„Gebruik de orgel- en spreeklijn van de middeleeuwse kerk Stadsgehoorzaal staat volgende week kosteloos bol van Leidse popmuziek 1 Festival moet doorbraak worden voor Carte Blanche Acteurs dragen Ayckbourn V OPLOSSING VOOR AKOESTIEK HOOGLANDSE KERK STAD/REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 1 FEBRUARI 1980 PAGINA 5 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mi| telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. spreekt. Je mag namelijk pas doorgAn met het volgende woord, ja? als je in de grote ruimte, ja? de weergalm van je vorige woord hebt teruggehoord. Daar hoef je je stem niet voor uit te rekken; daar moet je alleen duidelijk articulerend voor jezelf stil blijven staan en denken, dat je zowat in slaap valt vanwege de traagheid. Als je die techniek eepmaal onder de knie had, kon je - en dat werd geoefend - op een voetbalveld verstaanbaar zijn als je in het ene doel stond te praten en je toehoorders in het andere doel naar je zaten te luisteren. Ja, zaten; ze zaten in dat doel" Op die techniek - afgezien van het voetbalveld dan - is in de akoestiek de spreeklijn van middeleeuwse kerken geënt. Als je nu, met Jan Doove, in het priesterkoor van een middeleeuwse kerk een zangkoor laat zingen in de spreekrichting, kun je dus vooraf begrijpen dat je met je koor het schip in gaat „Al die goedwillende zangers en zangeressen, die in een heel andere en kleinere ruimte een muziekstuk hebben ingestudeerd en van de regels van de weergalm van woorden niets weten, zingen in de oren van de toehoorders de hele kakofonie bij elkaar. Het zangkoor stond in de middeleeuwse eredienst op een eigen plaats: in het priesterkoor, ja? haaks op het altaar en dus haaks op de spreeklijn; ja De plaats van het (kleine) zangkoor was aan de noordkant van de kerk en het zanggeluid werd via de zuidmuur van het priesterkoor, op eenzelfde manier waarop een biljartbal wordt weggestoten, de kerk ingestuurd. Die zangers hadden - op flinke afstand - het orgel aan hun rechterzij dus". De orgel - akoestische lijn liep en loopt nog steeds precies tegengesteld aan de spreeklijn die Doove heeft uitgestippeld: van kerktoren naar priesterkoor, maar dan wel van hoger naar lager, want het orgel hangt hoger dan de toehoorders zitten, of staan eventueel. Jan Doove doceert verder: „Welnu, als een kamerkoor zonder begeleiding een concert geeft in een kerk als de Hooglandse, moet de plaats van dat koor uiteraard in de akoestische zanglijn passen. Ja Dat betekent, dat de luisteraars niet de neuzen van de Zingenden moeten zien, maar de rechterschouders. Nietwaar, je komt tenslotte niet naar een concert om de neus van Truus of Jan - Jaap te zien, maar om in harmonie van het kamerkoor ook de stemmen van Truus en Jan - Jaap te horen Een koor, dat met orkestbegeleiding een concert geeft, moet daarom gebruik maken van de akoestische orgellijn en derhalve opgesteld worden op orgel hoogte..." Dat betekent volgens Jan Doove, dat er voor zo'n concert een tribune moet worden gebouwd. „Maar", zo zegt Jan, die in de loop van het, gesprek na het gelach tot rust is gekomen, „zo'n opbouw kan toch geen probleem zijn Ten eerste bezit de Ned. Hervormde Gemeente zo'n tribune en ten tweede heeft óf de gemeente Leiden óf de Stichting Pieterskerk ook nog zo'n ding. Er zal wèl een trap moeten worden aangeschaft om dat zangkoor op orgelhoogte te krijgen. Er zal óók een ommekeer moeten komen in het luistergebruik. Die akoestische orgellijn wijst de toehoorders met hun gezicht naar het priesterkoor. Vanaf de muur van het priesterkoor komt namelijk de galm naar de toehoorders terug; terug in het volle gelaat En waar kom je dan anders voor naar een concert dan voor het muzikale klankgenot „Kerkmuziek is nooit kijkmuziek geweest, zoals in een concertzaal. Dat moet een publiek weer zien te leren en leren kennen. Kijk, de port is op. Een concert bijwonen in de Hooglandse kerk is iets anders dan een concert beluisteren in de Stadsgehoorzaal. Ja Het is geen kwestie van onhoffelijkheid om in de Hooglandse kerk de uitvoerende musici (achterin, op orgelhoogte) de rug te tonen. Het is beter om de rug te laten zien en goed te kunnen horen, dan de neuzen te zien en te klagen over de onverstaanbaarheid. Wat zeg je Is dat een doorbreking van een traditie Ja zeker, dat is het, maar wel in het voordeel van veel mensen die naar mooie muziek willen luisteren". Praktische ideoloog Jan Doove laat het niet bij een lachbui en de nu beëindigde uiteenzetting. Volgende week trekt hij met een stel muziekkenners (als je daaronder ook recensenten mag rangschikken) naar het innerlijk van de Hooglandse kerk om er de situatie van de Sint Pancras terug te fj roepen. Dan wordt er de akoestiek getoetst aan een zienswijze die best eens waardevol zou kunnen zijn. Het klinkt al ontzettend mooi - heb ikzelf ervaren - als een Leidse Cantorii zingend een „introitus maakt vanuit de kooromgang naar het schip toe. Stormbal' in Sassenheim de eerste prijs. De groep prijst zich, in tegen stelling tot veel andere band jes, gelukkig met hun oefen ruimte. Zij repeteren elke week in de Christus Dienaar- kerk in Zoeterwoude. Gratis. In ruil voor het mogen oefe nen in de kerk treedt een deel van de band. af en toe op voor de kerkgangers. Het nummer dat van Carte Blanche op de lp Eight Track te horen is, heet 'Sweat Lora- ne'. Geschreven door de be kende zanger/gitarist Daniël Sahuleka en bewerkt door Lex en Gerard Oltshoorn. De formatie 'Carte Blanche'. i I I lil HIIIB1I I Illll—■IIWIII I—Hill I Wil— ■■■■■III IIII 11IIH I LEIDEN Tot de ta lentvolle Leidse groepen die zaterdag 9 februari in de Leidse Stadsge hoorzaal optreden be hoort ook de groep Carte Blanche. Het is een 7 man en 1 vrouw tellende popformatie die muziek maakt in een funky, jazz-rock achtige stijl. De leden van de groep zijn al drie jaar samen. Slechts een enkele keer traden zij op maar nog nimmer voor een echt groot publiek zoals dat in de Stadsgehoorzaal te verwachten zal zijn. Ook voor hen moet het festi val een beetje de door braak betekenen. De groep bestaat uit Kenny Lalopoua - zang; Lex Olt shoorn - drummer,zang; Ge rard Oltshoorn - keyboards; Paul Oltshoorn - bass en zang; José Oltshoorn - trompet, zang; Willem Mijdam speelt saxoioon en zingt; Robert de Goede speelt slag en sologitaar; Evert Pauwels is technicus. De muziek van Carte Blanche is geïnspireerd door groepen als Earth, Wind and Fire, The Commedoors, Sea Wind, Ste- vie Wonder en Al Jarray. Toch spelen zij voor het groot ste gedeelte eigen nummers of eigen arrangementen. De groep is er niet zo op uit be roemd te worden. Ze spelen gewoon het liefst voor hun plezier. Vaak hebben ze daar om nog niet opgetreden. Wel :n zij vorig jaar tijdens talentenjacht in 'De ook niet, dat ik Arie de Ru (Arie schrijft over muziekuitvoeringen, zeg maar, T. P.) wil beledigen. Ik bedoel alleen maar te zeggen, dat het akoestische probleem geen kwestie is van de Hooglandse kerk, maar van de mensen die in die kerk muziek willen maken". Jan Doove gaat er extra goed voor zitten. „Honderd jaar geleden werden in de Hooglandse kerk landelijk befaamde muziekfeesten gehouden en in alle verslagen, die toen over de uitvoeringen werden geschreven, werd de akoestiek van de kerk geroemd. Wat mag het zijn; een portje Een jonge Die heb ik niet in huis. Maar heeft de restauratie van de laatste decennia de akoestiek nu ineens met de muziek meegestuurd Welnee; kom nou. De restauratie heeft alleen zó lang geduurd, dat de mensen niet meer weten hoe je met de akoestiek van een middeleeuwse kerk om moet springen. Als je namelijk op een verkeerde plaats in die kerk gaat staan, kun je vooraf natellen op alle vingers van alle koor - en orkestleden samen, dat de akoestische regels je de das om zullen doen. Er bestaan namelijk voor middeleeuwse kerken drie akoestische richtlijnen, ja? te weten de spreeklijn, de zanglijn (nee, niet de zanglijster man), en de orgellijn. En ik bedoel met het woord „lijn" letterlijk de verbinding tussen twee punten; ja?" Volgens Jan Doove - en waarschijnlijk bevindt hij zich in goed gezelschap - loopt de spreeklijn vanuit het (nu priesterloze) priesterkoor in de richting van de kerktoren, waar het orgel hangt. „Anno 1980, ja? zijn we zó vertrouwd geraakt met het gebruik van microfoons, dat we vergeten zijn, dat we voor het spreken en de verstaanbaarheid die krengen helemaal niet nodig hebben. Ja In de periode, waarin aan mij gesleuteld werd om van deze eigenwijze vent (sic T. P.) een pastoor te maken, kregen we spraakles. In de voorhof van 's Heren wijngaard dus. Tot vervelens toe werd ons toen verteld, dat je in een grote ruimte zó moet spreken, dat je zelf denkt dat je te langzaam Jane nerveus en laat alles in het honderd lopen. Het twee de bedrijf toont een kijkje in de keuken van de architect Geoffrey Jackson en zijn vrouw Eva. Eva probeert zelfmoord te plegen, wat haar telkens be let wordt door het in- en uit lopen van de gasten. Deze hebben echter niets in de ga ten. In het derde bedrijf wordt Marion, de vrouw van de bankier Ronald Brewster- Wright ontmaskerd als een alcoholiste. Het vierde echt paar, de Potters wordt nooit ten tonele gevoerd, maar blijft op de achtergrond aan wezig als bedreiging voor de gezelligheid. Elk bedrijf voert ons een stapje hoger op de sociale ladder (speculant, architect, i bankier) en dieper in een poel van ellende. Tenminste 1 dit lijkt Ayckbourn's bedoe ling te zijn geweest Echter in het tweede bedrijf liggen de mensen het meest in de vernieling, het derde bedrijf blijft er daarom een beetje bungelen. Het is trouwens opvallend dat het alweer de vrouwen zijn die aan hun si tuatie ten onder gaan. Het eerste bedrijf was com pact en hield er goed de spanning in. In het tweede bedrijf gebeurde er teveel en liepen teveel dingen door el kaar heen, om lang boeiend te blijven. Het derde bedrijf had nog minder kracht en ging als een nachtkaars uit De spelers lieten zich van hun beste kant zien en brachten door hun spel de benodigde vaart in het stuk. De regie was uitgewogen en het uitgebreide décor paste bij de sfeer van de voorstel ling. „Gekke mensen" is ge heel een voorbeeld van een stuk dat het geheel moet hebben van kwaliteitsac teurs. Uiteindelijk brengt het zelf te weinig mee. JACQUELINE MAHIEU Tumult in een bovenkamer aan de Papengracht in Leiden. Brullen van het lachen. Op een avond, vorige week. Jan Doove had zojuist de Leidse Courant gelezen. Een muziekrecensie, om precies te zijn. Een bespreking van het Con Amore - concert in de pas zo schoon gerestaureerde St. Pancras - of Hooglandse kerk. Hij had nauwelijks kennisgenomen van de kop boven het stukje, of Jan Doove begon te hinniken, te bulderen van de lach. Daar kwam ik op af, want als je Jan Doove zo bezig hoort moet er iets aan de hand zijn. Jan Doove roert zich niet alleen met slaande trom en vliegend vaandel bij aangelegenheden die de veelgeplaagde Pieterswijk betreffen, ook de muzikale kanten van het Leidse leven hebben zijn warme belangstelling. Zowel om de ene hebbelijkheid als om de andere wordt hij in allerlei kringen gehoord en niet zelden verguisd. En het erge van de zaak is, dat Jan nog mèènt ook, wat ie te berde brengt. Maar alles bijeen genomen is het best wel eens leuk, te vernemen wat Doove op z'n lever heeft Zeker als ie een muzikale boom opzet in een of ander periodiek. En als je hem dan op straat al hoort lachen, kun je als kranteman een bruikbare kolom verwachten. Op naar Jan dus; tussen de relieken van een verglijdend rooms leven, met de dingen der muziek ook: op de grond, op de vleugel, aan de muren, op de stoelen en het bed. Hij kijkt je aan op een manier alsof hij wil zeggen: je begrijpt toch wel wat er aan schort hè Hij vindt het ook niet gek als je dat niet onmiddellijk doet. „Kijk die Leidse Courant van je nou eens aan. Wat lees ik daar „Hooglandse kerk bewijst akoestische ongeschiktheid". In andere kranterecensies woorden van ongeveer gelijke strekking. Je moet het me maar niet kwalijk nemen, maar dergelijke uitspraken werken op mijn lachspieren. Kijk maar, die spieren, zie je, daar werkt het nou op. Die uitspraken bewijzen namelijk, dat de stelling juist is, dat je de geschiedenis moet kennen om een zinnig verhaal te schrijven. Nee nee, blijf nou zitten. Zo heb ik het nou ook weer niet bedoeld. Ik bedoel LEIDEN Het zijn de ac- teups geweest die het stuk „Gekke Mensen" van Ayck bourn dat gisteravond speel de in de Schouwburg naar een hoger nivo hebben ge tild. Het stuk toont in het be gin de belofte interessant te worden, maar glijdt steeds verder af naar niemendalle- righeid. „Gekke mensen" bezit een duidelijke structuur; elk be drijf speelt zich af op een kerstavond in de keuken van een echtpaar dat drie andere echtparen op bezoek heeft. Vanachter de schermen ziet het publiek wat er allemaal mis gaat met de desbetref fende paren en dat is nog al wat. Bij Sidney en Jane Hop- croft valt het nog wel mee. Zij zijn mensen die sociaal en financieel hogerop willen en daar voor de Jacksons en Brewster-Wrights willen ge bruiken. Vanwege het be langrijke van deze gasten, is LANGSPEELPLAAT MET LOUTER LEIDSE POPGROEPEN LEIDEN Acbt Leidse talentvolle pop- groepen treden zaterdag 9 februari op in de Stadsgehoorzaal tijdens bet Luba Loves Lei den Festival. De Stadsgehoorzaal zal dan van balt twee 's middags tot elf uur 'sa- vonds tot de nok toe gevuld zijn met mu ziek. Behalve de acbt Leidse groepen Carte Blanche, The Dummies, First Love, Gargoy le, Tower, Szmotsz, Sherlock en de Mixed ~Jp Band, zullen in de bovenzalen ook nog [/verse tolk-artiesten te zien zijn en boudt een drive-in discotheek de danslustigen in beweging. Verder zal bovendien travesties- bow worden gehouden. Het festival is een initiatief van Don Hansen en Eric Guns van organisatiebureau 'Sherlock'. Het festival wordt behalve door uitzendbureau Luba, ook financieel gesteund door platenmaat schappij Old Way uit Rosendaal. Dit maakt het mogelijkdat het hele popgebeuren gratis toe gankelijk is. De al eerder aangekondigde toe gangsprijs van 10 gulden is vervallen. Genoem de platenmaatschappij heeft ter gelegenheid van dit festival een elpee opgenomen met de acht deelnemende groepen. Deze L.P. 'Eight Track' zal vanaf morgen in de platenzaken te verkrijgen zijn voor slechts 10 gulden. Ook is hij te koop tijdens het festival in de Stadsge hoorzaal. Het eerste exemplaar van de plaat werd gistermiddag officiéél overhandigd aan wethouder P.H. Schoute. Bij deze overhandi ging werd tevens de aandacht van de wethou der gevraagd voor de nijpende oefenruimte- nood van veel Leidse bandjes. Daar volgens de voorschriften maximaal 2300 mensen in de Stadsgehoorzaal kunnen worden toegestaan, zijn ook eenzelfde aantal gratis ver krijgbare toegangskaarten gedrukt Deze blau we kaarten kunnen worden afgehaald bij vesti gingen van uitzendbureau Luba, bij het VW en de meeste Leidse platenzaken. De gele kaar ten die in de voorverkoop zijn verkocht wor den bij inlevering bij het uitzendbureau terug betaald of als men dit wenst geruild tegen de L.P.'Eight Track'. Van de plaat zijn inmiddels 5000 exemplaren vervaardigd. Bij grote belang stelling zal een tweede persing volgen. Een der gelijk streek of plaatsgebonden L.P. kan niet uniek in Nederland worden genoemd, maar voor Leiden is het dat wel. De L.P. bewijst dat in Leiden veel muzikaal talent aanwezig is. lent dat tot nu toe niet de kans kreeg door te breken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5