Rechtshulp in toekomst voor iedereen toegankelijker Bisschoppelijke vastenbrief „De mens in de arbeid" op bres voor waardigheid van menselijke persoon Staatsloten? sen beel lob U kimt ze nu kopen. kerk wereld Financiële steun voor milieu-uitgaven bedrijven Strijd tussen plattelandsarts en apotheker over medicijnen Mogelijk nieuw parkeersysteem Dezeweek bij de melkman: BINNENLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 5 FEBRUARI 1980 PAGINA VOORSTEL VAN MINISTER VAN JUSTITIE rechtshulp zullen in de toekomst de wettelijk geregelde taak krijgen om iedereen die daar behoefte aan heeft rechtshulp te verlenen op een voor hem goed bereikbare plaats. De di recte rechtshulp, (informatie en ad viezen), zal voor iedereen gratis zijn. Het bureau kan in voorkomende ge vallen een advocaat toewijzen. Het zogenaamde „bewijs van onvermo gen" zal met de invoering van de wet komen te vervallen. Wanneer het tot een rechtszaak komt met toe wijzing van een rechtshulpverlener, zal men naar draagkracht een eigen bijdrage moeten betalen. Een en ander is de kern van het voor ontwerp van een Wet op de rechtshulp, dat minister De Ruiter gisteren heeft gepubliceerd. In de 19 arrondissemen ten zal een bureau voor rechtshulp ko men, waar naast de traditionele rech tshulpverleners als advocaten, notaris sen en deurwaarders ook andere rech tshulpverleners hun spreekuren zullen houden. De eigen financiële bijdrage bij de toevoeging van bijvoorbeeld een ad vocaat, kan variëren van nul procent bij het wettelijk minimumloon tot de volle honderd procent. De wettelijke regeling, die waarschijn lijk pas op zijn vroegst over drie jaar kan worden ingevoerd, zal tot gevolg hebben dat het aantal juristen op de bu reau's voor rechtshulp flink moet wor den uitgebreid. De bedoeling is dat in die drie jaar geleidelijk het gehele ap paraat op volle sterkte wordt gebracht. Daarmee zal zo'n 25 miljoen gulden ge moeid zijn. Geleidelijk aan zal ook op de begroting steeds meer geld moeten worden uitgetrokken voor deze uitbrei ding van de rechtshulp. De bewindsman verwacht dat de be staande rechtswinkels geleidelijk aan zullen verdwijnen, omdat met de uit breiding van de directe rechtshulp hun bestaan voor een groot deel overbodig zal worden. De wet houdt echter niet in dat de rechtswinkels moeten ver dwijnen, aldus De Ruiter. ADVERTENTIE Verkoopadressen in de Gouden Gids. Per giro spelen kan ook. Bel voor informatie: 070-653955. Speel mee in de Staatsloterij. Elke maand 30 miljoen aan prijzen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Ginjaar (Volksge zondheid en Milieuhygiëne) is bereid meer bedrijven te laten profiteren van een rijks bijdrage in de kosten die het bedrijf moet maken om milieu-overlast voor de omge ving te beperken. Oorspronkelijk wilde de minister alleen bedrijven met 25 tot 30 man personeel van de op te zetten regeling ge bruik laten maken. Onder druk van de PvdA en de VVD zei de minister maandag avond de vaste Kamercommissie voor mi lieuhygiëne toe, dat ook bedrijven met meer personeel zich voor de regeling kunnen aan melden. De minister gaf toe dat deze toezegging het rijk meer zal gaan kosten dan de oorspronkelijk ge dachte 500 miljoen voor de komende tien jaar. Hoeveel die extra kosten zouden zijn, wilde hij echter niet zeggen. Dit hangt af van de uitein delijke aanmelding. Wel verwacht hij, dat de gemeenten tien procent van de kosten van de regeling - dus 50 miljoen gulden - zelf zullen dragen. De minister wilde niet ingaan op de aandrang vanuit de commissie, de regeling, die eind van dit jaar moet gaan draaien, op te ne men in andere saneringsregelingen zoals die er zijn vanuit de ministeries van Economische Za ken en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde ning. Die regelingen blijven bestaan, maar deze regeling zal na de sanering weer worden opge heven, aldus de minister. Hij wees erop dat zijn bijdrageregeling alleen bedoeld is om bedfijven die uit milieu-oogpunt zeer hinderlijk zijn, voor de woonomgeving te saneren. Naar verwach ting zal dit rond de tweeduizend bedrijven in ons land betreffen. Buit overval PTT loopt in de tonnen UTRECHT (ANP) De buit van de overval gister ochtend op het hoofdpost kantoor van de PTT in Utrecht loopt in de tonnen, aldus een woordvoerder van de PTT. De drie of vier gewapende overvallers gingen er vandoor met tientallen postzakken. Hoeveel ze nou precies hebben meegenomen willen de politie, noch de PTT meedelen. Een uitgebreide speuractie naar de daders heeft nog geen resul taat opgeleverd. Volgens de politie was de overval goed voorbereid. Men heeft overi gens geen aanwijzingen dat PTT-ers of anderen die met de interne gang van zaken op de hoogte zijn, bij de overval zijn betrokken. WEL OF GEEN APOTHEEK BIJ DOKTERSPRAKTIJK UTRECHT (ANP) De Nederlandse apo thekers vinden dat de huisartsen aan zelf overschatting lijden. Zij baseren hun uit spraak op de opvatting van de huisartsen, dat de medische zorg wordt aangetast wan neer de huisartsen hun apotheek kwijtra ken. De apothekers bestrijden dit stand punt, dat de vereniging van huisartsen (LHV) al? voorstel van wijziging op de Wet Geneesmiddelenvoorziening in een speciale nota-geneesmiddelenvoorziening platteland heeft vastgelpgd. De apothekers wijzen erop, dat de artsen welis waar zijn opgeleid voor de medische zorg, maar dat de apothekers een speciale opleiding heb ben gevolgd voor de geneesmiddelenvoorzie ning. Daarom heeft de wet deze voorziening te recht aan de apothekers toevertrouwd, aldus de apothekers, verenigd in de KNMP. Zoals bekend dreigen de huisartsen op het plat teland hun apotheken aan huis te verliezen. Voor een aantal huisartsen in bepaalde streken van Nederland betekent dit aldus de LHV niet alleen een aantasting van hun inkomen, maar ook een gevaar voor hun patiënten, omdat deze dan veel moeite moeten doen om de voorge schreven geneesmiddelen te verkrijgen. Boven dien kunnen de apotheekhoudende huisartsen goedkoper werken, aldus de LHV. De huisart sen hebben al enige keren protest aangetekend tegen de kans, dat zij hun huisapotheek moeten afstoten. De apothekers wijzen er evenwel op, dat in dergelijke gevallen apothekers zich in bedoelde gebieden kunnen vestigen. De KNMP wijst er verder op, dat het intrekken van de vergunningen van de huisartsen hier voor de rechtszekerheid niet aantast. De artsen weten immers tevoren, dat hun vergunnning tot het houden van een huisapotheek kan wor den ingetrokken. Gebeurt dit, dan krijgt de huisarts bovendien een schadeloosstelling van de zich vestigende apotheker. „Dit geheel con form de afspraken tussen de organisaties van huisartsen en apothekers", aldus de KNMP. DEN HAAG (ANP) Er bestaat een kans dat Nederland een nieuw parkeersysteem krijgt dat voor de overheid goed koper is dan parkeermeters. Een onderzoek naar deze moge lijkheid zal medio dit jaar zijn afgerond. Het onderzoek naar dit nieuwe „telparksysteem", dat in Israël wordt gehanteerd, wordt gehouden in opdracht van Rijkswater staat. De parkeermethode komt erop neer dat de automobilist een kaart koopt waarmee parkeergeld wordt betaald en waar door controle mogelijk is. Het is een soort knipkaart waarmee men door het afscheuren van lipjes voor het parkeren betaalt. Bovendien kan op de kaart gezien worden voor hoe lang men geld heeft neergeteld. Dit systeem brengt nauwelijks investe ringskosten met zich mee en bovendien is men dan gelijk af van de dure parkeermeters (duur in aanschaf en onderhoud) die ook voortdurend door vandalen worden vernield. De parkeerkaart heeft voorts het voordeel dat op de achterkant reclameteksten kunnen worden gedrukt, ergo een extra bron van inkomsten. Voorwaarde voor invoering van dit systeem is echter dat er niet meer parkeerwachters nodig zullen zijn. Tijdens de bijeenkomst die gisteren voor het personeel van Okto werd gehouden, laaiden de emoties over de dreigen de sluiting hoog op. Het bericht dat KNP zoveel mogelijk mensen wil overnemen, deed aan de verslagenheid onder het personeel weinig af. KNP bereid personeel Okto te plaatsen WINSCHOTEN De papiergigant KNP Kappa gaat de vacatures bij haar bedrijven reserveren voor de 260 werknemers van het met sluiting bedreigde Okto in Winschoten. Er wordt een vacaturestop ingevoerd, hetgeen inhoudt dat vrije banen niet meer buiten het bedrijf bekend worden gemaakt. Inmiddels wordt overwogen een tweede bewind voerder aan te zoeken om in samenwerking met het minis terie van economische zaken naar oplossingen te zoeken voor het failliete bedrijf. ADVERTENTIE Fabrikant Halcion gelooft nietsi van bi jwerkil UTRECHT De genees delenfabrikant Upjohn I de voorwaarden afgew waaronder het minis van Volksgezondheid bc zou zijn het slaapmi Halcion weer op de id toe te laten. De registr van Halcion is vorig voor de duur van zes m den opgeschort, nadaty Haagse psychiater Van Kroeff een groot aantal stige bijwerkingen haty meld. e; Vandaag wordt op het mirrj rie een besluit genomen ojr middel weer in de handelSl of niet. Voorwaarde voo^. rugkeer van het medicijn zijn dat de bij het middel^ voegde tekst melding mj- van de mogelijke bijwj, ingen. De fabrikant vind^ niet volodnede wetensch^, lijk is aangetoond dat err2 relatie is tussen het gefc^ van Halcion en de geme bijverschijnselen. ie Bezetting p op Vrije 1] Universiteit fei AMSTERDAM Onge vijftig studenten van dec dische faculteit van de V Universiteit van Am^ dam hebben gisteren een ge van het VU-gebouw t gehouden in verband een conflict rond de be ming van een hoogleraar de medische filosofie. De studenten willen niet de vakgroep filosofie inv op deze benoeming h maar vinden dat de medii faculteit zelf moet bepalen er op die al vijf jaar vacer< post komt. De uit alle bet kenen samengestelde ber mingscommissie is het steeds niet eens gewoi over een kandidaat. INDUSTRIEBOND FI Philips mo zaken geve opening va UTRECHT (ANP) afgelopen jaren zijn bij 1 lips via sluipende reorg* saties duizenden arbef plaatsen verdwenen. Da om willen we nu volledig pening van zaken over toekomstige werkgelej heid bij het hele concern' Aldus een woordvoerder r de Industriebond FNV in toelichting op een lijst met kleine vijftig vragen die^ bond gisteren aan de raad bestuur van Philips K voorgelegd. Philips moet/ dus de FNV-bond, op die 'gen een duidelijk antw< geven tijdens het overleg morgen wordt gehouden e* 15 februari zal worden vc gezet. Bij dat overleg staaS jongste reorganisatieplans centraal, die in het noorden zuiden 1500 arbeidsplaat gaan kosten. Ondermeer de vakbond weten hoe; van dergelijke plannen irji toekomst nog te verwacfc zijn. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Op zoek naar een betere samenleving moeten wij altijd te rade gaan bij hen, die onder het bestaande systeem het meest te lijden hebben. Zij zijn de maatstaf bij de vraag of sys temen rechtvaardig zijn of niet. De waardigheid van de menselij ke persoon is principiële norm. Als die waardigheid vooral wordt gezien in het vermogen nuttige en winstgevende arbeid te leveren wordt haar geweld aangedaan. Deze opvatting, die door ons maatschappelijk bestel wordt bevorderd, laat de mens niet tot zijn recht komen. De bisschoppen van Nederland stellen dit in hun vastenbrief voor dit jaar, die onder de titel „De mens in de arbeid" vandaag voor publikatie is vrijgegeven. De achtenveertig pagina's tellende brief, uitgegeven in brochurevorm, is geïllu streerd en bevat talrijke citaten, ont leend onder meer aan pauselijke ency clieken en bijbel. Zij zal in een oplage van 750.000 stuks worden verspreid over de parochies. Voor jongeren is er een stripverhaal van Henk Groeneveld en Ellis Blom onder de titel „Werk aan de winkel". Deze zal worden vertaald voor Spaanse en Portugese werknemers. In de inleiding, die de brief een zekere theologische onderbouwing geeft, leggen de bisschoppen onder meer uit, dat zij vooral aandacht hebben gegeven aan die arbeid, waarmee een inkomen wordt verdiend. Dit om dicht bij de werkelijk heid te blijven en daarin is betaalde ar beid kernpunt bij uitstek van onze maat schappelijke structuren en problemen. In het eerste hoofdstuk „De arbeid in onze wereld" zeggen de bisschoppen, dat er voor veel Nederlanders reden tot te vredenheid is als het over werk gaat. Maar er zijn ook mensen voor wie het haast normaal geworden is te moeten le ven zonder arbeidsvreugde en zonder besef maatschappelijk tot hun recht te komen. De welvaart en de sociale voor zieningen zijn geen reden om te zeggen, dat deze mensen niet mogen klagen. De tevredenheid van de één mag geen re den zijn om aan mensonterende situaties van anderen voorbij te zien. Het hoort tot de christelijke levenshou ding je voor noodkreten en vragen niet af te sluiten. Ook kan een christen in deze tijd niet voorbijgaan aan een aantal kritische vragen bij ons huidige bestel. De bisschoppen wijzen op de organisatie in „hoger" en „lager", aanleiding tot eenzijdige en dictatoriale communicatie van boven naar beneden. Terecht, zo zeggen zij, wordt er naar gestreefd deze situatie te veranderen door vormen van werkoverleg en medezeggenschap. Dit is een eis van menswaardigheid. Het systeem, zeggen zij, kan ook leiden tot overspanning, onmondigheid en ver waarlozing van menselijke kwaliteiten. Prestatiedruk en promotieverlangen zijn wellicht gunstig voor arbeidsmotivatie en produktiviteitsverbetering, maar zij zijn tegelijk voor veel werkers een bron van lichamelijk en geestelijk leed. Dit vormt, aldus de brief, naast de twijfe lachtigheid van allerlei criteria voor „hoog" en „laag", een doorslaggevende reden om aan verdere gelijktrekking van arbeidsinkomens te werken. De bisschoppen constateren in de wereld van de arbeid telkens een tegenstelling tussen wat zakelijk en wat menselijk goed is. Daarbij wordt vaak aan mate rieel belang voorrang gegeven, maar het is naïef en onverantwoord te menen, dat alles wat verkoopbaar is, daarom ook menselijk goed en waardevol zou zijn. Naarmate de mensen gaan inzien dat dit niet waar is, gaan ze meer lijden aan hun werk. Luxe en comfort lijken te moeten vergoeden wat aan menselijkheid in de arbeid verloren ging. Omdat in onze samenleving de zin van het menselijk bestaan zozeer door de ar beidsprestatie wordt bepaald, moeten werklozen en vooral de jongeren on der hen wel twijfelen aan de beteke nis van het leven. En meer dan aan wie ook wordt aan hen, die in de WAO of de AAW zijn terechtgekomen, duidelijk hoezeer de economische waarde van ar beidsprestaties en het zakelijk goede, be langrijker wordt gevonden dan menselij ke hoedanigheden en menselijk goed. Alle arbeid wint aan waarde, wanneer wij deze arbeid ook doen om voor deze mensen leven en welzijn mogelijk te ma ken. Het gaat hierbij om erkenning van wat menswaardig is. De negatieve factoren werken nog extra als het gaat om vrouwen. Het is onder ons nog steeds niet zo, dat mannen en vrouwen in arbeid en scholing gelijke kansen en mogelijkheden hebben. De bisschoppen erkennen: „Ook binnen de kerk zelf zijn we op dit punt het slacht offer van een lange traditie, waaraan we ons maar moeizaam ontworstelen". De emancipatie van de vrouw dwingt ertoe de bestaande scheiding tussen betaalde en onbetaalde arbeid kritisch onder ogen te nemen, zo zeggen de bisschoppen. De emancipatie van de vrouw is niet alleen belangrijk voor vrouwen maar voor heel de maatschappij. Over de buitenlandse werknemers zeg gen de bisschoppen onder meer, dat hun positie niet alleen hen, maar aan ons al len vormen van mensonwaardigheid duidelijk maakt, die kenmerkend zijn voor ons hele internationale arbeidsbes tel. De bedreiging van de werkgelegen heid komt niet van hen, maar van ons economisch systeem zelf. „Het is onrecht hen tot zondebok te maken en sociale spanningen bij voorkeur op hen af te wentelen". In het tweede hoofdstuk („Horend en handelend geloven") roepen de bisschop pen op tot bekering: telkens omzien naar de slachtoffers van heersende systemen en opvattingen, nagaan of onze opvattin gen over menszijn en over arbeid nog wel in overeenstemming zijn met Gods barmhartigheid, zoals die ons door Jezus Christus is geopenbaard. Zij besteden aandacht aan lijden en gerechtigheid, plicht en perspectief, doelmatigheid en menselijkheid, solidariteit, recht op ar beid en vrijheid en dienst. Het derde hoofdstuk is gewijd aan „Be zinning en actie", die elkaar voortdu rend moeten versterken en corrigeren. De bisschoppen noemën het noodzake lijk voort te gaan met de vermaatschap pelijking van het economisch handelen. Bij besluitvormingen zal kritischer de vraag gesteld moeten worden of arbeid en hulpmiddelen, mondiaal gezien vol doende worden ingezet overeenkomstig de noden en behoeften. Realisering van de rechten van de mens, aldus de bis schoppen, lijkt thans niet meer mogelijk zonder verandering van de wijze waarop in onze wereld, nationaal en internatio naal, de verantwoordelijkheden zijn ge structureerd. Is het niet in strijd met de democratische orde, dat nog steeds be langrijke beslissingen voor het algemeen welzijn door kleine groepen (in het be drijfsleven) binnenskamers genomen kunnen worden zonder inspraak of con- tróle van de gemeenschap om wie het gaat?, zo vragen de bisschoppen ook. Zij vinden het van democratie getuigen in onze samenleving, dat er talloze groepeJ, bestaan, die een actieve rol spelen in di publieke meningsvorming en zij roepef de christenen op daarin hun aandeel t£ leveren. r Aan het einde van hun brief doen dj. bisschoppen nog de suggestie de moge lijkheid te onderzoeken van een social^, diensttijd voor jonge mannen en vrout wen. Het zou met name goed zijn wan neer op brede schaal jonge mensen, dij zich in hun studie voorbereiden op leii dinggevende beroepen, in een stage-peri ode deel zouden uitmaken van die groei pen, die voor onze welvaart de mees); ontmenselijkende arbeid verrichten. Hei zou wezenlijk kunnen bijdragen tot ver| maatschappelijking van hen, die later in onze samenleving de meeste macht e^ verantwoordelijkheid zullen dragen. j. In hun slotwoord wijzen de bisschoppei erop, dat de vrede met God, de diepsty grondslag van de menselijke waardigj heid, het onrecht van de wereld over», stijgt en hoop geeft aan degenen die dooi de maatschappij worden vertrapt en uitw gebuit. „Deze troost van Gods ontferf ming wordt ons niet gegeven om onz» inzet te verzwakken, onze verantwoorj delijkheid minder ernstig te nemen of om het kwaad in onze samenleving toi te dekken. Hoop, die geen liefde ei) rechtvaardigheid schept, maakt zichzell tot een bedriegelijke illusie. De christelijk ke zekerheid, dat de macht van het kwaj, de uiteindelijk machteloos is, is ons gegej ven als bron van strijdbaarheid, offerbei reidheid en solidariteit, vooral met die] genen die te lijden hebben." jj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 10