Joop van Kralingen in De Lakenhal GETIff? Griezelen in de ruimte „De Drie Haringen" Tekeningen en plastieken in galerie De Sluis STuo,oMaria Braun als der van Fassbinder verder Café met een verleden „Week van de zee" Deze week in de bioscopen LIDO 1: Aliën (16) met Tom Skerritt en Sigour- ney Weaver. Regie Ridley Scott. Ook al speelt Ridley Scott's film „Alien" zi'ch geheel af aan boord van een ruimteschip, het is meer een echte griezelt hriller dan science fiction. Indien de film de toe schouwer een boodschap wil meegeven, luidt die „Haal nooit eieren op een andere planeet, je weet niet wat je in huis krijgt." Want met zo'n ei van een verder uitgestorven pla neet begint de ellende voor de zeven ruimtevaarders van de „Nostromo", die volgens het gegeven van de tien kleine negertjes een voor een het slachtof fer worden van het „mon ster" dat zij aan boord hebben gehaald. Zo van „en toen.waren er nog "zes, en toen waren er nog vijf enz. enz.". Ridlèy Scott introduceert ons eerst de zeven ruimte vaarders, vijf mannen' en twee vrouwen, die kennelijk al een hele tijd in een twee dehands ruimteschip door het heelal zwerven met een computor als enig 'contact met „moeder" Aarde. Ze zijn knap op elkaar uitgekeken en als ze op de terugweg de opdracht krijgen om een on derzoek in te stellen naar noodsignalen van een onbe kende planeet, wordt déze extra opdracht beslist niet niet geestdrift begroet. De planeet blijkt uitgestor ven op een paar vreemd soortige eieren na, waarvan er een uitkomt en „de i'n— houd" zich als een kreef tachtig schepsel vastklampt in het gezicht van een der astronauten. Eenmaal terug aan boord is de ellende niet meer te overzien. Het wezen kan zich in het' lichaam van 'zijn slachtoffer verplaatsen",. om ziph vervolgens met ge weld een uitweg te banen en .dan'van de consternatie ge bruik makend piepend te verdwijnen om even later flink gegroeid een volgend- slachtoffer uit te 'kiezen. Ridley Scott strooit kwistig met shockeffecten", al zijn er enkele - zoals die van de rode kater - 'wel lang van te voren voorspelbaar. Te oordelen echter, haar de reacties van de naast mij ge zeten onbekende dame, die gedurende de voorstelling tijdens de Filmweek Arn hem mijn arm bont en blauw kneep, toch wel', een film voor mensen met sterke zenuwen. In zo'n griezelfilm, waar de afdeling speciale effecten zich naar hartelust heeft mo gen uitleven, zijn de acteer prestaties van mjnder be lang. Tocb weet Ridley Scott onder het motto, dat het hier om een particuliere, onder neming gaat en de missie dus niet wordt uitgevoerd door van te voren met zorg gelecteerd legerteam,' een fraai bijeengeraapt stelletje ruimtevaarders ten tonele te voeren. Yaphet Kotto, de grote tegenstander van Ro ger Moore's James Bond in „Live and let die", speelt nu een om een. bonus zanikende neger, Ian Holm is een ijs koude wetenschapsman, die als een robot reageert en in dit gezelschap worden zelfs de dames Sigourney Weaver en Veronica Cartwright bij na aannemelijk. Wie zich eens anderhalf uur lang flink de stuipen op het lijf wil laten jagen kan bij „Aliën" terecht, de echte science fiction-liefhebber zal dit monster uit de ruimte meer sceptisch bekijken. MILO Hanna Schygulla. Regie: Wirtschafswunder Rainer Werner Fassbin- Regisseur Rainer Werner Fassbinder is een fascine rend fenomeen. Zijn films hebben altijd tegen de ha ren van de conventie iiige- streken, ook 'al wat de moedwillig ongeacheveer de technische kant ervan betreft. Ondanks de vracht aan films die hij sinds 1969 gemaakt heeft blijkt Fassbinder verrassen. Via de. pure mooifilmerij van „Despair" met Dirk Bo- garde, nu weer met „Die Ehe der Maria BraUn", een intrigerend w.erkstuk met zijn vriendin Hanna Schy gulla in de hoofdrol. Die Maria Braun trouwt aan het. eind van de oorlog, ter wijl het Standesamt boven Hannah Schygulla is zich te buiten gegaan aan de drank. haar .hoofd instort. Symbo lisch, zoals eigenlijk Fassbin- ders film helemaal symbool is. Dat huwelijk duurt een dag, echtgenoot Hermann verdwijnt naar het front om riiet terug te keren en Maria moet een nieuw, eigen leven ;op gaan bouwen. Dat doet ze via een verhouding met een Amerikaanse soldaat en la ter als pure zakenvrouw in eeh nieuwe verhouding met een industrieel met wie ze het bed niet deelt. Ze is kei hard realistisch, doordron gen van het feit dat zij het móet maken, maar tegelij kertijd trouw aan de droom van dat korte huwelijk. Haar man is weliswaar in middels teruggekeerd, maar voor haór in de gevangenis beland. Maria blijft hem trouw tot het huwelijk weer waarheid moet worden en ze, al dan niet moedwillig, sterft. Mria's leven staat voor het cynische Wirt-. schaftwunder van Duitsland na de oorlog, maar tegelij kertijd is het een perfect me lodrama met een bijzonder knappe sfeertekening. Zeer de,moeite waard. BERT JANSMA CAMERA China town (16) Reprise van een prima' detective van Polangki met Jack Nicholson en Faye Du- naway. (Eerste week) LUXOR Gejaagd door de wind (12) Kwaliteitspro- dukt uit de oude doos. Met onder meer Clark Gable, (reprise). LIDO II Grijpstra en de Gier (12) Nationale speel film die een oer-Amster- damse sfeer ademt. Met een uitblinkende Rijk de Gooyer en Rutger Hauer. (zesde week) Llbo III I never promi sed you a rose-garden (16) Knap verfilmde genezing van een psychisch gestoord meisje naar een autobiogra- Kralingèn bij elkaar te zien., Daartoe is de beneden zaal van het museum ingericht. Van Kralingen werd in 1919 in Den Haag geboren en bezocht de Koninklijke Academie. Sinds iè tijd heeft hij in Leiden en Den Haag gewoond en gewerkt, maar ook nog acht jaar in Zuid-Frankrijk en een jaar in Californië. De kunstenaarsloopbaan van Joop van Kralingen begon in 1946, het jaar dat hij de academie verliet. De expositie toont werk vanaf de begintijd tot heden. Bij de. meeste kunste naars verandert de stijl enigszins in de loop der ja ren; Van Kralingen heeft zijn stijl 33 jaar lang on veranderd gelaten. Hij bleef trouw aan zijn eigen wijze van strakke en gereduceerde vormgeving. De nieuwe stromingen en moderne opvattingen binnen fie van schrijfster Hannah Green (zevende week) TRIANON Kort Ameri kaans (16) Brave verfilming van het beroemde boek van Jan Wolkers met sterk ac teerwerk van Derek de Lint. De film speelt in Leiden tij dens de Tweede Wereldoor log en is daarom alleen al een aanbeveling waard. (derde week) REX Josephine Mutzen- bacher deel II (16) zwakke sexfilm. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Kort Ame rikaans (16) Zie Trianon (derde week) EUROCINEMA II (Al phen)Grijpstra en de Gier (12) zie Lido II EUROCINEMA III (Alphen) Histoire d'O (16) Soft porno uit de Franse school. EUROCINEMA IV (Alphen) The warriors (16) Pittige film over een jeugdbende in New York die wordt be dreigd. Vol stevige kloppar tijen en achtervolgingen waarbij de ondergrondse een belangrijke rol speelt. LEIDEN De meeste mensen zul len wel eens een beeld of een mo zaïek van Joop van Kralingen zijn tegengekomen, want deze Leidse kunstenaar heeft al vele opdrach ten voor openbare gebouwen, plei nen en dergelijke uitgevoerd in Leiden, Den Haag en Noordwijk. Stedelijk museum de Lakenhal biedt vanaf van daag tot en met 9 december de mogelijkheid om eens wat meer beelden en mozaïeken van Joop van Eierenzoeken op een vreemde planeet. Het begin van alle ellende in de griezelt hriller ,,Alën". Café Billard „De Drie Haringen" Middelstesteeg 61 (hoek 2e Groenesteeg), Leiden Open: alle dagen van de week van 's middags drie uur tot de gebruikelijke sluitingstijden van een of twee uur na middernacht. de beeldhouwkunst hebben hem onberoerd gelateri- .Het werk van Van Kralingenis figuratief, duidelijk herkenbaar als bijvoorbeeld een fluitspeler, een zit tende vrouw of een jongetje. Vaak zit er toch iets meer achter, verhevenheid, plechtstatigheid of hu mor. De beelden geven vorm aan een bepaalde emotié of gedachtengang. Dat geldt ook voor de figuren in de mozaïeken van Joop van Kralingen. Opvallend bij deze techniek is de veelheid van materialen die de kunstenaar ge bruikt. dat variëert van mozaïeksteentjes tot scher ven van serviesgoed en bierflesjes. Hiermee bereikt hij een levendig effect. Het museum is dagelijks van 10 tot 17'uur geopend, op zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. De expositie brengt enkele aspecten van „de zee" in beeld: de vervuiling van het zeewater, het gevaar van overbevissing en de gevol gen daarvan en de zee als transportweg. Het materiaal voor de tentoonstelling is af komstig van het Rijksmu seum voor Natuurlijke His torie te Leiden, de Marine Voorlichtingsdienst en het Maritiem Instituut te Rotter dam. De tentdonstelling is vanaf dinsdagavond 30 okto ber 20 uur tot en met zondag 4 november te bezichtigen. De officiële opening van de week van de zee heeft plaats op dinsdagavond 30 oktober te 19.45 uur door burgemees-, ter Mr. K. Staab. Die avond zal-ook een lezing worden gehouden door Prof. Dr. H. Berkhof, hoogleraar te Lei den. Hij spreekt over „Rent meesterschap, of de verant woordelijkheid van de mens ten opzichte van de hem om ringende natuur." Strijkkwartet in Groene Kerkje Café „De Drie Haringen", ook wel bekend als café „Put", bestaat ruim tachtig jaar. Deze zaak is nu wat je noemt een echt bruin café van het type huiskamer, destijds op snit gemaakt voor de arbeidersklasse en na al die jaren als zodanig nogsteeds her kenbaar. Het kroegje bukt zwaar onder de monumentenzorg, een zorg die overigens minder zwaar drukt dan alle andere aardse zorgen, die hier in de loop der tijd door*de clientele ampel zijn besproken en de revue hebben gepasseerd. Pruimen Oud-kastelein, de gepensioeneerde zeventi ger W.F. van Putten (ome Wim), weet daar na 30 jaar ervaring vanachter de tap uit voerig over te vertellen: „In die tijd en dan praat ik over de twintiger jaren toen mijn moeder hier nog stond, was dit een café waar uitsluitend fabrieksarbeiders kwa men. Je had hier toen nog twee conserven- fabrieken in de buurt staan, onder andere die van Tieleman en Dros. Je kan wel zeg gen dat iedereen die daar werkte en bij ons een borrel kwam halen verslaafd aan de al cohol was. Destijds kostte een maatje jene ver negen cent en „een halfje bij" (het eer ste glaasje dat bij werd geschonken - p.v.) vijf cent. Een liter jenever kostte 90 cent. Je kon dus voor weinig geld goed bezopen worden, hoewel het geld in die tijd natuur lijk stukken minder waard was. Alle kerels van vroeger hadden de gewoonte te prui men. Als ze een slok jenever namen dan haalden ze eerst de pruim uit de mond en spogen in de speciaal daarvoor op de grond geplaatste zaagsel bakken. Hele weeklonen werden er bij ons doorheengejaagd, armoe was troef, men zocht zijn afleiding in de al cohol. Soms werd er hier een omzet ge haald van 200 liter jenever per week. Het was echt een hongertijd in Leiden. Het ver haal gaat dan ook dat de eerste man van mijn moeder dit café gekocht heeft voor een tonnetje haringen: Of dat wpar is, ben ik nooit te weten gekomen. De oude Van Putten herinnert zich de Leidse politie, toen nog dienders genoemd heel goed. Ook de sterke arm liet de greep op de wet in de prénatale crisisjaren nog wel 'eens verslappen. Vooral als er van wege het overscheiden van het sluitingsuur opge treden moest worden en dat met het schen ken van een paar gratis neuten kon worden afgewenteld. Van Putten: „De agenten zo pen als een ketter. Je kocht ze gewoon om met een borreltje. Ach, voor hun was het ook een rot tijd. Het is nou wel een stuk veranderd. Wat vroeger kon, kan nu abso luut niet meer. Een bruin café als dit heeft zoveel meegemaakt. Het was soms hollen of stilstaan. En dan nog denk je, wat heb je na zoveel ervaring eigenlijk overgehouden aan kennis? Niets, alleen dat beetje ervaring. Een bruin café is net een bioscoop, je ziet bijna iedere dag een andere film. Grammofoon De tijd van de zaagselbakken, palen ijs in. plaats van een koelkast, een open Middel stegracht, zo breed als een stoep, waar je voor een weddenschap wel even over zou springen, maar dan kwam er net een fietser aan, mevrouw de Hoed die voor de buurt poffertjes bakte en een grammofoon had met een slinger waar iedereen aan verslin gerd was, vooral late feestvierders die op de dichtstbijzijnde brug met de geleende pla tenspeler liedjes zaten te zingen, waaraan de politie immer zijn steentje bijdroeg en zich met bier liet paaien. Volgens ome Wim waren er in de buurt 16 van dat soort brug gen, waar 's avonds altijd wel wat te bele ven viel en waar de burgerij samen met de Hermandad toch nog iets van haar miezerig bestaan wist te brouwen. „De Drie Haringen" is thans een café dat wordt bezocht door voornamelijk jonge mensen. Een fantastische kroeg met een pool-biljart en een flipperkast. Helemaal „in" bij studenten. Mexicaantje, pokeren en andere dobbelspelen gooien hier hoge ogen. Geen praat-, maar een doe-café. „Lekker relaxed publiek", aldus de huidige kastelein Ed Kaak (33), die er redelijk goed in is ge slaagd het huiskamersfeertje van zijn hoqk- zaak (nog steeds met artiesteningang) te conserveren. Achter in de zaak is een deur met daarbo ven een ruit waarop men heeft geschilderd: „anno 1889". Dat moet volgens Ed „1898" zijn. Die datum, zo eonstateren wij, wordt wel vaker in Leidse kroegen verwisseld. Je wordt er een beetje nostalgisch van. De herinnering aan vroeger blijft, maar waar blijft de tijd? OEGSTEEST Het Residentie Strijkkwartet treedt zon dagmiddag op in het 'Groene Kerkje' te Oegstgeest. Het kwartet bestaat uit de violisten Alexandru Lascae en Cara Mia Antonello, de altviolist Andrew Sparrow en de celliste Agnes Jas. Het concert begint om 14.00 uur en kaar ten zijn verkrijgbaar bij de firma Van der Luit, Lange Voort 20 en bij de firma Van Weizen in de Kempenaerstraat 23. Indien mogelijk worden er ook kaarten aan de zaal ver kocht. „De Fluit speler", een plastiek van Joop van Kralingen. LEIDSCHENDAM Ines de Booy en Michel Kuipers ex poseren van 27 oktober tot 23 november in Galerie „de Sluis" aan de Sluiskant in Leidschendam een aantal teke ningen en plastieken. Ines de Booy werd in 1950 in Geleen (L) geboren. Zij ont ving haar opleiding aan de Koninklijke Academie in Den Bosch en aan de kun stacademie St. Joost in'Bre- dè, afdeling keramische vormgeving. Werk van haar is te zien in het Museum Boymans-van Beuningen te Rotterdam. Michel .Kuipers werd een jaar eerder in Gouda geboren. Hij werd op geleid aan de kunstacademie St. Joost in Breda en in Farnham in Engeland. Zijn werk bevindt zich eveneens in het Museum Boymans- van Beuningen in Rotter dam maar ook in het Prin- sessenhof in Leeuwarden en in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1976 werd zijn werk in Frankrijk be kroond met een deplóme d'honneur. De tentoonstel ling wordt zaterdag 27 okto ber om. 3 uur ingeleid door de keramiste Vilma Henkel- man. Galerie „De Sluis", dat ook grafiek, keramiek en siera den van verschillende kun stenaars in voorraad heeft, is open op woensdag tot en met vrijdag van 12- tot 18 uur, donderdagavonds van 7 tot 9 uur, zaterdags van 11 tot 17 uur en op zondagen van 13 tot 17 uur en verder volgens afspraak. WASSENAAR Uitgaande van de Hervormde wijkge- meente „Het Dorp" wordt van 30 oktober tot en met zondag 4 oktober een „week van de zee" gehouden, met een rijk ge varieerd programma. Dat programma concentreert zich rond een grote en door vaklieden ingerichte tentoonstelling in het Dorpscentrum en de Dorpskerk. ringen" en zijn stamgasten immer een warm hart toedragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 11