Twee kameropera's in Stadsgehoorzaal GETJff? Fellini's verrukkelijke ss "Orkestrepetitie Briljant steekspel met [woorden van Neil Simon 'HET LISSER VEERHUIS' Al een jofel café in 1661 En verder door Peter lfitrwa Oude grafiek behoeft geen vermogen te kosten Orgel en zang in Katwijkse dorpskerk BER LEIDSE COURANT VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1979 LEIDEN Het Gewestelijk Orkest geeft onder de titel „Opera in tweevoud" een se rie concerten in samenwerking met de Ne derlandse Opera Studio. Uitgevoerd worden twee korte opera's en wel „Die schone Gala thee" van Franz von Suppé en „Trouble in Tahiti" van Leonard Bernstein. De eerste opera handelt over de aloude Griek se sage van de beeldhouwer Pygmalion, die verliefd wordt op zijn eigen schepping, de ste nen nimf Galathee. In „Trouble in Tahiti" worden de huwelijksperikelen van een gemid deld Amerikaans echtpaar geschetst. De solisten van de Nederlandse Opera Studio, een afdeling van de Nederlandse Opera Stich ting, zijn: Saskia Gerritsen, André Spijker, Mi chael Halliwell, Arthur Schildmeijer, Helène Versloot en Ferdinando Musumeci. Het Ge westelijk Orkest treedt dinsdag 11 september op in de Leidse Stadsgehoorzaal. Het concert begint om kwart over acht. LIDO III Prova d'orchestra (16) Regie: Frederico Fellini. Frederico Fellini's „Prova 'OOT, d'orchestra' is precies wat de titel aangeeft: een orkes trepetitie in een oude kerk. Maar daar valt voor een man als Fellini toch iets i heel aparts van te maken, k De wijze alleen al waarop Fellini zijn orkestleden ïntro- duceert is grandioos. Voor een zogenaamde televisie-uit- öfS zending laat hij ze stuk voor stuk met liefde over hun in- I strument, dat zij het belang- rijkste van het hele orkest vinden, spreken. Sommigen eisen daarvoor extra beta ling, maar de meesten zijn ij- del genoeg om het voor niets i te doen. Zeker als de vakbon- Iden er geen bezwaar tegen I maken. Dan volgt de repetitie onder I een nogal lastige dirigent - de Nederlander Balduin Baas - I die na de eerste schermutse lingen tenslotte op een com plete revolutie uitloopt, tot- j dat de beulbal van de sloper het repetitielokaal in puin legt en de dirigent het gezag weer kan overnemen en de opstandige musici weer braaf naar hem luisteren. Of is het - zoals Fellini aan het slot met een schitterende vondst aan het slot suggereert - de stem van de dictator? Hoewel Fellini hardnekkig ontkent een politieke film te hebben gemaakt, gebeurt er in zeventig minuten in het kale repetitielokaal zoveel dat onze samenleving - en die van Italië in het bijzonder - in zijn zak kan steken, dat de twijfels van de oppositie tegen deze film niet geheel ongerechtvaardigd zijn. De hoog oplaaiende emoties over allerlei onbenullighe den. de wederom kostelijke typetjes, die zich in het strijd gewoel afzijdig houden, zoals een paar afgeleefde oude mannetjes en een corpulente harpiste - door het orkest be groet met de ,',Dans van de koekoek" de herkenningsme lodie van Laurel en Hardy! - we treffen ze ook in onze ei gen omgeving aan. Fellini heeft de chaos stevig in de hand en zijn „Prova d'orchestra" vertoont zelfs meer eenheid, dan enkele van zijn langere films. Voor Fellini-bewonderaars is „Prova d'orchestra" in de ko mende weken een verplicht nummer. Voor de bioscoop bezoeker, die niet het hele oeuvre van deze regisseur kent, een schitterende gele genheid om kennis te maken met de vaak speelse wijze waarop Fellini de toeschou wer een spiegel voor houdt. Quasi observerend maar, on gemerkt bijna, speldenprikjes uitdelend. „Prova d'orchestra" is tevens de laatste film waaraan Felli ni's favoriete componist Nino Rota, kort voor zijn dood, nog zijn medewerking verleende. Hoewel Rota's rol, merk waardig genoeg voor een film over een orkest, maar betrekkelijk gering is. f Camera California Suite (a.l.) met Walter Matthau en Maggie Smith. Regie: Herbert Ross. Neil Simon mag zich ge rust de beste dialoogschrij- ver van Broadway noemen. p^Nu steeds meer van zijn W succesvolle toneelstukken worden verfilmd, is Simon ook meer visueel gaan den- M ken en heeft o.m. met „The Goodbye girl" rechtstreeks voortreffelijke filmscenari o's geschreven. „California suite" vertoont echter nog duidelijk zijn „toneel-her- komst" al heeft regisseur Herbert Ross de vier verha len, die zich alle in dezelf de hotelsuite afspelen en elkaar nooit raken, in zijn film handig parallel laten lopen door alleen het Be verly Hills hotel - en niet één bepaalde suite - als lo- katie te nemen. Van de vier verhaaltjes zijn die met Michael Caine en Os car-winnares Maggie Smith en die met Alan Alda en Jane Fonda veruit de beste. Met een briljante elkaar ver nietigende dialoog camoufle ren deze twee duo's een men selijk drama, dat terwijl je moet lachten om het steek spel met woorden toch pijn lijk duidelijk wordt. Maggie Smith speelt de En gelse actrice, die na een Os car-nominatie naar Holly wood is gelokt met haar laco nieke echtgenoot, die on danks zijn twijfelachtige sex- ualiteit toch haar enige hou vast blijkt te zijn als zij de be geerde. Award niet in de wacht heeft kunnen slepen. Scène uit California Suite Knap is ook het spel van' Jane Fonda, die na acht jaar haar ex-echtgenoot Alan Alda komt opzoeken om over de toekomst van hun dochter te praten. Haar frustraties als blijkt dat de man nu een ei gen comfortabel leven leidt en niet meer in de war raakt door haar voortdurende, bij tende wise-cracks, zijn prach tig om te zien. Walter Matthau kreeg een sketch toegemeten, die meer op een slaapkamerklucht lijkt, maar ook met een zwakke tekst weet deze ac teur nog alles te doen en dringt tegespeelster Elaine May helemaal naar de ach tergrond. Het verhaal van de twee zwarte artsen, Richard Pryor en Bill Cosby, die met hun vrouwen gezamenlijk op va kantie zijn gegaan, maar door het domineren van het ene echtpaar, volkomen öp el kaar uitgekeken zijn, is zui ver slapstick. Waarschijnlijk een zeer vrije bewerking van de toneelversie, die wij nooit hebben gezien, maar in het pakket van vier éénacters- niet storend. Voor liefhebbers van spran kelende dialogen zijn daar al tijd nog een Caine, een Alan Alda en de dames Fonda en Smith. MILO LUXOR The warriors (16) Pittige film over een jeugdbende in New York die wordt bedreigd. Vol stevige" kloppartijen en achtervolgin gen waarbij de ondergrondse een grote rol speelt, (tweede week) LIDO I Moonraker (12) Het nieuwste avontuur van. geheim agent 007 James Bond is weer een schot in de roos. Liefhebbers van span ning en sensatie kunnen ge nieten van de verrichtingen van de al niet meer zo piep jonge held, druk in de slag met wulpse vriendinnetjes en een levensgevaarlijke ana conda. LIDO II In de ban van de ring (a.l.) Niet helemaal geslaagde verfilming van het beroemde boek van Tolkien door regisseur Ralph Bashi. De fantasie die nodig is om het boek te lezen, is verdwe nen in de verfilming en dit doet afbreuk aan het geheel. Razend knap is wel de ge bruikte animatie-techniek. De tekenfilm is overigens be slist niet geschikt voor jeug dige kijkers; deze zullen wei nig plezier beleven aan de voor volwassenen gemaakte rolprent, (derde week) STUDIO C'eravamo tan- ti amati (16) Wrange kome die. door regisseur Scola op gedragen aan Vittorio de Sica. Drie mannen en een vrouw beginnen na de Twee de Wereldoorlog vol idealisti sche plannen in een vrij Ita lië om met het verstrijken van de jaren te ontdekken dat alle voorgenomen her- „Het Lisser Veerhuis" Lage Rijndijk 72, Leiden Open: alle dagen van de week van 's middags vier uur tot de gebruikelijke sluitingstijden van een of twee uur na middernacht, 's Maandags is het café ge sloten. Op zaterdag en zondag opent het café zijn deur al om twaalf uur. Snacks: tosti's, balletje gehakt, lever worst en slaatjes. Het Lisser Veerhuis heeft de tijden van de trekschuit nog meegemaakt. Anno 1661 was het thans bruine café een bodehuis waar de schippers en anderssoortige vervoerders een hartversterkertje namen om koers te zetten richting Lisse, waarbij ook Hillegom en Sassenheim werden aangedaan. Met recht spreken we dus over het Veerhuis als een van. de oudste horecabedrijven, die in al die eeuwen overeind is gebleven. En hoe... Vanaf 1897 is het café, dat als het ware met zijn tenen in de Rijn roert, vol gens de vergeelde vergunning, die aan de wand hangt „een kleinhandel in sterken drank". Wel die kleinhandel mag dan na het afstoten van de aangrenzende slijterij verdwenen zijn, de sterke drank is er in ie der geval nog in volle teugen te genieten. „Hou maet" staat er te lezen op de schouw van wat ooit de slijterij is geweest in het pandje naast het café, maar waar nu edel stenen, mineralen en fossielen (Lapidary- Holland) door lapidaristen worden gekocht. Nou dat maet houden is in 't Veerhuis nim mer een gebod geweest, waaraan de klan ten zich met dodelijke ernst hebben gehou den. En zeker niet onder het bewind van de huidige kastelein Herman Slingerland, een man die zijn professie met het advo caatlepeltje ingegoten lijkt te hebben gekre gen. Drieëntwintig jaar doolt Herman (43) nu door de horecale dreven van Leiden. Zijn vaste stek is de laatste 11 jaar 't Lisser Veerhuis geweest, waar hij een klanten kring heeft opgebouwd van voornamelijk bouwvakkende liefhebbers, die hem als een bijzondere broer behandelen. Herman daar over: „Het zijn allemaal jofele knullen, waar je ontzettend veel plezier mee kunt hebben, ze staan altijd voor je in de bres. De meesten komen uit de Kooi en dat maakt deze zaak dan ook tot een typisch buurtcafé. Het is net zo'n soort café als De- cima van Frits Scheffer. Ik heb met Frits dan ook een bijzondere band. We kennen elkaar al heel lang. En mijn klanten zijn in een bepaald opzicht ook wel Frits zijn klan ten en andersom, maar je vaste kern blijf je wel gewoon houden. We hebben hier bij voorbeeld een eigen voetbalvereniging en dan spelen we tegen de jongens van de De- cimastraat. Dat zijn partijtjes die altijd op vriendschappelijke wijze worden gespeeld, maar het onderscheid van de verschillende klantenkringen is toch wel duidelijk. Ieder heeft zijn eigen stamgasten." De stemming onder de klanten in het Lis ser Veerhuis heeft zaterdagavonds vaak veel weg van een bruiloft. Mannen en vrouwen schromen niet om spontaan als het moment daar is de polonaise te dansen. Onverbiddelijk middelpunt van de feest vreugde is meestentijds ene Toon Sloos, een natuurtalent dat als komiek zijn brood zou kunnen verdienen, maar deze ambitie jam- mergenoeg niet heeft. Sinds een legenda risch geworden dagtocht met touring-car naar het Noordbrabantse Cuyk heeft Toon zich de naam verworven van Antoi' Olga Lowina, die hij bij een optreden op het to neel met succes heeft geïmiteerd door een stevig jodelnummertje weg te geven. Herman's evenbeeld Herman Slingerland krijgt er niet genoeg van om, als je hem er naar vraagt, over de gein en de „geflikte kunstjes" onder zijn gasten in bonte taal te vertellen. „Laatst kwam er een gezelschap terug van vakan tie met een groot pak onder hun arm, dat ik van hen kreeg en dus moest uitpakken. Zij hadden, die gasten, een pop uit Duits land meegenomen die ^ij tijdens een soort van veiling op een cruise-schip hadden we ten te bemachtigen. „Die pop", zeiden ze, „die lijkt op jou en daarom is het nou je broer geworden, het is sprekend jou". De pop (een lachende monnik met een kruik wijn in zijn ene en een glas in zijn andere hand, een oud schoolbrilletje van Herman op zijn neus en een geruit petje van Engelse gasten op zijn kale hoofd - P.V.) heeft 865 gulden opgebracht tijdens een veiling op het schip, waarvan de baten voor reuma- patienten waren bedoeld. Die pop doe ik nooit van zijn leven Weg, dat is mijn mas cotte geworden en uiteindelijk ook mijn broer", zegt Herman trots. Herman Slingerland met zijn evenbeeld en „broer" achter de bar van 't Lisser Veerhuis. vormingen slechts leiden tot bittere mopperpartijen, (tweede week) TRIANON Uit elkaar (12) Een zeer persoonlijke, film van Herman van Veen. Het is de eerste film van de melancholieke cabaretier, die ook de hoofdrol speelt. Moni que van der Ven speelt de ex-vrouw en Marlous Fluits- ma diens vriendin (vierde week). REX Little blue girl (16) Sexwerk EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Uit elkaar (12) zie TRIANON EUROCINAMA II (Alphen aan den Rijn Ashanti (12) Slavenhandel rond de prachtige Ashanti. (tweede week) EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Het China Syndroom (12) Beklemmen de rampenfilm rond een de fect aan een kerncentrale. In de hoofdrollen Jane Fonda en Jack Lemmon, die voor deze rol al een onderschei ding kreeg op het festival in Cannes, maar stellig ook Os-, carnominaties in het vooruit zicht heeft. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Elvis the movie (a.l.) Film over Elvis Presley. Een scene uit „Die schone Galathee. Grafiek is bij velen als kunstuiting niet zo bekend. En onbekend maakt onbe mind. Bovendien worstelt de leek altijd met de vraag: wat is grafiek waard? Spe ciaal oude grafiek. Prenten uit de 17e- en 18e eeuw, die tot op heden bewaard zijn gebleven. Stukjes grafische kunst, gecombineerd met vakkundige druktechniek. Dat men hiervoor geen ver mogen hoeft neer te tellen, bewijst E. de Keuning, Oude Prenten, Molenlaan 2 te' Voorschoten, in een verkoop tentoonstelling, die de gehele maand september duurt, met gravures, etsen en litho's va riërend in prijzen van 75,- tot 250,-. Uiteraard koopt men voor dit bedrag geen ets van Rem brandt. Maar er zijn meer Nederlandse kunstenaars ge weest, die ons een schat van grafische juwelen hebben na gelaten. Bijvoorbeeld, Corne lls Bloemaert, een Utrechte naar die leefde van 1603 tot 1692, en (evenals zijn broer Frederik) vele gravures heeft gemaakt naar tekeningen van zijn vader Abraham. Uit de serie „Pastorales" hangen bij De Keuning, acht gravu res. Van de bekende zeeschil der Jan Porcellis (1584-1632) zijn etsjes met vissersfiguren aan het strand te zien. Vele onderwerpen in de prent kunst weergegeven. Immers vroeger hadden prenten ook nieuwswaarde; zij werden ge bruikt, zoals heden de tijd schriftfoto's en de televisie beelden. Duidelijk voorbeeld hiervan is een anonieme handgekleurde gravure, voorstellende Augereau, Due de Castiglione, fier te paard, Of Oudinot, Grand Officier de la Légion d'Hon- neur. Ook een ets van Johan Adam Klein (1792-1875) laat een groepje soldaten zien, dat rustig zit te kaarten. Terwijl Joseph Anton Prenner (1698- 1761) een zeer realistische prent van een veldslag maakte. Stadsgezichten Weer geheel anders van sfeer en opzet zijn de vele stadsge zichten die in de loop der ja ren zijn gemaakt. Bijzonder bekend zijn de etsjes van Hendrik Spilman naar teke ningen van de Beyer, Pronk en Haen In de jaren zijn ge maakt. Bijzonder bekend zijn de etsjes van Hendrik Spil man naar tekeningen van de Beyer, Pronk en de Haen. In de jaren 1745 tot 1774 gaf de Amsterdamse uitgeverij I. Ti rion, maar liefst negen delen uit met alleen prenten onder de titel: Het verheerlijkt Ne derland. Hoewel topografie normaal niet tot de voorraad van E de Koning behoort, zijn er een paar uit deze serie te zien, evenals een aantal handgekleurde gravures van Middelburg en Katwijk. Ook een geliefd onderwerp in de prentkunst waren zeesche pen, en landschapjes, terwijl een serie zoetwatervissen, ge-, tekend en geëtst door Albert Flamen, die tot 1669 in Parijs werkzaam was, laat zien wel ke vissoorten in die tijd po pulair waren. Vissen die nu niet meer of bijna niet meer voorkomen. De barbeel, de grundel of de modderkrui per. E. de Keuning, Oude Prenten is geopend iedere vrijdag en zaterdag van 11-17 uur, of na telefonische afspraak 01717- Gravure uit de serie „Pastorales" van Cornells Bloe- mart (1603-1692) KATWIJK De organist nisten uit de barok en ro- Jacques Colijn en de zangso- mantische periode, zoals liste Griette Barnhoorn ge- Bach, Corelli.Franck.Young ven vanavond een concert in en Zwart. Het concert dat om de dorpskerk van Katwijk half negen begint, zal wor- aan de Rijn. Op het program- den besloten met een orge- ma staan werken van compo- limprovisatie Kunstexpositie in Wassenaar WASSENAAR Drs. H.R. Hoetink, directeur van het Haagse Mauritshuis, opent zaterdag 15 september om 15.00 uur een kunstexposi tie in „Kasteel Duinrell" in het gelijknamige recreatie centrum in Wassenaar. De kunstenaars die aan de tentoonstelling deelnemen zijn: Alexandra, Hannie van der Berg, An en Pieter Biesi ot, Rie Bouters, Paul Citroen, Ben Horsman, Jan van Ie penburg, Joop, Cristiaan Jörg, Anton Landers, Puck Leeuwenburg, Fanny Mazu- re, Jan Nikkels, Ina Orbaan en Selma Weerenbeck. De kunstexpositie is tot 30 sep tember met uitzondering van maandag, dagelijks geopend van 13.00 tot 16.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9