Ipe mode helpt iedereen die noet gaan „brillen" met allerlei kleurtjes en vormen MN HUS UT Wintermooi olthaus speelt succesvol met rotan genland LEIDSE COURANT WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1979 PAGINA 9 Tiny Francis Gerard Croné roorkeur van de mannen gaat en meer uit naar een metalen luur (Menrad) Moderne brillen zijn verkrijgbaar in glas en kunststof. In glas kunnen ze alle oppervlaktebehandelingen onder gaan, zoals ontspiegeling, kleuring. In kunststof echter, dat veel minder weegt dan glas kunnen glazen met grotere diameters worden gebruikt, zodat het gewicht geen beletsel vormt. Bovendien kan kunststof makkelijk in de meest opzienbare tinten worden gekleurd, ook dégradé (verlopend) of ontspiegeld, wat een interessant effect geeft in een montuur, dat er niet om liegt bril te zijn. De monturen bepalen het „aanzicht" van de bril, een aantrekkelijk voor werp om het leven van mensen die minder goed zien meer kleur en fleur te geven. Alleen vage omtrekken waarnemen, schutteren met het krantlezen of stamelen als men ie mand op zekere afstand niet heeft herkend, „verhelderen" het bestaan niet. Alles is mogelijk: bij de goudkleur die deze winter bezit heeft genomen van het accessoire, staat een kunststofbril met goud edelmetaal in wenkbrauw- lijn goed. Gaaf voor jonge mensen als hij is uitgevoerd in een groot vlinder- model (kan ook als dubbel focus wor den gebruikt, de onderste kant van de tweedelige vleugel is dan voor dicht bij). Voor de opnieuw populaire ma nier van society-babbels, de cocktail, een met voor driekwart met strasz- steentjes ingelegd montuur. Strasz glinstert in de mode overal, zelfs op een der twee zwarte avondkousen in de vorm van een lief hartje... Strasz op de verbrede schouderlijn, strasz op de ceintuur, strasz in de oren. Soms worden monturen voor een deel inge legd met dit schitterspul. Transparante brillen zijn soms gevuld met glitters, die onder invloed van licht van kleur veranderen (black lights). Een mysterieuze truc, betrek king hebbend op „disco-lichteffecten". Menrad en Atriobrillen zijn er ook in mat parelmoer, changeant zilvergrijs, oud roze, azuurblauw, ademend groen, rook, gematteerd abrikoos, week wit en rozenrood. Een erg mooi coloriet, vooral voor blonde vrouwen met een lichte huid. Menrad ziet dit kleurengamma echter ook voor ko mend voorjaar als de zon (hopelijk) wat bruin op de wangen tovert. Dan werken de vleiende kleuren sterk contrasterend. De profileringen van de monturen zijn rond, trapezevor- mig, dikwijls dun en daarbij transpa rant. Metallic heeft hoogglans door het politoerproces. Bij de dagkleding met zwart als leidmotief, staat een kleurmontuur goed; de avond vraagt om goud of zilver, al dan niet met versieringen. Omdat het haar dit sei zoen of omhoog gewerkt wordt of glad om het hoofd sluit als een kapje met een dikke vlecht erin, wordt veel aandacht geschonken aan de „veren" of „benen" van de bril. Ze bepalen mede het profiel en worden meestal hoog aangezet en soms kunstzinnig gegraveerd of ingelegd met schitter- steentjes. De mannen geven voor 70 procent de voorkeur aan metaalkleu- rige monturen, uitgevoerd in de be kende Amerikaanse „druppelvorm", die dit jaar echter een tikje is afge rond. Klassieke schildpadmonturen komen er voor hem ook weer in; de laatste hit voor meneer met de bril is een grijsgrauw montuur of een mon tuur in nieuw bruin. Voor de kunst- stofbril domineert bruin in elk geval! De pillboxen met voile, de oorbellen, die ook hangers mogen zijn tot op de kaaklijn, vragen extra aandacht voor make-up. Aan de maquillage echter gaat een goede huidverzorging vooraf. Een paar nieuwtjes van de Indro-Parfumerie-Beurs. die elk seizoen in de Utrechtse Jaarbeurs weer aandacht vraagt Lancome Paris komt met een gekleurde, matte, vochtregulerende crème voor de droge, vochtarme huid, die niet veel omhaal vraagt bij het opmaken. Ze verzorgt qn geeft meteen kleur. „Hydrix Sport" is de naam. Nieuw van dit huis is ook de halscrème „Soin pour le Cou", die de huid van de hals verstevigt bij optimaal gebruik voor iedere vrouw vanaf 35 jaar aan te bevelen). Voor de vrouw die alleen op natuurlijke produkten afgaat: het Bureau Moderne Voeding importeerde Anne Foucards osmodermische preparaten, een behandelmethode op natuurlijke basis. Anne presenteerde haar nieuwe methode tijdens het 32ste congres voor estheticiènnes in Brighton (Engeland) in een hoogst eenvoudige stand, waarin alleen een behandelstoel stond. Ze is gehuwd met een biochemicus, met wie zij samen haar serie h uidverzorgingsprodukten ontwikkelde. Deze zijn speciaal bestemd voor verkoop bij de drogist, maar zijn ook elders (o.a. in parfumeriezaken) te koop. Ze eisen echter wel voorlichting, omdat ook de voeding erbij betrokken is. Motto van Anne: „De huid heeft twee kanten" (voeding van binnenuit en van buitenaf...). Nieuw is ook de Zwitserse Evolution Collagenen-lijn, „Milope", die rationele diepteverzorging voor elk huidtype geeft en geschikt is voor mannen en vrouwen vanaf 25 jaar tot de rijpere leeftijd (importeur: Mikos, Edm. Hellenraadstraat 100, Rotterdam). De werkstoffen: collagenen, aristolochia (kruidensoort) en lipoïden- extracten vormen een goede combinatie. Concentraat ampullen voor intensieve behandeling van wegkwijnende halzen, décolleté's (dit seizoen ravijndiep), 10 stuks voor 56,20. Van het huis Pierre Robert onder de naam „Skin Care" drie frisse tonics met kruiden er) vitaminen. Ze onderscheiden zich door hun kleur. Beige voor de droge huid, donkerbruin voor de normaal gemengde huid en zachtgroen voor het vette huidje. Bij de huidverzorging kan ook een nieuw ampulletje worden gebruikt dat onder de naam Savila „Super Film" door Corrective Intercontinental Cosmetics BV wordt aangeboden voor 13,50. Het trekt tijdelijk een vochtregulerende film over de huid. Ook te gebruiken als basis make-up. Behalve een huid heeft een mens ook nog nagels, waaraan speciaal door Revlon zorg werd besteed met een serie van de meest verscheiden nagelscharen en pincetten voor hand en voet. Nagelvijlen vanaf 3,50 tot diamantvijlen (15 cm 7,95). Nageltang voor teennagels. Nagelschaartjes, vellentangetjes, nagelriem- schaartjes met fijne puntjes of korte bekjes (zowel voor rechts- als linkshandigen). Voorts een nageltrimmer (bijwerken van de nagelriemen), een zeer handig instrumentje met een scherp gedeelte in het midden dat snijdt als een mesje. Verder nagelclips voor het recht afknippen van nagels met een ingebouwde vijl, pincetten met schuine kant, spitse punt, kortom voor elke „nood" een handig hulpje. Van de versleten uitroep „Het le ven begint bij veertig" is veel waar. Doordat de mens meer afstandelijk gaat denken, hebben kleine tobbe rijen minder vat op hem. Hij krijgt maling aan verplichtingen die hij zich placht op te leggen en gaat ein delijk eens doen wat bij zijn karak ter en aanleg past. De loopbaan is opgebouwd, met de kinderen rolt het wel en er komt meer tijd voor hobby's. Dit is natuurlijk een ide aalbeeld van de vier kruisjes dat lang niet voor iedereen opgaat, maar bij de doorsnee mens komt er toch een tweede jeugd in zicht, die hij minder onzeker zal ondergaan dan zijn eerste, toen hij zich nog zo nodig moest waarmaken. Bij de meeste mensen, zo niet bij na genoeg alle mannen en vrouwen is er één zintuig dat achteruit gaat bij het klimmen der jaren: de ogen. Een ver velende zaak, want bij al die nieuwe ontplooiingen en activiteiten moet het gezichtsvermogen juist op volle kracht meedraaien. Maar voor de ogen is geen tweede jeugd weggelegd. Ze gaan al lang mee en er valt weinig meer aan te doen dan ze een steuntje geven. Het oog is een veelzijdig orgaan met veel mogelijkheden. Het ziet tegelij kertijd een detail (een letter of een punt) en de ruimtelijke situatie er om heen (het woord, de bladzijde, de tafel waarop het boek ligt naast de vaas met bloemen). Ogen kunnen enorm snel heen en weer bewegen, zich in een fractie van een seconde scherp instellen op het gezochte punt door accommodatie: een wijziging in de ooglens naar gelang de afstand van de waar te nemen voor werpen. Voor elke afstand, van dicht bij naar veraf, n^oet het oog weer an ders accommoderen. Met twee ogen kijken is een nog gecompliceerder sa menspel. Het ene oog bevindt zich niet altijd precies op dezelfde afstand van het gezochte, te bekijken punt als het andere. Het opereert ook vaak vanuit een andere hoek. Ondanks dit verschil is het waargeno men beeld harmonieus. Bij het ouder worden neemt echter de souplesse van het accommoderen af, hetgeen betekent, dat het vermogen van de ooglens tot opbollen afzwakt, wanneer het om zogenaamde leeftijdsverziend heid gaat. Dingen die zich dichtbij be vinden, worden moeilijker onder scheiden, terwijl het op iets verdere afstand nog wel meevalt. De ouderdoms-verziendheid, „presby opic", thans tactischer „leeftijds-ver- ziendheid" genoemd is alleen op te lossen door contactlenzen of een bril. Niet iedereen verdraagt contactlen zen, niet iedereen wil ze en bovendien bestaat er in die sector geen mode- Aangezien we het over mode willen hebben en niet voor oogarts willen spelen, bepalen we ons tot de nieuwe mode in de brillen. Want hierin gaat minstens evenveel om als in de mode van kleren. De meeste mensen vinden het niet prettig te gaan „brillen", reden waar om ontwerpers zich meer en meer op dit onderwerp hebben gestort. Er was al jaren een gat in de markt en wan neer eenmaal een object in de modi- sche sfeer is getrokken is er geen hou den meer aan. Brillenshows dus bij de vleet. Elk seizoen opnieuw. Het spreekt vanzelf dat de functie van de bril bij de opticiën voorop staat, maar natuurlijk heeft hij een keur van monturen in zijn zaak, die hij be trekt van designers of die hij heeft ge zien op brilpresentaties, getrouw door hem bezocht. De Stichting Oog en Bril zit niet stil... Brilgebruikers-sters, die te doen heb ben met leeftijdsverziendheid kunnen kiezen uit diverse oplossingen. Aller- eèrst: twee brillen, één voor verzien (als dit nodig is of wordt) en één voor dichtbij zien, de leesbril. Het z.g. hal ve brilletje waar men overheen kan kijken, staat sommige mensen erg goed. Ze gebruiken de halve bril al leen om te lezen en, omdat ze voor verdere afstand geen hulpmiddel no dig hebben, kijken erover heen als ze dingen in de verte willen waarnemen. Zowel voor verzien als voor lezen zijn er weer twee mogelijkheden: de dub- bel-focus bril (met het „leesvenster- tje" onderin geslepen) en het moderne progressieve glas dat nog meer biedt en bovendien esthetisch mooier is. Deze progressieve glazen bieden een maximum aan kijkplezier en kunnen worden vergeleken met een automati sche schakeling in een auto. Het lees- deel en het deel voor kijken in de verte lopen in elkaar over (merken b.v. Varilux, A.O.7, maar er zijn er meerdere). Het is uiterst persoonlijk voor welk systeem men kiest. De een kan moei lijk wennen aan dubbel focus, de an der zweert bij dfe in elkaar overlopen de glazen. Veel brillen krijgen schittering door de glinsterrandjes langs het montuur of door versieringen van strasz op de veren. (Oog en Bril) „Lumióres de la ville", een najaars/wintermaquillage van Lancome (Cosparfrance) doet wonderen. Een schaar die de steel van de bloemen vasthoudt, snijdt en snoeit, zaagt, ontdoornt, fijnknipt, verpulvert, hij is er. En dan ook nog gemakkelijk in de hand liggend door een solide mo derne vormgeving. Voor de bloemenverzorgers gemaakt in Korea. Hier in Nederland verkrijgbaar in de goede zaken. werkt deze bril bij De ver- aangezet en het mon- naar de rechterkant uit. (Atrio). jegon aan de rand van zwembad in Manilla, zowel Dick Holthaus "•"té-directeur Kees Sis- zich verpoosden, ze woonden toevallig hotel. „Voor de zit >ik in exotische landen", lt de heer Sisterman, lurlijk ben je dan ook >p inspiratiebronnen", iron was ditmaal Dick le haute couture, die eling besloot zich eens gaan toeleggen op een euwe verwerking van het steeds populairder worden de rotan. Binnen de kortste keren lag er een „couture- model" van een stoel en een bank op de snijtafel van de fabrikant in Noordwolde, dat snel werd vertaald, zo dat men er in de meubelma kerij iets mee kon bégin- nen. Een zitbank is geen exclusie ve avondrobe... Holthaus werd bij de confrontatie met het materiaal echter getroffen door de veelheid van moge lijkheden. De rotanstok (die buitengewoon snel groeit) wordt voor de toepasbaarheid in de lengte geschild. Hol thaus bedacht dat men deze schil goed zou kunnen split sen en in talloze patronen we ven. De buigzame stok is dan een goede omlijsting voor het meubel, dat door het weefpro- ces gestoffeerd lijkt te zijn met textiel. Het materiaal wordt later voor de duur zaamheid gewaxt, zoals met ski's gebeurt. Niet alleen de vormgeving, ook het weefpa- troon en de keuze van het toegevoegde materiaal als oorkom klachten over ontwikkelcentrales autonummer op de eer- beeldjes van uw film |n... voldoende aanwijzin- Waar gehakt wordt vallen spaanders. Wie werkt maakt fouten. Daar zijn zeker ook de ontwikkelcentrales van overtuigd die de honderdduizenden super-8 films van u en uw mede-filma mateurs moeten verwerken. Elk jaar vlak na het vakantiesei zoen stijgt het aantal klachten over de ontwikkelcentrales met sprongen. Maar wie die klachten op de keper gaat beschouwen komt tot de conclusie dat de oorzaak van die Wachten vaak bij de klant zelf ligt. Waar gaan die klachten meestal over? Over niet-terug-ontvangen films, verkeerd ontvangen films en tegenvallende kleuren van de ontwikkelde films. 99 Procent van die klachten zijn volgens de ontwikkelcentrales terug te voeren op onachtzaamheid van de klant zelf. Vaak vergeet men het adres op het ontwikkelzakje te zetten. De ont wikkelcentrale weet met zo'n film dan slecht raad. Men moet wachten tot er naar de film wordt gevraagd en dat kan een hele tijd duren. Wie dit wil voorkomen kan het volgende doen: besteed de eer ste beeldjes van uw film aan het opnemen van uw naam en adres die u bijvoorbeeld in duidelijke letters op de binnenkant op de klep van uw cameratas hebt geschreven, of neem als eer ste beeldjes uw autonummer op. Mocht het filmpje al of niet buiten schuld van de ontwikkelcentrale toch nog zoekraken, dan geeft het autonummer voldoende aanwijzingen om de ei genaar van het filmpje op te sporen. Wat de kleurafwijkingen betreft: dat is weer een ander ver haal. Vaak heeft men de film te lang in de gloeiend hete zon gelegd. Berucht in dit verband zijn het handschoenenkastje of de hoedenplank van de auto. De filmcentrales vragen u overigens, om, als u een verkeerd filmpje toegestuurd hebt gekregen, zo vriendelijk te zijn dat te rug te sturen. Schaar voor bloemenvrienden 360.000 Nederlanders in „tweede woning" Als we het CBS mogen gelo ven en waarom niet eigen lijk dan hebben zo'n 360.000 Nederlanders „een tweede woning" in de vorm van een stacaravan, toercara- van of vouwwagen. In aantal len verdeeld komt het er op neer dat Nederland 97.000 sta caravans telt, 50.000 toercara- vans op vaste standplaats, 115.000 echte toercaravans en 97.000 vouwwagens. De meeste caravans zijn te vinden in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Een exclusieve eethoek. Het onderstel van de tafel heeft aan vier zijden de vorm van een ouderwets vuurscherm. Op de stoelen liggen losse kussens, die met bandjes aan de zitting kunnen worden vastgemaakt. marmer en glas, vormen (elk gesigneerd) de facetten van Design Holthaus. In novem ber vindt de levering plaats aan de betere detaillisten op het gebied van woninginrich ting. Een aantal één-, twee- en driezitsbanken (ook wel bekleed met suède, nappa of zuiver geprepareerd linnen) waren te zien op de Internati onale Meubelbeurs te Utrecht. In januari van het volgend jaar gaan ze naar de beurs in Keulen en daarna zullen de meubelen een rondje om de wereld maken Anders-dan-andere bordenwarmer Een echte anders-dan-andere bordenwarmer wordt onder de naam Martex in de handel gebracht. Geen kastje of kistje waarin men de borden voorverwarmt, maar een lekkere lange elektrische „sjaal", waarin men de borden een voor een wik kelt. Vier tot tien borden kunnei) zo op de juiste temperatuur worden gebracht en gehouden. Tip 1 Laat een filmpje nooit te lang in uw camera zitten. Ook al is het maar half vol, breng het weg om te laten ontwikkelen. Zo voorkomt u slechte kleu ren op uw foto's. Tip 2 Het begint al weer aardig kil- letjes te worden. Denk eens aan isolatie. Een tweezit8bank met pluche kussens. Het materiaal is van gesplitst, geweven rotan, afgewerkt met rotanstok.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9