoegelijk". Zij hech ten er waarde aan de nage dachtenis aan prof. dr. Titus Brandsma o.carm. (die in 1942 in het concentratiekamp Dachau overleed. Red.) op waardige wijze levend te houden en zijn toegewijde ar beid aan de studie van het geestelijk leven voort te zet ten en naar eigentijdse vor men te vertalen. Onlangs heeft ook, zoals ge meld, de algemeen overste van de karmelieten in Rome, pater Falco Thuis, zich van de actie gedistancieerd. Naar aanleiding daarvan heeft het landelijk secretariaat van de actie „Trouw aan de Paus" medegedeeld, dat de organi serende R.K. Titus Brandsma Stichting, gevestigd te Hoorn, al sinds 1972 bestaat, dat geen enkel objectief feit voor dit zich distanciëren wordt ver meld en dat Titus Brandsma zeker een zeer geschikt pa troon is voor een kerkelijke actie als die voor „Trouw aan de Paus". Het secretariaat wijst erop, dat de echtgenote van de voorzitter Klaas Beuker, me vrouw Beuker-Brandsma heet: haar vader en de vader van Titus Brandsma waren broers. „Hebben de Paters Carmelieten aan de familie Brandsma gevraagd, of zij de naam van Titus Brandsma voor hun instituut te Nijme gen mochten gebruiken?' zo vraagt men. Ook merkt men nog op: „Nog vóórdat wij met de actie „Trouw aan de Paus" begon nen, voerde onze stichting al actie tot „Behoud van de Ti- tus-Brandsma-kerk en klooster te Nijmegen", omdat de Carmelieten er niet veel meer voor schijnen te voelen die in stand te houden. Deze actie wordt ons door de Car melieten natuurlijk niet in dank afgenomen. Een „zich distanciëren" van onze Titus Brandsma Stichting lag dan ook wel in de lijn der ver wachtingen." Küng is een belangrijke, betekenisvolle theoloog vi deze tijd in de katholieke theologie. Men dient hein ei stig te nemen. Maar het gaat te ver om het lot van de k tholieke theologie uitsluitend en alleen van Hans Kin te laten afhangen. De bekende Westduitse theoloog, dr. Karl Rahner, zegt dit een interview met het Oostenrijkse weekblad „Furche". I vindt, dat Küng niet veroordeeld mag worden op grond vi diens christologie. Hij zegt het echter wel duidelijk oneens zijn met Küng over de vraag waar nu het eigenlijke gezag de kerk ligt. Voor Rahner is dat het geloofsbewustzijn van de kerk, zo-, dat wordt uitgesproken in de officiële uitspraken van het ke kelijke, Romeinse leergezag. Küng denkt daar volgens Ra ner anders over, zodat de vraag kan worden gesteld wie e over beslist wat in de katholieke kerk als kerkelijke leer o, derwezen kan worden en wat niet. Volgens Küng valt de beslissing in de wetenschappelijke discussie, volgens Rahn bepalen paus en bisschoppen de grenzen. Aan het slot van het interview gaat Rahner in op de gevar< van een herlevend reactionair conservatisme. Rahner erkei dat er gevaar bestaat van een steriel reactionaire achterlijl heid in de kerk. Dat gevaar is reëel, aldus Rahner, die daa voor het integralisme van Pius X „of, beter gezegd van Pius-pausen" als voorbeeld neemt om aan te geven, d dergelijke reactionaire stromingen een tijdlang tot op zeke hoogte machtig kunnen zijn. Maar dat een dergelijke reacti naire sfeer en gezindheid definitief zouden zegevieren in kerk, acht Rahner uitgesloten. We ben ik 1948-1980 Een rijk geïllustreerd boek waar in woord en beeld de regeringsperioc van Koningin Juliana wordt belicht U kunt dit boekwerk met tal van unieke foto's nu bestellen door storting/overschrijving van 14,50 op giro 67685 t.n.v. Sijthoff Pers, m vermelding:'Juliana'. Het boek wordt u na verschijnen zonder extra kosten toe- gezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 8