Buzzcocks: het gezicht
van nieuwe popmuziek
KLASSIEK
ff as Paers 'Leonore9 voorbeeld
voor Beethovens 9Fidelio9?
PLATER
Concert-agenda
LEIDSE COURANT
Buzzcocks, met v.l.n.r. John Maher, Steve Diggle, Steve Garvey en Pete Shelley.
„De Buzzcocks produceert een
muur van gitaargeweld. Het is
een vrij uniek geluid, alhoewel
we tegenwoordig steeds meer
geïmiteerd worden door andere
groepen. Het gitaarspel klinkt
als een stofzuiger, terwijl de
basgitaar en drums op de
achtergrond de melodie spelen.
Ik zie mezelf graag als een
melodieuze bassist" zegt de met
zwaar Manchester accent
sprekende Steve Garvey van de
Buzzcocks. Deze Engelse band is
het gezicht van de nieuwe
popmuziek. De groep verhuisde
bijvoorbeeld niet, zoals constant
gebeurt als succes verzekerd
lijkt, naar Londen en er werd
ook niet gewacht op een
platencontract De band bracht
gewoon op hun eigen „New
Hormones"-label de eerste single
uit.
Steve Garvey heeft zich in zijn
hotel laten inschrijven als
„popster". Spreekbuis van de
groep is gitarist-zanger-
tekstschrijver Pete Shelley, maar
Steve heeft besloten voortaan ook
de pers te woord te staan. Steve
Garvey een popster in wording.
De Buzzcocks werd drie jaar
geleden in Manchester opgericht.
Pete Shelley en Howard Devoto
(inmiddels vertrokken) zaten
samen op school. Om een uitlaat
voor hun gedichten te vinden,
richtten ze een groep op die
Buzzcocks werd genaamd. De
groep werd met de dag bekender.
Als een van de hardst werkende
bands in Engeland speelde ze in
het begin o.m. met de Sex Pistols.
Na wat veranderingen: Howard
Devoto richtte zijn eigen band
Magazine op en ook bassist Garth
vertrok, omvat de groep
tegenwoordig behalve Pete
Shelley en Steve Garvey ook
gitarist Steve Diggle en drummer
John Maher.
Steve vertelt: Voordat ik twee
jaar geleden bij de Buzzcocks ging
spelen, bracht de groep een single
uit op hun eigen „New
Hormones"-label. We waren de
eerste groep, die dit met eigen
geld deden en sindsdien doen veel
artiesten het. Het is tegenwoordig
een soort modeverschijnsel. De
kleine zelfstandige labels rijzen
als paddestoelen uit de grond. Het
heeft echter wel nadelen. Een
plaat persen is niet zo moeilijk,
maar de promotie en distributie
over de hele wereld geeft grote
problemen. Als je dus een wereld-
act wil worden, zal je toch bij een
van de grote
platenmaatschappijen moeten
tekenen en United Artists leek
ons de beste. Voor ive tekenden
hadden we al een heleboel fans.
Dat was eigenlijk een van de
redenen waarom U.A. ons wilde
hebben. Tenslotte werden we
bekend aan het begin van de
punkperiode. De
platenmaatschappijen wilden
eigenlijk geen nieuwe bands
onder contract nemen omdat er
wel iets nieuws gaande was, maar
ze niet precies wisten wat er
gebeurde. De platenmensen zagen
echter, dat de zalen en clubs weer
vol zaten en de platen die geperst
werden, vaak in kleine oplagen,
als warme broodjes over de
toonbank vlogen. Er zit geld in
dachten ze en heel wat groepen
kregen toen plotseling een
contract. Het onze zat goed in
elkaar en bood veel vrijheid. Voor
de groepen herleefden de jaren
zestig. De bands kregen plotseling
weer een hoop zeggenschap. Vijf
jaar geleden was het enige wat
een groep deed de nummers
opnemen, de rest werd door de
platenmaatschappijen verzorgd.
Wij doen echter onze eigen
promotie en maken o.a onze eigen
platenhoezen, waarvoor we
mensen in dienst hebben. Het is
net een grote familie".
De Buzzcocks gingen dus niet
naar Londen. Steve: Waarom
zouden we. Dat is helemaal niet
nodig. We blijven het liefst in
Manchester. Als er zaken geregeld
moeten worden stappen we in de
auto en zijn in ongeveer twee-en-
een-half uur in de hoofdstad. Het
zijn tegenwoordig alleen de Ierse
groepen, die naar Londen
verhuizen omdat het voor hun
makkelijker is. Het enige wat we
daar doen is platen maken, omdat
ze toevallig de beste studios
hebben. We trekken meestal twee
weken uit voor het opnemen van
een album. In Manchester willen
we niet werken omdat de studio's
niet zo'n hoge kwalifeit hebben.
We nemen er alleen de
demonstratiebandjes op en
proberen de muziek uit. Die
muziek is voor mij belangrijker
dan de teksten. Dat komt
voornamelijk omdat ik tot nu toe
nog niet gezongen heb, maar dat
gaat binnenkort wel gebeuren. Op
de nieuwe elpee, die eind deze
maand moet uitkomen en als
werktitel heeft „A different kind
of Tension (Only the third
album)", zing ik voor het eerst. Ik
was verbaasd, want ik heb altijd
gedacht dat ik een slechte stem
had, maar dat viel wel mee. Ik
was eigenlijk best tevreden over
mijn eigen stem. Onze nieuwe
elpee zal nog een aantal
verassingen in petto hebben. Er
staan natuurlijk nummers in de
stijl van de Buzzcocks op, maar ze
zijn niet meer alleen door Pete
geschreven. Er zijn o.a. een aantal
nummers van mij bij. Eén ervan
gaat over van huis weglopen. Ik
ben vroeger heel wat keren
weggegaan, maar ik woon nog
steeds thuis. Wij wonen allemaal
nog bij onze ouders, alleen Pete
niet. Ik heb heel vaak het idee
gehad om weg te gaan, maar dan
kom ik mensen tegen, die er
eigenlijk spijt van hebben dat ze
uit huis zijn gegaan. Het is
tenslotte toch gezellig al is er wel
eens ruzie en ik ben de laatste tijd
weinig thuis omdat we zoveel op
tournee zijn. Thuis wonen is ook
goedkoop en makkelijk. Mijn
moeder kookt en ik hoef niets in
huis te doen".
Steve begon zijn muzikale
carrière als gitarist, maar toen er
in het eerste bandje waarin hij
ging spelen een bassist nodig was,
schakelde hij om.
Steve: „Ik ben eigenlijk een
gefrustreerde gitarist. Ik speel net
zo goed slaggitaar als basgitaar. Ik
zit nu eigenlijk in twee groepen
de Buzzcocks en The Teardrops.
Die laatste band bestaat uit
vrienden van me. Op een dag
besloten we in de studio een
aantal nummers, die ik
geschreven had, op te nemen. Er
is een single uitgekomen. Daarop
speel ik zowel gitaar als basgitaar.
Ik heb leren spelen in de
arbeiders-clubs. Je speelt er in het
weekend de nummers, die op dat
moment in de hitlijsten staan. Dat
deed ik al toen ik nog op school
zat".
Hoewel de Buzzcocks een hard
werkende band is, was er voor
Steve toch nog tijd om met The
Teardrops te musiceren en in de
studio een solo-project op poten te
zetten.
Steve: „Ik heb in de studio negen
nummers opgenomen. Enkele
zouden geschikt zijn voor de
Buzzcocks en misschien
gebruiken we die wel in de
toekomst. Met de andere doe ik
voorlopig niets. Het belangrijkste
voor mij is nu de Buzzcocks omdat
ik daarmee de wereldtop wil
bereiken. Dat kan makkelijk
omdat we vier talentvolle
schrijvers en musici zijn. We
blijven demonstratiebandjes
maken en kiezen voor de elpee
gewoon uit de beste nummers. Ik
hoop dat de derde plaat een
dubbel-elpee wordt, want dan zijn
we de eerste new wave band met
een dubbel-album en dat vind ik
,euk"- HANS PIëT
Zondag 9 september Voor de derde ach
tereenvolgende keer het Rotterdam New
Pop Festival met o.a. Johnny Rotten, Ro
ger Chapman, The Jacks, en Interview in
het Zuiderpark. Het festival is gratis toegan
kelijk. Aanvang 13.00 uur.
Concert van Wreckless Eric in Paradiso te
Amsterdam.
Zaterdag 15 september Concert van de
Franse zanger Gilbert Becaud in het Neder
lands Congresgebouw in Den Haag.
Maandag 24 september Chic treedt op in
de Jaap Edenhal te Amsterdam.
Concert van de Amerikaanse band Crusa
ders in Carré te Amsterdam.
Dinsdag 25 september Nils Lofgren
geeft een concert in Paradiso te Amsterdam.
Woensdag 26 september Nils Lofgren
geeft een concert in Paradiso te Amsterdam.
Donderdag 27 september Woodstock in
Europa met Joe Cocker, Joe McDonald,
Arlo Guthrie en Richie Havens in de Jaap
Edenhal in Amsterdam.
Vrijdag 28 september De Nederlandse
Blue Band geeft een concert in het Leidsche
Vrije Tijds Centrum te Leiden.
Maandag 1 oktober Optreden van Lene
Lovich in Paradiso te Amsterdam.
Donderdag 4 oktober Eerste concert van
de Engelse pubrock-groep Dr. Feelgood in
Eksit te Rotterdam.
Vrijdag 5 oktober Concert van Dr. Feel
good in Paradiso te Amsterdam.
Zaterdag 6 oktober Optreden van Udo
Jürgens in de Jaap Edenhal te Amsterdam.
Dr. Feelgood is te zien en te horen in Midas
in Alphen aan de Rijn.
Zondag 7 oktober Tweede concert van
Udo Jürgens in het Nederlands Congresge
bouw in Den Haag.
Maandag 8 oktober Concert van John
Denver in het Ahoy' Sportpaleis te Rotter
dam.
De Amerikaanse zanger Leonard Cohen
geeft als onderdeel van zijn Europese tournee
een concert in het Congresgebouw in Den
Haag.
Dinsdag 9 oktober De Amerikaanse for
matie Boston treedt op in het Ahoy' Sportpa
leis te Rotterdam.
Woensdag 10 oktober Optreden van Leo
Kottke in de Stadsschouwburg in Amster
dam.
Vrijdag 12 oktober Dr. Feelgood treedt
op in Het Paard van Troje te Den Haag.
Zaterdag 13 oktober Cliff Richard geeft
een concert in de Doelen te Rotterdam.
Zondag 14 oktober Tweede concert van
Cliff Richard in de Jaap Edenhal in Am
sterdam.
Concert van Udo Jürgens in de Doelen te
Rotterdam.
Maandag 15 oktober Concert van de En
gelse groep Supertramp in het Ahoy' Sport
paleis in Rotterdam
Concert van Lou Reed in theater Carré te
Amsterdam.
Dinsdag 16 oktober Tweede optreden
van Supertramp in het Ahoy' Sportpaleis te
Rotterdam.
Vrijdag 19 oktober The Manhattan
Transfer treedt op in het Amsterdamse thea
ter Carré.
Woensdag 24 oktober Enige concert in
Nederland van de Zweedse formatie Abba in
het Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam.
Eerste optreden van Robert Palmer in het
Amsterdamse Carré.
Vrijdag 26 oktober Concert van de En
gelse Robert Palmer in het Congresgebouw
in Den Haag.
Zaterdag 27 oktober De Duitse synthesi
zervirtuoos Klaus Schultze geeft een concert
in Paradiso te Amsterdam.
Zondag 28 oktober Camel is te zien in de
Doelen te Rotterdam.
Donderdag 1 november Dire Straits
treedt op in het Ahoy' Sportpaleis te Rotter
dam.
Zondag 11 november Harry Belafonte
geeft een concert in het Nederlands Congres
gebouw in Den Haag.
Maandag 12 november Concert van de
Australische formatie AC/DC in de Jaap
Edenhal in Amsterdam.
Donderdag 15 november The Kinks ko
men naar Den Haag voor een concert in het
Nederlands Congresgebouw.
Beethoven in zijn jonge jaren.
Door de grammofoonplaat komen
steeds meer dorre feiten uit de muziek
geschiedenis tot leven. Het was reeds
lang bekend dat Beethovens enige ope
ra „Fidelio" die eerst „Leonore" heette
niet zo maar uit de lucht is komen val
len. De geschiedenis van de vrouw die
in mannenkleren als gevangebewaar
der dienst nam om haar man uit een
kerker te kunnen bevrijden, speelde
zich in werkelijkheid af tijdens de
Franse revolutie. Met het oog op de
censuur verplaatste Bouilly de hande
ling naar een Spaanse staatsgevange
nis in een onbestemd verleden. Zijn
Franse libretto werd voor het eerst ge
toonzet door Pierre Gaveaux wiens ver
geten „Leonore" in 1798 in Parijs in
première ging.
Het verhaal sprak blijkbaar zo sterk aan
dat ook componisten buiten Frankrijk het
wilden gebruiken. Bewerkt in het Itali
aans inspireerde het Francesco Paer, des
tijds verbonden aan het theater in Dres
den. Deze tweede „Leonora" werd daar in
1804 opgevoerd. Even later moet er nog
een Italiaanse „Leonora in Padua zijn ge
geven en wel met muziek van de Beierse
toondichter Johann Simon Mayr, maar dit
werk schijnt te zijn verdwenen. Tenslotte
kwam er de Duitse „Leonore" van Beet
hoven die in 1805 in Wenen een paar op
voeringen beleefde, in 1806 in verkorte
vorm als „Fidelio" ging en in 1814 in een
totale omwerking de gestalte kreeg waar
in het werk nu algemeen bekend is.
Natuurlijk heeft het nageslacht er zich het
hoofd over gebroken dat uit Beethovens
nalatenschap een afschrift van Paers ope
ra over hetzelfde gegeven te voorschijn
kwam. Nu was het al wel zeker dat Beet
hoven het werk van Paer, met wie hij op
vriendschappelijke voet verkeerde, goed
moet hebben gekend. Er komen taferelen
in voor die in het originele Franse libretto
ontbreken, en deze taferelen heeft Beet
hoven, zij het meestal in gewijzigde vorm,
ook opgenomen. Zo is er nu en dan over
getwist of en in hoeverre Beethoven bij
Paer in de schuld stond. Dat bleef een dis
cussie tussen enkele musicologen want
weinigen kenden Paers „Leonora" uit ei
gen ervaring. Dat kan nu anders worden
want zojuist is ook deze vergeten opera
compleet op drie langspeelplaten vastge
legd (Decca D 130 D 3). Het maken van
vergelijkingen tussen de Leonore van
Beethoven en die van Paer is nu gemak
kelijk geworden. Maar wat blijktDat de
werken, ondanks curieuze overeenkom
sten, dramatisch en muzikaal toch wezen
lijk diepgaand verschillen. Het zegt al
veel dat bij Paer het koor van gevangenen
geheel ontbreekt. Samen met de tekstbe
handeling demonstreert dat hoezeer het
Paer alleen gaat om de liefde (al dan niet
in het huwelijk) en Beethoven vooral om
de tegenstelling tussen dictatoriale wille
keur en menselijke waardigheid en vrij
heid en daarna ook om huwelijkstrouw.
Dit wordt bevestigd door de scène waarin
Marcellina haar liefde verklaard aan de
verkleedde Leonora (Fedele) van wie zij
een trouwbelofte verlangt. Paer hand
haaft dit tafereel op een bijzonder ongele
gen moment in de handeling, terwijl Beet
hoven (die Mozarts „Don Giovanni" al zo
immoreel vond) dit duet als smakeloos
verwierp.
In het algemeen blijkt dat librettist Sonn-
leithner, zeker mede onder invloed van
The Shirts De Ameri
kaanse band The Shirts
kwam begin vorig jaar ver
rassend voor de dag met
hun debuut-elpee The
Shirts". De concerten, die
een aantal maanden later
volgden, deden vermoeden,
dat het om een uitstekende
nieuwe band ging. De fris
heid en energie, die in de
muziek gestopt was, maakte
het tot een van de meest in
teressante nieuwlichters.
Voor de toekomst leek een
hoop goede muziek in het
verschiet te liggen. Helaas
blijkt dat niet zo te zijn,
want de nieuwe elpee
„Street light Shine" is van
een dermate slechte kwali
teit, dat we ons mogen af
vragen waar The Shirts
mee bezig zijn. Waar zijn de
spontane uitspattingen, de
energie en orginaliteit ge
bleven. De band produceert
op de plaat „M.O.R." (Midd
le of the road) muziek, die
geheel afgestemd lijkt op de
Amerikaanse markt. De
hele elpee is gladjes gepro
duceerd door Mike Thorne,
die heel wat technische i
grepen heeft verricht om i-
energie, die The Shirts
deed stralen op de eerste a,
pee, er uit te halen. Ann!\,
die een prachtige sfei
heeft, klinkt mat en va
zorgt heel wat keren ook d
tweede stem. De lekkeL^
rock roll en het speelV
element zijn verdwene]
The Shirts is een studi\
band geworden, die allee
nog technisch perfect u;
zijn. Van het live-element\
weinig overgebleven.
staat eigenlijk maar
goed nummer op de p/alh
en dat is de eerste van kans
1, het liedje Laugh adn
walk away". De rest van <jp
langspeler bestaat uit voofcl
spelbare muziek, met op f/ir
ingevoegde ach tergron&s
zang en netjes afgepaste grd
taarsolo's. Het is droevig je
moeten'constateren dat TVAei
Shirts haar beloofte nihi
waar heeft kunnen makeik
Nu maar wachten op c|
derde elpee, misschien is ctyf
beter, al is er weinig hoot
(Harvest/EMI). jë
H
Moon Martin Als er één
artiest is, die zijn gedane be
lofte wel waarmaakt, dan is
dat wel de Amerikaan
Moon Martin. Zijn tweede
langspeler „Escape from do
mination" is de uitstekende
opvolger van „Shots from a
cold nightmare". De op
bouw en presentatie van de
nieuweling is hetzelfde als
de voorganger. Moon Mar
tin produceert weer een
aantal aantrekkelijke rock
roll nummers zoals de
snelle opener I've got a re
ason", die als single een ge
heide hit zou zijn. Er is lek
ker gitaarwerk onder de
enigzins vlakke stem van
Martin. Hij schreef
nummers op één na (dit geL,
beurde ook op de eerste eL
pee) zelf. Hij houdt het 6j
leuke love-songs en sc/jetó
in drie minuten met vel},
humor kleine liefdesgqj
schiedenisjes. In de basS
band speelt ook piand
Graig Leon mee, die de pro.,
ductie van de langspelèi
voor zijn rekening narm
Heb je de eerste langspelel
van Moon Martin in hui§^
dan mag je deze niet mi
sen. Het is te hopen dat 1
gauw naar Nederland kom
voor wat concerten. (Cap\
tol/EMI).
f;
3.
'apir-
SLOW TRAIN COMING
BOB DYLAN
Beethoven, het libretto zo vertaalde en
bewerkte dat de dramatische hoogtepun
ten door de muziek verwezenlijkt moeten
worden. Het is zeker dat Beethoven van
Paer in het positieve maar ook in het ne
gatieve heeft geleerd en daarna zijn eigen
weg ging. Er is geen twijfel aan dat Beet
hoven in de orkestpartij maar ook in de
vocale partijen een groter, directer en per
soonlijker zeggingskrzcht bereikt. Maar
toch: de Leonoravan Paer die in de
buurt zit van Cimarosa, Mozart, Cherubi-
ni, soms Bellini, is zeker het aanhoren
meer dan waard. Beethoven had er niet
zonder reden oprechte waardering voor.
Paer mocht geen genie zijn, hij was een
begaafd componist die zijn vakmanschap
met fantasie hanteerde.
Peter Maag die bij de vroegere Neder
landse Opera nog eens een blauwe maan
dag vast dirigent is geweest, komt de eer
toe het ons mogelijk te hebben gemaakt
dit zelf te constateren. Als artistiek leider
van het theater in Padua, waar Paer in
1771 werd geboren, zorgde hij er voor dat
diens vergeten „Leonora" daar opnieuw
werd opgevoerd. Onder zijn leiding werd
het werk ook in een studio-opvoering met
het Beiers Symfonie Orkest op een aan
trekkelijke manier vastgelegd. Ursula
Koszut zingt de Leonora met een sterke
lyrische vervoering. Edita Gruberova
weet de figuur van Marcellina minder
markant te profileren maar haar aandeel
is toch heel aanvaardbaar. De mannenrol
len zijn met Siegfried Jeruzalem (Flores-
tano), Norbert Orth (Pizzaro), Giorgio Ta-
deo (Rocco) en Wolfgang Brendel (Giac-
chino) goed bezet. Onze eigen Johan van
Kesteren doet de kleine partij van Fer
nando heel beeldend.
JOHN KASANDER
Bob Dylan „Slow train
coming" is de opvolger ge
worden van de live-dubbe-
laar „Live at Budokan"
waarop Dylan zijn oude hits
nog een liet horen. Inmid
dels is de troubadour uit de
jaren zestig, die vaak op fa
belachtige wijze tegen de
maatschappij aanschopte,
christen geworden en steekt
dat niet onder stoelen of
banken. Zijn hele nieuwe
elpee staat vol met teksten,
die aan de Heer zijn opge-
drageh. „Heb je naaste lief
als jezelf" is een van Dy
lan 's spreuken geworden.
Dylan heeft God gevonden,
maar heeft daarbij direct
alle objectiviteit verloren.
Muzikaal is „Slow train co
ming" een schitterende el (ra
pee en zeker een van di"s
hoogtepunten in Dylan'1.
carrière. De plaat werd op
genomen in de Musch G
Schoals Sound Studio en ge
produceerd door Barry Be 5se
ckett en Paul Wexler.
kleine band, die hem begey
leidt, bestaat uit Barry Be- Pe
ckett, Tim Drummond" en
de Dire Straits-leden Mari
Knopfler en Pick Withers
Vooral Mark Knopfler le
vert zeer fraaie gitaarpar•D"1
tijen. Een gospelkoortje be
staande uit Carolyn Den nis,
Helena Springs en Regins "e
Ha vis leveren de gepastt al
achtergrondzang. (CBS).