Satelliet-tv hoeft
voor Nederlands
drama geen
ramp te zijn
Cheryl Ladd-één van de drie
Angels van Charlie -bij de Muppets
TERUGBLIK
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE WOENSDAf;
RADIO VANAVOND
3
RADIO WOENSDAG
Sherry-
genieters
opgelet...
-
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DINSDAG 5 FEBRUARI 1980 PAGI
TV-SCHRUVER DICK WALDA:
J J
„Als de Nederlandse televisiekijker
straks kan kiezen uit tien, twintig of
meer tv-programma's, dan nog hoeft het
oorspronkelijk Nederlands drama daar
niet de dupe van te worden". Aldus de
Amsterdamse schrijver Dick Walda, van
wie herhaaldelijk werk op televisie is te
zien. Walda: „Ik heb wel angst voor de
satellieten, die buitenlandse televisie in
de Nederlandse huiskamer kunnen bren
gen. Anderzijds vormen die uitzendingen
een uitdaging voor de Nederlandse tv-
schrijvers om het minstens even goed te
doen en dan is er nog wat. Zo lang in Ne
derland de streekbladen het zo goed doen
en men is geïnteresseerd in plaatselijke
gebeurtenissen, zo lang kan de Neder
landse schrijver vooruit. Bovendien voor
zie ik binnen een jaar of tien een ver
schuiving in de Amerikaanse program
ma's tot een punt, waarop de Nederland
se kijker er genoeg van heeft. Die geeft
dan zeker de voorkeur aan de herken
baarheid van gewoon Nederlands dra
ma".
Dick Walda: „De Neder
landse tv-kijker zal Juist
in de toekomst herken
baar spel, uit eigen land
willen zien".
Dick Walda, die over een paar maanden
veertig wordt en een groot aantal tv-spelen
en boeken op zijn naam heeft staan, leeft uit
sluitend van zijn pen, in tegenstelling tot
sommige Nederlandse schrijvers, die zich
meer bezighouden met lezingen en andere
bijverschijnselen dan met hun schrijfmachi
ne. „Ik heb één keer een lezing gegeven,
maar dat is niks voor mij. Ze vroegen me
hoe ik Mies Bouwman vond en dat soort din
gen, terwijl ik het goede mens helemaal niet
ken. De mensen denken de raarste dingen,
omdat ik voor tv schrijf. Alsof je dus dage
lijks thee met Willem Duys drinkt. Ik heb
niets met dat wereldje te maken".
Walda heeft alleen belangstelling voor zijn
schrijfmachien en werkt daar hard op. Heel
bekend werd van hem de 13-delige serie
voor televisie „De wolvenman", maar hij te
kende ook voor 3 delen Waaldrecht, de spe
len Wassen en föhnen, Esther, Raven onder
weg, De smaak van zoet en zuur, De brand
netelkoning en andere tv-spelen. Hij schreef
38 hoorspelen, negen boeken, de toneelstuk
ken Duivengeld, Snoepgoed en Niks aan de
hand. Op stapel voor dit jaar staan zes tv-
spelen, twee series hoorspelen en drie boe
ken. Dick Walda zit zelden stil.
De komst van een Europese satelliet, die de
tv-kijker een waslijst van buitenlandse tele
visieprogramma's kan bieden, zou als een
dreigend zwaard aan een dun draadje boven
Walda's Amsterdamse hoofd komen te han
gen. Maar Walda ziet het nog niet zo somber,
al heeft hij zijn bedenkingen-
„Wat Amerika aan programma's heeft, komt
naar Nederland. Je kan zeggen wat je er van
wilt, maar het is allemaal vakwerk. En d?
Nederlandse omroepen zenden het wel uit,
want die programma's kosten bijna niets en
de Nederlandse kijker slikt het allemaal wel.
Die wil geen moeilijk drama, die wil na z'n
dagtaak een potje bier en een spannende
schietpartij. De omroepen, die het van de le
den moeten hebben, nemen geen risico's en
zenden dat dus uit. Alleen de NOS, die geen
leden te verliezen heeft, kan het zich permi-
teren Nederlands drama uit te zenden. En de
VARA doet er iets aan, al gaat het initiatief
steeds van deze omroep uit. De VARA, die
een eigen gezicht te verdedigen heeft, zegt
tegen de schrijver: „Zo willen wij het heb
ben, daar moet het over gaan, schrijf jij de
teksten maar".
Walda overziet zijn arbeidsterrein en heeft
er vrede mee. Deze Amsterdammer: „Als
schrijver heb je je fantasie als gereedschap,
niks meer, maar vooral niks minder. En je
bent als schrijver de enige, die nog vrij is; de
anderen zijn allemaal in vaste dienst, de dra
maturg, de regisseur, de lampenist, zo'n man
of vijftig totaal. Kijk dus uit. Als schrijver
moet je met je fantasie heel voorzichtig om
springen, het is het enige dat je hebt. Als je
bij een omroep een idee laat vallen, dan ben
je het kwijt; je ziet het in al dan niet bewerk
te vorm zó terug in een stuk van een ander.
Overigens werkt die formule van de VARA
goed; je bent natuurlijk beperkt, maar als je
een vakman bent, weet je wat de beperkin
gen zijn en waarom. Die zijn duidelijk ge
noeg. Maar binnen die beperkingen kan je
als schrijver toch nog alle kanten op, dat is
geen probleem".
Wat het probleem dan wel is of kan wor
den vat Walda, gesteund door jarenlange
ervaring, aldus samen: „De omroepen zullen
steeds meer risicoloze boeken verfilmen,
waarvan kijkdichtheid en daarmee het suc
ces, min of meer vaststaat.
Als je voor de VARA werkt, zal je steeds te
maken krijgen met leuke ideeën van ande
ren, waar je rekening mee moet houden.
Overigens ben ik van mening, dat geen en
kele dramaturg of regisseur een schrijfma
chine in huis mag hebben; de teksten van
een spel moeten van de schrijver komen. De
overigen mogen de rest doen en dat op hun
beurt weer zo goed mogelijk. Ik zou bijvoor
beeld nooit willen regisseren; dat is het vak
werk van een ander".
Hoe beperkt ook, het Nederlands drama zal,
aldus Dick Walda, niet gauw terrein verlie
zen, zo lang de Nederlandse schrijver vak
werk kan bieden. Walda: „Het aantal taboes
wordt steeds kleiner. Ik denk, dat de tv-kij
ker binnen tien jaar in Amerikaanse pro
gramma's het sterven te zien krijgt; executies
en zo. De kijker stompt af, wil emotioneel
steeds geweldadiger spel zien. Er zijn nog
steeds taboes, maar die zijn straks ook tot tv-
spel verwerkt. Wat houdt men dan nog
over? De kijker heeft over een paar jaar alles
gezien. Het verbaast me daarom ook niet, dat
uitgerekend Amerika Holocaust maakte".
Walda kijkt over de schouder van de toe
komst naar de NOS en meent: „Alleen de
NOS kan tegen de Nederlandse schrijver
zeggen: kom maar op met je spel. Ook in de
toekomst. Wel zal de Nederlandse schrijver
moeten opboksen tegen de kwaliteit van de
buitenlandse series en de thema's van de
overige omroepen. De schrijver kan er reke
ning mee houden, dat de eenzaamheid in
Nederland steeds groter wordt en de belang
stelling voor wat er in het eigen straatje ge
beurt, groeit. Dat blijkt nu al, de belangstel
ling voor series als Dagboek van een her
dershond, is groot. De Nederlandse kijker
kan zich daar nog in herkennen en daarom
geloof ik, dat de kijker in Nederland niet zo
bezorgd hoeft te zijn. De Nederlandse schrij
ver zal, juist in de toekomst, herkenbaar
werk kunnen blijven schrijven. Als hij zijn
vak maar beheerst. Want daar schort het wel
eens aan."
FRITS BROMBERG
Cheryl Ladd, één van Charlie's Angles, is te gast bij de Muppets.
Cheryl Ladd, de blondste
van de drie Angels van
Charlie, kan meer dan al
leen mooi zijn, In de „Mup-
pet Show" krijgt ze de kans
zich ook eens van een ande
re kant te laten zien. Ze
blijkt namelijk als zangeres
en danseres heel wat in huis
te hebben. Tien jaar geleden
verdiende ze als meisje van
achttien daarmee de kost en
ze is het nog lang niet ver
leerd. Haar grootste wens
was eigenlijk pianiste te
worden. Maar haar ouders
konden geen piano betalen.
Er was wel geld voor dan
sles. Toen ze zeventien werd
verliet ze het ouderlijk huis
om op tournee te gaan met
de „Music Shop" een soort
rijdende discotheek. Haar
huwelijk met de acteur Da
vid Ladd bracht haar meer
in de belangstelling. Toch
bleef het een zware taak om
de plaats van de succesvolle
Angel Farrah Fawcett over
te nemen. Dankzij haar in
nemende persoonlijkheid en
niet geringe kwaliteiten is
haar dat behoorlijk gelukt.
Ned. II 19.25 uur.
Ontstaan
In de documentaireserie „Het
ontstaan van de wereld" wordt
aan de hand van radiometri-
sche dateringen van de oudste
gesteenten de ouderdom van
de aarde vastgesteld.
Ned. I 19.30 uur.
Zang
Het koorzangprogramma „Van
u wil ik zingen" komt vanuit
de Evangelisch Lutherse kerk
in Den Haag.
Ned. I 20.10 uur.
Watervogels
De natuurfilm „Het land van
de watervogels" gaat o.a. over
zwanen en duikvogels in het
Thailand
^.Thailand: de weg door het
Peter Vedder en Lydeke Roelfsema presenteren samen
de informatieve rubriek „Tijdsein" van de Evangelische
Omroep om 20.55 uur op Ned. I.
Zijn kinderen Thomas, Chris
tian en Tony vormen de derde
generatie. Thomas die na de
dood -van zijn vader de zaak
overneemt, lijkt aanvankelijk
te zullen slagen. Innerlijk
blijkt hij echter niet tegen het
harde zakenleven opgewassen.
midden" is de titel van een
programma dat dieper in gaat
op de levensfilosofie van het
boeddhisme.
Ned. I 21.55 uur.
Thomas Mann
De roman „Buddenbrooks"
van Thomas Mann gaat over
het het verval van een patri
ciërsgeslacht in de haven van
Lilbeck in het noorden van
Duitsland. De roman, zowel
als de serie, begint als het ge
slacht nog in zijn glorietijd
verkeert. Zoals we gisteren al
schreven is het feest bij de fa
milie Buddenbrooks, want zij
hebben net een nieuw huis in
gebruik genomen en vieren
dat met een luisterrijke recep
tie in 19e-eeuwse stijl. De oude
generatie wordt vertegen
woordigd door Johann Buden-
brook sr., de tweede generatie
door zijn zoon de consul Jo
hann Buddenbrook jr. Deze is
een nuchtere zakenman, die
het met revolutionare ontwik
kelingen niet hoog op heeft.
Dochter Tony blijft trouw aan
de familieprincipes,* maar dit
leidt tot dilemma's in haar ge
voelsleven.
Ned. II 20.27 uur.
Drie hoog
Het leven van Rigsby wordt
verzuurd door een dag en
nacht spelende radio.
Ned. II 22.05 uur.
Nicaragua
In december reisde een KRO-
ploeg drie weken door Nicara
gua, om er een documentaire
te maken die laat zien hoe in
dit land, vijf maanden.na de
Sandinistische revolutie, met
vereende krachten aan de we
deropbouw wordt gewerkt.
Ned. II 22.30 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Sesamstraat
18.45 Paspoort voor Joego-
slaven en Italianen
18.55 Journaal
EO
18.59 Ronduit-tv
19.30 Het ontstaan van
de wereld
20.10 Van U wil ik zingen
20.30 Het land van de
watervogels, natuurfilm
20.55 Tijdsein
21.24 Tenslotte
NOS
21.37 Journaal
21.55 NOS-Cultuur: Thailand:
De weg door het midden
22.45 Journaal
NEDERLAND 2
TELEAC
18.25 Microprocessors II,
1e cyclus, les 13
NOS
18.55 Journaal
KRO
18.59 Sinbad de zeeman,
tekenfilmserie
19.25 De Muppetshow
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.27 Buddenbrooks, tv-serie
21.30 Brandpunt
22.05 Drie hoog achter,
tv-serie
22.30 Nicaragua, vijf maanden
na Somoza,
filmreportage
NOS
23.25 Journaal
DUITSLAND 1
(Region, progr.: NDR: 18.00 M
dros - Reporter der Grosstadt
rie. 19.25 Region, magaz. 19.f
gr.overz. WDR: 18.00 Inform.
18 30 Licht progr. 18.40 Zimm
UNO-Naehe. tv-serie. 19.15
19.45 Report 20.00 Journ.
Amus.progr. 21.00 Report. 21.
vecchio, misdaadserie. 22.30
23.00 Amus.progr. 24.00 Jourr
DUITSLAND 2
18.20 Tekenfilmserie. 19.00
19.30 Young Billy Young, sp
21.00 Aktual. 21.20 Inform.
22.00 Fjlmportret. 22.45 M
filmportret. 23.40 Jourh.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-<
19.00 Showprogr. 19.45 Jour
20.00 Journ. 20.15 Aktueel r
21.00 Aktueel magaz. 21.15 ff
progr. 21.45 Aktueel progr. 22»
form, serie. 23.00 Journ.
BELGIE NED. 1
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 f<E
progr. 18.30 Open School. 19.ftJ
kenfilm. 19.05 Gastprogr. »r
Meded.en Morgen. 19.45
22.25-22.40 Journ.
Dl
BELGIE NED. 2
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Klta
progr. 18.30 Open School. 19.4i
kenfilm. 19.05 Gastprogr.
Meded.en Morgen. 19.45
20.10 Natuurserie. 20.40 Para<P'
gels. tv-serie. 21.25-23.35 De9<
op de hielen (North by Northp!
speelfilm. a
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18 30 Inform.
10. id apeiprogr. iö.ju intorm.
19.00 Cultur. magaz. 19.15 R51
progr. 19 29 Weerber. 19.30 pl
19.55 Petit dejeuner compris, e
rie. 20.50 Magaz. voor de \i<
21.50 Amus.progr. 22.35 Kuns'
23.05-23.10 Journ.
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-10.10 schooltelevisie
11.00-12.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
AVRO
15.30 Berebios
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.05 Aktual. 10.25 Ta-
tort, misdaadserie. 11.55 Report.
12 05 Report. 12.50 Persoverz.
13.00-13.10 Journ. 16.10 Journ. 16.15
Report. 17.00 Kinderprogr. 17.15 Die
Leute vom Domplatz, tv-serie.
17.50-18.00 Journ. (Region, progr.:
DUITSLAND 2
16.15 Cabaretprogr. 16.30 Kit-
progr. 17.00 Journ. 17.10 Diama1'
sucher, tv-serie. 17.40 Aktuav
DUITSLAND 3 WDR u
'7.55 Gymn. 8.05-11.55 Schoolt»'
sie. (9.30 Kleuterprogr.) 17.00-a
Schooltelevisie. 0
P
BELGIE NED. 1 ;i
15.30 Open School. 16.30 J<,
progr.
BELGIE NED. 2
15.30-Open School. 16.30 J.®
BELGIE FRANS 5(
14.30 en 15.00 Schooltelevisie.
Jeugdprogr. 17.00 Gevar. progry.
meervoud. 20.00 (S) K
Sportpai
.tJin.°V02°(S)Gi
20.30 (S)
tot Carre. 21.02 Met voorbe-
ioorspelserie. 22.02 AVROs
i. NOS: 23.02-24.00 (S) Met
rgen. VARA: 0.02 (S) Elpee
oot licht. 5.02 (S) Truck.
HILVERSUM 2
KRO: 18 10 Verkenning.
BOND: 18.20 Na vijven en
(S) Popdonder. 21 02 (S) Nashville. 22f'
And all that jazz. 23.02-24.00 (S)fc<
tf
ttmfyjii VOO: 7.03 (S) Ook goeie morgen.
9.03 (S) Muziek terwijl u werkt,
pl 10 02 Kletskop. VPRO. 10.45 (S)
J L Villa VPRO. 13.03 (S) Welinge-
Pirht ,ich,e kringen. 13.30 (S) Span-
nende Splookjes. 14.02 (S) Ach
terwerk. EO: 14.20 (S) Radio-kleuterkrant.
14.45 (S) Open Huis. 16.02 (S) EO-Melter-
daad 16.15 (S) Licht en uitzicht 16.55 (S)
EO-Aktief. 17 02 (S) Tijdsein. NCRV: 17.45
(S) Theaterorgelbespeling.
HHVERSUM VARA: 7 00 Nws. 7 10 Och-
■ÏB tendgymn. 7.20 De Wekkerradio.
(7.30, 8.00 en 8.30 -Nws.) 9.00
rZn Gymn. voor de vrouw. 9.10 Wa-
i'hFÓ (erst N0S 915 werkbank.
11,1 VARA: 9 25 Keuren en kiezen.
9 50 Hoor Haar! 11.10 Schoolradio. 11.30
Geldrop-Centraal. OVERHEIDSVOORL.:
12 16 Franco Huis. VARA: 12.26
Meded.t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws.
12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.11
Geldrop-Centra"" J-
jes 13.50 Kin
Leet-tijd-genoeg. 15.30 Operette. 16.00 Ni
zikant met bevroren vingers. hoorsp%
(4). 1650 Lichte grarnmofoonmuz
Een blokte Nederlands. 17 24 Meded l1
en politieber. 17.30 Nws. 17.36 Dingeti
de dag.
n
KRO: 7.02 (S) Des Engels^
(S) Van negen lot twaalf. T
(S) De Noen Show. 14.03 (|l
Theo Stokkink Show. 17.0e
Stampij. k
fe. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 (S) HS
vende woord 7.10 (S) PreluJ
9 00 Nws. 9.02 (S) Uit de kv
(11). 9 15 (S| Onder de ho-
zon. 10.00 (S) Orkestpalet. V
Nws. 1202 (S) Talelmili
(12.02 Pianowerken uit de Romantiek:
Omroeporkest: amusmuz.; 13.10 PI.'
nieuws.) 13.55 (S) Zojuist verschenen. C
Nws. 14 02 (S) Meesterwerken uit de K
tetliteratuur. 14.30 (S) Kerkorgelmuz. 1
In elk geval konden wij giste
ren een kostelijk half uurtje
televisie beleven. Dat was het
geval toen de VARA aan het
slot van de avond een verhaal
uit „De onvoorstelbare wereld
van Roald Dahl" vertoonde:
„De schandpaal". Het was van
de eerste tot de laatste minuut
een uitermate en bijzonder ad
rem vertelde story. Een hoogst
amusante geschiedenis boven
dien. En zeker honderd maal
geestiger dan de door schater
lachen op de achtergrond
overspoelde comedy-series,
waarmee wij de laatste tijd bij
na letterlijk worden doodge
gooid. Naar men van harte
moet hopen heeft de VARA
veel meer van die „bizarre
vertellingen" gereed liggen.
„Achter het nieuws" had een
reportage over Amsterdam,
die „lastige stad". Overigens
moet die kwalificatie, gezien
de inleiding die aan de verto
ning vooraf ging, bepaald een
understatement worden ge
noemd. Daarin werd namelijk
gesproken over verpaupering,
uitzichtsloze woningnood, stij
ging van de criminaliteit en
zelfs van een bestuurscrisis.
En in die conclusie achteraf
werd zelfs gezegd „dat het zo
niet veel langer meer kan".
Maar wat er tussenin lag
maakte dat alleen maar een
klein beetje duidelijk. Dat was
niet veel meer dan wat van de
hak op de tak springerige in
terviewtjes. Ik bedoel: een zo
forse en dan ook lichtelijk
nauwende problematiek in^'
hoofdstad des lands verdi"
natuurlijk een veel bred1
aanpak. En als u het
vraagt heeft „Achter
nieuws" zich daartoe met
aanloopje in feite ook v»
plicht. f*
HERMAN HOFHUIZÏ'
er is een verrukkelijke c.
"ïk Soaanse zeaelsherrv