Godfried Claassen in de „Mariënhaven" Amerikanen doen catch-up in bami „Mensch Meier" een realistisch arbeidersdrama )eze week in de bioscopen „De King GETRFX Beelden, etsen en litho's in „De Schakel" let onverwoestbare aguar de wereld rond Een intieme sfeerzaak in Leiderdorp LEIDSE COURANT VRIJDAG 30 NOVEMBER 1979 PAGINA Leidschendam - In het cen trum „De Schakel" in Leid- senhage in Leidschendam wordt van zaterdag 1 decem ber tot 4 januari een ver kooptentoonstelling gehou den van beelden, etsen en li tho's van resp. Paul van Lae- re, Daniël de Boer en Lennie Dirksen. De wederom door Victor van der Lee georgani seerde tentoonstelling, zoals gebruikelijk gratis toeganke lijk, is open op maandag en donderdag van half 2 tot half 5, op woensdag, vrijdag en zaterdag van half 11 tot half 5 en op de koopavonden. Lennie Dirksen, Haagse van geboorte en 31 jaar, was eerst secretaresse bij een grote oliemaatschappij. Na enkele jaren besluit zij haar teken hobby weer op te nemen en meldt zich in 1973 aan bij de Koninklijke Academie in Den Haag. Zij raakt door les sen in illustratief en decora tief tekenen zo geboeid dat zij de hele cursus doorloopt en dit jaar eindexamen heeft ge daan. Van de grafische tech nieken boeit lithografie haar het meest. Omdat zij in de gelegenheid werd gesteld het atelier en de pers van een Haagse kunstenaar te gebrui ken is zij zich vooral op li tho's gaan toeleggen. Sinds kort begeleidt zij op de Grafi sche Werkplaats in Den Haag een cursus lithografie: Daniël de Boer is opgeleid voor het schildersvak en is sinds 20 jaar daarin zelfstan dig werkzaam. De bijna 47- jarige De Boer meldde zich eveneens in 1973 bij de Ko ninklijke Academie in Den Haag voor dezelfde cursus als Lennie Dirksen. Hem trok het meest de grafische kant en het werken met perspec tief. Vorig jaar voltooide hij de cursus met als keuzevak illustratief ontwerpen. Hij is zich daarna gaan toeleggen op etsen, kleurenetsen en acrylschilderijen. De kunste naar deed eerder mee aan een groepstentoonstelling in de kantoren van de ANWB in Den Haag. De 25-jarige in Leiden gebo ren Paul van Laere volgde vijf jaar lang een cursus teke nen aan de Haagse Avonda cademie. In de loop der jaren kreeg hij belangstelling voor drie-dimensionale vormen en objecten. In 1976 kreeg hij door bemiddeling van de Pa- rijse fotograaf Christian Be- asly, samen met twee andere kunstenaars, een expositie in Parijs. Na beëindiging van zijn studie dit jaar is hij zich voornamelijk gaan toeleggen op het vervaardigen van klein-keramiek. LEIDEN Morgenavond spelen Anita Menist, Leo Beyers en Porgy Franssen van toneelgroep Theater uit Arnhem in het LAK-theater „Mensch Meier" van de mo menteel veel gespeelde Duit se schrijver Franz Xaver Kroetz. Kroetz probeert to neel te schrijven dat iets zegt over de wereld van nu en tracht de vorm van zijn stuk ken daaraan aan te passen. „Meier" bestaat uit drie be drijven van ieder ongeveer acht acten en lijkt daarin niet revolutionair. Ongewoner is de filmische aard van de scè nes, vooral in hun onderlinge verhouding. „Meier" speelt zich af op zo'n zeven ver schillende locaties en op nog al uiteenlopende tijdstippen. Voeg daarbij het gedetailleer de realisme van het stuk en de soms zeer korte lengte van één scène en „Mensch Meier" lijkt eigenlijk op een gespeeld filmscript. Korte scènes en de aankondiging door de belich ter van de te spelen scène, bevorderen de afstand tussen het publiek en het gespeelde. Kroetz doet met „Meier" een poging het arbeidersmilieu te schetsen in een welvaarts staat. Over de primaire le vensbehoeften behoeven Meier en zijn vrouw zich geen zorgen te maken. Hun grootste zorg is om hun enige zoon een sport hoger te krij gen op de maatschappelijke ladder dan zijn vader; de jon gen is echter werkloos. Wie te eten en te drinken heeft, kan gaan nadenken. N.a.v. het gedrag van de zoon en de situatie waarin deze zich bevindt, ontwikkelt zich bij Meier een latente onvrede met zijn werk en zijn situatie. Parallel daarmee ontluikt bij zijn vrouw het bewustzijn van haar knechtschap. Wan neer de zoon met van zijn moeder gestolen geld ver dwijnt naar een popfestival, barst de bom. Vrouw en man Meier gaan uitéén. De zoon kiest zélf zijn werk, maat schappelijk net zo „minder waardig" als dat van zijn va der. De verborgen onvredes worden zichtbaarder, maar eerder nog in eruit voort vloeiende handelingen dan in hun verwoording. In zekere zin heeft Kroetz op die manier wel een leven secht beeld gegeven van een arbeidersmilieu in de zeven tiger jaren met haar voor de betrokkenen soms niet te verklaren ontevredenheid over werk en leven. Toch lijkt het stuk eerder toege spitst op deze mens Meier en •dit ene specifieke gezin, en dreigt daardoor aan algeme nere strekking te verliezen. Theater heeft in haar voor stelling het realisme nauw keurig gevolgd. De drie ac teurs zijn de grijsheid en de grauwheid zelve, met name Anita Menist is uitstekend op haar plaats. Ook de enscene ring is uiterst realistisch, soms iets te zeer. Ik kon me bij het zien van de voorstel ling in Utrecht niet helemaal aan de indruk onttrekken, dat spelers en speelsters last hadden van de overdosis rek wisieten. Dit laatste ondanks het feit, dat de gehele ploeg van Theater als een gesmeer de eenheid liep te werken. PAUL VAN DER PLANK frianon Jaguar lives (12) met Joe Lewis en Christopher Lee. /Koudekerk aan den Rijn en verbonden aan het Diep gangcentrum in de Groenen dijk, doet overigens als kun stenaar niet voor het eerst van zich spreken. Eerder al werden zijn olieverfschilde rijen, aquarellen, gouaches, landschappen en portretten getoond in Hazerswoude, De Lier en Langeraar. Pater Godfried (OCD) begon ongeveer vijf jaar geleden zijn gevoel voor kunst verder te ontwikkelen en bracht dit op persoonlijke wijze tot uit drukking. In zijn vrije tijd, Maar ook stillevens en por tretten, uitgewerkt in olie verf, aquarel, pastel en goua ches, zijn aanwezig in de hal van het verpleegtehuis „Ma- riAO TTSCÓRenhaven". n Verder AMERA Gejaagd door wind (12) Kwaliteitsfilm de oude doos met onder deren Glark Gable en Vi- en Leigh, (reprise, zesde eek). LIDO I Hair (12) Indruk wekkende verfilming van de gelijknamige musical, die een tiental jaren geleden menig een boeide, (derde week). LIDO II Alien (16) Meer een griezelfilm dan een pro- dukt uit de science-fiction keuken. De bemanning van een ruimteschip wordt bijna uitgeroeid door een onver woestbaar monster. Boorde vol technische trucs en impo sante decors, (zesde week) LIDO III Die Ehe der Maria Braun (16) Intrige rende film van Fassbinder waarin Hannah Schygulla als Maria Braun het 'Wirt- schaftswunder' van Duits land cynisch symboliseert, (zesde week). STUDIO Take the mo ney and run (12) De eerste film die door Woody Allen werd geregiseerd. Overdadig gevuld met slapsticks en tem povolle gags, kenmerkend voor Woody Allen, (tweede week). REX Body Love (16) Sex- film van Lasse Braun. EUROCINEMA I (Alphen) Gejaagd door de wind (12) zie Camera. EUROCINEMA II (Alphen) Hair (12) zie Lido I. EUROCINEMA III (Alpen) Prophecy (16) Redelijk geslaagde griezelfilm over normale dieren die door mi lieuvervuiling uitgroeien tot monsters. EUROCINEMA IV (Alphen) De wraak van de Hells Angels (16) Magere knok- film. Hazerswoude/Warmond De uit Hazerswoude af komstige pastor Godfried Claassen, exposeert van 1 tot en met 29 december schilder- en tekenwerk in Warmond. De tentoonstel ling vindt plaats in de hal van het verpleegtehuis „Mariënhaven" aan de Monseigneur Aengenent- laan 1, dagelijks van 10.00 tot 21.00 uur. Godfried Claassen, als pastor werkzaam in de parochie van de H. H. Michael en Bernar- dus te Hazerswoude-Rijndijk- met name in de vakantie, tracht de Brabander intens met zijn hobby bezig te zijn. Afgelopen zomer legde hij zijn indrukken van de rivie ren in het midden van ons land vast. Het resultaat van deze laatste schilderkunstva kantiereis is eveneens te zien op de expositie in Warmond. door Peter Café-Bar „De King" Koningstr 1-5, Leiderdorp Open: alle dagen in de week vanaf 's middags drie uur tot 's nachts een. uur. Op zaterdag en zondag gaat het café een uur eerder open. 's Maandags is het gesloten. Snacks: saté, tosti, stukjes kaas en lever worst. Joe Lewis omklemt Donald Ple- asence Regie: Ernest Pin toff. jet filmbedrijf heeft er weer king, dat zo er ooit een draai- een gastrol) en Rome (foto- tn geheimagent bij. Hij heet boek had bestaan, die reeds model) Capucine als vak- pnathan Cross, bijgenaamd in de beginfase was zoekge- bondsleidster), terwijl via e Jaguar en het is een fraai raakt. Macao in Tokio niemand Ibouwde jongeman met Geen nood, Jaguar gaat rus- minder dan Christopher Lee, [einig hersens en acteerta- tig zijn gangetje. Door ex the man with the golden gun, pit, maar wel zeer bedreven Bond-girl Barbara Bach op om de hoek komt kijken als i alle vechtsporten. Door het spoor gezet van ene Este- keurige booswicht. Iedereen em, gespeeld door Joe Le- ban, die de hele narcotica- is dan bijna vergeten dat er [is, in zijn eerste film te om- handel in het Verre Oosten op Esteban gejaagd wordt, angen met allerlei acteurs, in de hand dreigt te krijgen, maar niet de makers, die dan lie ook al eens in een James reist hij vanuit Colorado naar nog een gevecht op leven en Bond-film voorkwamen, zou El Habbab, waar Joseph (Dr. dood voor de toeschouwer in I vermoeden dat men een No) Wiseman hem de weg petto hebben, rnge 007 bij het publiek wil- wijst om een huurmoorde- I introduceren, maar niets naar uit de gevangenis te be- Wat Ernest Pintoff, in 1963 minder waar. vrijden. Deze verwijst hem Oscar-winnaar met de korte loducent Sandy Howard naar een Zuidamerikaanse tekenfilm „The Critic" als re- left alleen maar 'n wereld- bananenrepubliek, waar die- gisseur gedaan heeft, zal nie- jisje willen maken, achter- tator Donald (You only live mand duidelijk zijn. Mis- blgingen en vechtpartijen twice) Pleasence de scepter schien vond hij het leuk om i allerlei schilderachtige lo- zwaait. Vandaar gaat de reis met een reizend circus de kies filmend en kwam naar Hongkong, vervolgens wereld door te trekken, juisgekomen tot de. ontdek- naar Madrid (John Huston in Milo [uxor - In de klauwen van de draak (16) met Bruce Lee en John Saxon. Regie: Robert Clouse. Er schijnt enige jaren geleden een landelij ke enquête te zijn gehouden over het alco holgebruik in dorpen en steden. Uit dat on derzoek bleek, dat Leiden absoluut record houder was wat betreft het gemiddeld ge bruik per inwoner van bier en gedistil leerd. Zelfs de zuidelijke plaatsen in Neder land konden hieraan niet tippen. Buurdorp Leiderdorp daarentegen zou, zo beweren kenners, destijds het laagst hebben ge scoord bij het afnemen van de steekproef. Ten tijde dat deze metingen plaatsvonden telde Leiderdorp slechts één café, de Does- brug. Een en ander zou kunnen verklaren waarom met name de jeugd uit Leiderdorp in het weekeinde naar Leiden trok om de achterstand wat in te lopen. Een beetje slim zakenman begrijpt, dat er derhalve een le vensgroot gat in de horeca-markt van Lei derdorp viel te dempen. Het was ene Rob Paardekooper, die dat allemaal op een ge geven moment scherp zag en met de vesti ging van café-billard 't Paard in de Ko ningstraat een eerste stap zette in de rich ting van een „genormaliseerd" consumen tengedrag. Paardekooper moest echter na verloop van tijd om persoonlijke redenen het bijltje er bij neer leggen, 't Paard ging op eervolle wijze ter ziele. Niet veel later werden de leidsels van het café aan de Ko-, ningstraat (gelukkig maar) door andere handen overgenomen, die van Henny Wa genaar en haar vriend Erich. Zo gaat dat: le roi est mort, long live the King. Pukkie „Eigenlijk was het meer uit zottigheid, dat we deze zaak vier maanden geleden zijn begonnen. Je hoort dat er ergens in Leider dorp een café te huur staat en voor de gein reageer je daar dan op. Voor we het wisten zaten we hier in. Henny had alle papieren en ook nog een heleboel ervaring om een café te drijven, dus dat was geen probleem. Ikzelf was ook bekend met het leven zowel voor als achter de tap en dat kwam dus ook mooi uit", verklaart Erich terwijl hij zijn poedel Pukkie („in de kroeg geboren en daarom beslist geen geheelonthouder") even aanhaalt. Hennie en Erich geloven dat de horeca in Leiderdorp de toekomst heeft. Met de ope ning van „de King" is er in ieder geval be wezen, dat een flink aantal mensen niet langer meer van de Leidse uitgaansmoge lijkheden in het weekeinde afhankelijk zijn. De zogenaamde Kingkern bestaat zo wel uit oudere Leiderdorpenaren als uit de jeugd rond de twintig. Zij hebben hier hun stekkie dicht bij huis gevonden en dat gaat prima zo. Ook het feit dat er nog niet zo lang geleden vlak in de buurt een dancing werd geopend heeft Leiderdorp goed ge daan. Probleem is nog, dat Leiden latere sluitingstijden heeft dan Leiderdorp. „Hier aan zou iets gedaan moeten worden zegt Hennie, want dat maakt het voor ons toch nog wel moeilijk. Het is gewoon zonde om de klanten al om een uur de deur uit te gooien, terwijl het vrijdags en zaterdags na elf uur, als de televisie net afgelopen is, juist gezellig begint te worden." Sfeerdingetjes De stamgasten van „de King" kunnen alle maal goed met elkaar overweg. Er wordt veel gekaart en gedobbeld aan de grote en gezellige uit bakstenen opgetrokken bar. Anderen vermaken zich aan het biljart of zitten aan de tafeltjes te praten. In dit café komen ook veel stelletjes een drankje ne men. Henny zorgt ervoor dat vrouwen zich hier gelijk op hun gemak voelen. Zij zorgt voor die typische sfeerdingetjes in het café, die je alleen van een vrouw kunt verwach ten: bloemen op tafel en het kleine raffine ment om een schemerlampje er net wat aardiger uit te laten zien door er een ge haakt kleedje rond te hangen. De klanten warderen haar vooral ook om haar kook kunst. Soms gebeurt het dat zij in het keu kentje achterin het café iets lekkers staat te koken en dat de klanten haar dan vragen wat ze aan het maken is. „Als er wat over blijft, zoals laatst met die pan macaroni, dan schep ik voor hun ook een bord vol. Dat is toch leuk. We doen daar niet moei lijk over." Kleurenlitho van Lennie Dirksen luce Lee is nu al weer zes r dood, maar toch blijven ïjilms steevast een flinke eveelheid publiek trekken, iden heeft nog niet al zijn ms in roulatie gehad, van- ar dat Luxor „In de klau- :n van de draak" deze lek op het grote doek Èngt, een film uit 1973. jngkong mag dan de ba- rmat van de Chinese vech- lm zijn, de makers kunnen st wat hulp van buitenaf bruiken. Dat blijkt duide- c in de door de Ameri- anse maatschappij Warner tgebrachte „In de klauwen n de draak". Er is meer tegenaan gegooid, de ntage is beter verzorgd en dialogen klinken gewoon en overtuigender, niet het minst door de aanwe- heid van enkele Ameri- nse acteurs van wie John on een even belangrijke kreeg toebedeeld als de rate-kampioen Bruce Lee, zelf de gevechtsscène in aar zette, gaat hier om de karate- 1 van een zekere Han egen op een eilandje in de He Zuidzee. De school is ter een dekmantel voor sdadige praktijken als del in verdovende midde- en in niet altijd blanke vinnen, die na verslaafd te geraakt aan de opium de heer Han worden «rverkocht. Eens in de ie jaar organiseert deze ge- enerik bovendien een in- John Saxon haalt uit ternationaal karate-toernooi, waarop hij dan nieuwe krachten hoopt te recruteren voor zijn „bedrijf". Lee komt daar met andere bedoelingen, namelijk om zijn zuster te wreken en hij krijgt al spoe dig steun van een Ameri kaanse playboy, wiens vriend door de heer Han persoonlijk om zeep geholpen is. De klappen die dan vallen liegen er niet om en het voeten werk van de heren mag er ook wezen. ^enjge gevierde voetbalster zou jaloers zijn op het balletjestrappen wat hier wordt gedemonstreerd. Als Han's handlangers met veel gekraak van botten zijn ge veld, is Han zelfs als laatste aan de beurt. Lee rekent met hem af in een doolhof van spiegels, dat aan Orson Wel les' „The Lady from Shang hai" doet denken. Saxon en Lee en een handvol bevrijde gevangenen van Han zijn de enigen, die dit avontuur overleven. Enkele maanden geleden werd bekend, dat in middels ook Lee was overle den. Toch wel een verlies, want films als „In de klau wen van de draak" zijn voor de Chinese vechtfilm wat de westerns van Sergio Leone voor de Italiaanse westerns waren. Een bewijs, dat het met enige zorg ook béter kan Henny Wagenaar en poedel Pukkie voelen zich in het cafébedrijf zeer wel op hun plaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9