„Een bus vol Indianen" in het Tropenmuseum Veronica stoeit met onderwerpen in totaal-programma s TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DONDERDAG RADIO VANAVOND RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 14 NOVEMBER 1979 PAGINJ Het Nederlandse duo Alice en Caren Maywood zat de afge lopen week hoog en droog in Japan, met name op het Ya maha-festival, waar zij vocaal het hoogste woord voerden. Zij waren al te zien op de Nederlandse tv tijdens de nacht van het hart en kregen nadien heel wat uitnodigingen voor optredens. Hun faam drong zelfs tot Japan door, na dat zij daar de singles van deze meisjes hadden gehoord. Zij maken er daarop geen geheim van wat er met hen is ge beurd ..Since I met you" en zij vragen dan ook dringend ,,Let me know". En zo'n gezongen uitroep laatje natuurlijk niet onberoerd en onbeantwoord. Gabri VARA-radioman Gabri de Wagt heeft in een artikel in het vakblad „De journalist" de vraag gesteld waar som mige tv-journalisten in som mige (week)bladen de moed en het recht vandaan halen om dag in dag uit en week in week uit het werk van tv-mensen tot de grond toe- af te breken in vaak kwet sende bewoordingen. Duitse tv-makers hebben in een dezer dagen gehouden en op de tv uitgezonden sym- posiorj dezelfde vraag ge steld. Een Duitse spreker over dit onderwerp stelde, dat de tv-mensen. dit alle maal maar over zich» heen laten gaan en nooit van zich afbijten door dergelijke bla den eens flink onder han den te nemen in terzake doende tegienkritiek. Het zou er best eens van kun nen komen, dat op het scherm dagelijks de schrijf- Bert van der Veer (rechts) neemt niet alleen in de regisseurs stoel plaats, .-maar han teert ook de microfoon voor de leuk ste informa- „Als een paar uur voor de opname bij producer Henri Audier een dame zich meldt, die goudvissen kan laten dansen op muziek van The Rolling Stones, stoppen we haar nog in het program ma" zegt Bert van der Veer, eindredac teur en regisseur van 'Veronica Totaal'. „Alles is mogelijk. Het enige, dat vast staat is hoe het programma heet, hoe lang het duurt, hoeveel het decor heeft gekost en dat de presentator de moeite waard is om naar te kijken". Van het luchtige, vermakelijke 'Veronica To taal' worden tot volgend jaar maart zes afleveringen op de buis gebracht. Van avond is de tweede uitzending, die op Ned.II om 20.32 uur worden vertoond. Bert van der Veer, vorig seizoen nog re gisseur van AVRO's 'Toppop', opperde be gin dit jaar bij Veronica het idee om een oude draad weer op te pakken, namelijk het maken van een lang programma, waarin allerlei onderwerpen behandeld worden. Veronica had al eerder zulke uit zendingen gemaakt. Die waren ontstaan omdat de televisie-makers geen zin had den om iedere uitzend-avond vast te leg gen, maar liever steeds iets nieuws ver zonnen om het publiek mee te amuseren. Het programma dat toen uit de bus kwam, werd 'Veronica Totaal' genoemd. Het idee, een avondvullend programma te brengen met korte onderwerpen, was in Hilversum op zich niet nieuw, want o.m. VARA en KRO waren de nieuwkomer voorgegaan, om maar niet te spreken van Amerika waar elk belangrijk tv-stadion iedere ochtend tussen 7 en 9 uur zo'n show uitzendt. Bert-kreeg de kans met die formule aart het werk te gaan. Een klein team, bestaande uit Henri Audier (produ cer), Saskia Levering (redactie-assistente), Rita Lammers (productie- en regie-assis tente) en Bert zelf als regisseur en eindre dacteur maken het programma. „Je werkt bij een kleine omroep, met een beperkt aantal mensen. Hierdoor moeten functies worden gecombineerd en moet je veel-zelf doen. De vier weken voorberei dingstijd tussen elke uitzending, heb je dan ook hard nodig. Alle vrije avonden en weekeinden gaan eraan". Toch zou Bert van de? Veer het program ma niet voor een grote omroep willen ma ken, hoewel de mpgelijkheden daar veel gunstiger lijken te liggen. „Bij A-omroe pen als AVRO en TROS krijg je al snel te maken met de verschillende afdelingen. Als je bijvoorbeeld een sport-onderwerp wil behandelen, dan komen de mensen die met sport te maken hebben in op stand, omdat zij bijvoorbeeld net op zo'n onderwerp wilden ingaan. Een ander voordeel is dat Veronica achter het pro gramma staat. Er wordt gezegd: dit is de show, die gemaakt wordt en die moet goed uit de bus komen. Er worden kosten noch moeite gespaard om dat te realise ren. Kijk maar naar het decor, dat enkele tienduizenden guldens heeft gekost. Het decor van 'Toppop' kost ongeveer eenzes de en dat programma verschijnt wekelijks op de buis". Volgens Bert is Veronica de enige omroep waar een totaalprogramma gemaakt kan worden. „Een collega van de NCRV is al heel lang bezig bijzijn omroep om zo'n programma van de grond te krijgen, maar het lukt niet en het zal waarschijnlijk nooit lukken. Bij Veronica heeft men na melijk de simpele stelling: 'Alles kan' van ernst tot satire en van vreemde zaken tot aggressieve dingen. Er loopt niemand rond, die op een gegeven moment zegt, dit past niet in het concept van de omroep, want alles past erin en dat is elders niet altijd zo." De onderwerpen, die door omroepmede werkers en kijkers worden aangedragen, duren meestal niet langer dan twaalf mi nuten. „Dat is een mooie lengte. Als je de onderwerpen namelijk uitrekt tot 20 of 25 minuten, kunnen er minder in een pro gramma. Als ze dan langer zijn, vind ik ze niet meer passen in een totaalprogramma. Het verschil tussen 'Veronica Totaal' en een gewone uitzending' is dan alleen dat Totaal' gebracht wordt in een duur decor met een sjieke presentator in plaats van een gewone presentatrice". Die sjieke presentator is Tom Collins, die hoewel hij een goede baan heeft bij pla tenmaatschappij Ariola het niet kan laten zijn vriendelijke stem via het scherm in de huiskamer te laten weerklinken. Bert zegt: „Tom was voor ons de enige presen tator, die in de show paste. Hij spreekt zijn talen vloeiend, maar heeft er ook geen en kele moeite mee om lappen tekst binnen zeer korte tijd uit zijn hoofd te leren". Tom doet alleen de presentatie van het programma. „Er wordt wel naar zijn ideeën geluisterd, maar zijn inbreng is zeer klein, die komt voor onze verant woordelijkheid". Bert van der Veer zou het liefst iedere week zo'n programma maken, maar bij Veronica is dit niet mogelijk, omdat er niet genoeg mensen zijn en ook het geld ontbreekt. „Het is.de enige manier om de televisie verassend te maken, om te zor gen dat de mensen 's avonds om half ne gen gaan zitten, met bij wijze van spreken hun krantje nog op schoot. Als het pro gramma dan begint met een zanger, die ze niet zo leuk vinden, dan lezen ze de sport pagina. Komt er ineens een sportonder- werp dan leggen ze de krant neer om sport te kijken. Voor moeder is dan mis schien het moment aangebroken om kof fie te gaan zetten, maar die kan even later genieten van het mode-onderwerp dat be handeld wordt. Alle grote omroepen zou den zo'n programma moeten maken, maar zover zijn we in Nederland nog niet". HANS PIET. seis van tv-journalisten aan de kaak worden gesteld. De Duitse tv-makers krijgen daar steeds meer trek in. In het Amsterdamse Tropen museum worden regelmatig tentoonstellingen gehouden over volkeren in de derde wereld. Deze exposities zijn er speciaal voor de kinderen. In „Een bus vol Indianen" volgen we een schoolklas uit Drente, die een werkstuk moet maken over de India nen. Bij een bezoek aan het museum ontdekken zij, dat de Indianen in Zuid-Ameri- ka aanvankelijk een hoog ontwikkelde eigen cultuur hadden, maar dat deze verlo ren is gegaan, nadat Spaan se kolonisten daar voet aan land hadden gezet en de In dianen geremd in hun nor male levensgang. De bedoe ling van deze uitzending is dat de kinderen leren, dat zij voor materiaal over dit soort onderwerpen altijd in dit museum terecht kunnen en dat de huidige toestand van de wereld niet los kan worden gezien van wat er in het verleden allemaal is ge beurd. Volgende week krij gen we er het tweede deel van te zien. Ned. II 18.59 uur. Van gewest In de rubriek „Van gewest tot gewest" de restauraties in het Brabantse dorp .Etten-Leur, het afscheid van conservatori- umdocent Piet Stalmeyer te Maastricht, de verhoging van de dijken rond de Oosterschel- de. het jubileum van het pro vinciaal museum Drenthe en het knotten van de wilgen in de Alblasserwaard. Ned. I 18.59 uur. Aanranding In de Canadese documentaire over verkrachting, waarover we gisteren al schreven, zien we hoe dit soort misdrijven eerder wordt gepleegd door goede bekenden van de slacht offers dan door geheimzinnige rondsluipers. Ned. I 20.00 uur. Schubert De pianist Alfred Brendel speelt van Schubert diens „Moments musicaux". Ned. I 20.48 uur. OtenSien A Sien komt er aan toe te vertel len hoe haar ervaring is met de open school en in hoeverre Ned. muziek Anton Kersjes voert het Am sterdams Philharmonisch Or kest aan bij de uitvoering van „Terrible power" van David Porcelein. Ned. I 22.50 uur. Veronica, zie elders op deze pagina, zien we o.a. fietscros- sen, een interview met bestsel lerschrijver Robbins, hypnose, wetgeving en muziek door di verse artiesten. Ned. II 20.32 uur. Taxi in deze vrolijke serie komt een chauffeur in het ziekenhuis te recht waar deze door zijn col lega's wordt opgevrolijkt. Ned. II 22.30 uur. Amnesty Tom Collins, de 'sjieke' presentator van 'Veronica Totaal' Het Humanistisch .Verbond geeft vanavond stem aan Am nesty International met daarin een Uruguayaanse officier die zelf martelingen pleegde. Ned. I 22.55 uur. Gehandicapten sport Een film waarin wordt verteld hoe en met hoeveel plezier ge handicapten hun sporten be drijven. Ned. II 20.27 uur. Totaal In het totaalprogramma van Studio Sport geeft voetbal op zaterdag prijs (Van onze radio- en t.v.-redak- tie) HILVERSUM - Het college van programmaleiders televi sie. waarin alle omroepen ver tegenwoordigd zijn, heeft be sloten dat er met onmiddellij ke ingang op de zaterdaga vond niet meer dan twee voet balprogramma's op de televisie zullen komen. Het gebeurde de laatste tijd nogal eens dat. wanneer op Ned. II de VARA in „Voetbal '80" en de NOS in „Studio Sport" aandacht besteedden aan de vaderlandse voetbal competitie, op Ned. I de AVRO of de TROS ook een uitzending over voetbal had. Dit is hoogst ongewenst. Het wordt nu zo dat, wanneer naast de VARA op haar vaste zaterdag, ook de AVRO of de TROS op de andere zender aandacht besteedt aan voetbal, „Studio Sport" zal vervallen. Dit geldt alleen voor voetbal. De NOS vindt overigens van oudsher recht te hebben op za terdagavond-voetbal en wil hierover een uitspraak van het NOS-bestuur. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Toeristische tips 18.50Staatsl0terij 18.55 Journaal 18.59 Van Gewest tot Gewest 19.50 P P: D'66 20.00 Geen keuze, tv-spel 20.48 Alfred Brendel speelt 20.55 Ot... en hoe zit het nou met Sien 21.37 Journaal 21.55 Panoramiek 22.25 Studio Sport 22.50 Nederlandse muziek HUM.VERBOND 22.55 Bellen voor de vrijheid NOS 23.30 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.55 Journaal IKON Een bus vol Indianen IKON-KRO-RKK 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Stichting Nationaal Fonds Sport Gehandicapter VOO 20.32 Veronica Totaal 22.30 Taxi, tv-serie 22.55 Veronica's Agenda TELEAC 23.00 Peuters en Kleute NOS 23.35 Journaal -EI DUITSLAND I 18.00 Nachte und Tage, tv- 18.30 Licht muziekprogr. 18.40 1 te und Tage, tv-serie. 19 15 Alp 19.45 Licht muziekprogr. 20.00 20.15 Totes Rennen, tv-film. Cultureel magaz. 22.30 Journ. Inform, progr. 18.30 Actual. 18.4( l®1 gioneel nws. 18.45 Kleuterp [en 18.55 Heidi, tv-serie. 19.25 Regii tn magaz. 19.59 Progr. overz. ,eer DUITSLAND 2 1B.20 üespreksduet. 19.00 J in§ 19.30 In besseren Kreisen. tv- ieef 20.15 Actueel magaz. 21.00 A rert 21.20 Drei Engel fur Charlie, tv- 22.05 Konsumententips. 22.10 port. 22 55 Jakob von Gi tv-film. 0.30 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18 30 Tv-c^ver Engels. 19.00 Dierenfilmserie. Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 sem. progr.21.45 Politieke 22.00 Inform, progr. 22.05 Dieb ben's schwer (I soliti ignoti), spe 23.25 Jourrt. BELGIE NED. 18.15 Kinderfilmserie. 18.20 matiseerde docum. 18.45 Jeugd 19.30 Korte film. 19.35 Mededel en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 I ber. 20.15 Maak het maar waar kin" it), tv-serie. 20.40 Late (Spate Liebe). tv-spel. 22.20 Cül magaz. 22.50 Journ. BELGIE FRANS 18.30 Informatief Cultureel Cuultureel magaz. 19.15 Reg magaz. 19.29 Weerber. 19.30 19.55 Verkeersinformatie. 20.0( annee d'ecole, tv-film. 22.00 Dl,E serie. 22.50'Journ. NEDERLAND I NOS 13.00 Nieuws voor dover èn slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.05 Actual. 10.25 Filmportret. 11.25 Parabel. 11.35 Ac tueel magaz. 12.20 Actueel magaz. 12 50 Persoverz. 13.00 Journ 16.10 Journ. 16.15 Filmportret. 17.00 Kin derserie. 17.50 Journ. Regl progr.: NDR: 9.30 Kleuterprogr. n. 8.05 Schooltelevisie. (9.30 Kli ei progr.). DUITSLAND 2 DUITSLAND III WDR 7 55 Gvmn. 8.05 SchooltelJii, (9.30 Kleuterprogr.). 17.00 Sch tevisie. 17.30 Sport. BELGIE NED. 1 15.30 Jeugdfilm. 16.50 Amuseini sprogr. BELGIE NED. II Van 15.30 tot 18.00: Zie NET BELGIE FRANS ie:a jcrt z 't HILVERSUM I HILVERSUM II Draad 20 00 VARA-Klassiek. 20.20 H in de pap. 21.00 VARA-Klassiek.L Nws. NOS: 22.40 Open School 23jl Muziek van deze eeuw. 23.55 Nws. Tl HILVERSUM III NOS: leder heel uur nws. ro.v< Avondspils mei de Nalionale Hitj Ie KRO: 19X12 (S) Raulaser. 22.02 (S| In -Tempel. 23.02 (S) Walhalla. J rrLk (T10 Het le\ Hier en nu. 8.25 In 't voort gaan.). 9.03 (S) Wie weet wi Willen Wever woonl. 10.02 (S) Muziek bij koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etensv ren Is toegestaan. 12.35 (S) Waar komt l eigenlijk op aan. 13.03 (S) Hier en nu. 13. (S) NCRV-Globaal. 17.02 (S) Rozegeur AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Och tendgymnastiek. 7.20 AVRO: Ac- A tueel en Intormatiet. 10.00 Radio IftrU Lawaalpapegaal. 10.10 Diverti mento. 10.30 't Is historisch. 10.50 AVRO's Radiojournaal. 11.00 School radio. 11.20 Aspecten. 11.50 Regionaal, provinciale Informatie. R.V.U: 11.56 Ideeele reclame. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.16 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.26 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radiojour naal. 12.50 AVRO-Tema. 13.00 Nws. 13.11 Europa. 13.30 Yoga voor ledereen. 13.37 Per Saldo. 13.35 Beursplein 5. 14.00 'n Mid dagje AVRO. (Met om 16.00 Radio Lawaai- jiL 7.02 (S) De Havermoutsho Polderpopparade. 12.03 Trw" Nederlandstalige top I kwiswljs. 13.03 (S) 50 Pop of een i 15.03 (S) TROS-Top 50. VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) en klein gewijd aan Scani 9.00 Nws. 9.02 De Frans-1^ 1925-1950. 9.30 (S) Klasa 'somuzlek. 10.15 (S) Ber Orkest: Klassiek muziek Nws. 12.02 Lunchconcert: Kla muziek. 13.00 (S) Het zout In de pap (S) Klassieke mis. 14.00 Nws. dendaagse muziek. 14.45 (S) K muziek. 15.55 Hel zout In de p Klassieke trlomuzlek (verv.). De vreemde toestanden die zich vorig jaar omstreeks deze tijd afspeelden rond de sekte van Jim Jones, The Peoples Temple, werden door de E.O. in een uitgebreid „Tijdsein" belicht. Het complete relaas in een reeks getuigenissen van overlevenden van deze nacht merrie zal menig kijker met verbijstering hebben geslagen. Termen als subtiele verlei dingskunst, sadisme, hel op aarde en pure waanzin met be trekking tot Jones' vrome ter reur waren niet van de lucht. De gladde predikant deed bij na alles wat verboden was. Mensen tegen elkaar opzetten, gezinnen uit elkaar halen, lijf straffen toedienen, ook aan kinderen, geld afpersen. Een waar schrikbewind met het bekende macabere slot, dat in emotionele beelden van een vader die op zoek ging naar zijn in de sekte verblijvende dochter werd getoond. Later kon via een ruil met de KRO radio bij de E.O. op deze sinis tere affaire worden teruggeko men. De vraag waarom al niet veel eerder is ingegrepen werd althans op de TV niet gesteld. Ze zal ongetwijfeld bij velen zijn opgekomen. Brandpunt kon onverwacht een fleurig stukje live-tv op het scherm brengen. Een bui tenkansje dat niet elke dag voorkomt. De cameraploeg had toegang gekregen tot het geheime zionistische congres if in het Memphishotel te r sterdam, maar werd do<:1 Britse voorzitter na het r ningswoord gecommam1" de zaal te verlaten, zeer r de zin van de Nederl vertegenwoordiger die dat over het zionisme in 1' penbaar gesproken moest1 nen worden. Een en a ontaardde in een nogal v re ruzie waarbij een van geheimhouding gestelde 1 nist sprak over die „vet® kijkers", daarmee u en m" doelend. Toch konden ir. persoonlijk gesprek m« Nederlander, de heer Va I lderen, hoewel ook dit gedwarsboomd, nog e conclusies worden verme I Brandpunt had het v over een groeiende vorn t bemiddeling, die van de •ties, waarmee de erkend 1 w^lijksbureaux niet zo f hun sas zijn en over de wapens. Dat er veel s 1 schijn heerst bij en one kunstenaars kwam ir« ve 1 riaties over tafel in het van drie programma's onze cultuurpolitiek. 1 Wat de schrijverij betre I Bernlef enkele voorb van onderbetaling in vil ding tot de tijd die er di I aan besteed wordt. Zijn „De man in het miden i half jaar werk en dat niet eens zo'n dik boek, I dë vijfduizend gulden op1 kun je echt niet van lev HAN JON Pieter Hoofdredacteur Ed van Westerloo van het NOS- journaal heeft aan de hand van onderzoek vast gesteld, dat de inhoud van het journaal over de hoof den van vele kijkers heen gaat. Voor het begrijpen van de meeste journaalon derwerpen wordt meer scholing vereist dan waarover de meeste ke kers beschikken. Om hier aan iets te doen heeft van Westerloo een commissie laten samenstellen die moet onderzoeken hoe dit anders en vooral beter moet. Bovendien heeft hij zes journaalredacteuren gevraagd bij wijze van ex periment deel te nemen aan een trainingsweek, die is toegespitst op het taalgebruik. In het om roepblad „Spreekbuis" le zen we daarover, dat het nieuws zoals dat door het journaal wordt uitgezon den de kijker in staat moet stellen goed mee te kunnen doen in de samen leving. Op die training sweek gaan de journaalre dacteuren zich er op toe leggen het nieuws te „ver talen" in een heldere spreektaal, die op de juis te manier met de beelden samengaat en daardoor op het eerste gehoor kan worden begrepen. Overi gens blijkt, dat het jour naal erg wordt gewaar deerd en dat men er gezag aan toekent. Ed van West- eloo streeft er echter naar een nog breder publiek zo goed mogelijk te informe ren. ïe creativist die de noten plaatst bij de woorden van Ivo. Zonder pianist kan Ivo wel inpakken. Dat doet hij dan ook. In december geeft deze groep de laatste voor stellingen. Door kenners wordt naar oorzaken ge zocht voor deze teruggang jn de belangstelling voor het cabaret. Zeker speelt hierin een rol, dat er van onder af teveel aanbod is van semi-ialent. jongeren die menen het ook te kun nen maken. Zij zien rond Herman van Veen het mil joenenbedrijf Harlekijn op rijzen, horen in Amsterdam een BV Gaaikema groot groeien en van Paul van Vliet weten ze, dat-ie intus sen een mooie boerdetij in Spanje heeft betrokken. Daar staren ze hun ogen op blind, terwijl ze vergeten, dat daarvoor talent nodig is en nog veel meer. En vooral dal je in een per-soonlijke kleinkunst als het cabaret is. de wereld echt iets te melden moet hebben en dat dit in originele teksten en oorspronkelijke vormen op het podium gebracht moet worden, los van allerhand modernistische stromingen, die het uitzicht'op het echte cabaret bezig zijn te ver troebelen. Het cabaret maakt een moeilijke tijd door. Er loopt voortdurend minder pu bliek op. terwijl het aantal groepen steeds groter wordt. Dit laatste betekent veel aanbod bij. geringe kwaliteit. Zelfs de kwali- teitsgroepjen gaan daaron der lijden. Bram en Freek zijn uit elkaar gegaan om het op een andere manier te gaan proberen. Het cabaret van Ivo dë Wijs schijnt de zelfde weg te gaan. Hier ziet Pieter Nieuwint het niet langer meer zitten. Pieter is niet alleen de man aan de piano, maar ook de mu'zika-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2