'evolking welkom op 'riënnale en bij verige evenementen bejaardentehuis n Leiden-Noord 4ure noodzaak LSB en PP richten comité tegen plannen Pais op IDE LEIDSE WAAG IS ALS OPEN KUNSTHUIS INGEWIJD Aanwinst Lakenhal GIIL. "fTAD/REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 19 OKTOBER 1979 PAGINA 5 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. netzogoed een prachtige compositie van Henriëtte van Traa, van het Rapenburg: A rose is a rose is a rose. De 1200 gulden die ze vraagt kan ik me voorstellen. Daar houdt het, aan erg mooie scheppingen vaak, niet mee op. Je kunt niet alles in een notedop opnoemen. Nog één: van Willem Breddels, tegenwoordig Lange Mare. Hij hangt er met „De overvloedige leegheid van het tijdloze ogenblik" in olieverf. Bijna allegorisch van voorstelling, uitbundig van kleur, haarscherp in de details van een opeengepakt verhaal. Al in bezit van de Dienst voor Rijks Verspreide Kunstvoorwerpen. Ach, alles is een kwestie van smaak. En daar hoef je niet oliedom voor te zijn. De organisatoren van de Triënnale doen ook een beroep op de gunsten van het winkelende publiek. Want de Waag is gunstig gelegen, „in het centrum naast V D". „Dus mocht u in de buurt zijn, wip dan even binnen om een kijkje te nemen", zeggen de organisatoren, met een aanzettend prikje in de lendenen van hen die een elpee komen kopen, of een overhemd, een eau de toilette, een set spelden of een badmat. Alleen is er in de Waag geen kop koffie met een slagroompunt te bekomen. Dat is weer een andere culturele aangelegenheid. Hoewel. Je kunt in de Waag voor het overige vanaf nu alle kanten uit. Iedereen kan het gebouw zelfs afhuren. Uitstekend geschikt voor het gestook van politieke partijen, voor St. Nicolaas - en Kerstmarkten, voor straattoneel, voor gajes en heren, voor olie - en waterverf. Je mag er op je kop gaan staan, als dat iemand iets te zeggen heeft. De muziek heeft er een warm entree; je kunt er zingen en spelen, roepen en boodschappen uitdragen. De Waag wordt geen haag waarachter men zich elitair hoeft te verschuilen; de 17e eeuwse verjongde architectonische schoonheid is er voortaan voor de kunstenaar en voor Jan, met of zonder pet. Er wordt hooguit een kleine vergoeding gevraagd omdat er ook nog exploitatiekosten zijn, maar cultureel gezien zijn die te verwaarlozen - de vergoedingen, bedoel ik. Bruno de Klerk: „Nu al zouden we de Waag bijna elke avond en zo kunnen vullen, want er dienden zich al heel wat gegadigden aan". Opzet en uitwerking: een levendig gedruis in'het open kunsthuis. Over enige tijd staat men er voor te dringen. Activiteiten bij de zich aanbevolen houdende vleet. Zoals de groepering die de naam van een slang draagt: BOA, Boycot Outspan Actie, die zich met hand en tand en voet en lippen -verzet tegen Zuidafrikaanse sinaasappelen die als cavia's voor onze poorten liggen om binnen te dringen. Een goede zaak, zo noteerden wij ijverig. De Waag, in dienst van de bestrijding van apartheid en tot steun aan vrijheidsstrijders, tegen een geringe tegemoetkoming. Want de mens leeft ook van brood. De Waag: w.e zullen er nog meer van horen. Lakenhal en K O hebben ook al belangstelling getoond. LEIDEN De Leidse Stu- dentenbond en de Progres sieve Partij hebben gister middag de aanzet gegeven tot de oprichting van een Leids initiatiefcomité, dat tot doel heeft de wetsont werpen op de herziening van de universitaire bestuurs vormen van de baan te krij- gen.Dit gebeurde op een druk bezochte meeting in het Academiegebouw, die was georganiseerd door de LSB en de PP onder het motto "Stop Pais". Deze Wetsontwerpen moeten in de plaats komen van de huidige Wet Universitaire Be- stuurshervormingen. In deze WUB is voor een gedeelte te gemoet gekomen aan de demo cratische ideëen die in de zes tiger jaren zijn ontwikkeld. Alle geledingen op de univer siteit kregen toen een evenre dige invloed op het bestuur van de universiteit. Deze gele dingen zijn de studenten, het technisch en administratief personeel en het wetenschap pelijk personeel. De wetsont werpen van minister Pais heb ben als een van de belangrijk ste functies de invloed van studenten en technisch en ad ministratief personeel sterk in te krimpen. Het bestuur van de universiteit zou voor het grootste gedeelte in handen moeten komen van het weten schappelijk personeel in vaste dienst en professionele be stuurders. Dr.J. van Esch, oud-voorzitter van de universiteitsraad en lid van de PP, benadrukte dat met deze voorstellen de bijl aan de wortel van de universi taire democratie werd gezet. Een van de grootste bezwaren vdnd hij wel het feit dat de voorstellen van de minister absoluut niet gemotiveerd wa ren. "De huidige bestuursvorm functioneert mijns inziens re delijk, al moet deze uiteraard wel kritisch bekeken worden". Andere sprekers op de mee ting waren Agneta Fischer, voorzitter van de LSB, en de heer C. van Bentveld, secreta ris van 'de ABVA, afdeling Leiden. Deze laatste meende dat wanneer er een bepaald goed doel werd gediend, je er vrede mee kon hebben. "Maar met betrekking tot de huidige wetsvoorstellen ziet de ABVA dit redelijke doel absoluut niet. Daarom is het goed eensgezind de universitaire democratie te verdedigen." Agneta Fischer benadrukte nog dat het initiatiefcomité vooral tot taak heeft de wets voorstellen van de baan te krijgen. Dit kan onder meer gebeuren door discussie en ac tie. Het is zowel voor organisa ties als individuele personen mogelijk aan de activiteiten van het initiatiefcomité mee te werken. De heer Van Esch noemde als een van de voor delen van een dergelijk comité dat op een nogal informele wijze de Tweede Kamer dui delijk gemaakt kan worden wat er op de universiteiten leeft. „Geen vingers": saaie les van Proloog LEIDEN Natuurlijk is het zo, dat het onderwijs er heel vaak niet voor de kinderen lijkt te zijn, maar de kinderen voor het onderwijs. En natuur lijk is het zo, dat de pedagogie vaak de werkelijkheid in haar regels en wetmatigheden óp- sluit in plaats van die werke lijkheid (van het kind) als uit gangspunt te nemen. Dat op voeding onmiddellijk na de geboorte begint met een maat schappelijke conditionering van de nieuwe mens staat voor mij als een paal boven water. Maar daarom vpnd ik Proloogs „Geen vingers.Dan gaan we verder", gisteravond in hef LAK, nog geen goed toneel. Het is zelfs de vraag, vind ik, of er bij „Geen vingers?" nog wel van toneel sprake is. Het merendeel van de één uur en drie kwartier die de toeschou-' wer in één ruk moet verstou wen bestaat uit monoloog, ge sproken verhaal, uitleg, leu zen. De kleine stukjes spel zijn meer een illustratie van een doorlopende toespraak dan een grootheid op zichzelf. Het toneel is bij Proloog werkelijk gedegradeerd tot leuke plaatjes bij de tekst. Nu zou ik dat nog wel kunnen accepteren als Proloog dan tenminste nog tot een andere vorm was gekomen, bijvoor beeld die van het cabaret. Iedere dyna miek smoorde in de brij van zo nodig uit te spreken tëkst. Ik zag gisteravond bijna niets, ik hóórde alleen maar dingen. Zo kon het gebeuren dat ik „Geen vingers?" nog het meest vond weghébben van.een les door een leraar gegeven die te wei nig creativiteit heeft om iets anders te doen dan alleen maar het boek voorlezen. .Paul van der Plank Met veel muziek, dans en woorden is gisteravond de „herstelde" Waag van I" liden als open kunsthuis in gebruik genomen. Bij deze igelegenheid liep meteen [de Triënnale, de driejaarlijkse expositie jvoor beeldende (kunstenaars uit Leiden en omgeving, van stapel. (Stimulerende woorden van Leidens culturele 'wethouder drs. P. H. Schoute, daverende [bijval van imuziekvereniging De Burcht met majorettes, g|j zigeunerklanken van Csardas en folkloristische patronen op de (verwarmde) Waagvloer van het Leidse dansensemble fAchelay. De opening mocht er wezen en het vervolg belooft ook heel wat. Na een, moeizaam ^proces van ^werkzaamheden is het Jf Waaggebouw, aangenaam van temperatuur en steekhoudend verlicht, r overgeleverd aan het publiek, dat er en nauwelijks meer een „drempel" zal vinden; pi, want", zoals de opzet ve luidt, „de Waag is er ivoor iedereen, de Waag gastvrij". Dat niemand 0 van de Leienaars zich in de luren late leggen met ïride „feestelijke" ecl entourage buiten van a; zandhopen, draglines en vjander ongerief. Ook de vlaggen wapperen daar tot een welkom en vrolijke begeleiding van dde heropening. Laat vogeen uwer zich dus 1 ^storen in zijn plannen 1 jtot benadering van het kunsthuis., Zoals Bruno de Klerk, een van de organisatoren van iet Waagleven en Triënnale, iet ziet: „Dit is een gebouw waarin je wat kunt doen. Niet zozeer een typisch nuseum. Hier gaan kunst en ledereen is welkom op de Triënnale. opvoeding, educatie zo u wilt, hand in. hand in een uitstekend samengaan". „Speciaal in deze Waag, waar je ook op de muziek af kunt komen. Het is hier helemaal niet eng", zegt ook Maria Vos, directeur van het buro Culturele Raad, en het kost haar geen moeite enthousiast te zijn. De Waag is nu bereikbaar voor kunst en veelzijdige vórmen van cultuur. Van gisteren af tot 10 november - de laatste inwijdingsdag - zal het open kunsthuis laten zien waartoe het geroepen is. Niet alleen met de Triënnale (drie jaar geleden trok die manifestatie nog ongeveer 7000 bezoekers), met inzendingen van 51 kunstenaars met schilderijen, beelden, keramiek en andere „objecten". Ook een evenementenreeks zal, naar men hoopt en verwacht, velen verstrooiend bezighouden: poezie - albumavond, gedichtenavond, een slagwerkavond (met de groep Knock Out en met medewerking van iedereen die maar slaan wil), balletdemonstraties en nog zo veel meer. In feite mag men binnen de culturele perken doen wat men wil. Dat is ongeveer de bedoeling. De Triënnale '79 dan heeft tot doel verschillende gebruiksmogelijkheden van materialen te tonen. Bruno de Klerk: „Niet al te veel, want het moet overzichtelijk blijven voor de kijker die niet in verwarring mag raken. Het thema luidt dan ook: „De kunstenaar en zijn materiaal". Overigens - en daar Wil ik nog eens nadrukkelijk op wijzen - is de nieuwe rol van de Waag ingeluid met medewerking van studenten van de Leidse museummedewerkers- opleiding, de Reinwardt - academie, die aan de Triënnale gestalte hebben gegeven". Je kunt in de Waag op de muziek afkomen. Wel zeker. Gistermiddag klonk uit de geluidsboxen van de nieuwe installatie Beethoven. Er liggen andere bandjes klaar om het klankdecor aangepast te kunnen wijzigen. Binnen de witte wanden werpen glijdende nieuwe spots hun licht op voorwerpen die de aandacht moeten trekken. Het middengedeelte van de Waag is opengelaten; niet alleen voor bezoekers, maar ook voor eventuele manifestaties. Er is een wit podium (waarop een gezelschap van dertig mensen staande zich kan ophouden, zittend zijn het er ongeveer twintig, meen ik), met daarop een witte vorm in de gedaante van een vrouw met roze ballonnen als billen. Daar stond de heer Schoute gisteravond zijn causerie voor te houden. Speels moet het zijn. Het volk„moet ongekende waarden tot de zijne kunnen maken. Dat begint al rechts om de hoek, als je de expositieruimte binnen komt. Daar staat als Trïennale - inzending een soort poppenkast van Freek Henkes uit Wassenaar. Hij vervaardigde in eigen atelier aldaar een kast, gevuld met (uiteraard) objecten, waaraan men vrijelijk een eigen interpretatie mag geven van Freek. Hij koos voor een verzameling van bazarspulletjes: een abominabele plastic bruidstaart, prentbriefkaarten, wensjes, koperen flesse - openers, poppetjes, een bosje marsepeinen kuhstfallusjes (erotische objectjes, vermoed ik), snuisterijtjes en ander bourgoisgedoe waar een vrijgemaakte kunstenaar innerlijk van moet walgen. Daarom laat Freek ook aan de toeschouwer over wat die er van wil denken. Henkes, die niet wars moet zijn van gedistilleerd, noemde zijn kast „Ode aan het gaatje" en hij vraagt er (stil maar, stil maar) 15. 000 ballen voor; harde guldens. Inclusief krijg je dan een doormidden geknipt bankbiljet van 25, want dat zit (tot nogtoe) ook in de ka^t. Hij had er net zo goed 20 mille voor kunnen vragen. Freek heeft gevoel voor practical jokes. Hij laat z'n kijkspel begeleiden door droge ploinggeluiden als die van een video - tennisspel. Nog meer kapitale inzendingen: een grote „milkshake citron", in geel en wit. Niet te koop. Maar ook twee hardhouten totempalen van Rob van 't Zelfde (ook zo'n poeier, Rob), die geen titel aangaf. Waarschijnlijk omdat ie te moe was geworden van het beitelen. Hij vraagt voor z'n edele snijkunst wel 14. 000 van die guldentjes. Van Henk Hollebeek van de Galjoenwal een 40 bij 45 cm paneel: „1891 - het jaar na de dood van Vincent van Gogh". In olieverf. „Ik beheers het", zegt Henk er zelf van. Vraagprijs: 10. 000 gulden. Mep zou kunnen denken, dat de kunstenaars hier zichzelf voorbijrennen. Evenwel staat voorop, dat de artiest zelf z'n niveau bepaalt. Daar mag je als bezoeker mee instemmen of niet.. Dat is dus mede - niveaubepalend. Alles incalculeren, dit is de ge - Waagde manoeuvre. Ultraviolet beveiligd. Als je onzuivere bedoelingen zou koesteren en je willen vergrijpen aan een verlaten deurslot of raam, in het holst van de nacht bijvoorbeeld, dan. zorgt eén installatie ervoor dat horen en zien je vergaan. Dat is de zelfverdediging van het open kunsthuis. De Triënnale '79 heeft nog veel meer te bieden; ook tegen lagere prijzen. En wél zo mooi. Een enkele grap ertussen door, uiteraard. Zoals de motorische poppenkop met hemelsblauwe ogen van Henk Gosses: Broken Bell, en niet te koop. Maar De nieuwe aanwinst van De La kenhal. DEN Bewoners uit de wijk de Kooi ^iden-Nöord hebben in de gisteravond luden vergadering van de raadscommis- naatschappelijke aangelegenheden, geij- voor een bejaardenoord in Leiden rd. In groten getale waren de over het peen bejaarde bewoners naar het ge- gintehuis getogen om hun al jarenlange l te klagen. De behoefte aan een verzor- s- of bejaardentehuis wordt in de ver eende buurt steeds groter. s tien jaar is men in de buurt bezig een jjj elijk oord gerealiseerd te krijgen, maar /£vege de zeven procent norm is dit steeds 1 gelukt. De zeven procent norm houdt in 'oor maximaal zeven procent van het aanr ol Bjaarden in de stad een verzorgings- of be- u fèntehuis gebouwd mag worden. Deze rege- 'gjfs door het Rijk ingesteld. Subsidies wor- na overschrijding van deze norm niet meer 5, kekt. Alleen als dringende noodzaak wordt etoond wil de provincie wel eens afwijken leze regel. Leiden zit met haar voorzienin- boven deze norm en al eerder geopperde 'nen voor een tehuis in Leiden-Noord wer- door de provincie van de hand gewezen. 1 blijft het aantal gegadigden voor een be jaardenhuis in de Kooi groeien. Geëmotioneerd refereerden bewoners aan het hoge sterftecijfer in de renovatiegebieden in de wijk. De bejaar den kunnen het verhuizen naar wisselwoning en terug Vaak niet meer aan. Ook is gebleken dat veel bejaarden zich niet voor bejaardente huizen in andere delen van Leiden laten in schrijven omdat zij de buurt, waar zij al veertig tot vijftig jaar wonen, niet willen verlaten. Der halve wordt Leiden-Noord als enige aanvaard bare lokatie gezien voor het eventueel te bou wen verzorgingshuis. v Wethouder D. Tesselaar, die in plaats van wet houder P.H. Schoute de vergadering voorzat, geloofde ook wel dat een dergelijke voorziening in de wijk zeer gewenst is. Hij stelde voor een enquete te laten circuleren, waaruit de behoefte duidelijk zal blijken. Verder riep hij de bewo ners, op handtekeningen te verzamelen en zo veel mogelijk argumenten te bedenken om een dergelijke vorziening naar Leiden-Noord te ha len. Met de uitslag van de enquete wil hij dan naar Gedeputeerde Staten gaan om op die ma nier aan de hand van harde cijfers de noodzaak van het verzorgingstehuis aan te tonen. Bin nenkort wordt hierover overleg gepleegd met bewoners en wijkcollectief. LEIDEN Stedelijk museum De Lakenhal aan de Oude Singel 28-32 heeft een nieuwe aanwinst: een portret uit de 19e eeuw van A.L. Lezwijn. Het schilderij is aangeboden door de directie van de Leidse AMRO-bank ter gelegenheid van de opening van het nieuwe districtskantoor aan de Sta tionsweg. Abraham Liebrecht Lezwijn was als commissionair in effecten en kassier werkzaam bij de firma Eigeman Lezwijn. Deze fir ma was gevestigd aan de Oude Singel en is uiteindelijk opge gaan in de Amro-bank. A.L. Lezwijn werd in 180Tin Leiden ge boren. Zijn ouders waren Paulus Glaude Lezwijn en Cornelia Liebrecht. Hij trouwde in 1922 met Barbera Hermine Hana. (Kort daarop overleed zijn vrouw, in 1827 hertrpuwde Lezwijn met Maria van der Sande. Lezwijn woonde op het Rapenburg 41. Op 2 november 1866 overleed hij in dit huis. Het geslacht, Lezwijn was franstalig, de eigenlijke familienaam was dan ook Lesuin. A.L. Lezwijn was lid van de Waalse kerk, zoals veel Leidenaren uit die tijd die nazaten waren van immigranten uit de Zuidelijke Nederlanden of Frankrijk. Het portret is niet ge signeerd. Op grond van vergelijkingen met andere portretten uit de eerste helft van de 19e eeuw kan het toegeschreven worden aan Ezechiël Davidson. Deze schilder van portretten, genre- en historiestukken werd in 1792 in Den Haag geboren. Met enige korte onderbrekingen werkte hij van 1814 tot zijn dood in 1870 in Leiden. Het portret van A.L. Lezwijn is voorlopig opgehan gen op de bovengang van de zogenaamde Papevleugel» naast de' portretten die Davidson in 18-17 gemaakt heeft van het Leidse- echtpaar Dillié-Sautijn Kluit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 5