Bakuba vraagt meer begrip voor Surinamers De ongebrijde werklust van Lydia Luyten econstructie van istorische ontsnapping Con Amore met 'Elias'in Hooglandse kerk Deze week in de bioscopen 'ti verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 18 JANUARI 1980 PAGINA 9 LEIDEN Dinsdag 22 ja nuari is het de beurt aan de Christelijke Oratori- umvereniging„Con Amo re" om te debuteren met een grote uitvoering in de gerestaureerde Hoogland se Kerk. Ze voert dan vanaf 20.00 uur het orato rium „Elias" van Felix Mendelssohn-Bartholdy uit. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de Ko ninklijke Gemengde Zangvereniging uit Aals meer en begeleid door Het Gewestelijk Orkest, dat al eerder aangetoond heeft uitstekend met gro te koren samen te kunnen werken. Er zijn ook vijf solisten: vier vokalisten n.l. Elisabeth Odell (so praan), Carolyn Watkin- son (alt), David Johnston (tenor), en Henk Smit (bas) en een instrumenta list, Piet Halsema (orgel). Het geheel staat onder lei ding van Piet Kiel en met hem landen we aan bij het tweede debuut op de 22e. Nog geen jaar geleden volg de Kiel Bert Lassing op. Zoals de huidige dirigent zelf zegt spreekt het begin nen van een directièperiode met een zo zwaar karwei als de „Elias" niet vanzelf; ster ker: het is minder gewenst. Bij zijn komst werd hij ech ter geconfronteerd met een planning van enige jaren, zoals die bij een actieve ora toriumvereniging te maken gebruikelijk is. In die plan ning is ook al voor decem ber 80 de Messiah van Han del opgenomen en voor eind '81 het Weihnachtsora- torium van Bach. Meest spectaculaire onderdeel van de nabije toekomst van Con Amore is echter de trip naar Engeland, waar in de Bath Cathedral in Bath het Requiem van Verdi uitge voerd zal worden medio '81. Over de periode die nog wat verder weg ligt valt al leen nog maar iets defini tiefs te zeggen over het Ju bileumconcert t.g.v. het 70- jarig bestaan in oktober '82, waarin o.a. de Vespere Do minica van Mozart zal klin ken. Maar bepalen we ons nu eerst tot aanstaande dinsdag. Want om minstens één reden belooft deze uit voering artistiek interessant te worden. Na experimen ten met de opstelling, werd gekozen voor een andere plaats dan Ex Animo en Alma Mater/Madrigaal in het recente verleden inna men. Deze koren kozen voor het schip, Con Amore kiest de Noordelijke zij beuk. Men hoopt hiermee het publiek met een wat minder gebroken akoestiek te kunnen dienen. Over het uit te voeren werk kunnen we hier kort zijn. De Elias is één van de drie grote lyrische werken uit de trilogie Elias-Christus-Pau- lus die helaas nooit voltooid is. Het is een werk met vele dramatische hoogtepunten, wat begrijpelijk is omdat het libretto gevormd wordt door de Bijbeltekst van 1 Koningen 17, 18 en 19 waarin één van de meest heroïsche gedeelten uit de historie van het volk Israël beschreven wordt. De ma nier waarop Mendelssohn deze tekst getoonzet heeft is aangrijpend, vooral ook om dat hij in de stillere gedeel ten ontroert en daarin ook de dramatiek meer reliëf geeft. Over het koor tenslotte het volgende: De zeventiger ja ren, die bij de zangvereni gingen een recessie te zien hebben gegeven hebben ook dit gezelschap niet onaange tast gelaten. Maar de dalen de lijn in het ledenbestand is al weer enige tijd omge bogen en op dit moment heeft het koor een bezetting van 67 damesleden, waar mee ze op peil zijn, en een herenbestand van 23 dat be slist voor enige uitbreiding in aanmerking komt. Maar de leden zijn enthousiast en vol zelfvertrouwen, zodat de uitvoering met een ge rust hart tegemoet gezien' wordt. De repetities van het koor zijn op donderdag avond van 8 tot 10 uur in de Petrakerk. Kaarten voor het concert zijn in de voor verkoop bij firma Servaas. Nieuwe Rijn 20 en aan de zaal vanaf 19.30 uur ver krijgbaar. ARIE DE RU LEIDEN Het anti-isola tietheater Bakuba zal vanavond en morgen avond weer met een pro ductie in het LAK te zien zijn. Vanavond vindt de try-out plaats van „Tama ra", en morgen is de offi ciële landelijke première. Bakuba is een groep die bestaat uit Surinaamse en Antilliaanse spelers; de groep wil bij Surinamers en Nederlanders meer be grip kweken voor eikaars cultuur, denkbeelden en leefsituatie in Nederland. De stukken van Bakuba zijn dan ook op zowel Su rinamers als Nederlan ders gericht; de scènes zijn voor beide groepen zeer herkenbaar. Uit de reacties op de twee vorige producties van Bakuba, Pak Fan en Oe'ma, die ook in het LAK zijn ge weest, is gebleken dat Ba kuba wel enig succes heeft geboekt met haar streven. „Tamara", dat morgen bete kent, gaat over de toekomst. Het beeld dat Bakuba van deze toekomst heeft is rond uit pessimistisch: de tegen stellingen tussen Nederlan ders en immigranten zullen verscherpen, de intolerantie zal steeds groter worden. Niemand is daarmee gebaat, en het wordt tijd dat men sen dat gaan inzien en gaan proberen elkaar meer in hun waarde te laten. Door middel van een liefdessitua tie, blanke vrouw houdt van zwarte man maar wordt daarin gedwars boomd, schildert Bakuba de toestand zoals die er over een aantal jaren uit zal zien. Het stuk heeft de vorm ge kregen van een „soul ope ra"; muziek en zang zijn dus een belangrijk en swingend onderdeel van de voorstel- Fridi Martina ling. De plaats van de han deling is de Randstad, het jaar is 2001 met enkele flashbacks naar het verle den. Bakuba steekt altijd veel voorbereidend werk in haar voorstellingen. Bij het ma ken van de Pak Fan show die ging over drugs en de kwalijke gevolgen daarvan, heeft men niet alleen de bij zonderheden van drugs op gezocht, maar is men ook gaan praten met mensen die met drugs te maken heb ben, verslaafden en hulp verleners, om zo ook op de sociale aspecten van drug gebruik te kunnen ingaan. Voor „Tamara" heeft men het boek „All God's Chillun Got Wings" van de Ameri kaanse roman- en toneel schrijver Eugene O'Neill genomen, dat boek zelf ver taald en tot vijf keer her schreven om het gewenste resultaat te bereiken. In Ta mara spelen mee Errol Ca- prino, Cocky Boonstra, Lili an Mijnals, Roel Terborg en Fridi Martina. Zij worden muzikaal begeleid door de grote Man Child. JACQUELINE MAHIEU Lilian Mijnals LEIDEN De in 1937 in Djakarta gebo ren kunstenares Lydia Luyten heeft een nogal turbulent leven achter de rug. De vele activiteiten werkten echter niet remmend op de ongebrijdeïde fantasie en werklust van deze kunstenares. In te gendeel, want in de afgelopen acht jaar maakte zij ongeveer driehonderd wand kleden en ettelijke aquarellen en etsen in de meest uiteenlopende uitvoeringen. Lydia Luyten, een uitzondering op vele kunstenaars... Zoals de meesten. die het diploma van de school voor Huishoud- en Nijverheidson derwijs behaalden, 'koos' Lydia Luyten voor het onderwijs (zoals zo vaak bij kun stenaars in de dop, maakten haar ouders bezwaar tegen inschrijving aan de Acade mie voor Beeldende Kunsten). Het lesgeven in handwerken heeft slechts vijf jaar ge duurd. Lydia bleek niet bepaald geknipt voor het onderwijs. Geleidelijk aan gaf zij dan ook de brui aan het lesgeven en begon aan de bevrediging van haar creatieve scheppingsdrang. De eerste tentoonstelling hield zij in 1961 in 'Le chat qui pélote', een restaurant met expositieruimte, in Amster dam. Meer om bekendheid te krijgen dan voor het geld. Daarna volgde een expositie in Den Haag. Mede door de Haagse ten toonstelling kreeg Lydia Luyten een grote opdracht voor het toen in aanbouw zijnde Hilton hotel. Zij kreeg een order voor in to taal meer dan vijftig vierkante meter wandkleed. „Eigenlijk was ik daar toen nog lang niet aan toe. Per slot van rekening was ik ook niet voor dat grotere werk op geleid. Eén van de wandkleden was zelfs vijf bij zes meter groot, maar ik heb het wel afgemaakt. Zij het met pijn en moeite.", al dus de kunstenares voor wie nu elke op dracht binnen de mogelijkheden ligt. In de Amsterdamse periode maakte de kunstenares, zoals zij het noemt, een 'beetje revolutie'. „Ik was erg politiek gericht be zig. Niet bepaald l'art pour l'art. Ik was lid van Provo, nam deel aan demonstraties en heb meegedaan aan de bezetting van het Maagdenhuis. Vooral ook tegen dè oorlog in Vietnam hebben we toentertijd hevig ge ageerd." In Leiden heeft zij mede de crèche 'Ot en Sien' opgericht. 'Bange Duivel' In Leiden begon het eigenlijk allemaal pas goed. Lydia Luyten trok in bij Pol de Jong aan de Kruisstraat. De samenwerking met de graficus verliep verrassend goed. Zelfs zo goed, dat zij besloten om met nog drie mensen een huis aan de Koningstraat te kopen. Al ras werd verhuisd naar de huidi ge onderkomen aan de Rijndijkstraat. Daarmee kreeg de gemeenschap vastere vormen. Met Pol de Jong, Frans Montens (letterkundige) en Marius Vroegindeweij (psycholoog) richtte zij de werkplaats voor wandkleden en grafiek, de Bange Duivel, op. In het voormalige pand van bakker Van der Meer wonen en werken zij geza menlijk. Door deze gemeenschappelijke aanpak is het voor de Bange Duivel moge lijk zo veel werken voor zo weinig geld te verkopen. „Inspiratie is altijd aanwezig. Als ik op straat loop. zie ik ontzettend veel mooie dingen om me heen Ik ben constant bezig en zit nooit stil. Zelfs tijdens de va kanties ben ik aan het werk", aldus de naaldkunstenares. Het materiaal dat zij in de werkstukken verwerkt, heeft vaak al een leven achter de rug. „We banjeren geregeld over het strand en nemen bruikbare spullen mee. Veel It Eastwood achter de tralies Doordat Alcatraz als gevan genis in 1963 ophield te be staan - de kosten per gevan gene per dag lagen hoger dan een verblijf in het Waldorf Astoria! - kon Siegel veel ter plaatse filmen, wat de auten- citeit natuurlijk alleen maar ten goede kwam, maar ook zonder dat was „Escape from Alcatraz!' een ontsnapping sfilm geworden, die in dit genre ver boven de middel maat uitkomt. MILO Lydia Luyten ontwikkelde de naaldkanttechniek met gebruikmaking van indiu. strie-naaimachines. ERA Een dollar met atje (12) Het bekende en smijtwerk in een uit- nde western uit de Itali- se school, (reprise, eerste i). O I Apocalypse Now ^Gruwelijke film over de 3|g in Vietnam. Wreder .ijThe Deer Hunter', maar 'J velen minstens even in drukwekkend. Marlon Bran do is de zwakste steen in het hele gebeuren, waarin regis seur Francis Coppola zijn af schuw van de oorlog toont, (derde week) LIDO II Airport '80 (a l.) Het zoveelste produkt in de serie Airport-rampenfilms. Ditmaal staat de Franse Con corde centraal. In de hoofd rollen onder anderen Alain Delon als de piloot en Sylvia Kristel als zijn vriendin, de stewardess, (tweede week). LIDO III Quadrophenia (12) Meer een brok nostalgie voor dertigjarigen dan een rockmusical met de popgroep The Who als centrale spil. Aardig om te zien. (derde week) STUDIO Manhattan (a.l.) Schitterende film met de' subtiele humor van hoofdrol speler/regisseur Woody Al len over het verknipte arties tenleventje van New York. (zesde week). Jungle book (a.l.) Het voortreffelijke laat ste werkstuk van Walt Dis ney, uitstekend nagesynchro niseerd. (vijfde week)(alleen matinees op woensdag, zater dag en zondag) TRIANON Een moord- bandiet (16) Jean Paul Be- lmondo weer eens ouderwets op dreef als 'killer' die in fei te commissaris van politie blijkt te zijn. Vol Franse hu mor en actie, (derde week) REX Escort service op zijn Deens (16) Pornofilm. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Apocalypse now (16) zie Lido I. EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Jaquar de onoverwinnelijke (12) Spektakelstuk van weinig ni veau. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Quadrophe nia (12) Zie Lido III. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) De vier vuisten op safari (a.l.) Te rence Hill en Bud Spencer opnieuw als het Trinity-duo. Ditmaal in Afrika. Regisseur Italo Zingarelli is er niet in geslaagd het niveau van de vorige films te halen. plastic verwerk ik ook in de wandkleden. Die lap bijvoorbeeld," en zij wijst naar een wandkleed dat de knusse werkplaats siert, „Die prachtige goudbruine kleur is ontstaan doordat het als poetslap heeft gefungeerd en besmeurd is met roet." Dat Lydia Luyten wel zeer kleurgevoelig is, blijkt niet in de laatste plaats uit haar aquarellen. Deze zeer fijne schilderingen zijn in de regel realistische weergaven. Dat verfijnde kleurgevoel heeft zij wellicht aan haar oosterse afkomst te danken. Variatie in de cel op de goede gelegenheid. Escape trom Alcatraz (16) met Clint Eastwood en Patrick McGoohan. Don Siegel. 29 jaar dat de gevange- een soort Amerikaans equi- op een rots voor valent van het beruchte van San Francisco als Franse Duivelseiland fun geerde, werden slechts ontsnappingspogingen waagd. Van de daarbij be trokken 39 gevangenen w den er 26 weer gepakt, w den er 7 doodgeschoten op de vlucht en verdronken er drie. Alleen van Frank Mor ris en de gebroeders Anglin, die op 11 juni 1962 via de luchtkoker wisten te ont snappen, werd nooit meer iets vernomen. Reden genoeg om daar eens een film over te maken en in handen van regisseur Don Siegel is. „Escape from Alca traz" meer dan een gewone ontsnappingsfilm geworden, al zal de op actie beluste toe schouwer misschien wel een beetje teleurgesteld zijn in Clint Eastwood, omdat hij er als Frank Morris zo lang over doet om zijn ingenieuze plan ten uitvoer te brengen. Siegel bouwt echter de span ning zorgvuldig op, gaat uit voerig in op de relatie tussen Eastwood en zijn „buurman", terwijl hij met het geval van de oude gevangene, die zijn schilders-faciliteiten kwijt raakt voor een goede aanlei ding zorgt voor Eastwood om de benen te nemen. De wandkleden van Lydia Luyten, die zij zowel abstract als figuratief maakt, zijn zeer afwisselend. Veel kleden zijn uit een veelheid van kleuren samengesteld en in weer andere zijn slechts een paar kleuren terug te vinden. Mensen, dieren, landschap pen en de meest uiteenlopende abstracte onderwerpen hebben Lydia Luyten geïn spireerd. Voordat het textiel aan de creatie ve driften van de kunstenares ten prooi valt, maakt zij op papier een schets totdat het een sterk geheel vormt. Eerst een ont werp en daarna wordt het als het ware in gevuld. Af en toe verft zij ook direct op het doek. Behalve een veelheid aan onderwer pen gebruikt Lydia Luyten ook veel mate rialen en technieken. Door de enorme af wisseling is het voor de niet-ingewijden bij zonder moeilijk het werk van Lydia Luy ten te herkennen en haar wordt dan ook wel eens verweten, dat zij heterogeen werkt. Zij zelf meent echter, dat facetten van jaren geleden steeds weer in het werk terug te vinden zijn. „Als kunstenaar moet je nou eenmaal een gezicht hebben, dat naar buiten toe herkenbaar is, zodat men bijvoorbeeld kan zeggen 'kijk, dat is nou een echte Luyten'. Toch heb ik een derge lijk gezicht wel degelijk." „Nu pas, na twintig jaar werken, kan ik alle ideeën, die ik in mijn hoofd heb daad werkelijk vormgeven. Je schrijft als het ware op wat je denkt. Het is een kwestie van het beheersen van de techniek." Aan gezien de ideeën van Lydia Luyten niet tot tientallen beperkt blijven, kan een ieder wel iets van zijn of haar gading vinden in de galerie aan de Rijndijkstraat. WIM BUNSCHOTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9