gehoordgezien Rats vieren Nederlandse doorbraak in Countdown Canadese taalstrijd in tv-film Tweetalig" TERUGBLIK TELEVISIE VANAVON TELEVISIE DONDERD) RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 16 JANUARI 1980 PAGI L[ NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Toeristische tips 18.50 Staatsloterij: 1e trekking van de 687e loterij 18.55 Journaal 18.50 Van gewest tot gewest P.P. 19.50 Zendtijd t.b.v. DS *70 NOS 20.00 Tweetalig, speelfilm 20.55 Artsenij. medisch-infor matieve rubriek 21.37 Journaal 21.55 Panoramiek 22.25 Studio Sport 22.55 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.40 Voorlichtings programma Ruimtevaart, 2e cyclus NOS 18.55 Journaal IKON 18.59 Kouwe kunstjes, tv-serie IKON-KRO-RKK 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Filmpje van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen VOO 20.32 Countdown: popprogramma 21.10 From here to eternity, tv-serie 22.00 Muziekspecial 22.25 Info special TELEAC 23.02 Peuters en KleuUf; les 11 NOS 23.37 Journaal DUITSLAND 1 (Region, progr.: 18.00 Region,0 18.30 Actual. 18.45 Kleu^ 18.55 Gevar. progr. 19.25 magaz. 19.59 Progr-overz. 18.00 Nirgendwo ist Po tv-serie. 18.30 Muziekprogr i Nirgendwo ist Poenichen, 19.15 Actualiteitenmagaz. 19 semann und Co. tv-serie). Journ. 20.15 Berlin-Mitte- 4 22.00 Inform, progr. 22.30-231 tual. DUITSLAND 2 18.20 Die nachste Party koi stimmt. tv-serie. 19.00 Journ Weisses Haus. Hintereingang, rie. 20.15 Inform, magaz. 21.01 al. 21.20 Van der Valk. tv-serie Inform, magaz. 22.15 Filmrep 22.45 Flammende Herzen, 0.15 Journ. DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tt Engels. 1900 Dierenprogr. Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 progr. 21.45 Actueel magaz. 2; form, progr. 22.05 Reite auf Pferd (Ride the pink Horse), 23.40 Journ. BELGIE NEDERLAND 1 18.15 Kinderserie. 18.20 Robh tv-serie. 19.07 Inform, progris Meded.en Morgen. 19.45 20.10 Weerber. 20.15 Mork 6 tv-serie. 20.40 De nieuwe tv-spel 22.40 Journ. BELGIE NED. 2 18.15-20.10 Zie NET 1. 20.il01 Het geheim gesprek (The Con P on), speelfilm, ca. 22.15 Debal BELGIE FRANS 18.30 Religieus progr. 19.00 QHX magaz. 19.15 Region. magaz|ij Journ. 19.55 Inform. progrnL Jackson ou Ie mnemocide, 21.25 Wetenschappelijk progr.1 NEDERLAND 1 OS 10.25-11.25 Open School Tijd NOS-NOT 11.30-12.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.00-14.30 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.25 Liedjesprogr. 11.25 Management Dropouts. 11.40 Aktuele inform. 12.25 Umschau. 12.55 Persoverz. 13.00-13.10 Journ. „Brandpunt", de actualiteiten rubriek van de KRO, begon gisteravond uiteraard met de reportages van de speciale sy node van de Nederlandse bis schoppen in Rome. Ad Lange- bent deelde aan het slot van de uitzending mee, dat men, als daar aanleiding toe is, ook met extra uitzendingen zal komen. Dat is uiteraard alleszins rede lijk, billijk en heilzaam. In ie der geval kan men er zeker van zijn dat de berichtgeving in goede handen is. Langebent vormt in het kader daarvan kennelijk het „thuisfront". Hij had een interview met kardi naal Alfrink - toch al weer vier jaar rustend aartsbisschop - die blij zei te zijn dat de sy node gehouden wordt, maar die het niettemin betreurde dat zij nodig was. Naar het echte front, Vaticaanstad dus, zijn de twee Willibrorden, res pectievelijk Nieuwenhuis en Frequin, afgevaardigd. Eers tgenoemde was overigens in de studio, omdat een algemene staking in Italië hem belette zijn voorlichtend werk daar ter plaatse te doen. Het is te hopen dat hij niet al te lang heen en weer zal moeten blij ven reizen. Frequin is ginds kennelijk aanwezig het meer vlotte verslagget werk. En dat gaat hem goed af. Althans zagen hem gisteren de paus ben ren met een ontwapende moedigheid, die je niet mogelijk hield. En die deze paus Johannes Pauli als ik het goed zie, ook mogelijk was. Maar goed, i ik reeds aanduidde: wij I nen verdere reportages Rome met nieuwsgierigheil vertrouwen tegemoet zien „Drie hoog achter", waai KRO ook mee begon, is van die Engelse komische ries in de trant van "o mol wat is het heet", "Maggie" wat dies meer zij. Het is t genre niet. Ik geloof niet in aiogen waarin vrijwel i# zin een grap moet zijn en ker niet als de veronderst gein dan ook nog benadi wordt door gehinnik op achtergrond. Afgezien van schiet zelfs de gn* kniesoor - die ik niet hofl zijn - af en toe natuurlijk! wel in de lach. HESMAN HOFHUfi Hoofd AVRO-radio Nico van Vliet en zijn collega van de VARA stapten niet in het voorstel van de NOS om zendtijden te voegen en op die manier tijdens de Olym pische Spelen in aaneenge sloten blokken sportnieuws te verzorgen. Het was zo'n mooi plan onder de bena ming "horizontale program mering". Dit zou geleid heb ben tot zes blokken sport van twee uur tussen 's mor gens tien en 's avonds tien. Dit allemaal op Hilversum 1. Overleg hierover draaide op groot geharrewar uit, re den waarom dit plan in de prullemand is verdwenen, ofschoon alle omroepen hierin hun aandeel hadden kunnen leveren. AVRO en VARA wensten hun eigen programmering echter te handhaven, waarbij zij op de bestaande programma's zullen „inbreken" met sport. De omroepen zijn zelf standig, dus kregen AVRO en VARA hun zin. De NOS praat nu verder met elke omroep afzonderlijk hoe het sportnieuws in te bouwen in de bestaande program ma's. Actrice Enny Meunier, jarenlang niet weg te branden van de planken met haar vele rollen in het vroegere Residen tietoneel en de latere Haagse Comedie en niet te vergeten het Rotterdams Toneel, bleef na haar afscheid rustig in de v/eer, zij het op minder opvallende wijze. Dezer dagen kon men haar weer horen in twee hoorspelen op TROS-radio, t.w. „Waar het eigenlijk om ging" en „Roof op klaarlichte dag". In het eerste spel speelt zij een verlaten moeder van drie kinderen, die van een vroegere geliefde een aanzoek" krijgt en het daar erg moeilijk mee heeft. In het tweede spel hoorde men haar als welgestelde dame die gezelschap zoekt en dan de onderwereld op haar dak dreigt te krijgen. In de eerste rol gevoelig en in de tweede geestig weet Enny zich nog uitstekend te redden in het haar oude ver trouwde vak. Joop Koopman met zijn al jaren draaiende quiz „Twee voor twaalf" begint nu ook door te dringen tot de krin gen van intellectuelen, waar zoals dat heet nooit naar tv gekeken wordt. Zijn rubriek trok nl. de aandacht van een medische promovendus, die om te doctoreren aan de Groningse universiteit een proefschrift schreef over le verkwalen en hoe deze te be strijden. Promovendus Hoekstra had aan zijn dis sertatie een reeks stellingen toegevoegd, waarvan er ou dergewoonte altijd een paar gewijd zijn aan zaken die niet tot zijn vakgebied behoren. Zo komen wij in zijn proefschrift de stelling tegen: „In het kader van het streven naar spreiding van kennis, macht en inkomen" dient de VARA in haar quiz verliezers in plaats van winnaars terug te laten komen voor een volgende ron de". Waar is, dat de knappe koppen met een goed inko men met de hoogste geldprijzen naar huis gaan, ter wijl het in de VAR A-opvatting beter zou passen juist de minder bedeelden met de hoogste geldprijzen naar huis te laten gaan. Herman Op het moment dat Her man Brood de cel induikt om cellulair goed te ma ken wat fout ging in zijn leven zal de strafgevange nis door zijn fans omge doopt worden in Brood- way. Zij beschouwen dit als een prachtig slot van Herman's Amerikaanse tournee: Herman op Brood-way. Dat hadden Toon Hermans en Her man van Veen graag ge wild, maar dat is hen nooit gelukt Johnny Johnny Jordaan, die zijn gezondheid moet ontzien en daarom niet meer optreedt, heeft rond de jaarwisseling optredens verzorgd in de Amsterdamse Westerkerk. Allemaal levensliederen. Hij deed dit speciaal voor de bejaarden, die in grote geta le verschenen. Ruchtbaar heid was er niet aan gege ven. Dat wilde Johnny niet, omdat hij het liefst buiten de roddelpers wilde blijven. De dominee van de Wester kerk heeft om deze wens te respecteren persoonlijk be jaardenhuizen opgebeld en afgelopen om het iedereen te vertellen. Schriftelijke uitnodigingen zouden dit optreden voortijdig hebben kunnen doen uitlekken. Al langer dan tien jaar gele den maakte Neil Dian.ond opgang als een groot zanger. Daarna liet hij het afweten, al kwam hij tussentijds nog wel even kijken met wat nieuw sprankelend lied- werk. Een hele verse .elpee heeft nu opnieuw de platen zaken bereikt. Met op de a- zijde drie ballads onder de titel „September Mom". Op de b-kant een pakkend nummer als „Dancing in the streets", waarna hij be schutting zoekt „In the shelter of your arms". Met de definitieve door braak van The Boomtown Rats heeft de muziekwe reld er, behalve een uitste kende groep, ook een bij zonder kleurrijke figuur bijgekregen. Bob Geldof is zijn naam en hij heeft er een verleden opzitten van popjournalist, docent En gels en arbeider in een vleesfabriek. Als zanger- /componist schreef hij mu ziek op het waar gebeurde verhaal van het 14-jarige meisje Brenda Spencer, die op een maandag een leraar had vermoord, omdat ze zo'n ontzettende hekel aan die dag heeft. ,,I' Don't Like Mondays" noemde hij het muziekstuk, dat in Ne derland werd opgenomen en uitgroeide tot een gigan tische wereldhit. Zelf in landen als Israël, Austra lië, Peru en Zuid-Afrika be reikte het nummer de eer ste plaats van de hitpara des. Bob werkte een jaar als pop journalist in Vancouver, Ca nada en vond in die tijd ei genlijk alleen David Bowie goed en de rest verschrikke lijk. Daarom besloot hij het zelf maar eens te proberen. Bob: „De popmuziek uit die tijd kende nauwelijks origi naliteit. Ik hou van oorspron kelijke muziekvormen als rhythm blues en reggae, dat is duidelijk in mijn mu ziek terug te vinden. Je mag je invloeden best verwerken, maar je moet er weliets van jezelf aan toevoegen". Bob begon zijn Boomtown Rats, die een razendknappe mix lieten horen van de beste popmuziek van de jaren zestig. Maar bij The Rats is er van een zeer geraffineerde aanpak sprake, die ze een on miskenbaar eigen geluid geeft. „We zijn de groep begonnen om zo snel mogelijk beroemd en rijk te worden", stelde Bob in '77 onion wonden vast, waarmee hij gelijk te boek stond als een man vol humor, die op ironische manier de onoprechtheid van veel groe pen in de rock 'n' roll bloot legde. Want The Rats staan niet alleen voor plezier. De razendknappe teksten van Bob kennen immer een cyni- I sche of dramatische onder- I toon. De taalstrijd in Canada mag een min der grillig verloop hebben dan in Bel gië, toch vliegen de Frans- en Engelsta ligen in dat land elkaar regelmatig in de haren. Over die tweetaligheid brengt de NOS vanavond een gedrama tiseerde documentaire van de Canade- se-televisie. Het echtpaar Patrick en Louise woont al jaren in Montreal. Hoewel hij Engels- en zij Franstalig is, stemmen ze op dezelfde politieke par tij. Patrick krijgt met een probleem te maken, dat zich vaak in Canada voor doet. De firma waar hij werkt verlangt van hem dat hij naar het Engelstalige Toronto verhuist. Louise heeft daar veel bezwaren tegen, want het is voor haar onmogelijk met haar man mee te verhuizen. Ze werkt bij de radio in Montreal en is sterk betrokken bij het artistieke leven in Ouebec. Patrick pro beert zijn vrouw van de noodzakelijk heid van een verhuizing te overtuigen, maar uiteindelijk wordt besloten voor een „week-end huwelijk". Louise vindt dat in haar hart afschuwlijk en komt noodgedwongen toch naar Toronto. Maar die stap blijft niet zonder gevol gen. Ned. I 20.00 uur. Artsenij De arts Aart Gisolf presenteert we?r de medische informatie rubriek Artsenij? Ned. 1 20.55 uur. Kouwe kunstjes Mickey heeft alle stoppen van een fabriek laten doorslaan. Ze is nu nieuwsgierig ge worden en wil weten hoe electriciteit en energie gemaakt wordt. Ned. II 18.59 uur. Eternity In de Amerikaanse tv-serie „From here to eternity" blijft de bokser Prewitt weige ren in de ring te stappen, tot grote woede van de legerofficieren. Ned. II 21.10 uur. Stevie Wonder Het Amerikaanse popwonder Stevie Won der brengt o.a. „Blowin' In The Wind", „Papa Was A Rollin' Stone" en „Supersti tion". Ned. II 22.00 uur. Schoolverlaters Schoolverlaters hebben vaak redelijke verlangens en geen te hoge verwachtin gen van het werk wat hun te wachten staat. Maar in „Info" zien we dat de prak tijk nauwelijks of geen ruimte kan bieden >m hun reële plannen waar te maken. Ted. II 22.25 uur. De Amerikaanse popmusicus Stevie Wonder brengt in een speciaal muziekprogramma enkele van zijn beroem de successen ten gehore. De bokser Robert Prewitt (Steve Railsbackweigert de ring in te gaan in de serie „From Here To Eternity". Bob: „Ik vind mijn eigen songs vrij somber en trooste loos. Ik geloof niet dat ik óóit een vrolijk nummer heb ge maakt. Maar voor enkele mensen zijn teksten belang rijk en voor anderen hele maal niet. In het begin dach ten velen dat „I Don't Like Mondays" over iemand ging die 's ochtends met een kater naar het werk moest. Later werd het duidelijk dat het om het meisje Brenda Spen cer ging. De eigen interpreta tie van de luisteraar is echter minstens even belangrijk als de bedoeling die ik heb met een tekst". Vanavond om 20.32 uur op Ned. II tijdens een Count- dowq-concert dat afgelopen jaar in het Utrechtse Vreden- burg werd opgenomen, kan iedereen zien dat deze Ierse formatie als één van de be langrijkste groepen voor de toekomst mag worden gezien. Zowel de aankleding als de presentatie van de groep ge tuigt van intellect, originali teit en bovenal humor. Ele menten die in de popmuziek maar zelden samengaan. MICHAEL PETERSON Zanger van The Boomtown Rats Bob Geldof: gemaakt.. ,...nog nooit een vrolijk nummer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2