'hatcher erklaart >orlog aan akbonden 'aak mevrouw Airey doorbraak in Ierse gezinsrecht Castro roept VN op tot aanval op armoede Verrassend contact Bonn— Oost-Berlijn VERENIGING PASTORAAL WERKENDEN OPGERICHT QeidwQouncunt )oedig roces gen avel Er is meer tussen hemel en aarde weer frjNENLAND/BUITENLAND LEIDSE COURANT ZATERDAG 13 OKTOBER 1979 PAGINA 7 ACKPOOL De Britse pre- ir Margaret Thatcher heeft ;eren op het congres van de ïservatieve Partij in Black- il de Britse vakbonden de les :zen. Ze beschuldigde ze er- schade te berokkenen aan natie door het organiseren stakingen om onrealisti- ie loonstijgingen. Ze herhaal- dat haar kabinet vastbeslo- is militante vakbondskrin- langs wettelijke weg in te len. Na haar redevoering kreeg Margaret Thatcher een staande ovatie van het Conservatieve Partijcongres. Zij noemde het „dwaas dat wij elke winter weer de vaste veldslagen hebben waarin de machtige vakbonden zoveel schade aan de in dustrie bezorgen, waarvan het bestaan van hun leden afhangt". Ze zei dat het land een stakingsgeschiedenis had die afschrikwekkend was, de laagste produktiviteit van het westen en vakbonden die voorbijgaan aan de realiteit dat produktiviteit is verbonden met voorspoed. „Je kunt geen Westduitse levensstandaard heb ben met de Britse produktiemaatstaf". Zij zegde toe dat het kabinet komende winter wetsvoorstellen bij het Lagerhuis zal indienen tegen het belemmeren van werkwilligen tijdens stakingen, tegen het „closed shop"-beginsel dat lidmaatschap van een vakbond in veel bedrij ven verplicht stelt en vóór geheime stemmin gen onder vakbondsleden alvorens tot staking wordt overgegaan. ;nAG Zes leden van [Tsjechoslowaakse „Co- voor de verdediging len onrechte vervolgde nen", onderwie de anstaande schrijver Havel, zullen op dag 22 oktober terecht j;n staan op beschuldi- van „ondermijnende ac- iten". Dit is meege- door de dissidentenbe lg Charta 77. 'zes schuldig worden be- n, kunnen zij veroor- worden tot gevangenis- in die variëren van drie n jaar. Vier andere leden iet comité, die tegelijk e zes op 29 mei werden houden, zullen op een la- jdstip afzonderlijk wor- erecht. v Havel, bekend gewor- Is toneelschrijver, was 'de woordvoerder van Ha 77 toen deze groepe- if verd opgericht in januari Men zou hem onschend- ieid hebben aangeboden il voor zijn vertrek uit io-Slowakije, maar hij it hebben afgeslagen. ;en hebben elf onderte- <r.- van of sympathisan- M' iet Charta 77 een honger- van twee tot vijf dagen iden uit solidariteit met Poolse geestverwanten wangen zitten. Onder de irstakers bevonden zich van de zeven kinderen Nemec en Dana Nem- twee van de gearresteer- jechoslowaken. plukte jchtpoging ■UN Op de grens tus- ^)ost- en West-Berlijn in r stadsdeel Lichtenrade is I en een Oostduitser die I het westen wilde vluch- L doodgeschoten. Volgens "tuigen betrof het een sol- van het Oostduitse volk die met een voertuig de bomen wilde forceren, 'erden ongeveer vijftien en gehoord en men zag dat het stoffelijk over- werd opgehaald. Fidel Castro tijdens zijn redevoering. NEW YORK In een rede tot de Al gemene Vergadering van de Verenigde Naties heeft de Cubaanse leider Fidel Castro opgeroepen tot een groot scheepse aanval op armoede en onde rontwikkeling in de Derde Wereld. Castro, die sprak in zijn hoedanigheid van voorzitter van de beweging van niet-gebonden landen, hield een plei dooi voor een nieuwe economische orde. (Van onze correspondent Ami van Vree) BONN Onverwacht is het gisteren tot intensere contac ten tussen Bonn en Oost-Berlijn gekomen. Bondskanselier Schmidt en partijleider Honecker hebben zeer uitvoerig van gedachten gewisseld met de in hun hoofdstad geaccrediteer de gedelegeerden uit het andere deel van Duitsland. Aanlei ding tot deze gesprekken (waarover inhoudelijk niets be kend werd gemaakt) zijn waarschijnlijk de uitspraken van Brezjnjev over ontwapening en het aanbod van Honecker bij de viering van het 30-jarig bestaan van de DDR om nau wer met West-Duitsland samen te werken op het gebied van ontspanning en wapenbeheersing. Waarnemers achten het niet uitgesloten dat een ontmoeting tus sen Schmidt en Honecker, waarvan al lang sprake was zonder dat er concrete vorderingen wérden gemaakt, door deze ge sprekken een stuk dichterbij is gekomen. (In het verleden heb ben de beide staatslieden elkaar slechts één keer ontmoet, name lijk in Helsinki bij de ondertekening van het gelijknamige ver drag.) De dissidenten Bahro en Hübner, die donderdag in het kader van de Oostduitse amnestiemaatregel zijn losgelaten uit de ge vangenis, mogen zich vrij in Oost-Berlijn bewegen, zij het dat zij permanent door de veiligheidsdienst worden geschaduwd. Het openbaar ministerie heeft hen verboden enig contact op te ne men met westelijke organisaties of personen, en het heeft hen tev'ens te verstaan gegeven, dat ze zich ook strafbaar maken, wanneer zij niet-geheime informaties naar het westen doorge ven, die tegen de belangen van de DDR ingaan. Wanneer men ervan uitgaat, dat de beide dissidenten zich niet hebben „aange past" aan de bestaande verhoudingen, kan hun positie wel eens zeer moeilijk worden, wanneer zij geen vergunning krijgen naar het westen uit te wijken. Volgens het Oostduitse strafrecht kan iemand die amnestie heeft gekregen en die zich binnen drie jaar weer schuldig maakt aan strafbare handelingen, opnieuw wor den veroordeeld, waarbij de oude straf bij de nieuwe wordt op geteld. Castro stelde voor een ontwik kelingsfonds van 300 miljard dollar in het leven te roepen voor het derde ontwikkeling sdecennium dat in 1980 begint. Daaruit zou jaarlijks 25 miljard dollar, in de vorm van schen kingen en leningen tegen lage rente, beschikbaar moeten ko men voor de ontwikkelings landen. Zonder ontwikkeling geen vrede, Zo hield Castro zijn gehoor voor. Het bedrag van 300 miljard dollar mag hoog lijken, maar de Verenig de Staten zullen in dezelfde tien jaren zes maal dit bedrag aan militaire activiteiten uit geven, aldus de Cubaanse lei der. In zijn gematigde rede voorzag Castro een „apocalyptische toekomst" als geen vreedzame oplossing wordt gevonden voor het onrecht en de onge lijkheid in de wereld. Ook de socialistische landen moeten meehelpen aan de strijd tegen de onder-ontwikkeling, maar deze landen hebben niet deel genomen aan de „plundering van de wereld" en zijn niet verantwoordelijk voor de on derontwikkeling. De Westerse landen daarentegen tonen ge brek aan politieke wil, aldus Castro, die een herleving van het protectionisme op handels gebied signaleerde. Scherpe kritiek oefende hij uit op de „plunderingen" door multina tionale ondernemingen, en de ongelijkheid in handelsvoor- waarden, en bepleitte kwijt schelding van schulden van de armste landen. Ook deed Castro een aantal politieke uitspraken. Hij ver oordeelde Zuid-Afrika en de akkoorden van Camp David, en hij beschuldigde Israël van „volkerenmoord" op het Pale stijnse volk. Na zijn rede schudde Castro de hand van veel delegatieleiders, waarbij de hartelijke begroeting van de Amerikaanse vertegen woordiger Donald McHenry opviel. Buiten het gebouw de monstreerden ongeveer 4000 mensen, onder wie Castro's zuster Juanita, die al jarenlang in de Verenigde Staten woont. ROTTERDAM Onder grote belangstel ling is gisteravond in Rotterdam een vereni ging van pastoraal werkenden in het bis dom Rotterdam opgericht, die niet de na druk wil leggen op de rechtspositie of de fi nanciën maar op de solidariteit. Drs. Th. Beemer, die namens de initiatiefgroep sprak, verduidelijkte de doelstellingen van deze groep: het versterken van de onderlinge solida riteit, het opkomen voor pastores die in de knel zijn gekomen met zichzelf, hun werk of hun kerksituatie, het scheppen van een podium om zich openlijk te kunnen uitspreken, het opstel len van een beroepscode en het regelen van rechtsposities. Over de kerkopvatting zei drs. Beemer: „Wij zijn verknocht aan de geloofsgemeenschap, aan het doorgeven van het Evangelie van Jezus Christus en aan de mensen die bronnen van le vend water zoeken. We zijn gehecht aan de zaak waar de kerk voor bestaat. We zijn ook gehecht aan de episcopale structuur van de ge loofsgemeenschap rond een bisschopszetel. De kerk is voor ons meer dan een produktieonder- neming, meer ook dan een welzijnsstichting, waarvan wij de werknemers zouden zijn". Verder benadrukte hij: „Eerbied en gehoor zaamheid jegens de bisschop en zijn ambt be staat voor ons, die dienaren van de kerk zijn, niet in stilzwijgen of cynisme, maar in het waarnemen van onze eigen positieverantwoor delijkheid". En hij citeerde Gerard Zuidberg, de oprichter van de Utrechtse vereniging: „Trouw aan kerk en bisschop betekent een eer lijk gesprek, een eerlijk gevecht, ervoor uitko men waarvoor je staat, laten merken dat een bisschop niet meteen verantwoordelijkheid draagt voor wat er allemaal gebeurt". Hij be streed dat het intiatief de samenstelling van de nieuwe priesterraad zou doorkruisen of hinde- De verleiding is groot om heel onze werkelijkheid te van gen in cijfers. Getallen geven immers een stuk zekerheid, ze bewaren ons voor schromelijke overdrijving, corrigeren onze schattingen en geven ons voer voor de plannenmakerij. We denken alles in kaart te hebben gebracht. Zo weten we nu blijkens cijfers van de enquête van De TijcT en de KRO, dat sinds een vorige enquête (dertien jaar gele den) christelijk geloof en kerkelijkheid in Nederland, naar traditionele criteria gemeten, aanmerkelijk zijn afgenomen. Wij twijfelen er niet aan, dat uit deze enquête waardevolle gegevens zijn te halen, maar wij zouden er toch wel een kanttekening^bij willen maken. MEN heeft bij het opstellen van het enquêteformulier deels gebruik gemaakt van vragen, die ook werden gebruikt bij de bekende enquête van het blad Margriet dertien jaar geleden. Uit het oogpunt van vergelijking een aantrekkelijke zaak. Maar minder aantrekkelijk en misschien wel bedenkelijk lijkt dit gebruik, als men toen al maar zeker nu zijn twijfels kon hebben over de vraagstelling. TOEGEGEVEN: het opstellen van de vragen is vaak nog veel moeilijker dan het beantwoorden ervan, maar hoe kan men ontdekken wat er werkelijk leeft bij de menseji als men zulke vage en generaliserende vragen gaat stellen over bij voorbeeld „een persoonlijke God", over „Christus als Gods zoon", over „de bijbel als Gods woord" en „leven na de dood"? Zijn dat onderwerpen die meetbaar zijn? Dekken de woorden van de antwoorden de woorden van de vraag? Met welke ladingen is bijvoorbeeld het woordje „God" al niet op- gevuld? Ladingen die allemaal hun uitstraling hebben gekre gen in de uit de losse pols gegeven of verborgen informatie over bijbel, kerk en geloof. Als er een bepaald Godsbeeld aan het aftakelen is, bete kent dit dan dat we daaruit conclusies mogen trekken voor de ervaring van of de belangstelling voor God? Conclusies die een negatieve verwoording zullen krijgen. Men zal im« mers zeggen: het is minder geworden. Wat is minder en wat is meer? Moet men met betrekking tot God en tot de kerk met de macht van het getal werken? En geeft die uitslag ons dan handen en voeten voor de volgende tien jaar? Wat ook bedoelt iemand als hij uitspreekt: de bijbel is Gods woord? Daar zit toch nog een heel verhaal aan vast. Over bijbeltekst en inspiratie, over schriftkritiek en geloofs visie, over het spreken van God in woorden, maar hoe, waar en in welke vorm? Heeft men minder belangstelling voor de bijbel, omdat zoveel procent van het Nederlandse volk zegt-, dat de bijbel niet Gods woord is? Maar waarom zeggen ze dat? Misschien juist wel, omdat ze met andere oren naar de Schrift hebben leren luisteren en daardoor een meerwaarde in de bijbel hebben ontdekt voor hun eigen geloofsleven. Dat soort dingen, om maar iets te noemen, is allemaal niet te meten in een enquête. Vandaar dat we met conclusies maar wat voorzichtig moeten zijn en vandaar dat zij die hard aan het werk zijn in parochies en gemeenten, zich niet hoe ven te laten ontmoedigen door de resultaten van dit onder- zoek. Er is meer tussen hemel en aarde dan statistieken en grafieken. Ambtelijke stukken vaak onleesbaar UTRECHT Na ruim 150 ambtelijke stukken te hebben doorgeworsteld, is de Utrecht se student nederlands Peter van Steen tot de conclusie ge komen dat het ambtelijk ge schrijf voor een normaal mens nog steeds nauwelijks te lezen is, ondanks alle aandacht die de laatste jaren aan dit pro bleem is gewijd. Volgens hem ontsieren onnodige vaktermen en moeilijke woorden de rap porten en nota's. Hij kwam veel te lange zinnen, ingewik kelde constructies en omslach tige formuleringen tegen, maar ook woorden als eerste- jaarsinstroomproblematiek, ondisciplinaire organisatie structuur, generatiecoëfficiën ten en bijscholingsfaciliteiten. De bevindingen maken deel uit van een onderzoek naar de leesbaarheid van ambtelijke stukken dat wordt uitgevoerd op de Utrechtse universiteit Frankfort Las Palmas Beiroet (Van onze correspondente Ann McHardy) 'LIN Het Europese Hof voor de ten van de Mens heeft vonnis ge- n ten gunste van de Ierse me- w Josie Airey. De beslissing van Kof ondermijnt het gezag van de Nog begin deze maand heeft de tijdens zijn bezoek aan Ierland lringend beroep gedaan op de Ierse rïng om niet in te gaan op de ver en tot liberalisering van het ge- echt, met name de wetgeving be ende echtscheiding en geboortebe- ing. heeft geslagen. In 1972 besloot ze om hulp te zoeken in Straatsburg. Haar zaak hield in dat de rechtbank in haar geboortestad Cork haar geen bescherming wilde bieden tegen het gewelddadig optreden van haar man met wie ze al jaren in onmin leefde. Ze eiste dat hem de toegang ontzegd zou worden tot het huis waar zij en haar vier kinderen woonden. Volgens het Ierse gezinsrecht van die da gen kon een dergelijk verbod alleen aan de echtgenoot worden opgelegd als de rechter een scheiding van tafel en bed had uitgesproken. In Ierland kent men geen scheiding zoals wij die kennen. Men kent slechts een scheiding van tafel en bed die alleen door het hoogste gerechts hof (High Court) kan worden uitgespro ken. In 1972 bedroegen de kosten die aan zo'n rechtszaak waren verbonden, 4000 gulden. Het is nu nóg duurder. Advocaat te duur De overheid verleende geen gratis rechts bijstand. Mevrouw Airey die vroeger op de markt haar brood verdiende, kon geen advocaat betalen. Haar man, een vracht wagenchauffeur, leverde geen enkele fi nanciële bijdrage. Toen ze bij de rechtbank aanklopte om hulp, kreeg ze te horen dat „ze maar moest proberen om het weer goed te ma ken met haar man". Ze was ziek en ten einde raad. Haar aandacht werd getrok ken door het Hof van Straatsburg, toen ze in de krant las dat Ierland een uitspraak had gevraagd van het Hof over geïnter neerden in Ulster. Toevallig kwam in die tijd ook net haar broer terug uit Amerika. Nadat ze een avond met haar broer had gepraat, kwam ze tot een besluit: „Ik ging naar bed, maar kon de slaap niet vatten. Mijn broer had gezegd dat ik ook rechten had. Zijn woor den bleven door mijn hoofd spoken. Ik werd wakker en heb toen gelijk een brief geschreven". De Europese commissie voor de rechten van de mens verleende haar rechtsbij stand, iets wat Ierland altijd geweigerd had. Vanaf dat moment kwam zij in het middelpunt tyn de belangstelling te staan. Vooral vrouwengroeperingen hebben veel aandacht aan haar zaak gewijd. De vrou wenbeweging schildert haar af als een heldin van het volk die namens alle ver drukte en in de steek gelaten vrouwen ten strijde is getrokken. Josie Airey reageert verbijsterd: „Ik ben maar een gewone vrouw. Het enige dat ik wil, is gerechtig heid". Bij het Hof voerde ze aan dat ze geen nor male rechtsgang kon volgen omdat het hoogste rechtsorgaan in Ierland alleen maar toegangelijk was voor mensen met een goed gevulde portemonnee. Derhalve werd haar gezinsleven niet beschermd omdat ze haar man niet buiten de deur kon houden. Ierland heeft nog gepoogd om aan een veroordeling te ontkomen. Ze heeft enige wijzigingen aangebracht in het gezinsrecht, maar de structuur is niet we zenlijk veranderd. De arrondissement srechtbank kan echtgenoten nu voor een periode van drie maanden de toegang tot vrouw en kinderen ontzeggen. Maar een verbod voor altijd moet nog steeds van het hoogste gerechtshof komen. Het Ierse gezinsrecht kent geen ecüf&chei- dïng. De onschendbaarheid van het gezin is vastgelegd in de grondwet. Overheids functionarissen verschieten van kleur bij de gedachte alleen dat hier ooit verande ring in gebracht zou kunnen worden. In het algemeen beslist de rechtbank dat de vrouw maar moet proberen om de gebro ken stukken van haar huwelijk te lijmen. In de laatste jaren is er grote druk uitge oefend om het gezinsrecht te wijzigen. De verschillende regeringen zijn er echter nooit toe overgegaan uit angst voor de Kerk en het conservatieve katholieke ge deelte van de bevolking. In Ierland is het gemakkelijker om een huwelijk nietig verklaard te krijgen door de Kerk dan door de Staat. Bij een katholieke nietig verklaring pleegt men echter volgens de wet bigamie als men hertrouwt. In zo'n geval gaat het openbaar ministerie welis waar zelden over tot vervolging, maar men krijgt wel grote problemen met soci ale uitkeringen en successierechten. De gevolgen van de zaak Airey zijn sa mengevat door haar advocaat, Mary Ro binson, een Ierse Senator die al vele veld slagen ten behoeve wan de vrouweneman cipatie heeft geleverd. „Ierland is nu be last met de taak om de wetgeving en de procedures aan te passen aan de uitspraak van het Hof", aldus Mary Robinson. Het Hof heeft Ierland twee maanden de tijd gegeven, om de schade en kosten vast te stellen. In die periode moet Ierland tot actie zien te komen en op zijn minst een gedeeltelijk rechtsbijstandssysteem ont werpen. De Ierse regering heeft inmiddels beloofd om de rechtsgang in het gezins recht te vereenvoudigen. De centra voor gratis rechtshulp in Du blin hebben enthousiast op de uitspraak gereageerd. Volgens hen zullen vele vrou wen die tot nu toe altijd hadden gedacht dat het geen zin had, naar de rechter lo pen. In ieder geval heeft de zaak Airey de regering er nog eens op gewezen dat de Ierse staat moet erkennen dat veel huwe lijken schipbreuk hebben geleden en dat het hoog tijd wordt dat er een regeling wordt getroffen om de slachtoffers te be schermen. (Copyright The Guardian)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7