Sinterklaas eist in resolutie vertrek van kerstman |irde pepernoten kraakt tijdens topconferentie het Kurhaus r~* p ar m P stee de Kurhaus Bar leken Sint en kerstman nog een hechte twee-eenheid, die broederlijk I kerstmarkt onder elkaar verdeelden. Maar tijdens het feestelijk klinken begon reeds "rrford?r in de glazen. St.-Nicolaas, die doorgaans op zijn verjaardag alweer terugkeert naar het zonnige Spanje, schijnt gisteren nog gesignaleerd te zijn in Scheveningen. Voor goedgelovigen ligt de oorzaak van dit uitgestelde vertrek in een al jaren voortdurende controverse tus sen hem en de kerstman. Een van onze verslagge vers probeerde achter de waarheid te komen. Hij liet zich daarbij vergezellen door een van onze fotogra fen om de meest wantrouwige lezers niet alleen in geschrift, maar ook in beelden te kunnen overtuigen van de juistheid van zijn bevindingen. DEN HAAG In het Scheveningse Kurhaus Ho tel heeft gisteren, vrijdag 7 december 1979, een ont moeting plaats gevonden tussen de bisschop van Myra, de te hoog bejaarde prelaat H. Nicolaas en zijn naaste concurrent in „gul heid onder rembours" de kerstman, ook wel bekend onder zijn schuilnaam Fa ther Christmas en Santa Claus. Aanleiding tot dit historische, door vele Klaasbelijders reeds sinds het Tweede Vaticaanse Concilie verbeide treffen was een klacht, die on langs door de Romeinse Congregatie voor de Evan gelisatie van de Volkeren (RCEV) is ingediend bij de Veiligheidsraad in New York. Hierin wordt mede namens het Secretariaat voor de Niet-Gelovigen (SNG), protest aangete kend tegen de wijze, waar op de kerstman is binnen gedrongen in het diocees van de bisschop van Myra. „Deze grensschendingen", zo stelt de RCEV vast, „zijn even schaamteloos als harteloos en in flagran te strijd met reeds eeuwen geleden gemaakte afspra ken". De kerstman wordt met name verweten diens voortdurend hinderlijk vol gen in supermarkten en warenhuizen en het aldaar steeds vroegtijdiger etale ren van ballen, plastic naaldbomen en andere heidense symbolen. Door deze provocaties, die gaandeweg het karakter zouden hebben gekregen van openlijke annexaties, wordt de bisschop van Myra ernstig belemmerd in zijn missie-activiteiten. Een gelovige immers, die zijn stropdas of een andere nuttige Sinterklaas-surpri se komt ruilen, kan hier door te gemakkelijk op verkeerde gedachten wor den gebracht. Dat dit gevaar zeker niet denkbeeldig is, bewijst ook het feit, dat de Koninklijke Nederlandse Bond van Marsepeinverwerkende In dustrieën (KNBMI) sinds 1973 te kampen heeft met een scherpe omzetdaling van muizen, fruit, malta aardappelen, uitwerpselen en chemische toiletten ten gunste van kalkoenen, ko nijnen, ganzen en elpees, die gevuld zijn met strijd liederen van knapenkoren, kozakken en buikspreken de rendieren. Deze ontwik keling vervult ook de Ne derlandse Maatschappij tot Bevordering van de Tandheelkunde (NMBT) met grote zorg. „Kerst plaatjes vullen geen gaat jes", zei een verbitterde woordvoerder gisteren nog in de wandelgangen van het Kurhaus. Wederzijds begrip De eerste dag van de be sprekingen in het Scheve ningse Kurhaus werd vol gens insiders gekenmerkt door te veel wederzijds be grip, dat met name aan de kant van de bisschop van Myra bij tijd en wijle sto tende vormen aannam. Zo bood hij de kerstman en zijn gevolg reeds na enige uren een lunch aan in het specialiteitenrestaurant La Coquille, die bestond uit licht gesauteerde peperno ten met een vinaigrette- saus, een consommé van chocolade harten, een sor bet van dropwater en su- prèmes van marsepeinen fantasiebeesten au rhubar- be. „Als dat niet naar omko perij riekt", zei de kerst man tussen twee gangen door, „dan mag mijn naam Paashaas zijn". Boomgrens Geen van de deelnemers had dan ook verwacht, dat door de delegatie van de Sint reeds op de eerste dag van de topconferentie een resolutie zou worden ingediend, waarin geëist wordt, dat de kerstman zich met onmiddellijke in gang achter de boomgrens moet terugtrekken. De rest van de wereld, zo staat in de bijgevoegde aanbeve ling zal daarna exclusief door de bisschop van Myra in zijn hoedanigheid van apostolisch-vicaris worden bevoorraad met snoepgoed en geschen ken, waar niemand op zit te wachten. In dit verband wordt ook nog geëist, dat de aanwezige kerstkrans jes in Nederland op korte termijn worden omgesmol- -•> de Kurzaal in Scheveningen vond vrijdag 7 december 1979 de historische ontmoeting jats tussen de bisschop van Myra en de kerstman. Alles leek op dat moment nog roze- - 7 het bijzijn van zijn eigen zwartkijkers legde de bisschop zijn keiharde eisen op tafel: tanning van de kerstman achter de boomgrens. Het was de kerstman op dat moment 9 niet aan te zien, dat hij zijn privileges als gezeten burger op korte termijn zou prijs Wie hoog spel speelt, verliest doorgaans een hoop. Van deze ijzersterke wijsheid zijn de bisschop van Myra en zijn opponent de kerstman volledig over tuigd sinds hun bliksembezoek aan het Casino te Scheveningen. Niemand durfde op dat moment overigens een gokje te wagen op de afloop van de topconferentie, die de partijen definitief van elkaar vervreemdde. ten tot chocoladeletters van gemiddeld honderd gram elk. Om zijn eigen kracht kracht bij te zetten liet de bisschop van Myra giste ren gedurende de lunch pauze en het thee-uurtje enige buitenlandse werk nemers, die hij part-time in dienst heeft, in de Kurzaal en bij de muziektent op de Scheveningse Boulevard spreekkoren aanheffen. „Klaas is een Klaas van Liefde", riepen dezen de voorbijgangers toe, "maar hij laat niet over zich lo pen". Ook deelden zij pro- pagandamuizen van mar sepein uit, die bekostigd zijn uit de opbrengst van de Vastenactie 1979. Deze droegen als rugtekst: „Kies Keurig, Kies Klaas". Geen plaats „Ik heb persoonlijk niets tegen de kerstman als mens", verzekerde de Sint de journalisten later tij dens een persconferentie in zijn salon op de eerste etage, „maar hij dient wel te begrijpen, dat er voor hem geen plaats is in dit koninkrijk. De kerstman is een beminnelijke oubol zonder duidelijke achter ban, een schertsfiguur zonder enige tekst. En kijk, van dat soort zijn er al meer dan voldoende in dit land. Alleen om die reden dient de kerstman te wor den teruggestuurd in het bos, waar hij vandaan komt". „Het is voor mij overigens een onverteerbare zaak, dat een weldenkend en vroom volk als het Neder landse deze kobold zijn gang laat gaan met alle ri sico's van dien. De man legt namelijk gewicht in de schaal. Maar daar blijft het ook bij. D'r zit niks achter. En het gevaar is daarom zeker niet denkbeeldig, dat hij door zijn gebrek aan ideologie onherstelbare schade berokkent aan kin derzielen van derden". „De pijn met de kerstman, die ik als mens dus kan waarderen laat dat vooral buiten kijf staan is, dat hij geen bruikbaar alternatief is in de donker ste maand van het jaar. Er is ook geen sprake van, dat hij mij op enigerlei ma nier zou kunnen vervan gen. Laat staan de markt uitprijzen. Beiden gaan we weliswaar weldoende rond en beiden strooien we gul met geschenken, maar daar houdt de vergelijking ook wel mee op. Want de kerstman verzuimt het volk te wijzen op zijn plichten. Hij heeft geen roede bij de hand om mee te zwaaien en geen zak om mee te dreigen. En maakt zijn». positie uiterst zwak. Je kunt de wereld misschien een tijd lang wijs maken, dat het leven bestaat uit rozegeur en marsepein. Maar als je niet tegelijker tijd wijst op de schaduw- kanten, zit je aanhang na Nieuwjaar met een kater van hier tot gunter. En in hun ogen heb je dan je ge loofwaardigheid wel gro tendeels verloren". „Ik durf daarom keihard te beweren, dat de kerstman een reëel gevaar is voor het Nederlandse volk. Hij strooit jong en oud zand in de ogen: hij maakt hun wijs, dat er niets aan de hand is. Maar wat doet die kerstman nou in feite: hij verzwijgt de werkelijkheid en maakt er op die manier een stal van". „Ik daarentegen laat mijn achterban werken voor de cadeaus en sidderen voor elk suikeren hart. Ik jaag ze de stuipen op het lijf, kom bij hen spoken in de schoorsteen en pik de pe nen uit hun schoenen". „Kijk, alleen op die manier kun je een volk sterk ma ken voor de toekomst. Ik zeg, waar het op staat. Maak hun duidelijk, dat er na zonneschijn gegaran deerd weer regen komt. Ik wijs op het tranendal ach-, ter elke glimlach. Waarom denk je, dat ik met mijn schimmel overal in steden - en dorpen charges verricht onder het publiek? Juist,; - om hun duidelijk te maken, dat met deze oude man niet te spotten valt. Alleen do'or dat soort intimidaties kun je een volk onder de duim houden". OntKERSTening De bisschop van Myra be- - pleitte in dit verband daar- C-". om een voortgaande ont- KERSTening van Neder- land. „We zullen niet rus- ten", waarschuwde hij met klem, „voordat de kerst- man als idool uit ons mid den verdwenen is. Vandaar die resolutie en deze top- conferentie in Schevenin- gen". „Dit is een zaak van leven en dood. De kerstman zal zijn activiteiten moeten J staken. Dat is een duidelij- ke zaak. Als dat gebeurd is, wil ik hem met alle soorten van genoegen een functie geven in mijn bui- tendienst. Maar het moet hem eerst voor eens en voorgoed aan het verstand worden gebracht, dat hij niet langer ongestraft op eigen houtje in dit land kan \Z\ opereren". „Aan één bedrieger heeft dit dappere volk de han den al meer dan vol". LEO THURING - FOTO'S.' r'LAN KONVALINKA Er lag een zee vol oplossingen voor hen, toen de bisschop van Myra en de kerstman elkaar voor een staande recep tie troffen op de Boulevard in Scheveningen. Geen drie uur later was er echter geen kijk meer op een vergelijk en was de topconferentie zo dood als een pier. Zelfverzekerd en overtuigd van hun eigen gelijk gaven ze zichzelf en elkaar een hardstenen Kurhaus-trap na. En daarmee stonden ze meteen weer met beide benen op de grond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 17