ich op Jan Wolkers
3 oston: kleurloze
mfonie van
ewapend beton
lucebert alleen
p waarderen op
outer peinturale
waliteit
mrzo&e?
ISM reveres
|y%* gfi sHizroofc
ilM(jb/a&?safe
\«r /d&fefefr&xf-
sfi Wj ócxxtee*i/?e/rf/tf
ZÓ VERANDERT 1 NANS UITERLIJK VOOR 46,- PLUS 38,-
1 OVE FOUTEN EN DIALOOG I IJ0 1 I
ff
AANKOMEND
ADMINISTRATEUR
-ling
It vele
ïans
ideren.
veel
ieuwe
illovers.
Ilemaal
MeBJeóe^hM?
W &u6xfre
a /tsiHiTMMe/s&x..,.
m i savet/t/v/eri
Ww%MDe8SO/T. ,i
hIsur.ot/eRr/e?\
V S£0<Êé
l/ÊT /eaetrwerrf/tfAeet j
|M ttéfófé&azr Wet 4
Mk /iï/e&tetm
pHil 5t*ó&6ook.' iVI
HEM Vanavond wordt de Arn- kaans". Pers en genodigden kregen de ter enkele collega's zich niet aan dit
Filmweek besloten met de we- film al een dag eerder te zien, met het embargo wilden houden, achten wij
iremière van Guido Pieters' verfil- verzoek er pas na de officiële voorstel- ons ook ontslagen van de verplichting
van Jan Wolkers'„Kort Ameri- ling over te schrijven. Aangezien ech- de dag des oordeels nog even uit te stel-
ïERDAM De mu-
yvan de Amerikaanse
floep Boston blijkt een
3jgat in de markt te heb-
jjevonden. De geconfecti-
jde synthese van melo
die symfonische roek en
M simpele hardrock,
|t niet alleen bij ons
Oa op de hitparades, in
*rika is het een rage ge
ien. Kansas, Foreigner,
Kgroepen met nagenoeg
Éde muzikale strekking
^oston) en natuurlijk
')n zelf, zien hun platen
miljoenen tegelijk over
de toonbanken vliegen, de
concerten in de Verenigde
Staten lopen storm.
Het waarom is gisteravond in
een overigens amper voor de
helft bezette Ahoy-hal niet
duidelijk geworden. De vijf
heren musiceerden zonder
enige inventiviteit, improvisa
tie en élan. Van een groep die
slechts twee elpees op haar
conto heeft, Boston en Don't
look back. is het laatste wat je
kunt verwachten dat zij routi
neus te werk gaan. En dat was
het geval met Boston. Zonder
visuele effecten, zonder enige
flair, de vrij emotieloze mu
ziek van Boston heeft dat juist
zo nodig, heeft de bezoeker de
lawine van geluid moeten
..verwerken". Niet dat het de
fanatieke schare fans van Bos
ton iets kon schelen, want
absorbeerd door de geluidsbrei
en zichtbaar genietend ston
den zij wild gebarend
vuisten en fictieve gitaren he
concert, overigens met uitslui
tend nummers van de twee el
pees, te ervaren. Zij hebben
ongetwijfeld een opwindende
avond meegemaakt.
AP VAN DER MEULEN
an -m
I
^treden figuren zijn
de minst onbelangrij-
►at geldt ook voor kun-
lars en als men daar-
itelt dat het „nieuwe"
jtal zeer traag door
at en belangstelling
^?t, dan is het goed te
Üpen dat de schilder
Jchter Lucebert bewon-
j en bestreden wordt,
rbij we meteen willen
ferken dat hij niet zo
ïrpw" meer is en de inzet
de experimentelen van
I 15 doorvoert. Dit naar
eiding van de Nouvel-
jlmages-tentoonstelling
fop zijn werk van de
•te drie jaren te zien is.
ht hij dan eens de „expe-
nteelste onder de experi-
telen" genoemd worden,
Ie denkbeelden van Klee
iro waardeerde, ten dele
lobra-stijlen probeerde en
ndelijk toch zelfstandig
die ontwikkelingen te
ichijn trad, zijn metier
weinig verandering ge
ien: de monsterlijke ty-
gjjzijn gebleven, zij het dan
he zich lieten beschijnen»
een Spaanse zon. Want
Iberische schiereiland
Luceberts grote liefde
'e mogen wel zeggen dat
an 'n Goya in hem over
in is (Hoe velen hebben
geprobeerd en zijn er
|t in geslaagd die duistere
realiteit
belden om te zetten?)
is een hele toer om ironie
iten zién, met de milde
moedige spot om de ex-
'iciteit van enkele aardi-
de grond toch wel goe-
llieden, maar de harde
iaskering van de kwa
de opgeblazenen of de
fijn voordoende erts-
|en, en deze dan in een
'alistische scène op het
anvoordeligst ten tonele
acht. Dat is zo onge-
Lucebert, die door com-
tatoren zo dikwijls voor
lid wordt als sterk links-
iek geëngageerd. Dat
de immers ook bij de
taliteit van de mensen na
die dachten dat je de
op de oude revolutionai-
(anier ondersteboven kon
en. Maar om picturaal
te werken tot een maat-
ppelijke ommekeer is al-
Jrst een stijl nodig die tot
verbeelding van „het
spreekt en we zijn er
overtuigd dat, behoudens
niet al te grote club van
ern denkende en ziende
sen, het merendeel van
;Volk dus de schilderijen
deze kunstenaar maar
eng, en zelfs afstotend
lt. Lucebert is een schil
der die men alleen op zijn
schilderkunstige "capaciteiten
moet waarderen, dunkt ons,
en die zijn uitgebreid en veel
omvattend.
De baron Wilhelm van Gloe-
den, geboren in 1856 en ge
storven anno 1931. wiens, fo
to's ook in Nouvelles Images
getoond worden, schijnt een
wonderlijk kind van zijn tijd
te zijn geweest. Rond de
eeuwwisseling bestond er in
de Duitse literatuur en in de
beeldende kunsten iets min
der, een groeiende belang-
stélling voor de antieke we
reld die men romantisch-her-
oisch aanprees. Men droomde
schwarmisch van een gulden
tijd toen de goden de mensen
welgezind waren en de aard
se stervelingen zo vrij en zo
blij en zo schoon leefden en
er nog geen - sombere (lees
christelijke) moraal de mens
van zijn geneugten afhield.
Die goden hadden volgens de
antieke beeldhouwers weinig
aan en ook het menselijk li-,
chaam was schoon genoeg
om gezien te worden. Na
tuurlijk betekende dit een
schok voor de Victoriaanse
puriteinen en alle streng-mo-
ralisten. Nu bezat de baton
zeker artistieke gaven op het
gebied van de photografie,
een kunst die toen geweldig
in trek was, maar het naakt
kon je toen alleen maar bren
gen als behorende tot die
„onschuldige" antieke we
reld. En dan nog zullen ont-
elbaren het afgewezen heb
ben als onfatsoenlijk, als por
no-grafie (maar die term was
toen nog niet in zwang). Von
Gloeden had op zijn reizen
door Italië veel belangstelling
voor het manlijk naakt en
ook dat was alleen maar te
brengen als antieke scènerie
met de modellen in een pose
van de tijd, dus van 1880 on
geveer tot 1910. Mochten bij
ons, in het noorden, dames in
lange gewaden met ten he
mel geheven blikken aan ro
zen snuffelen, tegen het de
cor van een antieke ruïne
mochten adonissen met el
kaar converseren. Wie die
platen in Nouvelles Images
bekijkt, krijgt een perfect
beeld van een faze in de foto
grafie waarin het om roman
tiek, estetica gemixt met ero
tiek te doen was. De baron
was daar een meester in. Dat
de volgelingen van Mussolini
er anders over dachten, blijkt
wel uit het feit dat zij onge
veer 2000 negatieven (glas
platen natuurlijk) van de ba
ron kapot gegooid hebben!
Sluitingsdatum is 24 oktober.
Jan Verheyen
I.V.M. GROTE UITBREIDING
OP HET HOOFDKANTOOR VAN
DIGR0S B.V. - LISSE
wordt met spoed gevraagd:
(leeftijd ongeveer 20 jaar)
Zijn taken bestaan uit:
het verwerken van een deel van de.
administratie uit onze filialen
rapportering aan de directie
leiding geven aan enkele medewerk
sters
Een jonge, enthousiaste medewerker die
zich in wil zetten, bieden wij een goed
salaris en een zekere toekomst.
Heeft u interesse?
Bel voor een afspraak (02521) 19003. U
kunt vragen naar dhr. H. Beelen, of
schrijf een briefje aan:
DIGROS BV, POSTBUS 187,
2160 AD LISSE, t.a.v. dhr. H. Beelen.
Or vel te blijft
Westerbork Het museum
dorp Orvelte blijft bestaan. De
raad van Westerbork heeft
dinsdagavond besloten de sub
sidie voor het museumdorp te
verhogen van 40.000 tot 63.750
gulden, nadat men tijdens een
vorige vergadering had beslo
ten dat niet te doen.
Ien. Jan Wolkers mocht dan verklaren
nadat hij enkele rushes had gezien, dat
dit de beste film is dié ooit in Neder
land werd gemaakt, hij zal zijn oordeel
wel wijzigen nadat hij ook de geluids
band heeft gehoord.
Pieters heeft het boek trouw gevolgd, hier
en daar wat moeten weglaten en er dan
ook helemaal niets aan toegevoegd, zodat
men een vrij holle illustratie krijgt van
Wolkers' roman met goed gekozen loca
ties, maar emotioneel volkomen dood. De
letterlijk uit het boek overgenomen dialo
gen worden met name door Cristel Braak
als Ans en Guus Oster als de eigenaar van
het lampekappenatelier, waar de onderge
doken Erik 's ochtens werkt, uitgesproken
alsof ze van een andere planeet komen.
En Derek de Lint als Erik, Joop Admiraal
als de Spin en Tingue Dongelmans mogen
dan nog zo hun best doen de film wat le
ven in te blazen, het blijft koel plaatjes
Daardoor valt je al gauw een aantal af
schuwelijke continuiteitsfouten op. Erik
heeft in een gesprek met Ans al de snee in
zijn nek, die Els hem later zal toebrengen.
Wie bovendien september 1944 in West-
Nederland heeft meegemaakt - de film
moet voor Dolle Dinsdag spelen, al zal
dan Bernard Droog als NSB'er nooit in
uniform de benen nemen - heeft ook de
gelegenheid een groot aantal anachronis
men en andere fouten in de film - ver
duistering, spertijd - te ontdekken. En dat
allemaal omdat Pieters' versie je niet we
zenlijk bij de keel grijpt. Het doet er ach
teraf weinig toe of je het boek nu wel of
niet gelezen hebt. Lezers kunnen mis
schien nog Erik's relatie met de gipsen
tors zelf invullen, maar zij zullen toch iets
heel anders voor ogen krijgen dan hen bij
de lectuur van Kort Amerikaans voor de
geest stond.
OTTO MILO
HAD/tCAjOO/r
ACHie&t/OH
eezocftr...
KOSTA/OSAt
ÜïjjggyLEIDSE COURANT WOENSDAG 10 OKTOBER 1979 PAGINA 9
IS VAN ANDERE PLANEET LT UI 110 A161GFS VGFK G GK