BEELD
SPRAAK
-V
Maurice Béjarts nieuwe
versie van 'De Vuurvogel'
TERUGBLIK
ïïi
Wrevel bij de KRO over
vrijpostigheid van de TROS
TELEVISIE VANAVO
ti
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 10 SEPTEMBER 1979
■2£i
Han v.d. Meer trekt toch altijd nog één
miljoen kijkers voor de ver van zijn
bed-shows. Dat zijn er één miljoen
meer dan de nul van Cees den Daas.
door Ton Oliemuller
Sinds jaar en dag geldt bij de Hilversum-
se omroepen de goede gewoonte zich te
onthouden van een oordeel over eikaars
programma's. Het hek zou anders van de
dam zijn, het zou een gekrakeel over en
weer worden van hier tot gunter en bo
vendien bestaan daar andere media en
mogelijkheden voor - dit bijvoorbeeld.
De eerste reactie van de KRO luidde dan
ook „hoogst onelegant", toen de TROS-
man Cees den Daas, tv-programmaleider,
bij de aankondiging van het winterpr-
gramma van zijn omroep zich een laat
dunkende opmerking meende te kunnen
permitteren jegens een programma van
de KRO. In een pleidooi om het de kij
kers niet al te moeilijk te maken met we
reldproblemen op tv en het liever dicht
bij huis te zoeken schrijft hij op^ zeker
moment: „De ver van mijn Bed Show
scoort nul in Nederland".
Dit is niet alleen een uitspraak beneden de
nullijn, zij stemt bovendien niet overeen,
met de waarheid. De cijfers van het kijk- en
luisteronderzoek wijzen uit, dat het KRO-
programma van deze naam over vijf uitzen
dingen gemiddeld één miljoen kijkers trok,
die met hun waardering in de richting van
een zeven gaan. De KRO zou dat best alle
maal wat hoger willen hebben, maar in elk
geval is het duidelijk meer dan nul.
Op de reactie van de KRO op den Daas' ge
dachteloze kreet, heeft den Daas laten we
ten. dat hij dit niet zo letterlijk heeft be
doeld, maar meer bij wijze van spreken dit
had willen zeggen. Dit laatste is hem dan
uitstekend gelukt, want er blijkt uit, dat hij
voorlopig nog weinig begrijpt van het ver
schil in programmering van zijn omroep èn
de KRO. Zijn omroep mikt op de publieks-
gunst en biedt wat kijker en luisteraar het
liefst horen en/of zien. De KRO zou die weg
ook kunnen bewandelen. Die ligt ook zo ge
makkelijk voor de hand. Maar de wereld is
groter dan Nederland, telt ook aanzienlijk
meer mensen dan TROS-kijkers. Die men
sen kunnen niet genegeerd worden. Ons ei
gen lot en welzijn hangen ten nauwste sa
men met hoe die mensen in al die landen in
het leven staan. Met name gaan hierbij de
gedachten uit naar de derde wereld, de
arme landen, die op een lager welzijnsnive-
au vertoeven dan wij. De TROS gaat uit van
het standpunt: wij hebben het hier goed, nu
gaan we ons eens lekker ontspannen aan de
tv. De KRO kijkt verder en stelt: pas als alle
mensen op aarde het allemaal even goed
hebben is er volop tijd voor ontspanning.
Tot het zover is ligt er een uitdagende taak
voor het welvarende deel van de wereld.
En daarom spant de KRO zich nu in om de
kijker vertrouwd te maken met de behoef
ten in de derde wereld en dat niet alleen,
maar ook om te laten zien hoe die mensen
ver van ons bed druk bezig zijn hun lot in
eigen handen te nemen. Daarvoor wordt het
programma „Ver van mijn bed-show" ge
maakt, dat al vijf keer is uitgezonden en dat
we in het komende winterseizoen eenmaal
in de vier weken opnieuw op het scherm
krijgen. Het team van samenstellers is er
zelfs voor uitgebreid. Aad v.d. Heuvel,
Harry Lockefeer, Marinus Huybregts en
Fons Peters krijgen versterking van Aart
Staartjes en ir. Henk van der Flier van het
Tropeninstituut, terwijl Han van der Meer
blijft presenteren. Deze laatste is Londens
correspondent van de KRO en vliegt er
maandelijks voor naar Hilversum. In Lon
den werkt hij mee aan de voorbereidingen
van de shows, juist in Londen, omdat daar
van oudsher de meeste banden met de derde
wereld samenkomen. In dit programmaf zul
len woordvoerders uit de derde wereld ko
men vertellen hoe er bij hen geleefd en ge
dacht wordt, krijgt men kennis van de acti
viteiten die zij aan de dag leggen, worden
films vertoond, waarin men zicht krijgt op
de ziel van deze mensen. Het moderne snel
le verkeer heeft de wereld kleiner gemaakt.
Die neger uit Mozambique, waarover zo
vaak cabaretgrappen worden gemaakt,
wordt met de dag meer onze buurman. Cees
den Daas moet toch maar eens naar die
„Ver van mijn bed-shows" gaan kijken, ten
zij hij het met zijn geweten in overeenstem
ming kan brengen zich aan het TROS-
scherm te ontspannen, terwijl zijn naaste
buurman omkomt van honger en ellende.
Kankeren mag
niet meer van
TROS- Cees
Tot nog toe liet de TROS geen gelegen
heid voorbij gaan om fijntjes te laten
merken, dat zij de best bekeken pro
gramma's maakt. Je moet gewoon op de
rand van de stoel van de kijker gaan zit
ten om te weten waarop hij aan vermaak
recht heeft na een lange dag hard wer
ken. Met dit doel voor ogen krijgt de
TROS inderdaad veelal het gelijk aan
haar zijde. De kijkcijfers bewijzen het.
Het ledental stijgt nog steeds en de
TROS-programma's trekken gemiddeld
het hoogste aantal kijkers.
Als je dan die sleutel tot het succes in han
den hebt, waarover zou je dan als tv-maker
verder nog mekkeren, vraag je je af. De
TROS bleef het leven en het tv-wezen altijd
van de opgewekte kant bezien. De mensen
daar zeuren niet over kleine zorgjes, maar
bieden tv. Daar heb je je handen meer dan
vol aan.
Maar nu besluipen de zorgen rond de tv
blijkbaar toch de mannen en vrouwen van
de TROS. Ted Mooren, die de leiding heeft
over drama en kunst op TROS-tv, prijst aan
het begin van het nieuwe seizoen uiteraard
het eigen nieuwe programma aan, waarbij
hij speciaal verwijst naar de nieuwe drama-
produktie „Decamerone" van Jan Keja, die
de teksten van ondeugende, laat-midde-
leeuwse schrijvers heeft gebruikt om een se
rie te maken over liefde en ontrouw en alle
speelsigheden en wereldwaan daartussenin.
Jan Keja heeft volgens Ted Mooren in deze
serie op twee doelen gemikt. Ten eerste
biedt hij ontspanning aan mensen die 's
avonds moe zijn en met de benen onderuit
gaan en ten tweede hoopt hij aan het
scherm aan te treffen die mensen die intel
lectueel bezig gehouden willen worden.
Dat is het grappige van deze serie, zegt Ted
Mooren, dat dit allebei kan. Maar dan trek-
Van Cees
Baay mogen
we niet meer
kankeren op
de tv sinds
de TROS er
bij is geko
men.
ken zich ook bij hem zorgenrimpels samen
in zijn gekwelde voorhoofd. Schrijft hij:
„We vragen ons nu af wat we daarna gaan
maken, wat we daarna nog kunnen maken,
gezien de beperkingen in de studio en de
grote financiële offers die bijna alle afdelin
gen binnen het tv-bedrijf daarvoor moeten
brengen. We zoeken naar openingen."
Inderdaad, van Ted Mooren en van zijn col
lega's bij de andere omroepen weten we, dat
tv-maken een steeds moeilijker zaak wordt.
We schreven daar eerder al over. Maar de
TROS wist daar toch altijd een oplossing
voor: gewoon bij de kijker op de stoel gaan
zitten?
TROS-tv-directeur Cees Baay schijnt daarin
langzamerhand toch minder vertrouwen te
hebben dan hij altijd met zich omdroeg. Hij
houdt zijn kijkers voor, dat ze eens wat min
der moeten kankeren. Het is volgens hem
onzin om die oude Nederlandse kwaal uit
sluitend op tv toe te passen. De TROS blijft
openstaan voor nieuwe ontwikkelingen,
maar er moet wel geld op tafel komen om
de concurrentie van buitenlandse program
ma's goed tegenwicht te kunnen bieden.
Schrijft Cees: „Ik zou willen dat er wat min
der gekankerd werd. Het is noodzakelijk dat
diegenen die het hardst schreeuwen zich
enige beperkingen opleggen en zich realise
ren dat als zij uitspraken doen over de Ne
derlandse tv, zij deze moeten vergelijken
met de situatie in het buitenland. Niet al
leen kijken naar Engeland, maar ook naar
die vijftien, twintig landen die het slechter
doen".
Destijds werd er veel gekankerd op de Ne
derlandse tv.,Toen kwam de TROS om daar
een eind aan te maken. En nu kankeren de
kijkers weer, terwijl wij allemaal weten, dat
dit van Cees Baay niet meer mag. Een Ne
derlandse omroep die bij ons op de punt van
de stoel zit met de bedoeling om ons van
onze nationale liefhebberij af te helpen.
'De Vuurvogel', het befaamde
ballet op muziek van Stra-
winsky, dat destijds door Dha-
gilew met zijn Ballet Russes
werd gepresenteerd, is van een
nieuwe choreografie voorzien
door Maurice Béjart, de be
faamde leider van het Ballet
van de XXste Eeuw. Deze
groep is vanavond in de Vuur
vogel te zien. De muziek
wordt uitgevoerd door het
Concertgebouworkest. De so
listen zijn onder anderen Jor
ge Doun (de Vogel), Angelie
Albrecht, Lydie Brackeleer,
Loub Dobrievitch.
Ned I 22.25 uur
Robert Redford
In de bijzondere western „Je
remiah Johnson" (uit 1972)
speelt de.bekende acteur Ro
bert Redford een jonge avon
turier die zich sterk aange
trokken voelt tot de natuur.
Hij wil niets met de bewoonde
wereld te maken hebben en
trekt zich terug in de Rocky
Mountains om daar een nieuw
leven te beginnen. „Jeremiah
Johnson" is de tweede film die
Redford maakte onder leiding
van regisseur Sydney Pollack.
Ned 1 18.59 uur
Sylvia de Leur en Henk Molenberg in de musical „Hé,
kijk mij nou".
Schlagerfestival
Vanavond het eerste gedeelte
van het jaarlijkse Schlagerfes
tijn vanuit de Rodahal in Ker-
krade met onder anderen An
drea Jürgens, Dennie Christi
an, Costa Cordalis en Daniel
David.
Ned I 20.40 uur
O, moeder
.In de aflevering „Geestelijk
bezoek" van deze komische
Engelse serie raakt de geeste
lijke leider van het Britse le
ger in India danig over zijn
toeren door een bezoek aan de
revue.
Ned 1 21.55 uur
Onkel Brasig
In de serie volksvertellingen
naar de romans van Fritz Reu
ter vanavond het verhaal
„Nieuwe bezems vegen schoon*
van Elke Loewe.
Ned II 19.25 uur
Hoe de publicaties van Bobby
kunnen leiden tot een politie
optreden en een familie reunië
in het Vondelpark, zien we in.
het derde deel van deze muzi
kale komedie met Sylvia de
Leur en Henk Molenberg.
Ned II 20.27 uur
James Herriot
De eer van Skeldale House
moet door Siegfried en James
worden hooggehouden. Nieu
we belevenissen van een
veearts.
Ned II 21.15 uur
Libanon
Henk Verkerk geeft een in
druk van het werk van een le-
gerpredikant in Libanon.
Ned II 22.45 uur
„Modern leven", de vijfdelige
film die Pieter Verhoeff en
Germaine Groenier over het
reilen en zeilen van een Am
sterdams gezin maakten - en
waarvan gisteravond de twee
de aflevering ging - noemden
zij een familiedocumentaire.
Al kijkende zat ik mij in
steeds toenemende mate af te
vragen of de grenzen tussen
dat fenomeen en dat van ae
familieroman niet aan het ver
vagen waren en zo ja, waar en
hoe precies. Anders gezegd: ik
kon met de beste wil van de
wereld niet uitmaken of de
kamera de gedragingen van de
betrokken mensen exact vast
legde, of dat zij zich op een be
paalde manier gingen gedra
gen, mede onder de invloed
van dat zich bespied weten
door de kamera's. Het ging
overigens weer kennelijk om
het uit het volle leven gegre-
pene, dat was overduidelijk.
Maar het vervelende daarbij
was, dat men naarmate men
zich meer realiseerde dat het
allemaal „echt" was, de zaak
er minder interessant op werd,
in de zin van: wat heb ik daar
eigenlijk mee te maken? Ik er
ken dat het een vrij gecompli
ceerde aangelegenheid is, die
moeilijk in dit luttele bestek
valt uit te leggen. Merkwaar
digerwijs vertoonde de VPRO
later op de avond een zeer ont
roerende en indringende
Amerikaanse documentaire
„Dying", over de gedragingen
van enige mensen die wisten
dat zij binnen zeer afzienbare
tijd zouden sterven en ook
over het gedrag van andere
mensen om hen heen. Ook
hier de opperste realiteit dus,
maar in dit geval voelde ik de
hierboven aangeduide beden
kingen in het geheel niet.
In „Pearl", de uit vier delen
bestaande Amerikaanse serie
waarmee de TROS op zater
dagavond van leer trok, gaat
het om het wedervaren van
een drietal echtparen, die ter
plekke aanwezig waren op Ha-
wai toen daar in december
1941 de Amerikaanse vloot bij
Pearl Harbour werd overval
len door de Japanners. Waar
schijnlijk kan zij dan wel weer
semi-documentair worden ge
noemd. Wat niet wegneemt
dat zij bleek gemaakt volgens
een overbekend recept, waar
van avontuur, heldhaftigheid,
lafheid en vooral liefde en on
trouw de voornaamste ingre
diënten ziin.
Yvonne Habetz was er in
TROS-Aktua op uitgestuurd
om vast te leggen dat wat de
havenstaking in Rotterdam
betreft „het vuur eruit is". En
dat kan dan best zo wezen en
men kan ook werkelijk op
zeer goede gronden alle moge
lijke bezwaren tegen die ar
beidsonrusten hebben, maar
het betekent natuurlijk in het
geheel niets als Yvonne wat
met die microfoon ronddren
telt en een groepje postende
arbeiders voorhoudt dat iets
„niet van erg veel solidariteit"
zou getuigen.
HERMAN HOFHUIZEN
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor slechtho
renden
18.30 Sesamstraat
18.45 Kortweg (kunst)
18.55 Journaal
TROS
18.59 Jeremiah Johnson,
speelfilm (1972)
20.40 Schlagerfestival Ker-
krade
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 O moeder, wat is het
heet, TV-serie
22.25 De Vuurvogel, ballet
Socutera
22.50 Ned.Vrijwilligers (Ke
nia)
NOS
23.05 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.00 Nieuws voor slechtho
renden
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Zo moeder, zo dochter
19.25 Onkel Brasig, TV-serie
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 He, kijk mij noul, afl.3
21.15 James Herriot, TV-se
rie
22.05 Hier en Nu
22.45 Dominee in Libanon
NOS
23.00 Journaal
DUITSLAND 1
18.00 Spass muss sain. 18.50 Jour
naal. 19 Viel Larm um
Sandy, TV-serie. 19.30 Tip
um halb 7 (Woordenstrijd
met spreuken: Met de ha
ren erbij gesleept). 19.40
Weite wilde Welt der Tiere
(Sea of Cortez).
20.15 Hier und Heute
20.45 Tip um 4tel vor 8 (Frank
Zander: wat niet houdt, lijm
ik)
21.00 Journaal
21.15 Oer eiserne Gustav, afl.3
22.15 Gold, documentaire
23.00 Medienklinik, satirische serie
23.30 Tagesthemen
24.00 Kino, tot oder lebendig?,
Zweedse documentaire
1.45 Journaal
DUITSLAND 2
18.00 Journaal. 18.10 Abenteuer
Wildnis (Rocky Mountains).
18.40 Die Drehscheibe. 19.20
Königlich Bayerisches Amt-
sgericht, TV-serie (Oe ge
broken maatbeker).
20.00 Journaal
20.30 Hitparade
21.15 Kinder Kinder, pedagogisch
magazine
ilm|
22.00 Journaal
22.20 Das Nest. speelfilm]
24.00 Journaal
DUITSLAND 3
won
18.00 School TV. 19 SosJ
19.30 Cursus Duitif
20.00 Hinter den Schlagzf
20.45 Regionieuws
21.00 Journaal
21.15 Opposition in der
cumentaire serie piti
22.00 Momente p
"U
tumes), Portugese
(1974) iar
23.25 September in der P0eu
portage
0.10 Journaal
!ZO€
ENGELAND
eer,
Idus
}pi«
bbc 1 teek
18.00 John Craven's Ndïlg
18.05 Blue Peter, foud
kenfilm. 18.40 u-y
18.55 Reporting
19.20 Nationwide. fKe
gels, afl.1.
20.20 The Rockford Files, jet
21.20 Panorama ;ar
22.00 Journaal
22.25 That'll be the Day. |roe
met Ringo Starr Bt C
23.55 Film '79 )t0|
0.27 Alone: Donald Crowhltto-
BBC 2 _t
19.55 Human Genetics.
20.20 Journaal
20.35 Diary of Britain -
21.15 The two Ronnies, sh
22.00 Tinker Taylor Soldiei
22.50 History of Country I^B
23.40 Jack High
0.10 Return Call to Brass
0.20 Journaal
irass Pfc
1 er
BELGIE NED.
18.00 Flic, de eekhoorn
WOrzel Gummidgi
(The Scarecrow Po|
de
slot (1919; The old
21.50 The Cleveland Orch* S
22.40 Journaal }ai
BELGIE FRANS iL
s
(Operatie Dinif]
18.45 Sept sur Sep) in
kroniek. 19.15 Spoip 2
Journaal. 19.55 Vos^r
juridische adviezen. j„j
20.00 Les Sentiers du MoiT
ven en dood in de
21.05 Styles (Richard Lindn
22.10 Journaal flat
22.15 Jazzfestival »n
'm
BELGIE FRANS 2Eé
19.55 Marcel Pagnol, afl.4.
-
NEDERLAND 1
10.00 School TV
11.00 School TV
NOS
13.00 Nieuws voor slechtho
renden
NEDERLAND 2
DUITSLAND 1
11.00 Journaal, Tagesthemen. 11.25
Musikladen. 12.10 Ein
Schneider von Ulm. 12.55
Viva la muerte!, terreur in
Spanje, documentaire. 13.25
Umschau. 13.55 Presse-
schau. 14 Journaal. 17.10
Journaal. 17.15 lm positiven
DUITSLAND 2
17.30 Mosaik, voor ouderen]
ENGELAND
BBC 1
7.38 Open University,
naai. 14 Pebbli
Ragtime. 16.20 Pawb
fro, quiz. 16.55 Play
17.20 The green Bil
Hunters Gold.
BBC 2
7.38 Open University. 1
School. 17.50 Open
sity.
BELGIE FRANS 1
17.15 School TV (geografie)
1, 2, 3... Cinéma, voo
jeugd.
HILVERSUM 1
(NOS: leder heel uur nieuws). TROS:
18.11 (S) Aktua 18.25 (S) De Kinder-
platenbak. 18.40 (S) De Blauwe Za
den (2), hoorspeelserie. 19.02 (S)
Tross-country. 20.02 (S) Zomaar 's a-
vonds. 22.02 (S) Boemerang, hoor
spel. 22.55 Lichte grammofoonmuz.
NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op
morgen. AVRO: 0.02 AVRO's Radio-
journ. 0.07 (S) Pirn Jacob's Platens-
cala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02
(S) AVRO's Service Station. 5.02 (S)
Ochtendblom.
HILVERSUM 2
19.00 (S) Rondom het Woori
(S) Klassiek muz.-progr. 20
Viool- en pianomuz. 21.05 (S
Villa-Lobos: stem van het co
21.03 (S) Literama-maandag
Bond zonder Naam. NOS: 22.:
22.40 Open School. NCRV 2
Muz. van eigen tijd. 23.55 n\
HILVERSUM 3
(NOS: leder heel uur nws.). 1l
Avondspits met de Nationale li
de. AVRO: 19.02 (S) Praatpf
20.02 (S) Superclean dreamrrt
21.02 Radiojourn. 21.07 (S)
uur jazz show. 22.02 (S) Vlj
23.02-24.00 (S) Blues, ball*/
beat.
HHVERSUM AVRO: 7.03 Radiojournaal.
mm 7.10 (S) AVRO: Muziek en
verkeerslnform. (8.03 Radi-
P» l1 °i°urnaal). 9.03 Tekst en
PidiL Uitleg. 9.13 (S) Divertimen
to. 10.02 De zandbakshow.
10.12 Arbeidsvitaminen. 11.02 Mijn
dochter Muriel, hoorsp.serie. 11.22
(S) Rondom twaalf. 12.30 Sportpano-
rama. 13.03 Radiojournaal. 13.20 (S)
AVRO-diligence. 13.50 (S) 'n Middag
je AVRO. 16.02 (S) Van Broadway tot
Carre. 16.30 De zandbakshow. 16.40
Kat in de zak. 17.02 (S) Gas terug.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Och-
tendgymn. 7.20 Het levende
Woord. 7.30 Nws. 7.36
Echo. (8.00-8.10 Nws.) 8.30
Nws. 8.36 Lichte muz. 8.50
Postbus 9. 9.00 Gymn. voor
de vrouw. 9.10 Waterst. 9.15 Scheep
spraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder
worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier
niet voor de banken te praten. 11.30
Ratel. OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.16 Ultz. voor de landb. KRO: 12.26
HKVEfiSUM
Meded.t.b.v. land- en tuinbf
Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws'
Goal. 13.30 Lange vingers.
14.30 Open School. NCRV: 15]
17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.3?
fiiarf&JM VARA: 7.02 (S)
ÉP meurders. 8.30 (S)
l^v ze zeggen 10.30
n~> I plsch Jansen. 11.30
TPO* RA's Zoekplaatje. 11
Spitsbeeld. 15.30
krant. 16.30 (S) Beton.
6ÜVERSUM TR0S: 7 00 Nws. 7|
MM Capriccio. 9.00 N'
^*3 (S) Er staat
i tl Veenendaal. 9.30
heinde en verre. 10
Opus tien tot twaalf],
(S) Nws. 12.02 (S) Specialiteit!
carte. 13.00 (S) De meest veil
klassieke tien. 13.30 (S) Kif
Korpsen. 14.00 Nws. 14.02
het boek. 14.30 (S) Guitar
15.00-17.00 Belcantorium.
Cat Stevens huwt in moskelÜ
LONDEN Popzanger Cat
Stevens, die twee jaar geleden
de mohammedaanse gods
dienst aannam, is vrijdag in de
moskee van Londen getrouwd
met een jonge Turkse, die van
top tot teen gesluierd ging en
die hij nauwelijks kende. De
31-jarige Stevens, Engelsman
van geboorte, had twee maan
den geleden de 29-jarige
sia ontmoet toen hij def
aan een gebedsdienst i
moskee. Conform de mof
medaanse ritus, zag hij a
toekomstige echtgenote sl b
enkele malen voordat he i
welijk zou worden ges e
steeds in aanwezigheid f
haar familie. e