Q,
4
Willeke Alberti speelt filmfiguren
feo
SPRAAK
TERUGBLIK
BEELD
Wie heeft het voor
het zeggen: het publiek
of de kritiek?
TELEVISIE VANAVOND
T
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 5 NOVEMBER 1979
PAGINA 2.
In het dezer dagen verschenen
Theater en Televisie Jaarboek
haalt Walter v.d.Kool fel uit naar
de tv-produkties in het vorige sei
zoen. Schrijft hij: „John v.d. Rest le
verde een voornamelijk zelf beju
belde bewerking van „De dame van
Maxim", symbolisch „Kant aan
mijn broek" geheten. Dezelfde om
roep maakte een onbegrijpelijk
ouderwetse produktie van Ibsens
„Een poppenhuis". Over de andere
omroepen laat hij zich tenauwer-
nood vleiender uit, om over de zo
genaamde humoristische series
maar helemaal niet te spreken:
„Leuk zijn wil zelden lukken" en
„Nederlandse humorseries zijn al
tijd rechts, ongeacht de omroep die
ze uitzendt".
Elders in hetzelfde Jaarboek lezen we ech
ter, dat de KRO naar „Kant aan mijn
broek" een speciaal kijkonderzoek heeft la
ten instellen, juist vanwege de heftige kri
tiek op deze serie in (dag)bladen en van wie
als kenners van theater en televisie worden
beschouwd. Er kwamen nogal wat antwoor
den los in de trant van: „Leuk zo'n stuk van
vroeger" en: „Eigenlijk had Adèle (Bloe-
mendaal) de hoofdrol moeten spelen". Een
vijfde van de kijkers vond dit spel zeer de
moeite waard om naar te kijken, terwijl 35
percent het alleszins een geschikte tv-serie
vond. Meer dan de helft van de kijkers
heeft zich er blijkbaar redelijk tot tamelijk
mee geamuseerd. Bij de resterende groep,
minder dan de helft dus, wees men dit spel
niet af, maar had men er zich niet zo mee
geamuseerd. Deze conclusies roepen de vra
gen op of men alleen rekening moet houden
met opvattingen en meningen van felle kri-
tici en of men de publieke opinie wel naast
zich neer mag leggen. Het feit, dat de KRO
zo'n uitgebreid en gedetailleerd onderzoek
heeft laten doen is op zich al belangrijk en
zal waarschijnlijk verdere plannen beïn
vloeden. Dan blijft natuurlijk nog de vraag
wat te beginnen met de man die vindt dat
hij het goed heeft gedaan en dat die Rest er
geen verstand van heeft.
Hoe men het ook keert of wendt, de kardi
nale vraag blijft staan: wie heeft het voor
het zeggen? De kritiek of het publiek? Die
wordt ook niet beantwoord door Stefan Fel-
senthal van NOS-kunst die schrijft: „Ik vind
dat de uitschieters minder zijn geworden. Ik
denk dat de voorzichtigheid, de gezelligheid
en de nieuwe kneuterigheid reden van be
staan hebben in deze maatschappij, maar wij
zijn wel onze eigen staart aan het opvreten".
Walter v.d.Kooi stelt voortgaande vast, dat
de AVRO en de TROS in één seizoen zo on
geveer de hele Nederlandse speelfilmpro-
duktie van de jaren 1960-1970 hebben uitge
zonden. Dat is op zichzelf best leuk, maar
levert geen tv-dramabeleid op. Hij ziet meer
heil in wat de VARA doet. Het zoeken naar
samenwerking met jonge filmers om tot ei
gen produkties te komen, al of niet met
medefinanciering door CRM. De NOS gooit
het trouwens over dezelfde toer. Dat heeft
nog niet bijster veel opgeleverd, maar het is
wel de weg die we moeten gaan.
Jan Keja, de TROS-regisseur die in Ameri
ka al eens een belangrijke prijs voor zijn tv-
werk heeft mogen komen halen, vindt het
volstrekt onjuist om in geval van een falend
tv-spel te kankeren op acteurs, omdat die
teveel schablone van een bepaalde rol tonen
in plaats van een werkelijk iemand in die
omstandigheden. Hij ziet bijvoorbeeld een
dronken man uitgebeeld als een dronkaard,
wat twee heel verschillende typen zijn.
Wanneer zich dat voordoet, vindt hij dat de
oorzaak gezocht moet worden bij de regis
seur. Voor regisseurs en ook schrijvers geldt
volgens hem, dat die te weinig nadenken.
Wat het buitenland presteert, vooral Enge
land en Duitsland, is ook voor ons haalbaar,
zonder meer, zo stelt hij.
Deze opvatting sluit aan bij de kritiek, die
V l door Ton Oliemuller
Walter v.d.Kooi - om maar een voorbeeld te
noemen - heeft op het VARA-tv-spel „Een
kleine verleiding", een film van Olga Mad-
sen, ongeveer de kritiek die wij als de onze
destijds ook op deze plaats afdrukten. Het
gaat in dit spel om een jong meisje in wie de
eerste liefdesgevoelens ontwaken. Zij richt
die op haar grotere broer, omdat zij behalve
een vervelend jongetje geen leeftijdgenoten
heeft in haar omgeving. Het is zaak de ge
voelens van zo'n meisje subtiel te verbeel
den en de sfeer van het verhaal in haar zelf
en haar reacties te zoeken. Dat gebeurde in
deze film niet. Er wordt van alles bijgehaald
om er „van buiten af nog een paar kilo sfeer
tegenaan te gooien", zoals v.d.Kooi dat for
muleert. Daarvoor wordt een verlaten ei
land als lokatie gekozen, een broer tot dra
ger van een damesbladachtige eenzaamheid
gemaakt, een (helpende) moeder afwezig ge
laten in dat gezin en de vader als een vage
man geschetst. Dat is in deze film het dikke
hout waar men planken van zaagt om iets
subtiels over te brengen. Zonder diens naam
geeft Walter v.d.Kooi het gelijk
aan Jan Keja voor wat betreft het zoeken
naar de oorzaak van mislukkingen bij regis
seurs en schrijvers.
Van VPRO's „Beide dames en..." van Jaap
Drupsteen moet v.d.Kooi niets hebben.
..Daar moetje voor in de wieg gelegd zijrven
ik lag fout". Hoe knap Drupsteen, die al
eens de Nipkowschijf voor dit soort werk
verwierf, ook kan werken met de techniek,
als je voornamelijk flauwekul te vertellen
hebt, blijft het flauwekul, ook al is het nog
zo fraai getruct.
Jaap Drupsteen krijgt in het Jaarboek de
kans iets terug te zeggen: „We wisten van
tevoren, dat het een zeepbel was. Als je je er
aan overgeeft en het argeloos ondergaat,
ontstaat er een wonderlijke illusie, als van
een droom met alle verwarring en rare dui
delijkheid die daarbij hoort".
Hans van Manen, de choreograaf van het
Nationale Ballet, krijgt volop gelegenheid
terug te blikken op zijn video-ballet „Live",
dat ook op de televisie werd uitgezonden en
waar velen toch enigszins vreemd tegenaan
hebben zitten kijken. Dit ballet werd ge
maakt voor het Holland Festival en uitge
voerd in het Amsterdamse Carré, dat een
week lang was uitverkocht en waar men op
de laatste avond zelfs driehonderd bezoe
kers heeft moeten weigeren. Aan de hand
van dit gegeven stelt nij vast, dat er een
breed publiek bestaat voor de danskunst. En
dat het grote flauwekul is om te zeggen, dat
je pas van kunst kunt genieten als je er ver
stand van hebt. Hij vindt onbevangenheid
altijd nog een groot goed en juist bij ballet is
dat onbevangen kijken een belangrijke
voorwaarde. Hij heeft lang aan „Live"
gewerkt en dit als ziin kans gezien om iets
met videoballet te doen. Hij heeft gepro
beerd om met twee dansers en een camera
man een intiem, dansgebeuren te maken.
Video werd al werkend een onderdeel van
de dans. niet versierend, maar complete
rend. Hij is dan ook zeker van plan om met
dit werk door te gaan.
Over het cabaret en het andere lichte muze-
werk, dat als kleinkunst wordt omschreven,
laat het Jaarboek gunstige geluiden horen
Er was op dit gebied nogal iets te beleven
In hun kijk daarop vullen twee bekende fi
guren elkaar op gelukkige wijze aan. Her
man van Veen zegt over cabaret, dat dit de
sterkste creatieve stroming in ons land is en
dat een man als Freek de Jonge in zijn
werk absolute cultuur vormt. Ook Koot en
Bie vertegenwoordigen pure Nederlandse
cultuur.
Maar als je Seth Gaaikema er op naleest, is
het helemaal geen kunst om pure cultuur te
maken. Want waar haalt hij zijn inspiratie
vandaan? Wel, naar zijn zeggen bij Mozart,
Tennessee Williams en nog zo wat groten.
En niet het minst bij Jezus „door de practi-
sche manier waarop hij met mensen om
ging. We zitten nu in dezelfde situatie als
toen Hij leefde", zegt Seth.
Scène uit het VARA-tv-spel „Een kleine verleiding", waarin van buiten af veel te grove sfeer werd ingebracht".
scherm
in het
oog
De vraag wat zij liever doet
zingen of acteren heeft Wil
leke Alberti opgelost in een
reeks shows, die zij op KRO
tv brengt, waarvan van
avond de eerste. Zij speelt
hierin nl. een reeks bekende
filmsterren, die zij zowel
zingend als spelend opvoert.
Zij wordt hierin bijgestaan
door diverse collega's, zoals
Corrie van Gorp, Albert
Mol, Rudi Falkenhagen, de
dansgroep van Tommy
Shaw en anderen.
Ned. 1 20.25 uur.
Ivanhoe
Sir Alistair wordt vermoord
omdat hij weigert de hoge be
lasting te betalen. Ivanhoe's
trouwe helper Gurth heeft het
moordwapen, de degen van
Rinaldo, herkend en gaat op
zoek naar de eigenaar.
Ned. I 18.59 uur
Rutger Hauer
Naar aanleiding van zijn rol in
de Belgische film „Een vrouw
tussen hond en wolf" is Rutger
Hauer te gast in het filmpro
gramma „Voor een briefkaart
op de eerste rang".
Ned. I 19.25 uur
Sanford en zoon
Fred wil indruk maken door
het record wakker blijven te
verbeteren.
Ned. I 21.05 uur
Willeke in twee fllmgedaanten. links als diva en rechts als Shirley Temple.
Wat heet beter
In de rubriek „Wat heet be
ter" aandacht voor de para
normale geneeskunde en
maagklachten.
Ned. I 21.55 uur
Harry Belafonte
in Nederland geeft, is vana
vond in „Rondje theater" al
vast een interview met de zan-
Maria Speermalie
Een aantal sterfgevallen in de
tv-serie „Maria Speermalie"
geeft Maria alle touwtjes in
handen. Ned. II 20.27 uur
Rendez-vous
In „Rendez-vous in Holland"
opnamen van een concert van
de Big Band uit Berlijn o.l.v.
de pianist en orkestleider Paul
Kuhn. Reinhardt Mey, Lies-
beth List en Rob de Nijs verle
nen o.a. hun muzikale bijdrage
aan dit programma.
Het praatprogramma van Aad
van den Heuvel, de Alles-is-
anders-show is, zoals men
weet, opgehangen aan de me
dia. En onder de media valt
zowat alles wat er gebeurt.
Er was nog een vinnig
gesprekje tussen
ver Jansma en
van de FC Amsterdam. De
laatste meende dat de reporter
alleen maar hoeft weer te ge
ven wat hij ziet en verder bas
ta. Daar was Jansma het uiter
aard niet mee eens.
Van dit slagveld naar de BVD
is - mediaal gesproken - maar
een stap. Oltmans vertelde
sterke verhalen over benade
ring van journalisten voor het
verrichten van spionagedien
sten, noemde daarbij zelfs man
en paard. En Haasbroek mocht
zijn hart luchten over zijn af
wijzing als directeur bij de
Vara-televisie. Hij deed dat
met minder gram dan men in
zijn omstandigheden zou ver
wachten. Helemaal met de
media te maken had het ge
sprek met Kleijwegt over de
vraag, of men die nazidemon
stratie in Soestduinen, zoals
weergegeven door de Vpro
niet beter had moeten doodz
wijgen. Ook daarover waren
uiteraard uiteenlopende me
ningen. In elk geval waren er
in dit programma zaken die
eerde doodgezwegen hadden
mogen worden.
Achter het nieuws, van de
Vara, zette de standpunten in
zake de nucleaire bewapening
nog eens op een rijtje. Hier
waren de afhouders en uitstel
lers zeker in de meerderheid.
Dat Antillianen en Surinamers
in Nederland niet altijd succes
hebben, ook al krijgen ze gun
stige kritieken, kwamen de
schrijvers Frank Ario en de
filmmaker Pim de la Parra
zondag uitleggen in een pro
gramma, dat op zichzelf een
debuut was, namelijk het eer
ste optreden van Suzanne Piet
als producente voor televisie.
Arion's teleurstelling betrof
zijn eerste roman „Dubbel
spel" en bij Pim de la Parra
was dat zijn film, zijn beste zei
hij, „Wan pipel". Voor de laat
ste was die geringe belangstel
ling een ongelofelijke schok.
Woorden als „discriminatie"
en „afrekening" kwamen op.
Niet zozeer een historische als
een emotionele afrekening
met Nederland. Beiden blaken
er toch te veel aan gebakken,
de schrijver als docent Neder
lands, en de filmer dat hij hier
al twintig jaar woont, om de
breuk definitief te maken.
Arion's afscheid op Schiphol
leek dus geen vaarwel. Hij
heeft hier trouwens zo juist
een nieuwe roman uitge
bracht. Wel wilde hij Antilli
aan blijven als het tot een af
scheiding mocht komen. Pim
had iets soortgelijks in de zin,
volgend jaar veranderen van
domicilie.
Een levendig gesprek met clo
se ups op de juiste momenten,
en een bewijs dat Suzanne Piet
het vak aardig in de vingers
heeft. Bij Cherry Duijns bij de
Vpro kwam het echte leven
weer eens om de hoek. Zulke
echte mensen, geen greintje
namaak. Zie je zelden op de
televisie. Ze gingen naar een
open huisfeest in Lelystad
voor de prijs van vijfentwintig
gulden. Een soort exploitatie
NEDERLAND 1
Nieuws voor slechtho
renden
Sesamstraat
Kortweg (kunst)
Journaal
De avonturen van
Ivanhoe (Rinaldo)
Voor een briefkaart op
de eerste rang, film
quiz
Willeke's filmfestival
Sanford en Zoon (Een
nieuw record)
DUITSLAND 3
WOR
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Cursuj
Duits. 19 Hintar den Schlai
ailen. 19.45 Regionieuws.
20.00 Journaal
20.15 Stadt und
(Parijs
Gesellechaft, afl. 5
de 19de eeuw)
23.20 Journaal
ENGELAND
IS
Journaal
Wat heet beter (Alter
natieve geneeswijzen)
Rondje Theater
NEDERLAND 2
NOS
18.00 Nieuws voor slechtho
renden
iden
Teleac
18.25 Lastechniek, les 3a
NOS
18.55 Journaal
AVRO
18.59 Doctor Snuggles,
jeugdserie
19.05 Toppop
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.27 Maria Speermalie,
afl.6, slot
21.30 Rendez-vous in Hol
land, show
22.30 TeleVizier Magazine
23.15 Cursus assertiviteit,
les 6
NOS
23.35 Journaal
onwida. 19.55 Angela, TV-
21.10 Pai
22.00 Journaal
22J5 Steel Cowboy,
_(19?8) van Harvey
speelfilm
rey Laidman ff
18.40 Flash Gordon's Trip to Mars,
afl.6 (Tree Men of Mars).
19 Grange Hill, afl. 3. 19.2S
A Diary of Britain, afl. 9
(Five Million Pounds at Sta
ke).
20.05 Journaal
20.15 The Magic of Danca, Reflec-
ti'ons by Margot Fonleyn,
afl. 1 (The Scene changes)
21.15 Dana in Concert
22.00 Butterflies, TV-serie
22.30 Horizon (A Touch of Sensiti
vity)
23.20 Firework Fiesta
23.45 Miami Circuit Eleven, TV-se-
rie (A Summing-up)
0.35 Journaal
BELGIE NED. 1 en 2
DUITSLAND 1
18.00 Viel Larm urn Sandy. 18.30
Tip um halb 7. 18.40 Die
Todealawine. 19.15 Hier und
Heute. 19.45 Trick um 4tel
8 (Nick Knatterton).
.11. Actie. 19.40 Mor
gen. 19.45 Journaal.
20.15 Dubbel Dobbel, apelprogram-
21.00 The Cedar Tree, afl. 8 (Fool's
Paradise)
21.50 1001 Brusselse Dagen, docu-
22.40 Journaal
20.00 i
20.15 Buddenbrooka, afl. 4
21.15 Gaaichter Asiena, documen
taire
22.00 SFB en ORF Big Bands
0.30 Journaal
DUITSLAND 2
BELGIE FRANS 1
18.15 Zigzag, spelprogramma. 18.30
Soir, regionieuwe. 19.30
Journaal. 19.55 Voa droits,
Edouard Molina- he
S CinèScope, filmnieuws
I 11.11.11 Actie
BELGIE FRANS 2
ge drie maagden). 19 Jour
naal. 19.30 Disco '79.
20.15 Wie würden Sie entschei
den? (Een harde klap)
21.00 Journaal
21.20 Tilt, TV-film over werk
jongeren
22.55 Journaal
finale (La Bande a Basile).
20.45 Le Géant aux Pieda d'Argile,
TV-spel in dialect
NEDERLAND 1
10.00 School TV
NOS
13.00 Nieuws voor slechtho
renden
14.00 School TV
NEDERLAND 2
DUITSLAND 1
10.00 Journaal, Tagesthemen. 10.25
Journaal. 16.15 Herman»
Hasse, documentaire. 17.
Das Gerucht, jeugdfilm.
17.50 Journaal.
DUITSLAND 2
16.00 Cursus wiskunde. 16.30 Mo»'
saik. 17 Journaal. 17.10
Nachbarkinder, all. 3 (Span
je). 17.40 Die Drehscheibe.
BELGIE NED. 1 en 2
14.00 School TV. 17 School TV.
log 1013). 11.10 spieizoit BELGIE FRANS 1 en 2
HILVERSUM 1
Tuil. 18.30 (S) De Klnderpla-
tenbak. 18.40 (S) De blauwe zaden.
19.02 (S) Tross-country. 20.00 (S) Zo
maar 's avonds. 22.02 (S) TROS - Big
Band Show. NOS 23.02 (S) Met het
oog op morgen. AVRO: 0.02 AVROs
Radlojourn. 0.10 (S) Platenscala. 1.02
(S) One o'clock jump. 2.02 (S)-
AVRO's Service Station. 6.02 (S)
AVRO: Muz. en verkeersinform.
HILVERSUM 2
18.00 (S) I
Woord. (19.00 NCRV-Leerhuis. 19.15
eigen tijd. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3
leder heel uur nieuws. NOS 18.03 (S)
De avondspits. met de nationale hit
parade. AVRO 19.02 (S) Franse nieu-
19.30 (S) Folk live. 20.02 (S)'
(NOS: leder heel uur nws.).
(7.03 AVRO s Radiojourn.
8.03 AVRO's Radiojourn.).
mento. 10.02 De zandbankshow.
10.10 (S-M) Arbeidsvitaminen. 11.02
Polletje Piekhaar, radio-feuilleton.
11.30 (S) Rondom l
INFO Nws j KR0. 8 3o Nws 8 36
Licht orkest. 8.50 Postbus
900. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10
Waterstanden. 9.15 Scheepspraat.
9.20 De letter M. 10.30 Ouder worden
we allemaal. 11.00 Ik sta hier niet
de banken te praten. 11.30 Ra-
t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws.
12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal.
13.30 Lange vingers. NOS: 14.30-
Open School. KRO: 15.15 Opvoeden!
In geloven. 15.30 Geen verboden
gang. 16.30 Het praatprogr. 17.24
Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echo.
gWrp-TfU (NOS: leder heel uur
VARA: 7.02 (S) Gesode-
meurders. 8.30 (S) Holland
PJP. ze zeggen. 10.30 (S) Ty-
pisch Jansen11.30 (S) VA-
RA's zoekplaat|e. 13.30 (Sj
Spltsbeeld. 15.30 (S) Popkrant. 16.30
(S) Beton.
ERBÜS NOS: 7.00 Nws. TROS: 7.02
(S) Capriccio. 9.00 Nws.
9.02 (S) Kerkorgelconcert.
9 30 Van heinde en ver-
re. 10.00 (S) Opus tien tol
twaalf. 12.00 Nws. 12.02 (S)
Specialiteiten a la carte: verzoekpla-
tenprogr. 13.00 (S) De meest ver
kochte Klassieke Tien. 13.30 (S) Ko
ren - Korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S)
De hoge C: cultureel progr. 14
Guitariteiten. 15.00-17.00 (S) Belcan-