Cobra-man Corneille
in galerie Oude Rijn
getuft
Richard Burton als
vermetele adelaar
Chinezen hebben
eigen King Kong
II
't Kalfje
mikt op de
toekomst
Bertus de Korte
in de Oude Rijn
EN
VERDER
Deze week in de bioscopen
LEIDSE COURANT
1 Richard Burton (links) en Clint Eastwood leiden de inval in het zwaar bewaakte kasteel
brok filmverstrooiing
van allure, dat is 'Als ade-
vielen ze aan'. Een film
in de stijl van de 'Kanonnen
van Navarone', die nog niets
heeft van de tegenwoordige
^Oorlogsfilms, waarin de film
makers zich afzetten tegen
het geweld. Maar deze film
in Luxor is dan ook al weer
een tiental jaren oud, toen
de oorlog in Vietnam nog
niet in volle hevigheid was
losgebarsten en de kater nog
ontbrak.
De belevenissen spelen zich
af gedurende de Tweede
LUXOR Als adelaars
vielen ze aan (12) met
Richard Burton en Clint
Eastwood. Regie: Brian
G. Hutton.
Wereldoorlog. Een groep ge
allieerden onder aanvoering
van Richard Burton en Clint
Eastwood moet een Ameri
kaanse generaal bevrijden,
die gevangen zit in een
zwaar bewaakt Duits kas
teel. De generaal is op de
hoogte van de geallieerde in
vasieplannen, dus spoed is
geboden. Het procédé van
dit type films is bekend. De
spannende actie staat voor
op. Door bravourstukjes,
waarin de meest onmogelij
ke toeren worden uitge
haald, schuift de bioscoopbe
zoeker gefascineerd naar het
puntje van zijn stoel. Karak
tertekening is van minder
belang en ook dat de geloof
waardigheid bij de dozijnen
Duitsers die in de sneeuw
moeten bijten, is van onbe
duidend belang.
TRIANON The
mighty Peking man (16)
met Evelyne Kraft en
Ku Feng. Regie: Ho
Meng Hwa.
De Chinezen in de Britse
kroonkolonie Hong Kong
hebben een eigen King
Kong, de reuze-aap, wiens
belevenissen op celluloid en
kele jaren geleden in de bi
oscopen waren te aanschou
wen. Vrijwel analoog aan
het verhaal van de Ameri
kaanse aap, heeft men in
Hong Kong een nieuwe rol
prent vervaardigd. De Chi
nese reuze-aap is minstens
zo groot, minstens zo sterk
en ver ruïneert minstens zo
veel flatgebouwen als zijn
Amerikaanse voorganger.
Een groot verschil is er wel.
De Chinese uitvoering is zo
mogelijk nóg naïever.
De reuze-aap komt tot leven
door een aardbeving in het
Himalaya-gebergte. Een ex
peditie gaat proberen het
dier te vangen om ermee als
een soort' kermisattractie
door de wereld te reizen om
de eigen beurs te spekken.
De held Johnnie leidt de ex
peditie en blijft alleen in het
oerwoud achter, als de ove
rige leden al lang op de
vlucht zijn geslagen. Daar
ontmoet hij het meisje Sa-
mantha. dat door de aap is
grootgebracht en zich als
Tarzan's Jane door de oer
wouden slingert. Het tweetal
reist met de aap per boot
naar Hong Kong, waar het
dier in de boeien wordt ge
slagen. Omdat ook het meis
je het hard te verduren
krijgt verbreekt het getergde
dier zijn boeien en slaat erop
los.
Pas als deze laatste episode
aanbreekt, wordt 'The
mighty man from Peking kolossale Chinese kermis,
nog enigszins het aanzien ^ie eindigt met een imposant
waard. De Chinezen trekken vuurwerk als de flat met de
de trucendoos wagenwijd reuze-aap in een grote plof
open en als de filmkijker jn het niets verdwijnt,
niet al te goed oplet, is het
nog aardig ook. Een soort W.B.
De gekooide Chinese reuzeaap.
CAMERA Voor een
handvol dollars (16) Clint
Eastwood als de zijgzame,
onverschrokken scherp
schutter in een western van
Sergio Leone, (reprise)
LIDO I Hair (12) Indruk
wekkende verfilming van
de gelijknamige musical, die
een tiental jaren geleden
menigeen boeide, (vierde
week)
LI DO II Convoy (12)
Kris Kristofferson en Ernest
Borghine is een spektakel
film van Sam Peckinpah,
die twee jaar geleden ook al
in Leiden werd vertoond.
De film vertelt over een
groep muitende vrachtwa
genchauffeurs. Doelwit van*
de chauffeurs is een verbe
ten loerende sherrif.(reprise,
eerste week)
LIDO III Die Ehe der
Maria Braun (16) Intrige-
Café-bar ,,'t Kalfje"
Kalvermarkt 2, Leiden
Open: alle dagen van de week,
behalve op dinsdag, van
's middags twee uur tot de
gebruikelijke sluitingstijden van een
of twee uur na middernacht.
,,'t Kalfje" is nog een van de weinige over
gebleven voor-oorlogse café's in Pancras
Oost: een zeer oude en voormalige indus
triewijk in Leiden (de eerste woning ver
rees hier in 1294). Sinds die tijd is er in dit
markante stadsdeel wel wat veranderd.
Textiel-fabrieken staan er niet meer en van
de vroegere huizen is ook niet alles meer
over. Tussen de beide Rijnarmen wordt
thans ijverig gebouwd: een nieuwe wijk,
waar straks honderden Leidse gezinnen
zullen wonen. Voor ,,'t Kalfje" is dat een
uitstekende ontwikkeling. Er komt weer
wat leven in de brouwerij. Het stadsherstel
betekent tevens het herstel van de midden
stand. Dat was wel nodig. Want, neem nou
de horeca: dertig jaar geleden had je hier
nog op bijna iedere hoek een kroeg. Anno
1979 kun je de cafés van Pancras Oost op
de vingers van één hand tellen. Nico van
Es (39), de nieuwe kastelein van ,,'t Kalfje",
ziet de toekomst van zijn zaak zonnig tege
moet: Er wordt erg veel gebouwd. Ik heb
de wind mee. Het wordt steeds voller. Als
café zit je hier op een goed punt: in het cen
trum van de stadsvernieuwing."
Toeristen
Café-bar ,,'t Kalfje" Was vroeger een ty
pisch buurtcafé (huiskamencroegje). Net als
de „Drie Haringen" van de Middelste-
gracht. De exclusieve functie van buurt-
zaak hebben de overgebleven café's nu niet
meer. Wie weet komt dat wel weer terug
als de nieuwbouw helemaal afgerond is.
Voor Nico van Es zijnde betere tijden in
middels al aangebroken. Zonder het nu
persé te willen, speelt hij al in op de huidi
ge ontwikkelingen in dit oostelijk stukje
Leiden. Sinds maart '79 is hij eigenaar van
,,'t Kalfje". Zijn klanten komen overal van
daan. Uit de directe omgeving, maar ook
uit andere delen van de stad en zelfs voor
een niet te verwaarlozen deel uit het bui
tenland, vooral zomers. Het café ligt aan
een van de uitlopers van De Haven, aan de
Kalvermarkt. Nico: „Zomers krioelt het
hier werkelijk van de toeristen, waterspor
ters die hun schuiten aan de kade meren.
Iedere avond en ook overdag op het terras
zit het dan stampvol met een nationaal en
internationaal gezelschap. Denen, Duitsers,
Engelsen en ook zelfs Zweden. Wat ze in
Leiden precies komen zoeken, ik weet het
niet, in ieder geval is het enorm gezellig."
Nico typeert zijn stamgasten als prettige, la
conieke mensen. „Een hechte kern. Bijna
uitsluitend Leidenaars. Je komt hier mak
kelijk in contact met elkaar. Iedereen trekt
naar de bar toe. Daar worden de gesprek
ken aangeknoopt en een kaartje gelegd. De
tafeltjes worden bijna alleen zomers ge
bruikt als de toeristen er zijn. Je ziet hier
ook veel stelletjes. Het zijn over het alge
meen vrij jonge mensen, die 't Kalfje bezoe
ken, zo vanaf 20 tot 40 jaar. Zo nu en dan
komt er 's middags nog wel eens een oud
mannetje langs om een borreltje te drinken.
Hij is geloof ik al dik in de negentig. Heel
vroeger toen al die oude huizen er nog
stonden kwam hij hier vaker. Dat was zijn
loop hè, zijn vaste ronde." (Dat moet vol
gens onze informatie dezelfde man zijn die
nog dagelijks café De Beurs aan de Volmo
lengracht bezoekt. Al 40 jaar lang houdt
deze Leidenaar er een vaste loop op na -
red.)
Muzikaal
,,'t Kalfje" is een gezellig café. Het is ge
bouwd tussen woonhuizen. De buren zijn
het niet anders gewend en vinden het pri
ma. Als Nico de kans krijgt dan zal ,,'t
Kalfje" eens verder worden uitgebreid.
Achter in de zaak zijn nog een paar kamers
over, die bij het café getrokken kunnen
worden. Nico hoopt daar een biljartzaal van
te kunnen maken, of een dansvloertje. Met
een paar van zijn klanten is hij van plan zo
nu en dan wat levende muziek te produce
ren. Maar wel zo, dat het geluid goed geïso
leerd wordt. Het talent is er. Sommige
stamgasten spelen niet onverdienstelijk gi
taar, terwijl Nico ooit alt-sax heeft gestu
deerd. Daar valt vast wel uit te halen. De
gezellige tijden van weleer breken weer
aan. De gehavende wijk wordt van alle
kanten nieuw leven ingeblazen.
De naaste buur van Nico van Es is de Leid
se Flipperkoning Hein Link. Als we het
café verlaten komt Hein op ons af: „Te
gekke zaak hè. Daar hebben we geen centje
last van. Nooit herrie. Gewoon lekker ont
spannen. Dat gaat goed zo. Dat soort café's
heeft Leiden nodig."
Nico van Es en zijn vrouw Corry blazen het café-bedrijf
rende film van Fassbinder
waarin Hannah Schygulla
als Maria Braun het 'Wirt-
schaftswunder' van Duits
land cynisch symboliseert,
(zevende week)
STUDIO Take the mo
ney and run (12) De eerste
film die door Woody Allen
werd geregistreerd. Overda
dig gevuld met slapsticks en
tempovolle gags, kenmer
kend voor Woody Allen,
(derde week).
REX Zweedse zalighe
den (16) sexfilm.
EUROCINEMA I (Alphen)
Gejaagd door de wind
(16) Kwaliteitsfilm uit de
oude doos met Clark Gable
en Vivien Leigh, (reprise,
tweede week).
EUROCINEMA II (Alphen)
Hair (12) zie Lido I.
EUROCINEMA III (Alphen)
Prophecy (16) Redelijk
geslaagde griezelfilm over
normale dieren die door mi
lieuvervuiling uitgroeien tot
monsters.
EUROCINEMA IV (Alphen)
The wild bunch (16)
Spannende western.
Werkstuk van Corneille.
LEIDEN Tegelijkertijd met Corneille exposeert de
kunstenaar Bertus de Korte in Galerie de Oude Rijn
aan de Stille Mare 2 tot 30 december.
Bertus de Korte is lid van de Voorschotense kunstkring. Hij
studeerde grafische vormgeving aan de Koninklijke Acade
mie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. De Korte werkt
met kleinplastieken in de vorm van keramische technieken,
maar wil zich geen keramist noemen. De kunstenaar
verwerkt namelijk altijd nog andere materialen dan klei in
zijn plastieken.
De kleinplastieken van Bertus de Korte vertellen hun eigen,
bijna altijd vriendelijke verhaal. Het werk dat in galerie de
Oude Rijn is geëxposeerd vertelt het verhaal van het moei
zame begin van de luchtvaart. Dikke koddige kereltjes van
keramiek proberen zich in de lucht te verheffen met
vreemdsoortige vliegbouwsels, vaak voorzien van een pro-
pellor. De vliegtuigen zijn vervaardigd van koper en het
lijkt niet waarschijnlijk dat de ontwerpen ooit van de grond
zouden kunnen komen, maar daar ging het de kunstenaar
waarschijnlijk niet om.
Naast de vliegpioniers zijn er van De Korte ook een aantal
wandtegels te zien. Daarop zijn dezelfde dikke mannetjes te
aanschouwen, maar dit keer houden ze zich bezig met ver
schillende onschuldige spelletjes.
De galerie is van donderdag tot en met zaterdag van 12.30
tot 17 uur geopend.
Kaagse Dixieland Pipers
naar warmere streken
DE KAAG Eén van de oudste en vermaardste dixie-or-
kesten de 'Dixieland Pipers' uit De Kaag vertrekt dinsdag
18 december voor een toernee naar de Oost. Het orkest zal
ondermeer optreden in Bangkok, Jakarta. Singapore en Ku
ala Lumpur. Het toernee werd eigenhandig georganiseerd
door de orkestleider Bert de Kort uit De Kaag. Het vetrek
voor de muzikale tocht langs de 'Oost'-steden, wordt opge
luisterd met een gratis concert op Schiphol, compleet in tro
pen tenue. Het vertrek concert vindt plaats op 18 december
om 14.30 uur.
LEIDEN De kunste
naar Corneille Guil-
laume Beverloo, beter
bekend onder zijn eer
ste naam Corneille be
hoeft waarschijnlijk
niet veel nadere intro
ductie. Corneille richt
te in 1948 onder andere
met Karei Appel de
Cobra-beweging op.
Galerie De Oude Rijn
aan de Stille Mare 4
exposeert tot 30 decem
ber litho's en etsen van
Corneille uit de perio
de 1969-1979.
Corneille heeft zich in die
laatste tien jaar van de Co
bra- beweging losgemaakt
en heeft een eigen weg inge
slagen. Verwantschap bleef
niettemin bestaan. Corneille
schildert bij voorkeur vrou
wen, vogels en honden, vaak
in combinatie. Over zijn
schilderkunst heeft hij zelf
ooit het navolgende gezegd:
„de schilderkunst is niet
meer een vrouw op de rug
of van voren gezien, maar
een vrouw gezien met de
ogen van een vogel, gedacht
door de stenen, gegroefd in
een meer, in de hemel ge
schreven". De stijl van Cor
neille is indringend, vaak is
er sprake van een rauwe er
otiek in felle kleuren, zoals
in het werk „le chien amou-
reux", de verliefde hond.
De belangstelling voor het
werk van representanten
van de Cobra-beweging is de
laatste tijd sterk toegeno
men. In dat licht bezien is
het vermeldenswaard dat
het werk van Corneille erg
gunstig is geprijsd, dat komt
omdat het werk gedeeltelijk
door Corneille is samenwer
king met anderen is afge
drukt.
Galerie de Oude Rijn is geo
pend van donderdag tot en
met zaterdag van 12.30 tot 17
uur. De eerstvolgende expo
sitie van de galerie is pas
weer te verwachten in april