„Buddy Odor
of Sportivo:
het is allebei een grap"
KLASSIEK
PLATEN
Verrukkelijke muziei
voor Voice-Flute
Hans Vandenburg:
LEIDSÊ COURANT
ZATERDAG 24 NOVEMBER 1979 PAGINA
71 v i
Marianne Faith full
Marianne Faithfull wordt
vaak nog steeds in één
adem genoemd met Mick
J agger. In '64 werd ze im
mers door manager An
drew Oldham met luid
gejuich binnen het Btones-
circus gehaald. Marianne
vond dat best leuk, want
de Jagger-Richard-compo-
silie „As tears go by" werd
in haar uitvoering één van
de klassiekers van de ja
ren zestig. Maar na hits als
..Summernights" en This
Little Bird"ging de zange
res door een diep tranen
dal. Een kortstondig hu
welijk werd gevolgd door
een roemruchte liefdesaf
faire met Mick Jagger.
Uiteindelijk zocht de zan
geres troost in alles wat er
maar op het gebied van
verdovende middelen te
krijgen was. In '68 pro
beerde ze met de elpee
Faithlesseen come-back
te maken, maar de plaat
werd een commerciële
flop. Nu. ruim tien jaar la
ter. geeft ze een teken van
leven met de door Mark
Miller Mudy geproduceer
de plaat „Broken English".
Het persoonlijke leven van
Marianne lijkt niet veel
zonniger geworden. Haar
songs zijn ontzettend de
pressief en dragen de sfeer
die vergelijkbaar is met
die van Lou Reed's „Ber
lin". Ze zingt met een
doorleefd stemgeluid een
■aantal loodzware songs,
die echter zeer toeganke
lijk en indringend zijn. In
de syn th esizer-rockei
..Broken English" spreekt
ze zich uit over de nutte
loosheid van de strijd van
de Duitse Baader-Meinhot
groep. Een ander hoogte
punt is de rocker „Why
Do You Do It" met als the
ma sex als vorm van jaloe
zie. Marianne maakt zon
der omhaal duidelijk wat
ze bedoelt in teksten die er
niet om liegen. Luister en
huiver.
Island 201018) M.P.
Camel Liefhebbers van
Pink Floyd en Genesis
Popspraak
Pink Floyd Op 30 no
vember komt het nieuwe
dubbelabum van Pink
Floyd op de markt. De ti
tel van dit werkstuk is
..The Wall" en bevat maar
liefst 27 nummers, waar
van er 24 zijn geschreven
door Roger Waters. De op
names werden gemaakt in
de Superbear Studios in
Zuid-Frankrijk, waar ook
..Lionheart" van Kate
Bush en „Jazz" van Queen
werden opgenomen. Bob
Ezrin, die bekend is als
producer van Lou Reed,
Peter Gabriel en Kiss,
heeft samen met Roger
Waters de plaat geprodu
ceerd. De hoes werd ont
worpen door Waters en de
beroemde Times-cartoo-
nist Gerald Scarfe.
Kayak Kavak verblijft
momenteel in Amerika om
in de befaamde Cherokee-
studio in Los Angeles een
nieuwe elpee op te nemen.
Daarna heeft de groep het
plan om tot 8 december
enkele concerten te geven.
Kayak's vorige elpee
Phantom of The Night"
deed het aanvankelijk
goed in Amerika, totdat
het Janus-label, waarop de
plaat werduitgebracht,
plotseling failliet ging. Na
verschillende onderhande
lingen met o.a. Arista,
koos de groep tenslotte
voor het Mercury-label.
Frits Hirschland, de mana
ger van Kayak, zorgde
weer eens voor een lacher
tje door een Nederlandse
pop-journalist een bedrag
van maar liefst duizend
gulden te rekenen voor
een interview met zijn pu
pil... Rick van der Linden!
Concert-agenda
21 november - Benefieta
vond t.b.v. Cambodja
met Delrose, Paard van
Troje in Den Haag.
28 november - Squeeze,
Lantaren in Rotterdam.
29 november - The Rou-
sers en Wild Sparrow,
Paard van Troje in Den
Haag.
i 30 november - Carolyne
Mas, Paradiso in Amster
dam.
1 december - Squeeze, Pa-
radiso in Amsterdam.
Pointer Sisters, Doelen in
Rotterdam.
2 december - Pointer Sis
ters, Carré in Amsterdam.
3 december - Pointer Sis
ters, Congresgebouw in
Den Haag.
6 december - The Re-
wisten het al lang. Een
aangename variant op het
repertoire van die gevier
de coryfeeën is Camel.
Zoetgevooisd, melodieus,
multi-instumentaal, door
dacht, gecompliceerd en
altijd vergezeld van dik
doenerige teksten. Op hun
nieuwste en achtste elpee,
„I can see your house from
here", is het niet anders, al
dient wel te worden ver
meld dat de teksten dit
keer iets „aardser" zijn
dan op voorgaande platen
het geval was. De cocktail
van eenvoudige jazz-rock.
strakke orkestraties en
mooie melodieën vindt
zijn hoogtepunt in de
nummers „Neon magie"
en „Ice". Andy Latimer,
de plaatsvervanger van de
oprichter van Camel, Pe
ter Bardens, heeft de wind
er goed onder, wat duide
lijk blijkt uit de eenheid
die de groep uitstraalt. Een
waanzinnig mooie plaatop
name en een uitstekende
kwaliteit maken het luis
teren naar Camel, on
danks de voorspelbaarheid
van de groep, heel aange
naam. Met een wijntje tij
dens late uurtjes en het
licht van een kaarsje is „I
can see your house from
here" bijzonder goed te
pruimen.
(Decca 6376128) AvdM.
Vitesse Vlak voordat
Vitesse werd gereduceerd
tot een trio verscheen de
nieuwe elpee van de groep
„Rock Invader". Een plaat
die zich door een uitste
kend opgenomen rock ge
luid (producer: Alfred La-
garde) in positieve zin on
derscheidt. De harde rock
nummers van Herman
Van Boeyen zijn echter
fantasieloos en niet be
paald origineel te noemen.
De teksten over drugs,
groupies en alles wat het
leven van een rockband
maar plezierig maakt,
doen nogal infantiel aan.
„We're a rock 'n' roll
band" zingt Vitesse en dat
bleek genoeg voor een
single-hit. Dit neemt ech
ter niet weg, dat de groep
tot veel meer in staat moet
worden geacht, getuige
nummers als „Sweet
Dreams" en „Whole lot of
traveling". Met een
smaakvolle gitarist als Jan
v.d. Mey in de buurt moet
meer te behalen zijn.
(EMI/Bovema 062-26378) Bachs tijdgenoot Telemann, van wie een duetto (sonata)
voor Voice-Flute en basso continuo werd opgenomen.
M.P.
Tot na de Middeleeuwen
kon dezelfde muziek
naar de wens van uit
voerders en toehoorders
meestal of worden ge
zongen óf op beschikba
re instrumenten worden
gespeeld of op beide ma
nieren tegelijk worden
vertolkt. Toen de mu
ziek een te specifiek ka
rakter kreeg om zich
voor een dergelijke fa
cultatieve uitvoerings
praktijk te lenen, bleef
het tot in de 18e eeuw
normaal om eventueel
de door de componist
aangegeven instrumen
ten door andere te ver
vangen als daar reden
toe was. Terecht zegt een
oud-leerling van het Ko
ninklijk Conservatori
um in Den Haag dat de
moderne instrumentalist
pas dan tot het wezen en
de structuur van oude
muziek kan doordringen
als hij in staat is deze
muziek zelf op aan
vaardbare wijze te her
schrijven voor alle, des
tijds gangbare instru
menten.
Natuurlijk was er een aan
leiding deze stelling te po
neren. Het gebeurt op de
hoes van een elpee die vo
rig jaar werd opgenomen
en onlangs in eigen beheer
werd uitgebracht. De
Duitser Winfried Michel,
thans docent in het West-
faalse Milnster, wilde mu
ziek vastleggen met een
blokfluit in d'. In deze
stemming kwam het in
strument nauwelijks aan
bod want zowel tijdens de
barok als n u tijdens de
blokfluitrenaissance wordt
sterk de voorkeur gegeven
„Het is leuk om een ongewone naam te
gebruiken, vandaar 'Buddy Odor'. Met
Gruppo Sportivo zaten we in de bus, op
weg naar een optreden, altijd met
namen te goochelen. Je kunt met Buddy
Odor heel wat publiciteitstunts
bedenken. Misschien vragen ze me wel
voor een tv-reclame. Dan ga ik met een
deodorant onder mijn oksels als Buddy
Odorex op het scherm. Ik zou wel zelf
willen bepalen hoe het filmpje eruit
komt te zien. Want ik wil er wel een
goede grap in verwerkt zien" zegt Hans
Vandenburg, ex-Gruppo Sportivo-
frontman en sinds kort de leider van de
nieuwe band The Buddy Odor Stop.
„Wat me na twee maanden Amerika wel
opvalt is, dat de Nederlandse televisie
maker bijna al zijn ideeën uit het land
van Uncle Sam haalt, zoals die disco-
danswedstrijd in de 'TROS Top 50'
bijvoorbeeld. Zo'n show zou ik overigens
nooit willen presenteren. Dan liever
kwismaster of een rol in een eigen
verzonnen programma".
De show waarin Hans Vandenburg een
belangrijk ingrediënt zal zijn, komt niet op
de televisie, maar zal wel vanaf 13
december, vijf maanden lang in het land te
zien zijn, wanneer hij met z'n nieuwe band
in de middelgrote zalen van Nederland
speelt. Zijn elpee Buddy Odor is a gas' ligt
op tijd in de winkel, maar de problemen
rond zijn nieuwe groep, die qua
instrumenten dezelfde bezetting moet
krijgen als Gruppo Sportivo, zijn nog niet
opgelost. „Ik ben op zoek naar een nieuwe
bassist en een zangeres. Vooral het vinden
van een zangeres is een probleem, want
deze moet niet alleen kunnen zingen, maar
ook danspasjes kunnen maken of extra
domme dingen doen om iets aan het
publiek duidelijk te maken. Dat is moeilijk,
omdat ze vaak stoer willen doen of er goed
willen uitzien. Vooral met de presentatie
kan je tijdens de repetities al veel
moeilijkheden krijgen. Je zegt bijvoorbeeld;
als je naar die schijnwerper loopt, moet je,
als je er bijna bent, zus of zo bewegen. Er
zijn dan meisjes die zeggen; „nee dat doe ik
niet, want dan komt mijn figuur niet goed
•uit". Ik moet dus iemand hebben, die het
niet interesseert hoe ze er op het podium
uitziet. Het publiek vindt het namelijk leuk
als mensen voor schut staan. Daarom is
Gruppo Sportivo ook zo'n succes geworden.
Die zangeres moet gewoon genoeg
zelfvertrouwen hebben om te denken: „ik
ben toch o.k".
De show krijgt een theater-achtig element.
„Ik wil met attributen gaan werken, die
het geheel visueel aantrekkelijker maken.
Het moeten wel kleine dingen zijn zoals
een helm of voor de dames een pak, die, als
je hem openritst, verandert in een
cocktailjurk met bont, zodat je een
nachtclubnummer kunt zingen".
'Buddy Odor is a gas' is niet zo'n
verassende elpee geworden als verwacht.
De band, waarin onder anderen Meike
Touw, Max Mollinger en Peter Calicher
spelen, draagt wel een andere naam, maar
de muziek verschilt niet veel van het
Gruppo Sportivo-geluid. Alleen op de
tweede plaatkant lijkt Hans Vandenburg
een nieuwe weg in te slaan. „Tijdens het
optreden proberen we drie kwartier van
die jazz-pop te spelen, maar mijn muziek
blijft toch de rock 'n 'Toll: keihard en
swingend. Ik wilde die jazzy-muziek
gewoon een keer kwijt. Het was leuk
genoeg om een plaat kant mee te vullen,
daarom is het op de elpee gekomen.
Misschien dat ik over een jaar of drie met
een orkestje dat soort muziek ga spelen in
nachtclubjes".
Hans Vandenburg nam de elpee op, vlak
voordat hij naar Amerika vertrok. Hoewel
hij onder druk, maar met deskundige
leiding van Robert-Jan Stips de plaat
vervaardigde, is hij erg blij met het
resultaat. „Ik heb mezelf gedwongen
BUDDY ODOR ISA GASI
nummers te schrijven. Er waren zo'n zes
liedjes klaar en ik had een aantal nummers,
waar ik nog geen tekst voor had. De
muziek voor 'Teardrops and two broken
hearts' en 'Lipstick' lag al jaren in de kast.
Ik vond de muziek zo goed, dat ik er ook
een prima tekst op wilde schrijven, maar
dat werd een probleem. Meike kwam met
anderhalve tekst aandragen, terwijl ik met
Barry Hay had afgesproken samen een
nummer te schrijven, waarin ik over hem
en hij over mij zou zingen en dat is nu
gebeurd. De rest heb ik onder vrijwillige
dwang geschreven. Met al het oude
materiaal de deur uit, heb ik nu weer tijd
om nieuwe dingen te schrijven voor het
album, dat begin volgend jaar moet
uitkomen. Trouwens, het is voor mij het
beste om onder druk iets te doen. Vroeger
al. Een kwartier voor ik naar school ging,
leerde ik nog een les uit mijn hoofd,
vandaar dat er ook weinig is blijven
hangen, want als ik een beurt gekregen
had, was ik het weer vergeten.
Popmuzikant zijn is dan ook het beste 'vak'
voor mij. Je kunt alles op het laatste
nippertje doen".
De elpee 'Buddy Odor is a gas' werd in
Nederland opgenomen omdat Vandenburg
het werken in buitenlandse studio's
helemaal niet ziet zitten. „Alleen als Paul
McCartney of Jack Nitzsche me willen
produceren, zou ik er over nadenken. Je
kan namelijk in Nederland net zulke goede
elpees maken. Bewijzen daarvoor vind je
bij Ariola. Het gaat er onder meer om dat
de microfoons goed opgesteld worden, dat
het geluid in de studio hetzelfde klinkt als
in de af luisterruimte, maar vooral, datje
met goede musici werkt. Daar komt bij, dat
ik niet van vliegen hou. The Ramones
zeggen niet voor niets: „als God gewild had,
dat je kon vliegen, had hij je wel vleugels
gegeven" en zo denk ik er ook over".
HANS PIëT.
aan de altblokfluit in
Toch was er voor
blokfluit in d' destijds
speciale Engelse benamii
van Voice-Flute,
Frans Flute de voix, in h
Italiaans Flauto di voc
Het is vreemd dat er vo
deze namen geen Du
equivalent bestond,
al werd er speciaal vo
deze blokfluit dan nauw
lijks gecomponeerd, er zi
uit de eerste helft van
18e eeuw genoeg van zu
ke instrumenten bewaai
gebleven. Zelfs heel fraaF
exemplaren uit werkplaa]
sen van beroemde boi|
wers
In elk geval schijnt tot i
toe alleen vast te staan i
de Flute de voix in fwe^
voud werd voorgeschn
ven in een kwintet
een componist die beha
tot het uit het Belgiscll
Gent stammende ges!a cm
van de Loeillets. VerdM
maakte Charles Dieupati
een Fransman die zic\
omstreeks 1700 blijvend i
Engeland vestigde,
heel aantrekkelijke en /eljM
vendige suites, uitdrukken
lijk voor de Voice-Fluh orr
Deze suites verschenen
de tijd van hun ontstaa "j
bij Roger in Amsterdam.
deze suites op een kopi an
van een 18e eeuws instn im
ment stilistisch veranl l/ai
woord voordraagt als sic Oc
en apotheose van zij er:
plaatprogramma. Hoew( tei
hij nog niet het instrumen ti
tale raffinement van zijic..
vroegere leermeeste po
Frans Brilggen bezit, ifoc
zijn knappe spel heel i
zikaal en expressief. Hiiijr
wordt bekwaam geassis Ie
teerd door Karei Smaggt [ar
Nederlands klavecinist u. en
de school van Janny va eb
Wering en Bob van Aspe roi
ren, die ook een kopie vai en
een 18e-eeuws instrumen ier
tot zijn beschikking heel Va
Voor de basso continu roll
sluit de gambiste Renéya(
Bosch, leerlinge van Wie ,G<
land Kuyken, zich goed öjder
de klavecinist aan. gal
Het zegt niet alles, maa^
wel iets, dat de grote Bac, rop
de moeite nam de muziei^
van Dieupart eigenhandLet
over te schrijven.
Dat deed hij ook met d rr
bijzonder mooie toccat iejj
van zijn voorloper Johaniier
Jakob Froberger, waarvaiie
Smugge een markanti 'toc
vertolking liet registreren
De vier verder vastgelegde k I
composities zijn transcrip ou
ties, maar daarom nie Ie
minder interessant. Weioi
doet het vreemd aan da de
Johann Paul Westhoff o/me
de hoes „Jean" wordt
noemd. Deze violist m.asiet
als virtuoos heel Europa 'er
zijn doorgetrokken en h( no
mag taalprofessor in Wit )a<
tenberg zijn geweesthi*o<
was en bleef een Saksisch >pr
Duitser. Zijn vioolpartita|et
hebben hoogstwaarschijn e
lijk Bach geïnspireerd folMa
zijn onsterfelijke solostuk
ken.
Nu heeft Winfried Mich
de vierstemmige vioolpar
tijen van Westhoff ver
deeld over de Voice-Flui
en. voor de continuo, kla
vecimbel en gamba.
dat niet alle delen van één
suite van Westhoff zicmjF}j
voor zo 'n bewerking leen
den, stelde hij uit drie sui
tes een nieuwe suite sa
men, de onderdelen aan
passend voor de gewenst
toonsoorten. Zo kon o
weinig bekende, maar
boeiende en historisch in
teressante muziek de aan
dacht worden gevestigd.
tijd
Van de produktieve Tele-ma
mann is er een duet in ca- lan
non-vorm dat alleen maarzo
van Bes naar G getranspo- 0
neerd behoeft te worden ,M
om op Voice-Flute (mei dra
basso continuo) uistste- re
kend te kunnen klinken, var
onj
In een sonate die'de 9-jari-
ge Mozart in Den Haag (Kli
componeerde, speelt het
klavecimbel de hoofdrol
en mag de viool, hier ven
vangen door de Voice-Flu-
te, alleen maar begeleiden.
Heel geslaagd lijkt mij de
transformatie van een van
de driestemmige „In vend-
onen van Bach tot minia-
tuurtriosonate in één deel
Aldus ontstond een onge
wone en mede daarom be
gerenswaardige plaat. Pi
kante bijzonderheid: het
Haagse conservatorium
wordt in de Duitse hoes
tekst „Hochschule", in de
Engelse Royal Academy'
genoemd. Ja, zo zou het
wel moeten zijn, maar dan
niet alleen om de naam,
maar vooral om het ka
rakter van de instelling.
JOHN KASANDER