antiek: je van het Slaapkamer aan de beurt om „wakker te worden" Jong snenland 'wartet mode-grootheden showt erfst- en winterkleding Een handvol tarwezemelen... Eén der klippen van de jeugd omzeild... SLAPEN GAAN IS WONEN ^WORDEN WOENSDAG 10 OKTOBER 1979 PAGINA 17 Krik-ei Alweer een ei van Columbus. Een caravankrik in de vorm van een ellips. Zet hem onder de as van de caravan. Rijd die een dertigtal centimeters naar voren en voila, één wiel van de caravan komt van de grond en het verwisselen van het wiel wordt een fluitje van een cent» Het krik-ei is van aluminium en wordt in Nederland geleverd door' Tabbert die van de caravans, juist en gaat zo'n 75 gulden kosten. Rijmwedstrijd Een rijmwedstrijd levert soms fraaie resultaten op. Wat denkt u van deze: „Tuinieren met Black Decker is een ramp", riep een Belg gebroken, doch hij had de stekker nóist het stopcontact ge stoken!". Derde hand voor hengelaars Menig hengelaar heeft wel eens verlangend ver zucht: ik wou dat ik er nog een hand bij had. De firma Field uit Engeland bedacht dat een simpele hengelsteun aan de broekriem ook een oplossing was. Voor zóver wij weten hier niet in de handel, maar iedere handige sportvisser maakt er zo één van een stuk pvc-buis. Bouwfondsmening: „Ministers komen, ministers gaan.... Maar de woningnood? Die blijft bestaan!" goed caravan, het vakantie- je-op-wielen staat weer ie vaste standplaats op camping, op het eigen erf het „woonerf", of op andere plek dicht bij Het is zaak de caravan het jaarlijkse grote ge it goed te luchten en door te waaien, zo- eruit is ver- nen. Kussens, bekleding, losse uitrustingsstukken t u het beste veilig thuis ergen, evenals de (droge) rtent. Zorg ervoor dat de en de eventuele in- daarvan geen prooi dieven wordt. Of gas sen op een camping in de ivan mogen blijven hangt imaal van de exploitant kan geen kwaad de cara van buiten onder han- te nemen met water, was /aseline. Het mechanisme het hang- en sluitwerk ben misschien wat vet en nodig en rubber raamlijs- plakken beslist niet vast »neer ze worden inge- ierd met talkpoeder. Als de watertanks leeg zijn it de caravan er weer net- bij. nen, dat goed antiek de geldontwaarding voor blijft. En oude voor werpen die generaties hebben overleefd, ge ven dat gevoel van vei ligheid, dat we juist in deze tijd bewust of on bewust zoeken. Helaas is werkelijk goed antiek bijzonder schaars en tegelijk kostbaar, zodat lang niet iedereen zich met deze tijdloze zaken kan omringen. Maar er is een lichtpuntje en nu denken we aan het verschijnsel, dat de zo genaamde antiekgrens steeds dichterbij komt. Jarenlang is het einde van de Biedermeiertijd gezien als afsluiting van de antiekperiode. In de praktijk ging men uit van 1850. Niet geheel willekeu rig, want nadien zijn de houtbewerkingsma chines in gebruik geno men en kon men de kostbare paleismeubels betrekkelijk goedkoop namaken. Later kwam de antiekgrens te lig gen op 1880, toen op 1900 en tegenwoordig gaat men op antiek beurzen reeds uit van 1920. Misschien staat er op uw zolder nog wel een oude kast of stoel van vóór dat jaartal. Wees er maar zuinig op, want misschien is hij al antiek geworden. Méde door de inflatie is er belangstelling geko men voor wat we jong antiek" willen noemen. We bedoelen gloed nieuwe kopieën van echte antieke stijlmeu bels zoals kussenkas- ten, beeldenkasten, rankenkasten, Utrecht se toogkasten, Gelderse kasten en ook meubels van kleiner formaat. Deze kopieën zijn geen vervalsingen, want u kunt duidelijk zien dat ze nieuw zijn. Er zitten dan ook geen worm gaatjes in en u zult geen afgesleten kanten en kale plekken aan treffen. U kunt ze bij de an tiekhandel niet kopen, maar moet ervoor naar de woninginrichter. Er is in ons land een aan tal meubelfabrikanten dat deze kopieën van stijlmeubels maakt. De grote stukken' met veel beeldhouwwerk, zoals een beeldenkast laat zien, zijn beslist niet goedkoop. U moet voor zo'n beeldenkast in goede uitvoering op dit ogenblik zeker vijftien mille neertellen. Een fors bedrag, dat er ech ter anders gaat uitzien als u bedenkt, dat der gelijke stijlmeubels mede door de inflatie van jaar tot jaar in waarde stijgen. Door de zeer lange le vensduur en de toene mende waarde kunnen goede stijlkopieën best als geldbelegging die nen. Denkt u aan dit laatste dan moet wel onderscheid worden gemaakt tussen echte stijlmeubels dus ko pieën van oorspronke lijke meubels en de oud lijkende meubels die we met een verza melnaam „klassiek" zijn gaan noemen. Die meubels doen den ken aan stijlmeubels, maar ze zijn heel vaak bij geen enkele oude stijl onder te brengen. Dit geldt ook voor mo dellen die door de er aan toegevoegde bena mingen aan antiek doen denken. Men praat dan bijvoorbeeld over een televisiekast in Queen Anne-stijl of een aanbouwwand in Lodewijk XVI, meu bels die in de tijden van die vorsten onbe kend waren. Het is best mogelijk dat er na tien of twintig jaar een ko per is te vinden, die een flink bedrag wil betalen, maar meestal komt het betreffende genre terecht bij de af dankertjes. In een Fibro-Falk kauwtablet geen handvol pinda's, maar wel een handvol gezuiverde gecontroleerde tarwezemelen. De voedingsmarkt werd on langs verrijkt met dit „koek je", een stel gezonde plantaar dige vezels in aanvaardbare vorm (twee happen) met tar wezemelen. De nieuwe Fibro-Falk in doordrukstrip (elk tablet apart) makkelijk mee te nemen op reis en naar het werk is een beste toevoe ging aan het dieet. Per kauw tablet gaat er 5 gram gezui verde zemelen naar binnen. Dit betekent dat een kwan tum van 1 a 2 tabletten per dag in het algemeen een vol doende extra toevoer van plantevezels geeft. De verwerkte tarwezemelen worden door het landbouw proefstation te Karlsruhe re gelmatig chemisch, microbio logisch en microscopisch on derzocht op onreinheden, be strijdingsmiddelen en insec ten. Gezuiverde plantevezels doen het gewicht niet toenemen. Het is vreemd mis schien, maar de meu bels en meubeltjes die onze ouders en grootouders met „oud cavalje" betitelden zijn helemaal in. De moderne zakelijkheid die enige tientallen jaren geleden inzette in de meubelsfeer is nog niet verlaten, maar wel achteruitge- duwd door de hang naar grootmoeders tijd. De belangstelling voor echt antiek en allerlei dingen uit grootmoe ders tijd is de laatste ja ren enorm toegeno men. Er zijn voor dit verschijnsel twee rede nen te noemen: de in flatie en de behoefte aan een woonsfeer die een gevoel geeft van veiligheid, geborgen heid en zekerheid. Er is altijd een onzeke re factor bij antiek, maar in het algemeen mogen we erop reke- een door Penny de Ja- edanste „Beddenshow" men er op de 15e In- cor (Jaarbeurs- cht) nog eens de na- op leggen hoe belang de aankleding van de foplaats is. Bedcouture Jiet bijna kunnen heten, jt de wenselijkheid om ■iaapkamer in huis meer raai te zetten wordt zo- door producent, detail- en consument duidelijk ïrkend. Men ziet als een jche ontwikkeling dat Ja het oppoetsen van |en en badkamer s de slaapkamer aan de (t is om „wakker te wor- gezamenlijke Interdecor- festatie besteedde met Lantal activiteiten op het lustrum dan ook veel acht aan het slaapgebeu- zoals dit dan heet. Dan- springend, gehuld in de itigste tot jurken gepro- erde lakens sprongen en >den Penny en haar es op en over een merk- gevormd hoekig want waarom zou een ;elijke ligplaats vierkant en zijn, dat bent u toch liet...? les Jourdan, de schoenont werper, lanceerde een belang rijke collectie slaapkamerta pijten). Groei mag men nog verwach ten bij de verkoop van dek bedden, overtrekken, hoesla kens en duurdere lakensets. Veel zal afhangen van de in ventiviteit van de vakhandel, waardoor bijvoorbeeld ook modieuze dekens zouden kun nen worden verkocht; 84 pro cent van de Nederlandse con sument geeft nog altijd de voorkeur aan de vertrouwde wollen deken; 57 procent kiest voor een synthetisch produkt. Er is veel aanbod in draion, waarvan dessin en kleuren aansluiten bij de kle- dingtrends. Onder meer Aa- bee en Didas waren creatief bezig geweest. Bij het bedtextiel zal het ac cent steeds meer komen te liggen op coördinaties, het beeld der buitenlandse beur zen. Losse stof k'an per meter worden bijgeleverd, zodat dekbed, kussensloop en laken, in volkomen harmonie zijn met andere decoratieve slaap kamerelementen die de sfeer moeten aandragen. (Stoelbek- leding, gordijnen, bespannin gen van de wanden, spreien etc. etc.). De Nederlandse markt stemt zich in toenemende mate af op het aanbod uit zuidelijke Europese landen, terwijl men vroeger meer onder de in druk kwam i van Scandinavi sche en Duitse ontwikkelin gen. In totaal zijn de kleuren echter wat afgezwakt en ro mantischer; niet meer het soms helgekleurde vlakken- werk dat uit het Noorden kwam afzakken. Roze, bleu en zachtgroen hebben de overhand. Dessins in laken- en overtreksets bewegen zich De beroemde schoenontwerper Charles Jourdan ontwierp een moquette slaapkamertapijt in contrasterende strepen. Naam: Sagitta. Het maakt kleine ruimten een stuk groter. Een groep detaillisten „Adviseurs voor beter slapen" heeft in nauwe samenwerking met de fysiotherapeuten Mieke Sanner en Dik Veer uit Maarsenbroek een brochure uitgebracht waarin geen merken worden genoemd, maar wel tips worden gegeven over „gezond slapen De brochure zal de laatste weken van oktober bij alle 21 vestigingen van deze naam over het gehele land verkrijgbaar zijn. Met 32 pagina 's vol wetenswaardigheden over matrassen, dekbedden, kussens en dekens, het verschonen van het beddegoed, de eigenschappen van het beddegoed, de samenstelling van dekbedovertrekken en over weefsels in het algemeen. Bij alle stoffen begint het bij de vezel is het motto. Dit geldt volgens de samenstellers voor o.a. molton, popeline, satijn,.damast, jersey, katoen, cretonne en badstof. Voorts is er ruime aandacht voor kussens; de uithollingen die ontstaan bij het liggen daarop, de ondersteuning en vulling. Vooral voor mensen met rugklachten (5 procent van de bevolking). Ook de Franse sluimerrol komt aan de orde, de „Jantjes" of minikussentjes en de ouderwetse kapok... Belangrijke zaken, want slaap is een herscheppingsproces, waarbij van belang is: lichaamstempera tuurfegeling, huidvochtigheid, mogelijkheid tot spierbeweging, bedbodem en de juiste taak van de bedbedekking. Een gloednieuw eiken kabinet, gemaakt naai een oorspronkelijk model uit het einde van de achttiende eeuw. Verbindingen met toog- nagels, precies als vroeger. Zo'n meubel stijgt elk jaar in waarde. venmin hebben wij een orm, maar het grapje in en menige koprol, re- Éjrend in elegante danspo- vermaakte de toeschou- (Ronde bedden zijn er /ens al legio. Crown Be- o.a. verkoopt ze; voor- echter kan men deze ex- iteiten niet noemen). Te- laar de gezamenlijke aan- der fabrikanten van pro- jnele stuntjes voor la- dekens, kussens en ve slaapkamersnufjes op ebied van textiel. (Char- Penny de Jagers beddenshow... in twee richtingen: lieflijke kleine bloemmotieven of fijne geometrische lijntjes. Slapen gaan is wonen geworden! Over een dekbed in b.v. roze- bruin slingeren zich fijn ver takte kruiden en grassen, zó dun op de stof „gepenseeld" dat ze gegraveerd leken.... Andere bedden waren weer gedekt met spreien van fraai ingeweven kant, die bij wijze van decoratie als bij een wieg door een constructie om de twee zijden van het bed waren aangebracht. Spe ciaal op de praktijk gericht was een slaaphoek van eerlijk hout met duidelijke structuur en grijzig van kleur, waarin een éénpersoonsbed gevangen was in een groen chenille be- ddesprei, die was overdekt met grijs-beige kussentjes. Een trend die ook vlucht neemt: kleine kussentjes her en der gestrooid over de slaapplaats. Met Holly Hobby motieven (passend bij de la- kenset) voor het kleine meis je; met Pierrots anno 1920 voor de tiener en in beeldig bedrukt satijn voor pa en ma. Vóór het slapen gaan nog even een kop thee of koffie aan een knus gedekte ronde tafel met Thonetstoelen onder exotische palmen. Een mens moet het zich maar gezellig maken. Waarom zouden we niet proberen in het vertrek waarin men een groot deel van zijn leven doorbrengt, een kleine oase te scheppen om voor het slapen gaan even uit te blazen? Natuurlijke materialen blij ven daarbij favoriet. In over trek- en lakensets ligt .het aandeel katoen stabiel op 90 en 97 procent; bij de deken verkoop is het aandeel wol in 1978 verder opgelopen tot 41 procent en bij spreien komt meer katoen om de hoek kij ken. Bij dekbedden zijn dons en veren teruggelopen. In 1978 bleek ca. 60 procent de voor keur te geven aan syntheti sche vullingen. De consump tieve bestedingen aan dekbed den rijzen de pan uit. Men kocht al voor boven de 100 miljoen gulden. Vooral jonge gezinnen in het westen van het land en behorend tot de hoogste inkomensklasse zijn dol op het dekbed. Met de komst van dit bedtextiel is de opkomst van de overtrekken ook enorm toegenomen. Ze zijn dan ook overal verkrijg baar, van speciaalzaken tot supermarkten (in de goedko pere soorten). Van de hoesla kens is 57 procent gekleurd, 10 procent bedrukt en 33 pro cent wit. De gewone witte la kens zullen terug moeten tot een percentage van niet meer dan 20 procent, aldus de ver wachtingen. De spreienmarkt floreert. In 1978 werden er 400.000 van deze sfeermakertjes in Neder land verkocht. Deze aanko pen betroffen voor het groot ste deel duurdere soorten che nille, getufte tricel en velours. Gewatteerde spreien liepen terug tot 10 procent van de markt en langharige vacht spreien konden maar rekenen op 15 procent. De categorie overige bedspreien ligt op het gebied van kanten, weefstof fen en... zelf gemaakte spreien. De bedtextielmarkt is, vol gens de heer E.P. Krudop, lid van het dagelijks betuur van Texpro, nog lang niet aan een verzadigingspunt toe. Zolang er hang is naar verfraaiing van de slaapkamer, mede door verfraaiing van bedde goed (zoals dit vroeger heet te), willen ontwerpers en fa brikanten zich blijven onder scheiden door kwantiteit, kwaliteit en niet in het minst door de zogenaamde „soft Nog nooit waren zoveel grootheden op het gebied van de mode verenigd onder hetzelfde dak om van hun pres taties te getuigen. In de antiekboerde rij „De Witte Swaen" te Montfoort was op een mooie najaarsmiddag het kwartet Ernst Jan Beeuwkes, Edgar Vos, Frank Govers en een nieuwe ster aan het modefirmament: Pierre Wat- tel, bijeen om hun herfst-wintermo- dellen zowel binnen de muren van de prachtige hoeve als buiten op de keit jes van de binnenplaats te tonen. Van Wattel, die een fraaie.salon heeft aan de Amsterdamse Leidsekade 102, mag gezegd worden dat hij een „coming man" is. Geïnspireerd door Fong Leng bracht hij een serie spannende kleren (veel doorgestikte mantels, pierrotachti ge noppencreaties), zwierig, maar draag baar voor de jonge vrouw met durf. Met de extravagance gaat hij evenwel niet buiten zijn boekje. Een eigen stempel en een originele aanpak zijn duidelijk aan wezig. Behalve bont van Wil Lehner, leren tas sen van Cartier, onvoorstelbaar dure ju welen van Amstel Diamonds BV, in sa menwerking met Goldstoff, waren er ook horloges uit Parijs van Van Cleef en Arpels. Bij één exemplaar was de gehele wijzerplaat ingelegd met diamanten. De vrouw met een stevig budget kon ge nieten van fraaie kleren, maar ook van zeer uitzonderlijk antiek. Eigenaresse Elisabeth de Lestrieux heeft van haar boerderij een home gemaakt waar het goed toeven, maar ook kijken en kopen is. Ze heeft schuren en opslagplaatsen vol antiek, dat zijn weg wel zal vinden naar verzamelaars, die op iets goeds uit zijn en daarbij graag geadviseerd willen worden door de charmante Elisabeth. Een nieuwe ster, van wie we nog veel zullen horen: Pierre Wattel. Zelf bezit ze een verzameling veelsoorti ge zwanen (daarmee de naam van haar boerderij hoog houdend), prachtige an tieke dekenkisten en kasten, tapijten, kortom allerlei meubels die het predi kaat „uniek" verdienen. Het loont de moeite eens bij Elisabeth de Lestrieux te gaan kijken. Er worden heel wat stille traantjes geplengd over een onzuivere huid. Tieners sukkelen in de tijd dat ze er juist leuk uit willen zien met puistjes, meeë- ters etc. omdat de hormoonhuishouding nog niet optimaal werkt. Dat zouden dan met een groot woord (één der) klippen van de jeugd zijn... Het Huis Payot heeft nu een nieuwe serie uitgebracht voor de huid met problemen, niet te duur (elk pro dukt kost 12.75) en geschikt voor jonge pieke- raars, die zich iets gelegen laten liggen aan het verkrijgen van een glad velletje. De 5-produkten- serie bestaat uit een reinigende emulsie, en een antiseptische „Lotion Speciale 5", die jeugdpuist jes laat opdrogen; dan een nacht- of ochtendcrè me (Paté Grise) voor onder de make-up, die ge noemde puistjes, voor zover nog aanwezig ver zorgt en rode plekken afzwakt; voorts een „Mas qué irradië", dat de verwijde poriën vernauwt (juist door die wijde poriën komt vuil naar binnen en gaat daar ongewenste werkzaamheid vertonen). Tot slot een in drie tinten uitgebrachte „crème traitante", die goed dekt en een verantwoorde matte make-up geeft. Voor volwassen vrouwen, die weer andere produk- ten ambiëren, komt Payot met een volledige ver zorgingslijn „Aubelia", die wel een beetje duurder is (per produkt circa 24.-), maar die in haar ge heel met het masker en „Lotion Tonique" waarin de vochthoudende substantie Hygroplex zit, een aanzet vormt tot goede ondergrond voor de nieu we Payot maquillage '79-'80: Perle Rose, geïnspi reerd op de pasteltekeningen van Quentin de La- tour. Tere kleuren, die als velours aandoen voor frêle vrouwen met in bleekgoud gegoten haren. Een natuurlijke blos geeft de nieuwe Aubelia-tint Halè, die dezelfde actieve bestanddelen heeft als de dagcrème. Dus kleuren en verzorgen in één produkt. Vanavond schoolbal! „Wat doe ik tegen die ellendige puistjes?" Wattel werkte veel met doorge- te modellen. Dit is een ensemble uit salon in Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 17