„Ik verwacht beter drama"
Overval op Entebbe
Meereigen tv als
antwoord op
satelliet-aanbod
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE WOENSDA
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
Volgend jaar
jeugd
journaal
Rients Slippens (VARA):
dinsdag 11 december 1979 pag s
nederland 1
Nieuws voor doven
en slechthorenden
Sesamstraat
Paspoort - voor
Joegoslaven en Italianen
Journaal
magazine voor jongeren
Overval op Entebbe,
speelfilm
Tenslotte
18.55
EO
18.59 Ronduit:
19.30
21.24
NOS
21.37 Journaal
21.55 NOS-KULTUUR:
Beeldspraak
22.30 Nobelprijs:
Odysseus Elytis,
Nobelprijswinnaar 1979
voor Letterkunde
22.50 Journaal
nederland2
NOS
18.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
TELEAC
18.25 Microprocessors II,
1e cyclus, les 7
NOS
18.55 Journaal
KRO
18.59 Sinbad de zeeman,
tekenfilmserie
19.25 Duel in de diepte,
jeugdserie
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.27 Dagboek van een
herdershond,
tv-serie
21.30 Brandpunt
22.05 Hotel op stelten,
comische serie
KRO-RKK
22.35 Waarover praten zij,
documentaire ovc
komende bijzondc
synode
te Rome
KRO
23.15 Adventsoverwegir
NOS
23.30 Journaal
DUITSLAND 1
(Region, progr.: NDR: 18.00
Lupin, tv-serie. 18.30 Actual.
Kleuterprogr. 18.55 Arsene
tv-serle. 19.25 Region, magaz.
Progr.-overz. WDR: 18.00 Unt
men Rentnerkommune,
18.30 Inform, progr. 18.40 Film
tage. 19.15 Actual. 19.45 Docu
rie). 20.00 Journ. 20.15 Amust
sprogr. 21.00 Reportage. 21.4
vecchio. misdaadserie. 22 30
23.00 Lichte muz. 23.45 Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Tekenfilm. 19 00 Journ.
Mathias Sandorf (4), tv-film.
Actual. 21.20 Reportage. 22.0 LI
mactual. 22.45 Muziekprogr.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-
wiskunde. 19.00 Buitenlandse
mentaire. 19.45 Journal 3.
Journ. 20.15 Inform, progr. 21
mente. 21.15 Kennismakingj
22.00 Inform, progr. 22.30
progr. ca. 23.00 Journ.
BELGIE NEDERLANDS 1
18.00 Kinderserie. 18.05 KI
progr. 18.30 Inform, serie. 19.0(
gerenprogr. 19.40 Morgen
Journ. 20.10 Muziekprogr. 20.4
tenschappelijk progr. 21.35
progr. 22.05 Gastprogr. 22.35
BELGIE NEDERLANDS 2
Van 18.00-20.10 Zie NET 1.
Dierenprogr. 20.40 Potter, tv
21.10-22.55 Brewster Mad
speelfilm.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 Inform
19.00 Cultureel magaz. 19.15 R
magaz. 19.29 Weerber 19.30
19.55 Orient-Express, tv-serie
Informatieve serie. 22.30 Cul
magaz. 22.45 Journ.
nederland 1
NOS-NOT
10.00-11.30 schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NCRV
15.30 Jan de muzikant
15.35 De grote klok,
jeugd-tv-film
16.25 Je bent niet alleen op^
de wereld, als je
dat soms
nog niet dacht, cabaret
programma voor en met
kinderen
16.50 Theelepelvrouwtje,
Zweedse jeugdserie
17.20 NCRV's Pop-Shop
nederland2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journaal. 10.05 Aktual.
Die Wildente, tv-film. 12.10 R
12.55 Persoverz. 13.00-13.10
16.10 Journ. 16.15 Amus.progr.
Der Loewe im Jenischpark,
17.50-18.00 Journ. (region.
NDR: 9.10-10.00 Kleuterprogr.
8.05-11.55 Schooltelevisie.)
DUITSLAND 2
16.15 Kinderprogr. 16.30 Kli
progr. 17.00 Journ. 17.10 Flamj 3
tv-serie. 17.40 Aktual. en
DUITSLAND 3 WDR
7.55 Gymn. 8.05-11.55 School
sie. (9.30 Kleuterprogr.) 17.00
Schooltelevisie.
BELGIE NED. 1
15.30 Inform, progr. 16.30 Spk e
portage.
BELGIE NED. 2 S
15.30 Inform, progr. 16.30 S« r
portage. t
BELGIE FRANS
75 jaar Thijmgenool
1 spel (57). 23.55 Ni
ning. HUM VERBONO:
zessen. P.P.: 18 50 Uit- 23.02-24 00 (S
(S) Popdonder plus. 21
102 (S) And all thai
HmERSUM VOO: 7.03 (S) Ook goeie morgen.
gSm 9 03 (S) Muziek terwijl u werkt.
10.02 (S) Kletskop. VPRO: 10.45
-J L (S) Villa-VPRO. 13 03 (S) Welin-
Eicht gelichte kringen. 13.30 (S) Span-
nende Sprookjes. 14 02 (S) Ach
terwerk. EO 14.20 Radio kleuterkrant.
14 45 Ronduit-extra. 16 02 EO-Metterdaad.
16 15 (S) Licht en uitzicht. 16 55 EO-akliet.
17 02 Tijdsein. NCRV: 17.45 (S) Theateror
gel bespeling.
Telebingo werd deze keer op
gesierd door onder meer de
aanwezigheid van Bartje. Maar
het spektakel speelde zich gis
teravond dan ook af in Assen.
Het ventje - nu een knaap van
17 - bleek inmiddels aardig uit
de kluiten gewassen te zijn en
wij zullen Willy van Hemert
nog moeten vasthouden of hij
maakt een nieuwe serie van
die jongen. Voor de rest koos
aan het slot de winnares eie
ren voor haar geld, dat wil
zeggen zij zag af van een her
kansing voor wat betreft die
auto en legde zich neer bij een
week Parijs voor het hele ge
zin en een onnoemelijk aantal
koffers. Het daarmee gepaard
gaande loven en bieden heeft
naar mijn smaak iets onsym
pathieks. Maar goed, het doel
waar het allemaal om draait
blijft synpathiek, laten wij dat
nooit vergeten.
Ik moet bekennen, dat ik tus
sentijds een fikse periode uit
Assen ben geëcpliseerd, want
ik wilde per se weten of er
eindelijk wat gebeurde in die
Engelse serie „met voorbe
dachten rade" op het anc
net. En ja hoor, de dol
hielp ten lange leste zijn
genote om zeep, zodat wij i
een gerust hart het onder»
kunnen gaan volgen. Inn
dels blijft het allemaal
traag verlopen, maar
staat tegenover, dat wij k
nen genieten van enorm
en goed „karakterspel".
„Koning Klant" liet een sti
horen uit een radio-recla
voor een soort dieet-marg
ne. Ik zou er bij wijze
spreken zoal geen margai
dan toch vergif op innen
dat het om de stem van
Aart C. Gisolf ging en i
kennelijk met mij. Maar
hadden het allen mooi t
want de arts kwam zelf i
Wim Bosboom vertellen
hij het helemaal niet was
dat hij zoiets uiteraard nooit
zijn hoofd zou halen. Ik m
zeggen dat mijn respect vi
de verbluffende imitatie w
overtroffen door mijn weer
tegen zulk een inferieure r
thode van reclame makea
HERMAN HOFHUIZ1
RADIO/TELEVISIE leidse courant
HILVERSUM Als het be
stuur van de NOS er vrijdag
14 december mee akkoord
gaat zal de NOS met ingang
van 1 oktober 1980 dagelijks
op de werkdagen van 18.30 tot
18.36 uur op Nederland 1 een
televisiejournaal voor jeugdi
gen van 10 tot en met 12 jaar
gaan uitzenden.
De benodigde zendtijd voor dit
jeugdjournaal moet worden ge
vonden door de twee vroege
uitzendingen vlak voor zeven
uur van elk vier minuten van
het gewone journaal te ver
vangen door één uitzending
van twee minuten met hoofd
punten op Nederland 1
De vrijkomende zes minuten
zijn bestemd voor het jeugd
journaal. De invoering van het
jeugdjournaal betekent ook
uitbreiding van werkgelegen
heid. Want er zullen vijf re
dactieleden en twee technici
moeten worden aangetrokken
om het te kunnen realiseren
Naast dit jeugdjournaal komt
er, als de minister althans gun
stig beschikt op een aanvraag
voor extra-zendtijd, per 1 ja
nuari 1981 wekelijks ook een
nieuwsprogramma voor jeug
digen van de Nederlandse On
derwijstelevisie. Dit program
ma zal op een nog nader te be
palen dag aansluitend aan het
jeugdjournaal worden uitge
zonden.
Meer
programma's
voordove
mensen
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
Hilversum De NOS zal
als het algemeen bestuur er
op 14 december mee akkoord
gaat, aan de minister van
CRM zendtijd vragen om de
uitzendingen voor doven en
slechthorenden na 1 oktober
1980 te kunnen voortzetten.
Er komt dan naar aanleiding
van een meting door de afde
ling kijk- en luisteronderzoek,
van de NOS onder bijna 13.000
betrokkenen één uitzending
per dag meer, direct na het
late avondjournaal.
Het tijdstip van de vroege uit
zendingen wordt iets gewij
zigd. De uitzending om 13.00
uur op beide netten blijft,
maar die van 18.00 uur ver
schuift en komt dan of om
18.25 uur, waarbij rekening
wordt gehouden met de uit
zendingen van „Sesamstraat"
op Nederland 1, of om 18.50
uur vlak voor het vroege
avondjournaal van Nederland
II. Een beslissing over het tijd
stip van die avonduitzending
zal op korte termijn worden
genomen.
Bij de meting is gebleken, dat
deze vorm van nieuwsvoorzie
ning bij doven en slechthoren
den in een duidelijke behoefte
voorziet.
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
Hilversum - Meer televisie
zendtijd, meer STER-recla-
me en een alerter reageren
van overheid en omroep in
zake de nieuwe ontwikkelin
gen zijn volgens omroepdes-
kundigen de wapens, die ohs
land in de strijd moet bren
gen tegen de naderbij ko
mende satellietelevisie en de
oprukkende commercie. Zo
zeiden zij op een in Hilver-
sum gehouden periodieke
discussie-bijeenkomst voor
omroepmedewerkers.
Richard Schoonhoven, direc
teur televisie van de KRO, drs.
Cees Baay, directeur van de
TROS, en drs. C. Smeekes, di
recteur van de STER pleitten
voor uitbreiding van de televi-'
siezendtijd om, zoals Schoon
hoven het uitdrukte, „het gat
dat er voor anderen ligt bijtijds
op te vullen". Van hen wilde
drs. Smeekes het verst gaan
met televisie van 's middags
12.00 tot 's nachts. 24.00 uur.
Schoonhoven wees erop dat de
commercie, zoals die in Ame
rika op de televisie wordt be
dreven, daar lang niet ieder
een bevalt. Vogens hem zijn er
al veel Amerikanen die „de
buik vol hebben van commer
cials" en er jaarlijks duizend
gulden en meer voor over
hebben om via de zogenaamde
pay-television, waarbij men
programma's zelf kiest en ach
teraf betaalt, een eigen keuze
te maken.
Drs. Baay vindt dat wij er
voor moeten zorgen o.m. door
uitbreiding van de zendtijd
van de STER de centen bin
nen de deur te houden. „Met
dat geld kunnen de omroepen
in ons land een ruim antwoord
geven op het aanbod uit het
buitenland", aldus Baay.
Drs. Smeekes pleitte voor ac
tie. „Er gebeurt hier niks. Ie
dereen praat over satellieten
en commercie maar niemand
doet iets". Hij voorspelde dat
door de opmars van de com
mercie via kabelnetten de
STER niet zal leeglopen. „Mis
schien zullen we onze tarieven
iets aan de veranderende situ
atie moeten aanpassen".
Wat satelliet-televisie voor de
kijker kan gaan betekenen
schetste Piet Vijzelaar, staf
functionaris technische zaken
van de NOS. Volgens hem
zouden de Nederlandse kijkers
als die satellieten eenmaal
recht boven de evenaar staan,
24 televisieprogramma's en 96
radioprogramma's kunnen
ontvangen. Als tenminste alle
satellieten volledig door de be
trokkenen worden benut. Die
ontvangst geldt dan voor de
individueel met een parabool
antenne van ongeveer duizend
gulden. Maar kabelsystemen,
die gemakkelijk grotere en
duurdere antennes zouden
kunnen aanschaffen, zouden
volgens Vijzelaar wel 68 tele
visieprogramma's en 140 ra
dio-uitzendingen kunnen ont-
vangen en doorgeven. De kos
ten zullen volgens hem niet
veel hoger liggen dan thans.
Hij voorziet in een dergelijke
situatie een stijging van de
omroepbijdrage met 20 gulden
per jaar.
Mr. W. van den Berg, staf
functionaris buitenlandse za
ken van de NOS wees op de
commerciële ontwikkelingen
in andere landen. Naar zijn
mening moeten wij er niet
ovor praten hoe we Luxem
burg bij Sluis kunnen tegen
houden, maar proberen de za
ken in goede banen te leiden
en daarbij vrijheid van me
ningsuiting te handhaven.
„Dagboek van een herdershond": Vrouw Bonte (Jeanne Verstraete) in haar winkel in
gesprek met Katrien (Mart Gevers), de huishoudster van de pastoor.
Nobelprijs
Kennismaking met de Griekse
dichter Odysseus Elytis aan
wie gisteren in Stockholm de
Nobelprijs voor Letterkunde
werd uitgereikt.
Ned. I, 22.30 uur.
Duel
Tijdens het duiken komt Syl
via vast te zitten in een oud
visnet.
Ned. II, 19.25 uur.
Dagboek
Slotmarieke is bij Goswinus
Slangen ingetrokken. Wat
vindt de kapelaan daarvan?
De terugkeer van Louis Bonte
zorgt voor grote spanningen.
Ned. II, 20.27 uur.
Hotel
Basil heeft het vermoeden dat
één van zijn gasten stiekem
een meisje naar binnen ge
smokkeld heeft.
Ned. II. 22.05 uur.
Synode
Een voorbeschouwing van de
synode die volgende maand in
Rome wordt gehouden om
o.l.v. de Paus de problemen
van de afgelopen tijd te be
spreken.
Ned. II, 22.35 uur.
Woensdagmiddag
Voor de kinderen morgenmid
dag „De Grote Klok", waarin
Koos o.a. een kijkje neemt bij
de brandweer.
Een cabaretprogramma voor
kinderen dat gaat over geld,
de derde wereld en „alleen
maar aan je zelf denken".
In Popshop beelden van een
optreden dat de groep „Blon-
die" kortgeleden hield.
Woensdag Ned. I, 15.35 uur.
Klaus Kinsky, één van de hoofdolspelers in de Israëli
sche film „Overval op Entebbe".
Op 4 juli 1976 bevrijdden Is-
raëlische commando's met
een spectaculaire actie de
103 gijzelaars die op het Oe-
gandese vliegveld Entebbe
werden vastgehouden. Het
toestel waarin zij reisden
was enkele dagen daarvoor,
op 27 juni, door Palestijnen
gekaapt. Die wilden daar
mee bereiken dat 52 - voor
namelijk in Israëlische ge
vangenissen zittende - Pale
stijnse terroristen zouden
worden vrijgelaten. De ka
pers werden, nadat ze op
zijn vliegveld waren geland,
geholpen door de Oegandese
dictator Idi Amin. Vijftig
perfect geïnstrueerde Israë
liërs maakten een eind aan
het drama. Met uitzondering
van een oude dame bevrijd
den zij alle gijzelaars en
doodden de kapers.
Een aantal van de hoofdrol
len wordt gespeeld door de
betrokkenen zelf. Zo zien we
o.a. premier Rabin en minis
ter Allon, evenals zestien ge
gijzelden en enkele leden
van het commando. Deze Is
raëlische film is als derde
(eerder werden al twee
Amerikaanse producties uit
gebracht) naar aanleiding
van het gebeuren op het
vliegveld van Entebbe ge
maakt.
Ned. I, 19.30 uur.
Beeldspraak
In „Beeldspraak van de aarde"
een portret van de Franse
schilder Pierre Tal-Coat.
Ned. I, 21.55 uur.
Komende donderdag buigen
veertig Nederlandse schrij
vers en tachtig omroepmede
werkers zich over het rap
port 'Nederlandstalig televi
sie-drama', opgesteld door
de afdeling kijk- en luiste
ronderzoek van de NOS. Eén
van die tachtig is het hoofd
drama van de VARA, Rients
Slippens, heel nauw betrok
ken bij de ontwikkeling van
het Nederlandse tv-drama.
Slippens: „De VARA heeft
altijd relatief veel geld over
gehad voor hedendaags, Ne
derlands drama. Series als
Waaldrecht, Klaverweide,
Tussen wal en schip en 't
Wilhelmina waren typisch
VARA-produkties, geschre
ven door Nederlanders, die
ook in de toekomst voor ons
blijven schrijven. Dick Wal-
da, Mia Meijer, Kees Holier-
hoek en Richard Hendrikx
zijn opnieuw bezig aan een
serie van twaalf delen die
volgend jaar worden opge
nomen en het jaar daarop,
in 1981 dus, worden uitge
zonden. Maar voor tv-schrij-
vers die het van hun pen
moeten hebben, is de basis
van één omroep te smal.
Daarom ben ik persoonlijk
erg gelukkig met het initia
tief van de gezamenlijke
omroepen, om een soort
schrijverscollectief te forme
ren. Van dat collectief kan
men tv-spelen verwachten
waaruit elke omroep kan
uitzoeken. De angst, dat de
omroepen door een dergelijk
collectief de identiteit zou
verliezen, is daardoor onge
grond".
Drama van eigen bodem is
dujr. De kans op mislukkin
gen, lage kijkcijfers en verlies
van leden werd groot geacht.
Hoewel elke omroep van tijd
tot tijd Nederlandstalig drama
op de buis bracht, bleven de
overige omroepen met belang
stelling en licht jaloers, de dui
delijk Nederlandstalige series
van de VARA volgen. Slip
pens voor deze omroep: „Het
initiatief om uit te zoeken wat
de mogelijkheden zijn, beper
kingen en achtergronden van
het Nederlandstalig drama, het
onderzoek naar meningen van
schrijvers en producenten bij
de omroepen, is afkomstig van
een werkgroep, gevormd door
de afdelingen drama van alle
omroepen, behalve de EO. Die
werkgroep voert met grote re
gelmaat overleg. Wat donder
dag gebeurt, zie ik als een vol
gende halte in dat overleg,
waaruit wellicht verbeterin
gen zullen voortkomen, als
een onderdeel van een niet te
stuiten ontwikkeling, die over
enkele jaren produktief zal
blijken".
Voorop staat, dat de samen
werking tussen de Nederland
se schrijver en de omroepen
lang niet optimaal is; men be
kijkt elkaar met wantrouwen.
De omroepen hebben geen
geld en de schrijver beschikt
over te weinig vakkennis, wat
betreft het schrijven voor tele
visie, hij kent de mogelijkhe
den en de beperkingen niet,
die verbonden zijn aan het fil
men in de studio, waar drie
kwart van de opnamen van
daan komt. „Je kan een schrij
ver geen jaar opleiding geven,
waarin hij wel de noodzakelij
ke'kennis krijgt, maar niets
verdient. Hoewel de NOS op
leidingen kent voor tv-schrij-
vers, wordt er tot nu toe te
weinig gebruik van gemaakt.
Vandaar, dat in het rapport
wordt voorgesteld schrijvers,
die een dergelijke opleiding
willen volgen, te honoreren.
Als dat gebeurt en als een
groot aantal schrijvers hieraan
deelneemt, krijg je een groot
aanbod van Nederlandstalige
tv-spelen, dus meer uitzendin
gen en daardoor meer kwali
teit. Een sfeer van gezonde
concurrentie is daarvan de lo
gische basis. Wat de VARA be
treft zijn we al zover, dat we
in de toekomst met die concur-
Rients Slippens: „Betere kwaliteit Nederlandstalig tv-
drama".
rentiepositie gaan werken. Ik
bedoel: vroeger gaven we een
schrijver, op grond van een sy
nopsis een opdracht. Achteraf
kon het spel op verscheidene
punten tegenvallen en voelde
ik me eigenlijk verplicht dat
spel niet uit te zenden. Maar
omdat je in die schrijver had
geïnvesteerd, ging je ermee
verder, hoewel je in feite niet
wilde. We doen het nu anders.
We geven nu bijvoorbeeld vier
opdrachten die alle worden
betaald, hoewel we er''zeker
van zijn, dat er slechts drie
spelen worden uitgezonden.
De betrokken schrijvers weten
dat. Daarmee investeer je aan
de basis. De positieve kant
hiervan is, dat je als omroep
niet met zweet in je handen
aan een spel blijft werken, dat
je eigenlijk liever niet wil uit
zenden. De schrijver hoeft niet
krampachtig te herschrijven
en voor het werk dat hij in
onze opdracht heeft verricht,
is hij betaald. Hij kan met een
schone lei beginnen aan een
nieuw stuk".
Met deze gang van zaken wil
Slippens voor de VARA hoge
re kwaliteit bereiken en on
vrede tussen auteur en regis
seur voorkomen. Slippens: „De
samenwerking tussen die twee
was in drie van de vier geval
len goed, maar er was toch één
geval te veel bij, waarin die sa
menwerking niet goed was.
Dat moet worden voorkomen
en dat zal ons in de toekomst
wel lukken".
Komende donderdag wordt de
aanzet gegeven voor een bre
dere dialoog tussen schrijver
en omroep. Slippens verwacht
niet meer dan die aanzet,
waaruit veel meer gesprekken
moeten volgen, om tot beter
Nederlandstalig drama te ko
men. „De schrijver zal meer
belangstelling voor het televi
siebedrijf moeten krijgen, als
verlengstuk van zijn persoon
lijke artisticiteit. Is dat het ge
val, dan volgt een ander punt:
wat is de techniek van het
schrijven voor tv, hoe vertel je
je verhaal in vijftig minuten
en waar maak je gebruik van.
De omroepen hebben schrij
vers nodig en de schrijvers een
regisseur. Misschien krijgen
we in de toekomst een veel
groter aanbod en dat heeft het
voordeel, dat elke omroep het
spel kan kiezen, dat bij het ge
zicht van die omroep past.
Persoonlijk zal ik voor de
VARA dan de spelen uitzoe
ken, die we toch zouden heb
ben gekozen. En voor onze
nieuwe dramaturg, Lou de
Vel, zal het gemakkelijker
worden; hij krijgt voor de
VARA het contact met de
schrijvers. Trouwens, dat heeft
hij al. Ik hou het overzicht".
FRITS BROMBERG