l BEELD SPRAAK Joanna (Rebecca) David: „Margot Fonteyn kon ik wel vergeten" Filosofische versjesuit leven en werk van Toon Hermans n* TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 26 NOVEMBER 1979 PAGlff Het liep in het leven van de Londense ac trice Joanna David (33) anders dan zij zich had voorgesteld. Van jong meisje af droomde zij zich een IVlargot Fonteyn, een klassieke danseres, zwevend over alle wereldpodia. Het is er niet van geko men. Wel verschijnt zij momenteel in minstens de helft van alle huiskamers ter wereld en wel in al die landen waar men de BBC-serie „Rebecca" vertoont. Als mevr. de Winter II moet zij daarin haar man de overleden Rebecca doen ver geten. We zagen er afgelopen donderdag de eerste aflevering van, toen zij in Mon te Carlo als weesmeisje/gezelschapsda me de mismoedige heer de Winter tegen het lijf liep en diens interesse wekte. In de tweede aflevering over een paar da gen komt zij voor de consequenties van die levenskeus te staan op het landgoed Manderley, waar alles nog herinnert aan de vroegere eigenares. Die moet zij doen vergeten om tot een gelukkige echt te ko- Dezer dagen liep Joanna in Amsterdam rond. Zij was uit Londen komen overvlie gen om hier een aantal dingen te combine ren. Ten eerste was zij nooit eerder in Am sterdam geweest, dus nam zij daar een hotel om aan de sfeer van die stad en dit land te proeven. Ten tweede hangen er in Londen maar een paar van Goghs. Deswege wenste zij hier van het oeuvre van deze schilder uitgebreider kennis te nemen in het aan hem gewijde museum. En ten derde vond zij het spelen van mevr. de Winter II zulk een indrukwekkende ervaring, dat zij er graag over wilde praten met wie interesse toonde. Joanna: „Ik las dit boek van Daphne du Maurier toen ik een jaar of vijftien was. Mijn moeder had het in de kast staan, sprak er nooit in het bijzonder over. Alleen de ti tel al hield me zo bezig, dat ik het boek op zekere dag van de plank heb genomen. Ik heb het toen eigenlijk in één keer uitgele zen. De figuren daarin ben ik nooit meer vergeten, vooral niet het huishoudhoofd mrs. Danvers. Die vernietigende blik. Als ik mijn ogen dicht deed. zag ik haar bij wijze van spreken staan. Dat is heel merkwaar dig. mijn belangstelling voor dit boek. Mijn hoofd zal in die dagen wel naar liefde ge staan hebben, maar toch is het geen liefdes roman in de strikte zin. Het gaat meer over mensen die elkaar moeilijk kunnen berei ken, hoe sterk zij zich ook tot elkaar voelen aangetrokken. Op een heel indringende ma nier wordt de liefde er wel in werkzaam, omdat die tweede mevr. de Winter haar man zijn eerste vrouw moet doen vergeten, die door haar kwaadaardigheid wonden in hem had achtergelaten. Bij het lezen van dit boek als tienermeisje heb ik er uiteraard nooit het minste idee van gehad, dat ik daarin nog eens een rol zou spelen in een tv-serie". Dat zag er inderdaad toen niet naar uit. Als kind al ontpopte zij zich als zulk een sprin gende woelwater, zulk een dansdeern, dat haar moeder besloot haar al op haar derde jaar balletlessen te laten geven. Haar vorde ringen op dansgebied gaven aanleiding haar niet veel jaren later toe te laten tot de klas sieke balletopleiding van de Camberley Elmhurst Balletschool, in Surrey niet ver van Londen gelegen. Zij was toen pas elf jaar en kwam al een goed deel van de dag op de Spitzen te staan. Men zag in haar al spoedig een prima ballerina en trainde haar daarop. Gaandeweg kwam echter aan het licht, dat haar voeten niet sterk genoeg wa ren voor veeleisende sprongen, jouetté's en pirouetten. Het medisch advies luidde, dat zij hiermee niet mocht doorgaan, wilde zij haar voeten niet voor levenslang forceren. Haar weke enkels konden de balletweelde niet dragen. Dus kon zij Margot Fonteyn wel vergeten. Dat trof haar als een zware slag, want zoals zij zelf zegt. zij brandde toen nog steeds van verlangen om een groot dan seres te worden. Zij heeft hiervan moeten afzien en met die teleurstelling moeten le ren leven. Haar omgeving toonde zich met haar begaan en poogde mede de klap op te vangen door haar een baantje als dansmees- teresse aan te bieden op een naburige dansa- cademie, een soort opvangdame voor jonge meisjes. Dat lag haar echter minder, vooral omdat zij daarin de aansporing miste van de wedijver met leeftijdgenoten, waarmee zij vertrouwd was geraakt tijdens haar balleto pleiding, en welke leefsfeer in dat wereldje werkt als een soort stimulans, waar je in het kunstvak niet buiten kan. Het werd voor haar toen even zoeken. Zij kwam in Londen terecht op een instituut waar zij bewegings- door Ton Oliemuller Joanna David: „Ik moet in mijn rol zowel schuchterheid leggen als karakter en dat boeit mij hevig". lessen volgde en ook inleidingen werden ge geven in de kennis van het drama. Van dat instituut uit kreeg zij ook plaats in dans- groepjes, die voor de tv en bij zaaluitvoerin gen het gedanste showwerk verzorgden. In dat Londense kringetje stuitte zij op eert to neelman. wie het opviel dat zij zulk .een gave spreekstem bezit. Hij verschafte haar toegang tot de Royal Academy of Dramatic Art. Haar lesgevers kregen daar steeds meer plezier in haar vanwege haar aanleg voor toneel. Zij kon dit in het begin nauwelijks geloven, want zij vindt toneelspelen nog steeds een heel ander vak dan dansen. Daarin kreeg zij ook wel gelijk. Bij haar examens bleef zij altijd achter bij de besten. Nochtans verliet zij die opleiding als een ge vormde actrice. Joanna: „Er lag toen gelijk een rol op mij te wachten. Dat is nu een jaar of tien geleden. Een gelegenheidsgezelschap van Britse ac teurs kreeg een uitnodiging voor een tour nee van drie' maanden door Zweden. Die dingen gebeuren in Engeland wel meer, om dat er in het buitenland veel vraag bestaat naar Brits toneel. Ik kreeg de rol van Gwendolin in Osacar Wilde's stuk „Het be lang van Ernst". Dat was voor mij een enor me ervaring en leerschool. Niet alleen dat het Zweedse publiek zo warm voor ons liep, maar ook omdat mijn rol als beginneling goed paste in die van dat gezelschap van ac teurs met aanzienlijk meer jaren praktijk achter de rug. Dat is er mede oorzaak van geworden, dat ik nooit bij een vast gezel schap terecht ben gekomen. Ik speelde heel wat rollen in verschillende gezelschappen in zo'n beetje alle grote Engelse steden. Dat gaat zo in Engeland, je trekt een tijdje op met collega's die voor het spelen van een bepaald stuk bij elkaar worden getrommeld. Het voordeel hiervan vind ik, dat elke rol een uitdaging blijft. Als je altijd in een vast gezelschap speelt ga je teveel leunen tegen eikaars gewoonten en dat komt je spel niet ten goede. Sta je met spelers om je heen die niet direct tot je vaste kennissen behoren, dan ben je meer geneigd om de kracht van je spel in je rol zelf te zoeken, je rol dus meer body te geven, omdat je weet bij even tuele tekortkomingen niet te worden opge vangen. Ze kennen immers je zwakke pun ten niet en kunnen daar dus ook niet op verdacht zijn. Je moet het echt zelf hele maal doen. Als begihnend actrice maak je op die manier wel een harde leerschool door. Daar heb ik nu nog steeds plezier van. Niet alleen op de tv, waar ik al de rol van Sonja deed in „Oorlog en vrede" en als lady Hazlemere in „The duchess of Dukestreet", maar ook momenteel in het Londense Westend waar ik speel in „Family Reunion" van Ellioth". Aldus praten over haar werk komt zij weer op „Rebecca", een rol die tegelijk op inle ving en techniek een scherp beroep deed. Joanna: „Zij begint als weesmeisje, bedeesd en schuchter, weinig overtuigd van haar.ei gen mogelijkheden en daardoor terughou dend. Toch maakt zij indruk op Maxim de Winter door haar natuurlijke eenvoud. Wanneer zij in die liefde zichzelf vindt, komt zij terecht op Manderley, het land goed, waar de geest van Rebecca nog heerst. Daar valt zij opnieuw op zichzelf terug, on zeker, niet wetend hoe de situatie meester te worden. Als zij echter ontdekt, dat haar man het nog veel moeilijker heeft dan zij met Rebecca, neemt zij het initiatief in han den en vindt zij de kracht om de schim van Rebecca uit de geest van haar man te ver drijven. Dan moet ik weer een grote inner lijke kracht in mijn spel leggen, de situatie beheersen, een echte karakterrol" Zij kreeg tussen de toneelbedrijven door ook qen dochtertje. Amelia, vijfjaar nu, en trekt daarom niet graag meer acterend door En geland. Het liefst staat zij in Londen op de planken. Dan kan zij haar kind naar school brengen en halen, al neemt Amelia's vader, ook acteur, die taak ook regelmatig waar. Naast haar taak als moeder blijft zij echter zozeer verslingerd aan toneel, dat zij wel kan dansen elke keer als zij een goede rol krijgt. Om niet te zeggen dat zij een gat in de lucht springt. Want iets van Margot Fon teyn zal altijd in haar blijven zitten. t'L. Inmiddels zijn wij al weer zo ver in het seizoen gevorderd, dat zaterdagavond bij de VARA „Cassata", de door Ale xander Pola en Chiem van Houwelinge geschreven co- medy-serie tot een einde kwam. Het werd waarachtig nog een afscheid met enige weemoed. En dat moet dan in het bijzonder gelegen hebben aan het feit dat wij meteen ook afscheid moesten nemen van Guiseppo Paparo, de om hoog gevallen Italiaanse ijsco man, die door toedoen van Ton van Duinhoven bijzonder joyeus gestalte kreeg. Als u het mij vraagt was hij net aan het uitgroeien tot een uitermate populaire televisie-figuur op het moment dat hij om zo te zeggen in de kiem werd ge smoord. Hoe dat zij, Paparo belde aan het slot van „Sonja's Goed Nieuws Show" nog even op. In plaats dus van Margreet Dolman, die tot mijn leedwe zen het bijltje er inmiddels bij neergelegd heeft, maar wier ware identiteit in het verloop van de show werd onthuld. Het bleek zoals iedereen in middels toch wel kon weten, te gaan om de acteur Paul Ha- enen. Wij zullen zowel haar als hem nog missen. Sonja Ba rend had van haar show deze keer een ongemeen bonte avond gemaakt. Daar pasten enige als zodanig duidelijk waarneembare bodybuilders in, die hun activiteiten als „sport" wilden doen voorko men, ofschoon mijn gedachten toch meer gingen in de rich ting van een goedaardige vorm van verstandsverbijste ring. De schrijfster Renate Ru binstein raakte (als astrolo gisch ongelovige) in een kleine discussie verward met een ho roscoop-trekker of daarom trent, die toch iets zeer con creets opleverde, gezien het feit dat laatstgenoemde voor spelde, dat op 15 of 16 maart aanstaande het kabinet Van, Agt zou komen te vallen. En daar kunnen wij hem dan in ieder geval aan houden. Het „hoofddebat" ging over de eventuele invloed die zou uit gaan van het drinken van al cohol op televisie. Naar mijn smaak een nogal „onecht" the ma, want als toch vrij geregeld tv-kijker zie ik hoofdzakelijk glaasjes sju op het scherm nut tigen. Afgezien nu even van de rubriek „Verhagen cada- bra", waarin nogal eens ferm achter een neut werd aangeze ten. Vandaar ook dat Hans Verhagen zelf in de studio aanwezig was als opponent van een drankbestrijderige heer. die overigens ineens een gewaagd loflied op het gebrui ken van een stimulerend glaasje aanhief. Ik zal niet ont kennen dat het een vrij dorst- verwekkend item was. De TROS begon zondagmid dag ineens met een nieuw pro grammaatje „Café Chantant". Het heeft wel iets van de Rode Salon, dat de VARA omlangs op hetzelfde tijdstip lanceerde. Het heeft er althans mee ge meen, dat het ook uit het Am sterdamse Americain komt en dat het eens in de vijf weken op het scherm verschijnt. Di- mitri Frenkel Frank presen teert het en hij doet dat na tuurlijk heel goed: op de losse, ietwat gejaagde, maar spitse toon die bij hem past. Er ge beurde in korte tijd heel veel en men verveelde zich geen moment. Neon is het alternatieve jonge renprogramma.'dat de VPRO gisteravond weer op het scherm bracht. Uiteraard is het duidelijk dat het inderdaad scherp afwijkt van soortgelijke programma's van andere om roepen. Maar in zoverre het „maatschappij-kritisch" is, is het of op een warrige of op een onnozele manier. En in zo verre het om de muziek gaat krijgt ondergetekende er even zo vrolijk als bij „Toppop" een punthoofd van. De „zenu- wem" zeggen ze bij ons in Am sterdam. De „Ver van mijn bed show", die de KRO op het andere net bracht is werkelijk een exem- ple van een oprecht voorlich tend programma, dat toch geen moment verveelt. Dat ligt natuurlijk aan de presen terende Han van der Meer, die de „derde wereld-zaken" met eenzelfde gedegen luchthartig heid tot ons brengt. HERMAN HOFHUIZEN Toon Hermans is niet alleen een showman. In zijn vrije tijd mag hij graag schilderen en dichten. Van zijn voorlaatste gedich tenboekje „Liggen in 't gras" verkocht hij in drie maanden 100.000 stuks. Toon heeft nieuwe filoso fische versjes weder om gebundeld onder de titel „Fluiten naar de overkant". Samensteller van het boekje Dick van Bommel praat met hem over deze werk jes die over heel ge wone dingen gaan als geluk, liefde, en gevoel. Toon schrijft iedere dag zo'n stuk je waaruit blijkt dat hij als een gelukig mens door het leven gaat. Ned. I 20.15 uur. Minivoetbal Vanavond in de "Minivoetbal Show" Oost-Nederland tegen San Francisco In de politieserie „The Streets of San Francisco" krijgen Mike Stone en Steve Miller te maken met problemen die ei genlijk op het terrein van de kinderbescherming liggen. Ned. I 20.40 uur. Johannes de Heer Het programma „Want ik kan alleen niet gaan", staat in het teken van Johannes de Heer, die in 1924 één van de oprich ters van de NCRV was. Ned. I 22.05 uur. Aphrodite NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45Kortweg 18.55 Journaal NCRV 18.59 Staaltje de Locomotief, tekenfilmserie 19.05 Minivoetbalshow 20.15 Toon Hermans: Fluiten naar de overkant 20.40 The Streets of San Francisco, tv-serie SOCUTERA 21.55 Stichting Nederlandse Vrijwilligers NCRV 22.05 "...Want ik kan alleen niet gaan", filmportret 22.40 Ouderschap is meesterschap, dierenfilmserie 23.30 Tot besluit NEDERLAND 2 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden AVRO 18.59 Doctor Snuggles, kinderprogramma 19.05 AVRO'S Toppop AVRO 20.27 Telebingo - Spelen laten spelen 21.30 De erfenis van Aphrodite, tv-serie 22.25 Televizier magazine 23.10 AVRO Academie |£1 DUITSLAND 1 (Reg. progr. NDR: 10.00 Sport. Akt. 18.40 Reg. nws. 18.45 KI progr. 18.55 Amusem.progr. m Reg. magaz. 19.59 Progr.overz. ar 18.00 Amusem.progr. Aansl.: a< saitft linten links tv-serie 1fl: 1 selte unten links, tv-serie. 18.; form, progr. 18.40 Inform. 19.15 Akt. 19.45 Inform, p 20.00 Journ. 20.15 BuddenbiL tv-filmserle. 21.15 Report. Amusem.progr. 22.30 Akt. 23.0fcye( Falschspielerin (The Lady Eve), film. 0.35-0.40 Journ. >ia DUITSLAND 2 For 18.20 Polizelarzt Simon Lark, tv tOI 19.00 Journ. 19.30 Spelprogr. Wetensch. progr. 21.00 Akt. Flugversuche, tv-spel. 22.45 24.00 Journ. po edi Duits. 19.00 Inform, serie. 19.45 nat 3. 20.00 Journ. 20.15 Filmr 1 21.00 Akt. magaz. 21.15 Der sc 001 ze Pirat (The black pirate), spe e 22.35 Journ. BELGIE NEDERLANDS 18.00 Kinderfilmserie. 18.05 fllmserie. 18.30 Open School. Inform, progr. 19.30 Verkeerti 19.35 Meded. en Morgen. Journ. 20.10 Weerber. 0.15 progr. 20.50 De Ceder (The Tree), tv-serie. 21.40 Inform. IVJ 22.30 Journ. 22.45-23.15 School. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Cult, nijr^i 18.45 Sportprogr. 19.15 Reg. rr )*- 19.29 Weerber. 19.30 Journ. Juridische adviezen. 20.00 Les I ,El broullles, comedle. 21.35 Disk ,n ca 22.45-22.50 Journ. tjn NEDERLAND 1 >)e NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.00-15.00 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.05 Actual. 10.25 Do cumentaire. 11.10 Informatief progr. 11.55 Reportage. 12.25 Actueel ma gaz. 12.55 Persoverz. 13.00-13.10 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Filmr en lage. 17.00 Kinderfilm 17.50-18.00 Journ. (Region. NDR: 9.30-10.00 Kleuterprogr.'l 8.05-11.55 Schooltelevisie (9.30 terprogr.). DUITSLAND 2 16.00 Informatieve serie. 16.30 If14' voor de oudere generatie. Journ. 17.10 Serie filmreportjn i 17.40 Actual, en muz. El DUITSLAND 3 WDR 7.55 Gym. 8.05-11.55 Schoolt* (9.30 Kleuterprogr/ Schooltelevisie. 17.30 Tv-cursu! taaltechniek. BELGIE NEDERLANDS 1 14.00-16.00 en 17.00-18.00 Sfe lo Ha dri BELGIE FRANS :u' 14.00-15.00 Schooltelevisie, l1® Schooltelevisie. 17.50 La. batailMWe planetes, tv-serie. Tuil. 18.30 (S) De kinderplaten- bak. 19.02 (S) Tross-country. 20.02 (S) Zo maar 's avonds. 21.30 (S) Muziek en ge sprek. 22.02 (S) Wie het laatst lacht, lacht het best. hoorsp. 22.44 (S) Lichte gram.muz. NOS: 23.02-24 00 (S) Met het oog op mor gen. AVRO: 0.02 AVRO s Radiojournaal. 0.10 (S) Platen scala. 1.02 (S) One o'clock lump. 2.02 (S) AVRO's Service station. 6.02 (S) Muziek en verkeersinformatie. Zonder Naam. NOS: 22.30 Nws. 22.' School. NCRV: 23.25 (S) Muziek vai tijd. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondspits met d< Hitparade. AVRO 19 02 (S) s 6 Beat. 23.02 (S) AVRO's HElTKUM (NOS: leder heel uur nws.). AVRO: 7.03AVROS's Radlojourn 7.10 Muz. en verkeersinf. 8.02 —J L AVRO's Radiojourn. 8.10 Muz. en verkeersinf. 9.08 (S) Dlvertlmen- to. 10.02 De zandbakshow. 10.1C (S-M) Arbeidsvitamine. 11.02 Polletje Piek haar. hoorspelserie. 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.30 (S) Franse chansons. 13.03 AVRO's Radiojournaal. 13.20 (S) De AVRO Diligence. 13.55 Beursplein 5. 14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16.02 Hersengym. 16.3C De zandbakshow. 16.3 Kat in de zak. 17.02 (S) Gas terug. HHïBtam NOW: 7,00 Nws. KRO: 7.10 Och- tendgym. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (Cr1 (8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Amu- iMpQ sementsmuz. 8.50 Postbus 900 9.00 Gym. 1 Waterstanden. 9.15 Scheepspraat 9.20 De letter M. 10.30 Ouder worden we allemaal. I.00 Ik sta hier niet voor de banken te pra- NOS: 14.30 Open School KRO: 15. voeden in geloven. 15.30 Geen ve toegang. 16.30 Het praatprogr. Meded. 17.30NWS. 17.36 Echo. tUIVDg^l /olTs) Gesodemeu TL (Van 7.00 tot 18.00 Actual - HollandTze zeggen1 Typisch Jansen. 11.30 (S NOS: 7.00 Nws. TROS: 71 Capriccio. 9.00 Nws. 9.02 ziek. 9.30 (S) Vah heinde re. 10.00 (S) Opus tien tot 12.00 Nws. 12.02 (S) KI planomuz. 12.20 (S) Intei Ouderschap Uit de serie „Ouderschap is meesterschap" een aflevering over de zorg voor het nage slacht in de dierenwereld. Ned. I 22.40 uur. Toppop De nieuwe binnenkomers en snelle steigers van de Top 30 worden door Ad Visser toege licht. Ned. II 19.05 uur. TeleBingo Mies Bouwman presenteert vanuit de Evenementenhal in Groningen opnieuw een varia tie op het kienspel, waarvan de opbrengst gaat naar het Na tionaal Fonds Sport Gehandi capten. Ned. II 20.27 uur. In de thriller-serie „De erfenis van Aphrodite" laat David Collier de mysterieuze Helene niet los. Zij kan hem vast en zeker meer vertellen over de moord op zijn broer. Ned. II 21.30 uur. Assertiviteit De cursus assertiviteit vervolgt met les 9: „In de klem?" Ned. II 23.10 uur. Toon Hermans legt zijn levensgeluk in versjes neer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2