Zesenveertig hesluiten moeten kerk van St.Willibrord communio weer teruggeven Bisschoppen vragen medewerking aan hesluiten ook als ze soms moeilijk te hegrijpen zijn Paus nieuwe grondslag protocollen voor toekomstige kerk Nederland Concilie basis van besluiten SYNODE LEIDSE COURANT VRIJDAG 1 FEBRUARI 1980 PAGINA 11 (\m correspondent) R)ME In een bijna dertig pagina's tellend dcument hebben de deelnemers aan de Neder- ladse bisschoppensynode de conclusies sa- mngevat, waartoe zij in hun zeventien dagen drend beraad zijn gekomen. Daarbij stellen zivast, dat de beraadslaging als een broeder- li* gesprek is verlopen en uiten zij de wens, di de uitvoering van de zesenveertig beslui te „ons allen ten goede zal komen en dat de krk van St.-Willibrord des te overtuigender al communio naar voren zal treden". U het stuk blijkt, zoals al eerder bekend is ge- wrden, dat er formeel drie commissies zijn inge- waarvan de leden nog moeten worden aan- g&ezen op, voordracht van de beide vice-voorzi- 'an de synode, kardinaal Willebrands en mgr. Doneels, aan de paus. commissie gaat zich buigen over de eventuele ntdzaak tot splitsing van de bisdommén, dan wel tohet aanstellen van meer hulpbisschoppen. Een tvede commissie zal vóór 1 januari 1981 moeten hoben nagegaan hoe de huidige priesteropleidin- 'n Nederland functioneren, Rolduc evengoed aide theologische hogescholen. Een derde com- msie zal gaan onderzoeken „welke concrete vor- rm gevonden kunnen worden voor de werk- zanheden van leken in de pastorale taken van dtkerk. Deze commissie zal een analyse moeten maken van de werkzaamheden van leken op dit terrein, in het bijzonder waar deze werkzaamhe den op professiQnele wijze worden verricht". De synode heeft besloten om een actiever pasto raal te bevorderen met het oog op roepingen tot priesterschap en het religieuze leven. Daartoe komt er per bisdom een commissie of worden er een of meer personen met deze taak belast, met name om contacten te onderhouden met de be staande opleidingen voor het priesterschap of met studenten in de theologie, die zich daarop voorbe reiden. De synodevaders constateren dat „communio" ook een gemeenschap van mensen is, „al is het Chris tus die ons door zijn unieke geest bijeenhoudt". Het menselijke aspect kan spanningen veroorza ken maar die mogen niet leiden tot ergernis. In dat verband wijst de synode op het polariserende aspect in ons land, dat mede is ontstaan door gene raliserende kritiek, door fanatisme, pressie en weigering tot dialoog te komen, alsmede door een bepaalde vorm van publiciteit. De werkagenda volgend, spreekt het slotdocu ment allereerst over de bisschoppen zelf. Zij spre ken zich eensgezind uit de broederlijke betrekkin gen te verdiepen; zij belijden dat het uitgangspunt en de objectieve bron van het geloof in de godde lijke openbaring ligt, en dat zij die in alle volheid willen verkondigen, „met inachtneming van de rechtmatige verlangens van tijd". Zij erkennen het bestaan van een geloofszin (sen- sus fidei) bij alle gelovigen van alle tijden, maar deze geloofszin is niet de openbaring zelf. De sy node vindt, dat men afstand moet nemen van be paalde katechetisphe methoden, die niet verder komen dan religieuze ervaring alleen. In de synode is onderkend, dat er tussen de curie en de Nederlandse bisschoppen moeilijkheden be staan. Betere informatie over en weer, meer be zoeken van de bisschoppen aan Rome en van cu rieleden aan Nederland, moeten daarin verbete ring kunnen brengen. De bisschoppen hebben de curie gevraagd een zorgvuldig onderzoek in te stellen „hetzij door navraag bij de belangheb benden zelf, hetzij via de bisschoppenconferentie telkens wanneer buiten hen om inlichtingen of beschuldigingen naar de Romeinse congregaties worden gezonden". Een moeilijkde zaak voor de bisschoppen is de combinatie van hun zelfstandige verantwoorde lijkheid in het eigen diocees en het uitvoeren van de richtlijnen van de bisschoppenconferentie of een meerderheid daarvan. „Beslissingen die door de bisschoppenconferentie wettig werden genomen en door de apostolische stoel bevestigd, gelden voor het hoogste kerkelijke gezag als wetten. De bisschop neemt deze met res pect en geest van geloof aan, en legt ze ten uit voer, ook al was hij tevoren een andere mening toegedaan, of bezorgt het hem enige last". De bis schoppen hebben besloten elkaar te helpen bij het de synodebesluiten. Een bestuurlij ke reorganisatie van de bisschoppenconferentie zou daarbij een-hulpmiddel kunnen zijn. Een praktische, aanvullende, in de synodestukken opgenomen regeling is, dat „de bisschop van Roer mond de samenwerking met de andere bisschop pen op het gebied vantde pauselijke missiewerken, de vastenaktie en de week voor de Nederlandse missionaris zal herstellen". Gezien de moeilijkhe den die tussen deze instellingen en de bisschoR van Roermond gerezen zijn, zullen de andere bis schoppen meehelpen een oplossing te zoeken. De synode heeft eensgezind de celibataire leefre gel voor de priesters bpnadrukt. Om kandidaten voor een celioataire clerus goed te vormen, ook in spirituele zin, zullen er garanties moeten komen' voor echte seminaries: „Ofwel seminaries die de gehele opleiding verzorgen zoals Rolduc, dan wel convicten die als echte seminaries functioneren, zij het dat een groot gedeelte van het onderwijs gegeven wordt op een faculteit of theologishe ho geschool die door de Heilige Stoel zijn erkend". De synode spreekt lovend over de religieuzen, hun inzet en taakvervulling, maar kritiseert de dubbelzinnige interpretatie van de zogenaamde „affectieve integratie". Zij onderkent het belang van een gezonde affectiviteit, opgevat in de zin van hartelijkheid en broederlijkheid in de mense lijke relaties. Maar de leden van, de synode ver werpen eenstemmig een soort „derde weg", die geleefd wordt als een soort dubbelzinnige staat tussen het celibaat en het huwelijk in. Wat vooral duidelijk moet worden, is het verschil tussen de pastorale taken van de priester, die van de diaken en die van de leek. Duidelijkheid ook moet er zijn over de taken van de leek, c.q. pasto rale werker „teneinde het ontstaan van een paral lelle „clerus" te vermijden, die zich zou aandienen als alternatieve mogelijkheid naast priesterschap en diaconaat. Een eventuele presentatie in de ge meenschap mag niet het karakter krijgen van een installatie in het ambt". De lokale bisschoppen zullen prudent de situatie van de gehuwde ex-priesters en de gehuwde do cent-priesters in hun bisdom regelen, een rege ling, die „niet kan worden afgerond van de ene dag dp de andere". Tenslotte zijn er duidelijke besluiten om de litur gie te vieren volgens de officiële boeken, met be houd van de ruirpe aanpassingen die in die boe ken zelf worden gegeven en de sterke bevorde ring van de persoonlijke biecht ondanks de huidi ge weerstand daartegen. De synode roept de pries ters op de mensen en vooral de jongeren weer te leren biechten. Behalve de diverse commissies zal ook nog een sy nodale raad worden ingesteld, die tot taak zal heb ben te waken over de uitvoering van de synodale besluiten. De synode koos tot leden kardinaal Wil lebrands en bisschop Bluyssen van Den Bosch. Als derde lid werd kardinaal Garrone door de paus aangewezen. (Van onze correspondent Piet Tummers) K)ME De aanbevelingen, die de bisschop- a langs verschillende wegen van zeer velen Nederland hebben ontvangen vóór hun ver tok naar Rome hebben hen geholpen in hun prsoonlijke voorbereiding en hebben ook bij- gdragen tot hun beraadslaging in de synode. moogt hiervan- overtuigd zijn, zelfs al her- it u niet steeds uw eigen gedachten in de be- suiten die de synode heeft genomen." Et schrijven de gezamenlijke bisschoppen van Ne- drland in een herderlijke brief gericht tot de kerk Nederland bij het einde van de synode. Zij er- nnen, dat het hen in de laatste jaren in de prak- :he en pastorale beleving soms aan „communio" Jpmeenschap) heeft ontbroken. „Wanneer één lid- Ij raat lijdt, gaat dit het hele lichaam aan. Wanneer bt hart lijdt, is de vitaliteit van heel het lichaam verminderd." De Heilige Vader en de bissckoppen van Nederland hebben zich in deze jaren zorgen gemaakt over bepaalde ontwikkelingen in de kerk, zoals het gebrek aan roepingen, de vorming van de toekomstige priesters, bepaalde vormen van deel neming door leken aan net pastorale werk in de kerk, maar vooral over het gebrek aan gemeen schap tussen de bisschoppen onderling en met de priesters en anderen gelovigen. „Het eerste pastorale probleem dat ons heeft bezig gehouden, dat in ieder afzonderlijk vraagstuk op de achtergrond lag, en dat in de laatste dagen van de synode terug kwam als het eigenlijke punt dat aan heel onze beraadslaging zin en betekenis gaf, was inderdaad de verdieping, de vernieuwing en waar nodig het herstel van onze gemeenschap als kerk, onze gemeenschap in Christus die het hoofd van de kerk is", aldus de bisschoppen. „Wij zijn. gegaan tot op de bodem van onze moei lijkheden. Geloof en liefde, in onze harten uitge stort door de Heilige Geest, hebben dit mogelijk gemaakt. Daarin hebben wij ook de ervaring ge- ad van onze gemeenschap als bisschoppen en met u allen als kerk van Christus, van de gemeenschap óók van de kerk in Nederland en met de gehele catholica, de -universele kerk van alle tijden, van alle vqlken en talen, Van de kerk zoals deze leeft in Nederland, met eigen karakter, in gemeenschap met-de universele kerk." De bisschoppen schrijven dat ze thans de resulta ten en besluiten mededelen die zij gezamenlijk hebben opgesteld en die door de paus mede zijn aanvaard en goedgekeurd. Deze besluiten zullen hen leiden bij de verdere opbouw van de kerk als gemeenschap in Christus. „Wij bieden ze u aan en vragen uw medewerking bij de uitvoering, ook wanneer sommige beslissingen u moeilijk te begrij pen voorkomen. Moge dit geschieden in solidariteit tussen bisschoppen, priesters en alle gelovigen". Tot de priesters zeggen de bisschoppen: „U bent onze eerste medewerkers. Met enthousiasme hebt u zich ingezet om inx Nederland dé besluiten van het tweede Vaticaanse concilie door te voeren. Vijftien jaar na de sluiting van de concilie hebben wij als eersten ons met de paus bezonnen en als het ware een gewetensonderzoek gehouden over de wijze, waarop wij in Nederland dit concilie hebben verstaan en uitgevoerd. Uw eerste enthousiasme, gestimuleerd door het concilie, geeft ons het ver trouwen, dat u samen met ons en de andere gelovi gen uw verantwoordelijkheid zult opnemen om deze synode van uw bisschoppen tot een deel van het leven van de kerk in Nederland te maken." Vervolgens richten de bisschoppen zich tot de reli gieuzen: „We vragen u religieuzen, mannen en vrouwen, uit kracht van uw speciaal charisma ons te helpen en de kerk in Nederland te dienen om het geestelijk aspect van een gebeuren als deze sy node over te brengen op heel het volk Gods. Tot» de leken „mannen en vrouwen, die steeds op nieuw bereid zijn op vrijwillige wijze diensten in én vóór de kerk te verrichten" zeggen de bis schoppen:,, Wij zijn ons bewust van een grote plicht tot dank. Zonder uw toewijding en liefde tot Chris tus zou in vele parochies het kerkelijk leven in geen enkele sector worden opgebouwd." Tot de pastorale werkers en werksters: „Wij denken in net bijzonder aan u, die fulltime op blijvende wijze u aan de kerkelijke dienst wijdt. Door studie voor bereid en geheel beschikbaar hebt u zich ingezet Wij stellen vertrouwen in u om tezamen met de' priesters de wegen te vinden en volgens de lijnen van deze bisschoppensynode in verschillende pas torale opgaven te werken tot opbouw van Christus Lichaam, de kerk. Op de jongeren met hun bijzondere gevoeligheid voor de noden van de mensen, voor de eisen, voor de radicaliteit van het evangelie" doen de bis schoppen een beroep zich ook als priester of als re ligieus en religieuze beschikbaar te stellen als God hen daartoe roept (Van onze correspondent Piet Tummers) RME Na afloop van een eucharistieviering ii de Sixtijnse Kapel gisteren heeft paus Jo- hnnes Paulus II de protocollen getekend, die tüens de bijzondere synode der Nederlandse Ixschoppen zijn opgesteld. Naar hij in zijn toe spaak zei, moeten deze protocollen de grond- sig vormen voor de ontplooiing van de kerk ii Nederland in de toekomst. Aan het slot van zh in het Frans uitgesproken toespraak, zei d paus in het Nederlands: „Aan de ganse kerk h Nederland geef ik samen met alle leden vn de bijzondere synode, mijn wensen en mijn z?en. Moge de Heer in U allen voltooien wat faj hier tijdens de voorbije dagen van gebed en oerleg is begonnen. Moge de eenheid in geloof e liefde het kenmerk zijn van het Godsvolk in fcderland." B paus tekende zes exemplaren van de protocol- lftr drie in het Frans en drie in het Nederlands, vtarbij de laatste in geval van misverstanden bin- fius Johannes Paulus II ondertekent het docu- rent, waarin de resultaten van de Nederlandse bis- shoppensynode zijn vervat. Links de algemeen se- cataris van de synode, mgr. Tomko. Rechts kardi- nal Baggio, prefect van de curie-congregatie voor bisschoppen. dend zullen zijn. Een exemplaar van beide teksten behoudt hij zelf, een stel werd al overhandigd aan kardinaal Willebrands en een stel Wordt opgebor gen in het synodearchief. In zijn toespraak herinnerde hij eraan, dat hij de meeste synodezittingen heeft bijgewoond en getui ge is geweest van de objectieve wijze, waarop elk probleem werd behandeld, Hij had veel waarde ring voor dë rustige, zakelijke en openhartige sfeer waarin de gedachtenwisselingen hebben plaatsge vonden. „Een ding is steeds duidelijk geweest, na melijk dat wij naar niets anders kunnen verlangen •dan naar een kerk, die volledig overeenstemt met. de bedoelingen van Christus, zoals ze «ijn Uitge drukt en vastgelegd tijdens het tweede Vaticaanse concilie. Verder houdt ze vast aan haar traditie",, aldus de paus. Hij zei, dat de bisschoppen hebben gestaan op het voortduren van de medewerking, die door leken, in het pastorale werk wordt geboden en wel in alle Nederlandse diocesen. De bisschoppen willen deze hulp zelfs nog uigebreid zien, omdat de kerk zon der deze medewerking moeilijk kan blijven voort bestaan. Dit vergt echter een duidelijk onderscheid tussen de taken van priesters en diakens en die van de leken. De clerus zal volledig uit ongehuwde priesters moeten bestaan en de bisschoppen zullen alles in het werk moeten stellen om een voldoende aantal priesterroepingen te bevorderen. De pries ters zullen worden gevormd ii^echte seminaries, of iir'andere instituten, die alle karakteristieke eigen schappen van seminaries hebben. Een gedeelte van de opleiding kan geschieden in theologische hoge scholen, mits ze door de paus zijn erkend. De paus zei verder, dat de geestelijkheid veel moed en voorzichtigheid moet bezitten. Hij drukte zijn ver trouwen in de toekomst uit in de evangeliewoor den: „Hebt vertrouwen, ik heb de wereld over- Na alle synodedeelnemers en medewerkers aan de synode, alsmede de vertegenwoordigers van de nieuwsmedia te hebben bedankt, sprak de paus een waarderend woord tot de protestantse kerken die hebben gebeden voor het welslagen van de sy node. Aan het slot herinnerde hij eraan, dat zich in Ne derland tal van Maria-heiligdommen bevinden. Hij noemde met name de kapel van de Sterre der Zee te Maastricht, de Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch en Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heilco, Zo dierbaar voor u en voor mij Tijdens de eucharistie viering In de Sixtijnse Kapel tot besluit van de Nederlandse bisschoppen synode wisselen paus Johannes Paulus II en Kardinaal Willebrands de vredeswens uit. Achter de paus kardinaal Baggio. De besluiten van de bisschoppensynode zijn een duidelijke en concrete uitleg van de au thentieke leer van het tweede Vaticaans conci lie. Het slotdocument gaat op de wezenlijke punten steeds van de richtlijnen van dit conci lie uit. Dit zei kardinaal Willebrands na afloop van de bij zondere Nederlandse bisschoppensynode in Rome. Op de vraag wat nu het eerst aan correctie toe is in Nederland- antwoordde de kardinaal: „Ik ga eerst mijn pastorale raad en mijn clerus raadplegen". Mgr. Danneels voegde eraan toe, dat het minder gaat om correcties dan om het werken aan de hand van nieuwe regels. Hij zei, dat een afschrift van de protocollen naar alle episcopaten in de hele wereld wordt gestuurd. Ze zullen gelden als voorbeeld van een basisstuk waarop een beleid kan worden ge voerd. Mgr. Zwartkruis van Haarlem zei, dat de uitvoe ring van de synodale besluiten wel enige tijd zul len vergen. Hij noemde de synode een „education permanente". Mgr. Simonis van Rotterdam wilde niet van een bijstellen of restauratie spreken. De synode heeft duidelijk voortgebouwd op het conci lie. Het is een bewustwordingsproces. Over de situ atie in het bisdom Roermond zei hij, dat de kloof tussen bisschop en priesters misschien niet snel maar wel geleidelijk zal kunnen worden opgevuld, dankzij de synode. Mgr. Ernst van Breda zei „zon der angst" naar Breda terug te gaan. „Ik ben ervan overtuigd, dat wij verder kunnen gaan op de weg, die wij samen zijn ingeslagen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 11