EEN STÉNEN DRIELUIK (1) =ooiste Hersteende ^oemen" ihuilen op Sina ^toegankelijke ekken 'duI wonder den :«ide 3atti's Hoog uit de torens van zijn kasteel kijkt de koning neer op zijn versteende lusthof. Ooit leefde hij gelukkig op zijn hoge burcht, omringd door bloeiende rozen. Totdat de vijand kwam en alles verwoestte. Door smart overmand, verstijfde de koning en ook wat er van de bloemen restte, veranderde in steen. Zo luidt een oude sage. De mensen in Zuid-Tirol vertellen dat verhaal aan hun kinderen, wanneer die de vraag stellen, waarom de beroemdste berg van de Dolomieten de „Rosengarten" wordt genoemd en waarom de ernaast gelegen Vajolet-spitsen zoveel op een burcht lijken, zij het door de tand des tijds aangeknaagd. Eenmaal hebben dus, volgens de sage, de bergtoppen in bloei gestaan. De bloemen zijn versteend, maar wie goed zoekt, kan ze toch nog vinden. Verscholen in rotsspleten bloeit nog altijd de kristallen schoonheid van de mineralenwéreld. Verzamelaars getroosten zich zware inspanning om die „versteende bloemen" te plukken, zoals hun voorgangers vaak met levensgevaar waardevolle ertsen aan de bergwereld trachtten te ontrukken. Het winnen van goud, zilver en meer praktisch bruikbare metalen is in de Alpen en de Dolomieten grotendeels historie geworden. Maar mineralen en halfedelstenen trekken nu de amateur-"Bergmann" in steeds grotere mate naar de toppen. In drie artikelen geeft een van onze verslaggevers een impressie van dit boeiende bedrijf. Vandaag het eerste deel van dit drieluik, dat de toverwereld der mineralen ivoor u tracht te ontsluiten. hand lag te glinsteren. De jager was een wijs man. Hij koos niet voor het kortstondige geluk, dat het goud hem had kunnen brengen, maar voor de „eeuwige" bijdrage die de ijzerbewerking aan de menselijke vooruitgang zou verlenen. Zo moeten de bewoners van de Alpen het ijzer hebben ont dekt. Zo werd het Lieserdal tot de „ijzerstraat van Karinthië". Maar niet altijd waren de mensen tevreden met de opbrengsten van de ijzerindustrie. Ook kostbaar der ertsen lokten hen, zoals het vermiljoen of cin naber, waaruit kwik wordt bereid. Van Innerkrems uit, waar de nieuwe Nockalmstrasze begint, had ik hoog door de bergen naar Ebene Reichenau kun nen rijden op zoek naar een paar brokjes met spo ren van dat vuurrode mineraal. Ze zijn er nog te vinden in de afvalhopen van een voormalige kwik mijn. En in Trebesing had ik een verlaten goudmijn kunnen bekijken! Was het begeerte naar goud en vermiljoen, waar voor de inwoners van Gmünd hebben moeten boe ten? In elk geval hebben zij de aardbeving van 1690 als een straf van hogerhand beschouwd. De Mariazuil op het nu al eeuwen weer gave plein werd als een soort zoenoffer opgericht. Geologen weten precies te zeggen, hoe het komt, dat soms de aarde beeft juist op die plekken, waar in een ver verleden de aardkorst is gebroken en met onvoorstelbaar geweld gloeiend materiaal uit de diepte omhoog werd geperst. Aan de opper vlakte koelde het af tot bazalt, maar ook al eerder konden stollingsgesteenten ontstaan, waarin soms mineralen gelegenheid vonden om in hun eigen ty pische vormen uit te kristalliseren. Als de opgehe ven berg in de loop van miljoenen jaren langzaam afslijt, komen die mineraalkristallen soms tevoor schijn. Aan de randen der gletsjers kan de verza melaar ze „plukken", als bloemen op de Alm, maar niet zo eenvoudig. De mooiste „versteende bloemen" schuilen op bijna ontoegankelijke plek ken. Zo hoog waagt Hanni Sotk zich niet terwille van haar rotstuin. Maar toch: de bergwereld boeit haar en net als de meeste bewoners van Alpen en Dolo mieten wordt zij onweerstaanbaar aangetrokken door deze „wunderbare versteinerte Welt". Een maal was ze op zee en ze was er doodsbang, zo vertrouwt ze me toe. Maar in de nabijheid van de gletsjers wordt zij rustig. Op de Groszglockner, Oostenrijks hoogste berg, die bijna de 4000 meter haalt, waait een eeuwige wind, die permanent de ramen doet klapperen van de met touwen veran kerde schuilhutten. Hanni Sotk weet niets van geo logie, maar in het hooggebergte voelt zij zich net zo gelukkig als tussen haar eigen Gartensteine. Die wind op de Groszglockner, zegt zij. „da spüre ich den Atem Gottes". ADRIAAN BUTER Bugatti Grand Prix-racewagen in 1927. dieren, waarvan er op de tentoonstelling te Londen dertig zijn te zien. Liefdesverdriet en financiële zorgen brachten hem er toe in 1916 te Parijs op dertigjarige leeftijd zelfmoord te plegen. De Bugatti die iedereen kent is Ettore. Hij wilde aanvankelijk kunstenaar worden, maar het superieure talent van zijn broer Rembrandt ontmoedigde hem. Hij werd leerling fietsenmaker en hij begon al spoedig met het racen van gemotoriseerde driewielers. Hij bouwde zijn eerste auto in 1901, toen hij twintig jaar was, en hij begon zijn eigen fabriek acht jaar later. Daarin ontwierp hij zijn beroemde race- en toerwagens. Op de tentoonstelling staat de beroemde Bugatti Type 15 van 1910, turkoois geschilderd, met wielspaken van hout en een interieur bekleed met handschoenleer in beige. Het is een droom van een auto die nog steeds rijdt. Van Jean Bugatti is er een meesterwerk, de uit 1932 daterende Roadster Type 55, die door velen wordt beschouwd als de mooiste sportwagen die ooit is gebouwd. Deze auto haalde in 1932 een topsnelheid van 185 kilometer per uur. Verder staat er een Baby-Bugatti op halve schaal, die elektrisch werd voortgedreven en waarvan er zo'n 75 zijn gebouwd. De Baby- Bugatti was het speelgoed van de rijkste kinderen op aarde. De latere koning van Marokko had er een. De Baby-Bugatti's zijn nu kostbare verzamelobjecten, evenals trouwens alle produkten van de Inventieve geest van de vier Bugatti's. Al een halve eeuw geleden is er een Bugatti-club opgericht, waarvan de leden thans eigenaar zijn van auto's die veertig jaar geleden In wat onderkomen conditie voor enkele honderden guldens konden worden gekocht en die nu meer kosten dan van een woonhuis. BERT VAN VEL2EM De uit 1938 daterende Atlantic Coupé van Jean Bugatti. Er werden slechts vier van deze auto's gebouwd. 'd, d< ïruggi trum. 17. gen, 1 kos chtini filat leze !S Vc erna in De rd a I ion t ebie etref i m< het Frai egel a en iber -ove n ze >f. z renc I VOOf Een merkwaardige, antieke hoogoven in Eisen- tratten herinnert aan de vroegere ertswinning in het Lieserdal, de „ijzerstraat van Karinthië". weg doorheen kronkelt. Een van de eerste dorpjes op deze weg is Kremsbrücke, waar de Krems van links uit de bergen komt stromen. Omhoog het dal van dit zijriviertje in, brengt de auto ons tot Inner krems. Een paar boerenhuizen, veel horecabedrij- vigheid, een stoeltjeslift en een siklift in aanbouw. Zelfs de Grünleitennock, 2135 meter boven de zee, ligt niet meer geïsoleerd. Van het bergstation uit kun je, een stukje afdalend tot beneden de boom grens, gemakkelijk de Knappenhütte bereiken. Zwevend over de boomtoppen zag ik al de roest bruine plek in het bos. Daar ligt het ijzererts, dat niet meer werd afgevoerd. De mijngang, waaruit het in harde arbeid naar boven is gehaald, is inge stort. De „Knappen" maakten werkdagen van 16 uur. Hun schuilhut is nu een ruïne geworden. Er leeft niemand meer, die dit bedrijf nog zelf heeft meegemaakt, maar in Eisentratten kan de plaatse lijke historicus Unterlehrer je het verhaal vertellen over de primitieve werkmethoden bij deze mijn bouw, die al bijna honderd jaar ter ziele is. De los- gehouwen bruinijzersteen kon alleen in de winter naar het dal worden gebracht. Daarvoor gebruikte men linnen zakken, aan de onderkant versterkt met huiden van wilde zwijnen. Zes zakken werden aan elkaar gebonden en op de varkensborstels gleed de zware last over de sneeuw omlaag. Een begeleider hield met ijzer-gepunte stokken de merkwaardige rups in bedwang. Langs de Krems Sofa ontworpen door Carlo Bugatti. futuristische koetswerken voor auto's ontwierp, geïnspireerd op de Lollobrigidiaanse lijnen van een achteroverleunende vrouw. Rembrandt en Jean stierven jong, op hun dertigste jaar. Rembrandt pleegd6 zelfmoord en Jean drapeerde een door hem gereden Bugatti om een boom heen. De tentoonstelling van de wonderwerken van de verbazingwekkende Bugatti's loopt tot 18 november in het Royal College of Art, naast de Albert Hall.'Een van dp merkwaardigste produkten van de Bugatti-breinen is de uit 1938 daterende Atlantic Coupé, ontworpen door Jean Bugatti, waarvan er slechts vier werden gebouwd. Maar er zijn ook andere fascinerende werkstukken, raceauto's, beelden, meubelstukken als kathedralen en tal van foto's die het leven van de Bugatti's documenteren. Met de dood van Jean kwam er een einde aan de Bugatti dynastie, werd het vervoer met ossesleden voortgezet, tien kilometer tot aan de Lieser en dan verder naar de hoogovens. Zo'n primitieve hoogoven staat nog in Eisentrat ten, het hoofddorp van de gemeente Krems, ook aan de oude route naar Italië en Joegoslavië gele gen. Volgend jaar zul je er van de autoweg op neer kunnen kijken. Nu rijden de toeristenauto's nog vlak langs het bouwwerk, dat als een merkwaardi ge toren over komt. Van dichtbij bekeken, blijkt het een holle schacht op poten te zijn, waaronder een traliekooi voor de vuurhaard. In het massieve metselwerk zijn gangen uitgespaard, waar het ge smolten ijzer uit kon vloeien. Op een geschonden gedenkplaat valt niet mèër te ontcijferen dan de naam Constantin en het cijfer 1883, het jaartal dat het einde inluidde van de mijnbouw in het Lieser dal. Ook andere plaatsen waren er door bekend, voor al het middeleeuwse stadje Gmünd, het Rothen- burg van Karinthië zogezegd. Een ijzeren plaat uit 1560 met een faun en krijgslieden, zoals je op oude haardplaten wel tegen komt, siert daar het gebouw van de Forstverwaltung. Andere herinne ringen aan de ertsverwerking liggen in documen ten vast. Zo kreeg Gmünd in 1409 het waagrecht voor al het Kremser ijzer, wat de stad tot grote bloei bracht. Een Mariabeeld op een zuil, dat het bekende beeld van Innsbrück oproept, blijkt te herinneren aan een zware aardbeving, die op 4 december 1690 een deel van het oude slot en 38 huizen van Gmünd deed instorten. Aan de zuidkant van de Al pen is een aardbeving ook in onze tijd een reëel gevaar. Denk aan 1976, toen de Noorditaliaanse plaatsen Friuli en Udine zwaar werden getroffen. Over heel het zuidbalkon van de Alpen waren de aardschokken te merken. In het Karinthische dorp je Edling, nu vrijwel een stadswijk van Spittal, ver telt Hanni Sotk (mijn gastvrouw voor één nacht) me over haar ervaringen van toen. Haar zestiende eeuwse boerenhuis begon plotseling in al zijn ge binten te kraken. De kopjes rammelden en de soep stroomde over de tafel. Nieuwere huizen lie pen scheuren op. Hanni Sotk verzamelt stenen, net als buurvrouw Lachner. Hun Gartensteine zijn de inzet van een schoonheidswedstrijd. Hanni is een beetje jaloers op de mooie steen die een toerist voor Frau Lach ner heeft meegebracht. „Net een landkaart" zegt ze. Maar toch niet zo mooi als het fraaie stuk melkkwarts in haar eigen tuin! Voor zulke stenen hoef je heus niet hoog de bergen in. De Drau brengt ze wel voor je mee, de rivier die van Zuid- Tirol naar Karinthië stroomt en (net als de Riënz aan de andere kant van de waterscheiding) zo'n beetje de grens vormt tussen het oergesteente van de Alpen en de omhooggeheven koraalriffen van de Dolomieten. Bij Spittal ligt de Goldeck, een bergtop, die zijn goud al heeft afgegeven. De bergbewoners heb ben niet alleen naar mooie stenen en ijzer gezocht. In het Kremsdal vertelt men de sage van een jager, die heel lang geleden hoog de bergen was inge drongen en plotseling oog in oog stond met een dwerg. „Ik heb jouw geluk bij me", zei het manne ke en hij liet de jager kiezen tussen een handvol ij zererts en een klompje goud, dat in zijn andere Tafel ontworpen door Carlo Bugatti. maar de naam van Ettore Bugatti leeft voort in de naam van zijn overlevende dochter, l'Ebe. Haar naam is gebaseerd op de initialen E.B., van Ettore Bugatti. Zij bracht kortgeleden een bezoek aan de tentoonstelling die door het zondagsblad „The Observer" op touw is gezet. Carlo Bugatti werd in 1856 In Milaan geboren. Hij was een zeer opvallend man, die rondliep in zelfontworpen kleren. Aanvankelijk maakte hij zijn meubels in Moorse stijl, maar later in zijn bestaan koos hij geometrische figuren en met name de cirkel als uitgangspunt. De frames van zijn meubelstukken werden in die laatste periode omwikkeld met fijn gesatineerd papier (velijn), waardoor de illusie wordt gegeven dat het meubel niet is geconstrueerd, maar gegoten. Rembrandt Bugatti maakte in zijn vijftienjarige loopbaan meer dan tweehonderd bronzen beelden van llG Het hoopje zand in mijn hand glin- atnad's 9°ud- Het is opgeraapt hoog in het Ah- h«ï ri daar waar een m'jn9an9 d® ber9 binnen- no- 4. Tot voor enkele jaren werd hier nog het 04 gedolven, dat al sinds de bronstijd de en van Zuid-Tirol heeft verlokt om de harde "JjJand te lijf te gaan. Nu ligt het werk stil en p tb schachten onder water gelopen. Ook om- JjJs de eeuwwisseling werd de ertsbouw hier °4XDökt. Later, met nieuwere methoden, werd ftieuw koper gedolven en wie zal zeggen, of pTe tijd kan aanbreken, dat een nieuwe gene- Tie schatkamer zal binnendringen? Nu heb- Jr^Heen toeristen en mineralenverzamelaars ~eb' Igstelling voor het glinsterende metaal van 9valhopen rond de vervallen fabriek, waar l°ge schoorsteenpijp herinnert aan de be- 2jj jheid van de ertsverwerking. Sew9ndustrieel archeologisch monument hadden onze verkenningstocht ook in Karinthië ge- Het Duitse autowegennet brengt je met wat in een uur of tien tot bij Salzburg, waar de inautoweg begint, die zich dwars door de Tauern graaft, via tunnels waarvan de lang- jna zeven kilometer meet. Rijd je uit zo'n tun- It zonlicht tegemoet, dan zit je midden in de Schillereld. met speelgoeddorpjes beneden je. oeslévlak blijft vrijwel op gelijke hoogte, want zo- emdr een dal in zicht komt, dragen slanke pijlers satiefg hoog boven een uivormige torenspits naar et dtferkant. Moderne techniek heeft daar geen B mee. Volgend jaar zal ook de laatste scha de deze snelweg naar het zonnige zuiden zijn rschéid. Dijzoliken we nog, na het verlaten van de Katsch- an 6Qjnnel, het dal van de Lieser in, waar de oude pelikanen, brons, Rembrandt Bugatti LONDEN De naam Bugatti doet denken aan een schitterend ontworpen automobiel. Maar op een tentoonstelling In Londen blijkt dat ook andere Bugatti's beroemd zijn geworden: Carlo Bugatti was de patriarch van de familie en de ontwerper van bizar, byzantijns aandoend meubilair; en Ettore, het auto-genie, had een broer Rembrandt Bugatti die bronzen dierenbeelden maakte in de dierentuin van Antwerpen en een zoon Jean, die ige )p di nelijl Moderne techniek verjaagt de sage in Kremsbrücke. Volgend jaar, als de autoweg gereed is, wordt definitief een streep gezet onder de economie van het verleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 27