Neerlands Hoop bang voor spandoeken met „Bram en Freek moeten blijven REKT MEE EN BEWEEGT MEE. Wereld van in schitterend Bestiarium KUNST LEIDSE COURANT Markten KAASMARKT WOERDEN-<26 sep tember) Aanvoer 60 partijen. Prij zen in guldens per kg: 1e kwal. 7.00—7,45. 2e kwal. 6,25—6.99 en zware kwal. en extra tot 8.00. Handel kalm. VEEMARKT DEN BOSCH-(26 sep tember) Aanvoer: totaal 8844, run deren 2457, graskalveren 424, vette kalveren 39, nuchtere kalveren 2653, schapen 2194, geiten 36, slachtvar- kens 1041, slachtrunderen 1328. Prijzen (in guldens): melk- en kalf- koeien, per stuk 1725—2850, guiste koeien, per stuk 1300—2000, kalf- vaarzen, per stuk r. 2100—2900, z. 1600—2350, klamvaarzen, per stuk 1700—2050, guiste vaarzen, per stuk 1600-1800, pinken, per stuk 1300— 1450, graskalveren, per stuk 800— 1150, nuchtere kalveren v. fok-meste- rij, per stuk roodb. 430—590, zwartb. 300—475, weideschapén, per stuk 100—130, lammeren, per stuk 80— 110, stieren 1e kwal., per kg gesl. gew. 7.357.80, 2e kwal. 6.20— 7.30, vaarzen 1e kwal., per kg. gesl. gew. 6.70—7.85, 2e kwal. 5.95— 6.60, koeien 1e kwal., per kg gesl. gew. 6.45—7.50, 2e kwal. 5.90— 6.35, 3e kwal. 5.605.85. worst koeien, per kg gesl. gew. 4.70—5.70, vette kalveren 1e kwal., per kg lev. gew. 5.15—5.25, 2e kwal. 5.05—5.15, 3e kwal. 4.50—5.00, slachtzeugen, 1e kwal., per kg lev. gew. 2.59—2.69, 2e kwal. 2.49—2.59. 3e kwal. 2.39— 2.49, slachtvarkens, per kg. lev. gew. 2.60—2.70, vette schapen, per stuk 150—180, vette lammeren, per stuk 120—180. Overzicht (resp. aanvoer, handel en prijzen); melk- en kalfkoeien minder rustig als vorige week, guiste Matting stretch broek. Van dioIen/woL Mouliné stretch broek. Van wol/lycra. In groen en bruin/beige. ||QQ In grijs/blauw en bruin/blauw. 120.- PEEK CLOPFENBURG GEWELDIGE MODEGEZELUGE SFEER hun roem. Ook die kan op een dag afgelopen zijn. Als zij dit moment zouden afwachten, zouden zij in een situatie van het Totale Niets terecht kun nen komen. Ook met de ge dachte hieraan hadden zij moeilijkheden. Zij noemen zich als duo een spiegelbeeld van eikaars fouten, weliswaar een ideale huwelijkssituatie, maar niet voldoende basis voor levenslang samengaan op de planken. Beiden menen bovendien elk afzonderlijk voldoende kwali teiten te nebben om het los van elkaar op het podium te- kunnen maken. Intimi van Bram en Freek voegen hier aan toe, dat Freek als eenling sneller op de planken terug zal kunnen keren dan Bram, om dat Freek met zijn scherpe teksten en directe voordracht een zaal voor zich in kan ne men. Bram als muzikaal mens zou vooral zijn compositori sche gaven in moeien zetten om langs die weg een eigen publiek op te bouwen. Het is alweer tien jaar geleden, dat zij als duo bijna een explo sie veroorzaakten in het toen malige cabaretwereldje met hun programma „Neerlands Hoop In Bange Dagen". Hun kracht was vooral gelegen in het noemen van de dingen bij hun naam. Denk bijv. aan de man die vanuit zijn verfrom melde toestand in een vangrail aan zijn vrouw laat weten, dat hij vanavond wat later thuis komt. Ook lieten zij rolstoelrij ders klare taal spreken over de misjegening door het valide volk. In hun actie „Bloed aan de paal" probeerden zij het Nederlands Elftal weg te hou den uit Argentinië, omdat daar de mensenrechten worden ge schonden. Die openheid sprak vooral een groot jeugdig pu bliek aan. In diezelfde eerste jaren zetten zij bovendien een musical op het toneel, „De dag dat de onschuld dood ging", j ter gelegenheid van een lus- trum van Leidse studenten meisjes. Een paar jaar later in troduceerden zij in de volle maat de popmuziek in hun programma, dat toen ging on der de titel „Neerlands Hoop Express". Zo zijn zij voortdu rend in de weer gebleven hun optreden met een cabareteske ondergrond door het toevoe gen van showeske elementen bij het publiek ingang te doen vinden. Intussen bewandelden j zij pok zijpaden, zoals met de J musical „Een kannibaal als jij en ik", waarvoor Freek zijn welbekende harde teksten schreef en Bram voor de mu ziek zorgde. Zij hebben met dit alles samen altijd veel succes gehad. En kwamen nu op een punt te recht, dat zij beiden zeiden: als we nu niet uit elkaar gaan en eigen wegen zoeken om ons artistiek waar te maken, dan gebeurt het nooit meer. schei den we pas als het publiek op ons als duo zal zijn uitgekeken. Beiden hebben overigens slechts een vaag idee waarmee ze in de naaste toekomst als eenlingen voor de dag zullen komen. Zij hebben ook geen lust hierover openhartig te zijn zolang hun huidige program ma nog loopt. Voor elk van be iden komt het er op neer, dat zij een keus moeten maken uit een grote hoeveelheid van voornemens. Zeggen zij: „Ons eerste streven zal er nu op gericht zijn om weerstand te bieden aan die actiegroepen, die de straat op zullen gaan met spandoeken als: Bram en Freek moeten blijven". TON OLIEMULLER AMSTERDAM Onder de ingewijden in de kringen van het cabaretduo Freek de Jonge en Bram Vermeulen, samen Neerlands Hoop, kwam het niet over als een verrassing, toen bekend werd, dat beiden voortaan eigen wegen wensen te be wandelen. Tot het eind van dit jaar maken zij samen de tournee af van hun jongste programma „Offsmboet IPPQ", onder welke code zij binnendringen in het warri ge wereldje van het schijn- modernisme, van het compu tervolkje, van de doden sprong van vader en zoon. Beiden staan hier nog vol enthousiasme achter, maar gaande de jaren werden zij besprongen door vragen als hoe lang kunnen we het sa men op deze manier nog ma ken?. Zijn we niet bezig een schabloon. een herhaling van ons zelf te worden? Als antwoord op deze vraag hebben zij tenslotte de knoop doorgehakt. In alle vriend schap werd besloten hun eigen mogelijkheden in persoonlijke artistieke activiteiten uit te proberen. Zij hebben nog wel een poging gewaagd om hun inzichten in het maken van theater te combineren. Elk af zonderlijk stelden zij een lijst van onderwerpen en plannen Bram en Freek met ingang van het komende jaar niet langer onafscheidelijk. op en nadat beiden daarvan een zak vol hadden, werd ge keken in hoeverre die wensen samengebracht konden wor den in één programma. Zij za gen het echter niet zitten. Waarna zij definitief afhaak ten en Neerlands Hoop opsplit sten in twee individuele thea termakers Daarover vertellen zij zelf, dat zij beiden wat hun leeftijd be treft rond de 35 jaar zitten. Zij noemen dit nog net jong ge noeg om' aan een heel nieuwe eigen carrière te beginnen. Bo vendien staan zij momenteel als duo op het hoogtepunt van Stretch. DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1979 Young Vic komt Hamlet spelen Op de foto een dame in avond jurk en een heer in smoking. Toch is dit geen scène uit een modern society-stuk, maar een uit Shakespeare's Hamlet. De Young Vic Company uit Lon den, die deze Hamlet op zon dag 30 september opvoert in de Toneelzaal van het Con gresgebouw te Den Haag, meent dat het van de Deense pr onze tijd van kunnen zijn. Het boeiende en toning te zullen David Day: Een Tolkien I stiarium. Uitg. Rostri prijs 59,50. les te weten komen figuren in wie men is resseerd, compleet en nagslacht. Een werk, zonder dit Bestiarium lijks was te doen. Ook de balken voorin geven een zicht in het ontstaan en van Tolkiens wereld, men, indien men de moed gevonden dit zelf uit te ken, maandenlang een taak zou hebben gehad. En dit Bestiarium is meer een naslagwerk, waarin de lezer van Tolkien kelijk wordt gemaakt, staat inderdaad het dat de gebruiker door betische indeling wordt den. Maar de wordt opnieuw telijk om het derwerp opnieuw door kunnen nemen, gedeeltel rg( ook omdat men met de n op feiten wordt gedrukt, bij het lezen van het cm et T spronkelijk werk gemakkei ig i over het hoofd werden gezii nge Met dit 'Bestiarium' kan |ge Tolkienliefhebber jaren va eci uit en niet om de beschnjvi isei gen alleen. Toegegeven worden, dat de illustratoren met zorg zijn uitgekozen de landen met hun schepp t c gen schitterend in beeld z n gebracht. Los van de eig fantasie kan de lezer kijk en snuffelen en creaties ondergaan, die in werk zijn opgenomen. Tel en illustraties vormen e groot, kunstzinnig geheel, moeite van veel lezen en 1 ken waard. Al is de in boek opgenomen Gollem n n onze Gollem; hoewel vast zeker een betere weergave. F.J. BROMBER aï De Britse taalgeleerde Tol kien verwierf met zijn 'In de ban van de ring' en an der werk, óf opgetogen aan hangers, óf teleurgestelden, die niet begrepen wat men nu allemaal zag in een uit voerig beschreven, maar be dachte wereld waar men niet doorheen kon komen. En zelfs de liefhebbers van Tolkien, zullen zich af en toe kunnen afvragen, of zij niet in een uit de hand gelo pen, literaire practical joke terecht zijn gekomen. Voor de bewonderaar, die steeds opnieuw het werk van Tol kien doorleest en voortdu rend op nieuwe gedachten en verwikkelingen stuit, heeft de jonge Canadese schrijver David Day een 'Tolkien Bestiariüm' sa mengesteld, waarin Tol kiens fantasiewerelden van Midden-aarde en de Onster felijke Landen encyclope disch zijn verwerkt. Ook heeft een aantal ervaren il lustratoren, onder wie de Nederlandse Lidia Postma, gestalte gegeven aan landen en figuren, 'zoals ze eruit moeten hebben gezien'. Dit Bestiarium is een geweldig naslagwerk geworden en wel zo kompleet en uitvoe rig, dat de Tolkien-liefheb- ber met dit boek in handen zich moet afvragen hoe men het ooit zonder heeft kun nen stellen. Al kunnen met name de illustraties vragen opwerpen. Niet omdat die illustraties geen kwaliteit zouden bezit ten, integendeel. Zonder uit zondering zijn de tekeningen, in kleur en zwart-wit, kuns twerkjes, die bovendien vol doen aan de beschrijvingen die Tolkien in zijn werk weergaf. Op fouten zal men de illustratoren niet kunnen betrappen, maar de lezer, die zich Tolkiens wereld en de fi guren daarin geestelijk eigen heeft gemaakt, zal een gevoel van teleurstelling moeilijk kunnen onderdrukken; ieder heeft immers allang een eigen voorstelling gemaakt van Gandalf, Frodo, de Zwarte Ruiters, balrogs, Gollem en alle andere figuren. Deze en vrijwel alle andere Tolkien- scheppingen en hun omge ving, ziet men nu kunstzin nig, maar onherroepelijk ge- vormd, weergegeven. Door een kunstenaar, maar hoe dan ook, door een ander dan de lezer. Hieraan zal men bepaald moeten wennen en niet 'even' te meer omdat men dit Bestiarium zeker voor de eerste keer niet zal openslaan zonder te willen zien hoe in dit boek de meest bekende fi guren zijn weergegeven. De hobbits uit dit Bestiarium zijn niet onze hobbits, Gan dalf is niet onze Gandalf en van Gollem hadden wij een heel andere voorstelling dan het de Gollem uit het naslag werk. Maar men moet, al dan niet met toegegeven spijt, be kennen dat de illustratoren zich letterlijk aan Tolkiens aanwijzingen hebben gehou den. Het oeuvre van Tolkien is dermate complex, dat ook de geoefende lezer niet gauw zal kunnen zeggen de bedachte mythologie van de Engelse geleerde uit het hoofd te ken nen; wat 'De Hobbit' betreft en 'In de ban van de ring' zal men een heel eind -komen. Maar wanneer men wordt on dervraagd over de samenstel ling van De Silmarillion, zal men spoedig door de knieën gaan. In het Bestiarium kan men alle personen, figuren en andere scheppingen moeite loos traceren; het boek is ont hutsend overzichtelijk. De algemene index, achterin het boek opgenomen, is onge looflijk compleet en met een voudig bladeren kan men al- GeÜW lil I W i D DAY Omslag van het Tolkien Bestiarium.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 6