KLASSIEK Zoveelste Weihnachtsoratorium toch weer van harte welkom r PLATEN Concertagenda Mijn leven als ach tergrond zangeres L Als Thomascantor moest Bach ambtshalve hele jaargangen kerk- cantates componeren, die verbon den waren aan de Lutherse liturgie voor bepaalde zon- en feestdagen. Zo'n tweehonderd van die kerkcan- tates bleven bewaard, maar er zul len er wel meer verloren zijn ge gaan. Bewaard bleven in elk geval ook de zes cantates die Bach nodig had voor de diensten van Eerste Kerstdag 1734 tot Driekoningen 1735. Hoewel die zes cantates voor afzon derlijke diensten bestemd waren en er in Bachs tijd waarschijnlijk nooit een paar, laat staan allemaal, na elkaar werden uitgevoerd, vormt de reeks wel een duidelijke eenheid. De com ponist maakte dat duidelijk door ze in één manuscript te bundelen en daar „Oratorium Tempore Nativitatis Christi" op te schrijven en ook een ge zamenlijk tekstboekje te maken met de aanduiding: „Oratorium, Welches Die heilige Weyhnacht über In bey- den HauptjrKirchen zu Leipzig musici- ret wüfdé". Wat beoogde Bach daar nu mee? Wil de hij na dé Johannes-, de Matthaus-, de Markus-Passion en de zogenaamde Hohe Messe een serie oratoria maken over het leven van Christus? Het Paas-, het Hemelvaart- en tenslotte het populair geworden Kerstorato rium zouden in die richting kunnen wijzen. Eigenlijke oratoria zijn het echter geen van drieën, ze hebben geen episch-dramatisch karakter en beelden gebeurtenissen noch personen uit. Alleen in de oudste versie van Bachs Paasoratorium is daar nog enigszins sprake van, in het Weih nachtsoratorium is er nooit sprake van geweest. De evangelist volgt hier het Lucas-evangelie over Jezus' ge boorte, de verkondiging van de enge len. de aanbidding van de herders, de besnijdenis en de naamgeving Daarna gaat de evangelist over op het Mat- theus-evangelie voor het bezoek van de wijzen uit het Oosten aan Heródes en hun aansluitende reis naar Bethle hem. Alles wat in dit van de ene can tate naar de andere doorlopende ver haal tot theatrale uitbeeldingen had kunnen leiden, zoals de vlucht naar Egypte of de moord op' de onnozele kinderen, bleef kennelijk met opzet achterwege. Bachs „Weihnachtsorato rium" biedt alleen vrolijke, innig blije, vredig pastorale of verstild meditatie ve muziek. Hoewel dus. die zes cantates niet ach ter elkaar werden uitgevoerd, demon streren ze hun inhoudelijke samen hang wel heel duidelijk. Niet alleen in het doorlopende verhaal en de telkens terugkerende koraalmelodieen bij ge wijzigde teksten maar ook door het onmiskenbare verband van toonsoor ten en instrumentatie. De eerste, mid delste en laatste cantate staan in D groot en hebben met feestelijke trom petten en pauken de grootste bezet ting. De tweede cantate met als enige een sinfonia met instrumentale enge len- en herderszang, staat in G groot en is pastoraal van sfeer. De vierde en vijfde cantate, van rustig beschouwe lijke aard, staan achtereenvolgens in F en A groot en beperken zich tot strijkers, twee hoorns en twee hobo's. Dat Bach voor 13 van de 64 nummers van zijn Kerstoratorium muziek ont leende. niet alleen aan zijn verloren gegane Markus Passion maar ook aan kort tevoren gemaakte wereldlijke cantates (en nog wel over de wellust!/ heeft veel bevreemding gewekt en doet dat nog altijd. In Bachs tijd wa ren tekstverwisselingen echter heel gewoon en beslist niet alleen voor ko raalmelodieën. Afgezien van het feit dat geen psychologische karakteristie ken in klank worden nagestreefd en dat het meer ging om de muzikale uit beelding van algemeen menselijke ge voelens, had de muzikale taal destijds een andere symbolische betekenis dan nu. Hoewel bij de aanpassing van de ontleningen wel eens details over het hoofd werden gezien, gebeurden die aanpassingen doorgaans toch heel zorgvuldig, zeker bij Bach. Behalve deze formele en inhoudelijke problemen van het „Weihnachtsorato rium" stelt de nieuwe, intrigerende, vaak beeldschone opname van DGG- Archiv (nr. 2723 057, op mini-cassette nr. 3376 016ook de kwestie van de authentieke uitvoeringspraktijk aan de orde. Voor de vocale stemmen heeft dirigent Hanns-Martin Schneidt zich, als in Bachs tijd, beperkt tot de jongens en de mannen van de Regens- burger Domspatzen in aantallen en stemverhoudingen zoals die zijn over geleverd. Het instrumentale Colle gium St. Emmeran waarin de Hage naar Albert Koster naast zijn leer meester Hermann Baumann de na tuurhoorn bespeelt) gebruikt uitslui tend historische instrumenten of co- pieën daarvan. Darmsnaren, oude mensuur, lage stemming zijn vanzelf sprekend en veroorzaken uiteraard een heel ander klankbeeld dan bij voorbeeld op de veel geprezen Phi- lips-opname met ensembles van de Beierse Omroep onder Jochum maar óók anders dan op de indertijd zo op zienbarende Telefunken-opname van Harnoncourt met de Wiener Sanger- knaben, het Chorus Viennensis en Concentus Musicus. In het algemeen klinken de Regensburger Domspatzen helder en soepel en mengen de oude instrumenten goed. Enkele hachelijke ogenblikken zijn bij oude instrumen ten niet te voorkomen en de jongens stemmen doen soms wel eens wat iel of schraal aan. Niettemin zijn de soli va/1 de jongenssopraan Hubertus Bau mann en de jongensalt Michael Hoff mann meestal van een onbeschrijflij ke puurheid. Ook de tenor Heiner Hopfner (voornamelijk als evangelist) en de bas Nikolaus Hillebrand onder scheiden zich door een grote vocale natuurlijkheid en een indringende ex pressie. JOHN KASANDER w ^.e9ensburger Domspatzen (35 jongenssopranen en alten en 13 tenoren en bassen) kunnen te- f oen op een lange traditie. Phil Lynott In 1976 was er al sprake van, dat Thin Lizzy's- frontman en bassist Phil Ly nott een solo-al bum zou uit brengen. De lang beloofde el pee staat nu op springen en zal waarschijnlijk in februari of maart van het nieuwe jaar in de winkel lig- gen. De titel is in ieder geval 'Solo In Soho'. De musici, die meespelen, heb- ben allemaal in Thin Lizzy geze ten. Lynott is mo menteel ook in de studio om de laatste hand te leggen aan de nieuwe Thin Lizzy-langspe- ler, die ongeveer op het zelfde tijdstip zal wor den uitgebracht, als Phil's solo-el pee. or'D< The Records Gitarist Huw Gower heeft de Engelse band The Records verlaten, vlak oordat het Irietal de studio n zou gaan voor opnemen een tweede elpee, die door Craig Leon ge produceerd zou worden. Reden z'n vertrek de bekende 'andere muzika- 2 'e opvattingen groep, die vooral in Ameri- 2 geslagen, bestaat ®re ïu nog uit Will 3irch en John Wicks. Deze zijn s ïu op zoek naar 'en nieuwe gita- °e -ist. Patrik Fitzge- raid Wie Ql^mocht denken, dat Patrik Fitz gerald de muziekindustrie heeft verlaten, heef het mis. De reden waarom hij de laatste tijd niet in het dJnieuws is ge- j jjweesf, heeft te g^maken met pla- 7 ten maatschappij Polydor, waar lij onder con tact stond. Pa trik heeft het la- inmiddels verlaten en is van plan begin J5 volgend jaar een "hj eigen maat schappij op te richten. Op zijn eigen label moe- je ten dan twee e.p's verschij nen, die hij zelf jjfj produceert en <ar later in het I nieuwe jaar door middel van een tournee onder 'JJc/e aandacht wil brengen. Ook zal er een nieuw boek van zijn hand verschij nen. THE JAM De 21-jarige zanger-gitarist Paul Weller van de Engelse new wave-band The Jam is een voortreffelijk componist en tekstdichter, luister maar naar de elpee 'All mod cons'. Op 'Setting sons', de vierde in de reeks, komt zijn schrijftalent nog duidelijker naar voren. De nieuwe plaat belicht Engeland, zijn bewoners en de relaties, die die mensen opbouwen en weer afbreken. Zijn teksten zijn vaak depressief, maar daarom niet minder luisterbaar. Het enige bezwaar is, dat hij de problemen wel belicht, maar er geen oplossing voor geeft. Zijn teksten als kleine scenario 's wor den ondersteund met uitstekende muziek. Het Who-stem- pel, dat The Jam bij het verschijnen van de eerste elpees kreeg opgeplakt Paul zei zelf, dat The Who's Pete Town- send zijn grote voorbeeld was is volledig verdwenen. De goede, uitgebalanceerde rock roll spreekt voor zich. Het zijn lekkere melodieën, die naar 'middle of the road' nei gen. Er zijn agressieve vocalen op 'Thick as thieves' en de drum van Rick Buckler en de bas van Bruce Foxton leve ren de passende achtergrond op 'Private heil'. Er zijn twee nummers, die niet direct in de structuur van de plaat passen. Het zijn de met zeer fraaie viool-partijen, door het Jam Philharmonic Orchestra gespeelde 'Smithers- Jones' over een man, die zijn baan verliest en het door Hol- land-Dozier-Holland geschreven 'Heat Wave'. (Polydor 5028). H.P. Frank Zappa Joe's Garage acts II III Frank Zappa heeft een druk jaar achter de rug. Is zijn nor male platenproductie almzeer hoog en constant, dit jaar ver- rastte de goede man ons met twee dubbele/pees en twee en kele platen. „Sleep Dirt" en „Sheik Yerbouti" verschenen in de eerste maanden van dit jaar, na de zomer verscheen het lijvige verhaal over muzikant Joe en zijn vriendjes, ver deeld over drie platen Joe's garage, acts I, II III. Het eerste gedeelte (Act I) van het overigens vrij onbenulli ge verhaal liet Zappa in zeer sterke en korte popsongs ui terst hitgevoeligJoe's music"introduceren. De teksten wa ren als vanouds vindingrijk (soms zelfs schunnig) en de mu zikale omlijsting bijzonder „trendy" (veel funk, disco en reggae) maar duidelijk Zappiaans. Frank leek de weg naar het echte grote publiek gevonden te hebben, zonder de kri tische bewonderaar van het excentrieke fenomeen teleur te moeten stellen. Maar nu lijkt hij dat te hebben verbruid- met deel II en III van het verhaal over de verboden mu ziekgroep van Joe. De nummers zijn te lang, gitaarsoli zon der einde en het machinale gefluister van „the Central Scrutinizer" de verteller van het verhaal wordt op den duur stomvervelend. De rolverdeling en muzikanten zijn overigens, net als de hoes, nagenoeg hetzelfde gebleven. Om kort te gaan: Had Zappa Joe's garage acts II III ge bundeld en op één elpee uitgebracht als deel 2, dan hadden de resulaten aanmerkelijk beter geweest dan nu het geval is, want de pn voorspel ba re veteraan maakt het je op zijn nieuwe elpee op twee kanten (kant 2 en 3) veel te lastig om geboeid te blijven luisteren. (CBS 88475) AvdM. 15 december The Cure in Eksit te Rotterdam. 16 december UK in het Congresgebouw in Den Haag. 21 december Sweet d'Buster in het Paard van Troje te Den Haag. 22 december Oshama in het Paard van Troje te Den Haag. 24 december The Buddy Odor Stop in het Paard van Troje te Den Haag. 27 december Magriet Eshuys in het Haagse Paard van Troje. 28 december Phoney ana the Hardcore in het Haagse Paard van Troje. 29 december The Train in het Paard van Troje te Den Haag. 1 januari Golden Earring en New Adventures in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Syreeta Wright, een naam, die nog al tijd in verband wordt gebracht met Ste- vie Wonder. Hij was het tenslotte, die haar in 1968 ontdekte, toen ze als typis te bij het platenlabel Motown werkte. Later trouwden ze, maar gingen, na een aantal jaren, als de beste vrienden uit elkaar. Het werd stil rond Syreeta, een stilte, die nu gelukkig wordt verbroken door de single 'It will come in time' die ze samen met Billy Preston zingt en die langzaam zijn weg naar de top van de hitlijsten zoekt. Achtergrondzang Syreeta's leven heeft zich voor een groot deel in de studio afgespeeld. Met succesvolle elpees als 'Syreeta' en 'Ste- vie Wonder presents Syreeta' waren er tournees, maar verdwenen deze weer uit de hitlijsten en nam de vraag voor concerten af, dan nam Syreeta met veel plezier haar plaats in als sessie-muzi- kante. „Het zingen in achtergrondkoor tjes is nog altijd een goede oefening. Soms moet je moeilijke, of vreemde pai - tijen zingen. Maar daardoor gaat wer ken in de studio juist niet vervelen. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat het inzingen van jouw deel op het eerste gehoor heel gemakkelijk lijkt. Als je het zingt, blijkt het moeilijk te zijn. Maar daar leer je juist van en die kennis kan ik weer voor mijn eigen elpees gebruiken nog regelmatig zanglessen om niet na de eerste week van een tournee zonder stem te zitten. „Ik heb van kinds af aan goed kunnen zingen, maar óm mijn stem uit te bouwen, ben ik les gaan ne- imen. Je moet alleen niet te veel oefe nen, want dan raakt je stem geforceerd. Daarom neem ik ook genoeg rust". Syreeta schrikt voor niets terug. Als ze wordt opgebeld, wat jazz te komen zin gen, doet ze dat net zo lief als het leve ren van achtergrondzang bij pop, blues of rock. Ze is een veelzijdig talent. Op haar nieuwe elpee, die begin 1980 ver schijnt, staan echter alleen pop en rock nummers en ballades. „Dat ligt niet di rect aan mij" zegt ze. „Maar als je jazz wil zingen, moet je met een producer werken, die dat kan opnemen. Richard Perry is daar niet zo geschikt voor. Hierdoor zing ik af en toe wel jazzy, maar kom ik niet verder dan de basis. Hopelijk kan ik me op een volgende langspeler, wat meer als een muzikale kameleon uitleven. Het liefst zou ik zo'n elpee zelf produceren, maar dat is niet gemakkelijk. De moeilijkheid is de ver schillende onderdelen van een nummer te onderscheiden en in de juiste verhou dingen te brengen. Maar er zijn gewoon dingen, die ik niet hoor. Je zult zeggen, maar je hebt toch met Stevie Wonder gewerkt en die heeft je toch wel het een en ander geleerd? Dat heeft hij niet ge daan. Hij werkt zo snel, dat hij niet de moeite neemt om dingen uit te leggen. De laatste jaren is hij wat rustiger ge worden. Misschien heeft hij nu wel tijd om de verschillende facetten uit te leg gen. Als dat zo is, hoop ik degene te zijn aan wie het wordt verteld. Een van de wensen voor de jaren tachtig is namelijk die muziek op de plaat te zetten, die door mijn hoofd speelt". HANS PIET Ze is samen met Billy Preston even naar Nederland gekomen voor wat tele visie (Veronica, Toppop) en een besloten optreden op een label-managers-confe- rentie. Hel was voor Syreeta dé gele genheid om haar gezicht weer eens te laten zien. Ze zegt: „Het zal ongeveer vier jaar geleden zijn geweest, dat er ook in Nederland belangstelling voor me bestond. Ik ben inmiddels opnieuw getrouwd en heb twee schatten van kin deren Syreeta heeft een oude draad opgepikt en is weer aan het schrijven geslagen. De rest van de tijd heeft ze als achter grondzangeres gewerkt met mensen als Quincy Jones, Donald Bird. Stevie Wonder en Billy Preston. „Met Billy heb ik de filmmuziek van 'Fast Break' geschreven en gezongen. Momenteel werk ik met Richard Perry aan mijn vierde solo-elpee, waarvan wat probeer sels op de band staan. Ik kan er nu nog weinig over zeggen. Alleen dat ik onge veer een derde van de nummers heb ge schreven. We nemen er waarschijnlijk wat meer op, dan op het album kunnen, om zo een voorraadje op te bouwen. Mocht er dan een single nodig zijn, dan ligt die vast klaar". zang toevoegen. Het is dan moeilijk om de juiste toon te pakken te krijgen, waardoor het inzin gen erg lastig wordt. Stevie Wonder bijvoorbeeld. Hij nam eens een nummer op en bedacht zich op het laatste mo ment, dat het wel aardig zou zijn, als ik wat achtergrondvocalen zou leveren dus belde hij me op. Al snel bleek het num mer in een te hoge toonsoort te zijn op genomen, waardoor het voor mij heel moeilijk werd om het te zingen „Ik heb mijn stem namelijk in drie toonaarden onderverdeeld. Hoog zingen doe ik alleen in langzame ballades. Met mijn normale stem zing ik het swingen de werk en met een lage stem breng ik pop-nummers. Het is een formule, die voor mij het beste werkt". Zangles Syreeta, die getrouwd is met een sessie muzikant, houdt van zingen. Ze neemt Stevie Wonder „De normale gang van zaken in de stu dio is, dat je eerst de juiste toon te pak ken moet krijgen. Dan leer je het num mer zingen en zet het op de band, ter wijl je de basisband met drums, gitaar en bas in je koptelefoon hoort. Er zijn echter artiesten, die het hele nummer opnemen en als laatste de achtergrond- Syreeta en Billy Preston beklimmen na een lange afwezigheid weer de Nederlandse hitlijsten met 'It will come in time'. Syreeta in het nieu we jaar weer in de schijn werpers met een nieuwe el pee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 25