IKON met 'Kouwe Kunstjes'
technisch niet in balans
a
Nieuwe versie
,From here to
eternity'als tv-serie
hou ft
het L-J
scherm
in het
oog
Honderd maal de Taaishow
TELEVISIEDONDERDACi
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 2 JANUARI 1980 PAGINA J
Bram van der Vlugt als de vader van Micky (Annelies Hulsker), in gesprek met on- Micky, op deze foto als bij toverslag aan het venster van haar school,
derwijzer Kalft (Aart Staartjes).
De IKON begint vanavond
18.59 uur op Ned. II met een zes
delige serie, waarin de ontwikke
lingen van de techniek en de ge
volgen ervan op speelse manier
voor de jeugd duidelijk wordt ge
maakt. „Kouwe Kunstjes" is de
serie genoemd, geschreven door
Karei Eykman, die over rijke er
varing beschikt in het schrijven
voor kinderen. In de hoofdrollen
komt men tegen Aart Staartjes,
Bram van der Vlugt en de jeugdi
ge Annelies Hulsker; Annelies is
het meisje om wie alles draait: zij
wil op school niet goed meeko
men, heeft het hoofd er niet bij en
gaat technisch haar eigen gang.
Via dit meisje, Micky in de serie,
wordt de kijker meegenomen
naar diverse technische zaken, die
van invloed zijn op het wereldge
beuren. Het idee erachter was erg
aardig. De uitwerking doet echter
wat onuitgebalanceerd aan; tal
van begrippen en situaties lopen
warrig in elkaar over, op sommi
ge vragen wordt geen antwoord
gegeven en in sommige gevallen
is de IKON wel wat heel erg zeker
van het eigen grote gelijk.,
De enige, die de serie zonder manke
menten doorkomt, is Annelies Huls
ker, die als Micky vermoedelijk heel
erg zichzelf kon zijn. Zij speelt onbe
vangen wie zij is: een geïnteresseerd
meisje van deze tijd, dat zich niet
laat afschepen met halve of ver
draaide antwoorden. Dat de IKON
koos voor een technisch meisje, is
aardig. De overige hoofdrollen leve
ren nogal wat bedenkingen op.
Uiteraard weten Bram van der
Vlugt en Aart Staartjes wat acteren
is en zij hebben ongetwijfeld gedaan
wat van hen werd verlangd. Maar
de IKON-verlangens waren duide
lijk gericht op het scheppen van ka
rikaturen en die werken ver
moeiend, zo niet averechts.
Hij speelt de welwillende vader met
pijp, die best tijd voor zijn dochter
wil maken. Als vader van het jaar
zou hij een goede beurt maken, maar
zijn inbreng is van het begin van de
serie af al schetsend voor de rest.
Wanneer Micky aan het begin van
deel 1 zijn aandacht vraagt, zegt hij
voor haar geen tijd te hebben, want
hij heeft een lang gesprek met haar
onderwijzer. Dat 'lange gesprek' ver
liest zijn functie, wanneer dat ge
sprek een niemendalletje blijkt te
zijn. Het was een goede gedachte van
Karei Eykman om „een lang ge
sprek,, te gebruiken om aan te geven
hoe weinig tijd vaders voor dochters
hebben, maar dan had dit ook uit
gewerkt moeten worden. Dit gebeur
de niet, zoals vaker aanzetten wor
den gegeven voor handelingen, die
niet of nauwelijks worden uit
gewerkt.
Aart Staartjes vertoont zich aanvan
kelijk als onderwijzer; een fraai
exemplaar en erg vermakelijk. Maar
als later iedere figuur een uitgespro
ken karikatuur blijkt, wordt de grap
te vaak herhaalt en weet de kijker
niet meer, wie karikatuur is en wie
niet. Ook voor jeugdige kijkers kun
nen grapjes wel eens wat al te grap
pig worden. In deel 4 worden opge
voerd een soldaat en een kolonel,
opnieuw in erg grappige kreaties; de
soldaat is een hans worst en de kolo
nel ook. De bedoeling van de IKON
was, uit te leggen hoe de bewape
ningswedloop inelkaar steekt. Afge
zien van de vraag, of zo'n onderwerp
in een paar minuten aan kinderen
moet en kan worden uitgelegd, door
Karei Eykman voor de IKON, krijgt
de kijker ook een fraaie les in onbe
leefdheid. De kolonel wordt voortij
dig de mond gesnoerd door het gelijk
van de IKON; weg met de wedloop.
Dat Rusland groot en duidelijk
wordt voorgesteld als 'de vijand' is
bovendien een misser van aanzienlij
ke orde, ook al is dit 'niet zo be
doeld'.
De goede bedoelingen van de IKON
worden niet in twijfel getrokken,
maar met deze serie heeft deze om
roep wellicht wat al te veel willen
bereiken. Bovendien moet de IKON
te veel aardige uitgangspunten heb
ben gehgad, die alle in het stuk
moesten worden verwerkt, waardoor
maar heel weinig werd bereikt.
Startpunt is Micky en haar 'ver-
plaatsdoos', een tweepersoons bouw
sel. waarmee zij in een mum van tijd
naar alle plekken ter wereld kan
reizen. Had heel spannend kunnen
worden. Nu is deze verplaatsdoos
een middeltje geworden om van de
ene bezienswaardigheid naar de an
dere te reizen en krijgt de kijker
tóch weer een aantal leerzame zaken
te verwerken. Die weer niet leer
zaam zijn, omdat er te kolderiek om
heen wordt gespeeld. Maar de grap
van de kolder wordt weer aangetast
door het teveel aan karikaturen en
zo holt de serie van de ene goede be
doeling naar de volgende. Techniek
en technologie worden ongeremd
verhaspeld tot hak op de tak frag
menten, die bedoeld zouden zijn om
Micky gegevens aan de hand te doen
voor een opstel over de triomf der
techniek. Wat de kinderen dan mis
schien onthouden is de functie van
het tandwiel, waarmee een ander
wiel in beweging wordt gezet. Maar
juist dat wisten ze al.
FRITS BROMBERG
De verfilming van James
Jones' bestseller over de
wantoestanden in het Ame
rikaanse leger vlak voor de
Japanse aanval op Pearl
Harbour „From here to eter
nity" was in 1953 meteen
goed voor zes Academy
Awards, waarvan er een
ging naar Frank Sinatra, die
in deze film zijn comeback
maakte als dramatisch ac
teur nadat zijn aanhang een
beetje op hem was „uitgeke
ken" als musical-ster. Bo
vendien verdiende de film
een Oscar voor de beste film
van het jaar en maakte Burt
Lancaster en Deborah Kerr
geschiedenis met een voor
die tijd gewaagde strandscè-
Wellicht in navolging van
de tv-serie „Pearl" besloot
de Amerikaanse maatschap
pij NBC begin vorig jaar
een nieuwe versie van de
succesfilm te fabriceren, die
een tv-serie zou moeten ople
veren. Het grootse probleem
bestond echter uit het vin
den van acteurs, die hun
sterke voorgangers in spel
zouden kunnen evenaren.
Uiteindelijk viel de keus op
de gerennomeerde actrice
Natalie Wood en William
Devane kreeg de Burt Lan
caster-rol. Vanavond is het
uiteindelijke resultaat in
het eerste deel van de zes af
leveringen te zien.
Ned. II 21.35 uur.
Nathalie Wood en William Devane in de serie ,,From
here to eternity".
Gewest
tot gewest
In de regionale rubriek „Van
gewest tot gewest" o.a. de pro
blemen rond rijksweg 32, die
van Zwolle naar Heerenveen
loopt. De reddingsacties van
oude stations in oostelijk Ge
lderland en de moeilijkheden
rond de huisvesting van het
operagezelschap „Forum".
Ned. I 18.59 uur.
De pendelaar
In het Duitse tv-spel „De pen
delaar" moet de jonge Rudolf
Schilcher zijn boerenbedrijfje
opgeven en behoort hij tot de
vele werkenemers in de grote
stad. Die sociale verandering
moet hij aanvaarden als een
noodzakelijk kwaad.
Ned. I 20.00 uur.
Countdown
Het popprogramma „Count
down" kijkt terug op het mu
zikale gebeuren van 1979, aan
de hand van zelfgemaakte op
namen van groepen die afgelo
pen jaar min of meer in de be
langstelling stonden. Zo zien
we o.a. nog eens The Police,
Herman Brood, AC/DC en
Normaal, aangevuld met een
filmpje van Kiss. ^Jieuw is
echter Bruce Springsteen met
zijn „Rosalita".
Ned. II 20.32 uur.
Mooi Nederland
Ton Lénsink gaat weer op
zoek naar natuurschoon in
„Mooi Nederland".
Ned. II 21.10 uur.
Bangla Desh
Een documentaire van Manus
van de Kamp over Bangla
Desh, een land dat geteisterd
werd door een vloedgolf van
oorlogen en natuurrampen.
Ned. II 22.25 uur.
De popgroep Normaal is nog eens te zien
„Countdown".
i het popoverzicht van het programma
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „De Taaishow", het weke
lijks NOS-radioprogramma over zeggen en
schrijven, wordt zondag 6 januari voor de
honderdste keer uitgezonden (2G.U0 tot 20.30
uur via Hilversum 2). Tevens gaat het pro
gramma dan zijn derde jaar in.
Met praten en luisteren vult de r
y
het groot
ste deel van zijn leven. In de honderdste uit
zending van „De Taaishow" gaat het om dat
praten en luisteren, zoals dat een etmaal lang is
geregistreerd van een willekeurig iemand, in
dit geval een werkende vrouw, moeder van
twee kinderen. Gedurende dat etmaal werd elk
uur een minuut opgenomen van wat zij zei of
naar wie of wat zij luisterde. Van zeven uur 's
morgens tot de andere ochtend zever) uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 Sesamstraat
18.45 Toeristische tips
18.55 Journaal
18.59 Van gewest tot gewest
P.P.
19.50 Uitzending van de PvdA
NOS
20.00 De pendelaar, tv-film
21.37 Journaal
21.55 Panoramiek
22.25 Studio Sport
22.55 Journaal
NEDERLAND2
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.55 Journaal
IKON
18.59 Kouwe kunstjes,
jeugdserie
IKON-KRO-RKK
19.25 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
SOCUTERA
20.27 Film van de Stichting
Nederlandse Vrijwilli
gers
VOO
20.32 Countdown
21.10 Mooi Nederland,
natuurfilmserie
21.35 From here to eternity,
tv-serie
22.25 Info special
TELEAC
23.00 Peuters en kleuters (9)
NOS
23.35 Journaal
DUITSLAND 1
(Reg. progr. NDR: 18.00 Reporlag lo
18.30 Actual. 18.45 Kleuterser
18.55 Gevar. progr. 19.25 Reg. rr
gaz. 19.59 Progr overz WDR. 18.
Nirgendwo 1st Poenichen, tv-sei
18.30 Licht muz prtgr. 18.40 Nirgen
wo ist Poenichen, tv-serie. 19.15 A
tual. 19 45 Licht progr.) 20.00 Jou
20.15 Zwischen Tod und LebQ^I
21.45 Wetensch. pro OC
22.30-23.00 Actual. dt
DUITSLAND 2 S*
18.20 Amus progr. 19.00 Journ. 19.
Welsses Haus, Hintereingang, tv-!
20.15 Actueel progr. 21.00 Actu
21.20 Van der Valk, politieserie. 22.
Consumententips. 22.15 Reportag
22 45 Es herrscht Ruhe
tv-spel. 0.25 Journ.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Serie j
sprekken. 19.15 Licht
19.30 Inform, serie. 20.00 JourT
20.15 Der Entertainer (The Enterti
ner), speelfilm 21.55 Filmportri
22.40 Jazz. 23.25 Einde.
BELGIE NEDERLAND 1
18.15 Kinderfilmserie. 18.20 Jeugdsjj
rie. 19.05 Kleuterprogr. 19.20 Stan|
punten. 19.40 Morgen. 19.45
20.10 Weerber. 20.15 Mork en H
comedy-serie. 20.40 De overlopl
(Der Ueberlaufer). tv-spel. 22.10 C
sprek. 23.00-23.15 Journ.
BELGIE NEDERLAND 2
18.15 Kindertllmserle. 18.20 Jeugd;
rie. 19.05 Kleuterprogr. 19.20 Stai
punten. 19.40 Morgen. 19.45 Joul
20.10 Weerber. 20.15 Pygmalit
speelfilm. 21.45-22.35 Showprogr.
BELGIE FRANS
18.30 Gesprek. 1900 Cult, magi
19.15 Reg magaz. 19.30 Journ. 19
Verkeersinform. 20.00 Attentions
couleur, tv-film. Aansl.: Amus.pro
Daarna: Journ.
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
VOO
14.00 Wij zijn jarig....komen
jullie ook?, gevarieerd
kinderprogramma
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.25 Verhalen. 11.35
Actueel progr. 12.20 Reg. progr.
12.50 Persoverz. 13.00-13.10 Journ.
16.10 Journ. 16 15 Progr. voor de
v. 17.00 Natuurserie voor kinde-
17.25 Kinderprogr. 17.50-18.00
ec
iti
Journ. (Reg. progr.: NDR: 9.30-10.
Kleuterprogr. WDR: 9.30-10.00 Kl^il
terprogr.)
DUITSLAND 2
16.30 Inform, serie. 17.00 Jou V<
17.10 Timm Thaler, tv-serie. 17.
ITe
BELGIE FRANS
16 00 La cloche thibetaine. tv-seéflf
17.00 Pierre Favien, tv-serie. 17
Docum. 17.45 Arpad Ie Tziga 0g
EQÜ5ÜM ieder beel uur nieuws. NCRV:
^jji™ 7 03 (S) Vandaag.. donderdag.
pj gevar. progr. 9 03 (S) Wie weel
,-J U waar Willem Wever woont? 10.02
Pirht <s> MuZldk bii de koffie. 12.03 (S)
Het nuttigen van etenswaren is
loegestaan. 12.40 (S) Middagpauze anst.
13 03 (S) Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Glo-
baal. 17.02 (S) Rozegeur en prikkeldraad.
AVRO: 7 30 Nws. 7.10 Och-
tendgymn. 7.20 AVRO: Actueel
en informatief. (NOS: 9.00 Gymn.
|NfO den. 9.15 Werkbank.) AVRO:
1000 Radio Uwaaipapagaai.
10.12 Divertimento. 10.30 't Is historisch.
10.50 AVRO's Radiojournaal. 11 00 inform,
progr. 11.20 Aspecten 11.50 Regio-naai,
provinciale inform. RVU: 11.56 Houd het
klein. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.16
Ultz voor de landbouw. 12 26 Meded voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Radio
journaal. 12.50 AVRO tema. 13.00 Nws.
13.11 Europa. 13.30 Yoga voor iedereen
13.37 Per saldo. 13.55 Beursplein 5. 14.00
n Middagje avhu. (16.00 Radio Lawaai;
- - ai.) 16.30 De slag bij Nieuwspoort r
noorzitting. 17.24 Meded. 17.30 Nw:
Radiojournaal. 17.55 Richting.
«rrrvnrar* leder heel uur nieuws.
2 (S) De Havermoutshow. S
(S) Continu Muziek. 11.03 (S)
Polderpopparade. 12 03 (S) it
-«OP' Nederlandstalige Top-10 13
(S) 50 Pop ot een envelop. 15f>Or
(S) TROS Top 50.
7 00 Nws. 7.02 (S) Gro
9.02 (S) De Fi
l 1925-1950. 9.30 (S)
10.10 (S) La Transl
Ie notre-selgneur J«_
a Messiaen. 12.00 Nws. 12 021 tal
ass. viool- en pianom
13.05 Het zout in de pap. 13.30 (S) Kin|
College Choir: Klass. muz 14.00 Nws. 14 II
pfanomuz. 14.45 (S) Radio Filhi ln,
Orkest Klass muz 16.00 Hat a 1
i pap 16.25-17.00 Eder Kwartet: Kl« n
rdi
KiASSlH
Wat allang te voorzien was, is
natuurlijk ook inderdaad ge
beurd: Wim Kan heeft onze
jaarwisseling gered. Gingen
wij met hem „wankelend over
de drempel", zonder hem zou
het in ieder geval wat on
dergetekende betreft een en
al zuchten zijn geweest. Maar
goed, dat wankelen mag men
voor wat mij betreft dan ge
rust vertalen in „schuddebui
ken van het lachen". Want na
tuurlijk kwam onze nationale
hofnar weer met talrijke voor
treffelijke witzen op de prop
pen. Over Van Agt, die het
roer stevig in handen heeft in
de hoop dat er een schip aan
vastzit, over Lou de Jong,
wiens werk geen geschied
schrijven „maar je bureau op
ruimen" is, over Albeda „met
al die generatiekloven in zijn
gezicht", over de burgemeester
van Rotterdam als „een soute
neur-generaal" en over Van
Veen, voorzitter van de werk
gevers als „een goed gevuld
loonzakje". Ik noem nou maar
wat, dat wij nog zo gauw te
binnen wil schieten. Inmiddels
bewees Kan waarachtig niet
voor de eerste keer, dat hij
over een uitgekiend soort in
getogen satirisch vermogen
beschikt, dat toch niet alle ko
len en geiten spaart. Hij trapt
af en toe wel degelijk tegen
een zeer been op, maar dan al
tijd toch zodanig dat de getrof
fenen zich niettemin gevleid
voelen. Het enige onbehagen
dat hij oproept moet men, pa
radoxaal genoeg, zoeken bij
die vooraanstaande landgeno
ten, die niet door hem worden
genoemd. En je krijgt zelfs de
indruk dat zij op basis daarvan
door enig zelfverwijt worden
geplaagd. Maar voor de rest
voelt iedereen zich opgew(
en blij. Ik heb het nu niet oi
degenen die Wim Kan F
dan ook „te links" vinden,
gen hen is werkelijk ge
kruid gewassen.
Verder bood de Oudejaar
vond ons „Tele-bingo1'.
zo'n programma past dan
voortreffelijk in de sfeer i
met oliebollen opgesierde r
talgie. Maar ik had deze ke
beslist Henk Elsink nodig
de ranzige smaak kwijt te
ken, die ik nou weer had ov
gehouden van het opdringe
ge optreden van die Jos Brn
Na Kan ben ik overigens r
min of meer per ongeluk ev
verzeild geraakt bij de B
waar Ubanus van Anus 1
was. Je zou hem de Vlaan
Wim kunnen noemen, ma
dan toch wel zeer in het ovt
drachtelijke. Persoonlijk
ik er de voorkeur hem aan
zien voor de vleesgeworc
Belgenmop.
Zoals te doen gebruikelijk i
daarna de klokslag van twj
uur weer „Geprolongeer
Een bloemlezing uit het tele
sieamusement van het afgf
pen jaar noemden de sam
stellers van het program!
het. Een desastreuze ver)
sing.
Wel, en gisteravond kondt
wij dan het nieuwe jaar a»
snijden met „My fair lady",l
filmvesie dus met Audii
Hepburn. Niet echter dan r
dat de heer Hendriks, voon
ter van de KRO, aanvankel
tevergeefs had geprobeerd
nieuwjaarstoespraak te r
den. Hij ging voomamelijR
onder in een technische L
ring. Er zal toch geen inteJ
sabotage in het spel zijn r
weest? Ik bedoel: met Ar*
Kloos van de VARA is hettj
al zo slecht afgelopen.
HERMAN HOPHUIZ ,m