Drs. P. met Resistentie-orkest in romantiek voor twee BEELD SPRAAK TERUGBLIK Ton van Duinhoven suppoost en ijscobaas TELEVISIE VANAVON n TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 8 OKTOBER 1979 PAGÏfr Enige jaren achtereen hebben we Ton van Duinhoven niet meer op het scherm gezien, maar als om het gemis goed te maken draaft hij voorlopig twee keer per weekeinde het scherm op. Eerst in de rol van de terreinknecht Crooswijk van Feijenoord („Ajax? Ik kan dat woord niet uit mijn bek krijgen") in de VARA-sportrubriek en ver der in de nieuwe kluchtige VARA- serie „Cassata", waarin hij de rol speelt van een Italiaanse, in ons land nog steeds niet volledig inge burgerde houder van een ijssalon van die naam. Hij stelt voortdu rend zijn lieve mamma mia ten voorbeeld aan zijn geëmancipeerde vrouw (Ina van Faassen), die er een eigen antiekwinkeltje op na houdt. Dat levert zijn licht te ont roeren ziel nogal wat komische kwetsuren op en de VARA acht af leveringen lang naar meer smaken de tv-kost. En hiermee zien we het echtpaar van Duin hoven opnieuw in de rol van een toneel/tv- echtpaar, twee volkomen op elkaar inge speelde mensen, die heel wat huiselijke si tuatie in hun vertolking kunnen die ze niet eens meer hoeven te spelen. Nog niet zo lang geleden maakten zij een tournee met de vrije toneelproduktie „Volgend jaar zelf de plaats", waarin zij gestalte gaven aan een man en een vrouw, die ofschoon beiden ge huwd en ouders van kinderen geroerd door een onverklaarbare wederzijdse liefde jaar lijks elkaar op dezelfde plek ontmoeten en tederheden uitwisselen. Nu opnieuw als echtpaar op tv, maar nu meer als een man en een vrouw die beiden van wanten weten. Zij houden duidelijk van elkaar, maar zitten elkaar graag in de haren. In de nog feodale opvattingen van genoemde ijssalonhouder Giuseppe ofwel Sjosef hoort zijn vrouw in de keuken thuis en loopt zijn dochter (Christel Braak) in veel te blote jurken rond. De complicaties en de spanningen zijn om te snijden, maar zij hebben een geestige brok dialoog achter de hand om de botsin gen in der minne te schikken. De tekst komt van de heren Alexander Pola en Chiem van Houweninge, die drie jaar ge leden op verzoek van de VARA een schrij versduo vormden voor werk in het humo ristische genre. Dat leidde toen tot „Ieder zijn deel" over een extravagante kunstenaar en zijn nog gekkere gasten, met wie altijd wel iets te beleven viel. Na verloop van tijd raakten zij op deze serie een beetje uitgeke ken, maar dit betekende niet het eind van hun lachwekkende latijn. Zo schiepen zij de nieuwe serie „Cassata". Als Alexander en Chiem bij elkaar in de buurt zijn flitsen pittige opmerkingen over en weer en voor je het weet ontstaat daaruit een dialoog. Destijds vertelden zij daar al over, dat deze samenwerking hen uitste kend bevalt. Ze vinden dat ze elkaar op een gelukkige manier aanvullen. Ze bedenken dingen waar ze afzonderlijk nooit opgeko men zouden zijn. Het ene woord haalt het andere uit. Chiem als toneelman van huis uit beschikt over gevoel voor drama, voor bewegingen in de ruimte en voor de marke ring van karakters, terwijl Alexander veel tv-ervaring heeft en vertrouwd is met de visuele uitwerking van de dingen. Alexan der zegt in dit verband te durven spreken van een zeer vruchtbare samenwerking. Hij is een stuk ouder dan Chiem. Dit zou bete kenen, dat er tussen die twee een aanzien lijk generatieconflict zou moeten woeden en daarmee een kloof zou moeten bestaan. Zij hebben daar beiden echter nooit iets van ge merkt. Zei Alexander: „Er bestaat misschien wel een soepelheidskloof, maar die is te overko men door je bij elkaar aan te passen. Daar is geen revolutiwe voor nodig, maar gewoon een beetje gezond verstand". In elk geval waren zij het over de plot in „Cassata" snel eens. Om de dialoog pittig en op peil te houden zochten zij het in een poli- door Ton Oliemuller tieke tegenstelling. Zo iets doet altijd veel stof opwaaien. Sjosef stemde vroeger in Ialië altijd op de communisten, omdat hij toen nog aan de armoe was overgeleverd. Met zijn goedlopende zaak in Amsterdam is hij politiek echter een andere richting ingesla gen. Hij stemt voortaan VVD en daar heeft hij een heel uitvoerige argumentatie voor, die er ongeveer op neerkomt, dat zij die niet werken ervoor moeten zorgen, dat degenen die wel werken aan het werk blijven, zodat uiteindelijk zij die geen werk hebben aan werk kunnen komen. Of woorden van soortgelijke strekking. De eerste dialoog in deze sfeer stond nog niet op papier, of beiden dachten tegelijk aan Ton van Duinhoven als eigenlijk de enige acteur, die deze rol fraai zou kunnen neerzetten. VARA-regisseur Nico Knapper benaderde Ton met de eerste aanzet tot een script. Die nam eerst wel even enige afstand tot wat hij op dit papier aan tekst las, zag vervolgens, dat hij zelf veel aan deze figuur zou kunnen meegeven en beloofde er iets moois van te zullen maken. Hij heeft woord gehouden. De verwachtingen van Alexan der en Chiem, maar niet minder die van Nico Knapper werden verre overtroffen. Ton maakte er een levende figuur van, vol kleurrijke trekjes en onnavolgbare quasi- verontwaardiging, uitgestoten in duidelijk reactionaire taal, maar zozeer van een dub bele bodem voorzien dat er alleen maar om te lachen valt. Nico Knapper: „Deze serie is gericht ge schreven op een vedette als Ton. In de tekst vindt hij de aanzet tot een karakter, dat hij zelf verder in kon vullen. Hij heeft dat meesterlijk gedaan. We hebben deze serie met publiek erbij opgenomen. Wat je aan la chen en reacties hoort komt dus van werke lijk aanwezige mensen en niet uit een lach- machine. Deze serie heeft ook te maken met de moeilijke aanpassing van buitenlandse gastarbeiders aan ons leefpatroon. Zowel Ton als Ina zeggen dingen die een boel kij kers ook op het hart hebben. Ton en Ina zit ten wat dit betreft op de goede toer. Ik ben blij hen samen in deze serie te hebben. Het werkt niet alleen gemakkelijk voor een re gisseur om twee zo op elkaar ingespeelde mensen aan het werk te hebben, maar zij bieden ook een stuk herkenning als echt paar. Hun inbreng in dit stuk bestaat voor een belangrijk deel ook uit hun eigen le venskunst. Toeft staat Sjosef ergens een beetje alleen. Hij belt met grote regelmaat een voorlopig nog onzichtbare vriend, ook een Italiaan, die het nog moeilijker heeft met de aanpassing dan Guiseppe. Misschien dat we die vriend nog eens in de scène ha len, maar totnutoe heb ik er geen idee van wie dat zou moeten worden, al zou dat Joop Doderer wel eens kunnen zijn. Ton praat een Italiaans soort Nederlands. Dat maakt hij er zelf van, want de tekst krijgt hij gele verd in fatsoenlijk Nederlands. We hebben wel een halve Italiaan rondlopen bij de vele andere figuren als Hetty Verhoogt en Frits Lambrechts die dit stuk bevolken. Hij is geen acteur, maar de eigenaar van het Hil- versumse pizzahuis „Sole mio". Jaap Groote heeft er trouwens een prachtig décor bij ge maakt, een bijna echte ijssalon en een bijna echte Hollandse huiskamer vol Italiaanse kleurtjes". Het zou VARA's amusementshoofd Han van Essen niet verbazen als deze serie naar meer zou smaken bij een groot publiek. Toch kan hij niet meer dan acht afleveringen bieden. Het wordt te duur. Een uit het buitenland aangekochte serie kost per aflevering 7000 gulden. Maak je het zelf dan ben je het tien- voudigp kwijt. De acht delen „Cassata" kos ten een kleine miljoen. Dat is meer dan Bruin kan trekken. De Britten werken wat dat betreft gemakkelijker. Die kunnen hun produkten aan 32 landen kwijt en die kun nen er dan ook duidelijk meer geld tegen aan gooien. We zouden met „Cassata" kun nen doorgaan, maar dan moeten we bijv. „J. de Bom" er aan opofferen. En dan krijg je weer brieven van kijkers met vragen waar om wij nooit iets voor de kinderen doen. De serie „Cassata" is geestig genoeg om deze naar elders te kunnen verkopen. We zijn momenteel bezig met Duitsland. Maar dat soort landen houdt niet van ondertiteling. Dat betekent dat Nederlandse series alle maal apart ingesproken moeten worden. Dat kost ook geld en daarom bedenkt het buitenland zich wel tweemaal voor ze iets van ons kopen". Met zijn Italiaaanse tongval spreekt Ton in deze serie echter een Europees mengtaaltje, dat in de halve wereld begrepen zal kunnen worden. Vooral omdat zijn bezwerende handgebaren en de bekken die hij erbij trekt boekdelen spreken. In het midden Ton van Duinhoven als de Italiaans/Nederlandse ijssalonhouder Guiseppe met zijn klanten, het bloemverkopersechtpaar Frits Lambrechts en Hetty Verhoogt. Drs. P., het pseudoniem voor de in Zwitserland geboren drs. Heinz Polzer, vormt een apart hoofdstuk in het ge schiedenis boek van het Nederlandse cabaret. Na voltooiing van zijn econo mie-studie in Rotterdam kwam Polzer in het reclamevak terecht, waarvoor hij veel moest reizen. Dat leverde hem genoeg stof voor verhalen op. Hij schreef een groot aantal boeken en ge schriften onder evenvele pseudonie men. Eerst in de jaren zestig kwam hij er toe zijn werk op een heel eigen ma nier voor te dragen met als herken ningspunt zijn wonderlijke kraakstem en bijzondere articulatie. Dit in combi natie met zijn vaak bizarre gevoel voor humor heeft Drs.P vele vrienden be zorgd. Vanavond kunnen we de taalvirtuoos zien in gezelschap van het Resistentie orkest, wat een programma vol zwarte humor betekent. Het is een afwisselen de collage van cabareteske nummers en liedjes, zowel in de studio als op lo- katie opgenomen. Verder zien we Drs. P in een lentelied door bos en groen dartelen om vervolgens te keer te gaan in het lied „Amsterdam, een bananen republiek". In een lege kroeg zet hij zich achter de piano om een stevige boogie-woogie ten beste te geven en hij zingt dkarbij over de nieuwe stromin gen in de literatuur. Naast het Resis tentie-orkest werken het ballet van He len le Clerq en het kinderkoor van W. van de Hurk aan de uitzending mee. Ned. I 22.30 uur Ivanhoe Ridder Ivanhoe en zijn trouwe helper Gurth zijn met een vriend op weg naar een bruiloft, waar blijkt dat het jonge paar met de dood wordt bedreigd. Ned. I 18.59 uur Drs. P. tijdens een interview met Han Peekei in „Romantiek voor twee met Drs. P.". praktijken te komen van de modemagnaat Lubich. Ned. I 20.15 uur Filmquiz In „Voor een briefkaart op de eerste rang" aandacht voor de film „Quadrophe- nia", welke is gebaseerd op een verhaal van Pete Townshend van The Who. Het laat de strijd zien tussen de „Mods" en de „Rockers", twee jeugdgroepen in Enge land in het begin van de zestigenaren. Ned. I 19.25 uur Corruptie In de Amerikaanse t.v.-serie „Sword of justice" presenteren Jack en Hector zich als modeverkopers om zo achter de wan- Rugklachten Het programma „Wat heet beter" gaat over rugklachten en wat daar met officië le en alternatieve therapieën tegen is te doen. Ned. I 21.55 uur Maria Speermalie In het tweede deel van de Vlaamse serie „Maria Speermalie" krijgt het meisje moeilijkheden met moeder-overste. Ned. II 20.27 uur Dit weekeinde was er toch werkelijk sprake van allerlei nieuwe dingen. Zo begon de VARA gistermidag waarachtig zomaar met een kunstpro gramma, dat dan ook meteen „De rode salon" heette, of schoon het uit de Stads schouwburg in Amsterdam kwam. Waar Peter Lohr de zaak quasi-achteloos, maar zeer snedig presenteerde. Hij kon daarbij trouwens een be roep doen op de steun van Henk de By en Jeanne van Munster en er gebeurde van alles in een kort tijdsbestek. Een aardig programmaatje on getwijfeld, maar ja, we zullen het dan ook moeten doen met één keer in de vijf weken. 's-Avonds keerden bij de VPRO Koot en Bie terug met een nieuw programma, dat de ietwat ruige titel „Op hun pik getrapt" heet, maar waarin zij dan ook „wel wild om zich heen schoppen." Zij bleven dat doen op een simplistische wij ze en zelfs voor het forum van een aantal simplistische Ka merleden. In wezen is er, na de afschaffing van de bewa kingsdienst, niet eens zo heel veel veranderd. De heren zijn alleen wat meer op de man, de vrouw of de zaak af geworden, ofschoon die tendens het vori ge seizoen af en toe ook al merkbaar was, en natuurlijk is het decor gewijzigd. Wat ge lukkig helemaal gebleven is, is het hoge niveau van het satiri sche amusement. Ik krijg nog wel gelegenheid daar nader op terug te komen. De KRO lanceerde een nieuwe serie geschreven door Eli As ser: Goed volk. Wij moeten het deze keer kennelijk doen zon der liedjes en dus zonder schlagers als destijds bijvoor beeld „Het zal je kind maar wezen" werd. Voor de rest kent men de soort gein wel. Zij kreeg het beste gestalte in, Ronnie Bieman, die als Stien Bloem een mooi typetje afle verde. Bij de KRO was Willem Ruis zaterdagavond dezelfde geble ven en de „Alles is anders show" met Aad van den Heu vel trouwens hetzelfde. Daarin kwam Jan Wolkers deze keer niet - binnenwandelen, maar werd hij integendeel op een brancard binnengedragen, waarmee werd „ingespeeld" op een berichtgeving in een blad, dat zijn „tragische ziek te" had gemeld. Hij bleek overigens wel inderdaad asth ma te hebben, wat hem echter niet belette iets te vertellen over de verfilming van zijn „Kort Amerikaans." De lig gende entree deed iets te leutig aan, maar het liep helemaal al lemaal alle spuigaten uit, toen de beklagenswaardige Dolf Brouwers (Sjef van Oekel) weer eens, vrijwel letterlijk, van stal werd gehaald om wat wartaal uit te slaan en enige malle fratsen te vertonen. „Humor is moeilijk", zei met een daarna de reclameman Bert Kroon zo terecht, al had zijn uitspraak dan ook betrek king op enige reclamespots die op een internationaal reclame festival waren vertoond. Erg lang duurde wel het gekissebis tussen de stakingsleider Bertus van der Horst en Herman Wigbold, hoofdredacteur van „Het Vrije Volk" over de be richtgeving in de krant over de Rotterdamse arbeidsonlus- ten en het werd er allemaal nauwelijks interessanter op, toen een zich onder het pu bliek bevindende dominee aan het geruzie ging deelnemen. Overigens was er ook sprake van een aardig initiatief. Van den Heuvel heeft verschillen- NEDERLAND 1 23.00 Das Gesponst der la l( 20.15 21.05 NOS 21.37 KRO 21.55 Nieuws voor slechtho renden Sesamstraat Kortweg (kunst) Journaal Ivanhoe, jeugdserie Voor een briefkaart op de eerste rang, film quiz Sword of Justice, TV- serie Sanford en Zoon, TV- serie Journaal Wat heet beter (alter natieve geneeswijzen) Romantiek voor twee met drs. P. NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor slechtho- rendenn 18.55 Journaal AVRO 18.59 Doctor Snuggles, jeugdserie 19.05 Toppop NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 Maria Speermalie, afl.2 21.30 Wie Kent Kwis 22.40 TeleVizier Magazine 23.25 Cursus assertiviteit, les 2 NOS 23.45 Journaal DUITSLAND 1 WDR 18.00 Viel Larm um Sandy. 18.30 Tip um halb 7 (Uilen naar Athene dragen). 18.40 Weite wilde Weit der Tiere (Moe- raabewonera). 19.15 Hier und Heute. 19.45 Tip um 4tel vor 8 (Frank Zander'a Tipa). 20.00 Journaal 20.15 Der eiaerne Guatav, TV-aerie 21.10 Gratia iat nicht billig, documentaire ovar Engelae TV 0.40 Journaal DUITSLAND 2 18-20 Königlich Bayeriachea agericht, TV- aerie (0 toom). 19 Journaal, i Hitparade. 20.15 Kontakte (Nimm Did aammen) I 21.00 Journaal 21.20 Daa Produkt oder Ru gar, TV-film 23.00 Steckbrief 23.15 Philharmoniach Euleni 23.55 Journaal DUITSLAND 3 n wdr t»ri, 18.00 Seaamatraase. 18.30 Duits. 19 Hinter den I zeilen. 19.45 Regioniet 20.00 Journaal 20.15 Stadt und Gesellschaftj (Laon en de Middelet 21.00 Momenta 21.15 Sieben Sünder (Severn nera), speelfilm (1940v> Mariene Dietrich „.j 22.35 Journaal f[a F dei kt n sgia nieujr h.«fï -ern 5 *4 BELGIE NED.1 en J, 18.00 Achilla. 18.05 Heidi, P" 18.30 Open achool. 11 meel 19.30 Kijk uitirw Morgen. 19.45 Journaalnir 20.15 Dubbel dobbel, spelproHC ma r 21.00 The Cedar Tree, Tvf ,rt afl. 4 (No further Dem»d' 21.50 Big Band BRT (Ger*ee Gould, De Roaa) ,r 22.30 Journaal E0 BELGIE FRANS 1 18.15 Zigzag, apelprogramma., Arte-Hobdo, kunatmag 18.45 Sport. 19.15 AntlJn Soir. 19.30 Journaal, zé Voa droits, juridische ifu 20.00 Nous les artistes (Ji Brei) 21.25 l'Armata Brancaleone, film van Mario Monies 23.35 Journaal BELGIE FRANS 2 J 18.45 TV F-Alimenfation (kol 19.15 Antenne-Soir. Journaal. 19.55 Soiree I (Le royal Guidon Hat non). 22.00 Journaal 22.15 Sport NEDERLAND 1 10.00 School TV NOS 13.00 Nieuws voor slechtho renden 14.00 School TV NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor slechtho renden DUITSLAND 1 10.00 Journaal, Tageathemen. 10.25 Die Erben dea heiligen Sta nislaus. 10.55 Appartement für Drei. 12.25 Umachau. 12.55 Preaaeachau. 13 Jour naal. 16.10 Journaal. 16.15 Ausgrabungen in Dei!- land. 17 Thareae soil una bleiben, speelfilm, 1. 17.50 Journaal. DUITSLAND 2 16.30 Mosaik. 17 Journaal. Berufareport, all. 5 (T< ma). 17.40 Die Drehscf^ k BELGIE NED. 1 en 14.00 School TV. 17 School BELGIE FRANS 1 e| 14.00 School TV. 17.15 Schoep' 17.50 La bataille dea pk tea. SF-aerie. gi HILVERSUM 1 TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De verhalen van Vigrgilius van Tuil. 18.30 (S) De kinderplatenbak. 18.40 (S) De blauwe zaden. 19.02 (S) Tross- country. 20.02 (S) Zomaar 's avonds. 22.02 (S) TROS-Big Band show. NOS: 23.00-24.00 (S) Met het oog op mor gen. 0.02 AVRO's radiojourn. 0.10 (S) Platenscala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's service stati- HILVERSUM 2 19.00 (S) Rondom het woord.(M<h 19.00 NCRV-Leerhuis. 19.10 fc< van de week. 19.30 Docum.) 20.IR Muz. in NCRV-Studio. 21.30 (SL rama-maandag. 222.25 Bond z( naam 22.30 Nws NOS: 22.40 le' School. 23.55 Nws. z: HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondsplts m. Nationale Hitparade. AVRO. 19:0, Country and Western. 19.30 (S)K Live. 20.02 (S) Praatpaal 15. 21.4 Superclean Dreammachine. 22.Ol diojournaal. 22.10 (S) Blues, b^ and beat. 23.02-24.00 (S) A\j- Swingtime. BtrotSCM AVRO: 7.00 (S) Vervolg AVRO's Service Sajion met JH om 7.03 8.03 Radiojourn. PtrM. 9 03 Tekst en Ui,l®9- 19 08 XUCTifa (S) Divertimento. 10.02 De zandbakshow. 10.10 (S) Ar beidsvitaminen. 11.02 Polletje Piek haar, radio-feuilleton. 11.30 (S) Rond om Twaalf. 12.30 (S) Franse chan sons. 13.03 Radiojourn. 13.20 (S) De AVRO-Diligence. 13.55 (S) Beursplein 5. 14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16.02 Hersengymn. 16.30 De Zandbakshow. 16.38 Kat in de zak. 17.02 (S) Gas te- HKRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgymn. 7.20 Het Leven de woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.00 Nws!) 8.30 Nws. 8.36 Licht muz. progr. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Waterst. 9.15 epspraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier nietf voor de banken te pra- 11.30 Ratel. OVERHEIDS- VOORL.: 12.16 Ultz. voor de land bouw. KRO: 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.30 vingers. NOS: 14.30 Open SC KRO: 15.15 Katechese. 15.30 verboden toegang. 16.30 Het I progr. 17.24 Meded. 17.30 I 17.36 Echo. maingjM VARA: 7.02 (S) Gi 1BËB? meurders. 8.30 (S) H< ze zeggen (Van 18.00 Aktual. "TOT Van de dag.). 10.30 (S pisch Jansen. 11.30 (S RA's Zoekplaatje. 13.30 (S) beeld. 15.30 (S) Popkrant. 16.3 TROS: 7.00 Nws. 7.0 Capriccio. 9.00 Nws. (S) Er staat een orgel 9.30 (S) Van heinde er re. 10.00 (S) Opus tie twaalf. 12.00 Nws. 12.IT Specialiteiten A LA CARTE. 13.0 De meest verkochte „klassieke 13.30 (S) Koren-korpsen. 14.00 14.02 (S) De hoge „C", cultur. p 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00- (S) Belcantorium: Engelse muziel de tekstschrijvers uitgenodigd een tekst voor een door hen zelf aan te wijzen executant te schrijven naar aanleiding van een of ander „medium". Deze eerste keer liet Hans Dorres- teyn Marius Monkau zingen over „de dagbladabonnee", een nogal beklagenswaardig wezen op het eerste gehoor. Maar men heeft in ieder geval iets om naar uit te zien de ko mende maanden. Trouwens, vervelen doet men zich na tuurlijk zelden in de show van Aad, en dat is waarachtig niet niks. De VARA entameerde een ru briek onder de krachtige en alleszeggende titel' „Voetbal 80", waaruit duidelijk naar vo ren kwam, dat het voetbal in 1979 een uitermate handtaste lijke onderneming is. Bij het eerste het beste verslag van de ii wedstrijd NAC-Feyen werd geknokt en geschop f gen alle klippen op en in k fragmenten van Europa- wedstrijden liep het ook n eens uit de voet. En toen c na in NOS-sport de Eagle gen FC Utrecht op het sch kwam, was het al niet an< Maar één ding is zeker: „V bal 80 had een briljant tx maar dat kwam dan ook dat men de hele zaak liet ii den door Ton van Duinho Dat wil dus zeggen dooi j Feyenoordsuppoost Croosv e. En dat is een creatie die ïl het geniale af acht. Tenslfe valt nog mee te delen, da VARA zaterdag en zondag i strijdlied weer invoerde, h alles goed en wel, maar 1 wil ik bij de Kro ook het e goriaans terug hebben.... n HERMAN HOFHUIfc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2