Munster tot aan de westkust
Die van Juffermans": van
Kerst-Inn
veer bol
Wan
Openingstijden postkantoren
rond jaarwisseling gewijzigd
JOVD HEKELT
ACTIE TEGEN
APARTHEID
Bezwaren woonbootbewoners
Boshuizerwetering ongegrond
Kerst
verloting
M.M.O.
^TAP/REGIO
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 19 DECEMBER 1979 PAGINA 5
wai
de o
EEN GESLACHT;VERR!JKT DOOR AANWAS, GESLAGEN DOOR VERLIES
19
Iet is verklaarbaar, die
h< liet meer in te dammen
8 ucht naar de afkomst,
lijna in iedere familie is
egenwoordig wel een
n dealist - genealoog te
die ten behoeve
an zijn eigen drift en
t Ie belangstelling van
Kwi ïeven en magen, tot in
iet zoveelste geslacht,
°°m>ij wijze van een
50S inderhoudende
iefhebberij bereid is
te v en geweldige boom op
e zetten. Alom tieren de
ko eslachtsbomen welig op
p apier. En als het
betreffende familielid
an nog over enige
iteraire bekwaamheid
ieschikt, komt er zelfs
en boek met foto's,
irenten en andere
erluchtingen tot stand,
let twee hechte
eslachtsnaslagwerken
lebben we in deze
ubriek al kennis
emaakt. We zagen het
eveil van het roemrijke
i eslacht der Zwetsloten,
re volgden de tocht die
e Poelen al
euwenlang maken. We
ernamen voorts van de
oor - en tegenspoed der
Vittemannen en enkele
iren terug waren we
etuige van de opkomst
an het historische
Jewustzijn bij de Van
wietens en Van
wietens, die er geen
oekjes om wonden en
ïans telkenjare in
roten getale ter reünie
lOmen, daarbij gevoed
n gelaafd dobr een
'rote bierbrouwerij op
Let grondgebied dat de
/an Zwietens (en Van
'er fwietens tevens) tot
loelfldeldom heeft gebracht,
let is verklaarbaar,
rant er heerst een hang
0V aar de bronnen en naar
e hechte band. De
noepjes uit
rootmoeders tijd
ormen in het geheel
en niet te verwaarlozen
J speet. Maar al die
itlopende takken van
et genealogische bos
jreken het meest tot de
erbeelding; die worden
gevoed met de
levenssappen van
geslacht tot geslacht.
De hemel beware ons voor
verdere consequenties, want
het ene na het andere
gedegen geslacht dient zich
aan. Daar moet je als
beheerder van kolommen
vol allegaartjes tegen
opgewassen zijn. Daar is nu
de zoveelste clan uit het
Hollandse die zich
aangediend heeft. Deze keer
worden we met de neus
gedrukt op de feiten rond de
Juffermansen. Ook een
geslacht dat eerbiedwaardig
verklaard mag worden. Er
werd, zo tegen Loosduinen
aan, behoorlijk gegrasduind
door een Juffermans die
zich heeft opgeworpen als
kroniekschrijver van de
stam: Petrus, de steenrots
der mensen Juffermans,
waar de hele familie tegenop
kan klauteren om naar
elkaar te kijken. Hagenaar
Piet Juffermans, 74 jaar,
gepensioneerd
onderwijsman, dus bijna
impliciet aangewezen om
het geslacht te bundelen.
Zijn vrouw Johanna Rientjes
heeft hem een hele tijd
kunnen bijbenen,
enthousiast en de
Juffermansen toegewijd,
maar op een gegeven
ogenblik moest ze afhaken
omdat ze door al die bomen
het bos niet meer kon zien.
Petrus Juffermans (....en hij
verwekte Leonard; de bijbel
spreekt in genealogisch
opzicht inderdaad
boekdelen) voelde het al een
hele tijd terug kriebelen in
zijn bewustzijn rond de
sibbe. De heer Piet vertelt er
het volgende over: „Toen in
'75 onze zoon Leo ging
trouwen, vroeg ik me af: wat
zal ik hem geven wat
anderen niet hebben..? Ik
had het al gauw gevonden
en ik maakte een summier
boekje met een paar dingen
van de stamboom der
Juffermansen; tot en met de
vóór - betovergrootvader
Johan Casper, die zich
omtrent 1764 vanuit
Westfalen in het Hollandse
vestigde. Nou, Leo-vond het
geweldig en zei meteen: dat
moeten we gaan uitzoeken".
Psycholoog Leo Juffermans
deed er in het begin erg veel
aan, maar later nam vader
Piet het leeuwendeel van
het onderzoek voor z'n
rekening. „Ik ben een beetje
bezeten van de genealogie;
ik ga nu door, ik laat het
geslacht niet in de steek".
De St.-Stephanus is de meest bekende kerk van de ge
boorteplaats Beckum van de oudst bekende naamgenoot.
vertelde Piet Juffermans
me, terwijl zijn vrouw,
relativerend en bijna
jaartallen - blind, blijk gaf
van haar bijval aan een
goede zaak.
Piet Juffermans had al
enigszins een prikkel -
ondervonden door de
genealogische geaardheid
van een klerikale neef:
Petrus Johannes Adrianus
Juffermans, r. k. priester en
een paar decennia terug erg
bekend als pastoor - deken
van Zoeterwoude. Deken
Juffermans is voor velen
nog een begrip. Hij
interesseerde zich bijzonder
voor de geschiedenis van
zijn voorvaderen en legde
allengs daaromtrent een
verzameling aan. Helaas; in
de zestiger jaren ging een
kostbare schakel verloren.
De deken overleed in '67 en
liet een koffertje vol
gegevens achter, maar het
„koffertje van Piet Juf"
werd nimmer
teruggevonden. „Dat vind ik
nou zo verdraaid jammer",
zegt Piet Juffermans uit Den
Haag nu, „want heerneef
Piet moet een schat aan
gegevens hebben vergaard".
Haagse Piet heeft zich niet
laten ontmoedigen en stelde
in vier jaar tijd de
Juffermansgeschiedenis
samen. Het werd een
handwerk - alles werd door
hem met de hand
geschreven en zo afgedrukt -
dat enige tijd terug van de
persen liep en kritisch
bekeken werd door vaklui
met archiefervaring die zich
er buitengemeen vleiend
over uiüieten. Er werden
400 exemplaren van „Van
aver tot aver" (want zo heet
het) gedrukt en die zijn nu
op een paar na helemaal op,
verdeeld onder
Juffermansen en geliëerden
tot in Amerika, Canada,
Australië en Nieuw Zeeland
- want ook een Juffermans
is maar een mens die
desnoods ver weg z'n
boterham zo goed mogelijk
belegd wenst te zien.
Piet Juffermans is met veel
monnikenwerk 500 jaar
teruggedoken in onze
christelijke jaartelling. „Ja,
we waren van huisuit
Duitsers; nou ja, wat je
tegenwoordig Duits noemt,
want de grenzen lagen in die
tijden wel even anders dan
nu. In 1498 kwam ik de
eerste, tot nog toe, tegen. Dat
was Johan Junferman, uit
het Westfaalse Beckum, niet
ver van Münster. Dat hele
gebied van de vorst -
bisschop van Münster
ritselde van de
Junfermannen, of
Joffermannen, of
Junffermannen. Ik heb daar
met zes Duitse families van
de, laat ik maar zeggen,
Juffermannen kennis
gemaakt. Daar hebben we
nog steeds contact mee. Dat
is zo'n waardevolle
bijkomstigheid van dit soort
hobby: je schept nieuwe
(oude) banden tussen
mensen die ooit heel dicht
bij elkaar hebben gestaan.
Veelal agrarische mensen,
maar ook „kramers" - of
winkeliers - (geen mars -
kramers, want ze bleven
„thuis" en trokken niet
meteen naar vreemde
streken) met eigen stalletjes;
en schrijnwerkers. In de 18e
eeuw begonnen de
Westfaalse Junfermannen
zich naar het westen te
begeven.
De Juffermansen vallen
uiteen in groepen, voor het
gemak van vorsende Piet uit
de Haagse Amandelstraat.
Zo heb je de groep van
Schiedam en die van
Zoeterwoude, groepen die
acht keer een tweeling
voortbrachten. Families,
volgens het tijdsgewricht
kinderrijk en gedecimeerd.
Veel tweede en derde
huwelijken na het overlijden
van de eerste en tweede
man. Kinderen sneefden in
die oude dagen bij bosjes:
van grote families bleef
vaak maar een klein deel
gedurende een redelijke
periode in leven. Door het
wegvallen van ouders
hoopten zich ook soms
kindertallen op en die
werden dan verdeeld tussen
allerlei ooms en tantes,
ontheemd en ouderloos. Je
kunt je het niet meer zo
goed voorstellen, maar „die
goeie ouwe tijd" moet
onbarmhartig zijn geweest.
Een eigentijds leed. Want
leed is er altijd geweest; in
verschillende gradaties en
Op'mijn omwegen door stad en land kom
ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen
tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel
len wie u graag in deze rubriek zou willen
tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi
ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar
toestel 18 vragen.
verschijningsvormen.
Kronikerende Piet
Juffermans heeft dat
ondervonden. In z'n eigen
„familie".
De Juffermansen van de
bollenstreek, langs de hele
kust tot aan Castricum toe,
met concentraties rond
Leiden en Oegstgeest, zijn
inmiddels enkele generaties
lang ontgroeid aan de
schaduwen van het
Teutoburger woud. Geen
Teutonen meer, maar
Nederlanders met echt
Hollandse tronies, sinds die
bet - en bet -
overgrootouders naar
Schiedam en'Zoeterwoude
trokken. Niet uit weelde.
Immers in gezinnen met
veel zoons viel er bij een
erfenis meestal niet veel aan
grond te verdelen. Eentje
kon er blijven; de rest moest
maar zien verder te komen.
Ergens lees ik bij Piet
Juffermans in diens „Van
aver tot aver": „van de 14
kinderen kon slechts één
deze traditie in gunstige zin
voortzetten..."
Het is een geschiedenis
geworden vol
wederwaardigheden. Dat
dank je de koekoek. Veel
uitschieters zijn er niet bij,
of het zou „de koe van ome
Maarten" moeten zijn die
door de bliksem werd
gedood, of „de oudste van
allemaal": Henricus
Casparus, die in 1967 stierf
toen ie 98 was. Daar is ook
een bidprentje (Piet uit Den
Haag verzamelde er
honderden van) „ter
nagedachtenis aan Pietje",
uit Bennebroek, die in 1900
twee jaar en 12 dagen werd.
„De Lammetjes der weiden
Behagen Herdershart: Hun
jong en teeder lijden doet
Herdersharte smart. Vaak
heeft hij, als ze kermen,
Droef blatend in den nacht
Ze in moederteedere armen
Waar eigen huis gebracht.
Zoo deed nu Jesus weder
Met ons onschuldig kind; De
goede Herder teeder, die
kinderzielen mint. Hij
hoorde ons Pietje weenen;
Toen op zoet wiekgeruis
Vloog hij met 't zieltje henen
En bracht het in Zijn
huis...!"
Een Pietje Juffermans. Er
zijn er vele van geweest.
Piet uit de Amandelstraat
schreef blijde hoofdstukken
en minder blijde: „Bepaald
verbijsterend is de gang van
zaken bij Hendricus van
1839, in zijn twee huwelijken
vader van 17 kinderen, van
wie er slechts drie volwassen
werden: negen kinderen
stierven in Oegstgeest, vijf te
Woubrugge". De gesel der
kindersterfte. Ter vrome
nagedachtenis. En bidden
wij voor de ziel van zaliger...
Dat waren Juffermansen.
Een geslacht waar Piet anno
1979 bij stilstond. „Over oud
worden en over jong
sterven", schreef hij. Het is
•onafwendbaar. Ter
dankbare herinnering. En
als een hernieuwde
kennismaking. Want na de
dood is er steeds weer een
nieuw leven. Ook die van
Juffermans kunnen daar B
op zeggen. „Kleine Jan en
Grote Jan", they just fade
away, glijden bijna
onopgemerkt weg uit onze
kring. Maar ook die van
Juffermans bouwen voort op
de vreugde. Daar verandert
het verdwenen koffertje van
Piet Juf, wijlen de deken,
geen syllabe aan. Petrus
Juffermans van de
Amandelstraat moet, na alle
genealogische opwinding,
bekennen: „de
Juffermansen: daar zijn
geen heiligen en geen
boeven bij. We zijn vrij
fatsoenlijk gebleven,
allemaal...!"
foto: de geboorteplaats van
de oudst bekende
Juffermansen: Beckum, in
Westfalen, met de St.
Stephanuskerk uit de 15e
eeuw. In de Schiedamse
groep van de familie is de
naam Stephan tot in deze
eeuw „van aver tot aver"
voortgezet.
den.
aenl
>odl 0 0 0
ij
IDEN Voor de vijfde maal houdt jongerenve-
iging „Augustinus" dit jaar in haar pand aan
Rapenburg 24 wederom een Kerst-Inn voor de
ele Leidse bevolking. Evenals andere jaren is er
er een uitbreid programma samengesteld.
tart wordt op kerstavond om acht uur wanneer er sfeervolle
:iek ten gehore wordt gebracht in het zogenaamde „café Ple-
Dieit". Op eerste en tweede kerstdag wordt in deze zaal 's mid-
olkeen klaveijastoernooi gehouden en 's avonds zijn er weer
Iet chillende muzikale optredens. In de eetzaal wordt eerste
tiet tdag 's morgens een schaaksimultaan gehouden, 's middags
:n' a dt Yvonne Jacobs op en 's avonds wordt er een film van
stiis de Funès vertoond. Zowel eerste als tweede kerstdag wor-
het er in de eetzaal maaltijden geserveerd. Tweede kerstdag is
r 's morgens bingo, 's middags is er een Middeleeuws wa-
spel en 's avonds wordt er wederom een film vertoond of
i toneelstuk opgevoerd. In de zaal „De Engel" worden eerste
zu tweede kerstdag 's morgens tekenfilms vertoond. Tweede
rbij itdag is er van elf tot drie uur kindertheater. In de middagu-
sti van eerste kerstdag is er in „De Engel" een cabaretvoorstel-
I en vervolgens speelt Paul Gho gitaar en bongo en 's avonds
ivatr live-optreden van de bands „Munk" en „Naolin". Tweede
2stdag staat er 's middags een optreden van het cabaret „Met
Leii'der Met" en 's avonds een optreden van de band „Feed-
in i k" op het pt-ogramma. In „Krejater" kunnen oudere kinde-
rma en volwassenen gedurende de gehele Kerst-Inn creatief be-
bij zijn. Tweede kerstdag is er een demonstratie pottenbakken,
r o]
in8 ens is er een speciale kinderruimte op de bovenste verdie-
en kunnen belangstellenden op de theezolder aan een quiz
hemen onder het genot van een kopje thee met gebak.
Kerst-Inn duurt tot een uur 's nachts op tweede kerstdag.
>rd speciale vervoersdienst zorgt voor het halen en brengen
U1" deelnemers met vervoersproblemen. Vrijwilligers om te
*n bij het welslagen van de happening kunnen zich nog
'den bij de kerngroep Kerst-Inn, Rapenburg 24, tel 121531.
Hedenavond 20.00 uur
in Huize Van der Ploeg
HOOGMADE
Aan de Doezastraat 3 is in een
gedeelte van het pand van de
v.m. Sijthoff Uitgeverij het
kantoor van de bouw- en
houtbonden F.N.V. afd. Lei
den gevestigd, gekomen van
Herengracht 18.
Aan de Haarlemmerstraat 259
is Reza Discount, winkel in
kasten en bedden, opgeheven.
Aan de Breestraat 9 is in een
eerder leeggekomen levens
middelenwinkel, „Sneeuwwi
tje" winkel in kindermode ge
vestigd.
LEIDEN In verband met de komende feestda
gen zijn de openingstijden van de postagent
schappen gewijzigd. Omdat de weken rond rond
Kerst en Nieuwjaar voor de postdienst de druk
ste van het jaar zijn, zijn er tevens maatregelen
getroffen om de drukte te verwerken. De maatre
gelen zijn noodzakelijk, omdat de totale hoeveel
heid te verwerken poststukken, vooral door de
vele wenskaarten, op sommige dagen zelfs met
honderd procent toeneemt.
In het verwerkingsproces hebben de normale brie
ven voorrang. Na het verwerken van de briefpost
worden de wenskaarten uiteraard zo spoedig moge
lijk op het adres van bestemming afgeleverd. In deze
categorie kan echter aanzienlijke vertraging opre
den. Om te voorkomen, dat spoedeisende drukwer
ken tussen de wenskaarten verzeild raken, is het
verstandig deze gedurende de periode 13 tot en met
31 december met een toelichting aan één van de lo
ketten van een postkantoor af te geven. Familie-
drukwerken kunnen ook in de door de drukkerij te
verstrekken verzamel-enveloppe P 4675 worden op
genomen. In bovengenoemde periode kan de enve
loppe het beste aan het loket worden afgegeven en
als dat niet mogelijk is in de brievenbus worden ge
deponeerd. Er worden daarom ook extra buslichtin
gen uitgevoerd.
Openingstijden
De postinrichtingen in Leiden en omgeving zijn op
beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag gesloten. Op de
zaterdag vóór deze dagen (22 en 29 december) is al
leen het kantoor aan de Breestraat op normale tijden
geopend: 09.00-12.00 uur.
De in de postkantoren van de Gerestraat, Breestraat,
Bevrijdingsplein, winkelcentrum de Kppermolen,
winkelcentrum Lange Voort-Oegstgeest, Leiderdorp,
Hazerswoude Dorp en Koudekerk aan den Rijn aan
wezige zelfbedieningsruimten zijn vanaf 31 decem
ber 12.00 uur tot 2 januari 7.00 uur gesloten. Boven
dien worden alle brievenbussen vanaf 31 december
12.00 uur tot 1 januari 15.00 uur 'afgestopt', hetgeen
wil zeggen, dat er geen brieven kunnen worden ge
post, dit om mogelijk vandalisme met poststukken
rond de jaarwisseling te voorkomen.
De bestelling op maandag 24 december, donderdag
27 december en woensdag 2 januari wordt uitgevoerd
als op maandag gebruikelijk is. Dus wordt de post in
de middaguren bezorgd. Op zaterdag 29 november
wordt een volledige bestelling uitgevoerd. Vervol
gens worden maandag 31 december tot 18.00 uur uit
sluitend ontvangen expresse stukken, rouwcirculai-
res en telegrammen besteld. Op oudejaaarsdag ten
slotte zijn de loketten van 8.30-12.00 uur geopend.
LEIDEN De afdeling Leiden van de Jongeren Organisa
tie Vrijheid en Democratie heeft in een brief zijn afkeuring
uitgesproken over de actie „Leiden tegen Apartheid".
Volgens de JOVD heeft de gemeente door het beschikbaar stel
len van 10.000 gulden voor de actie zich op het beleidsterrein
van de landelijke overheid begeven. Noch de gemeente Leiden,
noch haar bewoners zijn met die uitgave gebaat en juist Leiden
zou gezien de weinig rooskleurige financiële situatie beter moe
ten weten, vindt de JOVD. Volgens de .^ngerenorganisatie
maakt de gemeente zich schuldig aan selectieve verontwaardi
ging door een actie gericht tegen één willekeurig gekozen land
te ondersteunen. Ook de manier waarop de actie wordt gevoerd
door de Boycot Outspan Actie en de Wereldwinkel keurt de
JOVD af omdat er een nogal eenzijdig beeld van de situatie in
Zuid-Afrika wordt gegeven, waardoor van een objectieve be
wustwording van de Leidse bevolking geen sprake kan zijn.
„Wij keuren de keuze van het doel van de actie af, de betrok
kenheid van de gemeente, de wijze waarop de actie wordt uitge
voerd en de doelstelling ervan. Overigens zal de JOVD-Leiden
de ontwikkelingen in Zuid-Afrika wel kritisch blijven volgen",
aldus de jongerenorganisatie.
COMMISSIE BEROEPSCHRIFTEN: GEEN LIGPLAATSVERGUNNING
LEIDEN De kans
voor de woonbootbewo
ners, die vorige maand
met politiegeweld uit de
Boshuizerwetering en
daarna na provinciale
en gemeentelijke drang
uit het Rijn-Schiekanaal
rijn verdreven, is inmid
dels wel verkeken om
nog een ligplaats in de
Leidse wateren te krij
gen. De commissie be
roepschriften heeft de
bezwaren van de woon
schipbewoners tegen het
niet afgeven van een lig
plaatsvergunning door
het college, ongegrond
verklaard. De schippers
hebben dus ook volgens
de commissie geen recht
op een ligplaatsvergun
ning in Leiden.
Het college van b en w, dat het
advies van de commissie kan
opvolgen, was gisteren nog
niet in gelegenheid om hiero
ver een oordeel te vellen.
Maar het ligt voor de hand dat
men niet tegen het advies in
gaat. Het college heeft immers
tot op heden een afwijzend be
leid ten aanzien van deze
woonbootbewoners gevoerd.
Het wegslepen van de boten
met behulp van de politie op 7
november uit de Boshuizerwe
tering was al een vooruitlopen
op deze uitspraak. Ook de late
re dwang van Provincie en ge
meente om de boten uit het
Rijn-Schiekanaal te doen ver
trekken, veroorzaakte voor de
bewoners van de schepen erg
onrustige tijden. De woonboot
bewoners waren vooral ont
stemd omdat de gemeente ope
reerde toen de commissie nog
geen uitspraak over het be
roepschrift had gedaan.
In haar uitspraak keurt de
commissie voor de beroep
schriften nadrukkelijk het op
treden van het college tegen
over de woonbootbewoners bij
het wegslepen uit de Boshui
zerwetering af. Zij vindt, en
dat werd al in een eerder ge
houden commissievergadering
duidelijk uitgesproken, dat het
college bijzonder onbehoorlijk
heeft gehandeld, door niet
eerst het advies van de com
missie beroepschriften af te
wachten.