Joop Visser zet paralympics
amusementspark op poten
Prijswinnaars
kleurwedstrijd
in Waag beloond
Salonm uziek
op zijn
best
In de ban van
Bart Stuyf
Bob Rigter komt naar Jazz on Sunday
Opening gastenverblijf
International House
STAD/ REGIO
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 1 NOVEMBER 1979 PAGINA 5
Jazz on Sunday, het
succesvolle promotiekader
in. Leiden van een aan de
oevers van de Mississippi
tot wasdom gebrachte
uitdrukking van
Diepmenselijke Muziek, zet
het aanbieden van de beste
verschijningsvormen op dit
gebied voort. Jazz op
zondag heeft al enkele
malen de spijker op de kop
geslagen en de promotors
zijn van plan dit te blijven
doen. Individuele
muzikanten vinden in het
restaurant van Hans
Menken, met verfrissend
uitzicht op de
zwemaccommodatie van het
Vijf Meibad aan de
Boshuizerlaan, een geheid
onderdak voor hun
gezamenlijke, meestal
geïmproviseerde prestaties.
Het blijft de moeite van het
aankondigen waard, met
die Jazz on Sunday, een
uitstekend alternatief voor
het koffiedrinken bij
vrienden of magen na de
laatste mis van kwart over
twaalf.
We mogen nu - op
voordracht van ijverende
Henny Kwik - weer een
groep annonceren die
zondag 4 november (nadat
de Taptade tot rust is
gekomen) in Leiden furore
zou willen maken. Het is
„Scales" van harte gegund.
„Scales" (misschien op te
vatten als „toonladders")
komt optreden onder
leiding van Bob Rigter. De
eerste aanblazingen
beginnen om kwart over
twee, komende
zondagmiddag. Enige
informatie - want wat doen
we in hemelsnaam zonder
informatie tegenwoordig -
over het doen en eventuele
laten van de Scales -
bezetting. Daar is dan Bob
Rigter, tenor - en
baritonsaxofoon. Speelde in
de jaren vijftig in het sextet
van Hein van der Gaag.
Als volgend jaar, bij leven
en welzijn, half juni bij
Arnhem de Paralympics
worden gehouden, zal men
zich kunnen vermaken op
een decoratief wereldje, dat
door een Leidenaar op
poten is gezet. Dat betekent:
voor 99, 9 procent is het
zeker dat reclameman Joop
Visser een „reuzenslag"
slaat op de olympische
spelen voor gehandicapten
die van 21 juni tot 5 juli in
het Veluwse afgedraaid
worden. Joop, de tekenende
man achter de Rijnsburgse
corso's, de 3
oktoberoptochten,
allerhande standbouw, met
de jolige ideeën en „het
wordt nog veel mooier" -
voorspellingen, staat bijna
op z'n achterste benen,
maar dan van
opgewondenheid. De
tekeningen liggen al klaar,
„alleen nog wat dingetjes
afronden, maar de comité -
leden zijn al enthousiast",
vertelde Visser me. Hij wil
vóór z'n afscheid van de
business (begin volgend jaar
wordt hij 65 en daarna wil
hij minder zijn voorhoofd
afvegen) nog een keer de
grote blitz maken. Eerst een
glas volle melk, daarna start
hij: „Bij die spelen komt een
soortement van pretpark,
waar van alles te zien zal
zijn. Recreatie en
amusement voor het vertier
van deelnemers en publiek.
Ik zit op een goeie stoel op
het moment; het is zo goed
als zeker* dat 't doorgaat".
Op tekening ziet Joop
Visser de opzet al vóór zich:
„het wordt een groot dorp,
een echt ouderwets
Hollands dorp, een beetje
oud - Hollands ook. Denk
maar bijvoorbeeld aan een
kerkplein met kraampjes er
huisjes eromheen; een
muziektent, een park met
bloemen en planten,
bruggetjes, een vijver,
Dat is mooi werk voor Joop,
nietwaar Via een
bierbrouwerij kwam het
comité met mij in contact.
Ze hadden de huisjes gezien
die ik een paar jaar geleden
voor de Leidato heb
gemaakt. Je kent ze wel, die
dingen. Leuke geveltjes,
Zoiets wilden ze daar in
Arnhem ook wel hebben.
Men verwacht er dagelijks
maar het werden er minder.
Misschien worden het er 25.
000. Doet er niet toe. Dat
dorp zal best wel trekken".
Joop glimt. „Laat ik eerlijk
wezen: zoiets krijgt een
reclamebureau niet gauw in
handen. IK ben er erg groos
mee. Dat mag je gerust wel
weten". Nou, we weten er
alles van. Visser heeft meer
voor dergelijke vuren
gestaan en dan schoot al dat
houtwerk, fris geschilderd,
in een pure artistieke
conceptie omhoog als in een
sprookje. Joop glimt van
voldoening en slaat zich op
de knieën. „Volgende week
zullen ze de knoop
doorhakken en kan ik gaan
beginnen. Dat wordt een
winterlang werk. Ik loop
hier in Leiden met elf man
rond en daar moet je werk
voor hebben. Niet te klagen,
hoor; voor volgend jaar zit
ik al helemaal vol, mag je
best weten. Het zal m'n
afscheidswerk worden, voor
ik ermee kap. Hoewel, de
zaterdag vóór Pinksteren
heb ik weer het
Rotterdamse bloemencorso,
en daarna zijn er weer het
Flora corso, de Leidato en
de 3 oktoberoptocht.
Ophouden Nou ja, ik moet
ook wat aan de jongeren
kunnen overlaten. En alle
klanten zijn tevreden. Dat
is belangrijk vandaag de
dag; ik zal het maar eerlijk
zeggen".
Het dorp, dat Joop Visser
denkt te kunnen gaan
bouwen, krijgt het
bodemaanzien van twee
voetbalvelden achter elkaar
gelegd. Nou, daar kun je
een boel lol op maken, op
oud - Hollandse grondslag.
Die huisjes van Joop zijn
toch maar fijn niet weg
Kreeg er tabak van en
stopte van '56 tot '73 met
publiekelijk muziek maken.
Maar echt bloed
verloochent zich niet, want
tijdens het waarlijk
historische concert van de
grote Ben Webster in het
Leidse café De Twee
Spieghels (niet lang daarna
stierf jazzman Webster)
nodigde Ben Bob Rigter uit
om enkele „chorussen" op
zijn instrument te spelen.
Nou, Bob was zijn verleden
en techniek nog niet
vergeten; dat bleek toen
wel. Diezelfde week nog
kocht Rigter een goed
instrument en ging weer
studeren. In 1977 kreeg hij
de trofee voor de „session
musicus van het jaar",
ingesteld door de Haarlemse
Jazz Club, die kortgeleden
nog haar 30 - jarig bestaan
vierde en still going strong
terugkerend thema, zijn
niet tevergeefs geweest. Bob
Rigter neemt in het kielzog
van „Scales" nog drie
solistische grappenmakers
met zich mee. Elbert
Raadsen, piano, begon als
popmuzikant. Uitstekend.
Maar hij bezit in elk geval
de gave om zonder een
instrument aan te raken de
akkoorden die hij hoort
meteen te noteren. Een glas
prik daarbij is al
inspirerend genoeg. Dan
heb je Hans Beun; waarlijk
geen haas op de drums.
Hans speelt, evenals de
andere mensen van
„Scales", louter voor zijn
plezier, maar ingewijden
zien hem zonder meer als
één van de, beste
drummerboys in ons land.
Simon Planting, tenslotte,
wordt gepresenteerd als
„een snel rijzende ster" aan
het jazzy firmament. Hij
bestond het anderhalf jaar
geleden nog pop op gitaar,
pardon guitar, te spelen en
had toen nog geen bas van
z'n leven aangeraakt. Nu is
hij bassist, studeert bij 't
leven en maakt met de drie
andere makkers „Scales"
tot een hecht kwartet.
„Scales" is niet zomaar wat.
Onlangs, bij een „Riverboat
Cruise" (denk maar aan een
tochtje langs de Rijn), kreeg
„Scales", die toen tegen tien
andere orkesten m^est
opspelen, een bepaald erg
lovende pers voor haar
optreden. De groep is
ontstaan op het podium van
de Haarlemse Jazz Club.
Omdat „Scales" al in de
proefperiode van Jazz on
Sunday tot opgetogenheid
wist te bewegen, heeft het
bestuur van de Leidse jazz -
animeerclub op veelvuldig
verzoek de groep
andermaal uitgenodigd,
naar de Boshuizerlaan te
komen.
1 *■>--
tA,
Zo ziet Joop Visser het „zij - aanzicht" van een paviljoen, zoals dat op het
amusementspark van de Paralympics, met andere ontwerpen, moet komen te
staan.
geweest. De fantasierijke
tekeningen leven bereids
van de voorpret, met
vliegende vanen
van „alle deelnemende
landen" aan de
Paralympics; de terrasjes e
zitjes staan er al op
vertierzoekenden te
wachten en er loopt al
iemand over het houten
bruggetje over een vijver,
waar je ook best omheen
zou kunnen lopen. Een
prima entourage voor een
natje en een droogje op ee
dag vol paralympicse
spanning.
Schiphol-
loop om
Haarlem
mermeer
LEIDEN Ruim 150 at
leten, waaronder tien lo
pers uit België, hebben
zich ingeschreven voor
de Schipholloop die zon
dag voor de tweede keer
van start gaat. Deze op
een na grootste hard
loopwedstrijd in Neder
land heeft een afstand
van 62 kilometer en het
traject voert de lopers
rondom de Haarlemmer
meer. De organisatie van
deze atletiekwedstrijd is
in handen van AV Hol
land. x
Om negen uur wordt ge
start bij het sportcomplex
De Elzenhof van de luch-
thavensport- en ontspan
ningsvereniging Airsport,
gelegen aan de dienstweg
tussen Schiphol-Centrum
en Schiphol-Oost. Vandaar
gaan de lopers naar Bad
hoevedorp, naar de Ring
vaart om de Haarlemmer
meer, die zij een keer in
zijn geheel zullen aflopen.
Rond half twaalf worden
de eerste atleten aan de fi
nish op de Elzenhof ver
wacht.
De lopers hebben voor
deze Schipholloop maxi
maal zes uur en een kwar
tier. Ko van der Weijden,
de winnaar van vorig jaar,
legde deze afstand af in
een tijd van drie uur en
drieënveertig minuten.
Strandloop
In samenwerking met De
Bataven houdt Swifttoer
een strandloop. Dit atle-
tiek-evenement vindt zon
dag in Noordwijk plaats.
De start is om elf uur ge-
filand, de startplaats is ge-
egen tegenover de Noord-
ijkse vuurtoren.
Deelnemers kunnen kie
zen uit twee afstanden:
vijf en tien kilometer.
Kinderen tot vijftien jaar
betalen een rijksdaalder
inschrijfkosten, atleten
vanaf vijftien jaar zijn
3,50 verschuldigd.
Inlichtingen bij W.Edink,
Adegeest 11, Leiderdorp.
071-895297.
.LEIDEN Een groot aantal jeugdige deel
nemers aan de kleurwedstrijd rond het the
ma „Optocht", die dit jaar door de 3-October
Vereeniging was georganiseerd, is gisteren
in het Waaggebouw beloond voor zijn artis
tieke prestaties. Met potlood, kleurstift en
krijt hebben tientallen Leidse kinderen in
de leeftijd van 3 tot 12 jaar hun fantasie op
de kleurplaat kunnen vereeuwigen. Onder
de inzendingen was de jury zelfs een bijdra
ge tegengekomen van een 69-jarige dame,
die zich nog jong genoeg voelde om een
kansje te wagen. Zij kwam jammer genoeg
niet in aanmerking voor een prijsje, hoewel
haar enthousiame om mee te doen door een
ieder natuurlijk werd gewaardeerd.
Tussen de honderden inzendingen, de een nog
mooier dan de ander, waren ook een paar
exemplaren opgedoken waar de hulp van vader
of moeder onmiskenbaar in aan te wijzen was.
Ook voor deze categorie viel er weinig te ver
dienen. Sommige deelnemertjes werd evenwel
door dé jury het voordeel van de twijfel gegund
en zij deden dus gewoon mee. In het Waagge
bouw waar nog t-ot 10 november de tentoonstel
ling „Triënnale" (met werk van 51 Leidse kun
stenaars) is te bezichtigen, werden de
jes met hun leuke kleurplaten gefeliciteerd. Uit
handen van jury-voorzitter oom Hans, („zo mo
gen jullie mij vanmiddag wel noemen") bijge
staan door tante Kiki en tante Maria, ontvingen
alle deelnemers een cadeautje: iets om mee te
tekenen.
Prij
swin naars
In de leeftijdsgroep van 3 tot 4 jaar werden res
pectievelijk eerste, tweede en derde prijswin-,
naar in de serie potloodtekeningen: Loesje van
den Heuvel, Ellen Jagtman en Anja Caspers.
Viltstift: Sabine Gerbrands, Wyke Smit en
Kristel Passchier. Leeftijdsgroep 5 en 6 jaar met
potlood: Wessel Gans, Iman Eldini en Karin
v.d. Heiden. Viltstift: Engele Pelgrim, Sandra
van Schaik en Rob Hagen. De groep van 7 en 8
jaar met potlood: Marcel van Veen, Arienne
van den Dries en Marjolein Bol. Viltstift: Lucas
Zandvliet, Sandra Prins en Monique van Duin.
Leeftijdsgroep 9 en 12 jaar met potlood: Pauline
Akkerman, Paulien Engels en Caroline Rijns
burger. Viltstift: Ingrid Kunne, Jacintha v.d.
Nat en Monique van Duin. Bijzonder inzendin
gen: De 11-jarige Carla Teske („ik ben ziek ge
weest, ik kon niet naar de op toch kijken",
deelde zij op de tekening mee), Friso Versluijs
en Myrthe Versluis.
De 3-jarige Loesje van den Heuvel werd de eerste prijs-
winnares van de jongste deelnemertjes uit de categorie
kleurpotloden.
LEIDEN Het soort amu
sementsmuziek dat een
eeuw of twee geleden in
Frankrijk ontstond werd
onder de naam „salonmu-
ziek" al snel een populair en
vooral in de negentiende
eeuw veel beoefend genre.
Het woord salonmuziek
heeft ook tegenwoordig nog
een pejoratieve gevoelswaar
de, maar zoals we gistera
vond in de Kapelzaal van
K&O mochten horen gedeel
telijk ten onrechte.
Weliswaar levert het genre
vaak zoetelijke en zelfs wel
„geparfumeerde" muziek, ook
tijdens de bloeiperiode werd
van veel stukken het waarde
volle al ingezien. In de salonli
teratuur wordt veelal geschre
ven voor. piano alleen of piano
1 solostem. De muziek
recentste rijksdaalder-
vormde daar geen uit
zondering op. Het programma
voor fluit en piano dat Froukje
Wiebenga en Ben Hurrel-
brinck brachten onderscheidt
zich in zoverre van de meeste
andere in deze muzieksoort
daarin dat de erkende compo
nisten nauwelijks voor deze
combinatie schreven, zodat de
fluitisten zelf maar aan het
werk togen en met succes.
Tulou die zijn Grand solo's
schreef' als eindexamenstuk
ken voor zijn conservatorium
maar vooral Gaubert, Taf-
fanel en Benjamin Godard (in
de toegift), hebben muziek ge
schreven die de fluit in haar
volle glorie laat horen" maar
die ook niet van zeggings
kracht gespeend is. Maar de
belangrijkste oorzaak van het
welslagen van deze muzikale
soirée was natuurlijk de ver
tolking, die we niet schromen
subliem te noemen. Beide mu
sici vielen op door hun prach
tige toonvorming. De zorgvul
dig, doordacht en vlekkeloos
begeleidende pianist vond een
soliste aan zijn zijde met wer
kelijk grip op materie en geest
van deze muziek; niet verwon
derlijk als we weten dat ze via
Moyx nog kennis heeft kun
de componisten zelf.
Afzonderlijk onderscheidden
de concerterenden zich nog
door een heldere inleiding
(FW) en zeer afgewogen, gea
cheveerd piano(solo) spel (BH).
ARIE DE RU
LEIDEN De komst van de
bewegingstheatergroep Bart
Stuyf op 31 oktober, 1 en 2 no
vember, heeft voor enige be
roering gezorgd bij de ge
meentelijke instanties. Noch
de Schouwburg noch het LAK
bleken geschikte ruimte te
kunnen bieden, zodat de voor
stellingen plaats vinden in
het Rijnlands lyceum te
Oegstgeest. Niet geheel naar
de zin van de gemeente Lei
den, die LAK en Schouwburg
subsidieert, want buiten de ge
meentelijke grenzen.
Over technische kwesties wil
ik niet redetwisten, maar ik
ben het volkomen eens met de
beide theaters dat Bart Stuyf
aan de Leidse - en eventueel
Oegstgeestse - bevolking ge
toond moet kunnen worden.
De groep heeft zich in haar
productie „Kluft" laten inspi
reren door de mogelijkheden
van hellende en horizontale
vlakken, en vlakken die naar
believen schuin of recht wor
den. Binnen dit decor bewegen
zich de zes spelers op een ma
nier waaruit blijkt dat zij zeer
getraind zijn in diverse dans
en bewegingstechnieken. Op
de muziek ontstaan beweging
spatronen, die schijnbaar
moeiteloos uitgevoerd worden,
maar waaraan grote lichaams-
beheersing ten grondslag ligt.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
LEIDEN Mevrouw Teeuw, initiatief
neemster van het International House van
de Leidse Universiteit aan het Rapenburg 6
opende gistermiddag het nieuwe gastenver
blijf van dit doorgangshuis door middel van
het ontsteken van kaarsen in een aantal
pompoenen in een bloemstuk.Het Internati
onal House, dat op 31 oktober 1975 officiëel
werd geopend fungeert als ontmoetingscen
trum voor buitenlandse en Nederlandse
medewerkers en studenten aan de Leidse
Universiteit en tevens als dienstverlening
scentrum voor de buitenlandse mede
werkers.
De oprichting van het Leidse International
House betp' ende indertijd een primeur voor
Nederlar Sindsdien zijn er veel initiatieven
ontplooid, er worden onder meer talencursus
sen en kooklessen gegeven en discussiebijeen
komsten gehouden. Voorts worden er speciale
evenementen georganiseerd zoals tekenlessen
voor kinderen, film- en muziekavonden en
éénmaal in d'e maand een internationale maal
tijd.
Het gastenverblijf is bestemd voor buitenlandse
gasten, zoweel medewerkers als studenten. Het
verblijf bestaat uit vier éénpersoonskamers, ze
ven éen a tweepersoonskamers en een klein ge
zinsappartement. Tot de faciliteiten behoren
centraal gesitueerde douches en toiletten, een
ontbijtkamer voor het prepareren van een ei
gen ontbijt, televisieruimte,zit- en leeskamer,
café, een tafeltenniskamer enzovoorts. De prij
zen variëren van vijftien tot veertig gulden per
nacht en men verblijft er in de regel niet langer
dan een maand, soms slechts één etmaal.
Bijna in slow motion worden
de bewegingen uitgevoerd,
met een incidentele versnel
ling wanneer men in het spel
de niveauverschillen over
brugt. Op een gegeven mo
ment worden de handelingen
ronduit acrobatisch, zij het dat
ze nog met schijnbaar gemak
worden uitgevoerd. De been
beschermers blijken dan ook
niet alleen decoratief, maar
ook fuctioneel te zijn.
De voorstelling bestaat niet al
leen uit het vormen van mooie
patronen; in sommige frag
menten wordt ook enige bete
kenis gelegd, zoals de drie fa
sen waarin een vriendschap-
s/liefdesverhouding kan ver
keren. Deze inhoudelijke
vorm is echter niet van grote
betekenis in het gehele stuk.
Ook is in enkele stukjes on
miskenbaar enige humor aan
wezig, hoewel ook die weer
ondergeschikt blijft aan het
bewegen. Het decor is door
zijn mogelijkheden indruk
wekkend, maar nog niet alle
mogelijkheden zijn uitgebuit.
Zo had er meer gedaan kun
nen worden met het bewegen
der vlakken.
Bart Stuyf is een groep die ge
bruik maakt van dans- en
acrobatiek-technieken, maar
geen pure dans- of acrobatiek-
voorstelling brengt. De spelers
bewegen op gestileerde wijze,
en wel op een manier die de
toeschouwer zowel boeit als
verbijstert.
Jacqueline Mahieu
Geen
verwijdering
uit internaten bij
te late betaling
DEN HAAG (ANP) In
schriftelijke vragen aan
staatssecretaris Hermes van
onderwijs heeft de Tweede
Kamer duidelijk gemaakt
niet akkoord te gaan met
het verwijderen van kinde
ren van schippers en kermi
sexploitanten uit internaten
als er voor hen te laat be
taald wordt.
Kamerleden van CDA, VVD,
PvdA, D'66 en SGP vragen
zich af of het wel verantwoord
is de onderwijsmogelijkheden
van deze kinderen in het ge
ding te brengen. Zij willen dat
een circulaire hierover ter
stond wordt ingetrokken in af
wachting van overleg tussen
de betrokkenen en de Karrer.